Uitdoven ICE-voertuigen

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Behalve dat je hier in Belgie je auto niet gekeurd krijgt met zo' ombouw.
En dat alle LEZ gebaseerd zijn op leeftijd, niet op uitstoot en je bouwjaar blijft hetzelfde.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Joe de Mannen schreef:Behalve dat je hier in Belgie je auto niet gekeurd krijgt met zo' ombouw.
En dat alle LEZ gebaseerd zijn op leeftijd, niet op uitstoot en je bouwjaar blijft hetzelfde.

J.
Als we écht milieuvriendleijk willen zijn dan zou dat toch wel eens op de politieke agenda moeten gezet worden.

De autobouwers de wacht aanzeggen dat ze moeten hardwareupdates (al is het maar informatie ter beschikking geven voor het installeren van 3rd party batterijen) actief ondersteunen.
Het maakt BEV's misschien betaalbaar doordat we ICE's kunnen ombouwen.
Het redt de tweedehandsmarkt misschien. En de markt van de oldtimers.
En het levert werk voor de garages en installateurs.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

jutuiz schreef:Als we écht milieuvriendleijk willen zijn dan zou dat toch wel eens op de politieke agenda moeten gezet worden.
Het ombouwen van een "gewone" auto naar een BEV zal geen evidentie worden omdat in de meeste gevallen de gewichtsverdeling compleet verandert. Het weggedrag van de auto zal dus compleet anders worden en je kan er absoluut niet meer op rekenen dat de kreukelzones hun werk nog gaan doen.
Je zal dat laatste moeten bewijzen aan de hand van een crashtest. En dan is het redelijk zinloos he :)

Zelfs een ombouw naar een andere verbrandingsmotor (een type dat nooit in de desbetreffende wagen gelegen heeft; als je een andere motorversie van dezelfde wagen gebruikt lukt het vaak wel) is zeer complex om te homologeren dus de complete aandrijflijn vervangen en goedgekeurd krijgen lijkt me quasi onmogelijk.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dan is het toch wel heel vreemd dat het in andere (buur)landen wel lukt, of is het daar zoveel gevaarlijker op de baan dan ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

@sky: ik heb dat artikel ook gelezen en het bevestigd wat ik hier al schreef, de voorspelling dat EV's goedkoper zullen worden zal vooral een voorspelling blijven. De omschakeling kost veel geld en dat geld moet ergens van komen, bovendien streeft men naar minder wagens. De industrie wil haar economische belangen niet kwijtspelen en minder wagens betekent dus ook duurdere wagens. Duurdere wagens zorgen ook automatisch voor minder wagens want velen zullen simpelweg geen meer kunnen veroorloven. Dit is een ongemakkelijke waarheid die men verhult met de voorspelling van goedkopere wagens maar ze zullen er gewoon nooit komen. Ondertussen voert men de andere wagens af en ineens kom je dan in een situatie dat er geen keuze meer is buiten betalen of geen wagen.

Nu zijn er gezinnen met 2 of meer wagens, dat is bij deze prijzen uiteraard ook minder mogelijk. Gelukkig hebben onze politici het OV sterk uitgebouwd :lol:

Vandaag een alweer heerlijk artikel van M. Reynebeau in DS oa hierover, hij fileert de bevoegde minister en het Vlaamse beleid tot op het bot. Je kan ermee lachen maar eigenlijk is het om te janken van miserie. We hebben toch al 13 elektrische bussen :roll:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

NuKeM schreef:Los van alle maatregelen vind ik het spijtig dat men niet van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om stoken aan banden te leggen.
CO2-loze verwarming, waarom zou je die uitsluiten?
En waarom komt niemand, net zoals bij diesels al lang gebruikelijk is, met filters op houtstook-schouwen?
Dizzy schreef:Voedsel als brandstof gebruiken is een nono.
Volgens mij wordt biodiesel nu al gemaakt van afval en niet van voedsel.

De grootste shift qua uitdoving van ICE, gaan we zien tussen nu en 2026, wanneer alle leasevoertuigen elektrisch moeten gaan. Dan volgt de 2dehands markt vanzelf. Als je ziet welke modellen nu al populair zijn
2019: https://www.fleet.be/dit-zijn-de-10-pop ... in-belgie/
2020: https://www.fleet.be/de-10-favoriete-le ... 020-waren/

Dus de EV-kost van €30K lijkt me niet zo'n probleem voor dat segment.
En vanaf dan heb je dus een toevoer naar de 2dehands markt én tegelijk een zeker volume om de prijs te kunnen drukken.

