Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

CCatalyst schreef: 01 jan 2023, 17:16 Desondanks duurt de oorlog in Oekraine gewoon verder en lijkt er van vooruitgang weinig sprake te zijn aan beide zijden. Putin is ook nog steeds niet aan een mysterieuze ziekte gestorven of uit een raam gevallen, ondanks de vele voorspellingen. In Moscow is het wel koud dus de ramen zullen wel gesloten zijn.
De oorlog in Oekraïne duurt nu al bijna negen jaar. Het is niet omdat de media daar pas het laatste jaar bijna dagelijks (afnemende) aandacht aan besteden of dat het een goede zondebok is voor alles en nog wat dat die oorlog een recent fenomeen is.
Sol Invictus!
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

https://nos.nl/artikel/2462011-witte-hu ... kenvullers

Is Biden weer de enige die zich kwaad maakt, of wordt ditmaal zijn mening gedragen door zijn achterban!? Zo ja, dan zien we eindelijk 2 sterke groepen tegenover mekaar staan: Big Oil versus FinTech... FED, IMF, Worldbank/ECB, UN, WTO e.a. aan één kant, en de hele energie-zwik aan de andere kant. Niet onlogisch natuurlijk want rijke/machtige lui willen altijd meer en het maakt daarbij niks uit of zij amerikaan, rus of chinees zijn...:-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

In tegenstelling tot de titel van dit topic zijn de energieprijzen, toch voor elektriciteit, al een tijdje terug in dalende lijn.
Voor de maand januari, all in, schommelend tussen de 8 en 36 c€/kwh met een gemiddelde (afhankelijk van het verbruikersprofiel) van een 22,5 c€/kWh (all in).
Geen reden tot paniek dus.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

ivob schreef: 01 feb 2023, 14:40 In tegenstelling tot de titel van dit topic zijn de energieprijzen, toch voor elektriciteit, al een tijdje terug in dalende lijn.
Voor de maand januari, all in, schommelend tussen de 8 en 36 c€/kwh met een gemiddelde (afhankelijk van het verbruikersprofiel) van een 22,5 c€/kWh (all in).
Ik vraag me af waar jij je prijzen vandaan haalt. Als ik de CREG Boordtabel erop raadpleeg, zit de gemiddelde all-in prijs ver boven wat jij hier beweert:
11/2022 : 55,57c
12/2022 : 57,24c
01/2023 : 53,09c

Ik zit zelf nog op een zeer goedkoop tarief van een vast contract van 2 jaar geleden, met energieprijzen van rond de 5c en 9c voor de energiecomponent, en dat komt all-in op gemiddeld 21c.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Prijzen uit de Ameo app.
De marktprijs dus => e-spot per uur + heffingen + BTW + fee leverancier (excl. forfaitair capaciteitstarief op vermogen).
Voor mijn afnameprofiel voor de maand januari.
Zoals ik schreef is het gemiddelde afhankelijk van het individuele verbruikersprofiel (kan dus lager of hoger zijn als je gaat sturen en/of op andere dure of goedkope uren een ander verbruikersprofiel hebt.
Maar de marktprijs liegt niet. De CREG neemt een gemiddelde van de marktprijs incl. de winsten van de leveranciers.
Deze duwen de prijs omhoog. De spotprijs geeft de werkelijke prijs weer. En als de winstmarge van de leverancier laag is (dus zoals ook bij jouw contract) of via een dynamisch contract bekom je de prijzen die ik opgaf.
De e-spotprijs is vrij in te zien (bv. via de Engie app.)
De espotprijs + kosten (all in) moet je zelf uitrekenen of een contract afsluiten dan zie je ze in de app die met dat contract komt.
Dat de gemiddelde prijs van de CREG zo hoog ligt is uiteraard een goed uitgangspunt voor wie tegen een goedkoop uurtarief kan afnemen en tegen de CREG-prijs kan injecteren. :-D
Op die markt ben ik al jaren actief. :beerchug:

