Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Voor Rumst heeft Fiberklaar toch alle vergunningen gekregen? Politici maken natuurlijk graag wat kabaal omdat de gemeente aandeelhouder is bij Telenet Netco en men niet begrijpt of wil toegeven dat de fiber van Telenet Netco trager en veel beperkter zal uitgerold worden dan Fiberklaar.

Geen enkel lokaal bestuur kan 9 miljard euro investeringen van Fiberklaar/Proximus tegenhouden. Iedereen die wil, mag (met respect voor de regelgeving) fiber aanleggen.
Ik denk eerder dat het praktisch onmogelijk is om overal tegelijk te werken.
Wellicht zal Fiberklaar eerst Niel en Boom zoveel mogelijk afwerken en zullen de graafploegen daarna in Rumst beginnen.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 522
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

raf1 schreef: 28 feb 2023, 14:23 Voor Rumst heeft Fiberklaar toch alle vergunningen gekregen? Politici maken natuurlijk graag wat kabaal omdat de gemeente aandeelhouder is bij Telenet Netco en men niet begrijpt of wil toegeven dat de fiber van Telenet Netco trager en veel beperkter zal uitgerold worden dan Fiberklaar.

Geen enkel lokaal bestuur kan 9 miljard euro investeringen van Fiberklaar/Proximus tegenhouden. Iedereen die wil, mag (met respect voor de regelgeving) fiber aanleggen.
Ik denk eerder dat het praktisch onmogelijk is om overal tegelijk te werken.
Wellicht zal Fiberklaar eerst Niel en Boom zoveel mogelijk afwerken en zullen de graafploegen daarna in Rumst beginnen.
Hey Raf,

Dat lijkt me goed nieuws...allesinds krijg ik geen reactie van het gemeentebestuur en het enige wat ik terug vind is dat ze in onderhandeling waren met fiberklaar. Zoals gezegd, van alle besprekingen id gemeenteraad zijn de notulen niet vermeld in de verslagen. Als ik bij Fiberklaar hoor wanneer ze starten is het antwoord geen idee terwijl men nu in boom bezig is waar de bevraging maanden later was dan in rumst.
ebedek
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2018, 15:50

tom35 schreef: 28 feb 2023, 13:49 Beste,

Dat laatste hangt af van wat besproken is...ik weet dat er een aantal mensen in de gemeenteraad reageren van wat...nu gaan ze al die voetpaden terug open breken en waarom voor een beetje sneller internet ...is dat nu nodig zeg... wetende dat er verkiezingen komen staat dat natuurlijk niet leuk op hun agenda...kijk maar is bij de verslagen van de gemeenteraad van rumst...als je naar fiberklaar zoekt en naar de antwoorden zal je telkens zien dat in de 10 besprekingsmomenten nooit iets bijgevoegd is op de agenda over wat er besproken is ...

https://raadpleeg-rumst.onlinesmartciti ... ageSize=10
Enkel dit is in de gemeenteraad besproken over Fiberklaar: https://raadpleeg-rumst.onlinesmartciti ... .0733.1504

De link waarnaar je verwijst gaat over de zittingen van het schepencollege. Als je mailt naar het onthaal van de gemeente en de documenten opvraagt die horen bij die beslissingen (b.v. 2022_CBS_01586 - Jaarvergunning volgens de code nutswerken op gemeentewegen en signalisatievergunning 3de categorie 2022 - Fiberklaar - Goedkeuring) zullen ze je dat bezorgen hoor.

Er is geen enkele reden om besprekingen rond Fiberklaar niet publiek te maken, je moet die dan ook sowieso krijgen. Desnoods door via het Agentschap Binnenlands Bestuur te gaan.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Beetje geduld, ik denk dat een gemeente 20 dagen tijd heeft om te antwoorden.
Als Rumst je aanvraag niet correct behandelt kan je terecht bij de Vlaamse overheid: https://www.vlaanderen.be/toegang-tot-bestuursdocumenten-via-openbaarheid-van-bestuur

zie ook: https://raadpleeg-rumst.onlinesmartcities.be/zoeken?query=fiberklaar
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Hier in de gemeente (Ranst) zijn ze ook gestart, echter niks terug te vinden op hinder in kaart.
Zal van gemeente tot gemeente afhangen of ze dit doorgeven.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Zijn er inmiddels leden met een actieve verbinding via Fiberklaar-infrastructuur? Is er al iets opgeleverd?

