Vragen overstap VDSL > Fiber

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Hoi,
Zit momenteel met een EdpNet XL aansluiting.
Hier in de wijk zijn binnenkort Fiber werken van Proximus gepland met kabel op de gevel.
Voor Fiber XS aan dezelfde prijs dan VDSL XL zie ik geen meerwaarde, maar Fiber XL is met 500/100 voor 10 € extra wel interessant.

Nu mijn vragen: moet ik terug een Proximus abonnement aangaan om van fiber te kunnen genieten ?
Ik weet dat de fiber naar binnen trekken voor Proximus is en dat zij een NT doosje + fibermodem plaatsen.
Dat hier geen kosten aan verbonden zijn, of toch ? Want in de brief van Proximus staat dat de installatie enkel gratis is bij afname van een Proximus product.

Bij EdpNet vallen deze kosten +/- 102,85 € weg als promo zie ik op hun webpagina.
Is er ook nog een activatie kost te betalen van 50 € als huidige EdpNet klant ?

NB, heb ook via de EdpNet website een formuliertje ingevuld:
https://www.edpnet.be/order/nl/contact/ ... 04A16010CE
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 744
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 429 keer
Bedankt: 28 keer

Je kunt meteen EDPnet nemen voor fiber. Je betaalt enkel de €50 activatiekost, ook als je al VDSL klant bent.
JUD
Member
Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 10 sep 2013, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 6 keer

DaNi0 schreef:Je kunt meteen EDPnet nemen voor fiber. Je betaalt enkel de €50 activatiekost, ook als je al VDSL klant bent.
Wat dient er allemaal voorzien te worden? Voorlopig loopt de fiber op de gevel ter hoogte eerste verdieping.

Ik zou graag de fiber ntp in de kelder hebben zodat er geen onnodige bakjes her en der in het huis geplaatst worden. Is dat mogelijk indien er bijvoorbeeld een wachthuis voorzien is?

Of trekken ze deze langs buiten naar de kelder?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Je kunt langs binnen best een wachtbuis leggen. Fiber heeft iets van 5mm diameter denk ik, dus een buis van 16mm volstaat wel.
Ik zou dit zelf ook doen, wil geen leidingen zien lopen langs de muur.
Denk zelf dat Proximus dit ook heel graag heeft, zo is de installatie sneller achter de rug.
Voorzie wel een stopcontact erbij voor de Fibermodem. Vandaar uit is het een gewone netwerkkabel tot aan jouw router.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
flemlion
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 23 jan 2013, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 8 keer

Proximus heeft net een aantal filmpjes o.a. over fiber op hun YouTube kanaal gezet
Deze zijn de appartement versies:




Disclaimer: er staat ook redelijk wat platte reclame op hun kanaal, 'voordelen' die een ITer niet ziet bvb.
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Mensen die overgestapt zijn van edpnet vdsl naar edpnet fiber: tevreden over?
- Overstap vlot gebeurd?
- tijd zonder internet gevallen?
- snelheid ok?
Proximus is bezig de buurt aan het “verglazen” (fiber aan de gevel) en vanaf maart zouden we kunnen bestellen. Ben heel benieuwd naar jullie verhalen!
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
gregmans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 162
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:25
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

Ik ben gisteren omgezet naar Fiber. Proximus technieker is de ONTP en ONT komen installeren en heeft dit allemaal heel proper gedaan.

De signaaltest op Fiber was goed maar hij kon met zijn testmodem geen connectie opzetten zoals hij dat normaal wel kan bij Proximus installaties.
EDPnet gebeld en zij moeten bevestiging krijgen van Proximus dat de installatie afgewerkt is zodat ze samen de lijn kunnen activeren. Enkele uren later krijg ik bericht dat dit gebeurd is en werkt alles zoals het hoort.

Het enige moment dat ik zonder internet zat was terwijl ik mijn modem van de VDSL heb afgekoppeld naar de Fiber en de configuratie opnieuw heb gedaan.

Snelheid was gecapped op 100 mbps omdat ik nog op een VDSL profiel zat, ze hebben dit manueel aangepast maar normaal gezien gebeurt dit automatisch na een paar dagen als de overgang administratief volledig afgewerkt is hebben ze mij verteld.