Hoe jij in 2023 van een energiecomponent van 5 c€/kWh naar een all in prijs van 21 c€/kWh komt begrijp ik dan weer niet.
De BTW bedraagt 6% en de heffingen + netkosten liggen rond de 7,5 c€/kWh.
Zelfs met een energiecomponent van 9 c€/kWh kom je dan nog maar aan 17,5 c€/kWh. Bij een energiecomonent van 5 c€/kWh aan 13,25 c€/kWh. Het gemiddelde moet daar dus ergens tussen liggen.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

ivob schreef: 01 feb 2023, 18:24 Hoe jij in 2023 van een energiecomponent van 5 c€/kWh naar een all in prijs van 21 c€/kWh komt begrijp ik dan weer niet.
De BTW bedraagt 6% en de heffingen + netkosten liggen rond de 7,5 c€/kWh.
Zelfs met een energiecomponent van 9 c€/kWh kom je dan nog maar aan 17,5 c€/kWh. Bij een energiecomonent van 5 c€/kWh aan 13,25 c€/kWh. Het gemiddelde moet daar dus ergens tussen liggen.
Inderdaad vreemd, dus nog eens nagekeken.
Mijn verbruik wordt gerekend aan 4,9c en 8,2c voor respectievelijk dal en piek. Maar daar komt om de een of andere reden (lees: contract zal zo zijn) nog ongeveer 2,5c bij voor groene stroom en WKK, en dus komt de energieprijs (excl. vaste kost, excl. BTW) op 7,4c en 10,7c respectievelijk. Kijk ik echter naar het totale plaatje, dan kom ik wel degelijk aan 21c/kWh gemiddeld all-in (incl. BTW). Transmissie- en distributiekosten alleen al komen op bijna 9c/kWh + 1,66c/kWh heffingen, en dat excl. BTW. Dus allemaal bedragen die hoger liggen dan wat jij hierboven geeft.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Zit je dan toevallig in het subnetgebied van Gaselwest met een terugdraaiende teller?
De bedragen van de heffingen, netbijdragen en BTW zijn immers transparant in te kijken op o.a. de site van de VREG.
De tabellen zijn hier ook al meermaals gepost.
Maar ik ga jouw contract niet betwisten.
Zoals ik schreef gelden de schommelingen van de naakte energiecomponent voor iedereen. Federale heffingen en BTW zijn voor iedereen gelijk. Netbijdragen verschillen volgens subnetgebied en type meter. GSC en WKK schommelt licht per leverancier.

In de gemiddelde all in prijs die eik hiervoor gaf (all in berekend volgens uurprijs + kosten) zit overigens geen fout. Het is een automatische berekening volgens de app van de e-leverancier (zoals gezegd gemiddelde volgens mijn verbruiksprofiel maar laag en hoog zijn voor iedereen aangesloten bij deze leverancier gelijk).

Volgens mij reken je nog met de netkosten van 2022 en niet met deze van 2023.
Zelfs het duurste nettarief, Gaselwest + analoge meter zit nog maar aan 7,4 c€/kwh incl. 6% BTW

@Tomby Hierbij de lijst van alle kosten bovenop de energiecomponent voor een digitale meter, excl. en incl. BTW per subnetgebied
Kosten 2023 digitale meter.jpg
Laatst gewijzigd door ivob 02 feb 2023, 12:11, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De gasprijs is naar beneden getuimeld, van €350/MWh in augustus (toen elk land in Europa op eigen houtje gas aan het inslaan was en marktpartijen daar genadeloos misbruik van maakten), maar staat met €50-60 nog wel 4-5x hoger dan voor de opbouw naar de oorlog.
Ook de elektriciteitsprijs was begin 2021 nog +/- €50/MWh en staat nu nog steeds op grofweg het 3voudige daarvan, ook bij de futures voor 2023 & 2024.

