Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

wied schreef: 02 maa 2023, 13:10En vermits het hier allemaal bij ons gebeurt hebben we geen nood aan vliegdekschepen e.d. om hard en efficient te "leren" toeslaan. We moeten snel leren oorlogvoeren dus...
De oorlog in Oekraïne laat ons zien dat moderne manier van oorlogvoering meer en meer word uitgevoerd vanachter 'een scherm'

"Hail to keyboardwarriors" haha... :P

Nee serieus, ben me al enkele weken aan het verdiepen in 'drones' en heb ondertussen besloten om er zelf ook 1 aan te schaffen, ik wist verdorie niet wat zo'n pietluttige consumentendrone allemaal kan en wat voor mooie 4K beelden je er mee kan maken en voor het gewicht onderweg moet je het niet laten want zo'n klein ding weegt 249 gram.
Dus ja ik ga zo'n ding toevoegen aan m'n zomerse lange afstandswandelingen.

Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 3 keer

@ Petrikske ivm Bakhmut

Als er daar echt vacuumbommen gebruikt worden, is dat totale vernietiging van hele wijken.
Zelfs de ww2 katjoesja is in vergelijking met een vacuumbom een precisiewapen..


Die dronebeelden vind ik ook ongelooflijk, maar nog straffer is hoe exact die granaten vallen bijv. in loopgraven, in een mangat van een tank....
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Block schreef: 03 maa 2023, 12:49Als er daar echt vacuumbommen gebruikt worden, is dat totale vernietiging van hele wijken.
Ik heb geen info of de Russen thermobarische wapens gebruiken in Bakhmut.

Toegevoegd na 9 minuten 44 seconden:
Block schreef: 03 maa 2023, 12:49Die dronebeelden vind ik ook ongelooflijk, maar nog straffer is hoe exact die granaten vallen bijv. in loopgraven, in een mangat van een tank....
Nog veel straffer vond ik de filmpjes die ik onlangs zag.
Operator slaagde erin om een walkie talkie, dmv een kleine drone met een haakje buit te maken
en zo hebben de Oekraïners een hele tijd de Russen kunnen afluisteren.
Nog een straffe aanhaakvideo was een kapotte drone die ze konden aanhaken en weer naar huis vliegen.
Sterke vliegertjes, en ja... ook straffe kerels aan de controller. ;-)

sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Berichten: 194
Lid geworden op: 14 jul 2020, 23:06
Bedankt: 4 keer

Petrikske schreef: 03 maa 2023, 15:48 Ik heb geen info of de Russen thermobarische wapens gebruiken in Bakhmut.
geef je hen nog het voordeel vd twijfel?
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Hij maakt nu ook news video's met sarcastische toon.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

sukkelaar schreef: 03 maa 2023, 19:15
Petrikske schreef: 03 maa 2023, 15:48 Ik heb geen info of de Russen thermobarische wapens gebruiken in Bakhmut.
geef je hen nog het voordeel vd twijfel?
Sorry maar ik deel liever nieuws dat ik terug vind op de meer reguliere kanalen.

Toegevoegd na 1 minuut 35 seconden:
Abusimbal schreef: 03 maa 2023, 20:58 Hij maakt nu ook news video's met sarcastische toon.
Ooh die wilde ik net delen, good ol' Konstantin.
Blij dat hij nog steeds onder de levenden is. :banana:

Ondertussen rolt het zware wapentuig Oekraïne binnen.
Doet me wel iets die beelden, ik mocht hetzelfde doen als 17, 18-jarige destijds in Elsenborn, ja ok het was gidsen (begeleiden)
naar een schietpositie in de velden dus het stak niet op een paar centimeters terwijl het vervoer per trein dat duidelijk zoals je op de beelden kan zien wel is.

Maar euhm enkeldiep als snotneus in de modder met je handjes zwaaien terwijl er zo'n monster naar je toe komt gereden, het blijven momenten die ik nooit zal vergeten.

DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Petrikske schreef: 03 maa 2023, 21:14 Sorry maar ik deel liever nieuws dat ik terug vind op de meer reguliere kanalen.
Het nieuws dat ik in de Belgische kranten lees heb ik meestal al enkele dagen ervoor zien passeren op bepaalde Telegram kanalen (al is het beste dat ik zoal volgde een tijd geleden op zwart gegaan :? )
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik volg de Belgische media totaal niet, ik heb een TV decoder maar die word amper gebruikt, ik haal alles dmv Telegram (12-tal kanalen) en Youtube. (Denys, Paul, ukraine_tbic, Civ Div, Jake Broe, Artur Rehi etc etc...)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik kwam daarstraks een Russisch Telegram tegen en dan zie je toch ook dat ze massa's slachtoffers maken... door welke bril je het bekijkt is dus alles bepalend. We mogen dan wel verhalen horen dat Rusland iederen dag > 500 manschappen verliest in Bakhmut, langs de kant van Ukraine zijn er ook vele verliezen... en vooral, ze verliezen steden dus zo schitterend gaat het zeker niet.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Petrikske schreef: 05 maa 2023, 12:07 Ik volg de Belgische media totaal niet, ik heb een TV decoder maar die word amper gebruikt, ik haal alles dmv Telegram (12-tal kanalen) en Youtube. (Denys, Paul, ukraine_tbic, Civ Div, Jake Broe, Artur Rehi etc etc...)
Ben je niet bang dat je net dan alles super gepolariseerd aan het bekijken bent? Of volg je ook Russische kanalen om wat tegengewicht te bieden? Uiteindelijk is het ook zo dat radicalisering werkt. Mensen die zich enkel van bepaalde bronnen laten beïnvloeden. Flat-earthers, anti-vaxxers, Q-toestanden, extremisten van allerlei pluimage, ...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4865
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Dit lijkt me een retorische vraag. :-D
Sol Invictus!
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3936
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Kadyrov zou ernstig ziek zijn,hij is al redelijke tijd uit de media verdwenen en bij de laatste toespraken van putin was hij zeker niet te zien,men is aan het speculeren gegaan over een drugs verslaving hij zou ook kunnen vergiftigd zijn in ieder geval is hij dikke vriendjes met de leider van de Wagner groep die de laatste tijd niet meer zo goed ligt in Moskou.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

DarkV schreef: 05 maa 2023, 22:25 Ik kwam daarstraks een Russisch Telegram tegen en dan zie je toch ook dat ze massa's slachtoffers maken...
Ze hebben in Kiev al lang duidelijk gemaakt dat ze ook grote verliezen lijden hoor, cijfers willen ze pas later bekend maken maar ze hebben
nu reeds de boodschap gegeven dat het hoge cijfers zullen zijn.
Ik ben er wel zeker van dat er veel meer Russische doden zijn gevallen gewoon vanwege het feit dat ze de aanvaller zijn.
Wanneer Oekraïne in de tegenaanval zal gaan dan zullen ze ook hogere verliezen te betreuren hebben.
Ik denk dat ze daarom ook zolang mogelijk zullen wachten daarmee tot ze zoveel mogelijk Westerse tanks hebben en dat de vele duizenden soldaten die nu in het buitenland getraind worden inzetbaar gaan zijn.
Maar makkelijk zal het zeker niet worden voor Oekraïne, zelfs niet met Bradley's, Leopards en Challengers.

Toegevoegd na 8 minuten 42 seconden:
woutervh schreef: 05 maa 2023, 23:25
Petrikske schreef: 05 maa 2023, 12:07 Ik volg de Belgische media totaal niet, ik heb een TV decoder maar die word amper gebruikt, ik haal alles dmv Telegram (12-tal kanalen) en Youtube. (Denys, Paul, ukraine_tbic, Civ Div, Jake Broe, Artur Rehi etc etc...)
Ben je niet bang dat je net dan alles super gepolariseerd aan het bekijken bent? Of volg je ook Russische kanalen om wat tegengewicht te bieden? Uiteindelijk is het ook zo dat radicalisering werkt. Mensen die zich enkel van bepaalde bronnen laten beïnvloeden. Flat-earthers, anti-vaxxers, Q-toestanden, extremisten van allerlei pluimage, ...
Ik volg ook verschillende Russen al zijn dat veelal mensen die Rusland ontvlucht zijn, dus ja... elke stem is gekleurd en dat moet je ook echt in het achterhoofd trachten te houden.
Op Telegram kies ik er wel voor om geen Russische kanalen a la Wagner en Co te volgen want vaak staan die bol van de meest vulgaire propaganda en of gruwelijke beelden, daar pas ik liever voor.
Youtube laat zo'n video's niet toe dus daar kan ik al meer breed kijken zonder te moeten vrezen dat m'n ontbijt op m'n klavier beland.

