Wederom serieuze phishing oplichting XX..000 € na xxx.. telefoontje

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
tom35
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 27 keer

Bericht

Petrikske schreef: 4 maanden geleden Ik ga m'n spaarcentjes toch maar bij een andere bank parkeren, en zien dat er niet teveel geld staat op de rekening voor dagelijks gebruik.
Dat heb ik ondertussen ook al gedaan ...bij de bank waar ik dagelijks mee bankier staat nog wat spaargeld maar het merendeel is nu verzet naar 2 andere banken..wat ik nu nog ga doen is de spaarrekeningen ontkoppelen id app bij de banken waar het kan zodat dat het risico nog wat kleiner maakt...
Ideaal zou zijn dat je grote bedragen die je dringend wilt over zetten alleen via de bank zou kunnen doen of dat er sowieso een dag vertraging op zit voor het effectief van je rekening gaat..
Maar tja dat zal ook wel zijn nadelen hebben..
Voor de spaarrekening van de vme van mijn appartement gebruiken we een systeem met dubbele handtekening..daar moeten 2 mensen tekenen...dat heeft ons 2j geleden geholpen bij de poging tot diefstallen door een syndicus..nu ja..ze was wel met 15k van de zichtrekening weg..

Tom
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 480 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

Petrikske schreef: 4 maanden geleden Ik ga m'n spaarcentjes toch maar bij een andere bank parkeren, en zien dat er niet teveel geld staat op de rekening voor dagelijks gebruik.
Dit lijkt me een no brainer.
Daarnaast centen verdelen over verschillende banken en je (dag) limieten laag zetten.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 26 keer

Bericht

Screenshot maken in mobiel bank app

In keytrade blijkbaar standaard mogelijk,bij Crelan kan je het aanzetten indien gewenst ...
KBC blijkbaar niet mogelijk
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 77 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bericht

ik zit ook bij Keytrade en daar krijg je heel snel een mail als er een redelijk grote transactie gebeurd.
je répète.. Jean a de longues moustaches
Matt555
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Krijg ik ook ,zelfs als ik zelf bepaalde transactie doe ....maar screenshot maken is mogelijk , juist getest
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
tom35
Premium Member
Premium Member

Bericht

Bij bnp kan je dat instellen...we krijgen hier allemaal een instant melding op onze gsm als er een transactie gebeurt die groter is dan in dit geval 1500e.. zelfs bij een grotere uitgave dan dat op de Mastercard komt een melding..Die instelling geldt op alle rekeningen waar ik een volmacht op heb.en krijgt elke volmachthouder van die rekening..

Tom
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 492 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

Data technicus schreef: 4 maanden geleden Iets klopt er niet want in een bankapp kun je geen screenshots maken dus hoe kun je dan een qr code uit de bankapp doorsturen.
via de functie om een aangemaakte qr code te delen. doe je dus niet met screenshot.
cadsite schreef: 4 maanden geleden Dat is dezelfde zever als "iemand kent mijn rekening nummer, daardoor hebben ze de miljoenen van mijn rekening gehaald". :bang:
dat is een beetje zoals sepa, daar heb je ook niet echt bewijs meer voor nodig... naam & rekeningnummer is genoeg om een sepa op te starten,
en als jij je rekening niet in de gaten zou houden.... (goed, dat gaat da normaal niet over miljoenen, but still)
hoewel we niet weten over welke bank het hier gaat, is meerdere banken meestal wel nuttig, toch zeker als je een mooie bedrag aan spaarcenten hebt.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 151 keer
Bedankt: 96 keer

Bericht

Ik zit achter een telefoonlijn waar mensen naar bellen als ze overheidsgerelateerde vragen hebben. Er circuleren heel veel phishing mails. Divers ook. 'Nieuw bericht in de ebox' natuurlijk. Klassiek. Maar het kan ook gaan over de Vlaamse zorgkas, over iets van het pensioen, over 'De Watergroep', zelfs over 'de handtekenmap' (systeem om digitaal documenten te ondertekenen in de publieke sector). Men is creatief. Al lang geen prinsen meer uit Nigeria.

Het is soms lastig om te weten of zo'n mail phishing is of niet. Echte mails komen ook voor en meestal laten diensten niet weet als ze een mailing gaan doen (zoals voor een terugvordering van ten onrechte betalingen) en als ze het doen geen voorbeeld in detail van de eigenschappen van die mailing. Er zijn legitieme mailings die zeer verdacht over komen.

