Enkelpolige schakelaar slim maken: no-go ?

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ben hier ineens tot het besef gekomen dat een idee dat ik had wellicht niet gaat lukken, en wou het toch eens checken met de (elektriciteits)experts hier.

Situatie: kamer met een enkelpolige schakelaar voor de lichten. De lichten zijn reeds slimme lichten die ik dus 24/7 wil aanlaten (zie andere thread). Ik heb de schakelaar nog niet opengedaan, maar weet dat het enkelpolig is uit mijn eendraadschema.

Veronderstelling: doordat het een enkelpolige schakelaar is, ga ik vanbinnen maar 2 draden aantreffen: een bruine L draad, en een zwarte schakeldraad richting lampen. Of is het gebruikelijk dat de N draad ook langs diezelfde inbouwdoos passeert ? Sowieso gaat het vandaag open, en als ik daar effectief een N draad tegenkomen waarvan ik kan aftakken, is de vraag in deze post eerder van theoretische aard.

Anyway, ik dacht domweg dat ik achter die enkelpolige schakelaar eender welke slimme module kon steken. Want ja, er komen 2 draden toe en als ik de schakelaar eruit haal en de kring sluit, ga ik stroom hebben. Eerste redeneerfout was al dat ik zo'n module in parallel ging aansluiten: de 2 draden verbinden zodat de lamp 24/7 stroom heeft, en dan ook aftakken naar de slimme module. Uiteraard klop dat niet, want die module zal niet parallel over de lamp staan, maar gewoon parallel over een stuk draad :bang: .

Gevolg: eigenlijk kan dat alleen in serie aangesloten worden. Maar dan zal dit toch niet werken, vermoed ik ? Want dan zit je met eenzelfde stroom door zowel lamp als module, of anders gezegd: mijn 230V zal ook verdeeld worden over lamp en module, en geen van beide zal dus 230V krijgen. Klopt dit, en is dit dus eigenlijk mission impossible zonder nul-draad ? (EDIT: uiteraard is een battery-operated module zoals een Hue, of een opzetschakelaar met batterij, natuurlijk wel nog mogelijk).
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

In nieuwere installaties lopen wel alle draden voorbij de schakelaar. Zal er vanaf hangen hoe oud de woning is en hoe men dit destijds gedaan heeft.
Gebruikersavatar
conda
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 dec 2020, 13:56

Een Shelly 1L kan je hiervoor gebruiken, maar geen garantie dat alles goed werkt.
Ik heb zelf ook 1 schakelaar met 3 led lampen dat ik wil slim maken.
Technisch werkt het met de Shelly 1L als ik een lamp van 60W gebruik, omdat de load groter dan +/- 20 watt moet zijn als de Shelly aangesloten is zonder Neuter. Als er LED lampen bedient worden, dan hangt het ervan af. Met een weerstand over de lamp te zetten kan het lukken, maar in mijn geval had ik niet genoeg met 1 weerstand. Heb er een tweede aan gehangen en toen werkte het, maar niet zonder irritante flikkering van de lampen. :bang:
Nu ga ik toch trachten om een neuter van de lamp, ook bij de schakelaar te krijgen. Dat werkt nog altijd het beste.
Als je load maar zwaar genoeg is, dan werkt het zonder extra weerstand.

Even terzijde: ik ben geen expert. :wink:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

