Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
Bedankt: 223 keer

Bericht

woutervh schreef: 1 maand geleden Volgens mij kan niemand voorspellen wat het gevolg geweest zou zijn.
Waarom zouden we dat moeten proberen voorspellen? De colonne richting Kiev was een praalstoet zeker?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Er is niet enkel dat feit maar Rusland zelf steekt de plannen ook niet echt weg. Er wordt openlijk gesproken over het herstel van het grote rijk. Zelfs zonder de NATO zou Rusland hetzelfde proberen, alleen veel makkelijker en sneller want geen tegenstand. Landen die voordien niet bij NATO waren/wilden zijn nu toegetreden als gevolg van de Russische dreiging.

Het komt altijd op hetzelfde neer, landen willen vanonder het juk van Rusland uit en gaan lopen. Rusland wijt dat aan anderen maar ze durven/kunnen niet in eigen boezem kijken naar de echte reden waarom landen van hen weg willen: een systeem dat niet werkt, nooit gewerkt heeft en nooit zal werken. Als brainwashing en propaganda niet werkt komen de Russen met agressie, meer kennen ze blijkbaar niet.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 467 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Petrikske schreef: 1 maand geledenEn ondertussen hangen er alweer een 7-tal Russische Tu-95MS bommenwerpers in de lucht. (opgestegen vanaf het vliegveld van Olenya)
Alleen de man op de foto leeft nog, de rest van z'n familie niet meer... (Lviv)
Poetin is een monster.

4
je répète.. Jean a de longues moustaches
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 251 keer
Bedankt: 202 keer

Bericht

woutervh schreef: 1 maand geleden
...Volgens mij kan niemand voorspellen wat het gevolg geweest zou zijn...

Natuurlijk niet, terwijl wel degelijk vaststaat dat Poetin mogelijk tot de Nato wou toetreden! Gemiste kans?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 153 keer

Bericht

Voor sommigen was Duitsland ook de boeman in WO1, en was oorzaak het neerschieten van die prins. Dat gans de machtsverhoudingen in Europa op dat moment op springen stonden, waarbij een kleine vonk voldoende was om de boel te laten ontploffen, wordt wel eens gemist.
Idem hier. Situatie Westen - Oosten/Rusland suddert al van voor WO2, en was/is gedoemd om eens te ontvlammen, wat hier is gebeurd.

Edit: en hoeveel keer hebben we in het verleden al hetzelfde gedaan? Een land aangevallen dat zich wou aansluiten bij "de ander"? Ik denk aan Korea, Vietnam, Cuba, Congo, ...? Of gewoon zomaar om andere voorwendselen, zoals Libië, Syrië, ... Uiteraard altijd om als goeie de goeie te helpen. Israël is ook nog zoééntje.

Ik vind het hypocresie ten top, en heeft niets te maken met Poetin lover of wat dan ook.
Laatst gewijzigd door woutervh 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 139 keer

Bericht

woutervh schreef: 1 maand geleden Jij kunt de voltooid verleden toekomstige tijd blijkbaar heel goed voorspellen.
Volgens mij kan niemand voorspellen wat het gevolg geweest zou zijn.
Ja, natuurlijk.
Het is allemaal "zeer onvoorspelbaar", hoor.
We moeten gewoon logisch nadenken, en dat houdt in dat je ook kijkt naar het gedrag van iemand in het verleden, dat is een zeer goede indicator voor toekomstig gedrag.
En wat zien we dan?
Een regime dat overal in de buurlanden binnenvalt en grondgebied opeist.
Merk ook op dat hij veel meer grondgebied veroverd heeft dan de Donbas, waar het zogezegd om te doen was.
woutervh schreef: 1 maand geleden Het gevolg van de genomen keuzes zien we in Oekraïne wel reeds elke dag sinds 2014 en meer uitgesproken sinds 2022.
Wat je daar zegt is dat als iemand met geweld dreigt, je die gewoon zijn zin moet geven, en als je dat niet doet, dat het geweld dan gerechtvaardigd is.
Nochtans, roepen dat je iemand gaat vermoorden, geeft u geen extra rechten...
woutervh schreef: 1 maand geleden Raar hé, dat andere meningen bestaan? En dat dan nog van een hogeschoolprofessor. Volgens mij heeft hij zijn Poetin steekpenningen al op zak 8)
We weten dat er Poetingetrouwe trollen bestaan.
Ik zou niet zo lacherig doen over die steekpenningen, want een professor kan niet zo naïef zijn dat hij het een goede zaak vindt dat de NAVO zou opgedoekt worden en Europa daardoor defensieloos is.
Zo dom zijn ze niet, dus blijft alleen de andere optie over.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Uiteraard zien bijvoorbeeld collaborateurs het lichtjes anders maar voor alle slachtoffers waren de Duitsers wel degelijk de oorzaak van hun miserie. Zoals Jambon het verwoord heeft, die mensen hadden zo hun redenen :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

