Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

biot schreef: 26 aug 2022, 14:23
raf1 schreef: 26 aug 2022, 13:39 Ik ben alleen zeker dat er twee vezels in één aansluitkabel zitten. Het kan natuurlijk dat men er voorlopig maar één aansluit. Misschien mag Telenet op termijn dan die tweede vezel aansluiten.
Zal veel volk komen kijken, als Telenet infrastructuur van Proximus gebruikt.

Trouwens toen de straat hier open ging voor de blauwe buizen van Fiberklaar heeft Telenet ook meteen twee buizen gestoken. Ik meen hier al gelijkaardige anecdotes gelezen te hebben. Ik neem aan dat Telenet van plan is om op termijn over te schakelen op fiber waar het kan.
Het is effectief zo, bij mij in de straat:
2 blauw/zwarte wachtbuizen Fiberklaar
2 zwart/oranje wachtbuizen Telenet
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Het lijkt dus structureel te zijn dat waar Fiberklaar graafwerken doet er meteen ook een Telenet-fiber wordt gelegd. Zou Telenet een overeenkomst hebben met Fiberklaar of met diens onderaannemers voor de plaatsing van de Telenet-fiber?

Ik begrijp wel dat het een win-win situatie is voor deze bedrijven (deel van de Fiberklaar-kosten voor rekening van Telenet) én minder hinder voor de gebruikers van het voetpad maar tegelijk is het ook opmerkelijk dat een bedrijf dat 50% eigendom is van Proximus gaat helpen met het aanleggen van de infrastructuur van Telenet. Op korte termijn maken ze hiermee hun eigen voorsprong sowieso kleiner.

Nog efficiënter zou natuurlijk zijn als Telenet ook gewoon via Fiberklaar diensten zou aanbieden. :twisted:
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Dat is gewoon wetgeving.

1
Werken moeten publiekelijk aangekondigd worden en er komt een navraag naar welke leidingen waar onder de grond zit.
Telenet zal dus meteen weten waar fiberklaar zal werken.

2
Als er openbare werken zijn, moet de uitvoerder ook toegang geven aan andere infrastructuurbeheerders om tegelijk werken uit te voeren.
Dus Fiberklaar moet telenet toestaan om de kabels te leggen.
Hoe de kosten dan verdeeld worden, is mij dan wel niet duidelijk. Hopelijk verloopt dat fair.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Ok, dat volg ik. Maar wil dat dan zeggen dat die Telenet-fibers op hetzelfde moment door een andere aannemer worden gelegd dan die van Fiberklaar? Of kiest Telenet 'toevallig' steeds dezelfde aannemers om de klus voor hen ook te klaren? :-D
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Geen idee, maar ik vermoed dat ze dan de aannemer contacteren en de buizen aan de aannemer bezorgen die dat in 1 keer doet.

Of ze moeten idd een andere aannemer inschakelen die dan met de Fiberklaar aannemer afspreekt wanneer zij hun werk kunnen doen.

Ze gaan sowieso niet op zelfde moment elk hun leiding er in willen plaatsen om dan op het andere team te wachten tot ze klaar zijn xp
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Het is effectief dezelfde aannemer (Jacops) die de 4 wachtbuizen in de grond legt, zo kunnen ze de kosten allicht delen…
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Heb The last Mile/Fiberweb apart topic over gemaakt.
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=62956
Anders wordt het onoverzichtelijk :D
--------------------------------
Fiberklaar verliest weeral eens veel tijd in Dendermonde(052) door dat bvb voetpaden niet proper worden heraangelegd :oops:
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

Ik drop deze hier even, min of meer O/T
https://www.fibre-systems.com/news/epb- ... bs-service
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Dizzy schreef: 27 aug 2022, 12:05 Tja, het zal afhangen van de onderaannemer maar ook Proximus krijgt hierover veel klachten. Werkelijk niemand was hier tevreden over hoe ze het aangepakt hadden maar de aannemer reageerde wel snel en deed moeite om het op te lossen.
Vandaag met de fiets langs een paar plaatsen gereden waar FK al voorbij kwam, ik kan niet zeggen dat het voetpad er op die plaatsen slechter bij ligt dan vroeger. Het ziet er mooi egaal uit wat van veel voetpaden in Dendermonde niet kan gezegd worden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 13 keer

