Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat is wat ik al van in het begin zei, voor Rusland en de Russen is het veel beter en handiger dat Putin verdwijnt. Ze kunnen dan de oorlog in zijn schoenen schuiven en doen alsof er verder niets aan de hand is. Uiteraard is dit niet enkel Putin die voor deze waanzin verantwoordelijk is maar het is voor iedereen handig om het zo te verpakken. Dit lijkt me de enige manier om de oorlog snel te stoppen en Rusland ook een uitzicht te geven op enige verbetering. Uiteraard zullen er nog altijd gevolgen zijn die ze moeten dragen want potje breek is potje betaal.

Door zelf in te grijpen kan men zo ook terug enige verbetering in vertrouwen opwekken, iets dat nu onder nul zit. Hoe zeggen ze dat in het Russisch, wir haben es nicht...
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Allemaal goed en wel mocht Putler het loodje leggen, maar er zouden er een heleboel een ticket Den Haag mogen krijgen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat klopt maar dat zal enkel voor de zwaarste gevallen gelden. Merk op dat ook bij de nazi's er een aantal zelfs ingelijfd werden zoals oa een aantal wetenschappers.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Petrikske schreef: 26 maa 2023, 20:47 En hoe staan de supermarkten er ondertussen voor in Rusland?
Hier een blik op .. Sint-Petersburg.

Ik zie nog een aantal buitenlandse merken, zoals Bonduelle, Alpro, Hochland (kaas), President (kaas), Stella-Artois.
Vanaf 7:16 bij verzorgingsproducten enorm veel buitenlandse merken, te veel om op te noemen, ook snoep, zoals de Mars producten en Ferrero.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Barsten beginnen zich te vertonen bij de propagandisten...

Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Abusimbal schreef: 28 maa 2023, 17:43Ik zie nog een aantal buitenlandse merken, zoals Bonduelle, Alpro, Hochland (kaas), President (kaas), Stella-Artois.
Vanaf 7:16 bij verzorgingsproducten enorm veel buitenlandse merken, te veel om op te noemen, ook snoep, zoals de Mars producten en Ferrero.
Ja dat viel mij ook op, iedereen blijft maar zoeken naar achterpoortjes om toch z'n goederen ter plaatse te krijgen, sancties of geen sancties.
De alcoholafdeling was trouwens echt wel gigantisch.

Toegevoegd na 19 minuten 25 seconden:
timmermc schreef: 29 maa 2023, 09:24 Barsten beginnen zich te vertonen bij de propagandisten...
Nog een geluk dat Simonyan er niet bij was of ze ging weer 'ogen uitkrabben'.

lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

´Predator´ legt uit hoe hij een Russische aanval kon afslaan.
Had het filmpje al eerder zien passeren, maar nu met tekst en uitleg door de soldaat zelf.

Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

lukadad schreef: 29 maa 2023, 19:56 ´Predator´ legt uit hoe hij een Russische aanval kon afslaan. Had het filmpje al eerder zien passeren, maar nu met tekst en uitleg door de soldaat zelf.
Hij heeft een eigen Telegramkanaal hé.
Generaal Valerii Zaluzhnyi heeft hem nu een M4 aanvalsgeweer cadeau gedaan omdat z'n AK-47 verschillende keren blokkeerde tijdens
het gevecht in dat filmpje.

Die jongen is 21 jaar. :eek:

https://news.yahoo.com/commander-chief- ... 00238.html
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

In World War II the average age of the combat soldier was twenty-six
In Vietnam he was nineteen
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Berichten: 194
Lid geworden op: 14 jul 2020, 23:06
Bedankt: 4 keer

apestaart schreef: 30 maa 2023, 20:55 Wat denken jullie hiervan?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202303 ... 2409596641
perfect normaal in een totalitaire dictatuur, spijtig genoeg
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: 30 maa 2023, 08:41In Vietnam he was nineteen
Blijft 1 van m'n favo maxi singles.

