Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Fiberklaar zal in elk individueel appartement een fiberaansluitpunt installeren, er zal dus fiberbekabeling aangelegd worden naar elk appartement. Dit is effectief FTTH, zelfs Point-to-Point FTTH wat betekent dat voor elke wooneenheid een individuele fibervezel voorzien wordt tot in de wijkcentrale (PoP).

Als een eigenaar beslist om fiber te installeren, kan een huurder de installatie van fiber niet weigeren. Fiberklaar doet hier een langetermijninvestering, het maakt hen écht niet uit of huurders in 2023 interesse hebben in een abonnement of niet, rond het jaar 2030 zal elke operator via die fiberbekabeling in het appartementsgebouw diensten aanbieden, want via coaxkabel kan je niet dezelfde kwaliteit of specificaties aanbieden.

De fiberbekabeling kan ofwel via de buitengevel ofwel via de gemeenschappelijke delen aangelegd worden. De eigenaar krijgt na inspectie met de aannemer een uitgebreid technisch verslag met een beschrijving van de geplande bekabelingswerken. Als de eigenaar dit document goedkeurt zal de aannemer aan de slag gaan.

De werkwijze van Fiberklaar is gelijklopend met Proximus dat momenteel meer documentatie verspreidt:
https://www.proximus.be/nl/id_cb_fiber_syndic/zelfstandigen-en-kleine-bedrijven/b-orphans/fiber/syndicus.html?v1=shorturl&v6=fiberinmijngebouw
https://www.snpc-nems.be/news/articles/mede-eigendomme-al-heel-wat-appartementen-met-fiber

Ook het BIPT heeft een pagina over fiber in appartementsgebouwen:
https://www.glasvezelinfo.be/nl/rechten-en-plichten/eigenaars-van-appartementsgebouwen-syndici-en-projectontwikkelaars
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

Dat is heel duidelijk @raf1. Als ik het correct begrijp is de werkwijze van Fiberklaar voor appartementen zonder optische bekabeling dus totaal verschillend van wat edpnet toont op hun website?

Er is geen discussie met de eigenaar over het feit dat er glasvezel komt. Ik vermelde dat er geen interesse was bij de huurders om aan te geven dat er geen commerciële incentive was voor Fiberklaar om optische of TP-kabel te leggen naar de individuele appartementen (uitgaande van het aangehaalde FTTB-scenario).
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Schema van EDPnet klopt inderdaad niet, het toont een actieve glasvezelmodem (GPON) in de algemene technische ruimte. Dat lijkt me een wat verouderd schema uit de beginjaren van Proximus Fiber. Ondertussen is dat geëvolueerd en is het echt wel de bedoeling dat fiberkabel tot in elk appartement wordt gelegd.

De commerciële incentive voor Fiberklaar ligt in de toekomst. De huidige prioriteit is om zoveel mogelijk fiberaansluitpunten te installeren. Binnen enkele jaren wanneer hun netwerk over meer dan een miljoen aansluitpunten beschikt worden ze sowieso een interessante partner voor providers die vandaag nog wat de kat uit de boom kijken wat betreft fiber.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Het stadsbestuur van Turnhout schort met onmiddellijke ingang alle vergunningen van Fiberklaar op. Er kwamen heel wat klachten van inwoners en gemaakte afspraken met de onderaannemers worden niet of nauwelijks opgevolgd. “Pas als er volgens de regels wordt gewerkt en reparaties worden uitgevoerd, kan er terug gewerkt worden", zegt schepen van Openbare Werken Marc Boogers (Groen).
https://www.hln.be/turnhout/stadsbestuu ... ~a90944a7/

