Nieuwe lease: elektrische familiewagen

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Dat het operationeel beheer door de werkgever kan en zal uitbesteed zijn aan een externe service verlener had ik er inderdaad niet bijgezet, maar dat verandert niets aan het proces. Als altijd alles tot in zo'n detail hier moet aangehaald worden zou a) elk topic bladzijden lang zijn en b) voor velen onnoemelijk saai en technisch worden.

Maar ja dus, zoals jij het uitlegt, zo werkt het ...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Maar dat zijn dan 10A laders, die in een stopcontact moeten?
Dat zijn geen "laadpalen" hé, dat klinkt meer als een "noodoplossing" voor als je op reis bent.
Hoe gebeurt de afrekening als je een eigen (eigendom van de bestuurder, niet huren, leasing optie, ...) laadpaal hebt?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Niet noodzakelijk, ik heb zelf een 7,4 en 11kW laadkabel, geen laadpaal. Als je zelf al een eigen laadpaal hebt maar de auto is van het bedrijf, dan vermoed ik dat je die laadpaal toch zal moeten aansluiten op een service center opdat er doorfacturatie kan gebeuren. Anders zie ik niet goed in hoe je je verbruik gaat aantonen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

SpecialK schreef:Niet noodzakelijk, ik heb zelf een 7,4 en 11kW laadkabel, geen laadpaal.
En hoe sluit je die dan aan?
Een stopcontact geeft toch nooit 30A (7kW) of 50A (11kW)?
Als je zelf al een eigen laadpaal hebt maar de auto is van het bedrijf, dan vermoed ik dat je die laadpaal toch zal moeten aansluiten op een service center opdat er doorfacturatie kan gebeuren. Anders zie ik niet goed in hoe je je verbruik gaat aantonen.
Ik meen begrepen te hebben dat ze bij ons met een telmodule in de auto gaan werken, die het laden van de auto doorgeeft aan de leasemaatschappij, die het op hun beurt doorgeeft aan mijn werkgever die het dan doorgeeft aan het sociaal secretariaat.
Maar geen van mijn directe collega's heeft een EV. Het verbod op pure brandstofwagens dateert nog maar van 2021/Q1. En de bestelde hybrides zijn voorlopig het besteltraject nog niet ontgroeid :).
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Thuis heb ik monofase, daar gebruik ik het 7,4kW kabel. Ik heb mijn elektriciteitskast wat aangepast en een 32A CEE stopcontact geïnstalleerd.
De 11kW kabel gebruik ik op verplaatsing, op een 3-fasig 16A stopcontact.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 523
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:
SpecialK schreef:Niet noodzakelijk, ik heb zelf een 7,4 en 11kW laadkabel, geen laadpaal.
En hoe sluit je die dan aan?
Een stopcontact geeft toch nooit 30A (7kW) of 50A (11kW)?
Als je zelf al een eigen laadpaal hebt maar de auto is van het bedrijf, dan vermoed ik dat je die laadpaal toch zal moeten aansluiten op een service center opdat er doorfacturatie kan gebeuren. Anders zie ik niet goed in hoe je je verbruik gaat aantonen.
Ik meen begrepen te hebben dat ze bij ons met een telmodule in de auto gaan werken, die het laden van de auto doorgeeft aan de leasemaatschappij, die het op hun beurt doorgeeft aan mijn werkgever die het dan doorgeeft aan het sociaal secretariaat.
Maar geen van mijn directe collega's heeft een EV. Het verbod op pure brandstofwagens dateert nog maar van 2021/Q1. En de bestelde hybrides zijn voorlopig het besteltraject nog niet ontgroeid :).
Mijn hybride heeft voor thuis een lader die je ih stopcontact kan steken en die lader geeft zelf het verbruik door.. Alle maanden komt er een afrekening en wordt het verbruik aan standaardtarief betaald. Hoe ze dat gaan oplossen zodra het #capaciteitstarief er is weet ik ook niet maar dat pakken we aan als het zover is.. Ik kan me dus voorstellen dat die laadpalen voor thuis ook dergelijke data kunnen doorsturen.. Sowieso moet dat via een kaart gaan want anders zou iedereen zo maar kunnen inpluggen en laden.. Dat kijk het me ook niet
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

De teller voor de afrekening zit inderdaad niet in het stopkontakt of de laadpaal, maar in de speciale kabel die bij bedrijfswagens wordt gebruikt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bij ons is het ook de laadinfrastructuur die het verbruik doorgeeft en dan terugbetaald wordt. Bij een PHEV krijgen we een Smart Cable waar je telefoon mee verbindt (hoe? dunno) en die dan via een app het verbruik doorgeeft. Bij een EV wordt een wallbox op kosten van 't werk geinstalleerd. Er is daarbij ook sprake van een 'datakabel' om het verbruik door te geven, dus blijkbaar werkt die dan niet via de app op je telefoon. Ook zou die kunnen load balancen, zodat hij niet/trager laadt als je andere grote verbruikers hebt, maar geen idee hoe dat dan werkt.

