Pagina 1 van 1
gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 27 sep 2021, 15:25
door buthead
Beste medeforumleden,
Sinds onze overstap naar Proximus met alles blijkt 1 van onze gsm nummers niet bereikbaar voor NIET proximus klanten.
Mensen met proximus sim/netwerk kunnen haar bellen.
Diegene met Orange, TN/Base netwerk kunnen haar niet bereiken.
Zaken die al gedaan zijn: settings smartphone nazien en nieuwe simkaart gaan halen in PX center.
Iemand nog advies tussentijds?
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 27 sep 2021, 15:30
door devilkin
Hoe lang geleden is de overdracht gebeurd?
Klagen bij proximus lijkt me de enige optie: lijkt me dat de overdracht dan toch nog niet gepropageerd is naar de andere providers.
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 27 sep 2021, 15:47
door buthead
Overdracht 3-4 maanden.
Heb zonet na lang wachten medewerker gesproken, ze beweren door werken aan infra enz dat bepaalde nummers last hebben , blijven hangen zijn.
medewerker heeft onbeperkte data voor whatsapp aangezet 1 maand als hulp voor bereikbaarder te zijn
-> in PX te zien; Gratis mobiele data 0 MB verbruikt van 1 TB
Medewerker was heel behulpzaam en deed wat mogelijk was, uiteraard langs onze kant ook begrip voor beperkte zaken die zij kunnen/mogen uitvoeren
Iermand van Hicare team met meer bevoegdheid zal contact opnemen binnen het uur
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 27 sep 2021, 17:34
door philippe_d
Gezien dit
geen correct uitgevoerde nummeroverdracht is, heb je recht op compensatie wegens "vertraging bij nummeroverdracht"
Deze compensatie is
3 EUR per werkdag, vanaf het ogenblik van de overdracht.
De compensatie moet bij Proximus (nieuwe provider) geclaimd worden.
De aanvraag moet gebeuren binnen de 6 maanden na de voorziene overdracht.
https://www.bipt.be/consumenten/vertrag ... overdracht
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 27 sep 2021, 18:27
door buthead
Bedankt voor de zeer duidelijke info, dit wist ik zelfs niet.
Heb uiteindelijk die persoon aan de lijn, en om half 8 belt deze weer, tegen dan heb ik de nummers en bijhorende provider(s),
die ze vroegen.
Update volgt
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 13 okt 2021, 16:11
door buthead
Update voor de compensatie; ticketje blijkt afgesloten en zonder enige uitleg, vandaag contact opgenomen zeer behulpzame medewerker gesproken die ik dankbaar ben. Hij kon wat meer info geven, bovenliggende dienst had ticketje afgesloten omdat het geweigerd werd.
Onze 4 gsm nummers zijn nu terug bereikbaar na 4 maanden door Orange klanten.
Wat zijn jullie meningen en ervaringen voor dit verder te laten nazien -> voor de compensatie
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 13 okt 2021, 16:35
door philippe_d
Indien de aanvraag voor compensatie geweigerd word, is er maar één uitweg: Ombudsman.
Het feit dat je niet bereikbaar was voor Orange is een niet geen correct uitgevoerde nummeroverdracht.
Wie of wat de oorzaak is, doet niets ter zake.
De nieuwe operator moet de compensatie betalen, en deze eventueel verhalen op de verantwoordelijke voor de vertraging.
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 13 okt 2021, 17:02
door buthead
Dat heb ik zonet ingediend met alle documentatie.
Hopelijk snel nieuws, heb nog nooit gebruik moeten maken van de Ombudsman.
Beetje jammer want, probleem was op 6h opgelost nadat 1 persoon bij hun gewoon het nodige deed en ticket aanmaakte bij de juiste dienst..
onbegrijpbaar dat dit 4 maanden duurde
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 21 okt 2021, 17:00
door buthead
Update 3.