Idem bij mij (Grembergen) ... overal in de omliggende straten waar ze al geweest zijn is er niets van te merken. Alles terug mooi toegelegd, zelfs beter als voordien.
Het enige waaraan je recente werken kan zien is het wit zand dat ze strooien om de voegen dicht te maken.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Zoals ik al zei hangt het af van de aannemer die de werken uitvoert. Beter dan voorheen? Serieus blijven he, als je iets openbreekt dan kan je dat goed herstellen maar beter dan voorheen kan enkel als het zeer slecht aangelegd was.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Dizzy schreef: 31 aug 2022, 08:49 Beter dan voorheen? Serieus blijven he, als je iets openbreekt dan kan je dat goed herstellen maar beter dan voorheen kan enkel als het zeer slecht aangelegd was.
<off-topic>
Jij hebt hier nog niet over de voetpaden gelopen zeker?
Het heeft meestal niet met slecht aangelegd te maken maar eerder met niet op tijd onderhouden/hersteld.
</off-topic>
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Is een gekend probleem overal. Ze leggen een nieuwe wijk aan met prachtige stoepen. Na een tijd komt firma x de boel opbreken en leggen alles zo goed mogelijk terug. Enige tijd later is firma y aan de beurt. Opnieuw alles opbreken en opnieuw weer "proberen" alles terug te leggen. Dan heb je nadien nog eens werken voor werkelijke aansluiting fiber naar binnen...

Bij een buur zijn ze nu op 2 weken tijd al 3 keer zijn oprit aan het openwerken. De eerste keer lag ook alles terug, met het oog geen probleem te zien want het zijn steentjes over een mat met ruitjes. Tot hij er met zijn wagen over reed, een put. Vanmorgen lag het nog altijd open. De man heeft geen internet/telefoon/TV. Hij is niet blij.

Bij mij waren het plantjes (bodembedekker). Na aandringen hebben ze die teruggeplaatst, lees op hun plaats gegooid. Wonder bij wonder zijn ze niet kapot maar je ziet nog altijd heel goed het verschil met de rest. Toen ik een paaltje in de hoek wou terugplaatsen geraakte ik niet diep. Na wat graven kwam ik de blikjes van de werkmensen tegen. Bij het leggen van de wachtbuizen was men dermate hard aan het breken dat mijn scherm op mijn bureau wiebelde. Dat was verharding die de bouwfirma voorzag voor elke oprit. Die is nu vergruizeld en zo in de put gegooid. Dus beter dan het was, vergeet het.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

Sinds juni is bekend dat ze in Lier zouden doorgaan met de aanleg. Ik heb toen vrijwel direct een mail gestuurd naar het email adres dat op hun site vermeld staat voor alle vragen over de planning om te vragen of ze weten wanneer onze straat aan de beurt zou zijn. Na meer dan 2 maanden aandringen nog steeds geen zinnig antwoord mogen ontvangen, behalve "we sturen het door naar de planning" en "we vragen een update". Veelbelovend :-(
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Tazmanian79 schreef: 31 aug 2022, 08:26 Idem bij mij (Grembergen) ... overal in de omliggende straten waar ze al geweest zijn is er niets van te merken. Alles terug mooi toegelegd, zelfs beter als voordien.
Het enige waaraan je recente werken kan zien is het wit zand dat ze strooien om de voegen dicht te maken.
En toch... https://www.tvoost.be/nieuws/dendermond ... ken-142829
If you can't beat them, confuse them.
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 13 keer

Ik spreek ook enkel uit mijn eigen ondervinding, weet niet waar er overal werken zijn uitgevoerd en ga deze ook niet controleren ;-)

Maar konden ze voor de reportage dan niet eens gaan filmen waar er voetpaden niet goed zijn hersteld? Want in het filmpje zie ik toch niets spectaculair hoor :lol:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het zijn allemaal lokale ervaringen, bij de ene positief, bij een ander eerder negatief.