woutervh schreef: 1 maand geleden Voor sommigen was Duitsland ook de boeman in WO1, en was oorzaak het neerschieten van die prins.
Men spreekt van aanleiding, niet van oorzaak.
Maar als jij de Duitsers als slachtoffers wilt voorstellen, doe maar.
Ik denk niet dat je veel sympathisanten gaat vinden voor je mening.
woutervh schreef: 1 maand geleden Idem hier. Situatie Westen - Oosten/Rusland suddert al van voor WO2, en was/is gedoemd om eens te ontvlammen, wat hier is gebeurd.
Dikke onwaarheid.
Waar is die aanleiding?
Bij WO I was het het neerschieten van die prins door een Serviër.
In de maanden ervoor was die aanleiding er niet, de Russen deden 'oefeningen' waarbij ze bij hoog en bij laag beweerden niet te willen binnenvallen.
woutervh schreef: 1 maand geleden Edit: en hoeveel keer hebben we in het verleden al hetzelfde gedaan? Een land aangevallen dat zich wou aansluiten bij "de ander"? Ik denk aan Korea, Vietnam, Cuba, Congo, ...? Of gewoon zomaar om andere voorwendselen, zoals Libië, Syrië, ... Uiteraard altijd om als goeie de goeie te helpen. Israël is ook nog zoééntje.
We?
Moet ik mij aangesproken voelen?
En two wrongs don't make a right.
De ene oorlog kan geen vergoelijking zijn van de andere.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

boulder schreef: 1 maand geleden Wat je daar zegt is dat als iemand met geweld dreigt, je die gewoon zijn zin moet geven, en als je dat niet doet, dat het geweld dan gerechtvaardigd is.
Ik zeg nergens dat het gerechtvaardigd is.
Maar als iemand met geweld dreigt, en je heeft hem zijn zin niet, is de kans groot dat je op uw bek krijgt ja... Aan u om in te schatten wat je aankunt, maar de gevolgen van uw keuze zijn er wel natuurlijk.
Dizzy schreef: 1 maand geleden voor alle slachtoffers waren de Duitsers wel degelijk de oorzaak van hun miserie.
Ik zou er toch eens de geschiedenis op nakijken. Uiteraard wordt deze geschreven door de overwinnaars. Maar toendertijd stond alles op springen met allianties met en tussen alle grote mogendheden (Engeland, Frankrijk, Duitsland, Rusland). Er was maar een kleine vonk nodig. En ja, het klopt dat Duitsland als eerste aan zet was, maar dat betekent niet dat er anders niets/niemand het initiatief zou genomen hebben.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

boulder schreef: 1 maand geleden Wat je daar zegt is dat als iemand met geweld dreigt, je die gewoon zijn zin moet geven, en als je dat niet doet, dat het geweld dan gerechtvaardigd is.
Ik zeg nergens dat het gerechtvaardigd is.
Maar als iemand met geweld dreigt, en je heeft hem zijn zin niet, is de kans groot dat je op uw bek krijgt ja... Aan u om in te schatten wat je aankunt, maar de gevolgen van uw keuze zijn er wel natuurlijk.
Waarna je precies doet wat je beweert niet te doen.
Je vergoelijkt het geweld, de ander had maar moeten toegeven, en dat hij het niet deed is zijn 'vrije keuze' geweest.
Dizzy schreef: 1 maand geleden voor alle slachtoffers waren de Duitsers wel degelijk de oorzaak van hun miserie.
En ja, het klopt dat Duitsland als eerste aan zet was, maar dat betekent niet dat er anders niets/niemand het initiatief zou genomen hebben.
Dat is ook grappig, je verwijt mij dat ik voorspel wat er zou gebeurd zijn, en dat niemand dat kan.
Waarna je het zelf doet.
De wind kan rap draaien.
Laatst gewijzigd door boulder 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Mijn ervaring is anders, als een bullebak u afdreigt heb je de keuze u te onderwerpen en zijn vernederingen blijven ondergaan of hem op zijn kl*ten geven. In keuze 1 had ik geen zin dus koos ik optie 2, dat heeft erg goed gewerkt. Mensen die optie 1 kozen bleven gebukt onder de wil van de bullebak tot ze optie 2 kozen. Optie 2 zorgt er voor dat bullebakken een ander, makkelijker slachtoffer zoeken, iemand die niet terug slaat bijvoorbeeld.