Ik ben op 't werk wat aan het rondvragen, maar merk toch ook dat er nog heel veel onduidelijkheid is, terwijl we verwacht worden van tegen begin mei besteld te hebben. Ik zie collega's een EV bestellen en als je dan vraagt over capaciteitstarief en hoe dus het laden in te plannen thuis, horen ze het in Keulen donderen.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Als het om een bedrijfswagen gaat die je ook daadwerkelijk voor het werk gebruikt zal je niet veel kunnen plannen thuis ... dan is het enkel in de avond en nacht mogelijk. Dan maar hopen dat je die EV vooral op het werk zelf kan opladen en dat je werkgever dat zomaar toestaat, want dan laad je natuurlijk ook gratis voor privé-gebruik (naar analogie met de bedrijfswagen, tankkaart inbegrepen van nu).

Maar als het zo'n bedrijfswagen is, die géén salariswagen is maar gebruikt voor het werk is de kans voorlopig klein dat het een EV wordt, maar eerder een PHEV. Want de EV koppelt voorlopig een te hoge kost nog vaak met een te beperkt bereik voor aktief professioneel gebruik. Wordt zo enigzins voorbehouden voor de begunstigden van een salariswagen, zeg maar hoger kader en directie van bedrijven.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

heist_175 schreef:Maar dat zijn dan 10A laders, die in een stopcontact moeten?
Dat zijn geen "laadpalen" hé, dat klinkt meer als een "noodoplossing" voor als je op reis bent.
Of een PHEV. Die hebben een kleinere batterijcapaciteit.
Je hebt het over de laadkabel die standaard bij een EV geleverd wordt. Dat is doorgaans max. 10-12A en heeft ook geen kWh teller aan boord.
Er zijn ook laadkabels met een MID kWh teller (die zelfs draadloos communiceren) en een hoger instelbaar vermogen kunnen leveren
Hoe gebeurt de afrekening als je een eigen (eigendom van de bestuurder, niet huren, leasing optie, ...) laadpaal hebt?
Bedoel je een eigen laadpaal maar een BEV salarisauto?
Op net dezelfde wijze als ik voorheen beschreef. Met een laadpaal met MID kWh teller aan boord met een back office abo (meestal betaald door de werkgever) dat de kosten verrekend op een vooraf gecommuniceerde tariefbepaling.
Of periodiek declareren van de kosten van de zelf thuis afgenomen stroom bij de werkgever.
Of alleen via een laadpas via openbare laadpalen in een vooraf omschreven omschrijving.
Of een combinatie van voorgaanden.

Alles hangt gewoon af van de car policy van het bedrijf dat salarisauto's toekent en de voorwaarden die daar gelden.
Voor de gebruiker is een laadpaal met kWh teller natuurlijk het handigst. En met back up nog handiger.
Maar hoe handiger hoe duurder in gebruik. Grote firma's zullen eerder voor de handigste formule gaan en hoe kleiner de firma hoe losser en goedkoper ermee zal omgegaan worden.
Tom35 schreef:Sowieso moet dat via een kaart gaan want anders zou iedereen zo maar kunnen inpluggen en laden.. Dat kijk het me ook niet
Nee, dat moet niet sowieso via een laadkaart gaan.
Ik gebruik bv. een multilaadkaart voor openbaar laden (en eventueel tanken) maar voor de thuislaadpaal heb ik bewust gekozen voor plug and play ipv steeds met een kaart te gaan klooien (ik bestuur het starten en stoppen van een sessie en het laadvermogen liever softwarematig en vanop afstand dan fysiek steeds een kaart tegen die paal te gaan plakken).
Ik zie bij een laadpaal aan huis ook niet zomaar iedereen ongezien komen laden. Het is niet dat je op 5 minuten een auto vollaad hè. En een vreemde auto die enkele uren op je oprit of onder je carport (in je garage zou sowieso al moeilijk geen) staat te laden gaat al vlug opvallen.
En als je het niet betrouwt kan je nog altijd de laadpaal via je account (software) blokkeren en deblokkeren (wat ik alleen gebruik wanneer ik langdurig afwezig ben).
Tomby schreef:Er is daarbij ook sprake van een 'datakabel' om het verbruik door te geven, dus blijkbaar werkt die dan niet via de app op je telefoon. Ook zou die kunnen load balancen, zodat hij niet/trager laadt als je andere grote verbruikers hebt, maar geen idee hoe dat dan werkt.
Back office doorgeven kan doorgaans op drie manieren: draadloos via 4G door een SIM-kaart in de laadpaal te steken (wanneer ondersteund), via WIFI naar je huisrouter (minst betrouwbaar) of via een UTP kabel met RJ45 naar de router/modem van je internetverbinding.
Loadbalancen heeft daar niets mee te maken en is een andere verbinding. Dat is een UTP kabel met een RJ11 op de P1 poort van de digitale meter of via stroomklemmen op de automaat in de automatenkast.