Ik denk ook dat men wel de beste bedoelingen heeft maar het is vooral een kwestie van tijdsdruk. Het moet snel gaan en er is veel variatie in aanpak tussen aannemers en individuele medewerkers. Je moet dus een beetje geluk hebben hiermee. Het ligt soms ook aan de plaatselijke situatie, een beetje gras kan zich snel herstellen maar een net aangelegd oprit is al iets anders.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Eisen dat Fiberklaar de bermen herinzaait tijdens de droogste zomer ooit.
En weigeren dat Fiberklaar de werken verderzet zolang dat niet gebeurd is.
Lijkt me eerder een boycot van stad Dendermonde dan oprechte bezorgdheid.
Ofwel is het vroege verkiezingskoorts.
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 13 keer

Inderdaad ... voor mijn deur is de berm opnieuw ingezaaid ... maar of ze dit nu gedaan hadden of niet ... maakt geen verschil uit.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

raf1 schreef: 01 sep 2022, 10:11 Lijkt me eerder een boycot van stad Dendermonde dan oprechte bezorgdheid.
Ofwel is het vroege verkiezingskoorts.
Gezien de stad ook al dwars lag over de POPs en de profileringsdrang van "onze" burgemeester kennende was dat ook mijn eerste idee.

BTW, bij het filmpje van TVoost kan ik de locatie niet direct thuisbrengen.
Waar ik zelf voorbij kwam leek alles toch in orde (Kerkstraat, Gentse stwg, Steenweg op Aalst..)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik krijg de laatste weken mails van Fiberklaar die nogal vaag zijn. Dat ze in onze regio komen (dat wisten we al lang) en dat ik me bij een provider kan aanmelden etc. (wat ook al lang gedaan werd, bij RapidXS). Begint vervelend te worden, precies of ik ben niet goed geregistreerd ofzo. Nog mensen met die ervaring?

Add: voor de zekerheid toch ook maar eens op hun website aangemeld dat ik het wil.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Er is zojuist iemand van FK langs geweest om te zeggen dat ze binnenkort de straat gaan open leggen. Heeft foto's genomen van meterkast, huidige installatie, langs waar de fiber binnen zal komen... Het gaat vooruit. Dendermonde, vlakbij Mechelse steenweg.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Dat is heel mooi :D

Hopelijk volgen buurgemeentes nadien :) ( zal 2023 worden waarschijnlijk :p )
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
YordiDR
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 mei 2022, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer

Jack Daniels schreef:Er is zojuist iemand van FK langs geweest om te zeggen dat ze binnenkort de straat gaan open leggen. Heeft foto's genomen van meterkast, huidige installatie, langs waar de fiber binnen zal komen... Het gaat vooruit. Dendermonde, vlakbij Mechelse steenweg.
Don't get your hopes up, bij mij zijn ze 3 maanden geleden al langsgekomen om foto's te nemen toen het straat open lag voor de wachtbuizen te leggen. Sindsdien heb ik er niets meer van gehoord. Je moet wel wat geduld hebben met die mannen... De planning is heel vaag.

Sent from my BE2029 using Tapatalk

Edit: regio Grembergen


Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Geduld is een schone deugd. Ik zing het wel uit met VDSL. Er is geen haast bij.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Idem dito hier 100/30 lijn dus geen klagen
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Jack Daniels schreef: 07 sep 2022, 12:06 Er is zojuist iemand van FK langs geweest om te zeggen dat ze binnenkort de straat gaan open leggen. Heeft foto's genomen van meterkast, huidige installatie, langs waar de fiber binnen zal komen... Het gaat vooruit. Dendermonde, vlakbij Mechelse steenweg.
Keur ? Indien ja - dan heb ik hem ook gezien.