En vergeet niet dat EV's voor PV-eigenaars héél interessant zijn, omdat de overschot automagisch naar de batterij van de auto kan gaan.
Gisteren (09/11/2021) heb ik 7kWh geëxporteerd (~ 50km range), dat had zomaar in een batterij van een EV kunnen gaan.

@belasting van het net
En accumulatiekachels of wartmtepompen? Die trekken uren lang een behoorlijk vermogen.
Ik denk dat Fluvius vooral argumenten aan het sprokkelen is om de tarieven nog maar eens omhoog te praten, via de politiek/VREG.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Opladen wordt ook logischerwijze duurder: https://www.hln.be/drive/opladen-elektr ... ~a1c4e481/

Er zal inderdaad een tweedehandsmarkt komen van EV's maar of dat het prijsprobleem oplost? Een EV kost meer dus is het logisch dat een tweedehands ook meer kost want de kopers van EV's rekenen hun hogere aankoopprijs uiteraard ook door aan de volgende eigenaar.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Ik moet ook een nieuwe lease bestellen maar dankzij de jaloezietaks van de sossen (die de VAA berekend op de huidige en echte waarde van het voertuig) zal het toch "maar" een hybride worden.
En zo maken er veel de rekening, rekening houdend met de lange levertijden zal een echte EV dus pas binnen 5jaar op mijn oprit verschijnen, en 4 jaar later op de 2ehandsmarkt. (2030)
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Mijn EV is duurder dan mijn vorige wagen, maar mijn VAA is toch lager hoor ? Voor een EV wordt altijd 4% genomen, bij een hybride 5.5% ... dan moet die hybride toch al een stuk voordeliger zijn ? Daarnaast is de EV 100% belasting aftrekbaar ... je EV niet (altijd) of niet lang meer ... toch ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dizzy schreef:Opladen wordt ook logischerwijze duurder
Als de elektriciteitsprijs stijgt, dan is het niet onlogisch dat een reseller van elektriciteit volgt.
De prijsstijging is +/- in lijn met de prijsstijging die we als consument ook moeten slikken.
Er zal inderdaad een tweedehandsmarkt komen van EV's maar of dat het prijsprobleem oplost?
Met wat geluk is de verbruikskost & gebruikskost ook wat lager en middelt dat uit?
Lagere kost voor elektriciteit vs benzine/diesel
-> 15kWh/100km = €4,17/100km aan de huidige elek prijzen (let op: DPG website)
-> 6L/100km = €10,6/100km
=> 15000km = €900 minder aan brandstof - 25000km = €1500 minder aan brandstof
Lagere kost voor onderhoud/herstelling. -> Helaas heb ik daar geen cijfers van.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

De kosten van onderhoud kunnen lager zijn maar dat onderhoud is er maar om de zoveel tijd terwijl elektriciteit/batterij bij elke rit nodig is. Het lijkt me daarom sterk dat men zoveel zou kunnen besparen dat dat iets goed zou maken. Bovendien verwacht ik ook dat de overheid nog andere kosten zal introduceren om het verlies aan accijns op brandstof te compenseren. Het zou ook tegen de belangen van de overheid ingaan om enerzijds verbruik te belasten en anderzijds rijden goedkoper te maken. Kortom, weinig realistisch dat het goedkoper zal worden. Het zal zijn zoals de frieten of bier, bij elke slechte oogst wat erbij maar nooit meer omlaag :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Zolang de Vlaamse overheid schrik heeft van de slimme kilometerheffing, zal ze de ontlopen belastingen elders moeten compenseren.
Lees: die heffing komt er heus wel.
Als ze die dan invoeren op ICE en EV tegelijk, is de ICE'r 2 keer afgeript: accijnzen op vervuilende brandstof én betalen naargelang waar/waneer/met wat gereden wordt.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

heist_175 schreef:
NuKeM schreef:Los van alle maatregelen vind ik het spijtig dat men niet van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om stoken aan banden te leggen.
CO2-loze verwarming, waarom zou je die uitsluiten?
En waarom komt niemand, net zoals bij diesels al lang gebruikelijk is, met filters op houtstook-schouwen?
Klimaat en vervuiling gaan verder dan CO2 alleen. Filters etc zouden mogelijk al iets schelen, maar het liefst zie ik ze gewoon verdwijnen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

