Afrekening per maand: wanneer komt het er?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

selder schreef: 07 sep 2022, 07:31 Iedereen tevreden dat uw factuur in de winter extreem hoog is en in de zomer onbestaand? Wat denkt ge dat voor een doorsnee mens het beste werkt:

1) altijd dezelfde maandelijkse factuur

of

2) in de winter hoge facturen en in de zomer helemaal niet, waarbij deze mens dus zélf in de zomer wat geld opzij moet zetten voor in de winter?
Je eindafrekening blijft hetzelfde hoor. Het budget van de jaarafrekening dien je dus sowieso te voorzien. Op eigen rekening of op rekening van de leverancier. Dus ja, wie zijn huishoudrekening goed beheert zet geld opzij voor te verwachten en niet te verwachten rekeningen.
Jouw scenario gaat inderdaad op voor mensen die hun eigen budget niet kunnen beheren en daar dan maandelijks aan hun leverancier een extra premie voor betalen door (veel) hogere voorschotten te betalen dan nodig. En blijkbaar zijn er ook al "doorsnee" mensen die daardoor in de problemen komen. Maar dat geld moet er eveneens zijn. Op andere tijdstippen en over alle maanden heen genomen zelfs meer - het probleem is nu net dat een leverancier meer voorschot vraagt dan normaal gezien nodig is - dan dat je het zelf beheert.
En als ze niet opletten (wat met mensen die hun eigen budget niet onder controle hebben nogal eens het geval kan zijn) zal de leverancier bij de afrekening hun jaarverbruik volgens een formule verdelen over de maanden zodat ze in totaal meer gaan betalen dan volgens de afrekening per maand en de geldende prijzen per maand.
En wanneer hun leverancier de boeken neerlegt kunnen ze - meestal tevergeefs - achter hun teveel betaalde maandpremies gaan aanhollen ipv dat de curator bij hen slechts het echt verschuldigde saldo kan opeisen.

Dat is dezelfde kortzichtige redenering dan al die mensen die "blij" zijn als ze bij de belastingsafrekening vele maanden later "geld terugkrijgen van de belastingen". Je krijgt helemaal geen geld terug. Er werd maandelijks teveel ingehouden van je brutoloon, een som die pas meer dan een jaar later geregulariseerd wordt. Je gaf dus een gratis lening aan de overheid.
Je kan, toch indien je kan rekenen en je budget beheren, ook daar beter bijbetalen want dan heb je een gratis lening van de overheid gekregen die je pas 2 maanden na afrekening moet aanzuiveren.

Maar ik kom ook tot het besluit dat ik blijkbaar geen echte Belg ben die anderen nodig heeft om zijn budget op orde te krijgen en daar graag nog eens extra voor betaalt. :-D
De eerste keer dat ik die opmerking hier las dacht ik dat het om te lachen was. Blijkbaar heel serieus. :oops:
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Er is ook nog de gulden middenweg hé.
Ik tracht beide zaken zo te mikken dat het ongeveer op 0 uitkomt.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik vraag mij echt af of zo veel mensen het echt zo moeilijk vinden om het bedrag dat in een calculator (VREG, mijnenergie, ...) staat wanneer ze een nieuw contract zoeken, te delen door 12 en dat bedrag dan opzij houden op een spaarrekening? In de maanden dat de factuur hoger is, de wintermaanden dus, compenseer je met die spaarrekening. In de zomermaanden zet je meer op die spaarrekening...

Zo doe ik het nu ook met zelfs vele kosten die ik eens per jaar opsom in een Excel. Ik denk hierbij aan een heel aantal verzekeringen die jaarlijks vervallen en de energiekosten.

PS: ik heb al die maandelijkse factuur laten activeren, evenwel geen gas meer hier
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

cadsite schreef: 07 sep 2022, 10:17 Er is ook nog de gulden middenweg hé.
Ik tracht beide zaken zo te mikken dat het ongeveer op 0 uitkomt.
Inderdaad.
Omdat jij je voorschot, net als ik, zelf kan bepalen en aanpassen.