Maar het blijft opletten, al filter je er na een tijdje de mindere milbloggers en notoire propagandakanalen er wel uit hoor.

Toegevoegd na 11 minuten 1 seconde:
fluppie schreef: 06 maa 2023, 14:56 Kadyrov zou ernstig ziek zijn,hij is al redelijke tijd uit de media verdwenen en bij de laatste toespraken van putin was hij zeker niet te zien,men is aan het speculeren gegaan over een drugs verslaving hij zou ook kunnen vergiftigd zijn in ieder geval is hij dikke vriendjes met de leider van de Wagner groep die de laatste tijd niet meer zo goed ligt in Moskou.
Gerucht gaat dat hij nierproblemen heeft en dat deze vermoedelijk werden veroorzaakt door een vergiftiging.
Z'n zoon komt daarom nu meer in beeld.
De munitieproblemen van Prigozjin zouden nu weer opgelost zijn waardoor ze in oa Bakhmut opnieuw zei het in mindere mate meer gebruik kunnen maken van artillerie.
Vraag is wel, hoeveel en voor hoelang, Rusland krijgt blijkbaar immers meer en meer problemen door de sancties.

Update: liedje heeft blijkbaar toch niet lang mogen duren want laatste video van Prigozjin leek hij heel teneergeslagen.
Gerucht gaat ondertussen dat de muzikanten in Bakhmut wel eens in een omsingeling verstrikt kunnen worden nadat Oekraïne heel wat elitetroepen ter versterking zou hebben gestuurd.
Moesten ze dat voor elkaar krijgen zou dat toch een ongelooflijke prestatie zijn, al hebben de Oekraïners al meerdere successen kunnen halen door spitsvondige tactieken.
De nieuwe video van Denys (deze nacht) zou meer info bevatten hierover.

(video staat ondertussen online.)

fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3936
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

De inkomsten van Rusland worden dan ook sterk verminderd olie word verkocht aan max 60$,maar India en China betalen zelfs nog geen 50$ per vat.(Een vat olie kost nu om en bij 85$)
En dan ook nog het gas,de goedkoopste manier om gas te leveren is gewoon via een pijplijn,en die liggen allen richting Westerse landen,(die op hun beurt dan nog eens de hoogste prijs betaalden)wil Rusland gas leveren aan India en china dan moet het via LNG tankers komen,en men is daar ook volop een vloot aan het samenstellen,natuurlijk is het zo dat die beide landen alweer inkopen aan sterk gereduceerde prijzen,de winst voor Rusland is dus er wel,maar echt veel en veel minder dan voor de oorlog,bovendien heeft die vloot grote problemen om verzekerd te geraken,en gaat het vooral om oudere schepen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4865
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/01 ... -oorlog-i/
De held uithangen door Russisch gas via pijpleidingen zogezegd en voor de publieke opinie te dwarbomen maar anderzijds Russisch gas onbelemmerd in vloeibare vorm vrije doorgang geven en doen of je neus bloedt.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Stonden de muzikanten van Wagner onlangs nog stoer te zwaaien met selfiesticks en muziekinstrumenten in Bakhmut, lijkt de teloorgang nu weldegelijk te zijn ingezet door hun eigenste stomdronken bevelvoerder Yevgeny Prigozhin.
Het kan snel verkeren als je niet meer welkom bent in de whatsapp groepjes van Vladimir Vladimirovich Putler.

DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Petrikske schreef: 10 maa 2023, 20:52 Het kan snel verkeren ...
Ik denk niet dat Ukraine victotie moet kraaien... ook zij verliezen enorm veel manschappen in Bakmut... maar laat ons inderdaad hopen dat het aan de andere kant barst en breekt (en ik denk ook dat Zelensky en de legertop daarop hopen). Terugtrekken uit Bakmut zou er net voor kunnen zorgen dat die barsten er net niet komen en het moraal terug versterkt bij de Russen.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Oekraïne zal allesbehalve victorie kraaien omdat ze inderdaad veel mensen verliezen zoals gisteren een bekende held nog ten grave werd gedragen.



