Pagina 1 van 1

Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 18 mei 2021, 07:48
door Jack Daniels
Geen sync om 02.08u en pas om 03.50u ongeveer weer online. Regio Dendermonde. Ik mag hopen dat dit niet te vaak gaat gebeuren omdat ik van thuis uit werk en elke maand een paar nachten doe. Enige verklaring voor deze lange uitval?

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 18 mei 2021, 08:51
door qless
Als het echt geen DSL sync was, dan zijn er werken aan de lokale ROP/Centrale geweest, zoals kaartwissel e.d. Dat is normaal gezien nogal zeldzaam, die dingen worden niet elke weer aangepast. Ooit gelezen dat dat soort aanpassingen 0:00 tot 6:00 gebeuren, omdat dan de minste hoeveelheid mensen er last van heeft.

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 18 mei 2021, 08:51
door MClaeys
Regio Dendermonde. Net even gekeken. Hier van 02.08 tot 02:33.

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 18 mei 2021, 09:15
door on4bam
Net even in de logs gekeken:

00:08 disconnect
00:23 reconnect (sync 1031/510kbit) :roll:
00:25 reconnect (sync 99999/29999kbit)

Zone 052. Tijden in UTC.

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 18 mei 2021, 10:31
door philippe_d
zone 056

02:08 sync loss
02:17 DSL-synchronisatie begint (training).
02:20 DSL is beschikbaar (DSL-synchronisering met 99996/35000 kbps)
02:20 internet verbinding is tot stand gebracht (IPv4, IPv6)

zowel op een Proximus als op een EDPnet aansluiting.
Het was dus wel een korte maar algemene (onaangekondigde) storing, verder dan alleen EDPnet, en verder dan alleen regio Dendermonde :wink: .
qless schreef:Als het echt geen DSL sync was, dan zijn er werken aan de lokale ROP/Centrale geweest, zoals kaartwissel e.d.
Blijkbaar gaat deze theorie deze keer niet op :-(
Een storing die een volledige regio (Oost- en West-Vl = paar duizend ROP's ??) gelijktijdig zonder DSL sync zet ... Geen idee wat zoiets kan veroorzaken?
Upload van nieuwe sync profielen?

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 18 mei 2021, 10:37
door Jack Daniels
02:08:36 - DSL antwoordt niet
03:08:36 - De Fritzbox is langer dan een uur niet meer met het internet verbonden. Ook telefonie is niet of slechts beperkt beschikbaar
03:51:36 - DSL synchronisatie begint
03:53:08 - internet verbinding is tot stand gebracht
Joachim? :angel:

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 18 mei 2021, 10:43
door MarkDM
Hier EDPNET, zone 09 . Geen onderbreking deze nacht.

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 18 mei 2021, 10:48
door Jack Daniels
Vermoedelijk Proximus storing, zie bijgevoegd overzicht met een gigantische piek rond 02:15u
https://allestoringen.be/storing/proximus/

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 18 mei 2021, 14:36
door qless
philippe_d schreef:
qless schreef:Als het echt geen DSL sync was, dan zijn er werken aan de lokale ROP/Centrale geweest, zoals kaartwissel e.d.
Blijkbaar gaat deze theorie deze keer niet op :-(
Een storing die een volledige regio (Oost- en West-Vl = paar duizend ROP's ??) gelijktijdig zonder DSL sync zet ... Geen idee wat zoiets kan veroorzaken?
Upload van nieuwe sync profielen?
Foutje gemaakt met restart dslams allemaal tegelijk?