Je hebt daarnaast ook de helden die wat staan lachen met wat de bullebakken doen en hun al dan niet openlijk steunen. Daar heb ik een bloedhekel aan.

Je hebt wel een punt dat de geschiedenis geschreven wordt door overwinnaars maar je wint bijzonder weinig als je niet eens wil vechten voor uw rechten. Wel sneu dat je nu zelf met iets afkomt dat je nooit op voorhand kon weten want evengoed deed niemand wat als Duitsland niet met de agressie begon.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Hier legt men uit waarom het offensief in Kursk niet de oorzaak is waarom Prokrovsk zou vallen.
Het is zoals ik dacht: de overmacht van de Russen is daar zo groot, omdat ze er quasi alles op inzetten, dat Oekraïne dat heel moeilijk kan blijven verdedigen, en hadden ze de troepen daar gehouden zou Rusland (quasi) evenveel terrein daar gewonnen hebben.

Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De Generaal gaf een interview aan CNN, lijkt me een keiharde kerel die kogels eet als ontbijt..

fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 58 keer

Bericht

Wat het tweede front in koersk aantoont is vooral dat de Russen eigenlijk ook niet veel rezerves hebben, ik Koersk zouden er nog een groot aantal soldaten vast zitten, en vooral miliciens die volledig omsingeld zijn ik hoop dat iedereen zich gewoon zal over geven.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De Russen zijn de laatste maanden aan het focussen op de meest zware oorlogsmisdaden,..kinderen vermoorden.
Kinderhospitalen, kinderopvang, scholen..allemaal worden ze aangevallen.
Soldaten die zich overgeven worden dood geschoten.

Nieuwste tactiek?
De gewone man op de straat aanvallen met FPV drones, staan mensen te wachten aan de bushalte valt er plots een granaat op hen.
Wandel je over straat, vliegt er een exploderende drone in je gelaat.

Reden? Simpel..
Rusland zit stilaan op z'n tandvlees en begint de burgerbevolking aan te zetten om te protesteren tegen de oorlog, Zelensky dwingen om gesprekken op te starten.

Rusland kan inderdaad zonder algemene mobilisatie niet langer mensen uit de klei blijven trekken om ze door de vleesmolen te jagen.
De museums van oude tanks raken ook stilaan leeg, en mensen zijn zo ongetraind dat ze uit hun tank springen en op de loop gaan wanneer ze een tank van Oekraïne zien.
Gevolg: alweer een extra tank voor de Oekraïners..

Jammer genoeg geraakt er nog teveel spul via de befaamde achterpoortjes tot in Rusland zodat ze er nog steeds in slagen om wat wapentuig te kunnen maken.
Maar die befaamde oorlogsindustrie die met veel poeha werd opgestart, vergeet het maar want daarvoor hebben ze toch te weinig onderdelen.

In de Koersk regio ondertussen proberen de Oekraïners de lokale bevolking zoveel mogelijk bij te staan dmv de leveringen van voedsel, drank en medicijnen.
De winkels in Koersk zijn reeds lang geplunderd door Russische soldaten.
Wat een verschil met de humane houding van de Oekraïners.

Toegevoegd na 10 uren 11 minuten 37 seconden:
Duitsland zal samen met Denemarken en Nederland 77 Leopard A5 tanks schenken aan Oekraïne.

Gaan de Oekraïners na Koersk een 2e front openen? De Krim?
Er staat iets te gebeuren..

Toegevoegd na 2 uren 28 minuten 2 seconden:
Vanaf december zal het Duitse Rheinmetall starten met de leveringen van hun nieuwste KF41 Lynx.
De Duitsers beloven dat ze er "honderden" zullen leveren.

Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 23 keer

Bericht

Voila ...! hier hebben we het .... :roll:

Poetin: "Als Oekraïne langeafstandswapens mag gebruiken, zijn NAVO-landen in oorlog met Rusland”

https://www.hln.be/buitenland/poetin-al ... ~a2c6d779/

OEKRAÏNE Als Oekraïne groen licht krijgt van westerse landen om langeafstandswapens te gebruiken, dan zijn de NAVO-landen in oorlog met Rusland. Die waarschuwing stuurde de Russische president Vladimir Poetin de wereld in. “Dit zou niets minder dan een directe deelname van de NAVO-landen aan de oorlog in Oekraïne betekenen”, klonk het. Volg alle ontwikkelingen rond de oorlog in Oekraïne in deze liveblog.
Redactie 12-09-24, 19:11 Laatste update: 20:21 Bron: ANP, Belga, Reuters
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Tja, logisch zeker? Wat denk je dat er zou gebeuren mocht Rusland wapens leveren aan een voor hen bevriende natie, en deze toelaten om pakweg Brussel te bestoken?

Nu, er zijn ondertussen al zodanig veel rode lijnen overschreden, dat deze ook wel weer wat blazen in de wind zou kunnen blijken te zijn.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 482 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Je bekijkt het verkeerd. Wat zou er gebeuren als N-Korea of Iran (volledig fictief voorbeeld natuurlijk) lange afstandswapen zou leveren aan rusland om Oekraïne te bestoken?
Stel je dan nog eens voor dat die wapens boven NAVO landen zouden vliegen of er neerkomen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Matt555 schreef: 1 maand geledenPoetin: "Als Oekraïne langeafstandswapens mag gebruiken, zijn NAVO-landen in oorlog met Rusland”
geeuw...

De raketten van Noord-Korea en sinds kort Iran?
Tech en en ander spul van China?
India?

Geen geratel met de kernwapenketting?

Het is niet te begrijpen dat de Amerikanen eerst de boodschap de wereld moesten insturen om zodoende Rusland alle tijd te geven om hun vliegtuigen en munitie buiten het bereik van ATACMS en Storm Shadow/Scalpe te houden.

Oekraïne mag niet verliezen maar Rusland mag ook niet winnen..

En zo kunnen we bezig blijven.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik denk toch niet dat de Russen een conflict willen met de Navo, het gaat in Ukraine ook niet zo vlot voor en, en dat is een veel kleinere tegenstander.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Inderdaad en daar komt nog bij dat het Russisch leger al veel materiaal kwijt is om te zwijgen over manschappen. Het is het zoveelste rondje bluf. Willen ze een einde aan de oorlog kan dat vandaag nog, keer terug naar huis en laat de agressie naar andere landen.

Nu de chantage met gas niet gewerkt heeft begint men ook te denken aan chantage via brandstof voor kerncentrales. Persoonlijk vind ik dat een erg goede zet want dat zou ook hun positie (50%) op dat vlak enorm kunnen beschadigen maar ook de finale doodsteek zijn voor veel kerncentrales. Dat zijn er dan ineens ook minder die ze kunnen bombarderen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 4 weken geledenInderdaad en daar komt nog bij dat het Russisch leger al veel materiaal kwijt is om te zwijgen over manschappen.
Manschappen kunnen ze eventueel nog gek genoeg krijgen om hun handtekening te zetten na ze eerst gouden bergen te beloven. Die hoge lonen worden trouwens amper tot nooit uitbetaald. En als ze sterven worden hun bankrekeningen geplunderd door hun oversten..
Maar manschappen moeten ook opgeleid worden en ik blijf het herhalen, daar loopt het al langer grondig mis.
In die mate dat onervaren soldaten op de vlucht slaan bij het minste wapengekletter in Koersk hierbij een zeldzame nieuwe intacte tank achterlatend.
Het lukt de Russen ondanks de sancties nog om zware wapens te maken (hoeveelheid = 1 groot ? )
Maar het opleiden van nieuwe mensen is een groot probleem, zo zouden zelfs de mensen die opleidingen geven reeds gevallen zijn.