heist_175 schreef:Zolang de Vlaamse overheid schrik heeft van de slimme kilometerheffing, zal ze de ontlopen belastingen elders moeten compenseren.
Lees: die heffing komt er heus wel.
Als ze die dan invoeren op ICE en EV tegelijk, is de ICE'r 2 keer afgeript: accijnzen op vervuilende brandstof én betalen naargelang waar/waneer/met wat gereden wordt.
Dat zie ik ook gebeuren, kwestie van de ICE er zo snel mogelijk uit te krijgen. Alles voor haalbaar en betaalbaar :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

NuKeM schreef:Filters etc zouden mogelijk al iets schelen
De filters die in Oostenrijk verplicht zijn, halen 95% van het fijnstof eruit.
Dan zie ik geen argumenten tegen houtstoken meer?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

heist_175 schreef:
NuKeM schreef:Filters etc zouden mogelijk al iets schelen
De filters die in Oostenrijk verplicht zijn, halen 95% van het fijnstof eruit.
Dan zie ik geen argumenten tegen houtstoken meer?
Toch wel, die dingen kosten al snel 2.000 EUR en de werking is niet perfect al spreken de verkopers uiteraard al snel van hoge percentages.

Bovendien doet het ook niets aan de geurhinder.

Daar komt nog bij dat heel wat mensen eender wat opstoken met alle gevolgen vandien.

Om terug on topic te komen: men is bezig met vermijden van schadelijke uitstoot oa door verkeer maar de honderduizenden kachels zou men gewoon door laten stoken?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dizzy schreef:men is bezig met vermijden van schadelijke uitstoot oa door verkeer maar de honderduizenden kachels zou men gewoon door laten stoken?
Men heeft een groot deel van de schadelijke uitstoot van oa verkeer al aangepakt met filter, maar kachels zou men gewoon botweg verbieden, zonder zelfs maar filters te overwegen?
:bdaysmile:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

heist_175 schreef:maar kachels zou men gewoon botweg verbieden, zonder zelfs maar filters te overwegen?
Is het niet gemakkelijker/eenvoudiger om die filters weg te nemen (om wat voor reden dan ook). Met hun wagen gaan de meesten niet snel foefelen, zeker als het hun wagen niet is, er is een kans dat de computer in het voertuig lastig gaat beginnen doen als de filter weg is, en bovendien wordt de emissie van een voertuig vroeg of laat wel gecontroleerd en dan valt men door de mand. Maar bij kachels is dat niet, de kachel is doorgaans in eigendom, emissies worden niet gecontroleerd, nikske computer (thermostaat is apart te beschouwen), dus hoe ga je vermijden dat er misbruiken ontstaan?

Waarom? Omdat men te lui is de filter te reinigen (of te gierig om te vervangen), omdat men meent dat de kachel beter werkt zonder filter, zo'n zaken.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

heist_175 schreef:
NuKeM schreef:Filters etc zouden mogelijk al iets schelen
De filters die in Oostenrijk verplicht zijn, halen 95% van het fijnstof eruit.
Dan zie ik geen argumenten tegen houtstoken meer?
Hout verbranden is maar op papier CO2 neutraal hé.
Als je bomen kapt om te verbranden, dan duurt het tienallen jaren eer dat die gecompenseerd zijn. Maw, je moet er meer bij planten dan wat je kapt om de "capaciteit" van die ene boom te behouden op korte termijn.
Hout verbranden is in theorie CO2 neutraal op zéér lange termijn. Een lange termijn die we niet hebben. Op korte termijn is het dat niet. Want in tussentijd ben je zowel CO2 aan het creëren door verbranding als CO2 opslag capaciteit aan het verminderen.

https://www.nature.com/articles/s41467-018-06175-4
Wood that reaches a power plant can displace fossil emissions but per kWh of electricity typically emits 1.5x the CO2 of coal and 3x the CO2 of natural gas
woops!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Mja, knoeien kan altijd zeker.
Als je het verplicht, zullen vele brave burgers - inclusief H175 - zo'n filter installeren en genieten van CO2-loze en fijnstofarme verwarming.
Als de specs kloppen (95% filtering van fijnstof), stoot mijn houtkachel met filter minder fijnstof uit dan een gasverwarming.
Maar zonder regelgeving is het nogal dwaas om zoiets te plaatsen.