Ik haal momenteel maximum 270 mbps down en 100 mbps up omdat mijn router gewoon niet krachtig genoeg is xD
Freec
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is beter dan vdsl.... maar ben nu 11 maand aangesloten. Al 14 dagen geen internet gehad... weinig tot geen support van edpnet. We onderzoeken het, we escaleren het, we geven het door aan proximus... touwgetrek. En geen backup, zoals je wel krijgt als proximus klant.

Regelmatig gaat de snelheid omlaag. Soms haal ik maar 100 down, soms 250 down en af en toe ook de 500

Geen zin om erachter te gaan bij edpnet, komt toch niks van.... zeker omdat er geen regelmaat inzit.

Maar het is wel beter dan vdsl
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hoe waren die 14 dagen uitval? Per (halve) dagen gespreid over 11 maanden? Of vaker kort na je overstap(misschien onderbreekt dat wanneer ze extra klanten aansluiten)?
Of heb je écht dágen zonder gezeten?
De vezel is immers binnen op kantoor en zou dan fiber pro willen ipv VDSL pro, maar stabiliteit is nogal belangrijk met het vele thuiswerken...
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier Fiber sinds mei 2020.
Nog geen enkele uitval gehad van de fiber.
'S nachts soms een reconnect van verbinding, maar dat komt door aangekondigde geplande onderhoudsbeurten. Te zien via: https://issues.edpnet.be/

Het enige waar we kort hinder hadden waren de DDOS aanvallen in september, maar in dat 1,5 jaar 0 problemen gehad.
Ook facturatie en hun helpdesk totaal geen klachten over.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Freec
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 1 keer

serialchiller schreef:Hoe waren die 14 dagen uitval? Per (halve) dagen gespreid over 11 maanden? Of vaker kort na je overstap(misschien onderbreekt dat wanneer ze extra klanten aansluiten)?
Of heb je écht dágen zonder gezeten?
De vezel is immers binnen op kantoor en zou dan fiber pro willen ipv VDSL pro, maar stabiliteit is nogal belangrijk met het vele thuiswerken...
Er hadden ratten de kabel doorgebeten. De ganse buurt zat zonder internet.... meer als een week geduurd voor ze er aan begonnen. Vertraging opgelopen omdat er geen hoogtewerker beschikbaar was, terwijl er op eurorent achter onze hoek er nog 10tallen te huur waren.

Ze stuurden 2x een ploeg, de laatste ploeg zag dat er iets veranderd was door ploeg 1 maar vond het niet. En ze konden ploeg 1 niet te pakken krijgen... dus zoeken zoeken zoeken....

Via edpnet kwam ik niks te weten, wel via de buurvrouw die proximus fiber heeft en wel info kreeg via haar helpdesk. Maar doordat edpnet telkens niks wist en er van uitging dat ’het morgen’ zou opgelost zijn, wist ik niet of ik tijdelijk tadaam in huis ofzo zou halen. Uiteindelijk, net voor het probleem opgelost was had ik al tadaam besteld. Dus zinloos geld uitgegeven. Mijn buurvrouw kreeg gratis 4g volume, die ze dan met hotspot gebruikte voor thuis.
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 744
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 429 keer
Bedankt: 28 keer

Hier ook heel tevreden over fiber via EDPnet, sedert januari dit jaar. Behalve de DDoS attacks waar TheCeet van sprak, geen problemen ondervonden. Snelheid ook dik in orde: https://www.speedtest.net/result/12434298958.png. :-)
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

DaNi0 schreef:Hier ook heel tevreden over fiber via EDPnet, sedert januari dit jaar. Behalve de DDoS attacks waar TheCeet van sprak, geen problemen ondervonden. Snelheid ook dik in orde: https://www.speedtest.net/result/12434298958.png. :-)
Sinds een paar dagen FiberXL hier. Mijn upload is in order (95 Mbps zonder problemen), maar de download.... soms geraak ik slechts tot 360 Mbps, soms max 250 Mbps, en wanneer ik veel geluk heb 395 Mbps. De 440 Mbps kwam één keer voor. Wat zou de oorzaak zijn? PC is krachtig genoeg.

