Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Rheinmetall heeft toch het Spaanse Expal Systems overgenomen? https://www.expalsystems.com/en



https://mil.in.ua/en/news/germany-will- ... ard-spaag/
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Feit is dat Sholtz op bezoek is geweest,in Brazilie met de vraag om munitie te maken voor die Geopards,dus het probleem lijkt nog niet opgelost.

Ondertussen begint men zich in Rusland grote zorgen te maken,de eerste overlevende gevangen van de Wagner groep komen nu naar huis,en hebben hun vrijheid herwonnen.Ze zijn ook zeer goed betaald en dus volledig vrij om te gaan en staan waar ze willen en vele Russen maken zich nu grote zorgen.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

De gedachte die reeds bij me opkwam is dat 300.000 shells tegen juni/juli dit jaar toch wat aan de scherpe kant is.
Je moet immers weten dat dit toestel zo'n 1100 shells kan afvuren/minuut, een paar triggerhappy gunners en je bent er zo doorheen.

Toch raar hé, er worden er 130.000 dood geschoten in een buurland en de propaganda toeters blijven blaten, komen er enkele 'criminelen' terug
word het een probleem.
Ik zou ze allemaal opvolgen, er zijn er een massa zonder de minste veroordeling of strafblad die misschien de meest ranzige misdaden hebben gepleegd.
Of misschien was dat allemaal ok want het zijn toch maar nazi's die ze hebben gemarteld, vermoord, verkracht etc...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Petrikske schreef: 31 jan 2023, 20:58 1100 shells kan afvuren/minuut
Volgens mij klopt er iets niet met je eenheden.
Petrikske schreef: 31 jan 2023, 20:58 Toch raar hé, er worden er 130.000 dood geschoten in een buurland en de propaganda toeters blijven blaten,
Ik heb vandaag nog een filmpje gezien van een Russische vrouw die protesteerde over haar zoon... maar uiteindelijk was haar enige klacht dat ze geen geld had gekregen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Die shells waar U het over heeft,is eigenlijk een verzamelnaam van een aantal speciale kogels,die op een bepaald moment gaan ontploffen als je op You Tube een geopard kan vinden in actie dan gaat je zien dat die shells waarmee die kogels worden samengehouden er op de zijkant uitgaan.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

DarkV schreef: 31 jan 2023, 21:47
Petrikske schreef: 31 jan 2023, 20:58 1100 shells kan afvuren/minuut
Volgens mij klopt er iets niet met je eenheden.
En wat zou er niet kloppen?
Er staan 2 kanonnen op die tank hé.

Elke 37 seconden moeten ze stoppen met vuren. (herladen)
Geen idee hoeveel tijd ze hiervoor nodig hebben.

A 35 mm Oerlikon KDA autocannon is mounted on each side of the turret, with both being able to pivot up and down. At maximum elevation the guns can point upwards at nearly 90 degrees, which, along with the turret’s 360 degrees of rotation, allow the Gepard to cover an entire half-sphere around the vehicle.

Each weapon has a fire rate of 550 rounds per minute, together putting out a devastating 1,100 35 mm rounds per minute. Only 340 rounds are carried per gun, giving the Gepard 37 seconds of continuous fire before running out of ammunition.

Toegevoegd na 11 minuten 49 seconden:
DarkV schreef: 31 jan 2023, 21:47Ik heb vandaag nog een filmpje gezien van een Russische vrouw die protesteerde over haar zoon... maar uiteindelijk was haar enige klacht dat ze geen geld had gekregen.
Ongelooflijk hé, hoe kun je op zo'n manier over je kind praten.
En ik heb dergelijke filmpjes al vaker gezien.