https://www.ecobouwers.be/duurzaam-bouw ... chel-haard
https://www.fijnstoffilters.be

@woops
Het is maar hoe je het bekijkt.
Mijn wilgenbomen vangen eerst CO2 voor ze opgestookt worden, en de fijne takken worden vermalen (klik) terug aan de tuin gegeven. Ik sla dus CO2 op in mijn tuin/bodem. En er wordt geen boom gekapt, enkel geknot/gesnoeid.
Je kan natuurlijk ook tropisch hout opstoken, dat eerst uit het Amazonegebied gehaald is en met CO2/zwavelbrakende boten tot hier gebracht is.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik stook hout dat ik bekom door het onderhoud van mijn bos. Hout dat anders zou wegrotten en op die manier ook CO2 uitstoten.

Trouwens, ik heb geen houtkachel. Ik heb een minibiomassacentrale.

Waarom wordt een biomassacentrale die houtpellets verstookt wél als ecologisch aanzien? Want dat het resthout zou betreffen is een fabeltje. Er worden speciaal bomen voor gekapt.

(Mijn minibiomassacentrale net even aangestoken. Een uurtje branden en het huis is weer lekker warm tot morgenavond ...)
Wotere
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef:Dan is het toch wel heel vreemd dat het in andere (buur)landen wel lukt, of is het daar zoveel gevaarlijker op de baan dan ?

J.
De keuring van een ‘eenmalige goedkeuring’ is in andere landen ook geen lachertje, een zelfbouwproject zonder kennis en kunde die alle wetgeving in acht neemt zal daar ook geen goedkeuring krijgen.
heist_175 schreef:
NuKeM schreef:Filters etc zouden mogelijk al iets schelen
De filters die in Oostenrijk verplicht zijn, halen 95% van het fijnstof eruit.
Dan zie ik geen argumenten tegen houtstoken meer?
Ik zie wel een argument: de geurhinder van personen die vuil hout stoken, helaas een dagelijkse realiteit.
Joe de Mannen schreef: Vooral dat die met de grootste camper het hardste zagen ... over een ander.
J.
Dan heb je vast en zeker een hele grote camper
Gray schreef:Ik moet ook een nieuwe lease bestellen maar dankzij de jaloezietaks van de sossen (die de VAA berekend op de huidige en echte waarde van het voertuig) zal het toch "maar" een hybride worden.
Jalouzietaks?
Je zal bedoelen dat ons land het enige is dat de files subsidieert door belastingontwijking toe te staan door gebruik te maken van salariswagens.
petrol242 schreef:Waterstof is, zeker in België vrij goed te verdelen. Er ligt een uitgebreid waterstofnetwerk dat op zich al een vorm van opslag is.
Opslag op zichzelf is vrij eenvoudig en gebeurt op hoge druk.
Colruyt heeft lopende investeringen voor waterstof tankstations, afwachten of ze doorzetten hiermee gezien de huidige politieke beslissingen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Vandaag gelezen op de website van de lobbygroep der firmawagens.
https://www.fleet.be/de-fiscaliteit-202 ... oet-weten/
3. NIET-EMISSIEVRIJE VOERTUIGEN
Voor de niet-emissievrije voertuigen (Non-ZEV) hangt de evolutie van de aftrekbaarheid af van de datum van bestelling. Er worden drie aparte periodes voorzien: ‘Grandfathering’, ‘Uitdoofregeling’ en ‘Bestellingen vanaf 2026’.
A. Grandfathering
Aftrekbaarheid
De ‘grandfathering’-periode loopt tot 1 juli 2023. Alle niet-emissievrije voertuigen, besteld voor 1 juli 2023, vallen onder de huidige formule rond aftrekbaarheid.
B. Uitdoofregeling
Aftrekbaarheid
De niet-emissievrije voertuigen die tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 werden besteld, zijn onderhevig aan de uitdoofregeling. Ook hier worden de huidige aftrekformules behouden, maar de aftrekbaarheid wordt vanaf 2025 geleidelijk teruggebracht (maximaal 75% in 2025). De maximale aftrek wordt jaarlijks met 25% verminderd om uit te komen op 0% in 2028.
CO2-bijdrage
De bestaande formule voor de berekening van de CO2-bijdrage blijft behouden. Vanaf 1 juli 2023 wordt dit bedrag echter vermenigvuldigd met een factor x 2,25. Deze factor zal in 2027 x 5,50 bedragen. Vanaf 2025 wordt het minimumbedrag bovendien geleidelijk verhoogd om in 2028 uit te komen op 31,15 euro per maand (x index 2028). Dit bedrag wordt telkens vermenigvuldigd in functie van het overeenkomstige jaar.
Afbeelding

