Ev dream scattered....de eerste

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://www.hln.be/heusden-zolder/stefa ... ~a6b3b692/

De eerste die het zich begint te realiseren dat Glasgow een euforie moment was dat serieus gaat afzwakken qua realizaties inzake alle voornemens .

Ik blijf de Saoudis verder sponseren via de "vroum vroum mobiel "... :lol:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Ik kan het artikel niet lezen, wegens paywall.

Hier staat hetzelfde, ook achter een paywall.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211210_95535718

De man wil 4 Tesla's kunnen laden.
Dat kan, maar dan moet hij €12K betalen aan Fluvius, om zijn aansluiting te verzwaren.

Wat is dan het probleem?
Dat Glasgow niet realistisch is?
Dat de man meer wil dan de gemiddelde Belg?
Dat Fluvius/VREG woekeraars zijn?
Dat Fluvius niet mee is met de tijd?

Als Glasgow enkel een probleem is voor de Belg met 4 Tesla's, zitten we goed :).
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het zal toch ook wel "4 tegelijk" zijn. Als je ze elke dag allevier leegrijdt en ze overnight terug moet opladen dan zal dat inderdaad niet kunnen op een residentiële installatie. Then again, als je voor 250k aan auto's koopt zal die 12k voor de verzwaring er ook nog wel afkunnen zeker?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Matt555 schreef:https://www.hln.be/heusden-zolder/stefa ... ~a6b3b692/

De eerste die het zich begint te realiseren dat Glasgow een euforie moment was dat serieus gaat afzwakken qua realizaties inzake alle voornemens .

Ik blijf de Saoudis verder sponseren via de "vroum vroum mobiel "... :lol:
Heb jij ook 4 ‘vroum vroum’ auto’s ? De staat en de saoudi’s zijn je enorm dankbaar dan, de bomen in de buurt wat minder :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1336
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Glasgow een euforie moment? Is daar dan iets anders gezegd dat nog niet op de voorlopers gezegd werd en zijn er dan behalve de deelnemers aan het bijna jaarlijkse kerstdiner mensen die er nog in geloven?

4 autos... Tegenover me zit ook zo'n familie maar geen luxe issue, zijn gewoon met veel. Gaat ook moeilijk zijn als die allemaal elektrisch worden.
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het moeten er zelfs geen 4 zijn.

Een vriend vertelde mij dat een vriend van hem een 2de laadpaal wou plaatsen.
Vrouw het al een elektrische wagen van het werkt en hj moest nu ook een nieuwe firma wagen kiezen en wou ook voor een elektricsche wagen gaan.
Installatie is geweigerd omdat er maar 1 laadpaal per huis is toegestaan omdat anders het netwerkt dit niet zou kunnen trekken als iedereen in de straat een laadpaal zou zetten.

Dus mensen met meer dan 1 wagen kunnen maar 1 elekrische wagen nemen want anders kan het problemen geven voor het netwerk :bang:

Op deze manier zal waterstof toch nog toekomst hebben.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Het hangt af van situatie tot situatie, maar met een gemiddelde woon-werk afstand van 25 km in België hoeven in veel gevallen die twee auto's niet elke dag opgeladen te worden. Elk om de 2 dagen kan dan perfect met één laadpaal.

Het vereist een andere manier van omgaan met mobiliteit, dat wel.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1336
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

stevenvs schreef: Op deze manier zal waterstof toch nog toekomst hebben.
Of nu retro toch op elk vlak in is :lol:
Afbeelding
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Even realistisch zijn, een EV die 15 Kwh gebruikt voor 100KM (aan de hogere kant tegenwoordig) Kan op een standaard 9.2 KvA (monofase 40A) een 600 Km laden op 10 uur. Dat is natuurlijk niet echt realistisch, maar zelfs als je daar dus maar de helft van pakt voor je wagen (20A) zit je aan 300 km op 10 uur. Eerlijkgezegd denk ik dat weinigen onder ons meer dan 150 per dag commuten met 2 wagens.

En als het meer is dan heb je inderdaad een wat sterkere aansluiting nodig.

Uitzonderingen zijn dat, uitzonderingen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Los nog van het feit dat vele salariswagens de hele tijd op kantoor staan en daar dagelijks kunnen laden.
De baas zal dat ook liever hebben want die stroom is veel goedkoper dan thuis.

