Pagina 1 van 1

Onstabiele verbinding

Geplaatst: 14 sep 2021, 08:24
door NickG
De laatste paar weken heb ik last van een onstabiele internetverbinding. In mijn Fritzbox eventlog zie ik dan:

Code: Selecteer alles

DSL not responding (no DSL synchronization).
De verbinding komt weer op na een paar minuten, maar allemaal erg vervelend. Ik gebruik een Fritzbox 3490 met FritzOS 07.29.
Laatste jaren nooit echt problemen gekend; hoewel ik nooit verder dan 30/6 kwam, was dit voldoende voor mij, als het maar stabiel is. Aan mijn bekabeling binnen is niks gewijzigd, dus lijkt me dat daar het probleem niet kan zitten.

Bij DSL information zie ik afstand tot DSL Exchange estimated 544m, connection type VDSL2 8b G.Vector (ITU G.993.5).
Is er nog iets wat ik kan nakijken vooraleer ik contact opneem met Proximus?

Re: Onstabiele verbinding

Geplaatst: 14 sep 2021, 10:15
door geoffke
ik zou aanraden om contact op te nemen met Proximus.

Re: Onstabiele verbinding

Geplaatst: 14 sep 2021, 11:12
door NickG
Ik heb als laatste test mijn telefoonpunten binnen afgekoppeld. Als dat het niet stabieler maakt zal het inderdaad contact opnemen zijn met Proximus.

Re: Onstabiele verbinding

Geplaatst: 14 sep 2021, 13:23
door philippe_d
Telefoonpunten afgekoppeld?
Kan je eens beschrijven hoe de bekabeling verloopt:
Normaal heb je een NTP, met hierop eventueel een DSL filter.
  • - de NTP staat direct op de binnenkomende kabel van proximus (aangesloten op het zwarte blokje).
    - er mag géén enkele aftakking bestaan tussen de intro en de NTP.
NickG schreef:hoewel ik nooit verder dan 30/6 kwam, was dit voldoende voor mij,
30/6? Heb je dan een lijn zonder vectoring?
Welke DSLAM zie je op de DSL pagina (Broacom of Ikanos) ?
Met deze afstand (de andere lijnwaarden kennen we niet), zou je met vectoring tenminste 50/10 moeten halen.
NickG schreef:Is er nog iets wat ik kan nakijken vooraleer ik contact opneem met Proximus?
Post eens een screenshot van de lijnwaarden in de FritzBox.
geoffke schreef:ik zou aanraden om contact op te nemen met Proximus.
Proximus zal weinig behulpzaam zijn als je op de lijn geen B-Box3 hebt aangesloten (geen support op FritzBox).
Beste is je B-box aansluiten, en dan contact nemen.
Daarna kan je altijd terug de FritzBox aansluiten.

Re: Onstabiele verbinding

Geplaatst: 14 sep 2021, 14:33
door NickG
De bekabeling is zoals je beschrijft: NTP direct op binnenkomende kabel, geen aftakking.

Ik had nog oude telefoonaansluitingen boven en beneden, die blijkbaar nog aangekoppeld waren (na de NTP gesplit), die heb ik nu ook afgekoppeld wegens niet meer in gebruik.

DSLAM: Broadcom: Version 11.4.31.

Lijnwaarden:
Afbeelding

Ik was sowieso van plan om eerst weer even mijn BBOX3 te zetten voor ik Proximus contacteer inderdaad.

Re: Onstabiele verbinding

Geplaatst: 14 sep 2021, 15:06
door M_016
Mijns inziens zou die download snelheid toch hoger moeten kunnen (line attenuation < 20 dB en noise margin down >> 10 dB)
& lijnprofiel te wijzigen van 8b naar 17 a door Proximus medewerker?

Re: Onstabiele verbinding

Geplaatst: 15 sep 2021, 11:11
door NickG
Na gisteren weer een aantal sync losses net de BBOX3 maar weer eens aangesloten. Nu even afwachten of dat wat uithaalt (al is dat niet makkelijk te zien in de beperkte info van de BBOX3), en anders Proximus contacteren.

Re: Onstabiele verbinding

Geplaatst: 11 okt 2021, 11:56
door NickG
Een update: ondertussen is Proximus langsgekomen en blijkbaar zat het probleem in een las aan de straat (de aftakking naar mijn huis begreep ik). Daar hebben ze gegraven en het probleem opgelost, en nu zou mijn verbinding stabiel moeten blijven. De sync is nog steeds wel maar 40/8, met profiel VDSL2 8b G.Vector (ITU G.993.5).

Kan ik verwachten dat dit nog zal beteren? of moet ik tevreden zijn met een stabiele 40/8 verbinding? :-)

Re: Onstabiele verbinding

Geplaatst: 11 okt 2021, 12:47
door philippe_d
40/8 is toch al beter dan 30/5 :wink:
Zijn jouw lijnwaarden verbeterd t.o.v 3 weken geleden: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 32#p892036 ?

Re: Onstabiele verbinding

Geplaatst: 11 okt 2021, 14:11
door NickG
Nee, mijn lijnwaardes zijn ongeveer gelijk gebleven. 40/8 is inderdaad al een stap vooruit, en het meest belangrijk is dat er nu geen disconnects meer zullen zijn. Maar ik ben wel benieuwd of er nog meer voordeel te rapen valt :-)

https://ibb.co/7WzTnfm

Re: Onstabiele verbinding

Geplaatst: 11 okt 2021, 18:09
door philippe_d
Een stabiele 60/10 zou mogelijk moeten zijn ...
Ik vraag me af waarom je geen 17a profiel krijgt, dan zou 85/30 er ook wel inzitten
Is er al een TBF gebeurd na de laswerken?

Re: Onstabiele verbinding

Geplaatst: 11 okt 2021, 20:39
door NickG
Ik was zelf niet thuis, dus niet zelf kunnen praten met lasser. Hij heeft de lijn getest en alles is in orde is het enige wat hij nog gezegd heeft blijkbaar. Kan ik niet vragen waarom ik geen 17a profiel krijg aan de helpdesk? Of kan enkel een technieker dit aanpassen?

Re: Onstabiele verbinding

Geplaatst: 12 okt 2021, 08:04
door jackho
Daarvoor moet geen technieker ingeschakeld worden.

Re: Onstabiele verbinding

Geplaatst: 12 okt 2021, 12:37
door philippe_d
Voor een "TBF" heb je geen technieker nodig, een telefoontje naar de Heldpesk zou moeten volstaan.
Of via het 0800 nummer voor Proximus klanten die een 9-cijferig klantennummer hebben.

Een TBF zet je eerst terug op het basisprofiel, daarna wordt DLM terug getriggerd.

De keuze van het basisprofiel (inclusief 17a of 8d) hangt alleen af van de lijnwaarden (afstand, verzwakking), waarbij vooral de verzwakking (attn 800Hz). Dit gaat automatisch en is gebaseerd op theoretsiche waarden voor jouw lijn.

Voor een manuele interventie om van 8d naar 17a zou je wel een technieker nodig hebben, die de nodige bevoegdheden heeft (voor zover deze dit mag/kan)...

Re: Onstabiele verbinding

Geplaatst: 12 okt 2021, 18:42
door NickG
Net een "TBF" gestart via het 0800 nummer. De internet verbinding werd verbroken, dus werd wel degelijk gestart. Daarna weer op een 8b profiel gezet, dus ik vrees dat ik tevreden ga moeten zijn met mijn huidige 40/10. Nu ja, sneller dan ervoor, en vooral geen vervelende disconnects meer, dus al bij al toch goed opgelost van Proximus.

Thanks voor de info allemaal!