De ICE-vrije wereld voor firmawagens wordt zo toch al bespoedigd naar 01/07/2023 (en dus niet 2026)?
Waarom zou je over 1,5 jaar nog kiezen voor een PHEV of benzine/diesel, als je dubbel gepluimd wordt?
De werkgever "krijgt" een lagere aftrek.
De werknemer "krijgt" een hogere CO2 bijdrage.

Tegelijk moet je al voor 01/09/2024 een laadpaal zetten, of je krijgt geen subsidies meer?
4. LAADINFRASTRUCTUUR
Voor particulieren
45% belastingvermindering van 1 september 2021 tot 31 december 2022, 30% in 2023 en 15% van 1 januari 2024 tot 31 augustus 2024.
Wotere
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

En ondertussen hebben de fabrikanten het ook begrepen: goedkopere EV’s schrappen om de winst te maximaliseren

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/ele ... 45896.html
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Toch wel benieuwd of de bedrijfswagens in aantal geen duik gaan maken.
En idem voor het particulier wagenbezit.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

heist_175 schreef:Vandaag gelezen op de website van de lobbygroep der firmawagens.
https://www.fleet.be/de-fiscaliteit-202 ... oet-weten/
Dat was toch sinds het begin al bekend die aftrekbeperking? Het gaat wel bijzonder snel dus als bedrijf ben je gek om nog een niet-EV te kopen vanaf juli 2023. Zelfs binnen een lease periode van 5j gaat de aftrek zwaar naar beneden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Uiteraard zal het aantal wagens afnemen. Niet iedereen kan deze prijzen betalen of wil ze betalen. Als de overheid de sponsoring afbouwt zal ook die groep afnemen. tel daarbij dat veel wagens, tweede of derde wagen zijn. Daar zal men nog meer de berekening maken of de wagen nog opweegt tegenover de kosten, zeker nu ebikes populairder worden.

Producenten van wagens weten dit ook allemaal en beseffen dat overheden minder wagens wensen. Voor hen is dus de enige manier om de winsten te behouden het aanbieden van duurdere wagens.Dat de grondstoffen goedkoper gaan worden geloven enkel mensen die geloven dat de frieten goedkoper worden en de grote sprong naar elektrische wagens moet door de massa nog gezet worden. Vraag omhoog en aanbod beperkt is automatisch stijgende prijzen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Particulier wagenbezit zie ik omlaag gaan, maar zolang de aftrekbaarheid 100% blijft voor EV's denk ik niet dat het bij bedrijven snel zal verminderen. In tegendeel, als het particulier moeilijker wordt, zal men nog makkellijker een salariswagen geven/wensen ipv loon.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Je moet kijken naar de richting dat geeft een beter beeld op waar we naartoe gaan. De aftrekbaarheid zal uiteraard niet op dat niveau blijven omdat enerzijds de overheid geld nodig heeft en anderzijds men minder wagens wenst.

De huidige regeling om de EV's versneld in te voeren via de susbsidieregeling voor wagens is al een toegift om niet te hard/snel aan deze regeling te moeten raken. Eens de EV's ingevoerd zijn en de rest afgevoerd is die incentive er niet meer. Een bedrijfswagen zal inderdaad interessanter worden als werknemer maar ook duurder voor de werkgever waardoor er minder gegeven zullen worden, exact wat de overheid wenst.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Sasuke schreef:maar zolang de aftrekbaarheid 100% blijft voor EV's denk ik niet dat het bij bedrijven snel zal verminderen.
2. EMISSIEVRIJE VOERTUIGEN
Aftrekbaarheid