De beste wijze die ik ken om te pogen via telefoon in te schatten of een mail vals is of niet als men het emailadres van afzender kan voorlezen. Maar heel veel mensen slagen er niet in om dat te vinden. Ze zien dat niet staan. En kunnen enkel het label vinden en lezen. - En ik weet dat ook dat niet 100% is eigenlijk als controle factor.

Het probleem is dat het moeilijk is om een legitiem van een vals bericht te onderscheiden. En emails versturen handtekening zoals met PGP doet men niet. En mocht men het doen is dat geen oplossing voor de meerderheid van bevolking.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Data technicus schreef: 4 maanden geleden Iets klopt er niet want in een bankapp kun je geen screenshots maken dus hoe kun je dan een qr code uit de bankapp doorsturen. Alle betaalpas en bankapps hebben deze functie uitgeschakeld.
Das volledig afhankelijk van de programmeurs van de bankapp.
Bij KBC kan het bv. niet in hun android-app, maar wel in hun iOS-app. Alhoewel ze het technisch gezien wel zouden kunnen blokkeren op iPhone.
Bij andere bankapps weet ik het niet allemaal, maar er zijn er zeker waarbij het ook kan.
Mike...
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Bericht

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/19 ... erkocht-v/

Artikel is aangepast en uitgebreid. Ze heeft op een link geklikt en bevestigd met de kaartlezer... :nono:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 490 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Wederom een broodjeaapverhaal waarbij we ook maar 1 kant te horen krijgen en er dus heel wat essentiële informatie ontbreekt die wel zou verklaren waarom mevrouw zoveel geld van haar rekening zag verdwijnen.

Jammer dat de journalisten hiermee het vertrouwen in de betalingssystemen ondermijnen, en mensen afschrikken om bv hun overbodige zaken online te verkopen wat nochtans een mooi (en onbelast, voor zover binnen de perken) extraatje kan opleveren.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

HI, heeft er iemand hier ook al die sms,en gehad van Buy Way (buyWay.be) zgz om mijn dossier bij te werken ....? Dossier dat ik niet heb aangezien ik nooit iets met die kredietfirma heb gehad ..... louter Phishing ws.
Trouwens via google opgezocht en bij die firma is het bijna onmogelijk een persoon aan de lijn te krijgen , toch gelukt en mededeling was om die sms'en te negeren als zijnde phihing

https://nl-be.trustpilot.com/review/www.buyway.be de moeite om lezen , zelfde als mijn ervaring , alles via app en AI , menselijk contact omzeggens onmogelijk :bang:

Dit is echt een dooddoener voor digitalisering indien overheid hier geen serieeuze grip op krijgt

:bang: sms blokkeren helpt niet , andere nummers telkenmale
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
Bedankt: 510 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bericht

Matt555 schreef: 3 maanden geleden https://nl-be.trustpilot.com/review/www.buyway.be de moeite om lezen ,
Als je kijkt naar de "mensen" (?) die 5 sterren geven dan geven die blijkbaar alleen maar positieve reviews aan diverse bedrijven.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 72 keer

Bericht

Mike... schreef: 4 maanden geleden https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/19 ... erkocht-v/

Artikel is aangepast en uitgebreid. Ze heeft op een link geklikt en bevestigd met de kaartlezer... :nono:
Aan de ene kant, mensen moeten inderdaad leren om niet op elke random link te klikken en al hun bankgegevens en kaartlezer codes zomaar door te geven.
Aan de andere kant, Facebook mag eens dringend (verplicht) worden om hun verkoop platform veiliger te maken. Ik ben gewoon gestopt met facebook marketplace te gebruiken omdat het gewoon bomvol oplichters zit. Op 2dehands hebben ze hun shit op orde gekregen en is het relatief veilig geworden nu (verkopersfeedback, 2fa, identiteitskaartcontrole, eigen geïntegreerd betaalplatform, etc).
Matt555
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

on4bam schreef: 3 maanden geleden

Als je kijkt naar de "mensen" (?) die 5 sterren geven dan geven die blijkbaar alleen maar positieve reviews aan diverse bedrijven.
Kan alleen maar de lage sterren gelijk geven , heb bijna 1.5 uur aan telefoon gehangen om uiteindelijk 1 dame aan de lijn te krijgen met raad om de multiple smssen te negeren = phishing zegde ze ,BuyWay.be werken vermoedelijk allemaal van thuis uit , want voordien 1 Franstalige slaapstem opnam en dadelijk neerlegde .....(tja vandaar de groeiende weerstand van werkgevers om thuiswerken ..... Amazon stopt er al mee , allemaal terug in het werkgelid OP de werkvloer