Toegevoegd na 58 seconden:
apestaart schreef: 30 maa 2023, 20:55 Wat denken jullie hiervan?
Wat had je nu verwacht van oorlogsmisdadigers en criminelen die kinderen ontvoeren bij de duizenden...

Toegevoegd na 1 minuut 24 seconden:
Laatste videobijdrage van Jake Broe gaat vooral over cijfers, maar wel cijfers die bij sommigen hard kunnen binnen komen.

Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Best weer druk vanavond op Telegram nadat een Russische milblogger werd opgeblazen in een café in St Petersburg.
In de video is het beeld te zien dat werd afgegeven aan hem en niet veel later explodeerde.

fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Hij was iemand die effectief heeft deelgenomen aan gevechten in de Donbas,was ook zeer radicaal,en vond het riguliere Russisch leger maar niets,dweepte met de Wagner groep met daarbij nog heel extreme en radicale ideeen, vond Putin echt de Top. Hij had meer dan 500 000 volgers op het internet, eigenlijk had hij dus veel macht.
Of Oekraine hier tussen zit is helemaal niet zeker, het Russisch leger zelf kon ook wel zijn bloed drinken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Medelijden kan ik in elk geval niet opbrengen voor dergelijk schorremorrie.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Geen seconde als je weet wat hij allemaal durfde verkondigen wat er met Oekraïne en z'n bevolking diende te gebeuren.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Wat ikzelf wel denk na meer dan een jaar oorlog dat de oplossing niet ligt bij het bloedvergieten.

De vraag die ik me persoonlijk stel is wat voor toekomst zal Oekraïne hebben na de oorlog.
Als ze de Krim heroveren en de donbas regio dan is dat heel goed maar die kans acht ik weinig waarschijnlijk.
Het probleem die zich stelt als ze niet hun havens tussen hebben is dat Oekraïne blijvend aan de infuus zal moeten hangen, of ben ik daar mis in?
Want hun havens(dat zie je hier in BE) zorgen voor veel economische welvaart.

Ik denk eerlijk dat er met Rusland valt te praten. Ooit zullen we ermee moeten praten. Het zal economisch en op geopolitiek vlak zeker niet meer hetzelfde zijn maar ik denk dat er een tijd komt waar we toch van beide partijen water bij de wijn zullen moeten doen.

Ikzelf ben zeker niet Pro Rusland, maar ik heb deze oorlog gevolgd en voor mij zijn er alleen verliezers.
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Berichten: 194
Lid geworden op: 14 jul 2020, 23:06
Bedankt: 4 keer

we toch van beide partijen water bij de wijn zullen moeten doen.
hier zit je met een groot probleem
vanaf de moment dat Oekraine iets toegeeft, bv territorium, dan beloon je rusland voor zijn agressie.
dan zet je de deur open voor verdere agressie binnen afzienbare tijd
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Lap, nog een Putin lover. De Russische propaganda doet zijn werk 😋
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik ben geen putin lover. Dat heb ik nooit gezegd.

Het probleem is dat dit een eindeloos conflict kan zijn. De vraag is wat heeft Oekraïne daaraan.
We moeten gewoon nadenken over de toekomst...
Aan het einde van de dag moet Oekraïne weer op eigen benen kunnen staan en nu kan het dat niet.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

boonpwnz schreef: 04 apr 2023, 21:54 Ik ben geen putin lover. Dat heb ik nooit gezegd.

Het probleem is dat dit een eindeloos conflict kan zijn. De vraag is wat heeft Oekraïne daaraan.
We moeten gewoon nadenken over de toekomst...
Aan het einde van de dag moet Oekraïne weer op eigen benen kunnen staan en nu kan het dat niet.
Weet ik wel. Sommigen (waaronder mezelf) zeggen dat al van voor het conflict escaleerde. Maar dan wordt je hier steevast weggezet als Putin lover :wink:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik vind het erg dat we zo zwart wit daarin denken.

Ik haat het politieke bestuur en de manier waarop gehandeld wordt in Rusland. Maar we zitten hier een gevaarlijk geopolitiek spel te spelen.
Ik zou liever hebben dat de oorlog al gedaan was en Oekraïne de Krim, donbas en hun havenstad terug heeft. Dat zou de ideale oplossing zijn want verdedigen is makkelijker.