Mocht ik een elektrische salariswagen hebben, ik zou amper thuis moeten laden, met wat mikken enkel tijdens langere vakantieperiodes.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 6 keer

vverbeke schreef:Het hangt af van situatie tot situatie, maar met een gemiddelde woon-werk afstand van 25 km in België hoeven in veel gevallen die twee auto's niet elke dag opgeladen te worden. Elk om de 2 dagen kan dan perfect met één laadpaal.

Het vereist een andere manier van omgaan met mobiliteit, dat wel.
Dan ga je ervan uit dat mensen alleen van en naar hun werk rijden, er zijn ook mensen die tijdens hun werk rijden. Dus alle auto's samen opladen moet kunnen. Of de overheid moet voorzien in gewettigde afwezigheid op het werk 'omdat de laadpaal bezet was'

Het toont aan dat de overheid niet realistisch is. Een werkgever die een electrische auto 'geeft' (is niet geven, maar soit) voorziet een laadpaal. Als je dus met 2 een firmawagen hebt ben je al gejost.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Hoeveel Kw, A zou die dan krijgen voor 12K euro ?
Laatst gewijzigd door splinterbyte 15 dec 2021, 11:06, in totaal 1 gewijzigd.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Matt555 schreef:https://www.hln.be/heusden-zolder/stefa ... ~a6b3b692/

De eerste die het zich begint te realiseren dat Glasgow een euforie moment was dat serieus gaat afzwakken qua realizaties inzake alle voornemens .

Ik blijf de Saoudis verder sponseren via de "vroum vroum mobiel "... :lol:
https://www.tesla.com/findus/location/s ... percharger
Ik zie al direct een oplossing voor zijn 4 Tesla's
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

vverbeke schreef:Het hangt af van situatie tot situatie, maar met een gemiddelde woon-werk afstand van 25 km in België hoeven in veel gevallen die twee auto's niet elke dag opgeladen te worden. Elk om de 2 dagen kan dan perfect met één laadpaal.

Het vereist een andere manier van omgaan met mobiliteit, dat wel.
Zoals je zegt gemiddelde afstand. Andere moeten ook kunnen laden. En het is toch al te gek dat mensen niet kunnen kiezen wanneer ze laden, omdat onze regering en netbeheerder de afgelopen 10 jaar niets aan hun netwerk gedaan hebben.
Iemand die een wagen op benzine,diesel of watersof heeft kan kiezen wanneer hij gaat tanken.


Denk dat er nog een bijkoment probleem is nl. het terugbetalen van het thuisladen.
Als firma A met Blue corner werkt en firma B met Luminus ofzo werkt.
Firma A gaat niet de stroom betalen die normaal door firma B betaald moet worden
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

SpecialK schreef:Then again, als je voor 250k aan auto's koopt zal die 12k voor de verzwaring er ook nog wel afkunnen zeker?
+1
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Ik was deze week in gesprek met iemand van Fluvius. De slimme meters zijn de ultieme oplossing. Het komt erop neer dat als je een auto inplugt bv. zou kunnen te zien krijgen wanneer de wagen zijn laadbeurt krijgen, de hoeveelste in de rij, en als je een deadline vraagt, die prioriteit tot gevolg heeft, dat je dan zal betalen hiervoor.

Het eerste axioma van de economie.
" Er is een alom aanwezige schaarste".

In een verstedelijkt gebied gaan we om dat soort sh*t problemen veel sneller overstappen naar zelfrijdende (en dus al opgeladen) taxi's dan we zelf denken. De move van Intel met de overname van Mobileye doet me hiervan nog meer overtuigd zijn dan ik al was.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

En wat Fluvius (e.a.) nu ook aan het doen is, kunstmatige schaarste creëren zal hen zeker geen windeieren leggen.

Ik kan mijn EV tijdens de nacht gerust opladen. Van zodra je met je batterij ‘voldoende’ hebt om de nacht door te komen is er geen probleem, ook niet voor het net. Dan mag gerust heel de straat ‘s nachts tegelijk de auto laden …
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

cadsite schreef:Los nog van het feit dat vele salariswagens de hele tijd op kantoor staan en daar dagelijks kunnen laden.
De baas zal dat ook liever hebben want die stroom is veel goedkoper dan thuis.

