Opnemen via CI+ (telenet)

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Mega_
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 feb 2022, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Kenissen hebben recent op hun vast adres een LG OLED smart TV (uit jaar 2021, weet het exacte model niet) gekocht die tevens DVB-C en CI+ via de coaxkabel van Telenet ondersteunt. Kijken doen ze momenteel echter via de nieuwe Telenet TV Box omwille van terugkijk TV.

Op hun 2e verblijf (gedeeld met familie) staat er ook een Telenet pack. Hier wordt de vaste lijn niet gebruikt, internet en digitale tv wel zeer intensief. Gezien de hoge prijs (toch zo'n 80 eur/maand) dacht ik dat ze goedkoper uit te zijn door bv. Orange internet-only of Edpnet te nemen en TV te kijken via de Apple TV met de nieuwe Telenet TV app, welke ze kunnen gebruiken omwille van de TV Box op het 1e verblijf.

Omdat opnemen echter absoluut essentieel is voor sommigen (omwille van reclame doorspoelen en bepaalde series/films die niet terugspoelbaar zijn) en de opnames liefst gescheiden blijven dacht ik de cloud-opnamemogelijkheid van de Telenet TV app te laten gebruiken op hun 2e verblijf en hun dan met hun nieuwe TV te laten opnemen via DVB-C en CI+ op hun eerste verblijf. Live kijken en terugkijk tv kunnen ze dan nog steeds via de Telenet TV Box, waardoor de beperking van slechts 1 tuner/decoder in de TV geen probleem vormt.

In principe bevat de tv voldoende mogelijkheden (EPG, scheduling, opnemen in stand-by) waardoor dit mogelijk zou moeten zijn. ik blijf echter nog met een paar vragen zitten voor ik dit ga adviseren of proberen.

-Werkt (op voorhand) opnemen met een TV over het algemeen goed, eventueel los van het merk?
-Hoe is het gesteld met de Apple TV app van Telenet TV?
-De TV gebruiken voor opnemen en daarnaast ook nog de TV Box blijven gebruiken vereist 2 coax-aansluitingen. Ik las dat een coax-splitter storingen kan veroorzaken, zou dit hier zijn? Nu is er bij de TV wel een dubbele coaxaansluiting aanwezig, namelijk voor TV en Radio (Niko wcd). Gezien analoge kabelradio toch weg is, kan hier makkelijk 2x TV van gemaakt worden, bv. door een verloopstukje of het WCD te veranderen? Of is hier nog een andere oplossing?
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Moet je sowieso weten:

Als je (digitale) tv van je abonnement schrapt of bij provider gaat die niet via COAX gaat. Zal telenet op termijn een filter plaatsen waardoor je geen tv meer signaal op de coax meer ziet. CI kan dus niets decoderen.

Er zal dus op de locatie dat het kaartje gebruikt wordt, zeker een tv abonnement op de coax moeten zitten> Dat kan telenet of orange zijn.



Heel soms vergeet Telenet dit wel, maar mag je niet van uit gaan.
Mega_
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 feb 2022, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Merci, hier houd ik zeker rekening mee. Gezien echter op de 1e locatie het volledig Telenet Pack blijft zoals nu en ook het CI+ kaartje komt, en dan op het 2e verblijf gewoon de app en mogelijk een internet-only abonnement, lijkt me dit geen probleem te zijn.
Laatst gewijzigd door philippe_d 14 feb 2022, 13:15, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Mega_ schreef:Werkt (op voorhand) opnemen met een TV over het algemeen goed, eventueel los van het merk?
Los van Telenet zou dat perfect kunnen werken, maar Telenet stuurt opzettelijk maar 2 dagen EPG-data door terwijl je bij buitenlandse tv-operatoren ziet dat er soms 14 dagen EPG-data via coax wordt aangeboden. Dan valt er weinig op voorhand op te nemen.
Je kan eens nakijken of het tv-toestel ook EPG-data via andere bronnen kan binnenhalen.
Dit is wat Telenet er zelf over zegt: https://www2.telenet.be/content/www-tel ... digicorder
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Berichten: 257
Lid geworden op: 14 sep 2012, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 20 keer
Recent bedankt: 3 keer

