Legrand goot alternatief - decentrale installatie plafond armatuur

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Ik hoop dat dit hier mag thuishoren...

Ik hang binnenkort een aantal plafondarmaturen op bij m'n ouders.
De electricien heeft echter niet te goed op het plan gekeken, en een aantal van hen komen 20 tot 50 cm naast het lichtpunt te hangen. Ik vrees zelfs dat diegene boven het kookeiland met een hoek zal moeten geïnstalleerd worden.

Op onze kamer heb ik dit destijds opgelost door te werken met een Legrand-gootje dat vanaf het lichtpunt vertrok tot aan de armatuur en dat dan netjes werd afgewerkt met afdekplaatjes. Wit op witte kleur... je moet al goed kijken om te zien dat er zo'n gootje is.

Ik zou nu willen hetzelfde doen, maar ik ben hier al serieus aan het zoeken geweest in de winkels en ook in de webshops maar ik heb zo de indruk dat Legrand (zeker in de kleine maten) geen afdekplaatje meer aanbiedt.

Er moet maar één kabel door (ttz: ik denk 0,75 x 3)

Zijn er gekende alternatieven?

Ps: en nee... een hanglamp met een voeding centraal en een draad ernaar toe heb ik al trachten te verkopen, maar dat lukte niet :bang:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

als je zoekt op "kabelgoot" kom je er toch massa's tegen?
https://www.conrad.be/o/kabelgoten-gesloten-0808720
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Al eens bij Cebeo gekeken ?
TeLugo
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 sep 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat gaat toch niet mooi zijn om enkele korte stukjes kabelgoot tegen het plafond te zetten? Is een bekasting tegen het plafond mogelijk?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Afschuwelijk opbouw in je leefruimte vind ik persoonlijk, zeker als alles net gerenoveerd is?

Je zou natuurlijk het bezetsel / gewelfsel ook even kunnen inslijpen op zo een kleine kabelgoot gelijk met het plafond of onder een dun laagje bezetsel weg te werken.
Werk heb je toch om de gaten proper weg te werken.

Misschien is een kleine bekasting ook wel een oplossing.

Misschien een ander type verlichting gebruiken dat geschikter is?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Wij losten het op met zoiets:

https://www.lampenlicht.be/hanglamp-met ... z-ii-zwart
Maar dan enkel, ik kon de enkele niet direct vinden op de site.

EDIT: gevonden: https://www.lampenlicht.be/hanglamp-met ... tz-i-staal

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Afhankelijk van de armatuur kan je de aansluiting van de elektriciteitskabel verstoppen in een doosje en met een losse kabel naar de armatuur gaan.

Dit is dus lelijk:
Afbeelding

Dit is al beter:
Afbeelding

Als je dat dan met een mooi bakje doet:
Afbeelding

En met zo'n type hanglamp maakt het niet zo gek veel uit (binnen marges) waar de draad vandaan komt
Afbeelding
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Bedankt voor de vele reacties. Altijd supernuttig hier...

Nog efkes replyen:

- ja, ik vind zo'n gootje ook lelijk. Maar (en je zou het moeten zien in de praktijk), over het visuele in de WC maak ik me weinig zorgen, en in de keuken (boven het kookeiland) komt dat wel goed omdat de lampenconstructie ook uit een 6-tal rechte lijnen bestaat, het is wit op wit, en ik denk dat het visueel meer voordelen zal hebben dan nadelen

- nee, we waren te laat om de electricien tegen te houden

- ja, ik heb getracht een sleuf te schijven, maar het betreft een nieuwe betonbouw + en omdat alles perfect is afgelijnd ligt er tegenwoordig welgeteld 2 mm plakwerk op de muren en plafonds. Dat was efkes schrikken. De tijd dat je nog een sleufke kon schijven in het plakwerk en daar 3 x 0,75 in verbergen ligt blijkbaar achter ons...

- ja, een losse draad van het lichtpunt naar de lamp zou het beste zijn (dat hebben wij bij ons in de living https://www.brinklicht.nl/nimbus-modul- ... nium-37201) , maar dat wil ons ma dan weer niet. Want iedere keer dat ze bij ons op bezoek komt vraagt ze "en wat is diene losse draad feitelijk". En dan denken wij een keer een mooie designlamp gekocht te hebben... :bang:

- ik had Conrad nog niet bezocht, wel legrand zelf en wat usual suspects (hoewel conrad ook een usual suspect is). Het probleem is vooral dat ik sluitstukjes (en misschien zelfs een bochtje) nodig heb, en dat die hulpstukjes niet in de kleine maatvoeringen aanwezig zijn.

- die gigatek dinges lijken me wel ok, daar ga ik even op verder

- om mezelf te verantwoorden. In onze slaapkamer (die ook strijkkamer is) heb ik jaren geleden dit legrand-goot-principe toegepast over bijna 2 meter in combinatie met een rij Ledvance Ledlinear die dan een lange streep licht geven over meer dan 6 meter (https://www.lampdirect.be/nl/ledvance-l ... AMQAvD_BwE). Visueel was dit wel best ok. En de prijs was (in tegenstelling tot die Nimbus) peanuts.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”