Maar uiteindelijk denk ik dat dat een droom is die niet uitvoerbaar is toch al zeker niet op korte termijn.
Maar las vandaag een artikel dat als Oekraïne echt doorzet ze misschien in oktober Rusland op de knietjes krijgt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

boonpwnz schreef: 04 apr 2023, 20:22 Ik denk eerlijk dat er met Rusland valt te praten.
Volgens mij moet je dan toch "Chinees" spreken.
boonpwnz schreef: 04 apr 2023, 20:22Ooit zullen we ermee moeten praten. Het zal economisch en op geopolitiek vlak zeker niet meer hetzelfde zijn maar ik denk dat er een tijd komt waar we toch van beide partijen water bij de wijn zullen moeten doen.
In Afghanistan is men toch ook afgedropen ? Waarom moet er water bij de wijn worden gedaan bij een agressor... gaan we hem voor z'n daden belonen of wat ?
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

boonpwnz schreef: 04 apr 2023, 20:22Het probleem die zich stelt als ze niet hun havens tussen hebben is dat Oekraïne blijvend aan de infuus zal moeten hangen, of ben ik daar mis in?
Helemaal bij het rechte eind, en het is net daarom dat Zelensky dat gebied zeker wil heroveren.
Graanschuur van de wereld weet je wel...

Toegevoegd na 8 minuten 19 seconden:
boonpwnz schreef: 04 apr 2023, 20:22Ik denk eerlijk dat er met Rusland valt te praten. Ooit zullen we ermee moeten praten. Het zal economisch en op geopolitiek vlak zeker niet meer hetzelfde zijn maar ik denk dat er een tijd komt waar we toch van beide partijen water bij de wijn zullen moeten doen.
Zolang Putler de touwtjes in handen heeft zullen "wij" nooit praten/onderhandelen met hem.
Hij is immers iemand die gezocht word voor oorlogsmisdaden.
Oekraïne zou met Rusland kunnen gaan praten maar ik geloof nooit dat ze met Putler rond de tafel zullen gaan zitten.

Ik denk dat er enkel gepraat zal worden als 1 der partijen helemaal niets meer heeft of wanneer Rusland chemische of kernwapens zou durven gebruiken.

Al zou het dan eerder einde verhaal voor Rusland kunnen worden.
Het stationeren van kernwapens in Wit-Rusland is wel een heikel punt, stel dat Rusland een lancering doet vanuit dat land om dan stellig te verkondigen, "wij hebben niets gelanceerd"

Toegevoegd na 14 minuten 29 seconden:
boonpwnz schreef: 04 apr 2023, 21:54 Ik ben geen putin lover. Dat heb ik nooit gezegd.

Het probleem is dat dit een eindeloos conflict kan zijn. De vraag is wat heeft Oekraïne daaraan.
We moeten gewoon nadenken over de toekomst...
Aan het einde van de dag moet Oekraïne weer op eigen benen kunnen staan en nu kan het dat niet.
Door toe te geven aan Rusland zullen ze ook nooit op eigen benen kunnen staan, en net daarom strijden ze nu dus.
En zolang de steun (lees wapens) richting Oekraïne blijven gaan zolang zullen ze blijven strijden en maakt Rusland totaal geen kans zelfs met een overmacht aan voetvolk.

De Russen kunnen nog 1000 tanks vanonder het stof uit museums halen en misschien zullen ze er 600 daadwerkelijk aan de praat krijgen.
Maar waar gaan ze tankbemanningen halen voor die oude rommel?
Volledige tankbemanningen opleiden doe je niet op enkele weken hé, en weet ook dat de beste tankisten ondertussen reeds zijn gesneuveld.

En dit alles terwijl er zeker 11.000 Oekraïners in het buitenland worden opgeleid met meer moderne wapens en een veel modernere manier van oorlogvoering.