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 18 mei 2021, 14:45
door on4bam
Toch raar dat er een "foute" sync was na de onderbreking:
18.05.21 00:26:02 Internet connection established successfully. IP address: ****
18.05.21 00:25:52 PPPoE error: Timeout. [2 messages since 18.05.21 00:25:38]
18.05.21 00:25:31 DSL is available (DSL synchronized with 99999/29999 kbit/s).
18.05.21 00:24:03 DSL synchronization starting (training).
18.05.21 00:23:44 Timeout during PPP negotiation.
18.05.21 00:23:43 Internet connection cleared.
18.05.21 00:23:39 DSL not responding (no DSL synchronization).
18.05.21 00:23:06 Internet connection established successfully. IP address: ***
18.05.21 00:23:02 DSL is available (DSL synchronized with 1031/510 kbit/s).
18.05.21 00:22:42 DSL synchronization starting (training).
18.05.21 00:08:21 Timeout during PPP negotiation.
18.05.21 00:08:20 Internet connection cleared.
18.05.21 00:08:16 DSL not responding (no DSL synchronization).
Al bij al 18 minuten onderbreking om 2 uur 's nachts, niks om (letterlijk) wakker van te liggen.

Wel benieuwd naar de oorzaak.
Wat ook opvalt, Pilot Reference zit nu op 1280 i.p.v. 512 en mijn attainable throughput is nu 140000/38500 i.p.v 138000/38000 met dezelfde SNR (17/10)

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 18 mei 2021, 15:01
door lithion
Iemand een software-update doorgestuurd naar het materiaal in de ROP's?

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 18 mei 2021, 15:04
door Jack Daniels
Denk dat bij mij de capaciteit er ook op vooruit is gegaan: 143000/40500. SNR 18/8

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 18 mei 2021, 17:36
door lirec
met enkel de BBOXv3+ heb ik allicht geen zicht op logs om te zien wanneer dit wel/nie uit lag?

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 18 mei 2021, 18:15
door Jack Daniels
on4bam schreef:Al bij al 18 minuten onderbreking om 2 uur 's nachts, niks om (letterlijk) wakker van te liggen.
Bij u slechts 18 minuten, bij mij 1u45. Ik schreef het al: gelukkig niet aan het werk op dat moment. Mocht dat wel het geval geweest zijn, dan was dat een gigaprobleem. Liever afgelopen nacht dan volgende week want dan begin ik aan een reeks van 4 nachten.

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 19 mei 2021, 13:54
door decat
Wanneer het internet tijdens de nachtdienst uitvalt kan je ff de hotspot van je gsm aanzetten.

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 19 mei 2021, 14:05
door Jack Daniels
decat schreef:Wanneer het internet tijdens de nachtdienst uitvalt kan je ff de hotspot van je gsm aanzetten.
Ik heb al even de database van AVM geconsulteerd zodat ik weet hoe het op mijn Fritzbox ingesteld moet worden.

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 19 mei 2021, 14:07
door ahrand
Dit vind ik ook wel interessant, kan je dit delen ?

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 19 mei 2021, 14:10
door Jack Daniels
Hier vind je het
https://nl.avm.de/service/fritzbox/frit ... tethering/
Dit is voor de 7272 maar eigenlijk is het van toepassing op elke FB

Edit: moet mij weer overkomen. De 6890LTE ondersteunt die functie NIET. Zal te maken hebben met het feit dat in die FB een 4G simkaartje kan. Ofwel simkaart uit mijn smartphone halen ofwel Base 0.

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 27 mei 2021, 02:31
door GuntherDW
Hier ook net even een sudden DSL downtime gekregen net.

Hetgeen ik wel gemerkt heb is dat de DSL Driver versie van de ROP geupdate is.
Deze was eerst "Broadcom: 11.3.38"

Nu is de versie geupgrade naar " Broadcom: Version 11.4.31"

Is dit bij jullie ook het geval?

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 27 mei 2021, 03:45
door Jack Daniels
Hier ook versie 11.4.31. Weet niet wat het voordien was.

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 27 mei 2021, 08:21
door fvhbrugge
Aan de camera's te zien: hier bijna een half uur uit geweest.
Van 2u23 tot 2u52.

Zone 050

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 27 mei 2021, 14:42
door petrol242
Hier nog broadcom 11.3.38.
Ik vermoed dus dat de onderbreking van gisteren Proximus interventies zijn geweest die niet doorgegeven zijn aan Edpnet? Meestal rapporteert Edpnet lang op voorhand onderhoudswerken aan haar klanten.