Het probleem is dat niet iedereen dat bij zijn leverancier kan.
Zelf aanpassen is ook een goed systeem voor wie zijn eigen budget kan beheren.
Niet voor wie dat niet kan want dan sta je - zonder buffer - bij de eindafrekening wel degelijk voor een (grote) verrassing.

Toegevoegd na 2 minuten 24 seconden:
Vaganzza schreef: 07 sep 2022, 10:18 Ik vraag mij echt af of zo veel mensen het echt zo moeilijk vinden om het bedrag dat in een calculator (VREG, mijnenergie, ...) staat wanneer ze een nieuw contract zoeken, te delen door 12 en dat bedrag dan opzij houden op een spaarrekening? In de maanden dat de factuur hoger is, de wintermaanden dus, compenseer je met die spaarrekening. In de zomermaanden zet je meer op die spaarrekening...
Blijkbaar wel.
Ik volg in deze jouw standpunt maar leer hier nog alle dagen bij over de werkwijze en uitgangspunten van anderen.
Zelf verkies ik het systeem van Cadsite. Zelf je voorschot aanpassen en zo laag mogelijk houden en dan bij de afrekening op basis van de meting van een DM de werkelijke kostprijs afrekenen.
Onder de huidgie marktevolutie is het ook niet zo dat alle leveranciers er nog goed voorstaan. En tot op heden is bij het in faling gaan van een energieleverancier de overheid nog geen enkele klant te hulp gekomen. De overheid is bij een faling dan ook een bevoorrechte schuldeiser en de consument staat als laatste in de rij.

Maar blijkbaar is dat niet voor iedereen de beste oplossing en moeten consumenten, tegen een extra kostprijs, tegen zichzelf beschermd worden.
Sol Invictus!
_ketter_
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 2 keer

ivob schreef: 06 sep 2022, 16:15Ik ook, nul dus.
Welke leverancier?
so, a chicken is not a sparrow
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is dat, een taak van de overheid, VREG, CREG of welke instantie dan ook.
Duidelijke richtlijnen waar leveranciers zich aan moeten houden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

_ketter_ schreef: 07 sep 2022, 10:51
ivob schreef: 06 sep 2022, 16:15Ik ook, nul dus.
Welke leverancier?
Ecopower.

Toegevoegd na 1 minuut 52 seconden:
svermassen schreef: 07 sep 2022, 10:54 Het is dat, een taak van de overheid, VREG, CREG of welke instantie dan ook.
Duidelijke richtlijnen waar leveranciers zich aan moeten houden.
Maar die richtlijnen zijn er al voor de grotere leveranciers.
Maar we leven - ik veronderstel de meerderheid hier toch - in Vlaanderen/België.
Regels en richtlijnen bij de vleet. Handhaving nauwelijks.
Sol Invictus!
Mariejanne
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2022, 09:42
Bedankt: 1 keer

Weet er iemand wat we kunnen doen om de betalingen per maand te doen?

We zijn klant bij lampiris, maar daar aan de telefoon wisten ze er niet van zeggen ze

Wij gaan altijd enkele maanden in de winter naar Spanje en dat is de periode dat de elektriciteit in de winter het duurste is.

Dus het zou wel voordeel hebben als we dat kunnen betalen wanneer het verbruikt is
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

De leveranciers die een maandcontract aanbieden voor elektriciteit en/of aardgas vind je in de V-test.
Je moet dan filteren op "maandelijks afrekenen".
https://vtest.vreg.be/
Start de keuzehulp/verfijn je resultaten/facturatie/Hoe vaak wil je betalen voor je energie/maandelijks afrekenen (geen voorschotten).

Voor elektriciteit heb je er meerdere.
Voor gas is het aanbod heel beperkt.
En je moet voor beiden een digitale meter hebben.