Met de winter voor de deur zal de Russische bevolking opnieuw te maken krijgen met grote problemen omdat loodgieters, electriciens etc..
Veel meer kunnen verdienen door een contract te tekenen bij het Russiscche leger dat zoals elk leger altijd nood heeft aan bekwame vakmensen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Het tekort aan Uranium komt eigenlijk niet van de Russen hoor, dat is een misvatting het komt omdat bepaalde gebeurtenissen in het verleden(o.a. de zeebeving in Japan en het programma tussen Rusland en de US om te ontwapenen) ervoor hadden gezorgd dat de Ur. prijs erg was gezakt, onder de 30# per pound zelfs. mijnen sloten de deuren omdat het niets meer opbracht.
Ondertussen is het 80$ per pound.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De hulporganisatie het Rode kruis moet Rusland verlaten, dat kan wijzen op een achteruitgang van de Russische bevolking het is Duidelijk dat het Kremlin absoluut niet meer wil dat andere landen te weten komen hoe de situatie is binnen Rusland zelf.

Putin wil zijn leger met een 180 000 man verhogen, de bijdrage van Joe Blogs wijst stilaan op een soort Panic in het kremlin, want men zal meer en meer moeten betalen om nog mensen te vinden die dat willen doen.(Huurlingen dan)

Bovendien zullen ook nu terug Russen (nu nog burgers)vertrekken naar het buitenland, en dat werd de vorige keer al geschat op een miljoen Russen die het dus op een lopen zetten naar het buitenland.
Wat de maatregel deze keer allemaal zal teweeg brengen dat moeten we nog afwachten maar het is iets om in de gaten te houden.

Er zijn ook geruchten over de Russische Economie zelf, en het gaat hem er dan over dat men een total ineenstorting verwacht tegen volgend jaar, in de zomer het zijn nog maar geruchten,maar het sluit aan bij een stilaan tekort aan werkkrachten in Rusland.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 97 keer

Bericht

Gigantische explosie na Oekraïense aanval op Russisch munitiedepot had kracht van een aardbeving
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/18 ... ardbeving/

Laatste video van Jake Broe laat filmpje zie van Solovyov show waar ze lachen met hoe gemakkelijk het is om right wing influencers te beïnvloeden voor hun voordeel.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Abusimbal schreef: 3 weken geleden Gigantische explosie na Oekraïense aanval op Russisch munitiedepot had kracht van een aardbeving
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/18 ... ardbeving/
Prachtig om te zien.
Weer zoveel minder wapens die de Russen kunnen gebruiken om de Oekraïners te bestoken.
Ik vermoed dat de Russen misschien hun wapens nu meer gaan spreiden over meerdere kleinere depots, maar ze moeten natuurlijk eerst weer al die wapens produceren voordat ze dat kunnen doen.

Toegevoegd na 3 minuten 36 seconden:
Matt555 schreef: 1 maand geleden Voila ...! hier hebben we het .... :roll:

Poetin: "Als Oekraïne langeafstandswapens mag gebruiken, zijn NAVO-landen in oorlog met Rusland”

https://www.hln.be/buitenland/poetin-al ... ~a2c6d779/

OEKRAÏNE Als Oekraïne groen licht krijgt van westerse landen om langeafstandswapens te gebruiken, dan zijn de NAVO-landen in oorlog met Rusland. Die waarschuwing stuurde de Russische president Vladimir Poetin de wereld in. “Dit zou niets minder dan een directe deelname van de NAVO-landen aan de oorlog in Oekraïne betekenen”, klonk het. Volg alle ontwikkelingen rond de oorlog in Oekraïne in deze liveblog.
Redactie 12-09-24, 19:11 Laatste update: 20:21 Bron: ANP, Belga, Reuters
Misschien moeten ze eens zo'n tellertje op internet zetten met :
  • aantal keer dat Rusland met een kernoorlog gedreigd heeft.
  • aantal keer dat in een Russische TV show door propagandisten gedreigd werd met Parijs/Londen/Brussel/New York plat te gooien.
  • aantal keer dat gedreigd werd met 'escalatie'.
  • aantal keer dat gezegd werd dat ze in oorlog waren met NATO
  • aantal keer dat gewaarschuwd werd om een 'rode lijn' niet te overschrijden.
  • aantal dagen sinds laatste dreigement.
Dit maakt totaal geen indruk meer.
Bombarderen die handel.