Toegevoegd na 3 minuten 5 seconden:
boonpwnz schreef: 04 apr 2023, 22:04Maar las vandaag een artikel dat als Oekraïne echt doorzet ze misschien in oktober Rusland op de knietjes krijgt.
Ik denk dat die stelling te optimistisch is.
Let wel, er kan in Rusland ook vanalles gebeuren hé.
Op dit moment ontploffen er al heel wat fabrieken, auto's, beelden.. :)
Als de oorlog veelvuldig aan de deur komt kloppen in Moskou wil ik wel eens zien of de rijke Russen stil alles gaan blijven slikken.

Toegevoegd na 7 minuten 8 seconden:
DarkV schreef: 04 apr 2023, 22:41In Afghanistan is men toch ook afgedropen ? Waarom moet er water bij de wijn worden gedaan bij een agressor... gaan we hem voor z'n daden belonen of wat ?
Wanneer is een agressor nog eens als overwinnaar uit de strijd gekomen? ;-)
Denken we nu echt dat Rusland het hoofd kan bieden aan alle steun die vanuit de ganse wereld naar Oekraïne vloeit?
Ben wel akkoord met het feit dat wanneer de steun aan Oekraïne stopt dat ze dan wel eens vrij snel kunnen verliezen.
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Berichten: 194
Lid geworden op: 14 jul 2020, 23:06
Bedankt: 4 keer

woutervh schreef: 04 apr 2023, 21:59
boonpwnz schreef: 04 apr 2023, 21:54 Ik ben geen putin lover. Dat heb ik nooit gezegd.

Het probleem is dat dit een eindeloos conflict kan zijn. De vraag is wat heeft Oekraïne daaraan.
We moeten gewoon nadenken over de toekomst...
Aan het einde van de dag moet Oekraïne weer op eigen benen kunnen staan en nu kan het dat niet.
Weet ik wel. Sommigen (waaronder mezelf) zeggen dat al van voor het conflict escaleerde. Maar dan wordt je hier steevast weggezet als Putin lover :wink:
Onderhandelen is per definitie toegeven aan poetin en agressie
Stoppen met steun aan oekraine is miljoenen burgers veroordelen tot leven in een dictatuur

Dat dringt niet door bij veel redelijke rationele mensen die voor vrede zijn,
Op 1 of andere manier beschuldigen zij tevens oekraine gedeeltelijk voor deze agressie, het bekende “blame the victim”
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer

boonpwnz schreef: 04 apr 2023, 21:54 Ik ben geen putin lover. Dat heb ik nooit gezegd.

Het probleem is dat dit een eindeloos conflict kan zijn. De vraag is wat heeft Oekraïne daaraan.
We moeten gewoon nadenken over de toekomst...
Aan het einde van de dag moet Oekraïne weer op eigen benen kunnen staan en nu kan het dat niet.
Wat heeft Oekraïne eraan als we hen aan hun lot overlaten? Een satellietstaat van Rusland worden héél hun bestaan? In bezette gebieden worden mensen al op verschillende manieren gedwongen om de russische nationaliteit aan te nemen. Denk jij dat Rusland hen de Oekraïnse cultuur wil laten behouden?
Het lot van al die mensen is ook nadenken over de toekomst..... en Oekraïners zijn op dit moment bereid om voor hun toekomst te vechten.

Oekraïne op eigen benen laten staan betekent ook hen hiervoor de economische middelen geven. Havens zijn voor hen belangrijk, mijnbouw is voor hen belangrijk, landbouw is voor hen belangrijk. Neem hen hier al een deel van af, en je veroordeelt hen al onmiddellijk tot een kleinere, minder diverse economie waarbij zij opnieuw deels afhankelijk gaan worden van buitenland.

Rusland heeft ondertussen al vele grote en kleine verdragen gesloten met Oekraïne, verbroken. Wat geeft Oekraïne de zekerheid dat dit niet met het te sluiten verdrag gaat gebeuren zodra Rusland terug militair op krachten is? Zij mogen niet bij navo, niet bij eu, Moeten terug bij CIS. Mogen maar een klein nietig legertje hebben en moeten meer land afgeven dan dat Rusland nu bezet. En dat zijn dan al eisen vooraleer te willen onderhandelen.