Testdata: pc aangesloten via LAN kabel cat 6, Fritzbox 7530AX
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

HONcircle schreef: Sinds een paar dagen FiberXL hier. Mijn upload is in order (95 Mbps zonder problemen), maar de download.... soms geraak ik slechts tot 360 Mbps, soms max 250 Mbps, en wanneer ik veel geluk heb 395 Mbps. De 440 Mbps kwam één keer voor. Wat zou de oorzaak zijn?
Ik ga ervan uit dat je bekabeld test, anders kan de VLAN verzadigd zitten, PM me je klantnummer dan kijk ik dat wel na.
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Net het contract voor de overstap van VDSL>Fiber XL getekend. Ben benieuwd hoe lang het zal duren voor de oplevering!

Nu is het gevelbakje van px 5 meter verwijderd van de entrypoint waar we het willen hebben (is aan de andere kant van de gevel). Gevraagd aan EDPNet en ze willen niet echt antwoorden (hangt af van de installateur).
Is er iemand die een idee heeft, want er staat een grote en zware kast die verschoven zou moeten worden :-)
Liefst van al zouden we het gat van de ongebruikte Telenet kabel willen gebruiken, want dan moeten ze zelfs dat niet meer boren.

ben benieuwd :-)
Laatst gewijzigd door bvhalst 26 jan 2022, 19:49, in totaal 1 gewijzigd.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

BVHAlst

Ik heb goede ervaringen met de techniekers die de verbinding binnen brengen.
Dit was 2 jaar geleden, in Sint-Amandsberg op Px netwerk (niet fiberklaar) door onderaanneming Jacobs.

Ik vermoed dat ze constructief zullen zijn en luisteren naar jouw voorstel. Jouw voorstel lijkt mij ook weinig werk te kosten, dus zie niet in dat ze het niet zo zouden doen. Je moet er natuurlijk wel bij zijn. En 5 m is niets, dus ik zou er gerust op zijn :)
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Joachim schreef: Ik ga ervan uit dat je bekabeld test, anders kan de VLAN verzadigd zitten, PM me je klantnummer dan kijk ik dat wel na.
Dat heb ik ook. Snelheid was ook hoger toen ik nog bij Proximus was. Zal anders eens een ticket maken maar dan geraken we ook niet verder dan al eens een reboot gedaan en stuur eens wat waarden van snelheidstesten door.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Belgissschenaap schreef:BVHAlst

Ik heb goede ervaringen met de techniekers die de verbinding binnen brengen.
Dit was 2 jaar geleden, in Sint-Amandsberg op Px netwerk (niet fiberklaar) door onderaanneming Jacobs.

Ik vermoed dat ze constructief zullen zijn en luisteren naar jouw voorstel. Jouw voorstel lijkt mij ook weinig werk te kosten, dus zie niet in dat ze het niet zo zouden doen. Je moet er natuurlijk wel bij zijn. En 5 m is niets, dus ik zou er gerust op zijn :)
Het is dezelfde firma die hier de kabels aan het leggen is. Volgens een medewerker doen zij echter geen aansluitingen maar wel de providers.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Ze kwamen nochtans in een camionette met jacobs belettering.

Maar dat is wel idd een heel ander team dan de aan leggers. Mogelijks een subdivissie van Jacobs die techniekers aanlevert voor px?
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Fiber geïnstalleerd. Proximus techniekers (x2) waren heel vriendelijk en vonden mijn plan goed.
Ze hebben de installatie gedaan zonder Speedtest (want edpnet).
FB 7530 aangehangen en via de wizard edpnet fiber kunnen aanduiden.
Snelheid was dan 100/100. Hen gebeld, ik had 2 userids (vdsl en fiber) en vdsl limitatie van 100mbps was nog actief.
5 mins later, modem herstart… en dan 437/95 via WiFi 5ghz. :banana:

Weet er iemand of ik de lijnwaarden (of dergelijke) kan uitlezen van de Proximus ONT? Op adres?
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Hoeveel tijd krijg je eigenlijk om over te schakelen?
Ik las dat Proximus (en EDPNet gebruikt toch die infrastructuur?) geen 2 netwerken wil onderhouden, en dan iedereen verplicht overzet op Fiber als dat beschikbaar is.
Probleem dat ik zie bij EdpNet : ofwel betaal je 10€/maand extra, ofwel niet, maar dan zit je op het lagere product, en dan is je upload plots maar 1/4e van wat het voordien was.
Dat lijkt mij dus een groot nadeel.
Ik vind het wel leuk dat het in principe sneller kan met fiber, maar op dit moment heb ik eigenlijk nauwelijks toepassingen die die hogere download nodig hebben.
Grote files oversturen doe ik wel af en toe eens, en dan is die 40Mbps handig meegenomen.
Meer heb ik in principe ook niet nodig, maar die combinatie van snelheden zie ik niet in de Fiber producten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Ik vermoed dat het nog wel een paar jaar zal duren, maar het zal er wel van komen (zoals centrum Brussel).
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

bvhalst schreef:Ik vermoed dat het nog wel een paar jaar zal duren, maar het zal er wel van komen (zoals centrum Brussel).
Ja, maar ik bedoel de tijd tussen dat ergens fiber beschikbaar is, en de tijd dat je dan nog op VDSL kunt blijven.
Ik zie voor mezelf niet direct bijkomend voordeel van fiber, maar dus wel veel nadeel (upload 4 keer trager, 50€ voor nieuwe modem).
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

5 jaar nadat de fiber van Proximus aangelegd is. Kan ook sneller wanneer het kopernetwerk beschadigd geraakt en teveel werk/kostprijs is om het te herstellen.

Geen idee wat betreft Fiberklaar, daar zijn nog geen termijnen over gemeld.

Brussel wordt eind maart voor een hele wijk de koper uitgeschakeld. Gent volgt in juni en Hasselt of Antwerpen volgen later dit jaar.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Fallschirmjaeger schreef:5 jaar nadat de fiber van Proximus aangelegd is. Kan ook sneller wanneer het kopernetwerk beschadigd geraakt en teveel werk/kostprijs is om het te herstellen.

Geen idee wat betreft Fiberklaar, daar zijn nog geen termijnen over gemeld.

Brussel wordt eind maart voor een hele wijk de koper uitgeschakeld. Gent volgt in juni en Hasselt of Antwerpen volgen later dit jaar.
Ligt die fiber dan al 5 jaar in Brussel, Gent en Hasselt?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 20 keer

In gent is er al een groot deel aansluitbaar, daar zijn ze al een jaar mee bezig en gaat snel, groot deel aan de gevel.
greets
master-magic
MV Fiber 930/504 snelheid ;)
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

master-magic schreef:In gent is er al een groot deel aansluitbaar, daar zijn ze al een jaar mee bezig en gaat snel, groot deel aan de gevel.
Ja, maar Fallschirmjäger zegt dat die VDSL uitgeschakeld wordt 5 jaar nadat fiber er ligt.
En het ligt er nog maar 1 jaar in Gent, en VDSL gaat toch al weg?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Denk niet dat Prox 5 jaar 2 netwerken wil onderhouden…
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

bvhalst schreef:Denk niet dat Prox 5 jaar 2 netwerken wil onderhouden…
Dat denk ik ook niet, maar ik vind dat de klant wel serieus de dupe is hiervan.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Is een beetje zoals Telenet mensen verplichte om te switchen van analoge tv naar digitale nee? Mijn ouders hebben 1 tv de vuilbak kunnen inkieperen… maar bon, ergens snap ik het wel. De middelen zijn beperkt (beperkte bandbreedte, beperkte fondsen,…), dus dan wordt het kiezen voor de vooruitgang.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

boulder schreef:
Fallschirmjaeger schreef:5 jaar nadat de fiber van Proximus aangelegd is. Kan ook sneller wanneer het kopernetwerk beschadigd geraakt en teveel werk/kostprijs is om het te herstellen.

Geen idee wat betreft Fiberklaar, daar zijn nog geen termijnen over gemeld.