https://trends.knack.be/nieuws/macro-ec ... en-volgen/
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 88 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Matt555 schreef:HI, heeft er iemand hier ook al die sms,en gehad van Buy Way (buyWay.be) zgz om mijn dossier bij te werken ....? Dossier dat ik niet heb aangezien ik nooit iets met die kredietfirma heb gehad ..... louter Phishing ws.
Trouwens via google opgezocht en bij die firma is het bijna onmogelijk een persoon aan de lijn te krijgen , toch gelukt en mededeling was om die sms'en te negeren als zijnde phihing

https://nl-be.trustpilot.com/review/www.buyway.be de moeite om lezen , zelfde als mijn ervaring , alles via app en AI , menselijk contact omzeggens onmogelijk :bang:

Dit is echt een dooddoener voor digitalisering indien overheid hier geen serieeuze grip op krijgt

:bang: sms blokkeren helpt niet , andere nummers telkenmale
Bij mij komen die sms'en toch altijd binnen in de map spam en geblokkeerd. Google berichten zal dit automatisch herkennen als spam.
Screenshot_20240923_124953_Messages.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 73 keer

Bericht

Mike... schreef: 4 maanden geleden https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/19 ... erkocht-v/

Dank om dit te delen. Had het artikel ook gelezen en piekerde me suf hoe dit kon, fraude via die qr code... Helemaal duidelijk nu
cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dit artikel heeft gisteren (donderdag 19 september 2024) enige tijd online gestaan. We haalden het offline wegens onvolledige informatie. Ondertussen hebben we meer info gekregen van de politie. Daardoor konden we het artikel aanvullen en opnieuw publiceren.
Sorry, maar hoe belachelijk kan je jezelf maken als journalist???
Gewoon klakkeloos zever noteren als 'waarheid'. Stellen die dan echt geen vragen bij wat ze schrijven? Hebben ze zelf enige notie over het onderwerp waarover ze schrijven?
Mocht dat een artikel zijn in een lagere schoolkrant zou ik er nog begrip voor hebben, maar de VRT? :bang:
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Ik heb het originele VRT-artikel niet gelezen, maar er had minstens moeten bijstaan dat met een prentje te delen (QR code), niemand iets kan doen.
Dat HLN zulke onzin wil publiceren, hun lezers hebben niet liever.
Van de VRT verwacht ik - minstens - dat ze onzin eruit filteren.

Ja, jammer voor de vrouw. Maar het probleem is niet de QR code. Wel (blijkt achteraf) dat ze geklikt heeft op een link en dan haar UCR (Unconnected Card Reader) gebruikt heeft. Dat is een soort fraude die al 10+ jaar bestaat (min of meer sinds de UCR bestaat).
Matt555
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Data technicus schreef: 3 maanden geleden

Screenshot_20240923_124953_Messages.jpg
Ja ik blokkeer ze ook in mijn phone settings , maar ze gebruiken steeds andere nummers , automatisch worden nieuwe nummers niet gestopt in mijn mobiel ,.

en dan probeer je via google die firma te connecteren en kom je terecht in een "draaikolk" van AI mogelijkheden waarvan er dan natuurlijk geen ene toepasselijk is , en wordt je gepushed om App te installeren ....ja dag Jan !!.... :bang: je kan dus amper weten of die firma een wettelijke is of slim uitgedacht om zoveel extra persoonlijke info te verkrijgen van je

Dus wordt het "deleten bij binnenkomst " :roll:

vreesde eerst dat iemand online een krediet account op mijn I.D. of Tel nummer probeerde te openen , vandaar
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 466 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

heist_175 schreef: 3 maanden geleden Maar het probleem is niet de QR code.
En dan schrikken we ervan dat mensen een QR code per definitie niet vertrouwen... :bang:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
on4bam
Moderator
Moderator

Bericht

heist_175 schreef: 3 maanden geleden Van de VRT verwacht ik - minstens - dat ze onzin eruit filteren.
Bij het artikel staat dat het werd ingediend door de radio2 redactie. Ik vermoed dat het dan gaat om regionale reporters die hun "tips" vanuit het publiek of andere lokale media halen. Check en double check zal bij die regionalen waarschijnlijk niet veel gedaan worden (tijdsgebrek, gebrek aan kennis?). Eer men dit overneemt naar nationaal zou men dat beter wel volledig nakijken natuurlijk.