Maar we mogen niet uit het oog verliezen de reden waarom ze sterven.
Ze vechten, strijden, sterven voor hun vaderland.

En de Russen?

Ik vermoed dat de Oekraïners er nu nog een uitputtingsslag van maken omdat de verliezen aan de Russische kant veel hoger zijn dan aan Oekraïnse kant.
Maar eenmaal al het beloofde wapentuig ter plaatse en de lente + droogte is in het land zie ik ze in de tegenaanval gaan.
En dan is het afwachten wat Putler nog in z'n mouw heeft zitten.
Qua 'normale' wapens kan dat niet veel meer zijn omdat ze nu reeds moeten wachten op munitie/raketten om nog eens te kunnen uitpakken met een aanval.
Dus vergeet die onzin maar dat de Russen nog massaal veel wapens hebben uit het verleden.
Die zijn ofwel allemaal opgebruikt, of... verkocht. (corruptie weet je wel..)


"Oleksiy Danilov, Secretary of the NSDC, said that the outskirts of Bakhmut are littered with corpses of Russian occupiers, which no one is taking away.

"A huge amount of filth that flooded our territory is being dug up there. As Colonel-General Syrskyi reported, all the alleys and the area around the city are littered with the corpses of Russians and "Wagnerians." They lie like no one takes them away because no one needs them."
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3936
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Het blijft een riskante zaak,Rusland is eigenlijk ook niet in de aanval geweest op het moment dat de gronden erg bevroren waren,men moet zich durven afvragen of men een groot gedeelte van materieel en manschappen niet achter de hand houd,om een tegenaanval te laten mislukken.
The Economist (een weekblad) heeft ondertussen ook bekend gemaakt dat het totale verlies aan maschappen bij Rusland( doden-gewonden en vermisten bij elkaar) ruim 200 000 -250 000 zou bedragen Rusland verliest zeer grote aantallen strijders in vergelijking met eerdere conflicten.In het begin v/d oorlog zou Rusland al ruim 800 soldaten per dag verloren zijn.
Om een vergelijk te maken,in WO2 verloren de Sovjets (Sovjet Unie) ruim 8 miljoen soldaten maar toen waren er heel wat meer landen rechtstreeks betrokken.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het feit dat Rusland niet verder is blijven oprukken eenmaal de grond bevroren was reeds een teken aan de wand.
Verder ook niet vergeten dat de bombardementen alsmaar meer lijken af te nemen omdat de Russen nu steeds moeten wachten op
de nieuwe aanmaak van deze munitie of op leveringen van andere landen. (slechts enkele raketten afvuren heeft weinig zin omdat deze dan vermoedelijk allemaal worden neergehaald door de luchtafweer)
En ja natuurlijk heeft Rusland reserves achter de hand, maar welke zijn dat en vooral hoe oud zijn deze, door de navo werden er onlangs ook *tig Leopards 1's en 2's beloofd tot ze in detail gingen kijken welke nog op vrij korte tijd inzetbaar gingen zijn en toen werd het al snel heel wat stiller en ging het allemaal al veel langer duren en het aantal ging lager zijn.
De verliezen zullen aan beide kanten heel hoog zijn, jammer genoeg komen er geen duidelijke cijfers uit Kiev.
Ook niet onbelangrijk is het verlies die beide landen zelfs reeds hebben van jonge krachten die nog 'zouden' kunnen opgeroepen worden.
In Rusland zou het reeds miljoenen jonge mannen betreffen die hun land ontvlucht zijn.
Dat zijn dus mensen die je niet meer kan inzetten in zowel het leger als in de fabriek om de oorlogsmachine draaiende te houden.
In Oekraïne zou dit aantal mannen vermoedelijk lager zijn al zie je de laatste tijd op oorlogsbeelden dat de soldaten ouder lijken te worden,
misschien toch ook een teken dat het niet zo goed gaat in Oekraïne om voldoende mannen te kunnen blijven mobiliseren, er circuleren trouwens ook beelden van mannen die op een vrij hardhandige manier van de straat werden 'geplukt' door militaire politie (of wat daar voor moet doorgaan)