Capaciteitstarief maakt ook deel uit van de carpolicy en is een afspraak tussen werkgever en werknemer. Ofwel draait de werknemer er volledig voor op (thuis kunnen laden is een gunst/extra voordeel en thuis snel laden ook) ofwel wordt er een forfaitair bedrag bepaald voor het capaciteitstarief.
Digicafé schreef:De teller voor de afrekening zit inderdaad niet in het stopkontakt of de laadpaal, maar in de speciale kabel die bij bedrijfswagens wordt gebruikt.
Dat is een mogelijkheid maar niet steeds een voorwaarde.
Er is geen "speciale kabel" die bij bedrijfswagens wordt gebruikt. Dat is dan gewoon een laadkabel met ertussen een doos met een communicatiemodule. Je kan net zo goed een bedrijfswagen hebben met de standaard meegeleverde AC/DC laadkabels maar waarbij de verrekening op verplaatsing via een laadpas gebeurt en de verrekening thuis door een communicatiemodule in de laadpaal.
Want de EV koppelt voorlopig een te hoge kost nog vaak met een te beperkt bereik voor aktief professioneel gebruik. Wordt zo enigzins voorbehouden voor de begunstigden van een salariswagen, zeg maar hoger kader en directie van bedrijven.
Ook dat laatste hangt af van de carpolicy van het bedrijf en hoe ver de CEO mee is met zijn/haar tijd.
De TCO van een EV is al veel lager dan deze van een ICE. In het bedrijf waarvan wij onze BEV betrekken wordt het gebruik van de EV al jarenlang gepusht. Tot en met het laagste niveau van werknemer (inclusief laadkaart en laadpaal aan huis op kosten van de werkgeven, indien technisch mogelijk). Het waren eerder de hogere kaderleden die het niet zo op een EV gemunt hadden want dan kunnen ze zich met een oversized auto niet meer echt onderscheiden van de rest van de werknemers.
Bovendien laat een overwegend elektrisch wagenpark het bedrijf nog eens toe om laadpalen op de bedrijfsparking te plaatsen (en als ze die openstellen voor werknemers van andere bedrijven nog eens extra fiscale voordelen met zich meebrengt) waar ze veel lagere energietarieven betalen dan particulieren op aan openbare laadpalen waardoor de TCO van een EV nog eens daalt tov ICE.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Digicafé schreef:Als het om een bedrijfswagen gaat die je ook daadwerkelijk voor het werk gebruikt zal je niet veel kunnen plannen thuis ...
Maar als het zo'n bedrijfswagen is, die géén salariswagen is maar gebruikt voor het werk is de kans voorlopig klein dat het een EV wordt, maar eerder een PHEV.
Inderdaad, dat wordt bij ons ook aangeraden. Wie veel naar klanten moet, neemt best een PHEV. Die voor wie het bijna puur een salariswagen is, wordt een EV aanbevolen.

Totaal off-topic: maar hoe stom is het niet dat kofferruimtes bij SUVs/breaks blijkbaar standaard aangegeven wordt tot aan de hoedenplank / onderkant raam. Een voordeel van die wagens is juist dat je ze tot het dak kunt laden, maar dat volume vind je gewoon nergens, het is dan direct het volume met achterzetels plat. :bang:
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Omdat het verkeerstechnisch zo hoort - indien te weinig ruimte in die standaard laadruimte, zetels plat.
Het zicht achteruit moet immers in theorie gevrijwaard blijven.
Laden boven de gordellijn is niet aan te raden (maar ... vaak onontkoombaar)
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik weet dat er vroeger een bepaalde reglementering was dat als je binnenspiegel 'belemmerd' was, je wagen over een rechterzijspiegel moest beschikken, maar dat is ondertussen al vele jaren een standaardverplichting geworden.