conda schreef:Een Shelly 1L kan je hiervoor gebruiken, maar geen garantie dat alles goed werkt.
Dat is inderdaad de enige oplossing die ik weet die gegarandeerd werkt, omdat die er ook voor gemaakt is. Meer zelfs, die laat je toe van je licht dan te schakelen, maar de Shelly zelf heeft uiteraard ook een minimale stroom nodig en die mag je lichten niet doen branden, vandaar die minimum vereiste load.
Ook van die vraag ik me overigens af hoe dat eigenlijk juist in zijn werk gaat. Ik vermoed dat die intern dan een schakelbare heel hoge weerstand heeft, die actief is als je je lichten uit wil, en die gebypasst wordt als de lichten aan mogen. Dat wil dan zeggen dat zijn eigen circuit dat per definitie in serie staat met de lamp, zowel met lage als hoge stroom kan werken.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Avenger 2.0 schreef:In nieuwere installaties lopen wel alle draden voorbij de schakelaar. Zal er vanaf hangen hoe oud de woning is en hoe men dit destijds gedaan heeft.
Bij het hertrekken van kabels dan neem ik aan, want bij nieuwe installaties is het SVV en loopt er niks meer van de schakelaar naar de lamp.
Tomby schreef:kamer met een enkelpolige schakelaar voor de lichten. De lichten zijn reeds slimme lichten die ik dus 24/7 wil aanlaten (zie andere thread). Ik heb de schakelaar nog niet opengedaan, maar weet dat het enkelpolig is uit mijn eendraadschema.
Waarom wil je een module steken waar je schakelaar zit? Om ze 24/7 te voorzien van stroom moet je toch enkel doorverbinden? Of wil je puur de bestaande schakelaar gebruiken voor de slimme lampen?
conda schreef:Heb er een tweede aan gehangen en toen werkte het, maar niet zonder irritante flikkering van de lampen.
Dus een derde weerstand nog om het flikkeren te stoppen :p
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

MClaeys schreef:Of wil je puur de bestaande schakelaar gebruiken voor de slimme lampen?
Klopt, ik wil de bestaande schakelaar nog omvormen naar een slimme schakelaar.

Ik heb overigens geluk, want er zit effectief ook nuldraad in de inbouwdoos. Minder geluk is het feit dat in die doos er ook nog een vertakking is naar een wellicht volgende schakelaar. Gevolg is dat ik 4 nuldraden en 4 fazedraden moet koppelen met twee Wago klemmen. Ook komen er nog 3 aarddraden ook toe in die inbouwdoos. Ik heb dus de grootste moeite om daar ook nog een ZBMini bij te steken.
EDIT: gelukt, het is gelukt om links en rechts een Wago (van 5) te steken en daar de ZBMini tussen te duwen. Had echt geen mm speling. 1 klein nadeeltje is wel dat je bij het gebruik van de schakelaar de ongebruikte relay hoort/voelt klikken en dat valt wel op omdat dat dus een fractie van een seconde later is dan het indrukken van de schakelaar.
Gebruikersavatar
conda
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 dec 2020, 13:56

MClaeys schreef: 31 dec 2021, 12:51
conda schreef:Heb er een tweede aan gehangen en toen werkte het, maar niet zonder irritante flikkering van de lampen.
Dus een derde weerstand nog om het flikkeren te stoppen :p
Ondertussen heb ik het opgelost met een Shelly dimmer 2. Deze heeft als voordeel, naast het dimmen, dat die slechts 10w als weerstand van de lampen nodig heeft om te werken. Ondertussen werkt het zoals het moet. :P
Die Shelly dimmer 2 heeft eveneens geen N nodig om te werken. Ik gebruik hem ook bij schakelingen met twee schakelaars, waar je enkel de load hebt aan de eerste schakelaar, maar geen N aan de tweede schakelaar, waar je de dimmer moet plaatsen. 1 Schakeldraad tussen de schakelaars kan je gebruiken om de fasedraad naar de tweede schakelaar te krijgen om de dimmer te voeden. Je moet wel pulsdrukschakelaars gebruiken, omdat je anders weer 1 draad tekort komt. :lol:
In oudere huizen is het soms een "pain in the a*!#, maar dit is een goede oplossing dat werkt zonder flikkering.

Voortschrijdend inzicht zeg maar.

Het horen klikken van de relais zal je idd altijd een beetje horen, maar weegt niet op tegen de voordelen ihmo.