De uitspraak van DeCroo "nog 10 winters" is dus relatief.
De zotte prijzen van in de zomervakantie verwacht ik niet snel terug te zien, maar de onbekommerde prijzen zoals tot 2021/H1 zijn ook niet voor meteen vrees ik.

cijfermateriaal: https://my.elexys.be/MarketInformation/ ... werBE.aspx
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Mee eens dat wie geen enkele maatregel heeft genomen of niet heeft kunnen nemen nog altijd reden tot zorgen heeft.
Maar als je het na 2022 nog niet begrepen hebt zal het wel nooit komen.

Blijkt wel dat na de zotte goedkope energetische jaren (die ons op termijn de das om zullen doen en/of op een andere manier dubbel en dik terugbetaald zullen moeten worden) mensen wel maatregelen kunnen nemen en/of zuiniger met energie blijken te kunnen omgaan.

Ondertussen krijgt een aanzienlijk deel van de bevolking wel geen enkele incentive dat ze zuinig met energie moeten omgaan door "sociale" maatregelen of het in volle paniek gul uitdelen van allerhande premies waardoor de budgetten om aan de bron van het probleem iets te doen nog verder slinken.

Ook al dalen de energieprijzen, de maatregelen lopen gewoon nog een tijdje door.
Komt daar nog bij dat begin dit jaar de laatsten een indexaanpassing van het loon gekregen hebben terwijl net op dat ogenblik de inflatie terug begon af te nemen. Voorlopig voor een groot deel van de (werkende) bevolking een win-win dus.

Het staat ook iedere eindgebruiker van energie vrij om een digitale meter aan te vragen (gratis vanaf begin dit jaar!) en een dynamisch elektriciteitscontract af te sluiten. Zoals voorheen berekend zit je dan putje winter met een energieprijs tussen de 8 en 36 c€/kWh of, afhankelijk van het profiel, met een gemiddelde rond de 22 c€/kWh. Ook, zoals hiervoor blijkt, zijn er nog een deel verbruikers die de gehele energiecrisis doorgekomen zijn met nog een vast contract waar de prijzen op hetzelfde niveau zitten. Welliswaar konden zij dan niet van de laatste premies genieten maar ze hadden ook totaal geen last van de prijsstijgingen in de energiesector terwijl normaliter hun loon wel werd aangepast aan de index.

En diegenen die in 2023 meer netvergoeding betalen dan de tabellen van de VREG aangeven moeten toch dringend eens contact opnemen met hun energieleverancier (die gewoon de vast gelegde netvergoedingen voor de netbeheeder moet innen en doorstorten).
Sol Invictus!
thmj
Plus Member
Plus Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2022, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 7 keer
Recent bedankt: 2 keer

ivob schreef: 02 feb 2023, 08:59 Mee eens dat wie geen enkele maatregel heeft genomen of niet heeft kunnen nemen nog altijd reden tot zorgen heeft.
Maar als je het na 2022 nog niet begrepen hebt zal het wel nooit komen.
Vertel eens hoe flatbewoners en er zijn er velen maatregelen kunnen nemen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Dat hangt van de situatie van de bewoners en de aard van het appartement af. Een eenduidig antwoord dat voor iedereen opgaat is er dus niet.
Maar lees eerst nog eens mijn eerste zin van vorige post na.
Of wacht ik zal je de moeite besparen:
ivob schreef:of niet heeft kunnen nemen nog altijd reden tot zorgen heeft.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

thmj schreef: 02 feb 2023, 10:02 Vertel eens hoe flatbewoners en er zijn er velen maatregelen kunnen nemen.
Panelen op het dak van het appartement?
Met een stijgleiding kan je de PV's beneden in de technische ruimte aan de zekeringkast koppelen.