Met ombudsman contact gehad, case geopend.
PX antwoord:
Ze verontschuldigen zich
EN beweren hoog bij laag dat het hun fout niet is
maar we hebben de nummers doorgestuurd i.v.m. overdracht naar Orange
tot 29/10 tijd voor tegenreactie die zo meteen verzonden word.
BIPT lijkt Proximus gewoon blind te geloven -> onbegrijpbaar gewoon
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 21 okt 2021, 18:07
door philippe_d
Wat betreft de compensatie
De wet is heel duidelijk: compensatie wordt uitbetaald door de
nieuwe operator, en de vraag wiens schuld het was doet
absoluut niets ter zake. Het is dus aan Proximus om uit te zoeken wiens schuld het dan wel was, maar dat maakt voor de compensatie geen enkele verschil.
En hierover gaat de case bij de Ombudsman toch?
Aan wie kan u compensatie vragen?
U moet zich richten tot uw nieuwe operator om de compensaties aan te vragen. Hij keert de compensatie uit ook al is hij niet noodzakelijk verantwoordelijk geweest voor de vertraging.
Let op: aanvragen voor compensatie moeten steeds worden ingediend binnen een termijn van 6 maanden na de aanvraag om het nummer over te dragen.
bron:
https://www.bipt.be/consumenten/vertrag ... overdracht
buthead schreef:tot 29/10 tijd voor tegenreactie die zo meteen verzonden word.
BIPT lijkt Proximus gewoon blind te geloven -> onbegrijpbaar gewoon
In jouw tegenreactie moet je dus geen poging doen om te bewijzen wiens schuld het was, want dat doet niets terzake, en is dus een
nutteloze discussie (die je toch niet kan winnen).
Met hun excuses heeft PX al toegegeven dat de overdracht niet feilloos verliep.
Jouw tegenreactie moet dus alleen gaan over jouw recht om compensatie te krijgen.
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 21 okt 2021, 21:19
door buthead
Klopt, daar gaat dit "verhaal" over.
Proximus zegt letterlijk onze fout maar schuift het af.
Ombudsman stuurt het gewoon door, indien geen reactie voor 29/10 dan zien zij de gestuurde compensatie als aanvaard.
1. Er geen compensatie
2. Zoals je hierboven aangeeft PX is geheel verantwoordelijk en tevens zijn ze verplicht bij BIPT, maar de instantie stuurt gewoon door zonder dat ze het beseffen
3. Bipt lijkt niet te weten wat er speelt of kent hun regelgeving niet..
Ik had toch wat meer inhoud verwacht van BIPT tot hiertoe, morgen eens kijken of ik kan bellen want als consument staan we hier weer mooi
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 22 okt 2021, 12:05
door M_016
Ter info: wetgeving
https://www.etaamb.be/nl/koninklijk-bes ... 11344.html
cfr Afdeling 8. - Compensatiemechanismen
Het lijkt mij best dat u zich in uw reactie aan de ombudsdienst beperkt tot de vraag van compensatie (3 euro/dag vertraging)
Ik vrees evenwel dat u conform bovenstaande wetgeving mogelijks geen recht zou kunnen hebben op een dergelijke compensatie
De nummeroverdracht werd immers uitgevoerd = ze zijn actief op het proximus netwerk
Toegegeven de overdracht werd blijkbaar niet volledig/correct uitgevoerd maar of op basis van een letterlijke interpretatie van bovenstaande wetgeving een compensatie kan afgedwongen worden is mijns inziens twijfelachtig (= voer voor juristen)
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 22 okt 2021, 12:17
door buthead
Had vandaag telefonisch geprobeerd hun te bereiken, zonder succes, hoopte hiermee toch enige duidelijk te verkrijgen.
Het afwachten op de mail van hun als tegenreactie
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 22 okt 2021, 12:34
door Fallschirmjaeger
Van zodra je een klacht lopen hebt bij de ombudsdienst, dient alle communicatie tussen u en proximus via de ombudsdienst te verlopen.