Dit is toch niet nieuw? Hier in me straat wanneer Proximus (lees onderaanneming van 2de generatie Marokkanen die Marokkaanse onderdanen importeren en uitbuiten) passeert is hebben ze alle kasseien met gewoon zand "vastgemaakt". Alle kasseien liggen nu los en stad Gent fixt dan alles. Iets met time is money?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Mja zo zal het niet vooruitgaan met de fiber aanleg...
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

bollegijs schreef: 20 jan 2023, 17:13 Dit is toch niet nieuw? Hier in me straat wanneer Proximus (lees onderaanneming van 2de generatie Marokkanen die Marokkaanse onderdanen importeren en uitbuiten) passeert is hebben ze alle kasseien met gewoon zand "vastgemaakt". Alle kasseien liggen nu los en stad Gent fixt dan alles. Iets met time is money?
Ze worden betaald per meter, dus hoe sneller hoe beter natuurlijk.
Maar Stad Gent laat hem nu ook niet doen, hier zijn ze na het passeren van PX alle straatbomen komen nakijken en hebben ze de schade genoteerd. Het ging een gepeperde rekening worden voor die mannen :oops:
Gebruikersavatar
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 03 feb 2007, 09:28
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 13 keer

splinterbyte schreef: 20 jan 2023, 20:09 Mja zo zal het niet vooruitgaan met de fiber aanleg...
Had even geïnformeerd bij ons in de straat (Sint-Katelijne-Waver) omdat er niets meer gebeurde sinds ze 2 maand geleden komen kijken zijn hoe en waar ze de kabel binnen komen leggen. Die vertegenwoordiger zei toen nog dat de start in onze straat januari was.
Nu na contact met de verantwoordelijke aannemer is dit al verschoven naar maart omdat de 'wijkkast' nog niet staat.
Als dat al 3 maand wordt verschoven dan gaan we dit jaar geen fiber meer zien vrees ik hier.
Voordeel is wel dat er tegen dan mss standaard met een wifi 6 modem wordt gewerkt door de providers
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Ik denk dat de bubbel bij de meesten al gebarsten is. Het positieve verhaal dat je bij de voorstelling hoort met korte termijnen in, is niet meer dan een verhaal. Ik ben benieuwd wie hier op het forum er als eerste kennis mee gaat kunnen maken en of dat nog dit jaar zal zijn.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Ik heb hier half juli contact met hun opgenomen. En er is iemand vrij snel komen kijken. Maar dan niks meer gehoord 2of 3 x gemaild wisten telkens nog van niks. Tot ik plots van een totaal andere firma in de maand december een mogelijke datum kreeg van maart april 2023. En vond dit raar. Dus terug een mailtje naar fiberklaar met de vraag of dit de firma is die de eigenlijke kabel van de straat tot in huis zou brengen. En ze bevestigde dat dit de onderaannemer was die de werken zou uitvoeren. Kan nu direct de naam van de firma niet meer herinneren maar deze toen op gezocht en bleek een firma te zijn met meerder vestigingen verspreid over gans Vlaanderen. En ze gaven ook een goede eerste indruk via mail. Ik had de vraag gesteld dat ik ergens gelezen had dat ze de kabel ook onder de oprit konden blazen. Maar daar het een grind oprit is doen ze die liever open. En nieuwe grind op hun kosten
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

bollegijs schreef: 20 jan 2023, 17:13
Het stadsbestuur van Turnhout schort met onmiddellijke ingang alle vergunningen van Fiberklaar op. Er kwamen heel wat klachten van inwoners en gemaakte afspraken met de onderaannemers worden niet of nauwelijks opgevolgd. “Pas als er volgens de regels wordt gewerkt en reparaties worden uitgevoerd, kan er terug gewerkt worden", zegt schepen van Openbare Werken Marc Boogers (Groen).
https://www.hln.be/turnhout/stadsbestuu ... ~a90944a7/