Lampiris komt, in mijn netgebied, voor geen van de twee in aanmerking.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Lampiris bestaat niet meer, das Total (fiasco) Energies geworden ... :bang:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Voor gas staat Total er ook niet bij.
Alleen Mega.
Het zou natuurlijk wel handig zijn als we wisten of het over elektro, gas of beiden gaat.
Maar ik vermoed gas gezien het over winterverbruik gaat. Dan zijn de opties blijkbaar (nog) heel beperkt voor maandelijkse afrekening.
Sol Invictus!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Maandelijks de factuur betalen, het blijkt wel te gaan. 2 voorwaarden: digitale meter en klant bij een grote leverancier.
“Energieleveranciers met meer dan 200.000 klanten zijn in Vlaanderen sinds 1 april verplicht om de maandelijkse afrekening aan te bieden. Het gaat om deze vijf: Engie, Luminus, Mega, Total Energies en Eneco. Ze bieden de mogelijkheid, maar je moet de maandelijkse afrekening wel zelf aanvragen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/09 ... bt-zo-kan/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Dit zinnetje klopt niet: "Kleinere leveranciers mogen de optie aanbieden, maar zijn daar niet toe verplicht. "Voorlopig doen ze het ook niet” zegt Vandezande."

Wase Wind biedt het wel aan.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Waar wacht de overheid en/of de regulator op om die keuze te verplichten voor iedere lverancier en vooral die verplichting te handhaven?
In Nl maken ze korte metten met zulke leveranciers. Budget Energy kreeg er een boete van 1.800.000 € opgelegd omdat ze de klanten bij de afhandeling benadeelden.
Sol Invictus!
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Jack Daniels schreef: 09 sep 2022, 12:30 Maandelijks de factuur betalen, het blijkt wel te gaan. 2 voorwaarden: digitale meter en klant bij een grote leverancier.
“Energieleveranciers met meer dan 200.000 klanten zijn in Vlaanderen sinds 1 april verplicht om de maandelijkse afrekening aan te bieden. Het gaat om deze vijf: Engie, Luminus, Mega, Total Energies en Eneco. Ze bieden de mogelijkheid, maar je moet de maandelijkse afrekening wel zelf aanvragen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/09 ... bt-zo-kan/
Fluvius is dus geen grote leverancier, interessant. Daarom dat Fluvius het NIET invoert voor hun klanten (ook al zitten ze bij de "gegevensbron").
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Iemand al een maandelijkse afrekening gevraagd bij Luminus ? Hoe is dat verlopen ? Is het gelukt ?

Heb hen halfweg september via het contactformulier gevraagd om een maandelijkse afrekening te krijgen (want je moet dit dus aanvragen via de klantendienst).
Via MyLuminus kan je dat dus niet aanvragen.

Enkele dagen later werd ik opgebeld met enkele vragen en daarbij ook de vraag of ik er mij van bewust was dat de facturen in de winter wel eens aan de hoge kant zouden kunnen zijn. Heb daarop gezegd dat ik me daar absoluut bewust van ben.

De dame aan de telefoon heeft me toen uitgelegd dat er een aanvraag via Fluvius moet gebeuren. Fluvius moet me daar dan over contacteren - volgens haar - want ik dien aan Fluvius dan nog een toestemming te geven om mijn meterstanden (van mijn digitale meter die hier sinds 2020 hangt) maandelijks te mogen doorgeven naar Luminus toe. Tot nu toe krijgen ze nog steeds maar één keer per jaar een meterstand door (bij de zogenaamde jaarlijkse meteropname).

Zodra alles in orde is tussen Fluvius & Luminus ontvang ik vanaf de eerste dag van de volgende maand een maandelijkse afrekening.

Omdat ik tot nu toe nog niks feedback heb gekregen, noch gecontacteerd ben door Fluvius vandaag dan nog maar eens contact opgenomen via de chat van Luminus. De medewerkster via de chat wist me te melden dat mijn aanvraag van in september nog lopende is en dat het gemiddeld zo'n 2 maanden duurt voor het in orde is. Dat zou dus voor mij betekenen dat ik dus - volgens de schatting die ik nu kreeg - pas ten vroegste vanaf december een maandelijkse afrekening krijg. Eerste factuur komt dus in januari aan (als alles goed loopt).
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ik vond hier (een iets ouder) document https://www.vreg.be/nl/document/besl-2020-57 meer informatie over lastprofielen voor elektriciteit.

Wij hebben een enkelvoudige meter, huishoudelijk, dus profiel S21 of S22. Onze verhouding dag/nacht is sinds dit jaar (veronderstel ik) meer 's nachts dan overdag, omdat we pas een thuisbatterij hebben.
Hoe kom ik te weten onder wel profiel ze ons klasseren?

Aangezien we nog geen afrekening per maand hebben, onze warmtepomp in de zomer niets verbruik en we op een (denk ik) relatief gunstig moment (juli 22) een nieuw contract (variable) hebben afgesloten, doen we voordeel want:

- ons verbruik is hoofdzakelijk in de wintermaanden
- profiel S21(/22) verdeelt ons verbruik over een heel jaar, waarbij ze veronderstellen dat we in de zomermaanden 8% (afhankelijk van de specifieke maand en het profiel) van ons verbruik genereren (per maand) terwijl dat quasi 0 is.

Een groot deel van ons winterverbruik wordt dus 'verschoven' naar de zomer aan een laag tarief.

Klopt mijn redenering?
Zo ja, dan lijkt het voor ons onzinnig om, wanneer er ooit maanafrekeningen komen, hiervoor te kiezen.
(of maak ik ergens een denkfout)?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ygeffens schreef: 05 okt 2022, 23:32 Een groot deel van ons winterverbruik wordt dus 'verschoven' naar de zomer aan een laag tarief.
Klopt mijn redenering?
Je redenering klopt wat betreft het verschuiven. Jouw profiel wijkt dus af van het standard profiel.
Of je hiermee winst maakt is zuiver speculatief, gezien je nieuw contract variabel is.
De prijs volgende zomer kan ook een stuk hoger zijn dan deze winter. Dat weet je niet.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

ygeffens schreef: 05 okt 2022, 23:32 Ik vond hier (een iets ouder) document https://www.vreg.be/nl/document/besl-2020-57 meer informatie over lastprofielen voor elektriciteit.
De profielen voor elektriciteit werden aangepast zodat er eigenlijk nog maar 2 profielen zijn.
Sinds november ll. is er een nieuw marktsysteem in gebruik genomen, met een geheel nieuwe methodiek om de volumes te verdelen per maand en over alle kwartieren. Het hele opzet daarvan uitleggen zou wat ver leiden, maar het profiel dat gebruikt wordt om de verdeling over de maanden te maken is sinds dan het RLP0 profiel,
Je kan dit vinden op http://www.synergrid.be/index.cfm?PageID=16896
Je zal zien dat er geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen verschillende types verbruikers.

Voor excl. nacht (elektrische accumulatieverwarming) is er wel nog een apart profiel (SLPex). Dat vind je ook terug op de voorgaande link. Dat is uiteraard enkel relevant als je daar een aparte meting voor hebt.

Voor 2021 zag de verdeling er bv. zo uit:
Jan: 0,112
Feb: 0,095
Mar: 0,096
April: 0,078
Mei: 0,071
Juni: 0,065
Juli: 0,066
Aug: 0,067
Sept: 0,067
Okt: 0,081
Nov: 0,093
Dec: 0,109
Sol Invictus!
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Gelijkaardige cijfers waren te zien bij de SLP S21 en S22, al krijgen bij de RLP0 januari en december een iets groter deel toegekend.
20% van mijn verbruik zal dus worden toegekend aan de maanden juli tot september terwijl ik het zal verbruiken in november-februari.
De kWh prijs in de zomermaanden is uiteraard een stuk lager, dus ik verschuif geen 20% van mijn kosten, maar toch...
Ik vraag me af hoe lang het gaat duren voor ze begrijpen dat ook dit niet helemaal juist is. Tot die tijd doe ik er mijn voordeel mee.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

ygeffens schreef: 06 okt 2022, 12:01 Ik vraag me af hoe lang het gaat duren voor ze begrijpen dat ook dit niet helemaal juist is. Tot die tijd doe ik er mijn voordeel mee.
Totdat ze overal slimme meters hebben zodat ze inderdaad per maand kunnen afrekenen...
Computer(k)nul
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Of je nu een slimme meter hebt of niet maakt momenteel niets uit. Wie geen maandafrekening of uurafrekening kan afsluiten met een digitale meter (omdat de leverancier er niet aan meedoet, het specifiek contract het niet toelaat,...) zal ook niet volgens het werkelijk verbruik worden afgerekend maar maar volgens het Real Load Profile 0 Normalized profiel.
En als we moeten wachten tot iedereen een digitale meter heeft zijn we, tegen de huidige uitrol, nog tot het einde van dit decennium zoet.
@ygeffens : of je er voor- of nadeel mee doet hangt van ieders individueel contract af. Vergeet ook niet dat de BTW voet het afgelopen jaar gewijzigd is.
Mijn afrekening loopt bv. van 1 oktober tot 1 oktober.
Afgelopen jaar was de all in goedkoopste periode deze tussen 1/3 en 31/6 (door de aanpassing van de BTW naar 6%), gevolgd door de periode 1/10 tot 31/12. De duurste periode was deze van 1/7 tot 1/10, duurder dan het winterdeel van 1/1 tot 1/3.
Netverbruik had ik alleen in de maanden november, december, januari en februari.
Maar het verschil tussen de duurste en goedkoopste periode bedraagt all in slechts 3,55 c€/kwh. Op de jaarafrekening dus redelijk verwaarloosbaar.
Sol Invictus!
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Funfile schreef: 05 okt 2022, 22:02 Iemand al een maandelijkse afrekening gevraagd bij Luminus ? Hoe is dat verlopen ? Is het gelukt ?

Heb hen halfweg september via het contactformulier gevraagd om een maandelijkse afrekening te krijgen (want je moet dit dus aanvragen via de klantendienst).
Via MyLuminus kan je dat dus niet aanvragen.

Enkele dagen later werd ik opgebeld met enkele vragen en daarbij ook de vraag of ik er mij van bewust was dat de facturen in de winter wel eens aan de hoge kant zouden kunnen zijn. Heb daarop gezegd dat ik me daar absoluut bewust van ben.

De dame aan de telefoon heeft me toen uitgelegd dat er een aanvraag via Fluvius moet gebeuren. Fluvius moet me daar dan over contacteren - volgens haar - want ik dien aan Fluvius dan nog een toestemming te geven om mijn meterstanden (van mijn digitale meter die hier sinds 2020 hangt) maandelijks te mogen doorgeven naar Luminus toe. Tot nu toe krijgen ze nog steeds maar één keer per jaar een meterstand door (bij de zogenaamde jaarlijkse meteropname).

Zodra alles in orde is tussen Fluvius & Luminus ontvang ik vanaf de eerste dag van de volgende maand een maandelijkse afrekening.

Omdat ik tot nu toe nog niks feedback heb gekregen, noch gecontacteerd ben door Fluvius vandaag dan nog maar eens contact opgenomen via de chat van Luminus. De medewerkster via de chat wist me te melden dat mijn aanvraag van in september nog lopende is en dat het gemiddeld zo'n 2 maanden duurt voor het in orde is. Dat zou dus voor mij betekenen dat ik dus - volgens de schatting die ik nu kreeg - pas ten vroegste vanaf december een maandelijkse afrekening krijg. Eerste factuur komt dus in januari aan (als alles goed loopt).
Mijn aanvraag loopt sinds half juli. Ben 2de helft juli door Luminus gecontacteerd met de vraag of ik zeker was (hetzelfde als bij jou).

Ik krijg ondertussen voorschotfacturen (bedrag dat ik oorspronkelijk ooit heb opgegeven), maar geen maandelijkse afrekeningen.

2 weken geleden via chat aan Luminus gevraagd wat er nu van was. Het antwoord: aanvraag bij Fluvius is lopende. Ze kunnen er niets aan doen, zelfs Fluvius niet aan herinneren, zolang de aanvraag bij Fluvius niet behandeld is.

Eén van dees eens naar de ombudsdienst escaleren denk ik. De leveranciers willen wel, maar de onbekwaamheid van Fluvius (zoals altijd) verhindert het.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

pfuhu schreef: 10 okt 2022, 11:10Eén van dees eens naar de ombudsdienst escaleren denk ik.
Doen, maar verwacht geen snel antwoord.
Luminus heeft mijn contract 'toevallig' 2 weken later geactiveerd dan waarop ik bevestiging kreeg via mail waardoor ik plots €0,146/kWh moet betalen voor gas ipv €0,10.
Het antwoord van de ombudsdienst:
Wij bevestigen hierbij dat we uw geschil in behandeling nemen. We contacteren het betrokken energiebedrijf en trachten om een oplossing te vinden voor zover dit mogelijk is. Door de huidige uitzonderlijke situatie op de energiemarkt en de ongeziene toestroom aan klachten, kunnen we de gebruikelijke termijn van maximum 180 kalenderdagen allicht niet garanderen.
:bang:
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Op 01/11 stopt mijn vast contract bij Engie.
Ik heb een digitale meter, zonnepanelen (met GSC) en zonneboiler. Geen batterij.
De grootste bepalende kost voor mij is de gas-factuur.

Door de dalende gasprijzen heb ik steeds de kat uit de boom gekeken om een nieuw (variabel) contract af te sluiten.
Dus nu kom ik voor de keuze te staan voor de gas bij Engie :
Ga ik voor een easy (op basis van TTF103) voor een flow (obv TTF101) of voor een Direct (obv ZIG DAM) contract?
https://www.engie.be/nl/energie/elektri ... orwaarden/

De TTF103 staat in okt op 212, (dus ook voor nov & dec)
De TTF101 staat in okt op 202
De ZIG DAM staat in sept op 115
(bron : https://www.engie.be/nl/energie/elektri ... meters-gas)

Nu denk ik er aan om in nov een Direct contract af te sluiten (er van uitgaand dat de ZIG DAM < TFT) zodat ik direct kan genieten van de lagere gasprijs.
Wanneer ik merk dat de gasprijzen stijgen, overgaan op een Easy of Flow (afhankelijk van hun prijs). En dan terug naar Direct naargelang de gasprijs.

De kosten voor maandelijkse meteropname zijn wel beduidend hoger bij Direct (€88,89/jaar vs €12,22/jaar bij Flow of Easy).

Zie ik iets over het hoofd?
CyberThijs
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 15 keer

Een gas-contract dat gebaseerd is op de prijs van gas in Zeebrugge (eg. ZIG DAM) is sowieso beter dan eentje die op de Nederlandse TTF prijs gebaseerd is. Er liggen vele LNG-tankers te wachten voor de kust om hun waren te mogen lossen: deze zullen komende winter de prijs drukken voor gas in Zeebrugge.

Die kost voor maandelijkse meteropname is er natuurlijk ook enkel maar als je dat expliciet aanvraagt. Standaard gebeurt er maar een jaarlijkse meteropname (aan 12.22 EUR/jaar). Ik zie trouwens geen verschil in kosten daarvoor tussen Flow, Easy of Direct?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

CyberThijs schreef: 27 okt 2022, 12:15 Die kost voor maandelijkse meteropname is er natuurlijk ook enkel maar als je dat expliciet aanvraagt. Standaard gebeurt er maar een jaarlijkse meteropname (aan 12.22 EUR/jaar). Ik zie trouwens geen verschil in kosten daarvoor tussen Flow, Easy of Direct?
De meteropname gebeurt door de netbeheerder die deze doorgeeft aan de leverancier.
De kosten voor de meteropname gaan dan ook naar de netbeheerder en niet naar de leverancier.
Sol Invictus!
thmj
Plus Member
Plus Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2022, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 7 keer
Recent bedankt: 2 keer

svermassen schreef: 22 feb 2022, 16:40

En inderdaad, maandafrekeningen heeft geen zin.
Want dan ga je nog een groter deel in de armoede duwen.
Armoede, wie wat 1000 € of 8000 € in de maand.
Deze inkomens kloppen heden alle 2 aan bij CAW wegens niet rond komen. (natuurlijk wel minder bij de 8000 €).
En eigenlijk start hier alles met bijhouden, wat binnen komt, buitengaat, wat er de volgende maanden dient betaald te worden.
Komt er nog bij wijzigen naar wat goedkoper ook aan hun niet besteed.
Hunne Telekom aan 100 € of meer per maand. (kan dikwijls goedkoper voor hun profiel)
Ze attent maken in 2021 dat energie duur gaat worden, de ver van hun bed show op dat moment.
Toen was schakelen naar vaste contracten nog mogelijk.
In 2022 kan mijn energie niet meer betalen hulp overheid hulp overheid

En daar wringt echt het schoentje bij de meesten.

Wie aandelen bezit kan er maar goed mee zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ik denk niet dat wie een inkomen van 8000 € in de maand heeft moet gaan aankloppen bij het CAW. :roll:
Dat is zelfs geen lichte overdrijving meer om een punt extra in de verf te zetten maar zo overdrijven dat het stilaan belachelijk wordt.
Sol Invictus!
thmj
Plus Member
Plus Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2022, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 7 keer
Recent bedankt: 2 keer

ivob schreef: 28 okt 2022, 17:09 Ik denk niet dat wie een inkomen van 8000 € in de maand heeft moet gaan aankloppen bij het CAW. :roll:
Dat is zelfs geen lichte overdrijving meer om een punt extra in de verf te zetten maar zo overdrijven dat het stilaan belachelijk wordt.
Je gaat verstelt staan wie heden allemaal aanklopt.
De schaamte is allang voorbij.
En proberen gaat mee.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Heeft het CAW dan geen regels over inkomen meer om steun te verlenen?
Kan je effectieve voorbeelden geven waar meerere mensen met een maandinkomen van 8000 € structurele CAW steun genieten?
Ik heb jarenlang zeer dicht bij het CAW gebeuren gestaan. Dat de situatie nu zo zou gewijzigd zijn zou met inderdaad versteld doen staan.
Heb je het dan over geldelijke steun, budgetbegeleiding, budgetbeheer, schuldbemiddeling of een collectieve schuldregeling?
Dus laat maar komen want ik leer op dat vlak graag bij.
Wanneer in Vlaanderen gezinnen met een maandinkomen van 8000 € al bij het CAW voor steun moeten aankloppen zitten we inderdaad in de penarie in het land waar het beter gaat omdat men het zelf doet. En ik dacht juist opgevangen te hebben dat de Vlaamse overheid die steun juist ging terugschroeven?
Sol Invictus!
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

lukadad schreef: 27 okt 2022, 11:52
Ga ik voor een easy (op basis van TTF103) voor een flow (obv TTF101) of voor een Direct (obv ZIG DAM) contract?
..

De TTF103 staat in okt op 212, (dus ook voor nov & dec)
De TTF101 staat in okt op 202
De ZIG DAM staat in sept op 115
...

