LocalTuya integratie in home assistant

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Gezien dit bij mij best moeizaam ging, hierbij een kleine tutorial om mijn Tuya lampen te integreren in home assistant via localtuya. Alsi emand dit kan testen, dan graag want het zijn veel stappen en ik heb het nu even uit mijn hoofd gedaan, vlak nadat ik alles zelf heb geconfigureerd.

Reden: de officiële Tuya integratie rekent op de cloud integratie met het Tuya IOT platform. Dit is de voorbije weken heel onbetrouwbaar gebleken. Vaak werkte de besturing niet. Bovendien werkt dit met "trial" abonnementen die momenteel wel gratis zijn maar beperkt in de tijd zijn. Dus de opvolging daarvan is niet handig.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een manier om lokaal Tuya aan te sturen, zonder de cloud integratie.

Wat heb je nodig, meer details volgen:
- home assistant uiteraard
- localtuya integratie in home assistant
- een tuya smart app account waarin je toestellen toevegoegd zijn
- een tuya account op het IOT platform (eenmalig voor de initiële configuratie)
- toch wel wat geduld

Tuya smart app:
die kan je op play store vinden, ik neem aan ook op de apple app store. Maak er een account aan en voeg al je tuya toestellen toe

Tuya IOT: op https://iot.tuya.com/ moet je een nieuwe, aparte account maken. De account die je maakte in tuya smart app zal daar niet werken, dat is normaal. Dit kan hetzelfde e-mailadres en paswoord zijn als je wil maar de twee accounts werken onafhankelijk van elkaar. We zullen ze later in het proces wel aan elkaar linken.

Door de stappen onder het hoofdstuk "Configuration of the Tuya IoT Platform" op https://www.home-assistant.io/integrations/tuya/ genaamd "Prerequisites", "Create a project" en "Link devices by app account". Daar mag je stoppen want we gaan de officiële Tuya integratie niet gebruiken want die loopt niet zo vlot ;-).

Local tuya:
download localtuya op https://github.com/rospogrigio/localtuya door op de groene knop "code" te klikken en dan "download zip". Open de zip-file en ga naar \localtuya-master\custom_components . Daarin heb je een "localtuya" map die je kopieert naar je home assistant config\custom_components - map. Mogelijks moet je die custom_components map nog maken in je config map. Indien je home assistant met supervisor draait, is de gemakkelijkste manier om die map over te zetten via de samba share integratie op home assistant. Indien je hier hulp voor nodig hebt, laat iets weten in de topic.

Eens de localtuya map is overgezet, dan kabn je best home assistant eens herstarten. Na herstarten in de integratie een integratie toevoegen en daar zoeken naar localtuya. Als localtuya er succesvol is toegevoegd, dan zal je deze integratie zien staan in de lijst :-).

Vanaf hier zijn er twee optie om je lampen toe te voegen. Optie één is via de confirmation.yaml , optie twee is via de integratie waar ik daarnet naar verwees. Voor beide opties vind je hier de manier waarop dit gebeurt maar heel belangrijk hierbij is dat je daarvoor de localid en local key van je tuya toestellen nodig zal hebben. En hier heb ik het langst op gezocht. Deze vind je beide in het IOT platform maar op verschillende plaatsen.

Devices
linker menu: cloud -> development -> overview: daar klik je op het project dat je net gemaakt hebt. Dan klik je op devices in het horizontaal menu en als je je app correct hebt gelinkt aan je project dan zie je hier nu al je toestellen staan. Schrijd de namen van je toestellen en hun device id op.

Local key
linker menu: cloud -> api explorer -> smart home management system -> device management -> get device details. Daar geef je één voor één de verschillende device id's in en klik op submit request. Rechts krijg je een reeks gegevens, waaronder de local key. Doe dit voor alle toestellen met telkens hun device id en schrijf het lokale id telkens op.

Nu je de lokale id en lokale key hebt, kan je de instructies verder volgen op https://github.com/rospogrigio/localtuy ... /README.md om via methode één of twee je tuya teostellen toe te voegen. Ik raad aan om methode 2 te gebruiken omdat die iets eenvoudiger is en je al aangeeft welke gegevens je best invult om je integratie te configureren. De eerste keer dat je het doorloopt is het wat verwarrend: om via methode 2 alles goed te configureren, baseer je je best op de commentaren die gevoegd zijn bij elke variabele bij methode 1. Indien ej hier vast komt te zitten, aarzel dan zeker niet om te posten in dit topic, ik zal dan wat extra screenshots toevoegen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Bedankt voor het delen ! Ik hoop dat dit nog even blijft werken, want als ik me niet vergis wordt local control in de toekomst uitgeschakeld door Tuya :-/
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Laat het zeker ook weten als het je lukt.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Ik heb geen tuya :-)
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”