Toegevoegd na 8 minuten 6 seconden:
fluppie schreef: 31 jan 2023, 22:24 Die shells waar U het over heeft,is eigenlijk een verzamelnaam van een aantal speciale kogels,die op een bepaald moment gaan ontploffen als je op You Tube een geopard kan vinden in actie dan gaat je zien dat die shells waarmee die kogels worden samengehouden er op de zijkant uitgaan.
Hetgene wat je aan de buitenkant ziet vliegen zijn dat niet gewoon de hulzen zoals je die hebt bij elk geweer en tank?
Precies wel veel spoortrekkers (tracers) tijdens het vuren (zou kunnen elke 5 shells 1) ,dit waarschijnlijk om goed te kunnen zien of ze in de goede richting gaan.
Met enkele kogels schieten ze een Shahed drone uit de lucht.
De ontploffingen die U vernoemd zullen wel hoog in de lucht (doel) gebeuren denk ik.
Ik wist trouwens niet dat die shells exploderen.

Als die 2 kanonnen samen 1100 kogels/min. uitspuwen dan ga je echt maar heel kort vuren denk ik.
Die tank heeft voor z'n radar een open veld nodig om goed te kunnen werken, dus ik vermoed dat ze voor elke herlaadbeurt er even vandoor gaan.

Net zoals ze doen met de artillery omdat bij deze de Russen dmv de baan van de shell kunnen berekenen vanaf welke positie deze werd afgevuurd. (en ja dat rekenen kan soms snel gaan.)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik ben 100% zeker van die explosieve munitie,maar weet niet hoe dat nu juist gaat,het zou kunnen dat zo een (laten we voor het gemak kogel zeggen) explodeerd bij inpact,dus als je het doel raakt je moet weten dat die Geopards nog gemaakt zijn om vliegtuigen uit de lucht te halen en eigenlijk niet de drones die het nu heel gemakkelijk,en goedkoop uit de lucht kan halen,goedkoop is hier een belangrijk iets!!! een anti lucht raket kost stukken van mensen een drone niet,en de munitie voor die Geopards is nog goedkoper .
Ik denk dat die shells de munitie zelf (kogels,volledig met de hulzen aan )samenhouden, wat het laden vergemakkelijkt en veiliger is natuurlijk zullen er ook kogel hulzen zijn die langs de zijkanten eruit gaan,dat zal ook wel zo zijn.

Een drone heeft dus eigenlijk geen enkele kans,als deze word opgemerkt,een vliegtuig ook niet als die laag vliegt en binnen een bepaalde afstand is.

Zo een Geopard schiet ongeveer 2-3 sec max, men trekt eigenlijk een kogelmuur voor de drone op,die er dan gewoon door vliegt.

Het is vrij spectaculair on zoiets eens in actie te zien,je moet maar eens kijken op You Tube
Laatst gewijzigd door fluppie 01 feb 2023, 09:44, in totaal 2 gewijzigd.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Het hele punt van die kogels is net dat ze exploderen op een bepaalde hoogte, en er dus geen directe impact nodig is. Dat is wat dat zo efficient maakt. Iets direct raken in de lucht is niet gemakkelijk, maar als je kogels exploreren in een grote hoeveelheid shrapnel over een groot oppervlak dek je een veel groter gebied in de lucht.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Dat is zeer zeker ook een mogelijkheid,mss ook wel de reden waarom het zo moeilijk is om aan extra Ammo te geraken voor dat luchtafweer.

Kijk ook eens naar deze : zeer mooie foto s en je krijgt een indruk/foto van het type munitie die gebruikt word,

https://mil.in.ua/en/news/germany-will- ... ard-spaag/
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb het opgezocht en blijkt toch dat de Gepard verschillende soorten munitie kan afvuren.
Degene waar we nu over spreken is waarschijnlijk de 'airburst ammunition'
Via deze link meer info welke munitie kan gebruikt worden en meer info over wat die 'airburst ammo' precies doet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oerlikon_GDF

(onderaan op 'Ammunition' klikken)

SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Petrikske schreef: 29 jan 2023, 12:16 Wie gaat er Leo 1's leveren?
Nog steeds geen idee maar het is goedgekeurd...