Wat betreft Bakhmut, dat lijkt eerder een symbolische strijd te worden (net zoals destijds Mariupol dat was) ,stadje (Bakhmut had zo'n 70.000 inwoners voor de oorlog) ligt ondertussen helemaal in tuin en strategisch heeft het weinig tot geen belang.
Maar de Russen zouden vermoedelijk een verlies daar moeilijk kunnen verkroppen nadat er vele duizenden reeds het leven hebben gelaten.
Daarom blijven ze niet alleen nieuwe maar ook beter getrainde soldaten in de strijd gooien in de hoop alsnog een doorbraak te kunnen forceren.
Ondertussen heeft Wagner blijkbaar opnieuw een hoge bevelvoerder uit Afrika laten overkomen (al de 2é) om te kijken wat ze nog kunnen, en dat omdat er minder en minder muziek lijkt te komen uit de Wagner group omdat er al velen zijn gesneuveld.
En verder is er ook een hevige machtsstrijd aan de gang tussen het reguliere Russische leger en de Wagner group want beide willen ze kunnen uitpakken met de verovering van Bakhmut.
Maar als je in detail gaat kijken ben ik wel benieuwd of ze zelfs gaan slagen in hun opzet.
Ok ze hebben het Oosten van Bakhmut helemaal ingenomen maar ze staan nu voor de Bakhmutka rivier die door de stad loopt en waarvan de Oekraïners alle bruggen hebben opgeblazen.
Benieuwd hoe de Russen die rivier gaan oversteken terwijl de Oekraïners aan de andere kant liggen te wachten.
Maar ach... zelfs als ze daarin slagen dan zie ik ze niet veel verder geraken.

Kijk anders even naar de uitleg van Professor Michael Clarke bij Sky enkele dagen geleden. (ik moet vandaag nog de videoblogs van de afgelopen 2 dagen bekijken en wie weet is de situatie momenteel al anders)

DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als je naar de MQ-9 Reaper drone kijkt (met twee staart vinnen naar boven en nog een naar onder) dan vraag ik me af hoe een Russische straaljager de rotor kan raken... dan moet je volgens mij veel meer geraakt hebben met risico voor je eigen toestel ?
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Op het nieuws toonden ze dat de straaljager langs onder kwam en met zijn staart de schroef raakte.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mij lijkt het eerder dat die Mig toch over de drone is gevlogen om z'n brandstof te lozen op de inlaat van de motor.
(je kan op de foto klikken om ze te vergroten)

https://static01.nyt.com/images/2023/03 ... &auto=webp

De Russen zouden ondertussen al ter plaatse zijn om de drone op te sporen en te bergen, de US zou ondertussen van Turkije toestemming hebben gekregen om schepen te sturen maar klaarblijkelijk zouden ze er geen in de buurt hebben.
De Amerikanen zouden ondertussen, dat beweren ze toch alle software hebben kunnen wissen dus vermoedelijk gaan ze niet veel moeite doen.

Ondertussen gaat Prigozhin opnieuw los richting het Kremlin omdat hij geen munitie meer krijgt.
Benieuwd of die nog lang gaat leven.

fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3936
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Denk dat zo een drone veel kwetsbaarder word door het droppen van Fuel,de moter inlaten zuigen dat op en daardoor gaat het binnenste kapot.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Hier de beelden...

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230316_93747727

Dan maar in de media verkondigen dat ze er niet veel mee te maken hebben. *kuch*

En nog een artikel waarom De Russen zo graag de drone willen opvissen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230316_93745992
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

De Russen werven nu blijkbaar ook aan via p*rn*kanalen, daar zullen nog wel wat scherpschutters te vinden zijn en de motivatie is er ook hoog :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

fluppie schreef: 16 maa 2023, 10:08 Denk dat zo een drone veel kwetsbaarder word door het droppen van Fuel,de moter inlaten zuigen dat op en daardoor gaat het binnenste kapot.
Het is maar de vraag hé, beiden vliegen ze in dezelfde richting denk dat de inlaten dan sterk moeten zuigen om de brandstof daadwerkelijk tot bij de motor te krijgen.
Feit dat ze enkele pogingen hebben gedaan tot het fout ging wil toch zeggen dat het niet lukte.
Oh ja... en zoals ik reeds het vermoeden had kwamen de Russen langs boven ipv langs onderen.

