Viessmann en Wifi

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

De gascondensatieketel is stukgevlogen en zit nu offertes op te vragen. Kreeg net een offerte binnen voor een Viessmann Vitodens 111-W en had specifiek gevraagd om via een app de ketel te kunnen bedienen. Was geen probleem volgende installateur, dan moest er wel een Vitotrol 200-E bij.

Nu zit ik de website van Viessmann uit te vlooien en zie ik dat de ketel zelf al via wifi en een app kan bediend worden. De ene keer spreken ze van kosten met een sterretje, de andere keer worden er nergens kosten vermeld.

Wat mij dan weer op valt, die Vitotrol 200-E thermostaat is dan toch nergens voor nodig? Dat zou dan toch gewoon een domme kamerthermostaat kunnen worden en de bediening enkel via de app of de ketel zelf?

Iemand een idee? Want voor 5300 euro mag het toch al wel de moeite zijn. De vorige ketel is amper 13 jaar oud en voor 1000 euro kosten aan. De keuze ligt dus op reparatie of een nieuwe en het is niet dat ik een ezeltje heb dat geld schijt.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

5000 € is veel voor een ketelvervanging, voor een 2500 à 3000 € moet dat zeker ook lukken. Sturing via app kan ook zonder de veel te dure thermostaten van de fabrikanten, mits de ketel opentherm ondersteunt (doen de meeste tegenwoordig). Dan hang je er zelf een Nest of Tado of zo aan.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Een merk met minder "imago" gaat de factuur idd zowat halveren.
Reken voor een Vaillant €2,5-3K - als het enkel om vervangen van een ketel gaat.
Hou er wel rekening mee dat Vaillant een gesloten protocol gebruikt, ik heb zelf een Vaillant en zou nu een ander merk kiezen. Technisch is er niets mis, maar ik kan enkel Vaillant thermostaten gebruiken.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Wel, op de Viessman Website kost de ketel alleen al 2764 euro dus 2500 a 3000 euro gaat het hem zeker al niet worden. :)

Voor die prijs heb je inderdaad al mogelijkheden voor een doorstromer, maar ik zou graag eentje hebben met een boiler in. Dat zorgt echt dat ik na 5 liter water al warm water heb in de keuken bvb. Al was ik ook aan het denken om daar bvb een kookwaterkraan te installeren tot ik daarvan de prijs zag.

Ik heb nu een simpele Honeywell thermostaat, al vrees ik dat die dan niet kan communiceren met de Viessmann als die vanop afstand wordt bediend.

Nu, er komen er nog twee anderen langs, maar eentje daarvan gaat ook met Viessmann werken vrees ik.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

heist_175 schreef:Hou er wel rekening mee dat Vaillant een gesloten protocol gebruikt, ik heb zelf een Vaillant en zou nu een ander merk kiezen. Technisch is er niets mis, maar ik kan enkel Vaillant thermostaten gebruiken.
Tado spreekt wel met Vaillant (eBus of 24V systeem), zie https://www.tado.com/start/manuals/st/E ... uiting.pdf. Zelf wel geen ervaring mee.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@SPR ik begrijp op basis van de bovenvermelde documemnattie dat de Vitodens WLAN aan boord heeft en dat u via WiFi/internet aldus perfect gebruik kunt maken van de Vicare app, er is blijkbaar wel "een kost" bij het gebruik van de GPS-functie van de smartphone voor de (automatische) temperatuurregeling in functie van uw locatie
-> misschien best contact opnemen met Viessmann voor verduidelijking/toelichting