Leg er, zoals hier reeds gezegd, je bonen niet op te weken. Hier (ook Keur - maar dichter bij het ziekenhuis ;-) ) is er reeds weken geleden (lees : begin augustus) iemand langs geweest om interesse te peilen, heeft ook foto's genomen... "volgende week" ging ik een brief in de bus vinden. Nog steeds aan't wachten :-D
If you can't beat them, confuse them.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

CueBoy schreef: 07 sep 2022, 19:12 ... "volgende week" ging ik een brief in de bus vinden. Nog steeds aan't wachten :-D
Ik wacht ook op die "volgende week" brief sinds 1 augustus.
Aangezien er nog niet gegraven wordt in onze straat is het nog niet dringend maar de vooropgestelde Q3 graven Q4 aansluiten gaan ze niet halen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

CueBoy schreef: 07 sep 2022, 19:12 Keur ? Indien ja - dan heb ik hem ook gezien.
Ja, ik woon op het Keur
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
manitou
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 aug 2011, 19:11
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 6 keer

Er is iemand van APK langsgeweest voor fiberklaar en om te kijken hoe de glasvezel kan binnengelegd worden.
Ik twijfel over enkele zaken.

1) Ik wil op termijn kiezen uit meerdere glasvezel providers dan diegene die nu in de joint venture zitten van Fiberklaar, om maar één te vernoemen Telenet. Volgens de APK persoon stapt Telenet mee in het verhaal Fiberklaar en moet er dus nadien niet opnieuw gegraven worden voor Telenet.
Deze informatie vindt ik nergens officieel terug
.Ik dacht dat Telenet in zee ging met Fluvius om een glasvezelnetwerk aan te leggen? Zou anderzijds wel bizar zijn dat er tweemaal moet gegraven worden. Maar nomaals nergens officieel iets te vinden over Telenet via Fiberklaar.

2) Mijn aansluiting van TN zit vooraan in de woonkamer vandaar vertrek ik met 25 meter hoogwaardige coaxkabel die ikzelf destijds heb aangekocht naar de bovenverdieping (hobbykamer) waar de Telenet modem en computers staan. Volgens APK kan die coax blijven dienen maar dan vertrekkende vanaf de fiber aansluiting. Dan lijkt het mij dat ik op die manier toch nooit de fiber snelheid ten volle kan behalen met 25 meter coax achter de fibercontactdoos?

Iemand meer info of sugesties?
tnx
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

manitou schreef: 08 sep 2022, 13:36 Zou anderzijds wel bizar zijn dat er tweemaal moet gegraven worden. Maar nomaals nergens officieel iets te vinden over Telenet via Fiberklaar.
In België is niets bizar, het is eerder een gerespecteerde kunstvorm.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Telenet adverteert nog steeds dat ze glasvezel hebben we en dat alleen het laatste stukje tot de woning coax is. En dat dit goed genoeg is.

Maar ze hebben inderdaad een deal met Fluvius.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Het is vnl een kwestie van kunnen

Telenet, zoals elke andere partij, kan gebruik maken van Fiberklaar zijn infrastructuur.
Of ze dat willen is een ander paar mouwen.
Daarom dat TN ook vaak fiber in de grond legt als Fiberklaar dit doet. Aansluitng van TN fiber is dan voor een onbepaalde datum in de verre toekomst.

Beste optie is een wachtbuis in de grond te steken, kunnen ze later altijd andere fibers/kabels erdoor steken.


Betreffende je COAX, is het wat complexer. Idealiter steek je naast je coax ook een UTP OF laat je de fiber langs de coax naar hetzelfde eindpunt trekken.
Om dat laatste te doen, kan je best al plaats voorzien voor deze kabel.
Als er plaats is, gewoon een mooie wachtbuis tussen hobbykamer en woonkamer. Gewoon naast de coax.


Je zou ook een MoCa adapter kunnen gebruiken, maar kost ook weer iets en maakt het complexer.
Met Moca zou het er als volgt uitzien:
Fiber omzetten naar UTP (Modem), UTP naar Moca, Moca zet signaal op coax, ander moca toestel intvangt coax in hobykamer, moca vertaalt naar UTP en met UTP kan je dan een router aanschakelen.