Mijn inziens geen probleem, mits je je lading veilig kan zekeren (ik heb daar zo een 'hondenscherm'/bagagescherm voor).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Tomby schreef:
Totaal off-topic: maar hoe stom is het niet dat kofferruimtes bij SUVs/breaks blijkbaar standaard aangegeven wordt tot aan de hoedenplank / onderkant raam. Een voordeel van die wagens is juist dat je ze tot het dak kunt laden, maar dat volume vind je gewoon nergens, het is dan direct het volume met achterzetels plat. :bang:
On topic: je kan je dan altijd verlaten op de bananaboxtest van Bjorn Nyland. :idea:
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Digicafé schreef:Laden boven de gordellijn is niet aan te raden (maar ... vaak onontkoombaar)
Daarom heb ik mij een bagagenet die bij de wagen hoort aangeschaft. Die kan ik met riemen (gelijkaardig als een gordel) als een snaar spannen. 't Was geen goedkoop net, maar ze heeft me al vele malen een grote dienst bewezen. Nu de kinderen wat groter worden zal het nut wat minder zijn, maar toch...
Computer(k)nul
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Nog vervelender en een trend die zich lijkt door te zetten : bijna alle merken schrappen hun break varianten uit hun gamma.
Ligt technisch ook wat moeilijker voor EV of PHEV, maar toch ... ze zijn niet te tellen de werknemers die zo'n wagen best kunnen gebruiken.
Maar voor wagenfabrikanten is het nu ofwel SUV ofwel bestelwagen, lijkt het wel.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Digicafé schreef:Omdat het verkeerstechnisch zo hoort - indien te weinig ruimte in die standaard laadruimte, zetels plat.
Het zicht achteruit moet immers in theorie gevrijwaard blijven.
Laden boven de gordellijn is niet aan te raden (maar ... vaak onontkoombaar)
Je redenering klopt totaal niet. Er worden immers altijd 2 volumes opgegeven, en dat 2de volume is net met zetels plat en tot aan het dak. En tot aan het dak laden vanaf de voorzetels is m.i. nog een pak gevaarlijker dan tot het dak laden vanaf de achterzetels (waar je inderdaad vaak nog een rolnet hebt).
Digicafé schreef:Nog vervelender en een trend die zich lijkt door te zetten : bijna alle merken schrappen hun break varianten uit hun gamma.
Ligt technisch ook wat moeilijker voor EV of PHEV, maar toch ... ze zijn niet te tellen de werknemers die zo'n wagen best kunnen gebruiken.
Maar voor wagenfabrikanten is het nu ofwel SUV ofwel bestelwagen, lijkt het wel.
Welke zijn dat dan ? Want ik kon er zo zelf geen bedenken en dan wat merken afgegaan en de enige die ik momenteel vind is de Clio Grandtour. Ik kan me echt niet inbeelden dat merken hun verkoopkanonnen (C/E Estate, 3/5 Touring, A4/A6 Avant, Golf/Passat Variant, etc) uit het gamma gaan halen.

Een trend die zich wel doorzet is dat elke fabrikant het blijkbaar cool vindt om het hele dashboard te gaan vervangen door 1 gigantische opgeplakte tablet. Ik was daarnet eens naar een BMW 3 gaan zien die dat nog niet heeft. Wat blijkt, wie nu bestelt, bestelt een facelift die in juli officieel aangekondigd gaat worden en die óók al zo een enorme tablet krijgt (zoals al in de i4). Pfffff....
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

@tomby Mijn redenering heeft niets te maken met wat de fabrikanten opgeven, wel met wat het verkeersreglement voorschrijft... je reactie zit naast mijn punt "verkeerstechnisch".

Mijn schoonzoon is aan het shoppen voor een break/firmawagen en krijgt nagenoeg bij elk merk te horen dat er lange levertijden zijn én dat tegen het volgende modellenjaar de breaks er niet meer zullen zijn. Tja, we zien wel hé ...
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Wou er geen speciaal topic voor starten maar kort vraagje voor de gebruikers van een EV van het werk: als de wallbox door je werk betaald wordt; is er dan een soort max installatiebedrag? Op mijn appartement zouden er eigenlijk grondwerken uitgevoerd moeten worden voor de kabels te trekken en die kabel moet van meer dan 40meter ver komen... :lol:

Dus het is niet zomaar een wallbox installeren met 10 meter kabel eraan en wat aanpassingen in de zekeringenkast/aan de meter...