Geloof jij werkelijk dat Rusland enige garanties vanuit het westen in het verdrag zal toelaten? Garanties die het westen ook gegeven heeft in 1994. Maar waar niets mee gebeurt is in 2014.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het probleem van onderhandelingen is dat je daarvoor vertrouwen nodig hebt. Rusland heeft echter elk vertrouwen verspeeld. Hoe gaan ze Oekraïne kunnen overtuigen dat ze na enige tijd niet gewoon weer opnieuw beginnen?

Oekraïne heeft geen echte keuze, het is kiezen tussen hun leven/vrijheid opgeven en dus toegeven aan de Russen of hun leven opgeven voor de vrijheid van hun kinderen. De zoveelste beloftes uit Rusland zullen daar weinig aan kunnen veranderen. Momenteel kan Oekraïne enkel alles doen om de Russen buiten te jagen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Med schreef: 05 apr 2023, 07:53
Geloof jij werkelijk dat Rusland enige garanties vanuit het westen in het verdrag zal toelaten? Garanties die het westen ook gegeven heeft in 1994. Maar waar niets mee gebeurt is in 2014.
Je moet ook weten dat de VS ons in deze situatie heeft gebracht. Europa wou niet weten dat Oekraïne tot de NAVO kon toetreden in 2008(!) maar Merkel werd onder druk gezet van de VS om toch die goedkeuring te geven. Natuurlijk dat Rusland toen al niet blij was met deze beslissing.

De voormalige NAVO-topman vertelde daarenboven dat ook de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Condoleeza Rice en haar collega van defensie Bob Gates de haast van hun president om de NAVO nog verder uit te breiden tot en met Oekraïne en Georgië in feite geen goed idee vonden. Maar Bush stond in die tijd sterk onder invloed van neoconservatieve hardliners voor zijn buitenlands beleid.
bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/11 ... rvolgt-en/
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Berichten: 194
Lid geworden op: 14 jul 2020, 23:06
Bedankt: 4 keer

boon

gaat het echt enkel en alleen om natolidmaatschap verhinderen moest Poetin volstrekt niets doen behalve het status quo van 2014 houden.
een land in conflict kan geen natolid worden, dat is per definitie volstrekt onmogelijk.

en, blijkbaar ken je de regels niet, maar elk land meot toestemming en goedkeuring geven. natolidmaatschap is geen beslissing vd VS waarna iedereen braaf ja knikt. In dat geval was zweden gisteren ook lid geworden en niet enkel Finland.

nu?
Wil Oekraine ooit op of andere manier heropbouwen hebben ze militaire veiligheidsgaranties tegen Rusland nodig en dat kan enkel via de Natostructuren. In elk ander geval zal geen enkel bedrijf of land ooit nog in Oekraine durven investeren.

toch straf hoe je, nogal eufemistisch, schrijft dat rusland niet blij is.
Wat zouden ze in Oekraine "uitgestoken" hebben moesten ze geïrriteerd zijn geweest? of geërgerd? of boos? of woedend? of ...
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer

boonpwnz schreef: 05 apr 2023, 22:40 Je moet ook weten dat de VS ons in deze situatie heeft gebracht. Europa wou niet weten dat Oekraïne tot de NAVO kon toetreden in 2008(!) maar Merkel werd onder druk gezet van de VS om toch die goedkeuring te geven. Natuurlijk dat Rusland toen al niet blij was met deze beslissing.
Boon, Oekraïne zelf was niet van plan om lid te worden. Er waren vragen gesteld vanuit Oekraïne in de jaren na de oranje revolutie, dat wel, maar verder ging het niet. Het was ook maar een vrijblijvende verklaring dat indien Oekraïne bij de NAVO zou willen, er mogelijks over nagedacht kon worden. Jullie zoeken altijd maar redenen om het westen de schuld te geven achter elke verklaring.