Coax, voor 1 persoon, kan ook hoge snelheden aan. Maar fiber kan in theorie natuurlijk veel meer. Maar dan spreken we over lange termijn, want de apparatuur moet betaalbaar worden.
manitou
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 aug 2011, 19:11
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 6 keer

op de site van Fluvius Glasvezel staat :
Wat als er al een glasvezelkabel van bijv. Proximus binnen ligt?
De Fluvius glasvezelkabel is onafhankelijk van Proximus.
Aangezien het Fluvius glasvezelnetwerk een open netwerk betreft, kunnen andere providers over de glasvezel van Fluvius lopen.
Ofwel wordt er tijdens de werken door APK (Fiberklaar) meteen een tweede fiber gelegd door Fluvius maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk ofwel komt men binnen afzienbare tijd opnieuw graven en boren voor de Fluvius fiber.
In ieder geval is het weeral op zijn Belgisch. Waarom niet ineens één kabel leggen door een onafhankeijke aannemer waar je dan nadien de keuze hebt van elke beschikbare aanbieder. Opnieuw een vervolg van ADSL vs coaxkabel maar dan Fiberklaar vs Fluvius.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Ja ,maar:

Wat als ze een kostenbatenanalyse maken en zeggen: DIe straat is te duur voor fiber aan te leggen.
Maar we willen die tg als klant, hmmm. Dan kunnen ze alsnog de fiber van FK leasen.

OF stel
Een overheid verbiedt om meer dan 1 fiberkabel in de grond te steken. Dan is er ook geen andere optie meer dan een fiber te leasen.


Ik zeg maar, de toekomst is ver en niemand heeft een glazen bol. Kan nog alle kanten opgaan in de realiteit. Wou gewoon alle opties wat mee geven, zullen er gegarandeerd nog zijn. Om zo hopelijk iedereen meer inzichten te geven en zelf inzichten te verwerven.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

manitou schreef: 08 sep 2022, 13:36Volgens de APK persoon stapt Telenet mee in het verhaal Fiberklaar en moet er dus nadien niet opnieuw gegraven worden voor Telenet.
Of er in de toekomst nog grote graafwerken zullen nodig zijn om Telenet-diensten via glasvezel te krijgen is onduidelijk. Telenet heeft momenteel geen overeenkomst met Fiberklaar, maar legt op openbaar domein wel eigen fiberwachtbuizen aan in de sleuf die de aannemer in opdracht van Fiberklaar graaft.
Daarnaast onderzoekt telecomregulator BIPT momenteel of de fysieke glasvezelaansluitkabel die Fiberklaar op jouw privé-terrein aanlegt, kan opengesteld worden voor andere operatoren.