Wat is de policy daarvoor bij jullie werkgevers zowat?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

cyberbozzo schreef:Wat is de policy daarvoor bij jullie werkgevers zowat?
Bij ons wordt er een waarde op gekleefd van €2000. Hierbij voorzien ze max. 8m installatiekabel, max. 15m datakabel, en 1 boorgat. Alles extra is ten laste van de werknemer. Geen idee of dat 'specs' zijn die van Blue Corner komen, van Leaseplan, of van de werkgever. Ik vermoed eigenlijk gewoon dat het een standaard pakket is dat Blue Corner aanbiedt, maar ik kan mis zijn. Je kan wel een gratis audit aanvragen zodat ze komen kijken thuis wat mogelijk is, en hoeveel het je zal kosten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

cyberbozzo schreef:Wou er geen speciaal topic voor starten maar kort vraagje voor de gebruikers van een EV van het werk: als de wallbox door je werk betaald wordt; is er dan een soort max installatiebedrag? Op mijn appartement zouden er eigenlijk grondwerken uitgevoerd moeten worden voor de kabels te trekken en die kabel moet van meer dan 40meter ver komen... :lol:

Dus het is niet zomaar een wallbox installeren met 10 meter kabel eraan en wat aanpassingen in de zekeringenkast/aan de meter...

Wat is de policy daarvoor bij jullie werkgevers zowat?
Laadpaal met kWh teller en display geplaatst op kosten van werkgever met naar keuze plug and play of activeren via persoonlijke laadpas, losse laadkabel of vaste laadkabel maar geen keuze inzake merk laadpaal (moet back office ondersteunen), wel keuze 1F of 3F aansluiting (zekering laadpaal 1F tot 7,2 kW en 3F tot 22 kW, laadpaal ondersteund 1F en 3F), inbegrepen zekeringkast, zekeringen, SIM-kaartactivatie en tot 15 meter graafwerken en netwerk en datakabel. Voor alles daarboven moet er eerst een plaatsbezoek komen en een offerte gemaakt en goedgekeurd.
Werken worden door de werkgever uitbesteed aan een gespecialiseerde firma die nadien ook de back office verzorgt.
Na drie jaar wordt de laadpaal je eigendom maar de kosten van de back office blijven ten laste van de werkgever.
In een appartement is er meestal een andere regeling omdat de laadpaal dan meestal op de (ondergrondse) staanplaats moet komen en er niet gewerkt wordt met de private zekeringkast maar met een apparte zekeringkast met een lager kWh tarief en loadbalancing tussen verschillende laadpalen.
Maar omdat dit werken over gemeenschappelijke delen vraagt en een tussenkomst van de e-leverancier is dit nadien nogal moeilijk uit te voeren.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Hier vandaag of morgen m'n i4 eDrive35 G26 bestellen. Zal voor het interieur wel een kleine downgrade zijn tegenover de F40 die tsjokvol opties stak, maar kom ...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

;
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

In de (gedateerde) vorige berichten ging het over over granny chargen aan 10A.
Onlangs heb ik ook mijn PHEV mogen ontvangen na 2j wachten.

Het elektrische rijden bevalt prima maar de range valt tegen. Ik zou woon-werk bijna retour kunnen op één lading maar nu is dat slechts één richting. Afhankelijk van de temperatuur hou ik al dan niet een paar KM over. De snelweg vreet bovendien extreem veel lading. Maar dat is met brandstof natuurlijk identiek.

Ik heb ook een granny charger gekregen die via Sigfox continue de laadbeurt info doorstuurt. Het apparaatje komt met een App (NEXXTMOVE) die een maandprijs bepaald op basis van de markt/vreg? Mijn werkgever betaald dit in ieder geval elk kwartaal uit. De 10A is voor een PHEV plenty, na een 6u zitten we volledig vol. Gelukkig kan ik laden op het werk en zijn de meeste ritten elektrisch. Als je enkel thuis kan laden met een granny lijkt me dit bij een grote w-w afstand toch wat beperkend.

Ik verwarm de auto altijd voor voor vertrek. Alle nuttige energie die ik nog uit de muur kan trekken hoeft niet uit de batterij te komen! Daar komt de 10A wel tekort, de verwarming beperkt zich immers tot de laadsnelheid. Aan een laadpaal met de volle 16A heb je toch een best een hoop extra hitte in de cabine. Deze praktijk lijkt me ook hele nuttig voor EV's, scheelt best wat KM's, zeker als je geen WP hebt.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Bij een ICE is het exact omgekeerd, overlaatst aan constante snelheid naar Apeldoorn gereden & het verbruik was 7.0 ipv de 10.0 op de 30/50/kruispunt/70/50/lichten/30/lichten/…
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Ik rij met een Tiguan PHEV, SUV dus helaas niet zo ecologisch.
Ik zie net wel een ander verbruikspatroon. Ik had eigenlijk verwacht dat de verbrandingsmotor wat efficiëntie zou winnen aan die snelheid.