Dit is toch niet nieuw? Hier in me straat wanneer Proximus (lees onderaanneming van 2de generatie Marokkanen die Marokkaanse onderdanen importeren en uitbuiten) passeert is hebben ze alle kasseien met gewoon zand "vastgemaakt". Alle kasseien liggen nu los en stad Gent fixt dan alles. Iets met time is money?
Bij vrienden zijn ze nu in de straat bezig (en hier zijn ze nog drie straten vandaan) en als ik het mag geloven spreken ze niet eens Nederlands. Ik denk dat het Oost Europeanen zijn. Maakt verder niet uit, maar stoepen moeten wel netjes teruggelegd worden. Ik ben benieuwd of ze de vergunning voor mijn straat al hebben (als het per wijk gaat wel, als het per straat gaat niet :p )
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Veel succes met die fiberklaar mannen. Regelrechte prutsers zijn het. Vorige week kwamen ze de blauwe tube die al 8 maanden uit mijn gazon stak doortrekken naar het huis zelf. Eerste vraag : waar mag de kabel toe komen. Ik wijs ze waar dit moet : in de kast van de waterleiding, in de hoek. Met andere woorden : het andere uiteinde van alle nutsvoorzieningen in die ruimte. Wat doen ze : ze boren regelrecht een tegel in, en zo naar buiten. Op mijn vraag waarom ze het zo hebben gedaan kreeg ik als antwoord "grote boor hé mijnheer, dat past niet in die ruimte". Toegegeven, een boor van 1 meter lang krijg je er inderdaad lastig in. Maar hadden ze mij even verwittigd dan kon ik die zelfs nog gaan halen als het moest. Nu zit ik hier, met een gat in een tegel...

In elk geval : de klacht is ingediend met de vraag om de kabel binnen te brengen in de kast zelf (letterlijk, 2cm verder), en de tegel in de juiste vorm te herstellen. En dan bedoel ik de juiste tegel zonder kleurverschil. Ik wens ze veel succes om die te vinden. En anders gaan ze heel mn gang mogen gaan herbetegelen. Dat komt er natuurlijk van als je werkt met mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn en er één opzichter is (die een beetje Nederlands kan) die continu bolt tussen de werfploegen die bezig zijn in de huizen...

Ook het feit dat je kabels 60cm diep legt is hun totaal vreemd (met moeite 30 cm), en dat je eerst het gazon gaat "uitsnijden" voor je graaft zodat je dat mooi deel per deel kan terug leggen is hun ook onbekend. Gevolg : alsof een mol een sleuf van 10 meter lang heeft gegraven in de tuin. Mag ik ook eens alles beginnen herzaaien en doen.

https://photos.app.goo.gl/1aanjCqfWsAPvmB77

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat belooft... Ik ga zien dat ik er overal naast sta. Hebben ze uw klinkers tenminste een beetje volgens de regels van de kunst teruggelegd?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Over de klinkers mag ik eerlijk gezegd niet klagen. Die liggen correct terug, liggen vlak, ... Dus dat is wel ok.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bedank voor de getuigenis, nu ga ik zeker werk maken van een eigen wachtbuis tot aan de rooilijn.
Interessant weetje: op geopunt Vlaanderen -> hinder in kaart kan je zien wanneer Fiberklaar zijn werken gepland staan (gewoon een tijdsbestek van een jaartje ingeven).
Rare is dat ze voor mijn deur en stuk van de straat niet ingepland staan, maar de overkant is al gedaan (oude arbeiderswoningen, op de gevel dus) en alle straten en kleine wijken rond ons staan ook al gepland de komende maanden… Ik weet dat er in onze straat en aan onze kant al fiber ligt (richting groot industriepark) maar ik kan me moeilijk inbeelden dat ze dat gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Oh wil je meer getuigenissen? Stad Lier heeft bvb de vergunningen al ingetrokken voor Fiberklaar. Zie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12/22 ... klaar-beu/

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als ik dit zie, raad ik iedereen toch wel aan om op privé-terrein zelf op voorhand een wachtbuis/muurdoorvoer te voorzien.
(Of het uiteinde van de bestaande wachtbuis van DSL/coax op te graven en duidelijk aan die mannen aan te duiden zodat ze daar hun microduct kunnen doorduwen.)