Toegevoegd na 3 minuten 44 seconden:
Tomby schreef: 31 dec 2021, 13:19
MClaeys schreef:Of wil je puur de bestaande schakelaar gebruiken voor de slimme lampen?
Klopt, ik wil de bestaande schakelaar nog omvormen naar een slimme schakelaar.

Ik heb overigens geluk, want er zit effectief ook nuldraad in de inbouwdoos. Minder geluk is het feit dat in die doos er ook nog een vertakking is naar een wellicht volgende schakelaar. Gevolg is dat ik 4 nuldraden en 4 fazedraden moet koppelen met twee Wago klemmen. Ook komen er nog 3 aarddraden ook toe in die inbouwdoos. Ik heb dus de grootste moeite om daar ook nog een ZBMini bij te steken.
EDIT: gelukt, het is gelukt om links en rechts een Wago (van 5) te steken en daar de ZBMini tussen te duwen. Had echt geen mm speling. 1 klein nadeeltje is wel dat je bij het gebruik van de schakelaar de ongebruikte relay hoort/voelt klikken en dat valt wel op omdat dat dus een fractie van een seconde later is dan het indrukken van de schakelaar.
Goed te horen dat het is gelukt. De ruimte in het potje kan idd soms vervelend klein zijn. Ik heb hier zelf een potje vervangen door een groter exemplaar om voldoende ruimte te hebben, maar dit kan natuurlijk niet overal. Ik heb gemerkt dat een potje van 5 cm diep meestel nipt voldoende is, maar een potje van 6 cm diep is altijd handiger. :-D
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Voor een wisselschakeling gebruik ik een Shelly 2.5, je hebt dan zelfs nog een draad over.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
conda
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 dec 2020, 13:56

Joe de Mannen schreef: 21 sep 2022, 09:00 Voor een wisselschakeling gebruik ik een Shelly 2.5, je hebt dan zelfs nog een draad over.
J.
Ik woon helaas in een oud huis (1950) en dan erf je natuurlijk de toestand van vorige bewoners. De elektriciteit is op de klassieke manier aangelegd, met als gevolg dat ik bij de wisselschakelingen op elke plek wel een kabel mis.
Aan de 1ste schakelaar heb ik de fase en neuter en aan de tweede schakelaar heb ik de twee schakeldraden tussen de schakelaars en de output naar de lamp.
Voor de wisselschakelingen is de shelly 1L of de dimmer 2 de enige optie, gezien ik deze aan de tweede schakelaar kan installeren en geen N nodig heb. Door de pulsschakelaars te gebruiken, win ik 1 draad om de fase tot aan de tweede schakelaar te krijgen om de relais te voeden.
Een kabel bijtrekken is altijd een optie, maar ik denk dat de bochtjes wat te scherp zijn in de muren helaas.
Voorlopig kan ik het zo oplossen, tenzij ik natuurlijk iets over het hoofd heb gezien. Dat kan altijd natuurlijk. Het is voor mij ook een proces van voortschrijdend inzicht zeg maar.
Het is nog een werk in progressie, maar gelukkig heb ik een oplossing gevonden voor de schakelingen hier in huis. Al ben ik mij bewust dat er soms meerdere oplossingen voor eenzelfde probleem bestaan.

De lichten zijn slechts 1 onderdeel van het grotere geheel. Hier stuurt Home assistant al enkele zaken aan van lichten, CO2 temperatuur luchtvochtigheidssensor, ventilator in badkamer, deurbel, stand regenwaterput, regenwaterpomp etc,... In de omschakeling om van het gas af te geraken zijn de volgende stappen: PV en aansturing van warmtepomp, rolluiken, etc... In mijn directe omgeving lijkt eigenlijk niemand ermee bezig te zijn, maar online is er toch al een redelijke groep mee bezig. Ik ben altijd bereid om mijn inzichten te verruimen, dus tips zijn zeker welkom!
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”