Toegevoegd na 7 minuten 50 seconden:
SPR schreef: 16 maa 2023, 11:42 En nog een artikel waarom De Russen zo graag de drone willen opvissen.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230316_93745992
Zit achter een paywall, volgens de US zou de software het allerbelangrijkste zijn, en die zou gewiped zijn voor hij in de zee terecht kwam.
Of het waar is, en of zelfs de vrijgegeven video echt is hebben we allemaal het raden naar.



Toegevoegd na 1 minuut 35 seconden:
Dizzy schreef: 16 maa 2023, 11:51 De Russen werven nu blijkbaar ook aan via p*rn*kanalen, daar zullen nog wel wat scherpschutters te vinden zijn en de motivatie is er ook hoog :)
Haha... sloeber, ik had gehoord van sportcentra maar toch maar even Pornhub skippen dan. :lol:

Polen heeft ondertussen bevestigd dat ze de komende dagen de eerste batch Mig 29's aan Oekraïne zullen leveren en andere landen staan
ook klaar om vliegtuigen te leveren maar vermoedelijk wachten ze nog even af wat 'rode draad' nummer *tig teweeg zal brengen in het Kremlin.
Laatst gewijzigd door Petrikske 16 maa 2023, 15:44, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Je ziet op de beelden toch dat er een propellerblad geraakt is?
Plots staat 1 van de 4 krom?
Afbeelding

En las ik nou net dat Polen vliegtuigen gaat leveren aan Oekraïne?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220818_96966751
Polen zal als eerste Oekraïense bondgenoot gevechtsvliegtuigen overdragen aan Oekraïne. Het gaat om MiG-29’s die de Polen in de jaren negentig overnamen van de voormalige Oost-Duitse luchtmacht.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Klopt ja dat er 1 een dreun heeft gekregen, voor het zelfde waren ze allebei neergestort.
Ook hier duidelijk zichtbaar dat de onderste staartvin langer is dan de propellorbladen.

Eerste levering van 4 Mig 29's de komende dagen en ondertussen worden de andere klaar gemaakt.

En ondertussen staat er in Rostov-on-Don een gebouw van de FSB in brand (ontploffing)
Volgens de Russen een kortsluiting die geleid heeft tot ontploffing van benzinetanks.
Ya right...



En na de aanval op de Reaper drone eisen senatoren van beide partijen nu dat het Pentagon het sturen van F-16's naar Oekraïne moet goedkeuren.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Petrikske schreef: 16 maa 2023, 15:38 Polen heeft ondertussen bevestigd dat ze de komende dagen de eerste batch Mig 29's aan Oekraïne zullen leveren en andere landen staan
ook klaar om vliegtuigen te leveren maar vermoedelijk wachten ze nog even af wat 'rode draad' nummer *tig teweeg zal brengen in het Kremlin.
Er zal weer gedreigd worden, zeker, en Kremlinvriend Housen zal weer waarschuwen voor een escalatie, zeker?
Ik ben blij dat de Oekraïners die jets krijgen, spijtig dat het altijd zo traag gaat.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik begrijp niet echt wat het nut is of waarom dit een game changer zou zijn? Ukraine heeft nu ook al een 50 tal mig 29 toestellen. Het zijn sowieso hun eigen Sovjet speeltjes. Voor zover ik weet zijn er ook weinig luchtacties mogelijk? Zowel voor de Russen als voor de Oekraïners?
Het lijkt me eerder dat de Polen wat oud tuig wegdoet in ruil voor nieuwe US speeltjes
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

boulder schreef: 16 maa 2023, 22:35Er zal weer gedreigd worden, zeker, en Kremlinvriend Housen zal weer waarschuwen voor een escalatie, zeker?
Sorry hé maar ik vind die trol niet langer het vernoemen waard.
Laat ons verder verhopen dat het niet to little to late zal zijn.