De Vitodens condenserende gaswandketels met het nieuwe
elektronicaplatform zijn voorzien van een geïntegreerde
WLAN-interface. Hiermee kan de verwarming, indien gewenst,
direct met het internet worden verbonden.
Via de ViCare-app kan de verwarming heel eenvoudig en intuïtief worden bediend. De app biedt toegang tot digitale diensten
alsook een directe contactmogelijkheid met de lokale verwarmingsinstallateur.
De ViCare-app biedt informatie over de actuele bedrijfstoestand van het energiesysteem, terwijl tijdprogramma’s voor
verwarming en warm water u helpen om te besparen op de
energiekosten. En de app is compatibel met vrijwel alle iOS- en
Android-eindapparatuur.
Indien gewenst*, maakt ViCare gebruik van de gps-functie
van uw smartphone om te weten op welke afstand u zich van
uw verwarming bevindt. Zodra bepaalde ingestelde afstanden
worden overschreden, wordt de kamertemperatuur automatisch
verminderd. En u kunt het systeem ook uitbreiden met een
ViCare-thermostaat, om zo nog meer van comfort en efficiëntie
te genieten.
* Facultatief tegen betaling van een vergoeding


Ref.
https://www.viessmann.be/nl/viessmann-a ... p.ext.html
https://www.viessmann.be/nl/contact.html
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

vverbeke schreef:
heist_175 schreef:Hou er wel rekening mee dat Vaillant een gesloten protocol gebruikt, ik heb zelf een Vaillant en zou nu een ander merk kiezen. Technisch is er niets mis, maar ik kan enkel Vaillant thermostaten gebruiken.
Tado spreekt wel met Vaillant
Oh, maar alles spreekt met Vaillant, in aan/uit modus.
Vergeet de energiezuinigheid van de modulerende ketel dan maar. Moduleren kan enkel met de Vaillant thermostaten.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 nov 2020, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 15 keer

vverbeke schreef:
heist_175 schreef:Hou er wel rekening mee dat Vaillant een gesloten protocol gebruikt, ik heb zelf een Vaillant en zou nu een ander merk kiezen. Technisch is er niets mis, maar ik kan enkel Vaillant thermostaten gebruiken.
Tado spreekt wel met Vaillant (eBus of 24V systeem), zie https://www.tado.com/start/manuals/st/E ... uiting.pdf. Zelf wel geen ervaring mee.
Ik kan bevestigen dat een Tado thermostaat gewoon werkt met een Vaillant. 5 jaar op een appartement gewoond waar dat werkte.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik denk dat de beslissing ivm gevraagd vermogen ook in de ketel gebeurt, en dat de thermostaat enkel de gewenste en de gemeten temperatuur moet doorgeven. Ik heb recent twee Vaillant ketels met eBus aan home assistant gekoppeld, en dat werkt toch prima. Dus dan heb je in feite je wifi-oplossing al.
maleadt
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jan 2014, 08:27
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 6 keer

Ter info: een niet-Vaillant thermostaat (in mijn geval Tado) aan de ketel hangen via eBus heeft mij m'n garantie gekost, van een nieuwe ketel nota bene. Koppel alles dus best los, of sluit tijdelijk aan op aan/uit wanneer er een technieker over de vloer komt. Voor mij dus geen Vaillant meer (want de ervaring was nog een stuk erger, "los uw probleem zelf op meneer", etc). Jammer, want het werkte allemaal perfect, en de Vaillant thermostaat trekt op niet veel.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Offerte 2 is binnen van een eenmanszaak die werkt met ACV. Komt 76 euro goedkoper uit dan Viessmann.

Ik snap echt niet waar iedereen hier maar de helft zou betalen.

Nu, doorstromer komt wel 1300 euro goedkoper uit dan eentje met boiler. (Ook bij Viessmann zo) Iemand een idee wat het verschil in de praktijk zou zijn? Nu heb ik binnen de 10 liter in de keuken warm water, bij de doorstromer gaat dat xx liter zijn? Dat is toch zo moeilijk te berekenen en te bekijken en die installateurs die antwoorden dan met: water is goedkoop he. Ja, ok, maar wil er niet eerst een volle pompbak doorjagen voor ik eindelijk warm water heb. Kennis van mij zet liter water op met de waterkoker om zo haar afwas te doen want anders smijt ze 40 liter water weg.