https://www.hln.be/buitenland/duitse-ov ... ~ac33f481/
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dus dan zou Belgie wel kunnen leveren als ze met voldoende centen over de brug willen komen. (waar ik aan twijfel)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Oekraine zal het nu heel erg lastig krijgen,het was op de BBC dat men sprak over het aantal Russische soldaten in de omgeving van Bahmut,het zouden er zomaar eventjes 150 000 zijn,dat is heel wat meer dan het aantal waarmee Rusland is binnen gevallen het is nu ook heel duidelijk dat men de Oekrainers gewoon wil overrompelen,als men er nog aan twijfeld het Russisch offensief is reeds begonnen voor de Leo 2 ook maar iets kan doen.

Belgie heeft blijkbaar in een loods nog Leopards 1 staan,maar ook nog een redelijk aantal Geopard.Belgie zal die echter niet aankopen,omdat het leger de fin. inspanning niet kan dragen.Het is ook al gebeurd dat het leger v/d UK zwaar geschut heeft gekocht hier ,ook al omdat Belgie het niet aankon.Die zijn in orde gebracht en naar Oekraine over gebracht.(denk eraan al deze middelen zijn eigendom geweest v/h Belgisch leger,maar afgeschaft toen het leger ferm was gaan afslanken.)

Het zou kunnen dat ook hetzelfde zal gebeuren met die geopards waarvan er een goede 40 er nog staan,zeker mochten er nog veel Iraanse drones worden gebruikt.

Belgie is tegen F-16 leveringen,maar doet dat wel met de raketten die onder die toestellen hangen,die worden immers ook gebruikt voor luchtverdediging van o.a. een frans syst. waarop men die raketten kan bevestingen.
het is niet zo dat Belgie niets doet,men levert o.a. ook zware camions die moeten zorgen voor aanvoer van alles en nog wat, denk eraan zo een Leo.2 verbruikt 400 liter Diesel op 100 km.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

De Belgische overheid is een lachertje, bij aanvang vh conflict met z'n allen naar Kiev gaan roeptoeteren #plekvrij en andere onzin.
Zolang het hun maar niet teveel kost.
Hetzelfde gebeurde reeds met de Howitzers (artillerie) verkocht a rato van 15000€/stuk.
Terugkoop was dan blijkbaar te duur dus de UK heeft die stukken opgekocht, in orde gemaakt en verzonden naar Oekraïne.
Ik zie het dezelfde richting uit gaan voor de Leopard 1's.
Ze moesten zich dood schamen die politiekers, grote tralala... maar we sturen.. zout en nog wat ander klein grut.
Meer en meer begin ik de uitspraak van de Nederlanders (domme Belgen..) naar waarde te schatten.
Kijk maar welke inspanningen dat ze kunnen leveren om Oekraïne te steunen.
Ik woon dicht bij de grens en het verschil bv. qua wegen is enorm.
Als er hier in Belgie enkele dagen nachtvorst is geweest zie je ze weer uitrukken met hun trekkertje en emmertjes asfalt.. om te gieren gewoon.
Meer en meer mensen zorgen reeds voor een permanent verblijft in het buitenland voor het moment dat ze met pensioen gaan, en dat is "consumptie" die je voor altijd kwijt bent.
Net zoals de jonge gestudeerde Russen die nu hun land reeds zijn ontvlucht.

Wat betreft de verdoken mobilisatie de ik reeds lang geleden hier aankondigde, nee het ziet er inderdaad niet rooskleurig uit voor Oekraïne met de grote aantallen kanonnevoer die Rusland in de vleesmolen wil gooien.
De opleiding met alle verschillende wapensystemen gaat immers heel wat weken tijd vergen.
Laat ons hopen dat de winter nog een tijdje kan uitblijven, ook al ziet het er op het weerfront niet echt positief uit voor Oekraïne.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Het is zeker niet altijd zo geweest,in de jaren 80 had Belgie een redelijk goed uitgerust leger,van 100 000 man, wat veel was voor een klein land zoals het onze,maar sommige politieke partijen vonden blijkbaar dat onze vrijheden zeker waren en er geen oorlog in Europa meer mogelijk was,schaamteloos is er toen zwaar bespaard,en de verplichte legerdienst is afgeschaft door Leo Delcroix (cvp). We moeten nog heel content zijn dat we nog onze F 16 hebben want er is daar ook zeer veel weestand tegen geweest,maar de Navo zelf had toen (gelukkig)ook nog iets te zeggen.
Belgie zou wel in crisis momenten steeds kunnen rekenen op hulp v/d omliggende landen waaronder zeer zeker Frankrijk en bijna zeker de UK maar hoe dan ook ik denk dat er zeker binnen afzienbare tijd een nieuwe soort legerdienst zal komen in samenspraak met Navo.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