Brussel wordt eind maart voor een hele wijk de koper uitgeschakeld. Gent volgt in juni en Hasselt of Antwerpen volgen later dit jaar.
Ligt die fiber dan al 5 jaar in Brussel, Gent en Hasselt?
Brussel Anspach sinds 2016.

https://datanews.knack.be/ict/nieuws/pr ... 1645222000

Gent 2017.
https://tweakers.net/nieuws/122713/prox ... -gent.html

Hasselt eind 2017
https://www.proximus.com/nl/news/2017/p ... sselt.html
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Dan geven ze toch enkele jaren respijt. Bedankt voor de research!
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

bvhalst schreef:Is een beetje zoals Telenet mensen verplichte om te switchen van analoge tv naar digitale nee? Mijn ouders hebben 1 tv de vuilbak kunnen inkieperen
Dat is toch niet juist?
Je moet al echt een stuk antiek hebben als TV dat je er geen decoder kon op aansluiten, of die geen DVB-C tuner ingebouwd hadden (compact aanbod).
bvhalst schreef:De middelen zijn beperkt (beperkte bandbreedte, beperkte fondsen,…), dus dan wordt het kiezen voor de vooruitgang.
Het zou vooruitgang zijn als het niet duurder zou zijn dan wat het nu kost.
Het analoge en digitale TV abonnement hadden dezelfde prijs per maand, en je ging op heel wat terreinen vooruit bij digitale TV.
Dat is dus niet zo bij fiber.
Als je wilt vooruitgaan moet je iedere maand 10€ extra betalen.
En hetzelfde krijgen als je nu bij VDSL krijgt gaat niet, want het fallback scenario levert je een upload op die 4 keer lager ligt dan bij VDSL.
Dat is dus geen vooruitgang, toch niet voor de klant.

Ik herinner mij de tijd van de inbelmodems.
Je betaalde voor een internetabonnement aan een provider, en iedere keer je inbelde had je telefoonkosten.
De verbinding was traag, en vaak onbetrouwbaar.
Ging je over naar kabel, dan had je die telefoonkosten niet meer, je snelheid was een veelvoud hoger en je had een permanente verbinding.
Dat was nu eens een échte verbetering.
Maar nieuwe hardware kopen om minder te kunnen lijkt mij niet echt vooruitgang.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Het zal wijk per wijk gaan toch. ?
Hier ligt de fiber op de gevel nog geen 4 maand. Dus in onze wijk zal het koper ten vroegste 2026 verdwijnen als ik er 5 jaar bijtel ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Zie info @Fallschirmjaëger
&
Proximus jaarverslag 2020 p.35 in bijlage
Zodra fiber in een nieuwe stad geactiveerd wordt, brengen we
onze klanten op de hoogte. We migreren hen stap voor stap
naar fiber. Hoe sneller we ons kopernetwerk uitschakelen en
vervangen door fiber, des te efficiënter we worden. Door maar
één netwerk te behouden, drukken we de operationele kosten en
dragen we bij tot onze duurzaamheidsambities.
Ons plan is om het bestaande kopernetwerk in een bepaalde
zone binnen 5 jaar na de start van de fiberinstallatiewerken te
deactiveren. In sommige gevallen kan de uitfasering van koper
sneller gebeuren, bijvoorbeeld wanneer er wegwerkzaamheden
gepland zijn in een gebied waar al fiber aanwezig is. Dit is zowel
efficiënt als kostenbesparend.

zone = één of meerdere lokale netwerken
&
Proximus carrier & whole sale - access - network transformation page 23 & 24 2022 -2024 planning uitfasering kopernetwerk
https://www.proximus.be/dam/jcr:1776219 ... ~cache.pdf
Welke straten betrokken zijn in de betrokken "FH-xx" is evenwel niet direct als dusdanig te achterhalen
Bijlagen
Proximus_Jaarverslag_2020_p35.pdf
(617.75 KiB) 47 keer gedownload
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Grappig, ze geven gewoon toe dat ze meer verdienen met fiber door de lagere kosten maar uiteraard moet dat toch meer kosten voor de klant. :bang:

Dat is toch lachen met de mensen genre "Belgen betalen graag". Wij doen een mooie besparing en als beloning krijgen jullie een prijsverhoging :banana:

Het probleem met al die goedkope pakketten is dat ze telkens zo opgebouwd worden dat er telkens minstens 1 groot gebrek is. Dit maakt dat ze voor de overgrote meerderheid ongeschikt zijn zodat ze dus wel een duurder pakket moeten nemen.