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 27 mei 2021, 18:00
door Waterboy
Hier nog Broadcom 177.166 :roll:

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 27 mei 2021, 18:57
door EotT
Die verschillende versies, is dat iets softwarematig, of is dat andere hardware in de rops?
Hier ook nog 11.3.38.

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 27 mei 2021, 18:59
door Jack Daniels
In de rop vermoed ik. Verschijnt onder DSL informatie op de Fritzbox. Samen met de kabellengte tot de kast.

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 27 mei 2021, 19:24
door Splitter
hier is het (11BER) 178.31

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 27 mei 2021, 19:49
door GuntherDW
EotT schreef:of is dat andere hardware in de rops?
ADHV de versie kan je zien welke kaart er in je ROP zit, maar deze 2 versies zijn puur softwarematig.
Wat er anders is aan deze versie tov de vorige en/of waarom deze geupdate moest worden heb ik nog niet kunnen vinden echter.

177.166 is trouwens hetzelfde als 11.3.38. Die nieuwe 3 cijfer notatie zie je geloof ik in de "nieuwere" F!B versies? (lees: >07.13)

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 28 mei 2021, 10:12
door NuKeM
Hier vandaag ook ping pong. Verbinding met ROP verbroken voor paar minuten en dan terug. Nu al 3 keer deze ochtend tijdens de (thuis)werkuren, zeer vervelend (al kan EDPNet hier volgens mij niet veel aan doen en zal het eerder iets met Proximus te maken hebben).

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 28 mei 2021, 11:49
door philippe_d
GuntherDW schreef:177.166 is trouwens hetzelfde als 11.3.38. Die nieuwe 3 cijfer notatie zie je geloof ik in de "nieuwere" F!B versies? (lees: >07.13)
Er bestaan inderdaad 2 notities voor de Firmware versie van de lijnkaarten:
  • 11.3.38 = 177.166
    11.4.26 = 178.26
    11.4.31 = 178.31
Dit zijn nog altijd de oude lijnkaarten.
De nieuwe lijnkaarten die 35b ondersteunen worden 192-194.xxx
  • 12.0.100 = 192.100
    12.4.20 = 194.20
PS - In de Fritz!Box "Support file" zie je beide notities ...

Code: Selecteer alles

ATUC Vendor ID: Broadcom
ATUC Vendor Info: 11.4.31 (178.31)
ATUC Inventory Vendor: Unknown
ATUC Inventory VendorID: B5004244434D0000
ATUC Inventory VendorID string: ยต BDCM  
ATUC Inventory VersionNumber: 31392E302E34302E312056455F31315F
ATUC Inventory VersionNumber string: 19.0.40.1 VE_11_
ATUC Inventory SerialNumber: 414131343435465337434C2D3033000000000000000000000000000000000000
ATUC Inventory SerialNumber string: AA1445FS7CL-03                  
ATUC Inventory VceMacAddress: 00:00:20:SECRET

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 29 mei 2021, 01:50
door Glowtape
philippe_d schreef: De nieuwe lijnkaarten die 35b ondersteunen worden 192-194.xxx
  • 12.0.100 = 192.100
    12.4.20 = 194.20
So this is good then?
ATUC Vendor ID: Broadcom
ATUC Vendor Info: 13.0.12 (208.12)

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 29 mei 2021, 12:35
door philippe_d
Glowtape schreef: So this is good then?
ATUC Vendor ID: Broadcom
ATUC Vendor Info: 13.0.12 (208.12)
Dat ziet er inderdaad uit als de nieuwe Nokia 35b linecards :wink:
Heb je nog een 17a profiel of ben je op 35b?
Ben wel eens benieuwd welke lijnwaarden dit geeft :-)

Re: Bijna 2 uur zonder internet afgelopen nacht

Geplaatst: 29 mei 2021, 13:31
door Glowtape
It still runs 17a. The ROP was dropped off here around August last year, it took them until beginning of May this year to finish the upgrade.

I'm not sure if the ROPs are delivered fully equipped or if they put things in at a later date. If they're fully equipped from the start, these cards are being set up since mid last year then.

Afbeelding