fluppie schreef: 04 feb 2023, 19:09 en de verplichte legerdienst is afgeschaft door Leo Delcroix (cvp).
Is niet afgeschaft, opgeschort. I know, 't hof van Commerce zei van wel in Dommestik en Levrancier.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

fluppie schreef: 04 feb 2023, 19:09 Het is zeker niet altijd zo geweest,in de jaren 80 had Belgie een redelijk goed uitgerust leger,van 100 000 man
Ik maakte er toen voor een korte periode (dienstplicht) deel van uit en inderdaad was dat toen best wel ok.
Alles werd goed onderhouden en ook al was er geen overvloed we moesten niet kijken op een kogel meer of minder.
Heb toen met een heel arsenaal aan wapens met scherp kunnen schieten en dat is toch een hele ervaring ook al weet je dat je niet op een levend persoon moet schieten de ervaring van oorlogsmunitie is niet onbenullig.

Ik denk dat we naar een meer uitgebreid professioneel leger moeten evolueren al was het maar om de torenhoge werkloosheid aan te pakken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4861
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Torenhoge werkloosheid?
Overal roept men om arbeidskrachten en ook het leger, politie, zorgsector,... krijgt zijn openstaande vacatures niet ingevuld.
Pleit je er dan voor om "werkonwilligen" van de straat te plukken en ze een verplichte legerdienst op te leggen? Hoe professioneel is dat dan?

Persoonlijk begrijp ik ook niet wat er zo speciaal is aan het schieten met live ammunition op fake doelen tov blank wanneer er aan de andere zijde geen levende wezens als doel fungeren laat staan indien er niet met scherp wordt teruggeschoten. Maar dat zal dan wel weer aan mij liggen.
Een paar maanden je tijd verdoen als dienstplichtige in vredestijd heeft ook maar weinig te maken met het blijvend kunnen omgaan met echte oorlogsomstandigheden en/of gewapende militaire conflicten. :roll:
Sol Invictus!
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Overal roept men om "goedkope" arbeidskrachten...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4861
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ook.
Is jouw punt dan dat het leger, politie, zorgsector,... om te professionaliseren met goedkope arbeidskrachten moet gaan werken?
Want met het huidige loon (en dat is niet het goedkoopste minimumloon) dat ze betalen krijgen ze de vraag daar ook niet aangevuld.
Om bij het leger en politie onderaan op de ladder te beginnen heb je ook al geen abnormaal hoog diploma nodig. Dus dat kan het tekort ook niet verklaren.
De "hoge werkloosheidscijfers" ga je daar zonder dwang dus blijkbaar niet mee oplossen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik de zin
Ik denk dat we naar een meer uitgebreid professioneel leger moeten evolueren al was het maar om de torenhoge werkloosheid aan te pakken.
van Petrikske verkeerd geïnterpreteerd heb en hij eigenlijk letterlijk bedoelde dat een professioneel leger de hoge werkloosheid moet gaan aanpakken? :eek: :angel:
Sol Invictus!
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Juist, ons (westers) probleem is dus duidelijk structureel...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 05 feb 2023, 11:03Torenhoge werkloosheid?
Overal roept men om arbeidskrachten...
Klopt, ik had inderdaad beter de term "werkonwillige werklozen" gebruikt.
En nee je kan de jongeren inderdaad niet van de straat plukken en verplichten om bij het leger te gaan.
Wel zouden er meer laag geschoolden bij het leger moeten kunnen instromen.
Je zou echt geen hoge diploma's moeten hebben voordat
je bij het leger aan de slag kan gaan.
Ik denk trouwens dat de verloning in de privé veel beter zal zijn dan bij het leger voor hoog geschoolden.
Dus het zal zeer zeker niet makkelijk zijn om mensen warm te krijgen hiervoor, maar niets doen en blijven aanmodderen brengt ook geen oplossing.