Mocht ik een elektrische salariswagen hebben, ik zou amper thuis moeten laden, met wat mikken enkel tijdens langere vakantieperiodes.
De lokale kmo gaat content zijn dat hij 30 laadpalen gaat mogen voorzien...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 36 keer

Dit is geen probleem want het zal enkel de shift naar andere mobiliteit versnellen. 4 wagens voor 1 gezin, dat is toch wat bij de haren getrokken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bij ons staan er reeds 5 laad aansluitingen (11kW) voor een wagen of 20 (4 EV, rest hybride). Dat gaat perfect. Ons personeel heeft een ‘slimme’ kabel met een simkaart om overal te laden waar ze kunnen met terugbetaling op basis van de gemeten Wh. Daar zit ook een adapter bij voor 11kW dus ze moeten thuis geen laadpaal voorzien.

Waar een wil is, is een weg … en we merken het serieus aan de kosten dat deze manier ‘beter’ is dan de traditionele tankkaarten. Het ‘nadeel’ voor de werknemers is dat ze niet meer autoreizen kunnen doen met de tankkaarten en/of laden in buitenland nog met een onkostennota verrekend wordt.

Na een jaar nog altijd geen klachten ( het feit dat ze hun Audi A3/A4 of Skoda Superb hebben kunnen inruilen voor een BMW 330e zal er ook wel voor iets tussen zitten :-) )
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

splinterbyte schreef:Hoeveel Kw, A zou die dan krijgen voor 12K euro ?
Ik vermoed 80A/55kW. Daarmee kan je allevier de auto's tegelijk opladen aan 11kW (het maximum dat de boordlader ondersteunt) en houd je nog 11kW over voor de rest van je huis.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

woutervh schreef:De lokale kmo gaat content zijn dat hij 30 laadpalen gaat mogen voorzien...
Ik werk in een lokale KMO.
Die zal veel liever laadpalen zetten dan die dieseltank die hier nu staat. De aard van ons werk laat de overstap gewoon nog niet toe.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vergeet ook niet dat er nog heelder wijken eigenlijk geen drijfstroom aankunnen.
Daar waar onze 230V niet eenfase 230 is met een neutraal, maar tweefase 135 zonder neutraal.
Die oudere infrastructuur kan dus nooit 3x400 leveren.

En er wordt ook vanuit gegaan dat elk bedrijfje parkeerplaats heeft, laat staan genoeg voor alle personeel.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

stevenvs schreef:Een vriend vertelde mij dat een vriend van hem een 2de laadpaal wou plaatsen.
Een vriend van een vriend van een vriend, tja. Verschillende woningen hier in de buurt met 2 laadpunten. De lampen beginnen hier niet te pinken als ze die beiden inpluggen. De meeste publieke zijn ook gelijk dubbel. En sinds wanneer vraag je een laadpaal aan? Was het dan geen publieke waarvan ze geen 2 wilden zetten binnen x-perimeter (ik geloof dat er voor de aanvraag van een publieke enkele regels zijn)?
Nuja, misschien is het niet niet overal hetzelfde, maar hier kan het blijkbaar wel. 4 op 1 adres is nog een ander verhaal natuurlijk.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Waarom zou je een privé laadpaal moeten aanvragen?
Je plakt gewoon een doos tegen uw garagemuur, voorziet die van een dikke zekering en klaar.

Tenzij het gaat over een (semi)publieke laadpaal, waar je subsidies voor krijgt.
Tja, dan zijn er andere voorwaarden.

Maar elektrisch maakt het geen bal uit of ik nu een oven aansluit, of een auto.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Das net mijn punt, enkel bij een publieke kan ik me dat bedenken (je kan een aanvragen als je geen oprit hebt en er binnen x perimeter geen beschikbaar is). Ik vind het dus een vreemde uitleg.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Lijkt mij eigenlijk redelijk. 12 000 euro moeten betalen om het mogelijk te maken 4 Tesla’s tegelijk op te laden. Het is niet redelijk te verwachten dat een gewone aansluiting dat aankan.