Het valt ook enorm op dat die dreigementen altijd komen als er in het Westen stemmen opgaan om verder te gaan.
Die kwamen er toen er sprake was van Himars te leveren, van Leopard tanks, van F16's, van ATACMS nu.
Het spelletje is zeer doorzichtig.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik zou toch willen vragen voor wat meer voorzichtig te zijn, men zou dit kunnen omzeilen door Ukraine de toelating te geven om zelf lange afstandswapens te maken. Dit is een alternatief met toch iets minder risico
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Oekraïne maakt en gebruikt reeds lange afstandswapens.
Trouwens.. wat als Navo lidstaten kruisraketten leveren voor de lange afstand met de boodschap "kleef er een Oekraïne sticker op, neem een alcoholstift en schrijf.. 'Zonnige groeten uit Kiev' dan is het een wapen van Oekraïne, toch?) :wink:

Zelfs in de kruisraketten van Russische makelij zit nog steeds Westerse tech, rara sancties.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Bij ons hebben ze zo 's morgens de "Herfstbeelden".
In Rusland zien die er toch wat anders uit, zeg maar spetterender...

Munitie voor maanden ver is zo in rook opgegaan, en veroorzaakte zelfs mini-aardbevingen.
Daar zaten Iskander raketten tussen.
Dat is weer iets dat de Russen niet meer kunnen gebruiken.

Heel mooi schouwspel.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Maar volgens de Russen zijn alle drones neergehaald, echt waar. 🤣

(blijkbaar ook heel wat door Noord-Korea geleverde munitie heeft bijgedragen aan het vuurwerkspektakel)
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Petrikske schreef: 3 weken geleden Maar volgens de Russen zijn alle drones neergehaald, echt waar. 🤣

(blijkbaar ook heel wat door Noord-Korea geleverde munitie heeft bijgedragen aan het vuurwerkspektakel)
Ja, ze beweren dat het maar het puin is dat is neergekomen en de ontploffingen heeft veroorzaakt.
Maar dat is natuurlijk een ridicule uitleg, en doet niets ter zake.
Als het puin alleen dat zou kunnen doen, dan maakt het dus niet uit dat je de Oekraïense raketten of drones neerhaalt, want het boeltje ontploft toch door het puin.
Waarom zou je dan nog moeite doen om raketten neer te halen?

De Russen liegen op een enorm doorzichtige manier...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Klopt, zag daarstraks nog een beeldverslag van iemand die liet zien dat een raket van die munitieopslagplaats 10km verder was neergekomen.

Trouwens.. grote hoeveelheden munitie worden normaal gezien opgeslagen in verstevigde bunkers, heb ze tijdens m'n legerdienst genoeg moeten bewaken.

Bij de Russen niets van dit alles natuurlijk, wij zijn onoverwinnelijk.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Petrikske schreef: 3 weken geleden Klopt, zag daarstraks nog een beeldverslag van iemand die liet zien dat een raket van die munitieopslagplaats 10km verder was neergekomen.

Trouwens.. grote hoeveelheden munitie worden normaal gezien opgeslagen in verstevigde bunkers, heb ze tijdens m'n legerdienst genoeg moeten bewaken.

Bij de Russen niets van dit alles natuurlijk, wij zijn onoverwinnelijk.
De reden is niet dat ze zich onoverwinnelijk wanen, maar puur corruptie.
Ik heb hier al regelmatig als legitimatie voor de Russische inval gelezen dat de regering in Oekraïne corrupt is, maar er is geen regime dat corrupter is dan het Russische.
Die kerel die verantwoordelijk was, een zekere Bulgakov, heeft gewoon geld verduisterd op dezelfde manier dat in Italië soms bruggen of gebouwen instorten omdat de maffia gefoefeld heeft met de bouwmaterialen.
Die site voldeed zogezegd aan de nieuwste militaire normen, zodat een explosie op één plaats niet automatisch zou leiden tot die op een andere plaats, maar omwille van die corruptie is het boeltje ontploft.
Heel dat regime draait op corruptie, het is een kleptocratie.

https://apnews.com/article/russia-milit ... 7025ea0c4a
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ja graaien doen ze allemaal, laatste maanden zijn er heel wat hoge omes opgepakt hiervoor.
De vetpotten zijn wat aan het opdrogen lijkt het.