Rusland is al in 2001(!), begonnen met aan de soevereiniteit van Oekraïne te knabbelen.

Is de NAVO er om Rusland blij te maken? Rusland zoekt zelf de problemen, en jij loopt mee in hun redenering dat het dan maar het westen/VS hun schuld is. Terwijl het vooral Putin was die zijn populariteit steeds opnieuw wou opkrikken ten koste van een ander land.

Merkel had vooral haar eigen belangen in het oog: vooral Rusland niet dwars zitten. De hele afhankelijkheid van Russisch gas toonde dit nogmaals aan. Ook de zware druk op Oekraïne om de Minsk akkoorden te aanvaarden vanuit Duitsland getuigd hiervan. Rusland werd beloond, Oekraïne werd gestraft, en kon onmogelijk bij de NAVO komen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

boonpwnz schreef: 05 apr 2023, 22:40 Je moet ook weten dat de VS ons in deze situatie heeft gebracht.
Nee, dat heeft ze niet... ik begrijp niet waarom mensen de schuld hierop willen steken terwijl ondertussen Rusland soevereine staten binnen valt en aan flarden schiet... vanwaar die haat tegen de VS ?

Uiteindelijk is het in het Westen de VRIJE keuze van ieder land om NAVO lidmaatschap aan te vragen... in tegenstelling tot Rusland dat staten als Wit-Rusland gewoon dwingt lid te zijn van hun "bondgenootschap" (als je dat zo kan noemen). De enige die hier dus schuld bij treft is Rusland zelf !

De NAVO valt ook niet zomaar soevereine landen binnen (en al zeker niet om er een dictatuur of schrikbewind te installeren).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De onzin dat de NAVO Rusland "uitgedaagd" zou hebben, is ondertussen toch al veelvuldig ontmaskerd. Dat mensen zich nog laten ringeloren door die onzin...
Een tijdje terug werd hier een kaart gepost met landen en hun NAVO-toetredingsdatum: het is de aggressie van Rusland die de inwoners van die landen gillend richting NAVO stuurt: nooit meer dat soort staatsterreur voor hen.
Je kan kritiek hebben op de censuur van het Antwerpse stadsbestuur als een autonome kunstinstelling iets aan het interieur veranderd, maar dat staat mijlenver af van de terreur en het geweld vanuit de Russische staat. Dat blijkt dus ook, als je ziet dat alle vroegere vazalstaten zo snel mogelijk bij de EU en/of NATO willen.

En er is niemand die beweert dat de VS of de NAVO koorknapen zijn.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Waarom? da's vrij duidelijk, om de eigen verantwoordelijkheid te ontlopen. Het is een variante op de in Vlaanderen erg populaire hit: Het is de schuld van...

Het is toch veel gemakkelijker om gruwelijke misdaden te plegen als je daartoe gedwongen werd door anderen. Misdadigers maken daar ook vaak gebruik van als "verklaring" van hun gepleegde feiten, dus waarom oorlogsmisdadigers niet?

Rusland heeft een probleem omdat hun systeem niet werkt en steeds meer gebieden dat inzien en hun eigen weg op willen. Nu als net dat systeem de kern van de ideologie vormt dan is het uiteraard lastig om toe te geven dat het niet werkt. Veel leuker toch om anderen de schuld te geven.

Het is echter duidelijk Rusland dat agressor is in dit conflict en herhaaldelijk. Met geweld willen ze landen die hun systeem niet meer willen bekeren. Dat werkt even goed als hun systeem en drijft landen nog verder weg en versterkt de NATO. Finland was geen NATO-lid zonder die agressie.

Landen kiezen dus zelf of ze toetreden maar Rusland zou zich beter afvragen waarom niemand tot Rusland wil toetreden. DAAR zit het probleem.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef: 06 apr 2023, 10:04 Je kan kritiek hebben op de censuur van het Antwerpse stadsbestuur als een autonome kunstinstelling iets aan het interieur veranderd, maar dat staat mijlenver af van de terreur en het geweld vanuit de Russische staat. Dat blijkt dus ook, als je ziet dat alle vroegere vazalstaten zo snel mogelijk bij de EU en/of NATO willen.
Moet daar nu altijd een totale off-topic recuperatie voor binnenlands politiek gebruik bij?
De originele schilderijen nooit hadden moeten vervangen worden, als je per se mijn gedacht daarover wilt hebben.