Als men dat wil dan moet men er maar voor betalen. Of de beschikbare capaciteit verdelen en afspraken maken over wie wanneer gaat opladen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat is gewoon weer zo'n typisch HLN 'zie mij ne keer belangrijk zijn' artikel...
Precies of 4 tesla's in 1 huishouden is de norm. :roll:
En stel dan nog eens dat de kinderen inderdaad langer 'thuis' blijven wonen en er 4 EV's zijn, dan ga je me niet wijsmaken dat die ook alle 4 tegelijk moeten kunnen geladen worden. Heeft diene mens dan ook 4 WC's, 4 badkamers,... ?
Onnozelaar.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6013
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

1 supercharger laten plaatsen, en je kan elke wagen op een half uurtje laden. Problem solved?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Die persoon wil 4 teslas aankope' en klaagt over 12.000€ kosten voor zijn elektriciteitsaansluiting?

Beetje normaal doen hé.

12.000€ is toch wel een klein bedrag .


Anderzijds klopt het dat de elektrificatie van Belgische wagenpark onmogelijk is zonder gigantische investeringen in het elektrisciteitsnet en zonder de kerncentrales...
Dat is dan weer een andere discussie.
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

fvhbrugge schreef:Die persoon wil 4 teslas aankope' en klaagt over 12.000€ kosten voor zijn elektriciteitsaansluiting?

Beetje normaal doen hé.

12.000€ is toch wel een klein bedrag .


Anderzijds klopt het dat de elektrificatie van Belgische wagenpark onmogelijk is zonder gigantische investeringen in het elektrisciteitsnet en zonder de kerncentrales...
Dat is dan weer een andere discussie.
De hoofddiscussie uiteindelijk , de Nederlanders hebben het al wel bekeken ...., gaan 2 nieuwe kerncentrales bouwen .... zegt genoeg dacht ik ....

https://www.hln.be/buitenland/nieuwe-ne ... ~a7d10e0e/

Nieuwe Nederlandse regering wil twee nieuwe kerncentrales bouwen
Terwijl ons land tegen 2025 alle kernreactoren dicht wil, wil de nieuwe Nederlandse regering twee nieuwe kerncentrales bouwen. Dat staat in het coalitieakkoord dat gepresenteerd werd door premier Mark Rutte.

Redactie 15-12-21, 14:35 Laatste update: 15-12-21, 17:04 Bron: Belga, ANP
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 6 keer

Of dat nu 1 gezin is dat 4 teslas koopt of 4 buren in de straat die elk 1 tesla kopen, de belasting van het net is dezelfde.
Het probleem is ook dat je niet "rap efkes" de auto vol laadt zoals je, bij een onverwachte "verre" verplaatsing eerst effe langs het tankstation rijdt.
Feit blijft dat de regering ambities heeft maar z'n dure intercommunales niet klaar zijn.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

Joe de Mannen schreef: Feit blijft dat de regering ambities heeft maar z'n dure intercommunales niet klaar zijn.
Dit vat het inderdaad samen. Wees maar zeker dat ze last minute de verplichting van enkel elektrische auto's zullen uitstellen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Samengevat: deze man heeft poen genoeg voor 4 Tesla’s maar vindt dat wij allemaal moeten meebetalen om hem een buitensporig elektrisch vermogen te geven. Dit is een mooi voorbeeld van wat er mis is in de maatschappij: genieten van de gemeenschap maar zelf niet willen bijdragen.

En voor de TS: Glasgow heeft hier niets mee te maken. En blijkbaar blijft Fluvius ook niet in gebreke want die verzwaring van de aansluiting is wel degelijk mogelijk. Alleen moet hij zijn exorbitante vraag zelf bekostigen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Joe de Mannen schreef:Of dat nu 1 gezin is dat 4 teslas koopt of 4 buren in de straat die elk 1 tesla kopen, de belasting van het net is dezelfde.
Maar 4 buren met 1 Tesla zou geen probleem zijn en geen extra kosten meebrengen, want volgens het artikel is een residentiele aansluiting 25KW max.
Als hij 2 palen bij zijn buur zet en vraagt daar s'nachts te mogen opladen is zijn probleem (in theorie) van de baan. Alle, zo begrijp ik het van het artikel.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Joe de Mannen schreef:Of dat nu 1 gezin is dat 4 teslas koopt of 4 buren in de straat die elk 1 tesla kopen, de belasting van het net is dezelfde.
Neen hé...
Als ik mijn oven, vaatwas en wasmachine tegelijk aanzet is dat geen probleem (max. 3.000W). Als ik die 3 toestellen van 3 buren (12.000W) ook bij mij thuis zou aanzetten is er wel een probleem (op mijn monofase aansluiting).
Elke huis aansluiting heeft zijn beperkingen door kabeldiameter, stoppenkast,...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 6 keer

R2D2 schreef:Samengevat: deze man heeft poen genoeg voor 4 Tesla’s maar vindt dat wij allemaal moeten meebetalen om hem een buitensporig elektrisch vermogen te geven. Dit is een mooi voorbeeld van wat er mis is in de maatschappij: genieten van de gemeenschap maar zelf niet willen bijdragen.