Veel succes met de oplossing van je klacht. Ik hoop dat het snel in orde komt.
Men heeft in België véél te lang getalmd met FTTH en nu kan het plots blijkbaar niet snel genoeg gaan. :roll:
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Je kan niet alles in Belgie,

EN een dik vet dividend voor de overheid
EN gratis fiber installatie
EN ethisch verantwoord ondernemen
EN uitgevoerd door iemand die bekwaam/verantwoordelijksgevoel heeft
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

krisken schreef: 26 jan 2023, 12:54 ...
Wat doen ze : ze boren regelrecht een tegel in, en zo naar buiten. Op mijn vraag waarom ze het zo hebben gedaan kreeg ik als antwoord "grote boor hé mijnheer, dat past niet in die ruimte". Toegegeven, een boor van 1 meter lang krijg je er inderdaad lastig in. Maar hadden ze mij even verwittigd dan kon ik die zelfs nog gaan halen als het moest. Nu zit ik hier, met een gat in een tegel...
...
https://photos.app.goo.gl/1aanjCqfWsAPvmB77
Ze konden toch in die watermeterkast wat schuin geboord hebben zodat hun boormachine met 1m boor buiten de kast blijft ?
Allee, wat prutsers zijn me dat :bang:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

krisken schreef: 26 jan 2023, 12:54Wat doen ze : ze boren regelrecht een tegel in, en zo naar buiten. Op mijn vraag waarom ze het zo hebben gedaan kreeg ik als antwoord "grote boor hé mijnheer, dat past niet in die ruimte". Toegegeven, een boor van 1 meter lang krijg je er inderdaad lastig in. Maar hadden ze mij even verwittigd dan kon ik die zelfs nog gaan halen als het moest. Nu zit ik hier, met een gat in een tegel...
Mentaliteit die je maar al te vaak tegen komt, als men mij iets vraagt op een bepaalde manier te doen en dit gaat niet. Dan ga ik terug om dit te melden ipv van men goesting te doen. Daarom dat ik jammer genoeg als ik iets moet laten doen, probeer al zo veel mogelijk zelf voor te bereiden...
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

NuKeM schreef: 26 jan 2023, 13:23 Bedank voor de getuigenis, nu ga ik zeker werk maken van een eigen wachtbuis tot aan de rooilijn.
Interessant weetje: op geopunt Vlaanderen -> hinder in kaart kan je zien wanneer Fiberklaar zijn werken gepland staan (gewoon een tijdsbestek van een jaartje ingeven).
Rare is dat ze voor mijn deur en stuk van de straat niet ingepland staan, maar de overkant is al gedaan (oude arbeiderswoningen, op de gevel dus) en alle straten en kleine wijken rond ons staan ook al gepland de komende maanden… Ik weet dat er in onze straat en aan onze kant al fiber ligt (richting groot industriepark) maar ik kan me moeilijk inbeelden dat ze dat gaan gebruiken.
Goede tip, het staat hier al ingepland tussen nu en 1 juni (Turnhout, waar ze voorlopig geen nieuwe vergunningen krijgen, dus waarschijnlijk hebben ze de vergunning dan al). Wel raar dat het aan de achterkant van mijn woning is op de kaart, Proximus en Telenet ligt aan de voorkant waar het veel makkelijker is (aan die kant van mjin huis heb ik ook een kruipkelder). Maar misschien is dat puur op de tekening, de voorkant heeft ook geen straatnaam (adres zit aan de achterkant).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Geen idee hoe jullie dit doen in Geopunt - Hinder in Kaart... maar met een periode van een jaar (nu tot 2024) krijg ik niets te zien... zelfs niet in Turnhout ?
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

De gemeente naast de mijne waar ze nu bezig zijn staat op de kaart. Maar waar ik woon ook ‘nog’ niet. De vraag is hoever op voorhand wordt dit ingegeven…
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