De TV gebruiken voor opnemen en daarnaast ook nog de TV Box blijven gebruiken vereist 2 coax-aansluitingen. Ik las dat een coax-splitter storingen kan veroorzaken, zou dit hier zijn? Nu is er bij de TV wel een dubbele coaxaansluiting aanwezig, namelijk voor TV en Radio (Niko wcd). Gezien analoge kabelradio toch weg is, kan hier makkelijk 2x TV van gemaakt worden, bv. door een verloopstukje of het WCD te veranderen? Of is hier nog een andere oplossing?
Voor de stekker van de radio aansluiting zit er een filter.
Dus op de radio aansluiting ga je geen tv signaal kunnen ontvangen.

Wil je de app van telenet kunnen gebruiken moet je buiten een tv abonnement ook een internet abonnement hebben. Anders ga je niet kunnen inloggen op de app.

Mvg
Mega_
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 feb 2022, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

raf1 schreef:
Mega_ schreef:Werkt (op voorhand) opnemen met een TV over het algemeen goed, eventueel los van het merk?
Los van Telenet zou dat perfect kunnen werken, maar Telenet stuurt opzettelijk maar 2 dagen EPG-data door terwijl je bij buitenlandse tv-operatoren ziet dat er soms 14 dagen EPG-data via coax wordt aangeboden. Dan valt er weinig op voorhand op te nemen.
Je kan eens nakijken of het tv-toestel ook EPG-data via andere bronnen kan binnenhalen.
Dit is wat Telenet er zelf over zegt: https://www2.telenet.be/content/www-tel ... digicorder
Ik weet niet of maar 2 dagen vooruit een grote dealbreaker is, daar ga ik eens achter informeren hoe ver op voorhand ze nu vaak opnames plannen. Enig idee van welke (internet)bronnen een langere EPG kan worden binnengehaald en hoe ik kan zien of LG dit ondersteund? Ik kan hier namelijk niks over terugvinden.
edwin.d schreef:
De TV gebruiken voor opnemen en daarnaast ook nog de TV Box blijven gebruiken vereist 2 coax-aansluitingen. Ik las dat een coax-splitter storingen kan veroorzaken, zou dit hier zijn? Nu is er bij de TV wel een dubbele coaxaansluiting aanwezig, namelijk voor TV en Radio (Niko wcd). Gezien analoge kabelradio toch weg is, kan hier makkelijk 2x TV van gemaakt worden, bv. door een verloopstukje of het WCD te veranderen? Of is hier nog een andere oplossing?
Voor de stekker van de radio aansluiting zit er een filter.
Dus op de radio aansluiting ga je geen tv signaal kunnen ontvangen.

Wil je de app van telenet kunnen gebruiken moet je buiten een tv abonnement ook een internet abonnement hebben. Anders ga je niet kunnen inloggen op de app.

Mvg
Ok, dat gaat dan niet werken. Maar zou een kabelverdeler als bv. deze https://www.coolblue.be/nl/product/7852 ... ifications storingvrij kunnen werken voor Telenet TV? Of moet er echt een 2e coaxkabel vanuit de garage worden getrokken?

Internet abonnement en TV abonnement van Telenet zijn beide aanwezig op locatie 1 (Wigo), hier zou dan het CI+ kaartje komen naast de TV Box. Op het 2e verblijf zouden ze dan via de Telenet TV app op de Apple TV kijken en mogelijks Telenet buitengooien.