Aan 75 km/u doet die 22,5 Wh/km of 6L/100km
Aan 125 km/u neemt het toe tot 30 Wh/KM (+33%) of 8,5/100km (+42%)
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Je ICE zal aan een constante 75 km/u wel een lager verbruik hebben, maar je rijdt toch geen constante 75 km/u op de snelweg. Buiten de snelweg waar je constant moet versnellen en vertragen voor zone 50, kruispunten ga je toch een pak boven die 6 liter dan?

Bij mijn plug-inhybride zie ik nu de temperatuur boven de 10 graden gaat opnieuw een enorme toename in range. Gisteren de woon-werk afstand (30 km) gedaan met nog 18 km elektrische range bij aankomst, in de winterperiode was die gewoon leeg.
Deze maand vooral woon-werk ritten gedaan waar ik op het werk kan opladen en thuis niet. De auto staat altijd gewoon in hybride modus, waarbij hij elektrisch rijdt indien mogelijk. Ofwel door opgeladen batterij, ofwel door gerecupereerde remenergie meteen te hergebruiken bij het vertrekken vanuit stilstand. Even op de gas om in te halen bv en de ICE schiet aan. Volgens de app 75% van de kilometers elektrisch gedaan, verbruik 2,3 liter.

Om volledig elektrisch te gaan zou ik toch de zekerheid van thuis opladen willen, ik probeer de PHEV nu ook zo vaak mogelijk publiek te laden maar dat valt toch tegen. Zowel beschikbaarheid als betrouwbaarheid van de laders zit toch nog niet waar het moet zijn imho.

@selder: coole keuze! :drool: . Ik heb bij deze ook wat opties laten vallen ifv M sport etc en helemaal geen spijt van!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Vermoedelijk mag ik in de loop van volgende maand gaan kijken voor een nieuwe wagen.
Levertermijnen variëren, volgens het werk, nog steeds tussen de 12 en 16 maanden maar men start pas met procedure 5 maand voor vervaldata huidige leasewagen.
Blijkbaar mag men thuis niet de laadkabel die bij de auto hoort niet gebruiken omdat men anders de oplaadbeurt niet kan terugbetalen. Ik vermoed dat de laadpaal dus een eigen laadkabel heeft. Voor het terugbetalen hanteren ze het creg tarief. Valt dus nog te bekijken of je daarmee geen verlies doet, over capaciteitstarief valt er niets te lezen.
Het zal vermoedelijk wel duidelijk worden eens het zover is.

Een aantal rijden met een tesla, maar de tesla laadpalen mag men niet gebruiken.
Nooit in een tesla gezeten, maar Ik vermoed dat je dan de tesla routeplanner niet kan gebruiken, of kan je instellen dat die geen rekening mag houden met de tesla laadpalen?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Het CREG tarief schommelt momenteel rond de 59 cent/kWh (excl. compensatie kW).
Of je daarmee verlies doet hangt gewoon af van het afnametarief van je persoonlijk energiecontract. Of er compensatie is voor andere berekening nettarief hangt af van de carpolicy binnen je bedrijf.

Dat van die laadkabel niet mogen gebruiken is het eerste dat ik ervan hoor.
Ofwel heb je thuis een laadpaal van de werkgever met MID kWh meter met back end of laadkaart gekoppeld aan de bedrijfswagen (de laadkabel doet er dan niet toe). Of je gaat laden met een "granny" (10-16A) en dan heb je idd een laadkabel met ingebouwde teller/back end nodig. Maar het lijkt me toch niet de bedoeling dat je thuis altijd uitermate traag gaat laden?
Op openbare laadpalen begrijp ik het al helemaal niet want dan wordt er eveneens afgerekend met de laadkaart en niet met de laadkabel.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bij ons mag je laden hoe je wilt, maar worden enkel kW geladen aan een normale laadpaal (geen fast chargers) of thuis geladen aan je laadpaal die in je contract zit vergoed.
Had je al een paal en is dat een normale aan een normaal tarief wordt dat ook vergoed.



Sent from my SM-X800 using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

ivob schreef: 25 maa 2023, 10:44 Het CREG tarief schommelt momenteel rond de 59 cent/kWh (excl. compensatie kW).
Of je daarmee verlies doet hangt gewoon af van het afnametarief van je persoonlijk energiecontract. Of er compensatie is voor andere berekening nettarief hangt af van de carpolicy binnen je bedrijf.