Terug naar Oekraïne.
Heeft de VS schuld aan die oorlog.
Op één punt wel.
Bill Clinton heeft een tijdje geleden toegegeven dat het fout was om Oekraïne te vragen hun kernwapens aan Rusland over te dragen.
Er was namelijk schrik, na het ineenstorten van de Sovjet-Unie dat die wapens in verkeerde handen zouden vallen (terroristen), het leek toen 'veilig' om ze aan Rusland over te dragen.
Dat was een fout, had men dat niet gedaan, dan zou Rusland nooit Oekraïne zijn binnengevallen.
Schurkenstaten paai je niet met lief zijn...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Berichten: 194
Lid geworden op: 14 jul 2020, 23:06
Bedankt: 4 keer

boulder schreef: 06 apr 2023, 10:18 Dat was een fout, had men dat niet gedaan, dan zou Rusland nooit Oekraïne zijn binnengevallen.
Schurkenstaten paai je niet met lief zijn...
indien oekraine lid zou zijn geweest vd nato was dit ook nooit gebeurd

ook hier klopt de russische logica voor geen meter
en ruslandaanhangers meoten kiezen
wil de nato uitbreiden naar het oosten en landen dwingen dan moeten ze uitleggen waarom oekraine neit al lang lid is
dan meoten ze uitleggen waarom de nato oekraiens lidmaatschap zo lang heeft tegengehouden met de huidige gevolgen en agressie als resultaat

alleszins is de russische grens met de nato sinds gisteren 1500km langer geworden
Zweden zal er ook ngo wel bijkomen al weet ik niet of dat nog nodig is. kan me niet voorstellen dat Rusland raketten door het finse luchtruim naar stockholm zou durven sturen
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

boonpwnz schreef: 04 apr 2023, 20:22 Ik denk eerlijk dat er met Rusland valt te praten. Ooit zullen we ermee moeten praten. Het zal economisch en op geopolitiek vlak zeker niet meer hetzelfde zijn maar ik denk dat er een tijd komt waar we toch van beide partijen water bij de wijn zullen moeten doen.

Ikzelf ben zeker niet Pro Rusland, maar ik heb deze oorlog gevolgd en voor mij zijn er alleen verliezers.
Heb je het nog niet door dat er niet te praten valt met RuZzen ?
RuZland heeft een imperialistische instelling, en houd geen rekening met grenzen. Het blijven schurken en bandieten van de eerste tot de laatste RuZ, luiaards, geweldenaars en terroristen die gewoon een ingebouwde drang hebben om hun medemens te overheersen.

Decennia lang hebben ze de kans gehad maar niet genomen om uit te groeien tot, jawel, het rijkste land van de wereld met die enorme voorraad aan olie, gas en metalen.
En wij waren door hen in slaap gewiegd met levering van goedkoop gas, olie en metalen, namen die gretig af en koesterden de gedachte dat er daar een nieuwe mentaliteit was ontstaan waarmee je voortaan kon praten en handel drijven, samenwerken dus.
Een aantal niet zo'n slimme politici in Europa waren zelfs bezig om de NATO af te bouwen, wij hadden toch niets meer te vrezen van de RuZ en konden het geld beter voor andere doeleinden gebruiken dan voor onze eigen veiligheid die toch niet meer in het gedrang kon komen.
Hadden we nu geen NATO gehad en geen steun geboden aan Oekraïne, dan stonden ze nu reeds aan de Poolse grens.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