In elk geval allemaal bedankt voor de antwoorden! Weer wat wijzer geworden
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Mega_ schreef:Ok, dat gaat dan niet werken. Maar zou een kabelverdeler als bv. deze https://www.coolblue.be/nl/product/7852 ... ifications storingvrij kunnen werken voor Telenet TV?
Dat zal perfect werken ...
Om zeker te zijn dat je een voldoende sterk TV signaal hebt (de Hirschman splitter geeft een 4dB verzwakking) kan je best de coax kabel die naar de wandcontactdoos loopt vanaf de NIU op één van de versterkte uitgangen aansluiten (+ 4dB).
edwin.d schreef:Wil je de app van telenet kunnen gebruiken moet je buiten een tv abonnement ook een internet abonnement hebben. Anders ga je niet kunnen inloggen op de app.
Gezien hij een TV-Box heeft, heeft hij internet + TV, toch :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Mega_
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 feb 2022, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

philippe_d schreef: Dat zal perfect werken ...
Om zeker te zijn dat je een voldoende sterk TV signaal hebt (de Hirschman splitter geeft een 4dB verzwakking) kan je best de coax kabel die naar de wandcontactdoos loopt vanaf de NIU op één van de versterkte uitgangen aansluiten (+ 4dB).

Super, deze vraag is dan al beantwoord. Bedankt voor jullie hulp allemaal!

Resten mij nog 2 vragen:

-Hoe kan een EPG extern worden opgehaald via het internet van de Smart TV?
-Ervaringen met de Telenet TV app (op Apple TV)?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Mega_ schreef:Hoe kan een EPG extern worden opgehaald via het internet van de Smart TV?
Ik denk niet dat er een EPG App bestaat voor de LG Web OS
En als die al zou bestaan, dat je die dan kan linken aan de Telenet DVB-C kanalen ...
Je zal het moeten doen met de 2-dagen EPG die Telenet meestuurt met DVB-C :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Mega_
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 feb 2022, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

philippe_d schreef:
Mega_ schreef:Hoe kan een EPG extern worden opgehaald via het internet van de Smart TV?
Ik denk niet dat er een EPG App bestaat voor de LG Web OS
En als die al zou bestaan, dat je die dan kan linken aan de Telenet DVB-C kanalen ...
Je zal het moeten doen met de 2-dagen EPG die Telenet meestuurt met DVB-C :-( .
Dit is wel jammer. Ik ga het met hen bespreken of dit een echte dealbreaker is, immers wordt het opnemen vooral gebruikt voor reclame door te spoelen op VTM/Vier dat lijkt me wel max. 48 uur op voorhand te plannen (of op het moment zelf).

Een mogelijk andere optie: ik las hier ergens dat Orange bij internet-only blijkbaar geen filter laat plaatsen door Telenet om het 'Compact signaal' (DVB-C) te ontvangen? Want dan zou bv. op locatie 2 Orange en een simpele DVB-C recorder genomen kunnen worden ipv een CI+-kaartje, splitter etc. bij te plaatsen op locatie 1. Nog goedkoper en ook gemakkelijker, alleen is het de vraag of dit wel legaal is (heb ik geen idee van) en blijft duren. De oplossing met CI+ kaartje op locatie 1 met Wigo en de app gebruiken op het 2e verblijf lijkt mij volledig officieel in orde volgens de Telenet voorwaarden en dus ook toekomstbestendiger.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als je op een locatie niet (wil) betalen voor een TV abonnement, dan heb je geen recht om TV te kijken via de coax (ook niet het Compact Signaal) ...
Maar zolang er geen "telenet only" filter geplaatst wordt, kan je technisch natuurlijk TV ontvangen (zowel het Compact Signaal als met een CI+ kaartje).
De oplossing met een DVB-C recorder op locatie 2 zal dus wel werken, maar mag in principe niet ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Mega_
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 feb 2022, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

philippe_d schreef:Als je op een locatie niet (wil) betalen voor een TV abonnement, dan heb je geen recht om TV te kijken via de coax (ook niet het Compact Signaal) ...
Maar zolang er geen "telenet only" filter geplaatst wordt, kan je technisch natuurlijk TV ontvangen (zowel het Compact Signaal als met een CI+ kaartje).
De oplossing met een DVB-C recorder op locatie 2 zal dus wel werken, maar mag in principe niet ...
Dat dacht ik al, vandaar dat het oorspronkelijke plan van CI+ op de eerste en app op de 2e toch beter lijkt (want volledig volgens de voorwaarden).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