Bij de meeste berichtgeving over phishing krijg je trouwens niet de volledige uitleg, soms uit onwetendheid, soms om een duidelijke stommiteit te maskeren.

Zaterdag nog een verhaal gehoord (slachtoffer was er niet zelf bij) van oplichting via FB. Hij was op zoek naar een bestelwagen en vond een aanbod (te mooi om waar te zijn!) voor €2900. Zonder het voertuig te bekijken werd gevraagd om de betalen via WU (red light 2).
Achteraf kwam het dan uit, geld is bij WU in Turkije afgehaald, bestelwagen bestaat niet (foto wss ergens van het net gehaald). Klacht bij de politie... daar kunnen we niets aan doen... case closed.
Bye, Maurice
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 492 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

cadsite schreef: 3 maanden geleden Sorry, maar hoe belachelijk kan je jezelf maken als journalist???
daag ze niet uit, want het kan altijd nog belachelijker.... en het lijkt alsof het een race in die richting is.
de tijd dat je fake news/satire sites nog makkelijk kon onderscheiden van "echte journalistische sites" is ook steeds kleiner,
en het komt niet omdat die fake/satirische sites ineens serieuzer zijn beginnen schrijven...
cadsite schreef: 3 maanden geleden Stellen die dan echt geen vragen bij wat ze schrijven?
...
Hebben ze zelf enige notie over het onderwerp waarover ze schrijven?
2x nee, vermoedelijk niet... ze kunnen enerzijds niet over alles kennis hebben, en het lijkt anderzijds ook gewoon geen vereiste meer dat je weet wat je zegt.
mensen slikken de zever toch blindelings, of het nu gefactcheckt is of niet.
en achteraf geeft dat je nog eens de kans om er specifiek nog wat extra melk uit te halen door dingen zoals de "factcheckers" te verzinnen.
cadsite schreef: 3 maanden geleden Mocht dat een artikel zijn in een lagere schoolkrant zou ik er nog begrip voor hebben
dan zou het -dezer dagen- wss beter geschreven en gecontroleerd zijn, helaas
Mike...
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Bericht

Ik noem het al een tijdje de HLN-ificatie van VRT nieuws. Het lijkt bijna een bewuste tactiek.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 790 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 15 keer

Bericht

Het grappige/triestig is als je de ombudsman van de nieuwsdienst dan aanschrijft over hun clickbait gehalte, je als reactie terug krijgt dat ze zich afstemmen op een zo breed mogelijk publiek...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dit heeft niets te maken met het aanspreken met een breed publiek. Integendeel.
Dit is gewoon foutieve info aannemen zonder zelf 1 seconde na te denken.

Een breed publiek aanspreken kan zonder fout te zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan https://www.wablieft.be/nl/krant
Hierop hebben we een paar jaar een abonnement gehad om de kinderen toegankelijk nieuws te laten consumeren.
on4bam
Moderator
Moderator

Bericht

In Engeland kennen ze er ook iets van...
https://www.bbc.com/news/articles/cj6epzxdd77o
Bye, Maurice
tom35
Premium Member
Premium Member

Bericht

Opnieuw een geval...dat kan toch alleen maar als je codes door geeft...

https://m.gva.be/cnt/dmf20250116_93998730
cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

"Maar het kwaad was al geschiet" :bang:
Dit illustreert een beetje het niveau van de journalist...
Geen enkel kritische noot.
on4bam
Moderator
Moderator

Bericht

Ze zouden de mensen toch wel eens mogen waarschuwen om niet zo maar codes door te geven. :bang:
Bye, Maurice
cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ja, want dat gebeurt nog niet.
Komaan, je mag toch wel een beetje eigen verstand verwachten.
Als het zo doorgaat gaan er nog mensen zijn die verdedigen dat ze €830.000 weg geven aan een stinkend rijke mens die zogezegd ziek is.
orionis
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 10 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Persoonlijk vind ik ook dat ze mensen wat meer hier tegen mogen beschermen.

Een white list voor bekende rekening nummers die instant zijn.
Bij overschrijvingen naar nieuwe, onbekende rekening nummers,, eerst meldingen (sms, email) sturen en pas na x aantal dagen effectief uitvoeren. Kan zo moeilijk toch niet zijn.
Zal waarschijnlijk niet alles vermijden, maar zou het toch al moeilijker maken, niet?

