RapidXS / Multifiber België: ervaringen

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 193 keer

Bericht

Volgens wat ik hier al gelezen heb, zal er nog niemand echt aangesloten zijn bij hen. Ik begin mij trouwens af te vragen of er ooit wel een echte start zal komen.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1673 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

Brggmn schreef: 18 jan 2023, 13:33Ben nog steeds op zoek naar ervaringen van deze provider in België. Iemand hier ondertussen de stap al gewaagd?
Wellicht heeft RapidXS nog helemaal geen of bijzonder weinig Belgische klanten.

Op de capital markets day van Proximus vorige maandag is er één en ander verduidelijkt aan de aandeelhouders: Fiberklaar heeft al héél veel fiber in de straten aangelegd, maar het duurt langer om de wijkcentrales (PoP's) van Fiberklaar op te leveren en te activeren. De activering van internetabonnementen door de providers is dus in de meeste (of misschien zelfs alle) Fiberklaar-gebieden nog niet gestart.

Ondertussen heeft Fiberklaar de werkwijze aangepast en plaatsen ze eerst zo snel mogelijk alle PoP's om daarna fiber in de straten uit te rollen.
Dit betekent dat in 2023 een hele reeks PoP's zullen geactiveerd worden waardoor internetproviders opeens héél veel potentiële klanten kunnen activeren.

Ik vermoed dat we deze lente wel de eerste ervaringen over RapidXS/Multifiber zullen kunnen lezen.
nickdd
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 6 keer

Bericht

Ik ben ook nog op zoek naar ervaringen maar eigenlijk wel van plan een aansluiting bij hun te nemen. Fiberklaar is nu bezig met de huisaansluitingen en een paar weken terug zijn ze de situatie hier al komen bekijken van hoe de fiber binnen moet komen.

Zou dus hooguit nog een paar maand moeten zijn eer alles operationeel is en ik effectief kan aansluiten.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 182 keer

Bericht

Er is inderdaad nog weinig rond geweten. Wat ik lees op Tweakers is wel ok, ook al delen ze soms ‘aangebrande’ ip-adressen uit in Nederland (bv. ip-adressen die in vele niet up to date databases nog als Russisch aangestipt staan). Maar dat is hun fout eigenlijk niet en ze lossen het blijkbaar wel op door dan een nieuw te geven.
Ik vraag me af of ze al ergens aansluitingen actief hebben eigenlijk. Is Fiberklaar al ergens volledig actief?
Edit:Wat raf1 dus zegt :)
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 13 keer

Bericht

Met RapidXS contact opgenomen om even te polsen of ze plannen hadden om in het Proximus Fiber gebied actief te komen. Jammer genoeg waren daar momenteel geen plannen van gekend en beperken ze zich momenteel dus enkel tot Fiberklaar zones. Natuurlijk jammer, want ik meen gelezen te hebben dat Fiberklaar nooit samen met Proximus Fiber in eenzelfde straat zal liggen...

Concurrent minder voor PX op Glas hier.
Hopelijk veranderd dit in de toekomst nog.
-*-
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 61 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

Toch even polsen hier of er inmiddels mensen zijn met een actief abonnement bij een van deze twee providers. Het topic bestaat iets meer dan een jaar, maar we lijken nog steeds niemand op het forum te hebben met een actief abonnement.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Marsmillo schreef: 09 feb 2023, 00:36 Fiberklaar nooit samen met Proximus Fiber in eenzelfde straat
Da's logisch want je kan proximus abbo nemen op fiberklaar, dus ze hebben dan geen dubbele fiber nodig daar.
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 12 keer

Bericht

Flying schreef: 09 apr 2023, 09:08 Toch even polsen hier of er inmiddels mensen zijn met een actief abonnement bij een van deze twee providers. Het topic bestaat iets meer dan een jaar, maar we lijken nog steeds niemand op het forum te hebben met een actief abonnement.
Hier ook aan het uitkijken naar de afhandeling van mogelijks negatieve ervaringen.
Nog wel niet mogelijk om me aan te sluiten, maar de wijkkast is al geplaatst en de kabel hangt al op de muur.
Nu nog even naar binnen trekken en aansluiten op de wijkkast en ik kan de oplevering gaan afwachten.

Kijk er wel naar uit
toj
Starter
Starter

Bericht

De afgelopen tijd waren we klant bij Fastic over fiber van fluvius. Omdat Fastic eind deze maand stopt met het aanbod op het fluviusnetwerk en ik geen dsl/coax meer wou, moesten we op zoek naar een andere provider. Fiberklaar is hier (nog) niet beschikbaar.