Via "hinder in kaart" op geopunt heb ik ondertussen opgemerkt dat de werken bij mij met een maand zijn opgeschoven. Er is wel een PoP geplaatst in de gemeente. Weet er iemand hoeveel woningen ze per PoP kunnen aansluiten?
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Flying schreef: 05 maa 2023, 23:51
Via Er is wel een PoP geplaatst in de gemeente. Weet er iemand hoeveel woningen ze per PoP kunnen aansluiten?
In artikel ergens spreken ze over 4000.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ja, er stond eens 4000 in een artikel. Ik denk dat dat het maximum is. Er komen toch meerdere PoP's per gemeente.
Dat zijn enerzijds meerdere wijkPoPs (WP) verbonden met een glasvezelring naar een hoofdPoP (LC).
bron: https://www.bipt.be/consumenten/publica ... fiberklaar

Qua oplevering denk ik dat je naar Sint-Niklaas en Wetteren moet kijken. Dat waren de eerste gemeentes waar Fiberklaar begonnen is.
De vraag is natuurlijk hoe vlot al die PoP's en glasvezelringen kunnen geïnstalleerd worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

charlez schreef: 04 maa 2023, 19:06 Hier in de gemeente (Ranst) zijn ze ook gestart, echter niks terug te vinden op hinder in kaart.
Zal van gemeente tot gemeente afhangen of ze dit doorgeven.
In Nijlen zijn ze ook volop bezig... op de kaart is nochtans ook niets te zien (onbetrouwbaar en dus waardeloos).
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

De meest actuele kaart is https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_checktool/particulieren/internetabonnementen-voor-iedereen/fiber-tot-in-je-woning/komt-fiber-naar-je-toe.html
Daar staan alle gebieden op waar Fiberklaar aangekondigd heeft om FTTH uit te rollen.
Maar dat betekent niet dat je daar snel een fiberabonnement kan afsluiten. Dat kan gemakkelijk nog anderhalf jaar duren.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

We zijn nu 14 maanden verder en ik heb niet het idee dat zelfs 18 maanden een haalbare kaart is. De reclame van Proximus blijft wel toestromen, maar de werken hier in de straat aan mijn zijde staan pas gepland eind april/begin mei. Dat zie ik via "hinder in kaart" en dat is een datum die inmiddels met maand verschoven is. Ik hoop eind dit jaar een actieve aansluiting te hebben (2 jaar na aankondiging).
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 13 keer

Mei '21 hebben ze bij ons in de wijk een deel van de straten wachtbuizen gelegd.
+- 3 maand later is er iemand komen kijken om de kabel tot bij ons binnen te brengen.

Tot nu toe verder geen enkel nieuws.

Verwacht pas dat alles zal werken in '24.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Die grote bedrijven lijken niet te beseffen dat ze, door de gebrekkige planning en communicatie, de perceptie tegen krijgen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 522
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hey Raf,


Merci....maar het is toch de burgemeester die dan voor vertraging zorgt blijkbaar
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Ineens vorige week mail dat fiberklaar gaat uitbreiden in Lokeren, en sinds maandag zijn ze hier vlakbij al effectief aan het graven...Geen idee waar de POP eigenlijk komt.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Ons glasvezelnetwerk komt op kruissnelheid. Afgelopen week plaatsten we onze 70ste fibercentrale! Die eer is weggelegd voor de buurt rond de Oude Heerweg in Lokeren.

Bron: Linkedin
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bij ons in de buurt zijn ze in 10-tallen straten bezig (behalve de onze) :-(
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Hier zijn ze op verschillende plaatsen bezig. Via hinder in kaart is wel duidelijk geworden dat heel veel van de planning is opgeschoven.

Ik ben nog steeds in blijde verwachting. Ik kijk hier zo hard naar uit!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

De wachtbuis ligt hier al van oktober 2021 in huis getrokken. In december hebben ze geprobeerd de fiberkabel er door te blazen. Lukte voor 135 meter. Sindsdien niets meer... Heb al wat reminders gestuurd, maar steeds antwoord dat het "binnenkort" zal besproken worden...

Denk dat een stuk hier opnieuw moet open gelegd worden in de straat (die heraangelegd is). Ik begin te denken dat ze de hoofdbuis afgetrokken hebben met een andere kraan. Want ik zag genoeg hoe dat hier aan toe ging: put zo rap mogelijk dicht leggen zonder de tegenpartij te verwittigen. Ieder op zijn eigen...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 maa 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 4 keer
Recent bedankt: 1 keer

wie kent de maandelijkse kostprijs?
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Maandelijkse kostprijs van wat?