DarkV schreef: 27 jan 2023, 10:53 Geen idee hoe jullie dit doen in Geopunt - Hinder in Kaart... maar met een periode van een jaar (nu tot 2024) krijg ik niets te zien... zelfs niet in Turnhout ?
Ik zie gele lijntjes (en blauwe) en als ik daar met de muis over ga de periode en de reden van de hinder. Niet mijn straat, maar even als voorbeeld:
Afbeelding
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

het zijn blauwe dat je moet zien, nutswerken.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

charlez schreef: 27 jan 2023, 17:16 het zijn blauwe dat je moet zien, nutswerken.
Het zijn zowel de gele als de blauwe... beide geven als verklaring "Fiberklaar".

Ik kan ze echter niet vinden in oa. Lier en Nijlen voor de eerste 12 maanden ondanks hun aankondiging op de website.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

DarkV schreef: 28 jan 2023, 17:10
Het zijn zowel de gele als de blauwe... beide geven als verklaring "Fiberklaar".

Ik kan ze echter niet vinden in oa. Lier en Nijlen voor de eerste 12 maanden ondanks hun aankondiging op de website.
Wommelgem staat er niet specifiek Fiberklaar bij.
Zal afhangen hoe gemeente het doorgeeft.
Ranst ook niks terug te vinden op kaart.
Falc
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:49
Bedankt: 2 keer

Edegem, wijk buizegem. Buizen liggen sinds augustus in de grond en de voetpaden waren deftig terug afgewerkt moet ik zeggen. Maar sinds november is fiberklaar nergens meer te bekennen, wijkkast ligt er half afgewerkt bij. Ze zijn al 3 keer langs geweest zijn voor aansluiting binnen maar er gebeurd niets. Adres is ondertussen niet meer aansluitbaar volgens de site. Iemand die weet hoe het zit ?
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vandaag zijn ze ook bij mij in de straat langs geweest (onaangekondigd) om te kijken hoe de kabel binnen moet komen. Morgen leggen ze naar ik hoor ook de blauwe buizen in de nu open stoep voor Fluvius werken (dus ze stemmen gelukkig de werken op elkaar af).
Voor wanneer de eigenlijke aansluiting is wist de persoon niet. We zien dus wel.
Hij zei dat ze via een tuinboring gingen werken, dus put voor de gevel en dan schuin naar boven tot ze uitkomen in de woning. Ik heb er weinig vertrouwen in aangezien daar, op die 50cm, net alles samen komt (wc afvoer, hebben ze al eens in gezeten, niet fijn, alsook gas, water, elektriciteit van de straat en het hele huis…). Ik ga dus wel zelf een buis proberen leggen :)
Weet iemand of je kan raadplegen waar de ‘centrales’ van Fiberklaar komen?
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Hier maken ze er ook een boeltje van.

Eerst kondigen ze aan dat een kabel op muur komt. Vervolgens geven enkele bewoners aan mijn kant van de straat aan daarmee niet akkoord te gaan (waaronder ikzelf) en vragen om die onder het voetpad te leggen. De huizen zijn recent en hebben allen wachtbuis ...
Enige tijd later melden ze schriftelijk dat de werken inderdaad ondergronds zullen gebeuren. En inderdaad een paar weken later begint men aan de overkant van de straat (waar niemand bezwaar had tegen kabel aan gevel blijkbaar) de kabel ondergronds te leggen.
Onze kant van dezelfde straat gebeurt er niets ... Ze hebben nog enkele straten in de wijk gedaan en daarna zijn ze verdwenen. Dat alles was in okt-nov vorig jaar.