Toegevoegd na 5 minuten 47 seconden:
ivob schreef: 05 feb 2023, 11:03Persoonlijk begrijp ik ook niet wat er zo speciaal is aan het schieten met live ammunition op fake doelen tov blank wanneer er aan de andere zijde geen levende wezens als doel fungeren laat staan indien er niet met scherp wordt teruggeschoten.
Kijk ik kan enkel spreken over mijn ervaring destijds hé.
Ik zat als 17-jarige al in Duitsland bij de artillerie en ik vond het schieten met een 155mm. Howitzer of een .50 zwaar machinegeweer toch een heftige impact hebben.
Je kan je niet voorstellen hoeveel kabaal al dat wapentuig kan produceren, ik ben nu meer dan 40 jaar ouder en ik kan me nog steeds de beelden en geluiden van destijds voor de geest halen vandaar dat ik erbij blijf dat die dingen destijds een behoorlijke impact op me hadden.

Toegevoegd na 6 minuten 25 seconden:
ivob schreef: 05 feb 2023, 11:03Een paar maanden je tijd verdoen als dienstplichtige in vredestijd heeft ook maar weinig te maken met het blijvend kunnen omgaan met echte oorlogsomstandigheden en/of gewapende militaire conflicten.
Ik vond het geen verspilling van m'n tijd, ik wilde zelfs onmiddellijk voor 2 jaar te tekenen toen ik naar het leger moest.
Maar m'n ouders wilden hun goedkeuring niet geven, en nadien kon het niet meer door de destijds al kromme regelgeving.
En nee...echte oorlogsvoering zal men je nooit voor kunnen voorbereiden en zelf moet je daar ook niet naar hopen of verlangen.
Je hebt een job en je doet gewoon je best om die job naar behoren uit te voeren.
Net zoals een politie of brandweerman of welke andere job dan ook.
Ik wilde altijd al bij het leger kunnen maar het is anders uitgedraaid, tja..de interesse blijft toch.

Toegevoegd na 4 minuten 54 seconden:
wied schreef: 05 feb 2023, 12:42 Overal roept men om "goedkope" arbeidskrachten.
Ik denk dat we met teveel mensen zitten die gewoon niet willen werken en liever willen blijven profiteren vh systeem.
Dus laat de politiek zich daar eens op focussen misschien.
Verplicht die mensen al eens tot het uitvoeren van bepaalde taken als ze hun rva, ocmw of andere steunmaatregelen willen behouden.