De keuze bleek nog beperkter te zijn dan 2 jaar geleden : Orange, multifiber, rapidxs of weserve. Aangezien we enkel internet nodig hebben is de keuze gevallen op rapidxs. ;-)
Flying
Premium Member
Premium Member

Bericht

Ik ben benieuwd naar je ervaringen, maar werken ze in jouw geval autonoom of gebruiken ze de hardware van een andere provider?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 492 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

de enige "active operators" op fluvius hun infra zijn Orange, VX, en Weserve.
al de andere gaan via 1 van die 3.
fastic nam, als ik me niet vergis, de verbindingen af via VX.

je hebt dus eigenlijk bij fluvius altijd volgende constructie: fluvius (kan je niet rechtstreeks bij) => actieve operator (1 van bovenstaande 3, want is wel een $$$ investering) => aanbieder

en uiteindelijk zijn zowel weserve, rapidxs, als multifiber van hetzelfde bedrijf/groepje.

eigenlijk dus een ingewikkelde vraag want:

als je vraagt "gebruikt rapidxs eigen materiaal", is het antwoord nee.
als je vraagt "gebruikt weserve eigen materiaal", is het antwoord ja,
en als je vraagt "maar rapidxs is toch van weserve", is het antwoord ook weer ja....
dus ergens is het dan weer wel eigen materiaal, i guess.

het tv-aanbod dat ze via multifiber aanbieden, is trouwens gewoon tv vlaanderen hun app-tv.
dovo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 37 keer

Bericht

splinterbyte schreef: 09 apr 2023, 12:10 <…>, dus ze hebben dan geen dubbele fiber nodig daar.
Meestal gebruikt men in point to point FTTH (dus je eigen fiber tot de wijkcentrale) BiDi transceivers. Zenden en ontvangen gebeurt op een andere golflengte, dus met één singlemode fiber heb je genoeg. Er zijn zelfs dual BiDi transceivers zodat je in de wijkcentrale twee klanten op een enkele SFP-poort kan patchen.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik bedoelde eerder dubbel als in fiberklaar + proximus :)

En als we toch over golflengte bezig zijn: wat ik niet snap is dat PON niet op verschillende golflengtes werkt, zo kunnen ze op 1 fiber verschillende kanalen zetten voor veel meer bandbreedte. Waarschijnlijk zijn multiband IR transceivers te duur voor in de modems?
toj
Starter
Starter

Bericht

Splitter schreef: 12 apr 2023, 09:49 de enige "active operators" op fluvius hun infra zijn Orange, VX, en Weserve.
Dat klopt idd, zoals ik het begrepen had uit de mail is het niet fastic die stopt, maar VX...
En zodus bleven er nog maar twee over : weserve en orange
Flying
Premium Member
Premium Member

Bericht

Splitter schreef: 12 apr 2023, 09:49 de enige "active operators" op fluvius hun infra zijn Orange, VX, en Weserve.

je hebt dus eigenlijk bij fluvius altijd volgende constructie: fluvius (kan je niet rechtstreeks bij) => actieve operator (1 van bovenstaande 3, want is wel een $$$ investering) => aanbieder

en uiteindelijk zijn zowel weserve, rapidxs, als multifiber van hetzelfde bedrijf/groepje.

eigenlijk dus een ingewikkelde vraag want:

als je vraagt "gebruikt rapidxs eigen materiaal", is het antwoord nee.
als je vraagt "gebruikt weserve eigen materiaal", is het antwoord ja,
en als je vraagt "maar rapidxs is toch van weserve", is het antwoord ook weer ja....
dus ergens is het dan weer wel eigen materiaal, i guess.

het tv-aanbod dat ze via multifiber aanbieden, is trouwens gewoon tv vlaanderen hun app-tv.
Dat RapidXS/Multifiber/Weserve één en hetzelfde zijn wist ik al. Het voornaamste is/was voor mij of het ging om eigen hardware van één van die bedrijven of niet. Aangezien dat zo is, betekent het dat ze ook daadwerkelijk actieve apparatuur hebben in ons land. Dat geeft me wat meer hoop voor de oplevering van glasvezel via Fiberklaar. Daarover was enkele maanden terug de melding dat ze de hardware niet hadden om de PoP's uit te rusten.
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