Iedereen moet digitaal, ook mensen die het amper allemaal snappen.
Maar geen probleem, ze mogen bij de bank op cursus...
- Internet, mobile: scarlet Loco, Hey!, Mobile Vikings
- Streaming: Netflix, Disney+ en Youtube premium
- Gaming: PC, Quest 3 en Nintendo switch
- Domotica: Niko home control & philips hue & Nest
on4bam
Moderator
Moderator

Bericht

orionis schreef: 3 dagen geleden Persoonlijk vind ik ook dat ze mensen wat meer hier tegen mogen beschermen.
Wat stel je voor, een bankbediende die naast je komt staan?
Website van de bank: Geeft nooit codes via telefoon
Bakje van de bank: Geeft nooit codes via telefoon
Regelmatig in de pers (website, papier, TV, radio): Geeft nooit codes via telefoon

En nog zijn er die codes aan de telefoon doorgeven.
Bye, Maurice
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik denk dat het voor sommige mensen allemaal een beetje te snel begint te gaan.
Het word alsmaar moeilijker vooral voor ouderen en bij een telefoontje durven die dan in paniek slaan.
Nog niet zo lang geleden liepen we met bankbiljetten en munten op zak, nu lopen we rond met een telefoon vol apps.
Beetje begrip mag wel vind ik.
Kolder en onbegrip is makkelijk zat.
orionis
Plus Member
Plus Member

Bericht

je quote 1 regel, als je de rest ook bekijkt, stel ik een white list voor :)

Het gaat niet enkel over telefoon, maar ook over phishing
Ja, ik weet dat er veel waarschuwingen gegeven worden, maar blijkbaar gebeurd het nog.
Je kan idd zeggen, allemaal dom en eigen schuld.

Mn schoonvader is er ook ingetrapt, via google, argentabunk...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Zoiets simpel als een 'nieuwe telefoon' in gebruik nemen is tegenwoordig al niet meer zo.. simpel.
Daarnet de MeDirect app in orde moeten brengen om daar enkele rosse centen te parkeren was ik toch een tijdje bezig om dat in orde te krijgen.
Meest vervelende is wanneer je een ander soort scherm krijgt dan wat je zou moeten krijgen, 'klik nu op dat'
Ja dat staat er niet bij mij!! ;-)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 220 keer
Bedankt: 172 keer

Bericht

Petrikske schreef: 3 dagen geleden Ik denk dat het voor sommige mensen allemaal een beetje te snel begint te gaan.
Het word alsmaar moeilijker vooral voor ouderen en bij een telefoontje durven die dan in paniek slaan.
Nog niet zo lang geleden liepen we met bankbiljetten en munten op zak, nu lopen we rond met een telefoon vol apps.
Beetje begrip mag wel vind ik.
Kolder en onbegrip is makkelijk zat.
Ja, ik ken iemand van ergens in de 80, die weduwnaar is, en een telefoontje kreeg met zo'n alarmerend verhaal dat er verdachte transacties gebeurd waren op zijn rekening.
Volgens dat ik via via hoorde, noemden ze ergens een bedrag dat overeenkwam met een som van de notaris, en dacht hij dat het legitiem was.
Hij had al het eerste cijfer van zijn pincode doorgegeven toen hij onraad rook.
Oudere mensen hebben vaak heel veel vertrouwen in mensen 'die vriendelijk zijn', en verkopers en oplichters weten dat heel goed en maken daar handig misbruik van.
Naar het schijnt viseren oplichters ook mensen met bepaalde voornamen, die erop wijzen dat ze met 70+ers te maken hebben.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
Bedankt: 772 keer

Bericht

orionis schreef: 3 dagen geleden stel ik een white list voor :)
En wat maakt dat je denkt dat de crimnelen niet perfect gaan weten hoe ze onwetenden de nieuwe rekening eerst/ook op de whitelist laten zetten?
Er zijn mensen die geloven dat de bank een medewerker (een student in jeansbroek) naar hen thuis stuurt om hun bankkaarten (incl pin-code) en hun juwelen op te halen. Als je zo ver heen bent, zal een whitelist ook wel lukken zeker :).
orionis
Plus Member
Plus Member

Bericht

yep, tuurlijk, maar volgens mij zal dat toch een effect hebben

criminelen willen nu juist dat je snel handeld, zonder dat je tijd hebt om na te denken.
Als dit proces vertraagd, dan lijkt het me minder effectief

Heb je een ander voorstel? Of is het gewoon, eigen schuld, dikke buld?
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 13 keer

Bericht

Geen phishing maar dit is toch gewoon hilarisch. "Het kan iedereen overkomen" :eek: :roll: :nana: :-D :-D :-D :-D

https://m.gva.be/cnt/dmf20250115_95701365