timmermc schreef: 06 apr 2023, 10:40 Een aantal niet zo'n slimme politici in Europa waren zelfs bezig om de NATO af te bouwen, wij hadden toch niets meer te vrezen van de RuZ en konden het geld beter voor andere doeleinden gebruiken dan voor onze eigen veiligheid die toch niet meer in het gedrang kon komen.
Politici hebben geluk dat mensen geen al te lang geheugen hebben, maar hoe lang is het geleden dat Vooruit nog vond dat het niet nodig was om de F16s te vervangen door modernere gevechtsvliegtuigen?
Dat was allemaal veel te duur, en er was toch vrede in Europa...
Je ziet wat er gebeurt als de Russen -of een andere mogendheid- denken dat Europa slaapt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ach, heel die uitleg van de Russen rammelt aan alle kanten. Ze komen te dicht bij ons dus vallen we landen aan zodat we zelf nog dichter komen bij hen :bang:

We worden bedreigd door Nazi's, dus vallen we hen aan... met nazi's :bang:

We gaan het broedervolk bevrijden... door hun steden plat te bombarderen :bang:

De oorlog is onvermijdelijk... maar als je het oorlog noemt vlieg je in de bak of door het raam :bang:
Disclaimer: Het kan zijn dat deze bedenkingen het gevolg zijn van religieuze beïnvloeding en/of door een gebrek aan juist gekozen informatie. Ook het feit dat ik door anderen ingedeeld ben bij marginalen en dementen kan invloed hebben op mijn conclusies. Voor zekerheid verwijs ik u graag naar UB-ers die de waarheid in pacht hebben en deze verspreiden zolang je hun tenen wil ontzien.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

DarkV schreef: 06 apr 2023, 09:50

Nee, dat heeft ze niet... ik begrijp niet waarom mensen de schuld hierop willen steken terwijl ondertussen Rusland soevereine staten binnen valt en aan flarden schiet... vanwaar die haat tegen de VS ?

Ik heb altijd al een haat tegen de VS gehad. Maar dat is omwille van BUSH. Maar het is niet dat ik hierdoor Rusland zou minder haten het is eerder dat ik Europa of Canada boven hun 2 verkies. Ik vind gewoon de nutteloze oorlogen die de VS samen met Rusland uitvoeren gewoon triest. En ik doel dan niet dat de VS en Rusland samen oorlog voeren maar hun visie op de wereld is gewoon de reden dat ze oorlogen willen maken.

Heb dan liever een terughoudend Europa of Canada.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer

boonpwnz schreef: 06 apr 2023, 11:29
Ik heb altijd al een haat tegen de VS gehad. Maar dat is omwille van BUSH. Maar het is niet dat ik hierdoor Rusland zou minder haten het is eerder dat ik Europa of Canada boven hun 2 verkies. Ik vind gewoon de nutteloze oorlogen die de VS samen met Rusland uitvoeren gewoon triest. En ik doel dan niet dat de VS en Rusland samen oorlog voeren maar hun visie op de wereld is gewoon de reden dat ze oorlogen willen maken.

Heb dan liever een terughoudend Europa of Canada.
Je ziet waar een "terughoudend Europa" toe leid. Een Rusland die denken dat ze alles maar mogen. Dat zij Europa kunnen chanteren om niets te doen. En als je tegenwerkt, is alles de fout van EU/NAVO/VS.

VS is niet ontstaan toen BUSH president werd. De VS is niet vergaan toen BUSH geen president meer was.
De VS was vroeger ook terughoudend. En toch werden zij door Japan en Duitsland in de oorlog gesleurd.
Je redeneringen zit met haken en ogen in elkaar.

Je hoeft van mij de VS niet aardig te vinden, maar u bepaalt uw standpunt voor alles vanuit uw haat naar de VS toe. Net zoals vele zelfverklaarde pacifisten staan te betogen tegen NAVO, tegen de VS, maar hen amper iets hoor zeggen over de agressie van Rusland, die de oorlog effectief gestart is. Je mag van mij anti-navo zijn, of anti-VS, maar als het over de russische oorlog in Oekraïne gaat, protesteer dan tegen degene die de oorlog effectief voert! En zoek geen verontschuldigingen voor de agressor, want hierdoor help je hem net. Of je het nu bewust wil of niet.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”