En voor de TS: Glasgow heeft hier niets mee te maken. En blijkbaar blijft Fluvius ook niet in gebreke want die verzwaring van de aansluiting is wel degelijk mogelijk. Alleen moet hij zijn exorbitante vraag zelf bekostigen.
Ik weet niet of je die man iets kan aanwrijven, of het nu 4 teslas of 4 electrische dacia's zijn, opladen moeten ze toch en de regering wil ons allemaal zo snel mogelijk aan de electrische auto, dit is nu 1 adres met een probleem, maar als we allemaal braafjes zouden medoen, hebben we dat probleem binnen de kortste keren allemaal.
Het probleem is dat Fluvius een intercommunale is en defacto al z'n winst afgeeft aan de gemeenten. Gemeenten die, zoals elke politieke laag, geld te kort komt en dus zeker niet te vinden is voor een langetermijnplan bij Fluvius, want dat schieten ze in hun eigen voet.

Als de regering beslist dat we allemaal aan de electrische auto moeten, dan moeten ze er zelf maar voor zorgen dat het kan.

En wat de spreiding van auto's over de buren betreft, de belasting voor het net is weldegelijk dezelfde.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

cadsite schreef:Als ik die 3 toestellen van 3 buren (12.000W) ook bij mij thuis zou aanzetten is er wel een probleem (op mijn monofase aansluiting).
Voor Fluvius blijft dat wel hetzelfde.
In feite zegt Fluvius: we willen je residentieel niet meer dan 25 kVA (~3x400V 32A) geven. Wil je dat wel, dan betaal je die 12k. Als zowel jij als de buren een 32A aansluiting nemen gokken ze erop dat jullie niet tegelijk grote vermogens gaan gebruiken. Doen jullie dat wel, dan moeten ze alsnog diezelfde investering doen maar kunnen ze die niet aan één van jullie doorrekenen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Joe de Mannen schreef: Ik weet niet of je die man iets kan aanwrijven, of het nu 4 teslas of 4 electrische dacia's zijn, opladen moeten ze toch en de regering wil ons allemaal zo snel mogelijk aan de electrische auto, dit is nu 1 adres met een probleem, maar als we allemaal braafjes zouden medoen, hebben we dat probleem binnen de kortste keren allemaal.
We hebben dat probleem heus niet allemaal.
Ik ken maar weinig adressen met 4 auto's, laat staan dat die allen elke dag 600km bij elkaar rijden (per auto).

Aan het vermogen van een oven (2kW), kan je op 12u (18u thuis, 6u vertrekken) al 160km "tanken".
Verhoog het vermogen, verhoog de oplaadtijd en je zal zien dat het voor zowat iedereen een makkie wordt.
Mijn auto staat meer thuis stil dan dat ie rijdt, mede door het telewerk. Ik kan zelfs wachten op overtollige zonnestroom (behalve in november - januari). Dan is er helemaal geen probleem.

Zoals ik eerder al zei: als we enkel met dit soort extreme scenario's problemen hebben, komt het wel goed :).

En de DNB's: die worden slapend rijk. Hoe meer elektriciteit door hun kabels gaat, hoe meer poen ze scheppen. Die kabel ligt er toch hé, daar hebben ze geen bijkomende kosten aan als ik elektrisch zou opladen :).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Joe de Mannen schreef:En wat de spreiding van auto's over de buren betreft, de belasting voor het net is weldegelijk dezelfde.
Klopt, maar er staat nergens dat het net het probleem is hier. Het probleem is dat hij het op zijn residentiele aansluiting wil. De 12K is dan ook voor zijn eigen aansluiting te vervangen/verzwaren. Moest de straat verzwaard worden na x aantal gezinnen met zware aansluiting, dan is dat wel voor Fluvius zelf (en dus de gemeenschap). En dat zullen ze dan zo lang mogelijk uitstellen zoals met die mensen waar de zonnepanelen uitvallen als de zon schijnt.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”