Kent er iemand het merk ACV eigenlijk.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb een warmwatervat van ACV.
https://www.semmatec.be/nl/verwarming/b ... heidsgroep

Dus in feite een boiler die verwarmd wordt door het warm water van de verwarmingsketel. Werkt al 12 jaar prima maar then again, het is ook niet meer dan een vat water met een warmtewisselaar :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

SPR schreef:Nu, doorstromer komt wel 1300 euro goedkoper uit dan eentje met boiler. (Ook bij Viessmann zo) Iemand een idee wat het verschil in de praktijk zou zijn?
Bij de boiler kan je uw stilstandverliezen al beginnen uitrekenen, dus bovenop de hogere investering (€1300) krijg je een hoger verbruik.
Nadeel is dat je moet wachten op warm water, al lijkt de geciteerde 40L wel héél veel.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Dat is normaal blijkbaar. Kennis heeft een gewone wastafel, die gaat letterlijk vol alvorens het water warm wordt. Bij mijn vader, ook doorstromer, is het ook bijna 40 liter.

Het advies wat ik hier lees is dan: doorstromer is toch de beste keuze. Ook in de doorstromer zit er verbruik, want het houdt ook een aantal liter warm.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Wij hebben een 100% doorstromer, zonder buffervat/boiler/wahtever.
Geen waterverbruik = 0kWh gasverbruik
Vaillant ecoTEC plus VCW 346/5-5

Geen plaats voor een bvoilervat:
Afbeelding

Kan je monitoren als je een dag niet thuis bent bv.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Wij zeer tevreden over Bosch en dit met een gasketel die binnen uw budgettaire normen valt.

Bij de verbouwingen hier 2 jaar geleden, smeekte ik ook om Viessmann. De aannemer en chauffagist wilden dit merk zelfs niet plaatsen wegens te veel problemen en blijkbaar ook geen dito service na verkoop.

We konden kiezen uit enkele merken met een aanbeveling voor een Bosch ketel samen met Bosch Easy control. Werkt zeer goed en de bijhorende Android app is zeer overzichtelijk.

Meer info: https://www.bosch-thermotechnology.com/ ... -754475-c/
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Bosch = Junkers
https://www.bosch.com/stories/history-b ... r-junkers/

Lijkt me een goeie keuze, als ik me niet vergis werken die met open standaarden, dus geen vendor lock-in zoals bij Vaillant.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tegenwoordig hebben doorstromers een comfortfunctie die de warmtewisselaar op temperatuur houden.
Dat scheelt toch wel aanzienlijk in koud warm water, ook de hoeveelheid gas die ervoor benodigd is voor deze functie is ook zeer acceptabel.
Volgens mij een goed alternatief voor een buffervat.

Heb ook zo'n Vaillant, maar moet wel toegeven dat regendouche + bad gelijktijdig wat te veel van het goede is.
Dat is vast mede door de te kleine / gedeelde leiding denk ik.
Gesloten protocol, ja... maar zeker en vast een app zonder fratsen die wel goed en betrouwbaar werkt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

heist_175 schreef:Bosch = Junkers
https://www.bosch.com/stories/history-b ... r-junkers/

Lijkt me een goeie keuze, als ik me niet vergis werken die met open standaarden, dus geen vendor lock-in zoals bij Vaillant.
Klopt. Een collega van mij heeft een Google Nest of iets dergelijks aangesloten op de ketel en kan ook zonder probleem alles perfect regelen.

Nogmaals, zeer tevreden. Alleen spijtig dat de wifi thermostaten voor de verschillende radiotoren misschien aan de dure kant zijn (60 euro / stuk) maar je hebt je hele huis onder controle qua verwarming.

Prijs/kwaliteit zou ik zeker niet meer twijfelen.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

koenraaddeconinck schreef:Wij zeer tevreden over Bosch en dit met een gasketel die binnen uw budgettaire normen valt.

Meer info: https://www.bosch-thermotechnology.com/ ... -754475-c/
Ik moest nogmaals even gaan zitten wanneer ik de offerte toe kreeg van de CV installateur voor Bosch. Ik weet niet waar mensen hier installaties vinden voor doorstromers aan 2500 a 3000 euro. Absoluut niet. De ketel alleen kost al 2358 euro.

Bosch doorstromer met installatie: 4700 euro.
ACV doorstromer met installatie: 3700 euro.
Viessmann met ingebouwde boiler 5300 euro.