Toegevoegd na 11 minuten 11 seconden:
woutervh schreef: 17 maa 2023, 00:26 Ik begrijp niet echt wat het nut is of waarom dit een game changer zou zijn? Ukraine heeft nu ook al een 50 tal mig 29 toestellen. Het zijn sowieso hun eigen Sovjet speeltjes. Voor zover ik weet zijn er ook weinig luchtacties mogelijk? Zowel voor de Russen als voor de Oekraïners?
Het lijkt me eerder dat de Polen wat oud tuig wegdoet in ruil voor nieuwe US speeltjes
'baas in de lucht' is al snel een overtal op de grond.
Korte populistische zin die wel wat meer aarde aan de dijk etc...
Komt erop neer dat je met een overtal aan vliegtuigen in eerste instantie moet kunnen zorgen dat de luchtafweer + luchtmacht van de tegenpartij uitgeschakeld word.
Eenmaal hiermee klaar kan je pas ten volle grondsteun verlenen aan de eigen troepen.
Klinkt in deze uiteenzetting misschien simpel maar dit is het zeer zeker niet, voorbeeld van hoe of wat is het oorlogsplan van de US in Irak destijds volledig gratis en voor niets te Googelen. (heb het trouwens reeds gepost in dit topic, fee free...)

Hoeveel vliegtuigen iedereen ondertussen nog heeft hebben we verder het raden naar, 50? 100?
Wat heeft zo'n getal trouwens nog te betekenen in een groot land als Oekraïne zijnde.
En zeker niet vergeten dat een vliegtuig sneller te vervangen is dan een goed getrainde piloot.
Dus.... hoeveel piloten heeft Oekraïne nog??

Toegevoegd na 15 minuten 19 seconden:
woutervh schreef: 17 maa 2023, 00:26Het lijkt me eerder dat de Polen wat oud tuig wegdoet in ruil voor nieuwe US speeltjes
Niets voor niets of wat had je gedacht, er worden daar in Rammstein niet enkel militaire dingetjes bedisseld hoor.
De economie moet zo snel mogelijk weer op volle toeren draaien eenmaal de oorlog voorbij, en wees maar zeker dat de grootste sponsors van de oorlog met de grootste contracten aan de haal zullen gaan.

Iets met.... ''The way the cookie crumbles''
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Petrikske schreef: 17 maa 2023, 01:29 Sorry hé maar ik vind die trol niet langer het vernoemen waard.
Het spijtige is dat de media hem nog altijd zijn ding laten doen, al vraag ik mij af of zijn bangmakerij nog veel effect heeft, idem ditto voor Poetin zelf.
woutervh schreef: 17 maa 2023, 00:26 Ik begrijp niet echt wat het nut is of waarom dit een game changer zou zijn?
Het rare is dat je dat bij om het even wat vertelt.
Oekraïne krijgt zware wapens?
Zal geen gamechanger zijn.
Oekraïne krijgt luchtverdediging?
Zal geen gamechanger zijn.
Oekraïne krijgt Leopard2 tanks?
Zal geen gamechanger zijn.
Oekraïne krijgt gevechtsvliegtuigen?
Zal geen gamechanger zijn.
Ze vechten niet tegen weerwolven, die alleen maar met zilveren kogels kunnen gedood worden...
woutervh schreef: 17 maa 2023, 00:26 Voor zover ik weet zijn er ook weinig luchtacties mogelijk? Zowel voor de Russen als voor de Oekraïners?
Nochtans zie ik regelmatig in de Youtube filmpjes dat luchtaanvallen wel degelijk plaatsvinden, aan beide kanten.
Het heeft wel degelijk nut dus.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is ook gewoon zo... Niets van dit alles is reeds een gamechanger gebleken.
Al wat het doet is het probleem rekken. Meer kapot, meer doden, meer miserie...
Maar hé, wij zitten hier goed en hebben gemakkelijk praten
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Het probleem kan heel snel ingekort worden indien de agressor terug naar huis keert, dat zou pas een gamechanger zijn :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat klopt. Maar we zijn nu een jaar verder, en blijkbaar gaat ook dat niet snel gebeuren hé... En intussen duurt de miserie voort
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

woutervh schreef: 17 maa 2023, 13:31 Het is ook gewoon zo... Niets van dit alles is reeds een gamechanger gebleken.
Al wat het doet is het probleem rekken. Meer kapot, meer doden, meer miserie...
Maar hé, wij zitten hier goed en hebben gemakkelijk praten
Dat is dan geen gamechanger maar een wondermiddel.
Dankzij die leveringen heeft Oekraïne toch een heel stuk van zijn grondgebied kunnen terugwinnen.

