Pagina 1 van 1

Fritzfon c5 zoemt bij uitbellen

Geplaatst: 23 okt 2020, 20:13
door broke23
Onze fritzfon c5 heeft sinds enige tijd last van een zoemend geluid als je wil buitenbellen...

Als we het horen bel ik eens met de gsm naar ons vast nummer (proximus dus) en nemen we op om erna dan uit te bellen (naar vaste lijn ook van proximus) zonder gezoem... Al blijkt nu dat de andere kant ons dan echt niet goed hoort zo blijkt!

Het was gisteren dat de andere kant dan terug belde via hun gsm omdat het te erg was....

Vandaag testen met onze gsm. We horen elkaar duidelijk maar degene die met de fritzfon belt hoort zichzelf als robot en krakend, maar je hoort de andere kant nog voldoende...

De bbox 3 werd recent een keer herstart voor dat we het zoemen 'ongedaan' maakten door eerst eens binnen te bellen op onze eigen vaste lijn

Iemand enig idee? Alvast bedankt om mee te denken

Setup : bbox 3 met daarachter een fritzbox 7590 die de dect verzorgt door de fritzfon c5

Re: Fritzfon c5 zoemt bij uitbellen

Geplaatst: 23 okt 2020, 22:08
door philippe_d
Hoe is jouw vaste lijn aangesloten op de Fritz!Box?
Lijkt me storing van het DSL signaal op de telefoonlijn. Kapotte filter?

Probeer ook eens enkele andere DECT instellingen in de eigenschappen van het toestel
Voorbeeld aan/uit zetten HD telefonie

Re: Fritzfon c5 zoemt bij uitbellen

Geplaatst: 24 okt 2020, 12:24
door broke23
De vaste lijn komt binnen via de bbox 3. En komt dan op de wan toe op de 7590

Nu op de middag geen zoemend geluid... Maar als ik spreek nog steeds het krakende echo effect van mezelf...

Zal eens met de setting spelen. Alvast bedankt!

Re: Fritzfon c5 zoemt bij uitbellen

Geplaatst: 24 okt 2020, 15:54
door philippe_d
broke23 schreef:De vaste lijn komt binnen via de bbox 3. En komt dan op de wan toe op de 7590
Deze zin begrijp ik niet.
Als de vaste lijn binnenkomt via de B-box (RJ11 PSTN uitgang?), hoe kan je die dan toekomen op de WAN ??

Re: Fritzfon c5 zoemt bij uitbellen

Geplaatst: 24 okt 2020, 17:22
door Jack Daniels
philippe_d schreef: Deze zin begrijp ik niet.
Als de vaste lijn binnenkomt via de B-box (RJ11 PSTN uitgang?), hoe kan je die dan toekomen op de WAN ??
Bbox aangesloten op de wan poort van de Fritzbox? Is TS niet beter om de vaste lijn op zijn Fritzbox te laten binnen komen?

Re: Fritzfon c5 zoemt bij uitbellen

Geplaatst: 24 okt 2020, 17:56
door philippe_d
Bbox aangesloten op de WAN poort van de FritzBox slaat op internet, en heeft dus niets met telefonie te maken ...
Maar ik begrijp niet wat hij bedoelt met de "vaste lijn":
  • - heeft hij een klassieke analoge lijn?
    - wordt de analoge lijn geleverd via de B-box?
- In het eerste geval is het analoog signaal beschikbaar op de telefoonpoort van de NTP, en moet er een verbinding gemaakt worden met de Fritz!Box DSL/TEL ingang (via de meegeleverde splitter kabel).
- In het tweede geval gaat het over een PSTN emulatie, en is het analoog signaal beschikbaar op de telefoonpoort van de B-box. Hier kan je 2 dingen doen:
  • - ofwel de analoge poort van de B-box verbinden met de Fritz!Box DSL/TEL ingang.
    - ofwel de Proximus VoIP login in de FritzBox instellen, en VoIP op de B-box uitschakelen.

Re: Fritzfon c5 zoemt bij uitbellen

Geplaatst: 24 okt 2020, 21:35
door broke23
Mea culpa... Situatie 1 uiteraard met de splitter richting fritzbox (

Dus internet komt toe op bbox3. Van daaruit naar wanpoort fritzbox en natuurlijk de telefoonkabel vanuit het ntp naar de zwarte kant van de y kabel splitter en dan naar fritzbox

Internet rechtstreeks op fritzbox gaat niet in combinatie met proximus tv met een v6 decoder jammergenoeg

Test zonet proberen bellen naar mijn gsm, gezoem en geen connectie met gsm gemaakt (gsm rinkelt niet). (proximus tv staat ook aan... (als dit iets terzake doet))

bbox3 uitgelezen:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99.999 kbps
Upstream current bit rate:     29.999 kbps

Downstream max bit rate:       129.702 kbps
Upstream max bit rate:         39.726 kbps

Downstream attenuation:        12,1 dB

Downstream noise margin:       16,1 dB
Upstream noise margin:         12,2 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            253 m

Proximus profile name:         100/30
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no

Re: Fritzfon c5 zoemt bij uitbellen

Geplaatst: 25 okt 2020, 13:23
door broke23
Heb onze oude gigaset teruggevonden op zolder. Deze gekoppeld maar testen lukt niet want hen eerst onze lijn 'opengezet' door er zelf naar te bellen.

Het ding doet het zeker nog dus, maar verwacht eerlijk gezegd hetzelfde probleem. Zekerheid wsl vanavond?

Re: Fritzfon c5 zoemt bij uitbellen

Geplaatst: 26 okt 2020, 20:02
door broke23
Na de werkdag getest. Met beide telefoons hetzelfde... Dus de telefoon is zeker niet het issue.

Jammer dat mijn ouders hun basic telefoon weggesmeten hebben anders kon ik testen zonder de fritzbox. Vind het basisstation van de vorige telefoon, die nu ook gekoppeld is, niet terug :bang:

Ntp mss eens opendoen?

Re: Fritzfon c5 zoemt bij uitbellen

Geplaatst: 26 okt 2020, 20:27
door philippe_d
Probeer anders eens met de Fritz Fon App?
Dan kan je een DECT probleem uitsluiten ..

NTP controleren is een goed idee en/of nieuwe splitter proberen?

Re: Fritzfon c5 zoemt bij uitbellen

Geplaatst: 26 okt 2020, 21:10
door broke23
Test analoge telefoon en zelfde issue. Dummy phone van de buurman en zelfde gezoem jammergenoeg :bang:

Dus zeker geen issue met de fritzbox

UPDATE

proximus gebeld, die zien op internet kant ook een spike op downstream kant ergens vandaag, terwijl nu deze readings te zien zijn:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   100.404 kbps
Upstream current bit rate:     29.999 kbps

Downstream max bit rate:       130.107 kbps
Upstream max bit rate:         39.851 kbps

Downstream attenuation:        12,1 dB

Downstream noise margin:       16,1 dB
Upstream noise margin:         12,3 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            253 m

Proximus profile name:         100/30
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Voorlopig niet te veel issues en met corona tijden willen ze dit uitstellen, wat ik maar al te goed snap, enkel als internet problemen begint te geven, dan zal ik over laten gaan tot actie (wel compensatie op factuur hierdoor)