Toegevoegd na 7 minuten 48 seconden:
ivob schreef: 05 feb 2023, 12:48Om bij het leger en politie onderaan op de ladder te beginnen heb je ook al geen abnormaal hoog diploma nodig.
Hoeveel werklozen zouden er zijn zonder ook maar enig diploma?
Er moeten bij het leger toch vacatures kunnen worden voorzien voor dergelijke mensen?
Desnoods geef je die mensen ook de kans om zich op te werken en om ze dan na verloop van tijd een hogere verloning te kunnen geven.
Bij de politie lijkt me dit misschien moeilijk realiseerbaar maar bij het leger zou dit wel te implementeren zijn denk ik.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4861
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Petrikske schreef: 05 feb 2023, 17:34 Klopt, ik had inderdaad beter de term "werkonwillige werklozen" gebruikt.
Zodus een staand leger professionaliseren op basis van laaggeschoolde werkonwillige werklozen? In de 21ste eeuw?
Wat daarna, gevangenen ronselen om het torenhoge probleem van de overbevolking in de gevangenissen op te lossen?
Migranten van de straat plukken om het torenhoge opvangprobleem daar te minimaliseren?
Werk jij voor een recruteringseenheid van Russische origine? :-D
Je kan je niet voorstellen hoeveel kabaal al dat wapentuig kan produceren,
Uiteraard kan ik me dat levendig voorstellen.
Ik heb niet de gewoonte me in discussies te mengen waar ik geen persoonlijke ervaring mee heb of geen info uit de eerste hand.
Bij de politie lijkt me dit misschien moeilijk realiseerbaar maar bij het leger zou dit wel te implementeren zijn denk ik.
Als kanonnenvlees misschien wel ja maar ik dacht dat wij dat hier juist niet meer wilden.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 05 feb 2023, 19:17 Zodus een staand leger professionaliseren op basis van laaggeschoolde werkonwillige werklozen? In de 21ste eeuw?
Er zullen zeer zeker heel wat functies zijn die ingevuld kunnen worden door ongeschoolden hoor.
En dat kunnen zelfs niet combattieve jobs zijn.
Keuken, logistiek, onderhoud...

Zou het trouwens ook niet kunnen dat eenmaal die langdurig werklozen een job hebben toch de motivatie vinden om nog hogerop te geraken eventueel door opleiding of studies?

Positief denken mag ook wel eens, toch? 😉

Toegevoegd na 4 minuten 45 seconden:
ivob schreef: 05 feb 2023, 19:17Als kanonnenvlees misschien wel ja maar ik dacht dat wij dat hier juist niet meer wilden.
Het Belgisch leger is zoveel meer dan kanonnen hé.
Veel kanonnen zijn er trouwens niet meer, die zijn vooral verkocht voor een appel en een ei.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Werken moet lonen, maar de lonen in onze neo-liberale EU hebben alles van een race to the bottom! Geen wonder dat we werkschuwe groepen kweken, terwijl bovendien de groep "langdurig zieken" ook razendsnel groeit...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

En als je ook gaat kijken naar alle soorten kortingen waar steuntrekkers van kunnen 'genieten' dan kan je zich inderdaad afvragen waarom we nog gaan werken.
Kijk alleen al naar wat ze moeten betalen voor energie en je word er niet goed van.
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Berichten: 194
Lid geworden op: 14 jul 2020, 23:06
Bedankt: 4 keer

Petrikske schreef: 06 feb 2023, 00:38 En als je ook gaat kijken naar alle soorten kortingen waar steuntrekkers van kunnen 'genieten' dan kan je zich inderdaad afvragen waarom we nog gaan werken.-
geef je ontslag en probeer het eens? iets zegt me dat je dat niet zult doen :)

je valt alleszins los in het discours van 2022
iedereen die hulp nodig heeft en krijgt moet wel een profiteur zijn (onlangs heeft en toch wel 300 vd 180 000 sociale huurders gepakt)
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb een woning in een sociale woonwijk, het is m'n leefwereld dus. 😉
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4861
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Petrikske schreef: 06 feb 2023, 00:38 En als je ook gaat kijken naar alle soorten kortingen waar steuntrekkers van kunnen 'genieten' dan kan je zich inderdaad afvragen waarom we nog gaan werken.
Kijk alleen al naar wat ze moeten betalen voor energie en je word er niet goed van.
Precies of men moet jaloers zijn omdat men een sociaal tarief heeft. :roll:
Dan ben ik en mijn gezinsleden toch liever gezond van lichaam en geest waardoor we geen sociale steun nodig hebben.
En ik word inderdaad niet goed wanneer ik de cijfers (dus niet afgaand op mijn buikgevoel of het gestook van polariserende politieke partijen en hun volgers) zie wat zo'n sociaal tarief nu werkelijk moet voorstellen.
Een sociaal tarief voor elektricteit kost nu blijkbaar rond de 28, 5775 c€/kWh en je hebt bovendien GEEN recht op energiepremies. In januari betaalde ik voor mijn groen elektriciteitscontract al minder per kWh EN kreeg ik bovendien nog per maand 61 € premie en dat vijf maanden (met de nuance dat een politieke belofte van gisteren geen zekerheid voor de toekomst biedt) na elkaar. En dan behoor ik, net zoals een groot deel van de Vlamingen, mondiaal gezien tot de 10% rijksten.
Dan weet ik wel wat kiezen hoor. En dat is zeker niet te moeten behoren, om wat voor reden dan ook, tot de sectie steuntrekkers om te kunnen genieten van allerlei "kortingen". Geef mij dan maar de voordelen van het matheus-effect.