Zie ik iets over het hoofd?
Moeilijk te zeggen, ik wil ook overstappen, maar als ik bij Engie een simulatie loop bespaar ik 5% door Direct te nemen aan maandelijkse voorschotten. Desondanks de het grote verschil.
thmj
Plus Member
Plus Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2022, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 7 keer
Recent bedankt: 2 keer

ivob schreef: 29 okt 2022, 12:43 Heeft het CAW dan geen regels over inkomen meer om steun te verlenen?
Kan je effectieve voorbeelden geven waar meerere mensen met een maandinkomen van 8000 € structurele CAW steun genieten?
Heb alleen geschreven dat ze gaan horen of er iets te rapen valt.
Dus vangen bot, maar doen wel de vraag.
Fr3dd13
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 nov 2021, 23:38

Iemand toevallig al een maandelijkse afrekening gehad bij Eneco voor elektriciteit voor het Flex tarief?

Midden vorige maand overgegaan op maandelijkse afrekening. Afrekening intussen al gehad tot datum van overgang naar maandelijks. Ondanks dat er op My Eneco te lezen staat "Je ontvangt maandelijks van ons een afrekening op basis van je reëel verbruik. Het is daarom niet mogelijk om zelf het voorschotbedrag in te stellen." een paar dagen geleden een nieuw voorschot ontvangen. Vreemd dat er dan toch een voorschot volgt, met een bedrag dat je zelf niet meer kan aanpassen.

Het relaas hier https://www.zonstraal.be/forum/viewtopi ... 2&start=15 moedigt ook niet echt aan om er achter te gaan. Jammer dat het vervolg van het relaas (voorlopig) ontbreekt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ondertussen kreeg TotalEnergies een boete, omdat ze de afrekening per maand nog niet aanbieden.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20221114_98507852
De Vlaamse energieregulator Vreg legt TotalEnergies een boete van 108.785 ­euro op omdat het zijn klanten met een digitale teller geen facturering op maandbasis aanbiedt. Sinds 1 april moeten grote leveranciers hun klanten met een digitale teller de mogelijkheid geven zo’n maandelijkse factuur te vragen, in de plaats van het systeem met voorschotten en een jaarlijkse eindafrekening.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Stel dat ik zou overschakelen naar de maandelijkse afrekening en na een paar maanden stel ik vast dat dat toch mijn ding niet is kan ik dan terug overschakelen naar de jaarlijkse afrekening met voorschotten of is er geen weg meer terug?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik begrijp niet waarom het niet gewoon een online keuze is die we kunnen maken bij Luminus. Je moet via de klantendienst etc.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

heist_175 schreef: 16 nov 2022, 09:56 Ondertussen kreeg TotalEnergies een boete, omdat ze de afrekening per maand nog niet aanbieden.
Het gaat blijkbaar om een boete van 1 € per klant met een DM.
Zou Totalenergies van zo'n boete wakker liggen?

Toegevoegd na 1 minuut 27 seconden:
apestaart schreef: 16 nov 2022, 10:12 Stel dat ik zou overschakelen naar de maandelijkse afrekening en na een paar maanden stel ik vast dat dat toch mijn ding niet is kan ik dan terug overschakelen naar de jaarlijkse afrekening met voorschotten of is er geen weg meer terug?
Zal afhangen van de voorwaarden in de overeenkomst die je afsluit.
En er is altijd een weg terug. Gewoon een nieuw contract met andere voorwaarden afsluiten.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ivob schreef: 16 nov 2022, 10:48
heist_175 schreef: 16 nov 2022, 09:56 Ondertussen kreeg TotalEnergies een boete, omdat ze de afrekening per maand nog niet aanbieden.
Het gaat blijkbaar om een boete van 1 € per klant met een DM.
Zou Totalenergies van zo'n boete wakker liggen?
Natuurlijk niet :).
Ze scoren miljarden per jaar, zeker in deze tijden dat ze hun energie voor grof geld verpatst krijgen.
Het toont gewoon aan dat de regulator wel mag blaffen, maar niet mag bijten :).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ook rekening mee houden dat bij een maandafrekening daar ook een bijkomende kost aan verbonden is.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”