Staatsveiligheid waarschuwt voor Chinese smartphones

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

In navolging van de "Huawei onbetrouwbaar?"-topic in dit subforum, trekt de Staatsveiligheid haar waarschuwing open naar meer merken van Chinese smartphones.
De smartphones van de Chinese bedrijven Xiaomi, Oppo en OnePlus zijn sterk in opmars in ons land, maar de Staatsveiligheid waarschuwt voor het risico op spionage. Er is volgens de inlichtingendienst een ‘systematische en diepgaande vermenging tussen die bedrijven en de Chinese overheid’.
Bart Preneel, professor en hoofd van de onderzoeksgroep Computer Security and Industrial Cryptography ­(COSIC) van de KU Leuven, gaat nog een stap verder: "Journalisten die over China schrijven, zou ik aanraden het best geen Chinees toestel te gebruiken."

-- https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 23127.html
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

En Amerika bespioneert ons ook :oops:
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Dat succes kan leiden tot de aankoop van andere digitale producten van dezelfde Chinese merken.
Dat zal wel de grootste dreiging zijn die ze kunnen aantonen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

boonpwnz schreef:En Amerika bespioneert ons ook :oops:
Zoals Preneel ook zegt:
Je kan stellen dat ook Google of Apple een risico kan vormen voor spionage, al zijn er misschien redenen om bezorgder te zijn over de Chinese dan over de Amerikaanse overheid.
Ik denk dat er idd wel redenen zijn.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dat is misschien waar maar wat is het alternatief? Dat iedereen opeens moet overschakelen op Samsung, Apple, google en consoorten?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

En worden iPhones ook niet in China gemaakt?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

bruma schreef:En worden iPhones ook niet in China gemaakt?
Artikel in kwestie gaat heel duidelijk over "software" spyware:
Preneel: "‘In principe kan spionagesoftware zitten in de ingebouwde apps en het beheersysteem die die Chinese smartphones gebruiken"
Hoewel supply-chain attacks altijd mogelijk zijn - Rusland heeft het al gedemonstreerd - is de kans toch veel kleiner dat er bewust Chinese spyware in de image van iOS zit, dan in de image van een Android phone die uit China zelf komt. Laat ons stellen dat er wel heel veel controle- en kwaliteitsprocessen omzeild moeten kunnen worden daarvoor, iets wat SolarWinds niet echt had.

En hoewel er heel wat te doen was over een geheime chip die ze in China zouden ingeplant hebben in bepaalde toestellen voor Amerikaanse producenten, wordt heel die berichtgeving tot op vandaag betwist.

Wat de iPhone betreft zou het gezien de enorme complexe architectuur ook niet makkelijk zijn om daar zomaar iets aan toe te voegen vs het moederbord van een PC, en bovendien moet ook de Secure Enclave dan omzeild worden. Is het totaal onmogelijk? Nee, maar het is wel extreem complex, laat ons gerust stellen dat het voor hen duizenden keren eenvoudiger is om te spioneren met toestellen van hun eigen Chinese makelij waar ze zelf de software voor schrijven. We mogen er dus redelijkerwijs van uitgaan dat, als ze effectief via iPhones spioneren, dat al jaren langer het geval zal zijn met Huawei, Xiaomi, Oppo en OnePlus.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Zeggen de spionnen ....
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dit is gewoon puur weer bashing op China. Pas op ik kan geloven dat er spionage gebeurd maar als ze zelf nog geen bewijs hebben gevonden is het makkelijk praten he...

