Proximus Fiber

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 98 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Bericht

raf1 schreef: 3 maanden geleden
Ken schreef: 3 maanden geledenWerd eens tijd. Alleen toch jammer dat afhankelijk van 't gebied en bedrijf ze niet dezelfde technologie gebruiken...
Hoezo, de multigigabit-aanbiedingen zijn toch bij elke aanbieder gebaseerd op XGS-PON-technologie (G.9807)? Dus een compatibele SFP+ module zoals de Zaram XGS-PON ONU SFP+ zou in principe met elke aanbieder (Proximus, Digi, Orange en Wyre/Telenet) moeten werken?
Alleen het fiberpatchkabeltje (SC/UPC, SC/APC, LC/APC, LC/UPC) naar het netwerkaansluitpunt kan verschillen.
Inderdaad, zal ergens verkeerd gelezen hebben dat ze geen XGS-PON gebruiken in de gebieden waar ze nu hun eigennetwerk aan 't deployen zijn NAAST dat van Proximus. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Jammer dat we niet aan die prijzen meteen al kunnen bestellen waar er Proximus fiber ligt... Misschien moet die deal er nog komen, maar het lijkt me dat het lang zal duren eer we in Vlaanderen Internet kunnen krijgen aan die zotte prijzen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 909 keer
Bedankt: 3497 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Bericht

raf1 schreef: 3 maanden geleden Hoezo, de multigigabit-aanbiedingen zijn toch bij elke aanbieder gebaseerd op XGS-PON-technologie (G.9807)? Dus een compatibele SFP+ module zoals de Zaram XGS-PON ONU SFP+ zou in principe met elke aanbieder (Proximus, Digi, Orange en Wyre/Telenet) moeten werken?
Alleen het fiberpatchkabeltje (SC/UPC, SC/APC, LC/APC, LC/UPC) naar het netwerkaansluitpunt kan verschillen.
Ik ben er ook altijd van uit gegaan dat Proximus volledig overgeschakeld is op XGS-PON, en dat beide technologieën naast elkaar bestaan.
Gezien de "multimode" lijnkaarten, zou je dus zowel een XGS-PON als een GPON modem/ONT moeten kunnen aansluiten

Proximus zelf schrijft:
Optical Line Termination (OLT)
Het netwerk van Proximus bestaat uit OLT's die zijn uitgerust met:
  • GPON Line Termination-kaarten (LT)
  • Multimode = 'GPON + XGS-PON' LT-kaarten
De GPON- en XGS-PON-technologieën bestaan dus naast elkaar op het fibernetwerk van Proximus.
https://www.proximus.be/dam/jcr:0222dec ... 04-NLD.pdf

Ik heb onlangs mijn Fritz!SFP GPON vervangen door een Fritz!SFP XGS-PON (met de juiste kabel :wink: ), maar ik krijg geen verbinding :oops:
Verschillende mogelijkheden:
  • ik ben aangesloten op een GPON OLT (die nog niet werd geupgraded) of een GPON lijnkaart ?
  • of ik ben aangesloten op een "multimode" OLT, maar Proximus moet mijn lijn omswitchen?
  • of mijn modem (Fritz!Box 5590 Fiber) staat in de Database als een GPON modem (het modem-ID verandert namelijk niet als ik de SFP module verwissel, gezien het modem-ID uit de Fritz!Box komt en niet uit de Fritz!SFP module) ?
Ikzelf heb geen multi-gigabit abonnement (Proximus Fiber Essential).

Je mag er dus niet zomaar van uitgaan dat een XGS-PON module altijd zal werken :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up :-( ).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1684 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

Je lijn zal daarvoor moeten gemigreerd worden naar XGS-PON, ik denk dat ze inderdaad in de database "vastgezet" is op GPON.
Powerray
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Bericht

zijn er nog snelheidsverhogingen in het verschiet ?
Kun
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 14 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Bericht

Snelheidsverhoging bij Proximus? Ze hebben de hoogste snelheden van het land dus absoluut nee.
ISP+TV: TN
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 99 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Bericht

Tzal mss eerder prijsverhoging ipv snelheidsverhoging worden? :roll:
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q: OPNsense 25.1.2
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Bericht

Afbeelding

Sinds vandaag plots wel hogere uploadsnelheden (test over Wifi, wel consistent).
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Bericht

Kreeg vandaag melding dat de Fiber naar wifi6E was omgezet.

Moest identieke configuratie hebben aangevinkt. Helaas vind ik die optie niet

Hier dus is het 335-245 op IPhone 14 Pro Max.