Je kan vandaag dus nog niet zeker weten of Telenet op jouw privé-domein gaat graven. Het is immers mogelijk dat Telenet door de regulering van het BIPT toegang krijgt tot de de fysieke glasvezelaansluitkabel van Fiberklaar. Dan zouden toekomstige graafwerken van Telenet beperkt blijven tot een aantal putten op openbaar domein om de aansluitingen te kunnen maken.
manitou schreef: 08 sep 2022, 13:36Ik dacht dat Telenet in zee ging met Fluvius om een glasvezelnetwerk aan te leggen?
Ja, Telenet is met Fluvius overeengekomen dat Fluvius haar bestaande telecominfrastructuur onderbrengt in een nieuw netwerkbedrijf Netco en definitief stopt met eigen telecommunicatie-activiteiten. In ruil krijgt Fluvius 33,2% van de aandelen van Netco. Dit komt erop neer dat Telenet meerderheidsaandeelhouder wordt van Netco en de investeringen in glasvezel beperkt tot maximaal 2 miljard euro over een periode van 15 jaar. In de loop van september gaat Telenet toelichten wat Netco precies gaat doen.
manitou schreef: 08 sep 2022, 13:36Volgens APK kan die coax blijven dienen maar dan vertrekkende vanaf de fiber aansluiting.
Die coaxkabel kan voorlopig blijven dienen voor de huidige diensten van Telenet of Orange.
De glasvezelproviders op het Fiberklaar-netwerk zullen nooit van jouw coaxkabel gebruikmaken. Om de toekomstige glasvezelsnelheden te kunnen halen moet je binnenbekabeling minstens compatibel zijn met symmetrische snelheden tot 10 Gbps.
Dat zal dus ofwel OS2 fiberkabel of UTP-kabel categorie 6A zijn, afhankelijk van waar je de glasvezelmodem wil plaatsen.
Hou er dus rekening mee dat je op termijn apparatuur in je hobbykamer rechtstreeks op fiber wil kunnen aansluiten.
Zolang die fibertoekomst nog geen realiteit is, moet je nog geen kabels trekken. Maar bij eventuele werken aan je woning kan je wel al wachtbuizen voorzien met het oog op de toekomst.
manitou schreef: 08 sep 2022, 15:05Ofwel wordt er tijdens de werken door APK (Fiberklaar) meteen een tweede fiber gelegd door Fluvius maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk ofwel komt men binnen afzienbare tijd opnieuw graven en boren voor de Fluvius fiber.
De aansluitkabel van Fiberklaar bevat twee glasvezels. Als deze aansluitkabel door de telecomregulator zou moeten opengesteld worden, is het niet ondenkbaar dat Telenet de tweede vezel kan gebruiken.
Laatst gewijzigd door raf1 08 sep 2022, 15:18, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Typisch Belgisch, ipv 1 kabel en dus 1 keer graven en 1 keer kosten kiest men in België weer voor de opdeling tot het oneindige en een vermenigvuldiging van de kosten. Die kosten worden uiteraard weer op ons verhaald.

Vreemd dat ze nog niet afgekomen zijn met een Vlaamse fiber, een Waalse en een Brusselse. Dan uiteraard nog wat kabels met faciliteiten. Voor elk van die kabels een beheersfirma met bijhorende administratie per provincie. :bang:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Dizzy schreef: 08 sep 2022, 15:16 Typisch Belgisch, ipv 1 kabel en dus 1 keer graven en 1 keer kosten kiest men in België weer voor de opdeling tot het oneindige en een vermenigvuldiging van de kosten. Die kosten worden uiteraard weer op ons verhaald.

Vreemd dat ze nog niet afgekomen zijn met een Vlaamse fiber, een Waalse en een Brusselse. Dan uiteraard nog wat kabels met faciliteiten. Voor elk van die kabels een beheersfirma met bijhorende administratie per provincie. :bang:
1 woord Dizzy, redundantie.

Ik mag hopen dat ik minimaal 2 mogelijke verbindingen heb. Liefst fysiek. Wetende dat internet nog meer en meer essentiële infrastructuur is.

Okeja, ik heb er geen 10 tallen nodig ook niet.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ik hoorde van de installateur dat men per aansluiting een tweede "draad" voorziet voor eventuele problemen met je lijn. Het was in dat bakje in de grond van Proximus waar hij het over had. Anderzijds hebben we het lang met 1 koperen leiding ook gedaan. Ik denk dat ze meer kapot maken door steeds opnieuw te zitten wroeten in de grond.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

raf1 schreef: 08 sep 2022, 15:10
manitou schreef: 08 sep 2022, 13:36Volgens APK kan die coax blijven dienen maar dan vertrekkende vanaf de fiber aansluiting.
Die coaxkabel kan voorlopig blijven dienen voor de huidige diensten van Telenet of Orange.
De glasvezelproviders op het Fiberklaar-netwerk zullen nooit van jouw coaxkabel gebruikmaken.
Misschien refereerde hij naar RFoF (RF over Fiber) technologie?
Hoewel Telenet in de (verre?) toekomst zal afstappen van Coax/Docsis, zijn de huidige Telenet FFTH installaties - voor zover ik het gebrijp - gebaseerd op RFoF. Hierbij wordt bij de klant i.p.v. de klassieke "Fibermodem" (met ethernet poort) een "optical receiver" geplaatst die het lichtsignaal terug omzet naar COAX: de zogenoemde mini-node.
Op die manier blijft de huidige coax binneninstallatie bestaan (DVB-C, Docsis ...).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”