Trouwens, in het begin van de oorlog was het nogal populair om de schuld in de schoenen van het Westen te schuiven.
We moesten begrip hebben, want er woonden veel Russen in de Donbas.
Wie zei dat Oekraïne maar het eerste slachtoffer was, werd met de vinger gewezen.

Ondertussen zijn er al documenten opgedoken waaruit blijkt dat Rusland de onafhankelijkheid van Wit-Rusland compleet wegwilde.
En nu vandaag zijn er ook documenten dat ze Moldavië helemaal wilden destabiliseren.
Dus ja, laat Rusland doen en ze 'herstellen' heel de oude Sovjet Unie.

De vergelijking met Hitler is dus niet zo ver gezocht.
Die begon ook met Sudeten Duitsland, en daarna Polen, en toen bleek dat hij ineens heel Europa en nog een stuk daarbuiten wilde...
Laatst gewijzigd door boulder 17 maa 2023, 15:31, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

woutervh schreef: 17 maa 2023, 15:01 Dat klopt. Maar we zijn nu een jaar verder, en blijkbaar gaat ook dat niet snel gebeuren hé... En intussen duurt de miserie voort
De miserie zal zolang duren als er agressors zijn en landen zich niet willen laten doen door agressors.

Rusland is vrij om op ieder moment rechtsomkeer te maken en de miserie te stoppen, net zoals Rusland beslist heeft om alweer een land binnen te vallen en proberen te bezetten. Een andere mogelijkheid is, is dat Rusland aan alle Russisch gezinden in Oekraïne de mogelijkheid biedt om te vertrekken en thuis te komen in moederland Rusland waar ze geheel in vrede kunnen leven zonder nazi-onderdrukking. Ze hebben nu toch al alles kapotgeschoten... om die mensen te helpen :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

woutervh schreef: 17 maa 2023, 15:01 Dat klopt. Maar we zijn nu een jaar verder, en blijkbaar gaat ook dat niet snel gebeuren hé... En intussen duurt de miserie voort
Gezien het feit dat Rusland ook plannen had om van Wit-Rusland een vazalstaat te maken, om Moldavië helemaal te destabiliseren, enz. heb ik liever dat Rusland zijn tanden helemaal stukbijt op Oekraïne.
Mochten ze Oekraïne op 3 dagen veroverd hebben, zoals hun oorspronkelijke plan was, dan hadden ze waarschijnlijk al Moldavië veroverd, en was Wit-Rusland ingelijfd, en zaten de landen in de buurt met grote angst voor een nakende inval.

Niet alleen gaat Polen gevechtsvliegtuigen leveren, maar ook Slovakije gaat er leveren.
En nog meer goed nieuws: Turkije ligt niet meer dwars: Finland mag beginnen aan het toetredingsproces tot de NAVO.
https://apnews.com/article/turkey-finla ... f7b8230a44

Ohja, en Rusland dreigt dat het aan Oekraïne geschonken gevechtsvliegtuigen zal neerschieten.
Iemand onder de indruk?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

woutervh schreef: 17 maa 2023, 15:01 Dat klopt. Maar we zijn nu een jaar verder, en blijkbaar gaat ook dat niet snel gebeuren hé... En intussen duurt de miserie voort
Ik zie het nog lang duren nu blijkt dat Rusland opnieuw aan het mobiliseren is.
Gerucht gaat dat ze zo'n 400.000 soldaten ter plaatse willen hebben.
Gevolg zal zijn dat iedereen geneigd gaat zijn om opnieuw in de geldbuidel te tasten.
In februari zou Rusland welgeteld 0,04% terreinwinst geboekt hebben.
Voor hoeveel doden?
Zitten ze ondertussen al niet aan 160.000?
1 ding staat denk ik wel vast, Putler is z'n land in de afgrond aan het storten.
Laatst gewijzigd door Petrikske 18 maa 2023, 00:11, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”