Dat van die laadkabel niet mogen gebruiken is het eerste dat ik ervan hoor.
Ofwel heb je thuis een laadpaal van de werkgever met MID kWh meter met back end of laadkaart gekoppeld aan de bedrijfswagen (de laadkabel doet er dan niet toe). Of je gaat laden met een "granny" (10-16A) en dan heb je idd een laadkabel met ingebouwde teller/back end nodig. Maar het lijkt me toch niet de bedoeling dat je thuis altijd uitermate traag gaat laden?
Op openbare laadpalen begrijp ik het al helemaal niet want dan wordt er eveneens afgerekend met de laadkaart en niet met de laadkabel.
Je kan kiezen voor laadpaal en laadpas of voor slimme laadkabel en laadpas.
Maar als je een eigen laadpaal hebt mag je de laadkabel van de auto niet gebruiken om thuis optie laden, enkel aan publieke laadpaal met laadpas. Afrekening en terugbetalen zou via Luminus gebeuren.
Begreep het ook niet helemaal.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ja nu begrijp ik het wel.
Wanneer je een eigen laadpaal hebt zonder MID teller met backoffice voor de berekening gebruiken ze een eigen laadkabel met tussenstuk (voor de verrekening). Lijkt me een nodeloze omweg als je toch, zowel thuis als op verplaatsing, met laadkaart zou kunnen werken. De laadkaart (gekoppeld aan het voertuig) zou naast het gebruik voor openbare laadpalen ook de thuislaadpaal kunnen activeren en alzo de kosten verrekenen.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

sky schreef: 25 maa 2023, 11:21 Je kan kiezen voor laadpaal en laadpas of voor slimme laadkabel en laadpas.
Maar als je een eigen laadpaal hebt mag je de laadkabel van de auto niet gebruiken om thuis optie laden, enkel aan publieke laadpaal met laadpas. Afrekening en terugbetalen zou via Luminus gebeuren.
Begreep het ook niet helemaal.
Lijkt me vrij eenvoudig.
* Publieke laadpalen werken sowieso altijd met een laadpas, en worden dus rechtstreeks door je leasing/werkgever via de laadpas aangerekend. Het maakt ook niets uit welke kabel je daarvoor gebruikt.
* Thuisladen: dan betaal jij de elektriciteit en moet er dus effectief ook geregistreerd worden hoeveel er verbruikt wordt. Dat gebeurt via een slimme laadpaal, of via een slimme laadkabel. Dat laatste is vermoedelijk ook gewoon een granny charger (dus voor stopcontact), ik heb in elk geval nog nooit Type 2 slimme kabels gezien. Als je zelf al een laadpaal hebt, zal die niet 'slim' zijn in de zin dat het verbruik niet naar de leasing doorgegeven kan worden. Als je dan ook gewoon een domme kabel gebruikt (zoals die die je bij je auto krijgt), dan gaat er dus geen verbruik doorgegeven worden, en kan er ook niets terugbetaald worden. Ik denk dus niet dat het is dat je niet mag, integendeel, wellicht hebben ze graag dat jij zelf de laadbeurt bekostigt.

In jouw geval leek me de beste optie eigenlijk van gewoon de bestaande laadpaal te laten vervangen door die van leasing/werkgever, zodat alle laadbeurten terugbetaald kunnen worden. Maar dan is het weer de vraag of Leasing dat ging toelaten, want afbraakwerk van de oude willen ze natuurlijk weer niet bekostigen.

Illustreert wel voor de zoveelste keer, hoeveel haken en ogen er bij leasing zitten aan het thuisladen. Er zijn echt diverse situaties waar ze precies nog altijd geen goede oplossing voor hebben. Anderzijds is het toch ook een gemiste kans vanuit de industrie dat er geen standaardisatie voorzien is voor laadpalen om verbruik te kunnen doorgeven naar een andere partij voor terugbetaling. Dan kan eender welke laadpaal gebruikt worden en moet die niet vervangen worden als je bvb van leasing of werkgever verandert.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

"Afbraak" van de bestaande laadpaal lijkt me nu niet precies een onoverkomelijke zaak.
De kosten liggen meestal bij eventuele graafwerken en trekken van een kabel tussen automatenkast en laadpunt.
Gezien deze er bij een eigen laadpaal al liggen bestaat de "afbraak" er alleen nog uit de oude paal te ontkoppelen en de nieuwe terug aan te sluiten op de bestaande bekabeling. Dat afkoppelen kan je, na afsluiten elektriciteit naar laadpunt, ook eerst eenvoudig zelf doen zodat men alleen de nieuwe laadpaal op de kabel moet aansluiten.

Wat betreft die standaardisatie van laadpalen: een extra MID kWh teller en (4G) back office kost uiteraard meer dan zonder die opties. En daar heeft een privépersoon die daar geen gebruik van maakt dan weer niets aan.