Eergisteren bellen ze aan mijn deur. "Of ze voor fiberkabel die hier in de straat al ligt" even foto's mogen nemen van mijn inkom, waar het aansluitpunt moet komen.
Ik wijs er rustig op dat er langs onze kant nog geen kabel ligt in de straat, enkel de overkant. Zij kijkt op haar tablet : "ah ja inderdaad". "We zullen een kabel aanbrengen op de gevel". Ik meld "dat wil ik niet en liet dit al weten en jullie lieten al weten het ondergronds te leggen". Roept er een baas bij en die zegt, "ja dat mag ondergronds". Vervolgens worden de foto's genomen, ik wijs er nog eens op dat er een wachtbuis zit. Dan teken je en krijg je een uurtje later een bevestigingsmail.
Je kan het al raden, in de bevestigingsmail staat "wachtbuis: geen".
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

NuKeM schreef: 08 feb 2023, 16:12Weet iemand of je kan raadplegen waar de ‘centrales’ van Fiberklaar komen?
Wanneer de vergunning wordt aangevraagd staat het dossier publiek op https://omgevingsloketpubliek.omgeving.vlaanderen.be/ en kan je zien waar ze komen.
Zoeken op "POP".
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

NuKeM schreef: 08 feb 2023, 16:12Weet iemand of je kan raadplegen waar de ‘centrales’ van Fiberklaar komen?
Of notulen van de gemeenteraad vaak ook.
Laatst gewijzigd door charlez 09 feb 2023, 08:02, in totaal 1 gewijzigd.
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Hier zijn ze vandaag (onaangekondigd) langsgeweest om de binnenaansluiting in orde te brengen. De werken waren niet gedaan voordat ik moest vertrekken. Op dat moment waren ze de aansluiting van de wachtbuis aan de rooilijn aan het zoeken.
Toen ik terug thuis kwam, waren ze net alles opnieuw aan het toewerpen. De aansluiting schijnt binnen te komen zonder gebruik te maken van de wachtbuis. Ik heb geen idee wat/hoe ze de kabel hebben binnengebracht.
If you can't beat them, confuse them.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

NuKeM schreef: 08 feb 2023, 16:12 Vandaag zijn ze ook bij mij in de straat langs geweest (onaangekondigd) om te kijken hoe de kabel binnen moet komen. Morgen leggen ze naar ik hoor ook de blauwe buizen in de nu open stoep voor Fluvius werken (dus ze stemmen gelukkig de werken op elkaar af).
Geen blauwe buizen gezien, wel een extra zwarte mee in de grond volgens mijn vrouw. Ondertussen is het terug semi-dicht gemaakt, maar ze zijn nog niet klaar (misschien gaat het terug open? het is ook maar een 50m van een lange straat die ze voor Fluvius-werken hadden open gelegd).
Op het einde van de straat is er wel een deksel (80x40cm ofzo) met daarop de naam 'Fiberklaar', dat is in ieder geval al veelbelovend :-)
Cecemel
Plus Member
Plus Member
Berichten: 123
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 8 keer

In mijn gemeente (Kapelle-op-den-Bos) zijn ze ook volop bezig. De mannen leveren wel proper werk. Het is me wel opgevallen dat ze bovenop de blauwe fiberklaarkabels/buizen ook rollen hebben staan met zwart/gele waar telenet opstaat alsook volledig gele van fluvius. Ze steken de telenet- en de fluviuskabels wel niet overal bij in de grond (naar wat ik kan zien toch niet, maar ik zie ook maar stukken bij het wandelen met de hond). Ik vraag me dus wel af of ze naast fiberklaar dan het telenet/fluvius ook integreren en zoja: waarom maar op bepaalde plaatsen en niet overal?
Ik ben benieuwd wanneer ze in mijn straat gaan starten, dan zal ik meteen een beter zicht hebben op welke kabels er hier exact onder de grond (en binnen) gaan. Mijn technische ruimte ligt aan de stoep dus ze gaan van daaruit meteen binnen moeten komen met hun kabels, of een wachtbuis steken? Ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen... Ze zijn wel al foto's komen nemen van de technische ruimte.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 523
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bij ons in de gemeente rumst is het bestuur lastig aan het doen. In de omliggende gemeentes waar later de vraag gesteld is is men volop bezig...De partijen nva en cdenv zouden bezorgd zijn over de voetpaden...alle agendapunten over fiberklaar op de gemeenteraad woeden angstvallig afgeschermd en niet openbaar gemaakt...kan je als burger de gemeenteraad interpeleren daarover?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je kan een verzoekschrift indienen, de regels worden door de gemeente bepaald.
Eenvoudiger is om achteraf de verslagen van de gemeenteraad op te vragen, via de wet openbaarheid van bestuur heb je daartoe het recht.
Gemeenteraden zijn ook openbaar, die kan je bijwonen. Soms is een gedeelte van de vergadering niet-openbaar, de reden moet dan wel gemotiveerd worden
ebedek
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2018, 15:50