Zijn die pop’s volledig uitgerust als deze geplaatst worden? Zou verwachten van wel. Of moet materiaal nog geplaatst worden dan.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

zoals ik het begrijp zou er voor fluvius & fiberklaar allebei apart materiaal moeten geplaatst worden in de respectievelijke PoPs,
en een (voor 1 van de 2, forgot which, geautomatiseerde) patching gebeuren tussen het fiber netwerk en de aanbieder.

gezien je eigenlijk enkel fluvius hebt, met daar (zeker nu dus) geen enkele onafhankelijke aanbieder enerzijds, en dan fiberklaar wat basically proximus is anderzijds,
verwacht ik zoals we dat hier gewend zijn weer een totaal gebrek aan echte concurrentie.
surtout omdat ook fluvius een joint venture aangaat met telenet, en je dus enerzijds telenet weer krijgt (via joint venture fluvius) en anderzijds proximus (via joint venture fiberklaar) :(
charlez
Pro Member
Pro Member

Bericht

Ok, dit op de plaatsen waar fluvius actief gaat zijn. Want bij ons gaan er alleen fiberklaar wachtbuizen de grond in.
toj
Starter
Starter

Bericht

De aansluiting via rapidxs is ondertussen actief en de up/down snelheden situeren zich rond de 900mbps.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 106 keer

Bericht

Dat is zeer mooi :)

Hoe is de latency en peering?
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
toj
Starter
Starter

Bericht

de idle latency is gestegen van 3-4ms (fastic) naar 9-10ms
download/upload latency ligt rond 15-18 tov 15-30 (fastic)
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

@toj
Voor alle duidelijkheid, dat is op het fluvius netwerk he?

Hopelijk horen we geregeld feedback van je over hun dienstverlening
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

toj schreef: 13 apr 2023, 09:10 up/down snelheden situeren zich rond de 900mbps.
Zalig :) Kan je daar eens een speedtest.net result van sharen?
toj
Starter
Starter

Bericht

@Belgissschenaap , het is inderdaad op het fluvius netwerk. Ik probeer regelmatig iets te laten weten ;-)

@splinterbyte , bij deze : https://www.speedtest.net/result/14606465912
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

tnx
Welke modem/router gebruik je daarbij, je huurt eentje van hun of gekocht?
Nu nog zien of ze echt unlimited zijn :)
toj
Starter
Starter

Bericht

Ze hadden me aangeraden om een converter bij hun te kopen om het signaal van fiber naar ethernet om te zetten (ISCOM HT803G-1GE, https://en.raisecom.com/product/gpon-sfu-ont-0). Aangezien ik geen fiber modem/router had heb ik dat ook gedaan, mijn limiet ligt daar dus al op 1Gbps ;-)
Daarachter staat mijn eigen router : asus rt-ax88u

Ik heb in ieder geval bij Fastic nooit klachten of opmerkingen gekregen ivm ons verbruik, dus dat ga ik nu ook niet verwachten...
YordiDR
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Kan je eens proberen een speedtest te doen naar een belgische server (bv proximus, edpnet, combell...) En zien of de latency hoger ligt? Ik heb gehoord dat alles over de backbone naar Nederland gaat en dan daar de internet exchange op gaat. Ik ben benieuwd of dit echt het geval is.

Sent from my BE2029 using Tapatalk

DaNi0
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 363 keer
Bedankt: 24 keer

Bericht

Dan kun je beter een traceroute doen, niet?
YordiDR
Member
Member

Bericht

DaNi0 schreef:Dan kun je beter een traceroute doen, niet?
Dat zou idd nog duidelijker zijn als de hops dit toelaten.

charlez
Pro Member
Pro Member

Bericht

toj schreef: 13 apr 2023, 11:13 Ze hadden me aangeraden om een converter bij hun te kopen om het signaal van fiber naar ethernet om te zetten (ISCOM HT803G-1GE, https://en.raisecom.com/product/gpon-sfu-ont-0). Aangezien ik geen fiber modem/router had heb ik dat ook gedaan, mijn limiet ligt daar dus al op 1Gbps ;-)
Daarachter staat mijn eigen router : asus rt-ax88u

Ik heb in ieder geval bij Fastic nooit klachten of opmerkingen gekregen ivm ons verbruik, dus dat ga ik nu ook niet verwachten...
Wat had je dan bij Fantic in gebruik van converter?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

YordiDR schreef: 13 apr 2023, 11:16speedtest
Een speedtest kan je dan doen naar bijvoorbeeld:
- Telenet: https://speedtest.telenet.be/
- Orange: https://www.orange.be/nl/opties-en-diensten/speedtest
- EDPnet: https://speedtest.edpnet.net/ (deze kiest echter niet altijd een EDPnet/Proximus server uit)
toj
Starter
Starter

Bericht

Toen we klant zijn geworden bij Fastic is VXfiber langs geweest om een managed fiberrouter te plaatsen. Deze zal ook terug opgehaald worden.