Ik ga de offerte van Viessmann eens vragen voor een doorstromer ipv eentje met boiler om deftig te kunnen vergelijken.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

De totaalprijs hangt ook wel heel sterk af van hoe complex de installatie is. Maar voor het vervangen van een ketel waar alle buizen en aansluitingen en dergelijke dus eigenlijk al klaar zitten vind ik offertes van 5000 € echt wel geschift. Dat is puur oude ketel eraf, nieuwe ketel eraan, thermostaat ophangen (letterlijk twee draadjes vastkoppelen) en de buizen evt. wat aanpassen zodat die correct aansluiten op de nieuwe ketel.

Voor een ketel als Viessmann betaal je ook (veel) meer voor de merknaam, op zich gaat uw rendement daarom niet spectaculair beter zijn. Quasi elke condensatieketel perst al het maximaal vermogen eruit.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Wel ja, dat vind ik ook. Enkel de installateur van ACV vraagt maar 500 euro, Viessmann 930 en Bosch vraagt 1270 euro installatie.

Denk dus in alle eerlijkheid dat het een ACV gaat worden. Blijkbaar wel meer tevreden mensen over te vinden en naar het schijnt ook makkelijk om stukken voor te vinden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Je kan ook - zonder glazen bol - opteren om te wachten.
Er zijn minder mensen die reizen, dus het geld klotst nu ergens anders heen met inflatoire prijzen tot gevolg :).
De gok is dat de markt "binnenkort" terug wat afkoelt en de prijzen terug normaliseren.

Maar in de huizenmarkt lijkt dat alvast niet te gebeuren, dus het is een long shot.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Opteren om te wachten is ook niet echt een optie, koud douchen lukt nu nog omdat het wat warmer is, maar binnen een maand of 3 ga ik dat toch als minder aangenaam ervaren vrees ik. :)
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 17 keer

@SPR: van welke regio ben je? Eventueel kunnen mensen hun (al dan niet goede prijs/kwaliteit) ervaringen delen van installateurs in uw regio.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Heb her en der wat zitten ronkijken op fora (oa bouwinfo) en websites afschuimen en nergens maar ook nergens is het basismodel van ketels onder de 2500 euro, tenzij iets obscuur waar ik liever van weg blijf. Het is dus relatief onrealistisch te denken van een installatie te vinden van onder de 3000 euro hoor. :)

Het viel me alleen op dat er bepaalde installateurs ofwel geen zin hebben om te reageren, ofwel waanzinnige prijzen vragen om een eenvoudige installatie te doen.

Heb een tiental lokale zaken aangeschreven in Leuven, Aarschot, Herent,... Ik kan ook geen weken meer blijven wachten natuurlijk. Als je als bedrijf pas een afspraak kan regelen na 3 weken val je in dit geval ook uit de boot natuurlijk.

Ondertussen bij Viessmann ook de offerte voor een doorstromer aangevraagd, 3800 euro en 100 euro cashback actie. Komt dus ook op 3700 euro uit.

Update... Voor diegenen die Bosch hier naar voren schoven als betaalbaar alternatief. Net nog een 2e offerte binnen gekregen voor de plaatsing van dezelfde ketel als bij de andere installateur: 4833. Deze met ingbouwde boiler: 6060. Aub, dat is toch niet normaal? 4 pagina's offerte. Van: levering nieuwe ketel, afbraak nieuwe ketel, naar het stort rijden en het stort betalen. AUB...

Stort 1,00 sog 20,00 € 6,0 % 21,20 €
Werk uren voor het verwijderen van de bestaande cv ketel en wegvoeren naar erkende stortplaats. 1,00 sog 70,00 € 6,0 % 74,20 €

Leveren en plaatsen van thermostaat BOSCH 0,00 titel 0,00 € 0,0 % 0,00 €
CR10 MODULERENDE KAMERTHERMOST./AFSTANDSBEDIENING CR 100,00 pce 52,48 € 6,0 % 0,00 €
CR100 DIGITALE MODUL. KAMERTHERMOSTAAT CR100 0,00 pce 209,59 € 6,0 % 0,00 €
CW100 WEERSAFHANKELIJKE REGELAAR VOOR 1 KRING CW100 0,00 pce 254,70 € 6,0 % 0,00 €
CONTROL CT200 WEERSAFHANKELIJKE REGELAAR - WIT EasyControl CT 200 1,00 pce 318,37 € 6,0 % 337,47 €