Ik zie het nu heel vaak bij nieuwbouwappartementen en ik zou verwachten dat ook appartementsbewoners weten dat de elektriciteitsfactuur serieus omlaag kan met een (al bij al) bescheiden investering in PV.
Dat het vaak niet zo snel kan als bij een particuliere woning, snap ik ook. Maar de wake-up-call dateert toch al van meer dan een jaar geleden, niet? De prijzen zijn beginnen stijgen rond de zomervakantie van 2021...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

thmj schreef: 02 feb 2023, 10:02
ivob schreef: 02 feb 2023, 08:59 Mee eens dat wie geen enkele maatregel heeft genomen of niet heeft kunnen nemen nog altijd reden tot zorgen heeft.
Maar als je het na 2022 nog niet begrepen hebt zal het wel nooit komen.
Vertel eens hoe flatbewoners en er zijn er velen maatregelen kunnen nemen.
Bij mijn vader zijn ze de hele blok aan het inpakken. Wat logger qua organisatie en planning dan bij een eigen huis, maar het kan.
Of radicaler: verhuizen.
thmj
Plus Member
Plus Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2022, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 7 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef: 02 feb 2023, 10:55
Dat het vaak niet zo snel kan als bij een particuliere woning, snap ik ook. Maar de wake-up-call dateert toch al van meer dan een jaar geleden, niet? De prijzen zijn beginnen stijgen rond de zomervakantie van 2021...
Al gehoord van raam contracten elektriciteit.
Dan nog (eigenaar) verhuurders moeten mee beslissen.
Dan de alleenstaande eigenaars of die de centen bezitten.
Dan de andere overblijvenden die mee moeten gaan in het verhaal.
Dan diegene die verwarmen met een petrol kacheltje.
Anno het 2023 verhaal.
En tenslotte nog de Syndicus die mee moet in het verhaal.
Dan nog de basis akte die moet aangepast worden.
De stijgende prijzen van 2021 daar op ingrijpen is dan al een verhaal dat in 2019 al moest gestart zijn.
Het verhaal van de lichtpanelen in 2018 2019 was voor velen de ver van mijn bed show.
Och ja vergeet nog uwe glazen bol uit het verleden.
Laadpalen in een ondergrondse nog een heel leuke (bijv. plaatsen van sprinkler installatie iedereen staat er direct voor te springen)
Vervangen enkelvoudige rookkoepels door dubbel geïsoleerde wordt al weggestemd wegens te kostelijk.
Een huis vergelijken met een mede-eigendom zonder de spelregels te kennen.
Opbouwen reserve kapitaal nog een heel leuke.
Garage is in beheer van onze syndicus, deze volgt het wettelijke kader, een andere syndicus ziet in laden van e.v. in ondergrond geen probleem.
De dag dat brandweer moet ingrijpen zullen de poppetjes aan het dansen gaan.
Of diegene die nu oplaad gelukkig gaat zijn waarschijnlijk niet, maar ja wat denk je heden de spelregels volgen ........
Och ja die heeft een ingebrekestelling mogen ontvangen dat hij in overtreding is.
Die andere syndici heeft in 2022 ontdekt dat in hun blokpolis de ondergrondse niet was verzekerd. (al 18 j niet verzekerd Axa)
Bij onze blokpolis gewoon standaard.(Vivium)

Voor een wake-up-call moet je niet bij mij zijn. :nono:
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Misschien staat het al ergens vermeld of ben ik verkeerd maar voerde onlangs een berekening uit op vreg.be en zie plots dat de prijs dag nacht hetzelfde is dan met een enkelvoudige meter. bij sociaal tarief was er nog een merkelijk verschil(maar dat heb ik nie) . Maar bij energie.be bolt en mega waren da dezelfde prijzen bij dats24 9€ verschil per jaar luminus 28 per jaar en engie het meest 33 euro maar infeite is da verwaarloosbaar. Heeft dit nu allemaal te maken met dat capaciteitstarief ?
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Sinds de invoering van het capaciteitstarief wordt de netvergoeding anders verrekend.
Eén van de elementen is dat voor de component netvergoeding (heffingen op kWh en heffing op kW) er geen verschil meer is in de prijs tussen piek- en daltarief (in de volksmond dag- en nachttarief).
Het is evenwel iedere energieleverancier nog toegestaan om voor zijn energiecomponent wel nog een verschillend tarief aan te rekenen tussen piek en dal. Maar ze zijn het niet verplicht.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nu gaan de prijzen nog eens stijgen door dat elia ook investeringen moet doen.

https://www.hln.be/energieprijzen/milja ... m=referral
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

2-3 euro per maand hier, 20 euro daar, .........

De energiefactuur is hoe langer hoe meer een nog grotere net en taxen factuur aan het worden. Straks neemt energie nog maar 10% van je factuur...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Elia zijn opnieuw de gemeente die in je zakken zitten. Dit keer met een kleiner aandeel.

Nu is wachten op het volgende nieuwsbericht over dat energieproducent dieven zijn en dat vergelijken loont.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Energiefactuur voor gezinnen op laagste peil in meer dan een jaar:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/15 ... n-een-jaa/
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 16 feb 2023, 10:46 Energiefactuur voor gezinnen op laagste peil in meer dan een jaar:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/15 ... n-een-jaa/
Maar betekent dat dan ook geen lagere winst van injectie vergoeding van zonnepanelen..?

Alhoewel voor eigen gebruik berekende aantal zonnepanelen het nog altijd een goede investering is ,enkel de voor overdaad geplaatste minder opbrengen dan.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Oei, oei lagere winst voor injectie…
Voor je het weet ga je moeten betalen om te injecteren…
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Matt555 schreef: 16 feb 2023, 11:07 Maar betekent dat dan ook geen lagere winst van injectie vergoeding van zonnepanelen..?
Dat hangt gewoon af van het individueel contract en de situatie.
Maar daar gaat in se dit topic niet over. Dat gaat erover dat energieprijzen sneller duurder worden dan verwacht.
En de link welke ik gaf geeft gewoon aan dat deze situatie zich nu blijkbaar aan het keren is.
Een eventueel lagere winst is niet gelijk aan het duurder worden van een energiefactuur.
Een duurder wordende energiefactuur is in de meeste gevallen een pure verliespost. Minder winst is nog altijd een winstpost. Toch een aanzienlijk verschil in perceptie?
Ik mag toch hopen dat mensen met voldoende zonnepanelen en een verbruik dat daarop afgestemd is de afgelopen crisisperiode nauwelijks last gehad hebben van duurder wordende energie?
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

In vergelijking met voor de oorlog, is het nog wel ruim een verdubbeling, maar het is niet meer zo zot als op het einde van de zomer :).

Bij Delhaize, bekend voor hun hoge prijzen, gaan ze nu vragen aan leveranciers om de prijzen ook te doen dalen:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230215_98242387
Bepaalde grondstoffen, zoals granen, en elders energie, dalen in prijs. ‘We praten nu met de leveranciers om die lagere kosten ook door te rekenen. Toen de prijzen stegen, hebben ze dat ook gedaan’, zei Muller.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

heist_175 schreef: 16 feb 2023, 12:04 In vergelijking met voor de oorlog, is het nog wel ruim een verdubbeling, maar het is niet meer zo zot als op het einde van de zomer :).
Ook dit hangt af van het contract dat je afsloot en voor welke duur.
Er zijn genoeg mensen die, dankzij het contract dat ze voor de crisis afsloten, nauwelijks een prijsstijging meegemaakt hebben laat staan een verdubbeling.
Eindklanten welke een energiecontract gebaseerd op 100% HE afsloten kenden ook een veel lagere stijging dan contracten gebaseerd of fossiel en nucleair (waar ook de prijs voor elektriciteit gebaseerd is op de gasprijs).

En al deze eindgebruikers, dus ook deze waar de energieprijs niet steeg, konden ruimschoots genieten van energiepremies.

Uiteraard zijn er mensen die de volle laag van de energiecrisis over zich heen kregen* maar heus niet allemaal.

* en de beelden die we te zien kregen in de media over op hol geslagen energiefacturen gingen eerder over op hol geslagen voorschotfacturen dan over feitelijke afrekeningen.
Sol Invictus!
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ondertussen zijn de gasprijzen nog steeds dalend,het mag stilaan duidelijk zijn dat Rusland zijn greep op die prijzen voor een groot deel kwijt is.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

De chantage van Rusland is gewoon mislukt. De EU heeft door maatregelen en samenwerking dit probleem goed aangepakt. Niet zwichten voor dreigementen van agressors is ook op langere termijn beter.

Putin heeft de transitie een enorme boost gegeven en die vraag keert niet meer terug. Hij heeft zijn eigen ruiten ingegooid, waarschijnlijk gebruikte hij daarvoor iemand uit zijn entourage waarover hij ontevreden was. Nieuwe Russische ramen worden nu geleverd met een optioneel vangkussen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
thmj
Plus Member
Plus Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2022, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 7 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef: 17 feb 2023, 11:18 De chantage van Rusland is gewoon mislukt.
Wacht maar tot de vraag uit het Oosten aantrekt.
Benieuwd naar waar dan de Lng-tankers gaan varen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Op zich zijn de hoge prijzen niet eens zo slecht als je het bekijkt vanuit het perspectief van de transitie. De hoge prijzen zullen de nood en rendabiliteit van HE extra boosten zoals we al zagen. Ook het verbruik neemt toe bij lagere prijzen. Elk nadeel heb zijn voordeel zij ene Johan daarover.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

thmj schreef: 17 feb 2023, 11:36
Dizzy schreef: 17 feb 2023, 11:18 De chantage van Rusland is gewoon mislukt.
Wacht maar tot de vraag uit het Oosten aantrekt.
Benieuwd naar waar dan de Lng-tankers gaan varen.
Nog steeds naar de EU, want wij zijn bereid om tot €350/MWh te gaan. Dat kunnen ze in "het Oosten" niet betalen.
Gevolg:
1/ blackouts
2/ meer kolencentrales en steenkoolmijnen
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: 17 feb 2023, 11:49 De hoge prijzen zullen de nood en rendabiliteit van HE extra boosten zoals we al zagen.
Ja, jongens weer ene dieje volop ne bocht neemt.
HE is volgens Dizzy in dit topic pas rendabel als de kwh prijs stijgt.
In andere topics is HE volgens hem quasi gratis :angel:

Tja daarvoor moeten er kerncentrales in de mix zijn he Dizzy. Geen co2, en toch lagere kwh prijzen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

duizend schreef: 17 feb 2023, 16:29
Dizzy schreef: 17 feb 2023, 11:49 De hoge prijzen zullen de nood en rendabiliteit van HE extra boosten zoals we al zagen.
Ja, jongens weer ene dieje volop ne bocht neemt.
HE is volgens Dizzy in dit topic pas rendabel als de kwh prijs stijgt.
In andere topics is HE volgens hem quasi gratis :angel:

Tja daarvoor moeten er kerncentrales in de mix zijn he Dizzy. Geen co2, en toch lagere kwh prijzen.
Alé, en waar zeg ik dan dat HE pas rendabel is als de prijs stijgt? Juist.

"Extra boosten" is iets toaal anders dan "pas rendabel" en nergens beweer ik dat HE quasi gratis is.

Er zijn wel veel beweringen dat kernenergie goedkoop zou zijn en sommigen zijn zelfs kwaad als je zegt dat ze voor duizenden jaren aan kosten zorgen, iets wat NIRAS ook aangeeft. Te lang zoeken naar kabouters die het voor ons gaan betalen is blijkbaar niet zo positief voor de logica :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: 17 feb 2023, 16:48 Alé, en waar zeg ik dan dat HE pas rendabel is als de prijs stijgt? Juist.

"Extra boosten" is iets toaal anders dan "pas rendabel" en nergens beweer ik dat HE quasi gratis is.

Er zijn wel veel beweringen dat kernenergie goedkoop zou zijn en sommigen zijn zelfs kwaad als je zegt dat ze voor duizenden jaren aan kosten zorgen, iets wat NIRAS ook aangeeft.
Hierboven zeg je dat :angel:
Enne wordt kernenergie dan ook niet rendabeler als de prijs stijgt … :lol:
Afijn, jou visie is zeer duidelijk, dure kWh prijzen zijn prima voor Dizzy :angel:

Duizenden jaren kosten staat nergens, dat maak jij er van, FUD dus.
Je geeft zelfs de oplossing om geen duizenden jaren kosten te hebben in het andere topic :lol:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Men moet er ook aan denken dat voor de Oekraine oorlog de Russen hun energy (olie en gas) goedkoper verkochten in het oosten dan hier in de Europa,
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

duizend schreef: 17 feb 2023, 17:53 Hierboven zeg je dat :angel:
Enne wordt kernenergie dan ook niet rendabeler als de prijs stijgt … :lol:
Afijn, jou visie is zeer duidelijk, dure kWh prijzen zijn prima voor Dizzy :angel:

Duizenden jaren kosten staat nergens, dat maak jij er van, FUD dus.
Neen dat zeg ik niet, jij zegt dat maar het klopt niet want iets dat nog rendabeler wordt dan voordien is iets totaal anders dan pas rendabel worden nadat...

Kernenergie heeft een stijgend kostenplaatje terwijl deze van HE enorm gedaald is. Hogere prijzen versterken de rendabiliteit dus extra bij HE.

Opnieuw blijft men woorden in de mond leggen. Ik stel vast dat hogere prijzen niet alleen nadelen heeft maar ook positieve effecten, dat wordt dan geplooid naar voorstander zijn van hoge prijzen :nono: Ik heb wel al gewezen op zelfs negatieve prijzen bij zeer grote hoeveelheden HE. Bekijk daarnaast de problemen bij EDF.

De duizenden jaren aan kosten zijn gewoon een onweerlegbaar feit die door de sector zelf wordt toegegeven maar sommigen denken nog altijd dat de kabouters ons gaan komen bijstaan bij de betaling.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: 18 feb 2023, 11:55 De duizenden jaren aan kosten zijn gewoon een onweerlegbaar feit die door de sector
Het is mogelijks duizenden jaren schadelijk…
Dit betekent niet duizenden jaren kosten.
Zoals reeds uitgelegd zal nieuwe tech deze termijn enorm verkorten.
Spreken over duizenden jaren kosten is pure FUD

Het MYRRHA-project van het SCK•CEN moet de verwerking van kernafval door transmutatie mogelijk maken, waarbij het volume afval met een factor 100 verkleind wordt en de radiotoxiciteit zelfs een factor 1000 lager wordt

En als het op recycleren aankomt, zijn er veel ideeën. Een team van de universiteit van Bristol denkt erover kernafval in diamanten in te kapselen om batterijen te maken die tientallen jaren elektriciteit kunnen opwekken.

Er zijn zelfs al ontwerpen voor SMR's (Small Modular Reactors) die, om in de toekomst elektriciteit te produceren, de gebruikte brandstof (kernafval) van onze huidige kerncentrales zullen kunnen hergebruiken!

Nieuwe tech :banana:
Het afval gaat dan zelfs geld opbrengen! :angel:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Allemaal heel leuk, maar wat er niet is kan je niet als argument gebruiken.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

cadsite schreef: 19 feb 2023, 07:53 Allemaal heel leuk, maar wat er niet is kan je niet als argument gebruiken.
Inderdaad, we vragen al heel lang naar lijstjes
- van landen met overschot van HE in de winter als het bij ons niet (genoeg) waait.
- van interconnectie en akkoorden met deze landen dat wij zeker hun HE overschot krijgen
- van massale lokale opslag
- van onze productie van HE die niet weersafhankelijk is.

Al deze zaken die niet bestaan worden te pas en vooral te onpas gebruikt als argumenten :lol:

Dit terwijl de eerste prototypes van bovenstaande nieuwe tech er al zijn en er volop wetenschappelijk onderzoek loopt.

Het zal zeker geen duizenden jaren duren voordat deze technieken industrieel gebruikt zullen worden.
Duizenden jaren kosten is en blijft dus pure FUD!

We kunnen dus gerust verder inzetten op kernenergie, wetende dat er afdoende en betaalbare, misschien zelfs winstgevende oplossingen komen voor het kernafval.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

cadsite schreef: 19 feb 2023, 07:53 Allemaal heel leuk, maar wat er niet is kan je niet als argument gebruiken.
Inderdaad.
Is tot een zinloze discussie verworden en gaat steeds meer off topic.
De ene partij (HE) moet alles nu en onmiddellijk met harde feiten bewijzen en oplijsten wat er nu en liefst gisteren al voorhanden is maar voor nucleair geldt het tegendeel: iedere droom en halfslachtig plan komt binnen de kortste keren zonder voorbehoud ongetwijfeld uit.

Als dat de geldende argumentatie is dan zal dankzij "nieuwe tech" HE binnen de vijf tot tien jaar de wereld veroveren, spotgoedkoop zijn, in overvloed beschikbaar, voor lange tijd kunnen opgeslagen worden, voor 100% recyclebaar en bovendien het teveel aan CO2 ook nog eens wegzuigen en omzetten in hernieuwbare energie.

We kunnen dus eveneens gerust nog even verder inzetten op goedkope fossiele brandstoffen, wetende dat er afdoende en betaalbare, misschien zelfs winstgevende oplossingen komen voor het klimaatvraagstuk.

Einde discussie. :-D
Iedereen blij. :roll:

Ondertussen dalen de energieprijzen verder, zal het verbruik ook weer stijgen en verbinden we ons lot weer aan andere regimes. Weer niet veel geleerd uit een crisis. :bang:

Wat we uit deze crisis wel geleerd hebben (sommigen toch) is dat, on topic, kernenergie en alle centrale opwekkers er niet voor gezorgd heeft dat de energieprijzen in tijden van crisis beheersbaar blijven en even goed de prijzen doet stijgen in de huidige markt. Alleen al het bestaan van dit topic is daar een bewijs van.
Dit in tegenstelling tot wie al ingezet had op HE (wind, zon, hydro,....). Daar bleven de energieprijzen voor huishoudelijk verbruik aanzienlijk lager dan op de "vrije" markt. Zo laag zelfs dat er een tijdelijke klantenstop moest ingelast worden om een overrun op HE producerende energieleveranciers te voorkomen.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 19 feb 2023, 08:39 Wat we uit deze crisis wel geleerd hebben (sommigen toch) is dat, on topic, kernenergie en alle centrale opwekkers er niet voor gezorgd heeft dat de energieprijzen in tijden van crisis beheersbaar blijven
Pracht van een denkfout natuurlijk.
Wat we uit de crisis zouden moeten leren is dat we geen wetten op kernuitstappen moeten maken vooraleer er een deftig weersonafhankelijk alternatief is dat niet fossiel heet.

En de ivobees en Dizzys van deze wereld gaan de denkfout nog maar eens maken door te blijven verdedigen dat HE het wel zal oplossen.
Voor 75% ja.
We hebben al eens alles op HE gezet tegen 2025 en zwaar verloren, zie de huidige energiecrisis. Nu moeten we met de rug tegen de muur toch de centrales open houden.
Hadden we de kerncentrales open gelaten was er geen tekort in 2025 en verder.

Leren we dan echt niet bij???
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”