Proximus : https://www.speedtest.net/result/14607663959
Telenet : https://www.speedtest.net/result/14607660232
Edpnet : https://www.speedtest.net/result/14607655635

De traceroute geeft inderdaad aan dat er via een Nederlandse backbone internet op gegaan wordt.
rpr
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Bericht

Vandaag heeft Fiberklaar eindelijk de fiber opgeleverd.
Direct contact opgenomen met Rapidxs.
Hun webpagina was gehackt dus telefonisch gebeld.
Daar kwam men mij te vertellen dat voor Dendermonde het nog een jaar kon duren eer een aansluiting mogelijk was.
Ze moesten nog apparatuur plaatsen in de wijkcabines en dat kon nog wel even duren.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Pfff, steeds hetzelfde deuntje :(

Ik blijf hopen dat we hier ooit iemand hebben om ervaringen te delen van een succesvolle aansluitig
charlez
Pro Member
Pro Member

Bericht

rpr schreef: 24 mei 2023, 18:25 Vandaag heeft Fiberklaar eindelijk de fiber opgeleverd.
Daar kwam men mij te vertellen dat voor Dendermonde het nog een jaar kon duren eer een aansluiting mogelijk was.
Ze moesten nog apparatuur plaatsen in de wijkcabines en dat kon nog wel even duren.
Toevallig gechecked of andere providers al wel een aansluiting kunnen opleveren?
Flying
Premium Member
Premium Member

Bericht

Eerder in dit topic staat er dat wanneer je een bestelling plaatst voor glasvezel bij een provider, dat jouw adres gereserveerd wordt door die provider en je dus geen andere provider kunt aansluiten. Proximus, Mobile Vikings of EDPnet kunnen waarschijnlijk wel meteen opleveren, maar ik vermoed dat zij de lijn niet kunnen activeren wegens reservatie RapidXS/Multifiber.

Dat zou je, indien je wil veranderen, eens moeten dubbelchecken. Vergeet niet dat RapidXS/Multifiber een minimumcontractduur hebben van 6 maanden. Geen idee of je, zelfs als je annuleert voordat ze opleveren, een boete moet betalen of niet.

Het betaamt niet dat je een actieve glasvezelverbinding hebt, een bestelling hebt geplaatst met contractduur en dito reservatie, maar dat diezelfde provider doodleuk weet te melden dat je nog een jaartje mag wachten. Dat gezegd zijnde, ik wacht nog kort af en anders annuleer ik mijn bestelling daar ook (ongeacht boete).
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

@Flying
Je hebt sowieso herroepingsrecht van 14 dagen na ontvangst (in dit geval, oplevering) van je online aankopen.

Dus kan je kosteloos annuleren, ZEKER voor de oplevering. De meeste contracten als consument kan je opzeggen voordat ze ingaan.
rpr
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Bericht

charlez schreef: 24 mei 2023, 19:56
rpr schreef: 24 mei 2023, 18:25 Vandaag heeft Fiberklaar eindelijk de fiber opgeleverd.
Toevallig gechecked of andere providers al wel een aansluiting kunnen opleveren?
Ja proximus & edpnet kunnen leveren.
Mobile Vikings dan weer niet.

Vind het echt balen want had er zo naar afgeteld om Telenet eindelijk te kunnen buiten smijten.
YordiDR
Member
Member

Bericht

rpr schreef:Vandaag heeft Fiberklaar eindelijk de fiber opgeleverd.
Eindelijk een actieve fiberklaar verbinding in Dendermonde, dat geeft hoop! De wachtbuizen zijn in onze straat gelegd in begin mei 2022 en sindsdien is er geen vooruitgang meer. Nog even wachten dus.

on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
Bedankt: 511 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

Hier zijn ze zelfs nog niet beginnen graven, wel verleden jaar foto's komen maken waar de aansluiting binnen moest komen. Het lijstje met straten waar binnenkort gewerkt gaat worden door Fiberklaar is al redelijk wat korter geworden en onze straat staat er nog niet tussen... Een dezer toch Fiberklaar eens contacteren wanneer we op de planning staan want we zijn volgens hun website nog steeds aansluitbaar.
Bye, Maurice
https://on4bam.com