Boink! 835 euro voor enkel de regeling? Bij Viessman 59 euro!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Vaillant Ecotec Plus VCW 346 (34kW, doorstromer)
€1650 https://www.adorashop.be/nl/product-100 ... warm-water
€1925 https://sanitairzone.com/vaillant-ecote ... kw-propaan
€2325 https://sanitairzone.com/merk/vaillant

Een paar buisjes aansluiten en klaar.
Hoeveel dacht je dat een vakman per uur schept? Reken €50/u, dan kan ie er al 20u aan werken (inclusief offertetijd etc).

Als alles er al ligt is het echt dat hé :)
- oude afkoppelen
- oude van de muur halen
- nieuwe tegen de muur vijzen
- nieuwe aansluiten

Als je nog steeds denkt dat ik fantaseer:
https://easykit.be/zelfbouw-verwarming- ... =40&nb=yes
Afbeelding

Gas aansluiten komen zij voor u doen :).
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Ik lees het graag, easykit... Dat is nooit 1 op 1 perfect overzetbaar. Ik wil u gerust 500 euro geven om het te komen plaatsen maar je betaalt wel alle extraatjes dan he? Als je iets stuk draait is dat ook op jouw kosten dan wel he. :)

Ik ken dat al. Ik heb ook zelf mijn regenwaterpomp vervangen, uit gemakzucht gekozen voor praktisch hetzelfde model om 1 op 1 te kunnen vervangen en TOCH nog achter een tussenstuk mogen zoeken. :)

Ik kan veel met mijn 2 handen, fiets herstelling, kamer bezetten, elektriciteit leggen, vloeren, verven, laminaat plaatsen, ken zelfs redelijk wat van elektronica en steek blindelings een pc in mekaar maar van knutselen met leidingen en rookgasafvoer -> dat laat ik wel aan een pro over. :oops:
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

Als je uit de buurt bent wil ik gerust eens komen kijken. Ketel https://sanitair-webwinkel.be/index.php ... xU1bGgJrUQ

Mvg
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Persoonlijk vond ik bij Vaillant blijven erg gemakkelijk.
Oude ketel er af, nieuwe ketel er op, de aansluitingen bleven identiek.
(Alvast een bijkomend voordeel van een doorstromer)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ViessmannBE
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2021, 16:15

Goede middag,
Dank om voor een gascondensatieketel van Viessmann te hebben gekozen.
Wat betreft de afstandsbediening Vitotrol 200-E: deze afstandbediening en kamerthermostaat zorgt ervoor dat de intensiteit van de brander ook door de kamertemperatuur binnen wordt aangestuurd, niet slechts op basis van de buitensensor van de weersafhankelijke regeling. Hierdoor wordt er niet onnodig doorgestookt en energie verspild. Indien u ervoor kiest de installatie zonder Vitotrol 200-E te laten plaatsen vervalt deze voorziening maar het kan wel: dankzij de WiFi-verbinding kan u alle functies van het toestel bedienen met de app ViCare.
Voor de volledigheid: het besproken toestel Vitodens 111-W bevat een interne inox laadboiler met een inhoud van 46 liter, waardoor warm water steeds snel beschikbaar is, wat niet het geval is met een zogenaamde doorstromer.
Met vriendelijke groeten.
Viessmann Belgium
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Om hier nog even op terug te komen... Mijn installateur gaat een ViCare thermostaat (modulerend) plaatsen. Deze is wel degelijk een binnenruimte sensor heb ik begrepen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

SPR schreef:Wel, op de Viessman Website kost de ketel alleen al 2764 euro dus 2500 a 3000 euro gaat het hem zeker al niet worden. :)
Je vergeet dat een installateur al snel 40 à 50% korting krijgt op die publieke prijzen.
De ene steekt dat volledig in zijn zakken, de andere delt dat met jou.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Goh, de publieksprijzen op de site +15% bedoel je? Ik heb geen enkele installateur gevonden (Bosch, Viessmann, Vaillant) die minder aanrekende dan de prijs. De meesten waren rond de 15% duurder dan de publieksprijs.