Maar als jij het anders ziet, niemand houd je tegen om te stoppen met werken en te gaan "genieten" van al die voordelen voor steuntrekkers. Je kan je vrijgekomen tijd en militaire ervaring dan misschien ook nuttig gaan besteden om daadwerkelijke bijstand te gaan verlenen aan het front in Oekraïne? Daar kunnen ze nog wat kanonnenvlees gebruiken (al denk ik, afgaande op je vorige opmerking hierover, dat je zelfs de betekenis van dat begrip niet echt doorhebt).
Laatst gewijzigd door ivob 06 feb 2023, 12:42, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Petrikske, zie je zelf niet in dat anderen met exact jouw redenering uzelf als profiteur kunnen zien?

Zoals Ivob al aangaf, laat je niet vangen door de rattenvangers met loze beweringen alsof wie een sociaal voordeel ontvangt een profiteur is. Men zet enkel mensen tegen elkaar op voor andere bedoelingen en deze bedoelingen zijn ook niet in uw voordeel.

Iedereen kan vandaag nog zijn job opzeggen en beginnen genieten van al de talrijke en fantastische voordelen. Zo simpel is het toch, of niet? Waarom ben jij niet slimmer en volg je je eigen theorie door deze in praktijk te brengen. Je kan ons dan inlichten over de vooruitgang die je boekt zonder enige moeite te moeten doen.

En mensen pushen om soldaat te worden is net wat we Putin verwijten, het ronselen van mensen die eigenlijk niet willen vechten maar weinig keuze hebben (veroordeelden).
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4861
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Petrikske schreef: 06 feb 2023, 08:35 Ik heb een woning in een sociale woonwijk, het is m'n leefwereld dus. 😉
Dat maakt jouw voorgaande uitspraken alleen maar erger.
Met je ogen dicht en de voeten vooruit in de polariserende val getrapt.
"Divide et impera" zou de volkstribuun vanachter de coulissen van het schoon verdiep grijnzend beslissen terwijl hij om je te paaien in het openbaar vanop het spreekgestoelte voorziet van de nodige "panem et circenses" . En je zou het nog toejuichen ook. :roll:
Laatst gewijzigd door ivob 06 feb 2023, 12:53, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: 06 feb 2023, 11:03 Petrikske, zie je zelf niet in dat anderen met exact jouw redenering uzelf als profiteur kunnen zien
Dit topic is echt wel de foute richting aan het uitgaan.
Kijk.. ik heb alle begrip voor mensen die door tegenslagen of gezondheid steun nodig hebben om hun hoofd boven water te kunnen houden, zelf heb ik trouwens ook in zo'n periode gezeten maar heb nooit geen cent hulp willen aanvaarden.
Wel de handen uit de mouwen en werken om uit de schulden te geraken.
Maar ik en m'n echtgenote hebben beiden de laatste jaren behoorlijk veel contact met mensen die echt profiteren van het systeem.
En nee we laten ons totaal niet opjutten door politieke partijen van een bepaalde kleur of wat dan ook.
Racisme is ons dus vreemd.
Wij wonen gewoon tussen mensen die profiteren en verder veel overlast veroorzaken en ter info, het zijn allemaal rasechte Belgen dus, mensen die geen behoefte hebben aan een job natuurlijk.
En ik kan heel wat voorbeelden geven van manieren die deze mensen gebruiken om te profiteren vh systeem en dat zijn geen feiten van horen zeggen maar van eigen ervaringen in de leefwereld en op de werkvloer.
En wat Oekraïne betreft, de kans bestaat dat ik daar eerder vroeg dan laat naartoe zal gaan om te helpen nu ik sinds januari deeltijds aan het werken ben.
De dochter heeft een vriendin in Lviv en we gaan kijken of we iets op het getouw kunnen zetten.

En laat het ons nu weer over Oekraïne hebben aub.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4861
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Petrikske schreef: 06 feb 2023, 12:52 Dit topic is echt wel de foute richting aan het uitgaan.
Je gaf er zelf de aanzet toe.
Wanneer het dan verder niet de richting uitgaat die je zelf wenst moet je niet verbaasd zijn.
In een democratisch bestel moet je je aan tegengestelde meningen verwachten en niet aan eenzijdig applaus over iedere mening.
Bovendien ging de reactie over jouw uitspraak over het o.a. "profiteren" met de sociale tarieven (die ik dan nog eens counter met cijfers, je mag deze altijd counteren met eigen cijfers).
Niemand had het tot nu toe over racisme. Behalve jijzelf.
Ter info: of je een Belg bent of niet heeft ook al helemaal niets met "kleur en ras" te maken.
Laatst gewijzigd door ivob 06 feb 2023, 13:00, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 06 feb 2023, 12:50
Petrikske schreef: 06 feb 2023, 08:35 Ik heb een woning in een sociale woonwijk, het is m'n leefwereld dus. 😉
Dat maakt jouw voorgaande uitspraken alleen maar erger.
Met je ogen dicht en de voeten vooruit in de polariserende val getrapt.
"Divide et impera" zou de volkstribuun vanachter de coulissen van het schoon verdiep grijnzend beslissen terwijl hij om je te paaien in het openbaar vanop het spreekgestoelte voorziet van de nodige "panem et circenses" . En je zou het nog toejuichen ook. :roll:
Wij staan met onze voeten midden in de ellende is een betere formulering.
We moeten zowat wekelijks de Politie bellen vanwege de overlast, lawaai, vechtpartijen, vernielingen etc..
Jullie hebben geen idee en verder ga ik er niet over uitweiden.
En nee ik heb niets met de leider van het Schoon verdiep, verre van zelfs...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4861
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Petrikske schreef: 06 feb 2023, 12:59 Jullie hebben geen idee en verder ga ik er niet over uitweiden.
Weer een veralgemening die nergens op slaat.
Voor alle duidelijkheid, ook op mij weer niet van toepassing.
Ik ben nl. beter dan jij geplaatst om over mijn eigen ervaringen in een militaire omgeving, uiteenlopende sociale omgevingen,..... te spreken.
Weer verkeerd gegokt dus.
Sol Invictus!
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

@Petrikske

Laat je niet opnaaien maar denk nog eens goed na over de simpele vraag waarom er altijd hopen geld beschikbaar zijn voor alles en nog wat, maar nooit voor het betalen van fatsoenlijke lonen!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4861
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Weer een veralgemening.
Voor sommige lonen is meer dan voldoende geld beschikbaar.
Waarmee ik dus ook niet zeg dat alle jobs voldoende gewaardeerd worden en andere niet overgewaardeerd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Ik moest toch even nakijken wat de topictitel was toen ik de laatste posts las. mss kunen jullie verder gaan via PM of in een nieuw topic?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Veralgemening!? In heel de EU is dit zowat het hoofdthema waarvoor misnoegde mensen de straat opzoeken...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

wied schreef: 06 feb 2023, 13:22 @Petrikske
Laat je niet opnaaien...
Ach nee hoor, zijn bedoelingen zijn al langer door meederen gekend.
Heb nog een poging gedaan maar er pakt geen verf op zoals ze bij ons zeggen.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”