Fiberklaar is gewoon de netwerkbeheerder, het abonnement sluit je af bij de provider naar keuze. Bij de providers zal je kunnen zien wat het abonnement kost.
Cecemel
Plus Member
Plus Member
Berichten: 123
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 8 keer

in mijn straat zijn ze gestart sinds gisteren!
vandaag of morgen zal het bij mij opengelegd worden. ik zag al enkele rollen van telenet en fluvius ook in de omliggende straten hiernaast staan maar in onze straat leggen ze precies toch enkel de blauwe fiberklaar zelf binnen. ik weet niet hoe telenet bepaald heeft welke delen ze wel of niet meenamen tijdens deze werken om ook hun netwerk te upgraden...
nu ik blijf er van overtuigd dat telenet vroeg of laat toch mee in dit verhaal zal stappen. dus ik neem het sowieso in huis en dan zien we wel hoe de toekomst verloopt...
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Ik zag dat ze bij ons in de gemeente ook gaan starten.
Komen info sessies.
Gemeente Lanaken.
Ben benieuwd.
https://www.fiberklaar.be/nl/projecten/lanaken
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 03 feb 2007, 09:28
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 13 keer

Hier (Sint-Katelijne-Waver) starten ze maandag 3/4. Wel in alle naburige straten maar niet in onze straat mdat men daar 'niet mag graven'.
Dat men in die andere straten ook moet graven is dan weer geen probleem. Snap er niets meer van. Ondertussen bijna een jaar geleden dat die gast van fiberklaar hier over de vloer is gekomen.
Maak me niet zot met iets waar ik nog jaren op moet wachten
Cecemel
Plus Member
Plus Member
Berichten: 123
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 8 keer

Afbeelding
het lijkt erop dat telenet mijn gebeden aanhoort heeft!
naast fiberklaar steken ze ook telenet en een zwarte, ik denk fluvius onder de grond.
toppie!!
dan zal er toch fiber to the home aankomen hier...
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Bij Fiberklaar starten ze als in je gemeente minstens 20% naar fiber wilt gaan.
Lukt dat altijd ?
Mensen willen niet graag veranderen en ook mensen die nu Telenet hebben, hebben misschien geen reden om over te schakelen sinds je Telenet niet kunt nemen als provider.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik geloof dat die min. 20% niet echt meer als noodzakelijk gezien wordt. Bij ons, Sint-Pieters-Leeuw, was men nog met de eerste inschrijvingscampagne bezig toen ik van een schepen hoorde dat de onderhandelingen over inplanten van de POP's al bezig waren.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Er heeft toch zeker 20% een VDSL-lijn.
Uiteindelijk zal er toch overal uitgerold worden.
Over 5 jaar zit Telenet ook op het Fiberklaar-netwerk in gebieden waar dat commercieel interessanter is dan eigen fiber uitrollen of EuroDOCSIS 4.0 onderhouden.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Maar je kan niet de glasvezel door Fiberklaar al laten leggen en toch op Telenet blijven, dat bedoel ik.
Ja, nog een voorbeeld, mijn moeder zit bij Scarlet, wil wel op Fiberklaar aanbod ingaan, maar Scarlet staat nog niet in de lijst van ISP's.
Lassers waren 3 weken geleden hier bij ons appartement voor herstellen slechte koper kabels.

EDIT: ok had de FAQ moeten lezen bedankt voor jullie bericht @serialchiller @raf1
Laatst gewijzigd door Abusimbal 05 apr 2023, 20:42, in totaal 1 gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jawel. Je kan de fiberklaar-vezel geheel kostenloos laten binnentrekken zonder dat je hoeft in te tekenen op een aanbod van een provider actief op dat netwerk. Die fiber blijft gewoon "dark" tot je kiest voor een provider op dat netwerk. Tot dan blijf je waar je bent op voorwaarde dat die de oudere infrastructuur niet afschakelt.
Telenet op fiberklaar-vezel lijkt men voorlopig niet van plan, dus blijf je op coax.
Scarlet spreekt al een tijdje van een fiberaanbod. Eens ze dat effectief zouden aanbieden vermoed ik dat het zowel op de proximus- als de fiberklaar-vezel beschikbaar zal zijn.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Abusimbal schreef: 05 apr 2023, 16:23Maar je kan niet de glasvezel door Fiberklaar al laten leggen en toch op Telenet blijven, dat bedoel ik.
Kan perfect:
Ik wil geen abonnement, maar wel een fiberaansluiting. Kan dat?

Jazeker. Je kunt nu al een fiberaansluiting aanvragen en je woning of zaak klaarmaken voor de digitale toekomst. Je beslist zelf wanneer je overschakelt naar internet via fiber. Wil je genieten van bliksemsnel, stabiel en vrijwel grenzeloos dataverkeer, dan neem je een fiberabonnement bij een deelnemende internetprovider. Ontdek snel alle voordelen en voorwaarden. Je betaalt nooit iets aan Fiberklaar, ook na de aansluiting worden er geen kosten aangerekend.
bron: https://www.fiberklaar.be/nl/faq
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Telenet is in zee gegaan met Fluvius en NetCo opgericht.
Ik begrijp dan dat ze niet naar Fiberklaar kijken, maar is toch gemiste kans ook voor hen.
De potentiële klanten die ook vie Fiberklaar Telenet zouden kiezen. Ja er is ook geen noodzaak omdat coax kabel blijft liggen natuurlijk.
Maar er gaan dus 2 glasvezel kabels komen op termijn dan, bij ons (als minstens 20% op Fiberklaar aanbod ingaat) en NetCo dan.
Wel jammer van dubbel geld en moeite dan. Maar wie ben ik.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Abusimbal schreef: 10 apr 2023, 17:01Ik begrijp dan dat ze niet naar Fiberklaar kijken, maar is toch gemiste kans ook voor hen.
Dat is nog niet zeker. Netco zal maximaal 2 miljard euro investeren over een periode van 15 jaar. Dit is ruim onvoldoende om overal eigen fiber uit te rollen. Telenet heeft aangekondigd ook via "wholebuy" fiber aan te bieden.