Mijn broer is ook zelfstandige, die krijgt idd 30% korting op zijn stukken en rekent dan de publieksprijs aan. 40-50% zal eerder uitzonderlijk zijn, maar dat weet je als particulier he.

Daar valt ook zelden op te onderhandelen. Broer doet dat ook, ha, je hebt eigen materiaal? Dan is mijn uurprijs duurder. Je betaalt het hoe dan ook hoor. :)
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Wij hangen er binnenkort ook aan voor een nieuwe ketel en inderdaad de prijzen zijn om van te huilen. Zeker wetende dat al die toestellen gewoon niet lang genoeg meegaan in vergelijking met wat ze kosten. De afschrijving is bijzonder hoog. 3000 ballen of voor zo'n ding is wat mij betreft buiten alle proportie.

Misschien dat een Viessmann langer meegaat, maar die zijn dan gewoon absurd in kost. Te overwegen als je daar heel je leven nog gaat wonen, maar anders is het het totaal niet waard IMHO.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Powaq, Viessmannn kwam er niet eens als de duurste uit bij mij... Bosch was veel duurder, Vaillant goedkoper, ACV ook maar goed, veel rekenen ook 300+ euro aan voor een simpele thermostaat, amehoela.

Mijn vader zijn toestel werd vervangen na 40 jaar en was eigenlijk nog niet stuk maar hij wou vernieuwen. Bij Viessmann zelf geven ze toe, 15 tot 20 jaar.
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: Oh, maar alles spreekt met Vaillant, in aan/uit modus.
Vergeet de energiezuinigheid van de modulerende ketel dan maar. Moduleren kan enkel met de Vaillant thermostaten.
Er bestaan convertors voor Vaillant ketels zodat ze compatibel zijn met Opentherm, zoals de VR33 Opentherm Module. Die plug je op het moederbord van de ketel.
Zelf gebruik ik zo m'n Vaillant ketel met een Tado kamerthermostaat en Tado thermostaatkranen voor de andere kamers, en ja, modulerend.

P.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

iamborg schreef:
heist_175 schreef: Oh, maar alles spreekt met Vaillant, in aan/uit modus.
Vergeet de energiezuinigheid van de modulerende ketel dan maar. Moduleren kan enkel met de Vaillant thermostaten.
Er bestaan convertors voor Vaillant ketels zodat ze compatibel zijn met Opentherm, zoals de VR33 Opentherm Module. Die plug je op het moederbord van de ketel.
Geen enkele BE installateur mag de VR33 module plaatsen.
Hoewel de ketels identiek zijn aan de Nederlandse modellen (de typenummers vermelden altijd de BE naamgeving en de NL naamgeving), wordt de VR33 module actief gepromoot en geïnstalleerd in NL en actief tegengewerkt in BE.
Je vindt maar heel moeilijk aansluitschema's. Ook al kost een ketel "maar" €2K, ik heb weinig zin om te gaan experimenteren met een €100 kostende module.
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:
iamborg schreef:
heist_175 schreef: Geen enkele BE installateur mag de VR33 module plaatsen.
Die plaats je toch gewoon zelf. Is los verkrijgbaar en geinstalleerd op 5 minuutjes. Jumpertje, module op de juiste plaats schuiven. Done.

In Nederland worden de ketels geleverd MET de VR33 standaard aan boord, in België standaard zonder.

Handleiding en installatieschema gewoon op de BE website van Vaillant
https://www.vaillant.be/regelingen/0020 ... 728112.pdf

Zou me dus verwonderen dat die in BE tegengewerkt wordt. Ben de mijne trouwens gewoon gaan halen bij FACQ.

P.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Dat is nieuwe policy van Vaillant dan.
Tot zeker nog in 2018 was het verboden voor BE installateurs en niet te krijgen in BE, laat staan dat Vaillant BE zelf de manual verspreidde :).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”