Nog niet vergeten de Londense spionage op Belgacom?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

boonpwnz schreef:Pas op ik kan geloven dat er spionage gebeurd maar als ze zelf nog geen bewijs hebben gevonden is het makkelijk praten he...
Ik kan niet blijven quoten uit het artikel want dan kan ik het evengoed volledig posten (+ copyright schending). Maar er wordt een concreet voorbeeld gegeven van producent "X" *kuch*. Natuurlijk moet je de Staatsveiligheid wel op hun woord geloven, ze hebben het iig beter voor met u dan de Chinese overheid. Bovendien zeggen de Nederlandse en Amerikaanse equivalenten van staatsveiligheid ook hetzelfde.
boonpwnz schreef:Nog niet vergeten de Londense spionage op Belgacom?
Ik snap niet goed wat je daarmee wil zeggen. Praat dat dan op een of andere manier goed wat China nu, vandaag doet, en wat {Rusland|China|Noord-Korea} (pick one) morgen doet? De bashing op het VK is er toen evenzeer geweest.
ub4b schreef:Zeggen de spionnen ....
Preneel is geen lid van de Staatsveiligheid (of toch niet dat we weten), geniet veel aanzien in IT-kringen, en geeft ook een niet te misverstane waarschuwing inzake Chinese smartphones...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dus je wilt gewoon dat ik een smartphone van 400 euro in de vuilbak smijt? :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

boonpwnz schreef:Dus je wilt gewoon dat ik een smartphone van 400 euro in de vuilbak smijt? :bang:
Dat staat nergens in het artikel en zeg ik ook niet. Maar wanneer die aan vervanging toe is, is dit toch iets om te overwegen bij de keuze voor het volgende model.

Een en ander creëert ook telkens meer draagvlak voor Amerikaanse sancties tov die fabrikanten, waardoor ze de toegang tot Google Play kunnen verliezen. Dat is iets dat je zeker moet overwegen als je opnieuw een smartphone van Chinese makelij zou overwegen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dat is het juist. Is het gevaar nu imminent of kan ik wachten tot de volgende aankoop. Mijn plan was om samsung of pixel te kopen(nog voor dit bericht gelezen te hebben) maar de vraag is wanneer het moment is.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Ik zal er zeker mijn keuze niet laten door beinvloeden.

Nu als anti-china journalist zou ik ook geen chinese telefoon kopen natuurlijk, maar dat lijkt me wel logisch.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

boonpwnz schreef:Dat is het juist. Is het gevaar nu imminent of kan ik wachten tot de volgende aankoop.
Men waarschuwt specifiek voor de "nieuwe generatie Chinese smartphones". Ik interpreteer dat je kan wachten tot de volgende aankoop.
boonpwnz schreef:Mijn plan was om samsung of pixel te kopen(nog voor dit bericht gelezen te hebben) maar de vraag is wanneer het moment is.
Lijkt me een goede keuze voor wanneer het tijd is voor de volgende smartphone :thumbs:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik kan de waarschuwing wel begrijpen,maar denk er ook aan de keuze voor een smartphone ook samenvalt met de grote van het budget dat er men aan kan spenderen en het is daar dat die Chinese toestellen juist heel goed scoren.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hangt er natuurlijk vanaf wat je doet.
Als je een bakker bent, dan zal China echt niet proberen om het recept van jouw citroentaart te stelen.
Als je bij defensie werkt, vermoed ik dat er wel een policy zal volgen over welke toestellen je wel/niet kan gebruiken.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef: Maar er wordt een concreet voorbeeld gegeven van producent "X" *kuch*.
Gewoon vermelden dat het op Xiaomi gaat, welke zaken langs waar ze je perfect kunnen tracken doorstuurt naar China.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ondertussen heeft de US zelfs al enige tijd geleden toegegeven dat er met Xiaomi niets aan de hand is.
https://tweakers.net/nieuws/181570/amer ... ijven.html

Het versturen van data naar China is ook al van lang geleden:
https://tweakers.net/nieuws/166668/forb ... modus.html

En werd niet veel later stopgezet
https://tweakers.net/nieuws/166722/xiao ... akelt.html

En dat ging enkel over het gebruik van de Xiaomi browser, niet Chrome, Vivaldi, Opera, Firefox, ...

Ik zou de strijd niet voeren tegen Chinese merken, maar wel tegen spyware genre NSO.
Maar niemand houdt u tegen om tegen windmolens te vechten, terwijl het echte gevecht zich elders afspeelt.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”