Het is dus normaal dat men u vandaag telefonisch niet kon verder helpen hieromtrent.
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 22 okt 2021, 12:45
door blaatpraat
Ervaring met de ombudsdienst:
Als je een case opent, sturen zij in eerste instantie gewoon de communicatie door, maar doen er niets mee.
Proximus geeft geen compensatie, zij catalogiseren dit als een antwoord op de case, maar doen er inhoudelijk niets mee.
Als jij nu zegt dat je niet akkoord gaat, dan pas gaat de ombudsdienst er dieper naar kijken, en eventueel een bemiddelende actie ondernemen.
Ik spreek uit ervaring, heb ze al een aantal keer moeten inschakelen...
Uit mijn ervaring gaan de meeste telco's wel overstag als je niet akkoord gaat met hun beslissing. Ze hopen er wellicht gewoon op dat je niet reageert en ze dus niets moeten doen.
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 22 okt 2021, 13:06
door buthead
Dat lijkt wel vrij logisch denk meerderheid weet niet hoe hiermee overweg te gaan en anderzijds hoor je vaak, het werkt eindelijk
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 22 okt 2021, 18:16
door speciall
Spijtig dat dit een dom bedrag is van 3€ / werkdag.
Ik denk eerder dat een bedrag van 50€ / dag een beter systeem zou zijn omdat de dan misschien iets meer moeite zouden doen. Blijkbaar kunnen zo'n problemen in veel gevallen met een druk op de knop gefixt zijn.
Op z'n minst zouden ze je ook een korting kunnen geven omdat het abonnement niet goed werkte.
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 22 okt 2021, 18:30
door buthead
We zouden oorspronkelijk een korting krijgen, voor elk gsm abbo 3eu korting voor heel jaar, dus dachten, ja weet is goed
Dan ging dit opeens niet , einde verhaal
Was maar 1x sprake van maar niets officieel
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 29 okt 2021, 15:48
door buthead
Nog eens een update, na een week stilte nog steeds geen reactie terug van ombudsdienst na niet akkoord te zijn met hun voorstel px ( voorstel waar niets gedaan word en ze de schuld afschuiven )
nog eens gemaild voor status en of ze mail ontvangen hebben
Telefonisch zijn ze nooit bereikbaar altijd antwoord apparaat
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 16 nov 2021, 23:25
door buthead
Sinds deze week is eindelijk een uitkomst geboden. Krijgen korting op alle gsm aanbod en 1 maand alles gratis.
Ombudsdienst vond dat fout hiervan niet helemaal bij PX lag wat opzich mogelijk kan zijn maar niet bewezen.
Hebben beslist om hiermee dan genoegen te nemen is toch al een mooie geste
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 17 nov 2021, 06:58
door FRDDP
Een “routing issue” zoals deze is inderdaad niet de fout van Proximus (in dit geval hè!). Het zat fout bij de “telefoonboek” of “switchboard” (hoe je het ook wil noemen) van Orange waarbij men duidelijk nog onterecht naar het Orange netwerk werd geleid indien men u belde. Een beetje zoals een DNS dat niet correct doorstuurt naar het juiste nieuwe serveradres.
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 17 nov 2021, 11:33
door buthead
Klopt zeker, jammer genoeg 4 maanden eer ze dit eens oplosten, was uiteindelijk gewoon ticket maken even wachten en klaar...
Re: gsm nummer niet bereikbaar
Geplaatst: 17 nov 2021, 11:42
door FRDDP
Jammer genoeg herkennen weinigen in winkel en op helpdesks dit issue direct waardoor maar al te vaak de verkeerde diensten worden gevraagd en gecontacteerd. En schandalig genoeg zijn ook die verdere diensten hoewel technisch van aard meestal niet “slim” genoeg om direct een routing issue te herkennen