tom35 schreef: 27 feb 2023, 20:15 Bij ons in de gemeente rumst is het bestuur lastig aan het doen. In de omliggende gemeentes waar later de vraag gesteld is is men volop bezig...De partijen nva en cdenv zouden bezorgd zijn over de voetpaden...alle agendapunten over fiberklaar op de gemeenteraad woeden angstvallig afgeschermd en niet openbaar gemaakt...kan je als burger de gemeenteraad interpeleren daarover?
Je kunt die verslagen inderdaad gewoon opvragen via het "[email protected]" adres. Het kan wel zijn dat je zal moeten wachten tot het verslag is goedgekeurd op de volgende gemeenteraad. Je kunt ook altijd een gemeenteraadslid mailen en vragen naar die info, dat is dikwijls nog sneller.
raf1 schreef: 27 feb 2023, 21:13 Je kan een verzoekschrift indienen, de regels worden door de gemeente bepaald.
Eenvoudiger is om achteraf de verslagen van de gemeenteraad op te vragen, via de wet openbaarheid van bestuur heb je daartoe het recht.
Gemeenteraden zijn ook openbaar, die kan je bijwonen. Soms is een gedeelte van de vergadering niet-openbaar, de reden moet dan wel gemotiveerd worden
Voor Fiberklaar-zaken lijkt het me sterk dat ze dat niet openbaar zouden doen. Enkel privacygevoelige zaken worden normaal achter gesloten deuren besproken, fiber lijkt me dat niet te zijn.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 523
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

Beste,

Dat laatste hangt af van wat besproken is...ik weet dat er een aantal mensen in de gemeenteraad reageren van wat...nu gaan ze al die voetpaden terug open breken en waarom voor een beetje sneller internet ...is dat nu nodig zeg... wetende dat er verkiezingen komen staat dat natuurlijk niet leuk op hun agenda...kijk maar is bij de verslagen van de gemeenteraad van rumst...als je naar fiberklaar zoekt en naar de antwoorden zal je telkens zien dat in de 10 besprekingsmomenten nooit iets bijgevoegd is op de agenda over wat er besproken is ...

https://raadpleeg-rumst.onlinesmartciti ... ageSize=10
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Gemeentepolitiek is inderdaad niet altijd even logisch maar de bewering dat men geen werken wenst voor verkiezingen is iets dat helemaal niet klopt. Ik heb zelfs ooit een studie over dat ontwerp gelezen waarin net het omgekeerde werd aangetoond. Veel poltici van de meerderheid laten net vaker werken uitvoeren net om dat als prestatie bij de verkiezingen te gebruiken ook al hebben ze er niet altijd verdiensten aan.

Dan zie ik eerder beïnvloeding van andere belanghebbenden als realistische verklaring, buiten de normale Vlaamse kortzichtigheid uiteraard.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, bij ons in Hasselt waar ik werk zijn het blauwe lijnen.
De reclameborden van Eurofiber staat er bijvoorbeeld.
Dus Fiber ligt daar, maar we hebben ze ook zien graven vorige jaar.
Wel is duidelijk dat de termijn tussen graafwerken en aansluitmogelijkheden op zulke plaatsen veel korter is.
Als ik moet gokken nu, denk ik een maand of 10.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”