Een emissievrij voertuig (, Zero Emission Vehicle of ZEV, batterij-elektrisch en op waterstof) dat voor 1 januari 2027 werd besteld, blijft 100% fiscaal aftrekbaar. Voor voertuigen die na 1 januari 2027 worden besteld, zal de aftrekbaarheid geleidelijk aan afnemen om in 2031 op een aftrekbaarheid van 67,5% uit te komen.
Dus nieuwe leasecontracten vanaf 1/1/2027 gaat de aftrekbaarheid naar beneden: van 100% naar 67,5%.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dus tot 2034 zal het aantal bedrijfswagens niet snel afnemen ... de 33% aftrekvermindering gaat er enkel voor zorgen dat werkgevers nog meer/sneller een wagen zullen geven, zeker als er geen ander alternatief is. De onderhandel positie tussen werkgever en werknemer wordt daarom nog beter in het voordeel van de werkgever.

De werknemer kan zich geen eigen wagen veroorloven, de werkgever kan een groter deel 'loon' compenseren aangezien de werkgever nu ook 'meer' moet uitgeven. Een autkost van 800 EUR met aftrekbaarheid van 67,5% is nog steeds aantrekkelijker dan 400 EUR nettoloon te moeten geven ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

De overheid zal veel sneller ingrijpen onder druk van de grote groep die problemen krijgt om nog een wagen te kunnen veroorloven. Ik denk niet dat ze dat gaan "oplossen" door werkgevers wagens te laten uitdelen aan mensen die wel een wagen kunnen veroorloven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Dizzy schreef:De overheid zal veel sneller ingrijpen onder druk van de grote groep die problemen krijgt om nog een wagen te kunnen veroorloven. Ik denk niet dat ze dat gaan "oplossen" door werkgevers wagens te laten uitdelen aan mensen die wel een wagen kunnen veroorloven.
Hier ga je er wel vanuit dat mensen die een auto krijgen sowieso goed verdienen. Dat is absoluut niet de realiteit. Er zijn er velen met een auto maar ook een shitty loon waar je eigenlijk echt geen auto van kan kopen. Laat staan een EV van +40k.
De firma auto’s zijn absoluut een goede zaak in België om de adoptie van EV’s vooruit te helpen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

powaq schreef:De firma auto’s zijn absoluut een goede zaak in België om de adoptie van EV’s vooruit te helpen.
Ik merk dat op dit moment bedrijven volop starten met elektrische bedrijfswagens... dus binnen 4 a 5 jaar gaat de tweedehandsmarkt voor elektrische wagens dan ook echt opleven. Tesamen met de evolutie op zich zou moeten maken dat de wagens binnen veel meer mensen hun bereik komt dan vandaag de dag (een positief verhaal dus).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Dat is een ander probleem, het is totaal niet ecologisch om wagens zo snel te vervangen en daar zorgt de regeling met leasing wel voor. Anderzijds zijn de wagens veel duurder dus de tweedehands zijn dan logischerwijze ook duurder. Gaan mensen bereid zijn te betalen voor een tweedehands wat ze voor een nieuwe gaven?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Niet vergeten dat het grosse van de bevolking geen beschikking heeft over een gefinancierde wagen. De kassierster in de Aldi daarentegen heeft misschien wel een auto nodig om op het werk te geraken, of moet rekenen op brakke alternatieven.
Het bezit van een wagen gaat een voorrecht worden en dat is pijnlijk als er voor de rest geen haalbaar alternatief voor handen is.

Ge kunt nog zoveel palaveren over een modal shift maar zo lang er geen deftig alternatief geboden wordt is het een maat voor niks. Heel het gedoe om het wagen park te elektrificeren tegen 2029 is zo hol, ambitieloos en vooral legt weeral de verantwoordelijkheid bij Jan en Mieke Modaal.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

petrol242 schreef:Niet vergeten dat het grosse van de bevolking geen beschikking heeft over een gefinancierde wagen. De kassierster in de Aldi daarentegen heeft misschien wel een auto nodig om op het werk te geraken, of moet rekenen op brakke alternatieven.
Het bezit van een wagen gaat een voorrecht worden en dat is pijnlijk als er voor de rest geen haalbaar alternatief voor handen is.
1, een kassierster in den Aldi is nu net de job die wel van openbaar vervoer kan gebruik maken want dat zijn altijd uren waarop er openbaar vervoer is. En als ze van ver moet komen dan zijn daar conclusies uit te trekken. Met het aantal Aldi's die we in België hebben kan je onmogelijk ver van een Aldi wonen, en als je nu net in die specifieke veraf gelegen Aldi wil werken kan je ook dichter gaan wonen.
Nu wil het toeval dat een vriendin van ons in een Aldi werkt en dat zijn dagelijks een afstand van 2x 18 kilometer aflegt met haar elektrische fiets. En niet dat het een atlete is of zo, gewoon een dame van middelbare leeftijd, met 3 kinderen.