Het komende decennium zullen er dus wel veel regio's zijn waar Fiberklaar beschikbaar is terwijl Telenet daar op coaxkabel blijft zitten.
De hamvraag is of de consument ook graag op coaxkabel blijft zitten.
Als het klantenverloop dramatisch zou stijgen, zal Telenet wel alle opties bekijken om klanten terug te winnen.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Ik denk dat veel klanten het niets uitmaakt via welke kabel zolang er voor hen niets veranderd.
Ze kiezen voor een bepaalde partij of optie, vaak gebaseerd op basis van geld, ervaring van verleden of voor een bepaalde reden.
Het medium maakt niets uit tenzij die onstabiliteit of niet tot een gewenste snelheid lijdt.
Ik wil 1Gbit internet hebben, dan ben ik vandaag op mijn adres berperkt tot coax.
ik wacht met ongeduld op Fiberklaar. Dan kan ik 28 euro per maand besparen.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Kreeg gisteren deze mail van Telenet: Fiber? Dat heb jij bij Telenet al lang!

Antwoord op Fiberklaar die in onze gemeente willen beginnen.

Maar weer misleidende reclame volgens mij.
Fiber. Coax. Gbps. De technische termen vliegen je tegenwoordig om de oren. Maar als Telenet-klant hoef je daar niet van wakker te liggen. Want met hét Beste Internet in huis surf je vandaag al op een fibersnel netwerk.¹ En morgen ook.

Wist je dat ...
je al op fiber surft?

Bijna heel ons netwerk bestaat nu al uit glasvezel. Alleen het stukje van de straat tot bij je thuis is nog coax, oftewel dé kabel. Door die combinatie kan jij vandaag al kiezen voor een abonnement met een downloadsnelheid tot 1 gigabit per seconde (1 Gbps)¹. En in de toekomst zelfs meer. Je ziet, je zit nog heel wat jaren goed.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Logisch toch, ze hebben jarenlang zelf met het snelste internet promotie gemaakt dus nu proberen ze hun klanten gerust te stellen en te behouden nu ze niet meer de snelste zijn.

En wat maakt het voor de klant uit of zijn data via een coax of glasvezel komt, het is de effectieve snelheid die telt. Toekomstgericht is glasvezel uiteraard beter.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Telenet maakt al misleidende reclame over fiber sinds de lancering van 'fibernet' in 2010.
Bijna heel ons netwerk bestaat nu al uit glasvezel. Alleen het stukje van de straat tot bij je thuis is nog coax, oftewel dé kabel.
Tjah, datzelfde geld voor VDSL en 4G/5G natuurlijk.
Het is echt zum kotsen hoe ze bij telenet zich in alle mogelijke bochten proberen te wringen om de klant te doen geloven dat ze op glasvezel surfen. Ze zijn de wanhoop nabij om niet meer als snelste gezien te worden.

Zouden we hierover ook niet eens een klacht kunnen indienen?


De mail is waarschijnlijk exact hetzelfde als wat je hier kan lezen: https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... fiber.html
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Dat lijkt idd een wanhoopsdaad, maar ja veel mensen zullen dit nog geloven ook, al sta ik klaar om dit direct te debunken als iemand me dit voorlegt:
- uploadsnelheid is pakken lager
- gedeeld medium dus als veel in je straat tegelijk.. dan wordt het trager.. aan de andere kant is GPON fiber ook een gedeeld medium :evil:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Hoeveel van hun klanten weet uberhaupt het verschil tussen up en download?

Velen hebben die snelheden ook niet nodig maar het verkoopt wel.

Het is vergelijkbaar met de megapixel wars in camera's. De kwaliteit hangt ook meer af van de sensor size en lenzen maar megapixels kan je makkelijker vergelijken, meer is beter is simpeler te onthouden. Zo waren een tijd DSLR's de mode, iedereen liep er mee rond want dat oogde pro. De meeste stonden gewoon op auto en van de rest wisten ze vaak niets, maar dus wel hoeveel megapixels :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”