Neem internet, je kan een goedkoop pakket nemen maar dan krijg je een datalimiet. Dat maakt het quasi onbruikbaar voor TV. Ook zitten veel mensen nu met telewerk waarbij een goede verbinding en ook upload van belang is, dan maken we toch pakketten met lage upload zodat men toch voor het duurdere pakket moet gaan.

Een goedkoop abo met enkel snel internet is er niet echt en wat er is wordt zo gepositioneerd dat je bijna even goed af bent met een pakket. De extra's krijg je zogezegd bij de paketten maar eigenlijk betalen de mensen die enkel internet nemen dit teveel en krijgen ze geen extra's.

Waarom geen aanbod met enkel snel internet zonder limiet? Een aanbod van het vorige met enkel TV via internet (app)? Een aanbod met TV maar niet direct 190 kanalen waarvan u er max 20 interesseren.

Politiek kan men dan beweren dat men goedkope pakketten heeft maar je bent er niet veel mee.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ozfunghi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 7 keer

Er hingen in centrum Leuven al jaren (van in 2019 dat ik me kan herinneren) posters dat je Proximus fiber in Leuven kan nemen. Als je dan ging kijken naar hun map, was er max een kwart van de stad maar waar je fiber kon nemen. In de Brusselsestraat (één van de hoofdstraten) is er op DIT moment nog een strook waar je via DSL amper 15Mbps krijgt.

Ik heb Proximus 2 jaar mails gestuurd om te vragen wanneer we fiber gingen krijgen. Ze zouden me via mail op de hoogte houden (ik heb geen enkele mail gehad en intussen ligt er fiber). Dan rond nieuwjaar eindelijk een brief in de bus, dat de fiber binnenkort tegen de gevel zou komen. Proximus communiceerde dat wanneer we tijdens de werken in de straat om een aansluiting zouden vragen, die gratis zou gedaan worden. Weken, maanden passeerden niemand die kabels tegen de gevels legde. Dan twee maanden geleden werken onder de stoep. ''Zijn jullie fiber aan het leggen?''. Nee, het was voor elektriciteit, zei één van de werkmannen. Maar magischerwijs lag er plots wel fiber onder de stoep.

Gezien er gecommuniceerd werd dat de fiber tegen de gevel kwam, had ik graag de kabel binnen laten trekken op de 2de verdieping gezien daar de AP's staan om het hele huis te bestrijken. Maar nu lag de fiber dus onder de stoep, en eergisteren toen de techniekers langskwamen lachten die me net niet in mijn gezicht uit. Nee, gewoon in de kelder. De rest moest dan via binnenbekabeling gebeuren. Nu, wij wonen in een rijhuis in het centrum, en naast ons zijn het appartementen. Wat gebeurt er dan indien een appartement op het 2de fiber wil? Daarom moest er bij ons dus door muren en plafonds geboord worden. Gelukkig heeft één van de 3 gasten dit wel voor mij gedaan, nadat ik enkele plaatsen aanduidde waar reeds leidingen lagen.

Binneninstallatie gedaan, maar blijkbaar was de lijn nog niet actief, dus nu wachten tot die actief wordt. Dit zou nog dagen kunnen duren.

EDIT: vandaag een Proximus infobrief in de bus met de melding dat er fiber ligt en dat we een gratis aansluiting en extra voordelen krijgen (als we bij Proximus gaan).
phille05
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2013, 16:27
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

mijn zoon had vdsl bij edpnet genomen en was daar zeer tevreden over, tot plots hij het idee had om over te stappen op fiber bij edpnet, wat ook vlekkeloos gebeurde. Tot dat hij dus een boete krijgt aangesmeerd omdat hij zijn vdsl abonnement vroegtijdig hefet stopgezet ????
Nog mensen dergelijke farce tegengekomen ?
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

phille05 schreef:mijn zoon had vdsl bij edpnet genomen en was daar zeer tevreden over, tot plots hij het idee had om over te stappen op fiber bij edpnet, wat ook vlekkeloos gebeurde. Tot dat hij dus een boete krijgt aangesmeerd omdat hij zijn vdsl abonnement vroegtijdig hefet stopgezet ????
Nog mensen dergelijke farce tegengekomen ?
Lijkt me niet correct, stuur je me even het klantnummer aub?
phille05
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2013, 16:27
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

tnx ik heb je een prive bericht gestuurd
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”