2, het is niet meer dan normaal dat we ons gedrag moeten aanpassen voor we het klimaat volledig verkloot hebben. We zijn de ontkenningsfase wel voorbij denk ik. Maar ook hier heeft dat consequenties. Dat iedereen een auto onder zijn kont heeft en er onbeperkt kan meer rondrijden is dus geen verworven recht maar een uitwas die nu bijgesteld moet worden. En dat de minderbegoeden in sommige gevallen uit de boot vallen? Welcome to the real world, dat is dus in zowat alles en in vele landen nog veel erger dan in het Belgische paradijs.
De strijd voor economische rechtvaardigheid en tegen armoede mag geen argument zijn om allerlei noodzakelijke verbeteringen tegen te houden ( LEZ, rekeningrijden, energietransitie, rookverbod, noem maar op).
Het wordt telkens weer bovengehaald en niet door die mensen zelf. De strijd voor rechtvaardigheid ga je niet winnen door het klimaat te vernietigen.
Want ook hier: de zwakken in de maatschappij zijn de eerste slachtoffers daarvan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

1.Het was een reactie op de bedrijfswagen en vooral op de salariswagen. Allemaal gemakkelijk gezegd hoor, we gaan dat elektrificeren...
Het argument, dichter bij je werk wonen, kan je voor iedereen invullen. En het verkeer is niet allemaal woon-werk, maar ook werkverkeer.
Het is onverantwoord om een wagen van pakweg 1500kg te gaan gebruiken voor één persoon te vervoeren.

2. Je moet mij absoluut niet overtuigen dat de klimaatstrijd een klassenstrijd is. Uiteraard moet je dan wel eerst erkennen dat er een klassenstrijd is...
Je moet mij eens uitleggen hoe de maatregelen die nu op tafel liggen die voornamelijk de verantwoordelijkheid van de burger aanspreken kunnen verantwoord worden en bijdragen aan een 'beter klimaat'. Neem nu die LEZ zoals je aangeeft. In Antwerpen stopt die aan de rand van één van de grootste uitstootregio's in de wereld. Of het rekening rijden. Een poetsvrouw die in diezelfde uitstootregio moet gaan werken, waar geen openbaar vervoer is maar die dan wel gaat aangerekend worden voor de kilometers die zij moet doen om op haar werkpost te geraken waar er ongestraft 'een miljoen keer meer' het klimaat naar de knoppen wordt gedraaid. Dat is een ander voorbeeld dan die kassierster maar niet minder actueel.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

DarkV schreef:
powaq schreef:De firma auto’s zijn absoluut een goede zaak in België om de adoptie van EV’s vooruit te helpen.
Ik merk dat op dit moment bedrijven volop starten met elektrische bedrijfswagens... dus binnen 4 a 5 jaar gaat de tweedehandsmarkt voor elektrische wagens dan ook echt opleven. Tesamen met de evolutie op zich zou moeten maken dat de wagens binnen veel meer mensen hun bereik komt dan vandaag de dag (een positief verhaal dus).
Dat is de theorie. Dat de bedrijfswagen de vergroening stuwt.
Eerst eens zien hoe actueel een 5 jaar oude Ioniq 5 of VW ID3 nog zullen zijn.
Ik vrees dat merken zullen moeten inzetten op het updaten of updatebaar maken van bestaande hardware en software, anders...
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ach, het meest succesvolle model van BMW op dit moment is een elektrificatie van een oud model X3. En toegegeven dat is gewoon een kei goeie auto.

Mensen denken soms dat een elektrische auto een futuristische supercar moet zijn om goed te zijn. Het zal allemaal, zoals altijd, wel loslopen. De elektrische auto binnen 5 jaar zal volgens weinig verschillen met die van vandaag, net zoals met de benzine en diesels het geval is/was
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”