DUITSLAND: langdurige internetonderbrekingen? Elke dag 10 euro geld terug dankzij de nieuwe wet

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

(vrij vertaald)
chip.de schreef:Dankzij een wijziging van de Duitse Telecommunicatiewet hebben klanten voortaan meer rechten op het gebied van telefoon, internet en mobiele communicatie. Bij een storing is het nu makkelijker om een ​​schadevergoeding te claimen. Tot 10 euro per dag is mogelijk.

Bij een storing van de telefoon, internetverbinding of mobiele telefoonontvangst moeten aanbieders de storing kosteloos en zo snel mogelijk verhelpen.

Lukt dit niet binnen een dag, dan dient het bedrijf de getroffenen uiterlijk de volgende dag te informeren welke maatregelen zijn genomen en wanneer de verstoring naar verwachting is verholpen.

Vanaf de derde dag van de onderbreking wordt voor elke extra dag vijf euro of tien procent van het maandbedrag teruggegeven. Vanaf de vijfde vrije dag gaat het tarief omhoog naar tien euro of 20 procent (het hoogste van de twee bedragen is bepalend).
Deze vergoeding is niet automatisch, maar moet schriftelijk worden aangevraagd bij de aanbieder (tenzij overmacht de reden van de storing is).
bron: https://www.chip.de/news/Staendig-Inter ... 76240.html

Kunnen ze hier bij ons nog wat van leren :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nu nog ook voor elektriciteit en we zitten snor :wink:
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Uit eigen ervaring heb ik eens schadevergoeding gekregen voor paar dagen zonder telefoon en tijdens de grote blackout van Gent van 3/4de dag kregen we ook een bedrag. Was wel altijd aan te vragen.

Dat in Duitsland is wel zeer sterke consumentenbescherming. Vooral het internetgedeelte :beerchug:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Is er geen risico dat men dan altijd "overmacht" zal inroepen en de burger hen voor de rechtbank zal moeten slepen waar ze die overmacht gaan moeten bewijzen als hij zijn geld wil zien?

Luchtvaartmaatschappijen gebruiken hetzelfde "overmacht" achterpoortje om geen wettelijke compensaties uit te keren bij vertragingen/annuleringen. Maar daar gaat het over enkele honderden euro's per passagier wat snel oploopt bij een gezin en waardoor de rechtbank nog de moeite loont. Ik kan me niet inbeelden dat het voor 10 EUR ook zo zou zijn.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

CCatalyst schreef:Luchtvaartmaatschappijen gebruiken hetzelfde "overmacht" achterpoortje om geen wettelijke compensaties uit te keren bij vertragingen/annuleringen.
Toevallig zit ik in Marokko waar inkomende vluchten gebannen zijn tem 31 december 2021. TUI verkocht tussen 1 en 15 december zeer dure "evacuatievluchten". Tussen 15 en 31 december gewone vluchten. Echter heeft men alle vluchten tussen 15 en 31 december plots geannuleerd (binnen de 14 dagen) en weigert men nog evacuatievluchten in te leggen terwijl andere vliegtuigmaatschappijen gewoon doorgaan met deze single vluchten aka "evacuatievluchten". De kosten om bij een andere luchtvaartmaatschappij te boeken om zo op mijn originele datum terug te keren naar België zal ik wel vergoed zien, maar de hamvraag is: is hier sprake van overmacht? Marokko bant inkomende vluchten, maar geen uitgaande.

Ik verwacht hier geen antwoord op en besef dat ik hier een advocaat ga moeten inschakelen om hierover advies in te winnen.

Excuses voor offtopic.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

bollegijs schreef:
CCatalyst schreef:Luchtvaartmaatschappijen gebruiken hetzelfde "overmacht" achterpoortje om geen wettelijke compensaties uit te keren bij vertragingen/annuleringen.
Toevallig zit ik in Marokko waar inkomende vluchten gebannen zijn tem 31 december 2021. TUI verkocht tussen 1 en 15 december zeer dure "evacuatievluchten". Tussen 15 en 31 december gewone vluchten. Echter heeft men alle vluchten tussen 15 en 31 december plots geannuleerd (binnen de 14 dagen) en weigert men nog evacuatievluchten in te leggen terwijl andere vliegtuigmaatschappijen gewoon doorgaan met deze single vluchten aka "evacuatievluchten". De kosten om bij een andere luchtvaartmaatschappij te boeken om zo op mijn originele datum terug te keren naar België zal ik wel vergoed zien, maar de hamvraag is: is hier sprake van overmacht? Marokko bant inkomende vluchten, maar geen uitgaande.

Ik verwacht hier geen antwoord op en besef dat ik hier een advocaat ga moeten inschakelen om hierover advies in te winnen.

Excuses voor offtopic.
Binnen de 14 dagen van vertrek annulatie is hierin belangrijk. Men moet je dan een alternatieve transportoptie voorzien of vergoeden. Indien je later als je gepland uur aankomt op bestemming kom je vanaf een bepaalde vertraging ook in aanmerking voor de gekende vergoeding. Dit is geen overmacht trouwens :wink:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

400 EUR/passagier (gebaseerd op de afstand) voor annulering minder dan 14 dagen op voorhand, indien EU-airline en bestemming is EU. Dit bovenop de refund van het ticket als je geen alternatief krijgt of het niet aanvaardt (dat het ticket "non-refundable" is speelt geen rol).

Let wel: als men u een alternatief aangeboden heeft, ook al heb je het niet aanvaard, kan de compensatie van 400 EUR niet verplicht zijn of ingekort zijn - hangt ervan af hoeveel vertraging dat alternatief u zou hebben opgeleverd.

Geen overmacht gezien de vlucht nog kan doorgaan. Dat het economisch niet meer interessant is omdat men op de heenvlucht geen passagiers mag meenemen is geen overmacht.

Dat is de theorie. Het slechte nieuws is dat TUI - een Duitse firma, kwestie van het ietwat on topic te houden - altijd overmacht inroept, ongeacht de echte reden, dus advocaat/rechtbank of gespecialiseerde firma nodig.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”