Er zijn trouwens genoeg laadpalen die standaard voorzien zijn van een MID teller en 4G module (vandaar dat bij laadpalen geplaatst door lease/werkgever redelijk veel gewerkt wordt met Alfen). De werkgever/lease moet dan uiteraard gewoon die palen voorzien in deze situatie.
Sol Invictus!
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

Er bestaat wel degelijk een Type 2 kabel die 'Slim' is. Een NRGKick kabel.
Werkt vrij goed, kan je gebruiken in een gewoon stopcontact, in een 3 fase stopcontact tot 22kW of een type 2 stopcontact.

Ivm laadpalen en backends... Eigenlijk is het heel simpel. Het protocol dat elke slimme laadpaal spreekt met de backend is OCPP. Dus elke laadpaal die OCPP kan kan spreken tegen elke backend.

Helaas laten sommige backends alleen maar hun eigen geplaatste laadpalen toe op hun backend, wat soms voor miserie zorgt...

De flexibelste oplossing is eigenlijk gewoon zelf een laadpaal kiezen, een eigen backend abo afnemen (bv bij Mobiflow, Eflux, etc) en je laadpaal publiek plaatsten.
Vervolgens stel jij je prijs in die je wil ontvangen per kWh, en iedereen kan bij jou laden met een laadpas, dus ook jezelf met je laadpas van je werkgever.
De werkgever betaalt dan de factuur aan de laadpas company, die betaalt uw backend company en die betalen vervolgens jou uit :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

@sky had uiteraard al aangegeven dat zijn werkgever werkt volgens het vastgestelde CREG tarief en niet volgens eigen instelling van de werknemer.
Met een laadpaal met MID kWh teller en backoffice is het ook niet noodzakelijk te werken met een laadpas. Je kan deze ook gewoon plug and charge instellen zodat je thuis het gebruik van een laadpas kan skippen.
Sol Invictus!
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

ivob schreef: 25 maa 2023, 16:15 @sky had uiteraard al aangegeven dat zijn werkgever werkt volgens het vastgestelde CREG tarief en niet volgens eigen instelling van de werknemer.
Met een laadpaal met MID kWh teller en backoffice is het ook niet noodzakelijk te werken met een laadpas. Je kan deze ook gewoon plug and charge instellen zodat je thuis het gebruik van een laadpas kan skippen.

Als je met u laadpas publiek kunt laden, dan maakt het eigenlijk niet uit.
Want in het geval van een eigen laadpaal met eigen backend is uw laadpaal gewoon publiek.
Hij mag dan wel op uw oprit staan bv, uw laadsessie is een publieke laadsessie.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Da's bij ons ook het geval - die laadpalen zijn 'publiek' - maw iedereen met een laadpas kan er op laden aan de tarieven die je zelf kan instellen :P
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Dus een testrit gemaakt met ne volledig uitgeruste eDrive M50 (we hebben niks anders, yeh rite, goeie verkoopstruuk)

0-100 in 3 seconden, daar zijn geen woorden voor ofzo, idioot snel. Heads-up display is wel idioot goed. Luchtvering is wat wobbelig. Brake regeneration in Sport mode is precies ne rem induwen, in comfort valt’t wel mee. Prestaties in comfort mode heeft ook de ballen te maken met ne normale auto… De Z4 heeft wel een plezanter gevoel met de turbokick en lagere zitpositie 😀

De versie die ik maar kan pakken is maar ne eDrive35e, maar 286bhp en kleinste batterij, maar voor woon-werk zal dat niet veel uitmaken, langere trips wordt dan plannen met snellader. Dat steekt me een beetje tegen, geen idee hoe dat in de beginperiode gaat gaan, laad-infrastructuur is kei slecht in onze buurt. Dat zal iPad in auto leggen & 32 minuten laden aan een snellader voor 80%, afin - op papier.

40e en M50 zijn 1,5 jaar wachten, 35e zou maar een paar maanden zijn, maar ‘t contract van de 118D loopt nog een jaar & nog niet genoeg kilometers…
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

dupondje schreef: 25 maa 2023, 16:47 Want in het geval van een eigen laadpaal met eigen backend is uw laadpaal gewoon publiek.
Hij mag dan wel op uw oprit staan bv, uw laadsessie is een publieke laadsessie.
Dat is niet persé het geval. Ik heb een laadpaal van Shell Recharge, en in mijn account kan ik zelf instellen of ik die publiek open stel of niet. Indien wel kan ik zelfs zelf de tarief instellen. Ik heb dat bij wijze van test (want hangt in garage) eens gedaan, en duurde 1 a 2 weken eer hij ook zichtbaar werd op apps als Chargemap of ABRP.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”