De enige reden waarom je eigenlijk zou kiezen voor de ingewikkelde CI+ oplossing op een locatie waar al een TV-Box staat, is omdat je de opnames van de 2 locaties wil splitsen?
  1. maar dit zal maar in één richting werken (locatie B kan niet zien wat er via CI+ werd opgenomen, maar locatie A zal wel op de TV-Box de opnames zien die locatie B via de App gemaakt heeft).
  2. als je op 2 locaties met hetzelfde abonnement TV wilt kijken, om kosten te besparen, denk ik dat je het "nadeel" van de gedeelde opnames erbij moet nemen. Veel gebruikers zouden dat een voordeel vinden (opnames via de TV-Box op locatie A kan je bekijken via de App op locatie B en omgekeerd)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Mega_
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 feb 2022, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Dat klopt, de reden waarom gesplitst is dat locatie B gedeeld wordt met familie en ze graag ook hun eigen prive opnames hebben op locatie A die zeker niet door andere gewist worden wegens ruimtegebrek op de decoder. Dat ze op locatie A aan de opnames van B kunnen is geen probleem. Bovendien is de opslag op A nu al bijna vol. Met een CI+ kaartje en harde schijf zouden ze vrijwel onbeperkt kunnen opnemen, en locatie B ook meer dan voldoende.

Stel dat ze iets willen opnemen dat ze ook op B willen zien, doen ze dat gewoon via de TV Box en klaar?

Ik zie op dit moment geen simpelere oplossing die volgens de voorwaarden mag.

Los daarvan zou edpnet of orange op locatie B al snel 30 of 40 euro per maand besparen, voor dan exact dezelfde functionaliteit. Als de boel een beetje gebruiksvriendelijk werkt lijkt me dat dus de installatie waard.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gewoon enigma2 decoder die ci+ comp. is.

100€ +/- X2

En dan kan je makkelijk via vpn naar decoder op locatie A gaan.
Mega_
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 feb 2022, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Lijkt mij op zich een goede optie met veel mogelijkheden, maar is het niet heel erg ingewikkeld om aan 'de gewone man' uit te leggen en te onderhouden van een VPN op te zetten, speciale decoders te kopen e.d.? Bovendien, is dit legaal om je coaxsignaal te delen met een andere locatie?
Indien geen probleem, heb je een bepaalde decoder in gedachten?

Het grootste bezwaar op dit moment lijkt mij de 2 'kaskes' om TV te kijken, nl. TV Box + LG afstandbediening. Nu had ik vroeger een Logitech harmony (intussen gesneuveld), nu weet ik dat Logitech hiermee gestopt is, maar indien we er toch nog eentje op de kop kunnen tikken, is dit misschien een gebruiksvriendelijke optie? Uiteindelijk verandert dan alleen de opname interface op locatie A van op TV Box menu naar opnames gaan naar via TV menu naar opnames gaan. De rest zou dan gelijk moeten werken. Gebruikt hier iemand zoiets? Enigste nadeel lijkt mij infrarood, waardoor de TV Box niet meer in een gesloten kast kan maar erop moet liggen bv, hoewel die erg klein is. Bijkomende bonus is dat de CD speler en stereo ineens bediend kunnen worden met 1 afstandbediening.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Logitech Harmony bestaat tg nog steeds?

Gewoon de hub die je dan met smartphone bedient is uit hun gamme en support gehaald nietwaar?
Mega_
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 feb 2022, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Belgissschenaap schreef:Logitech Harmony bestaat tg nog steeds?

Gewoon de hub die je dan met smartphone bedient is uit hun gamme en support gehaald nietwaar?
Harmony wordt al sinds vorig jaar niet meer geproduceerd en is slecht verkrijgbaar zie ik (op de Elite na dan maar die is wat duur).

Beter nog zou zijn de LG Magic Remote ook voor de TV Box te kunnen verkrijgen, dit werkt wel bij veel andere boxen, helaas nog niet bij die van Telenet / Ziggo.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”