Gerucht gaat ondertussen dat Oekraïne spoedig de goedkeuring van de US zou krijgen om aanvallen op militaire doelen diep in Rusland uit te voeren met navo wapentuig.
Tot op heden werden de aanvallen op munitieopslagplaatsen vermoedelijk uitgevoerd met hun nieuwste met een jetmotor uitgerustte "Palianytsia" drone.
Deze zou doelen tot 750km ver kunnen aanvallen en hierdoor zouden er nog een 6-tal andere munitieopslagplaatsen in het bereik liggen.
De Russen gaan alsmaar verder moeten wegtrekken in eigen land.

Russische dagverliezen zijn de laatste tijd ook weer fel aan het oplopen.
Bij deze de cijfers van gisteren..

-1500 men
-22 tanks (!)
-52 APVs
-63 art. systems (!)
-2 MLRS
-67 UAVs
-57 vehicles and fuel tanks
-19 special equipment
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Petrikske schreef: 2 weken geleden Ja graaien doen ze allemaal, laatste maanden zijn er heel wat hoge omes opgepakt hiervoor.
De vetpotten zijn wat aan het opdrogen lijkt het.

Gerucht gaat ondertussen dat Oekraïne spoedig de goedkeuring van de US zou krijgen om aanvallen op militaire doelen diep in Rusland uit te voeren met navo wapentuig.
Tot op heden werden de aanvallen op munitieopslagplaatsen vermoedelijk uitgevoerd met hun nieuwste met een jetmotor uitgerustte "Palianytsia" drone.
Deze zou doelen tot 750km ver kunnen aanvallen en hierdoor zouden er nog een 6-tal andere munitieopslagplaatsen in het bereik liggen.
De Russen gaan alsmaar verder moeten wegtrekken in eigen land.

Russische dagverliezen zijn de laatste tijd ook weer fel aan het oplopen.
Bij deze de cijfers van gisteren..

-1500 men
-22 tanks (!)
-52 APVs
-63 art. systems (!)
-2 MLRS
-67 UAVs
-57 vehicles and fuel tanks
-19 special equipment
Dat maakt het voor de Amerikanen inderdaad ook makkelijker om het goed te keuren, want zelfs als ze dat niet doen, kunnen de Oekraïners ook tot diep in Rusland toeslaan.
Eens ze op het maximum van het bereik van die drone alles vernietigd hebben wat er te vernietigen viel, kunnen ze die meer in Oekraïne gaan inzetten.
Het verwondert mij dat die Kerch brug nog altijd overeind staat.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Brug word dan ook heel goed beschermd met luchtafweer.
Blijkbaar is er ook een hele constructie gebouwd naast de brug zodat zeedrones er niet doorheen kunnen komen.
Verder denk ik ook dat zwaar vervoer er niet meer over mag omdat de draagstructuur toch teveel heeft geleden.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik weet niet of die goederen trein nog over die brug mag, dat is in elk geval al een hele tijd niet het geval geweest, de brug zelf is inderdaad vrij goed beschermt, maar ik vind dat bijv. de raffinage in Rusland ook zeker en vast even intresant is om te vernietigen en met veel minder risico.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

fluppie schreef: 2 weken geleden Ik weet niet of die goederen trein nog over die brug mag, dat is in elk geval al een hele tijd niet het geval geweest, de brug zelf is inderdaad vrij goed beschermt, maar ik vind dat bijv. de raffinage in Rusland ook zeker en vast even intresant is om te vernietigen en met veel minder risico.
Maar dat mag gerust een en-en verhaal zijn.
Hoe meer Rusland bloedt, hoe beter.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Is dat wel een betrouwbare bron?
De voiceover lijkt mij nogal AI-achtig.

Nu, de Oekraïners vernietigen massa's Russische wapens, maar tegelijk verliezen ze grondgebied in het Oosten, en ook in de Kursk regio lijkt het Russische tegenoffensief terrein te winnen (volgens Dennys).
Poetin heeft weer eens een mobilisatie voor 180.000 extra mankrachten georganiseerd.
Hij blijft inzetten op hetgeen hij sterkst in is: de getalsterkte van zijn bevolking.
De nieuwste test met de Satan II blijkt overigens mislukt, en de raket stortte neer op Russische bodem.
Ze dreigen dus met kernwapens, en als ze ze testen, komen ze op eigen bodem terecht. :banana: