TV Vlaanderen install, Astra zoeken lukt niet, 0% signaal

Alles over TV en Internet via satelliet
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Wie kan me helpen ?
Gisteren heb ik bij 1ste installatie de TV Vlaanderen schotel trachten uit te lijnen naar de Astra 23,5 sateliet maar ik krijg langs géén kanten ook maar iets van signaal.
In het menu manuele ant afstelling blijven de sterkte en kwaliteit meters op 0% hangen. Ook het automatisch scannen naar mogelijks 4 satelieten blijft op status "niet gevonden" staan.
De schotel staat op 30° gericht naar het zuiden of er links van zoals het meegeleverde kompas/mal aanduidt.
Niks, 0,0% signaal.
Ik verwacht dat als je als iets of wat in de goede richting zit toch iets van signaal moet ontvangen ... het blijft op 0% en veranderd niet.
Voeding naar de LNB is in orde. Ik meet 18,6 Volt op de coax die in de LNB gaat ...
Doe ik iets fout of hebben we hier te maken met een defect onderdeel.
Graag tips.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je betaalt leergeld denk ik.
Iet of wat in de goede richting is niet genoeg om signaal te hebben. Een paar tienden van een graad afwijking hier maakt 36000 km verder een enorm verschil.
Probeer azimuth en elevatie al zo goed mogelijk in te stellen, vijs alles niet te vast zodat je zowel in de breedte als in de hoogte nog kunt bewegen.
Sluit alles aan en zorg dat je via een signaalmeter of ontvanger/monitor direct ziet als je signaal krijgt tijdens het afstellen.
Beweeg de schotel een weinig naar links en rechts tot je signaal krijgt.
Geen signaal? Doe dan hetzelfde nadat je de schotel iets lager of hoger hebt ingesteld.
Kan zeker wel wat zoeken zijn, een schotel zelf installeren is goed te doen, maar is de eerste keer zeker niet plug and play.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Xplod schreef:Ik verwacht dat als je als iets of wat in de goede richting zit toch iets van signaal moet ontvangen ...
Neen. Je moet écht op de millimeter goed zitten en de paal waaraan de schotel hangt moet 100% waterpas staan. Zonnig weer met blauwe lucht is ook handig voor maximaal signaal.

1) Gebruik dishpointer voor de exacte elevatie op jouw adres: https://www.dishpointer.com/
2) Uitrichten met kompas naar 23,5° Oost
3) Schroeven beetje bij beetje vastdraaien, telkens controleren of je signaal hebt en millimeter per millimeter optimaliseren tot je het best mogelijke signaal hebt.
4) Instelling van ontvanger moet natuurlijk overeenkomen met LNB/satellieten. (4 satellieten scannen lijkt me voor een standaard TV Vlaanderen-schotel een compleet foute instelling) De Duo-LNB van TV Vlaanderen ontvangt slechts 2 satellieten: Astra 1 19,2° Oost en Astra 3 23,5° Oost.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Kan je een single transponder scannen met je ontvanger?
Dan kan je na je denkt een satelliet gevonden te hebben met de satfinder scannen op bv 12187.50Mhz H 29900 FEC 2/3 (see https://en.kingofsat.net/pack-canaldigitaal.php ) om kanalen als Canvas HD te zien binnenkomen. zo hoef je niet te wachten tot heel de sat scan gedaan is. Als je compleet andere kanalen hebt, of niets dan heb je uitgericht op de verkeerde satelliet.
De software satfinder kan je in een deftige ontvanger ook op die transponder zetten overigens.
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

De LNB heeft 4 uitgangen. Enkel de 1ste heeft geen dopje dus ik veronderstel dat dit de juiste is.
Hij heeft een grote ovale kop voor 23,5° en 19,2°
Uitrichten is zoeken, dat besef ik wel en Dishpointer heb ik ook deze ochtend geraadpleegd. Ik denk dat ik nog ietjse meer naar het oosten moet zoeken zo te zien.
De elevatiehoek staat op 30°... wat toch op zijn minst wel al wat signaal moeten geven als je al iets of wat in de goede richting zit.
Maar kan er mij iemand exact vertellen waar in het menu dat ik de signaal- en kwaliteitsmeters moet bekijken.
Ik vind ze wel maar ze blijven steevast 0% aanduiden. Misschien kijk ik naar de verkeerde.
Telefonische hulp heeft me gezegd te zoeken naar station 99 en nog ééntje .... effe vergeten .... en dat zouden te testkanalen van elke sateliet moeten zijn.
Probleem is dat je waarschijnlijk eerst een zenderscan zou moeten uitvoeren wat dus nog niet gelukt is omdat ik nog geen signaal ... lees constant 0% dus .... heb.
Gisteren wel 2u zitten zoeken en richten ....
Straks in de vooravond gaan we het nog eens proberen.
De gouden tip is welkom.
Aja ... hoe zit dat juist met die 11° waarop de LNB moet gepositioneerd worden. Is die belangrijk in ons geval ?
En wat met die LNB f1 tot f4. Slaan die op de uitgangen vd LNB ofzo of moet ik echt naar uitgang 3 ... zie ook onderstaande link vanwaar mijn vraag dan ook uit voort vloeit.

https://www.deschotelshop.be/satelliet-posities
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Xplod schreef:Aja ... hoe zit dat juist met die 11° waarop de LNB moet gepositioneerd worden. Is die belangrijk in ons geval ?
Dat is de skew. Moet zeker ingesteld worden! De LNB mag in z'n houder niet waterpas staan, maar moet 11° schuin staan. Dat is zo omdat de satelliet niet perfect verticaal of horizontaal op jouw schotel uitzendt. Gebruik de handleiding en een sjabloon waarop die 11° is getekend om de LNB correct te verdraaien.
Xplod schreef:Telefonische hulp heeft me gezegd te zoeken naar station 99 en nog ééntje .... effe vergeten .... en dat zouden te testkanalen van elke sateliet moeten zijn.
CNN International staat op nummer 99, dat is goed om Astra 1 19,2° te testen. Op nummer 14 staat het TV Vlaanderen Infokanaal, dat is goed om Astra 3 23,5° te testen. Deze kanalen zijn voor iedereen vrij te ontvangen zonder abonnement, daarom worden ze aangeraden om te testen.
Xplod schreef:En wat met die LNB f1 tot f4. Slaan die op de uitgangen vd LNB ofzo of moet ik echt naar uitgang 3 ... zie ook onderstaande link vanwaar mijn vraag dan ook uit voort vloeit.
Handleiding LNB raadplegen, is het een Duo LNB Quad? Dan slaat die 4 op het aantal ontvangers/tuners dat je kan aansluiten.
Xplod schreef:Maar kan er mij iemand exact vertellen waar in het menu dat ik de signaal- en kwaliteitsmeters moet bekijken.
De handleiding, want ik ken die menu's niet.

De gouden tip: je moet écht begrijpen (minstens de praktische kant) waarmee je bezig bent, ik stel voor dat je een zondagnamiddag handleidingen leest in plaats van te prutsen in de gietende regen.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

10 euro extra uitgeven aan een sattfinder
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

raf1 schreef:
De gouden tip: je moet écht begrijpen (minstens de praktische kant) waarmee je bezig bent, ik stel voor dat je een zondagnamiddag handleidingen leest in plaats van te prutsen in de gietende regen.
Ik weet wel waar ik mee bezig ben hoor. Ik heb vroeger genoeg antennes geplaatst ...
Ik heb zelfs onlangs ook mijn ON1xx radioamateur licentie her-activeerd en heb een electronica- en 30j+ technieker achtergrond.
Ik ben dus niet echt een leek in die materie ;)
Maarja ... voor alles een 1ste keer, schoteltje uitrichten ... en dat dit simpel op 2u te arrangeren valt zoals ze in de wel héél povere handleiding uitleggen ... not ! Zelfs de 11° kwestie wordt niet vernoemd dus ben ik maar vanmorgen naar antwoorden op het internet gaan zoeken.
Nochthans heb ik zo'n 20j geleden ... just ... ooit een schotel met 2 LNB's geinstalleerd voor mezelf en dat ging héél vlotjes toen. In de analoge tijd nog.

Het is daarom best wel vreemd dat ik dus echt helemaal niks ontvang ... 0% ... er zou toch "iets" van signaal moeten zijn denk ik dan.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Ontvangst van TVV signalen is bij ideaal weer best al lastig genoeg met bv een (te) kleine schotel. Elevatie instellen: 29,7/30 graden, en langzaam - heel langzaam - verdraaien doorheen positie van 23,5 graden oostelijk van 180 graden zuid. Analoog, digitaal, alles gaat prima zonder satellitefinder of ander speelgoed... Succes :-D
PS: kijk naar de hemel in de richting van het ruimtetuig dat meer dan 36.000 km verwijderd is, en je begrijpt onmiddellijk dat heel traag verdraaien een noodzaak is! Wees ook zeker dat je ontvanger staat afgestemd op de juiste zender natuurlijk...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sinds ze alleen nog digitaal uitzenden heb ik me een satfinder moeten aanschaffen.
Het lukte niet meer zonder.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Xplod schreef:Het is daarom best wel vreemd dat ik dus echt helemaal niks ontvang ... 0% ... er zou toch "iets" van signaal moeten zijn denk ik dan.
Tja, het is niet zomaar een antenne, het is een parabolische antenne met een brandpunt en een LNB die recht op dat brandpunt gericht staat. Als je het signaal van de satelliet niet in dat brandpunt kan "vangen" dan heb je sowieso 0% signaal.

Een dik pak regenwolken is trouwens genoeg om een correct geïnstalleerde schotelantenne zonder signaal (ja, 0%) te zetten. Dat heb ik gisteren tijdens het onweer nog ervaren.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Best wel grappig filmpje op tvvlaanderen. Anno 2021 krijpt ge nog altijd op het dak om daarna in uw living de signaal sterkte te checken ( en dan hebt ge nog de helden die alles verslepen naar het dak )
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

9livesuni schreef:Best wel grappig filmpje op tvvlaanderen. Anno 2021 krijpt ge nog altijd op het dak om daarna in uw living de signaal sterkte te checken ( en dan hebt ge nog de helden die alles verslepen naar het dak )
Er bestaat natuurlijk goeie apparatuur om dat te doen zonder je tv op je dak te zetten. Maar als je 't maar een paar keer in a lifetime nodig hebt, ontzien sommigen misschien de aankoop ervan.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Xplod schreef:
raf1 schreef:
Het is daarom best wel vreemd dat ik dus echt helemaal niks ontvang ... 0% ... er zou toch "iets" van signaal moeten zijn denk ik dan.
Zou alvast als hulp nodig,
Bijv. al eens vertellen welke ontvanger, welke schotel, welke lnb.
Het is niet omdat een lnb 4 uitgangen heeft, hierdoor 4 satellieten kunnen worden ontvangen.
Dus bvb een link naar wat in bezit zou al handig zijn.
En J
IMG2021.jpg
e zou ook niet de eerste zijn die de bevestiging aan de mast verkeerd heeft gemonteerd.

Als vb die 30 ° moet als men achter de schotel staat aan de rechterkant zijn.
Dus de kleine inkeping van aan de mast bevestiging aan de rechter kant.
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Nieuwe poging vandaag.
Montage-paal nog eens gechecked en perfect waterpas gezet.
Elevatie op 30°
Effe heen en weer op Astra 3 23,5° en meteen bingo. Klein changeke denk ik dan :p
Max. 83% signaalsterkte ... kwaliteit een pak minder. De balk komt af en toe geel.
Astra 2 nog beter van signaal, rond 88% ... die zit als ik me nog goed herriner op 28,5° ... just ?
Astra 19,2° nog niks van signaal. Wordt nog effe zoeken ... doet mij vermoeden dat ik iets te ver naar het oosten zit te kijken met de schotel soit ... mijn vriendin kan alvast alle vlaamse zenders bekijken in perfecte kwaliteit.
LNB head ook op 11° gezet ... misschien in de verkeerde richting ... moet dat idd nog eens dubbelchecken. Alles is idd mm-werk.

Extra tips uiteraard nog welkom :p
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

:banana:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

:-) Fijn, voorlopig is dat goed genoeg om wat tv te zien.

Kijk bij het uitrichten alleen naar de signaalkwaliteit, de signaalsterkte zal sowieso goed zijn als je bekabeling en ontvanger in orde zijn.
Niet te snel tevreden zijn, elke procent signaalkwaliteit extra betekent minder signaaluitval tijdens hevige regen en onweer.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat geeft moed, maar is de LNB nu een duo quad zoals raf1 al aangaf?
Je hebt nu vrij goede, maar nog geen perfecte waarden op 23,5 en 28,5 Oost (5 graden verschil).
Ik vraag mij af of de LNB niet bedoeld is voor 19,2 en 23,5 Oost (4,3 graden verschil) waarbij je misschien voor die 2 satellieten 100% haalt.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Flippi schreef:Dat geeft moed, maar is de LNB nu een duo quad zoals raf1 al aangaf?
Je hebt nu vrij goede, maar nog geen perfecte waarden op 23,5 en 28,5 Oost (5 graden verschil).
Ik vraag mij af of de LNB niet bedoeld is voor 19,2 en 23,5 Oost (4,3 graden verschil) waarbij je misschien voor die 2 satellieten 100% haalt.
Zonder verdere info blijven we maar gissen.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Als leek ga ik een gokje wagen,

Het is een duo lnb quad, die voor canal plus 19 en 23

Je monteert de klem op 19 volgens de handleiding en gaat daarmee naar den 23 nog wat verder prullen eh voila met het nodige geluk 23/28 met beiden slecht signaal.

Het punt is dat de handleiding van de kop voor oude installaties die op 19 staan terwijl best practice je op de 23 mikt ( dan wel met de 23 kop ) omdat deze het zwakst zou zijn. Zoals de andere handleiding van tv vlaanderen vermeld.

De klem verwisselen zou een correcte montage geven voor 19/23
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

fendtje schreef:Zonder verdere info blijven we maar gissen.
Ik denk dat we niet veel moeten gissen:
  • - de TS heeft een Astra Duo Quad LNB voor 19.2 en 23.5 Oost
    - hij heeft deze nu uitgericht op 23.5 en 28.5 Oost, maar geen perfecte ontvangst.
Zoals de vorige posters al aangaven:
Hij is op de goede weg, maar moet de LNB nu uitrichten op de 2 correcte posities (19.2 en 23.5) ..
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

TV Vlaanderen zegt dat de duo LNB, je ziet duidelijk dat er 2 in 1 behuizing zitten met 4 aansluitingen in totaal, met de klem op de 23,5 moet gemonteerd worden en dat die ook nog eens helemaal tegen de klemhouder dient aan te zitten.

We spreken hier dus idd van een 23,5 en een 19,2. Op de 19,2 hebben we nog niks. Op 23,5 ong. 81% en op die 28° zelfs nog ietske meer .... maarja ... met die laatste ben ik niks mee waarschijnlijk.
19,2° moet nog uitgericht raken. Ik moet dus duidelijk terug wat meer richting het zuiden mikken.
Flippi schreef: Ik vraag mij af of de LNB niet bedoeld is voor 19,2 en 23,5 Oost (4,3 graden verschil) waarbij je misschien voor die 2 satellieten 100% haalt.
Klopt en dat staat duidelijk ook op de LNB.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Xplod schreef: We spreken hier dus idd van een 23,5 en een 19,2. Op de 19,2 hebben we nog niks. Op 23,5 ong. 81% en op die 28° zelfs nog ietske meer .... maarja ... met die laatste ben ik niks mee waarschijnlijk.
19,2° moet nog uitgericht raken. Ik moet dus duidelijk terug wat meer richting het zuiden mikken..
Je ontvangt nu dus Astra 28.5 op de 23.5 kop, en Astra 23.5 op de 19 kop.

Jouw antenne staat min of meer goed kwa hoogte, maar gericht naar 28.5 Oost.
Je moet deze dus 5gr oostwaarts draaien tot je terug beeld hebt op 23.5.
Dan verder (mm per mm) optimaliseren (ook hoogte) tot je maximale ontvangst hebt, en de antenne vastzetten.
Dan zal je automatisch ook Astra 19 optimaal hebben (bij te regelen met de skew.)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

didi79 schreef: Er bestaat natuurlijk goeie apparatuur om dat te doen zonder je tv op je dak te zetten. Maar als je 't maar een paar keer in a lifetime nodig hebt, ontzien sommigen misschien de aankoop ervan.
Mijn alternatief ipv TV op het dak te zetten :-)
+ Tablet staat beneden naar TV gericht, hiermee neem ik beeld en klank.
+ Gsm gaat mee naar boven, en met een Videocall tussen tablet en gsm zie ik perfect het resultaat van de uitlijning...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Xplod schreef:TV Vlaanderen zegt dat de duo LNB, je ziet duidelijk dat er 2 in 1 behuizing zitten met 4 aansluitingen in totaal, met de klem op de 23,5 moet gemonteerd worden en dat die ook nog eens helemaal tegen de klemhouder dient aan te zitten.

We spreken hier dus idd van een 23,5 en een 19,2. Op de 19,2 hebben we nog niks. Op 23,5 ong. 81% en op die 28° zelfs nog ietske meer .... maarja ... met die laatste ben ik niks mee waarschijnlijk.
19,2° moet nog uitgericht raken. Ik moet dus duidelijk terug wat meer richting het zuiden mikken.
Flippi schreef: Ik vraag mij af of de LNB niet bedoeld is voor 19,2 en 23,5 Oost (4,3 graden verschil) waarbij je misschien voor die 2 satellieten 100% haalt.
Klopt en dat staat duidelijk ook op de LNB.

Als de 23 op verlengde arm staat moet de 19 hoger staan. Van achter de schotel gezien staat lnb hoger van 19.
Als de 19 in verlengde arm staat moet de 23 lager staan. Van achter schotel staat lnb lager van 23.
Afhankelijk welke lnb op schotel arm dan nog de schotel hoek die iets verschillend is.
Uit eigen ervaring 19 op de arm en de 23 iets lager de simpelste oplossing.
En wat X plod schrijft die 28 is bijna zeker de 19.
Enkel nog controleren of de diseq instelling in de ontvanger goed staat a en b. desnoods a-b maken en b - a maken.
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Bedankt voor all heel interessante tips.
Zeker ivm het feit dat de 19,2 iets hoger moet staan dan de 23,5 gezien van aan de achterzijde vd schotel.
Waarschijnlijk proberen we dit weekend nog eens verder.
Ik hou jullie op de hoogte

Gr. Jan ;)
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat, Canaaldigitaal, Starlink ...”