Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

heist_175 schreef: 03 jan 2023, 09:33 En over 10 jaar komt er nog een noodtaks, -heffing, -bijdrage, -... bij, omdat het dan echt niet meer te doen is met het bestaande net.

En allemaal met goedkeuring van de VREG en de Vlaamse regering.
Wanneer dat besef er is kan je je maar beter tijdig voorbereiden om tegen dat het zo ver is een andere weg in te slaan. Bv. zonder Fluvius en de VREG. :-D
Of gewoon, zoals een "goede" Vlaming eerst wat mopperen en dan braaf betalen . :angel:

In sommige scenario's en op bepaalde tijdstippen is (mede door windenergie) de prijs van de netkosten nu al hoger dan de stroomkost:
dynamische prijs 230101.jpg
Op 1/1/23 was de hoogste uurprijs voor netverbruik bv. 6 c€ terwijl de som van de heffingen en netkosten (excl. capaciteitstarief) al, ononderbroken, tegen de 8 c€/kwh draaiden (bij een stroomkost tussen de 7,8 en 15,7 c€/kwh) .
Sommige uren waren de kosten dan al hoger dan de prijs van de stroom zelf.

Dan kom je op na een etmaalverbruik aan een energiekost van 27 c€ terwijl de kosten dan 20,266 c€ bedragen of al 75% van de energiecomponent.
dagprijs.jpg
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Joe de Mannen schreef: 03 jan 2023, 09:53 De statuten van intercommunale Fluvius stipuleren dat de winst moet uitgekeerd worden, dus is het duidelijk wat er gaat gebeuren.
Neem daarbij dat de gemeentepolitiekers en die in de vlaamse regering op z'n minst 'mekaar goed kennen' als het al niet dezelfde mensen zijn...
Voor er winst gemaakt wordt, wordt het waterhoofd nog wat verder opgeblazen. Het kan nooit groot genoeg zijn hé :).
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het woord "investeren" wordt hier verkeerd gebruikt.
De BURGER moet investeren of veranderen.
Al veel discussies over gezien op FB-groepen.
De ene heeft een hoop geld om alles aan te passen, de andere heeft een hoop tijd om zichzelf aan te passen.
De eerste gaat bij een hoop mensen niet op.
In de tweede situatie kan het natuurlijk wel.
Maar wij bijvoorbeeld geraken gemiddelde niet onder de 5.
Nu intussen de statistieken van 2021+2022.
Op zich nog geen ramp voor de extra kosten op dit moment, maar dan nog.
Dan rest er ons enkel om te investeren :bang:
Batterij, nieuw wasmachine, droogkast, ...
Geld groeit mensen spijtig genoeg niet op hunne rug.

En desondanks dat je bijvoorbeeld een EV trager zou opladen.
Een hoop EV's op een cabine zorgen voor een hoop extra belasting en zal hoe dan ook een impact hebben op het net.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Waarom zou je investeren in een batterij, nieuwe wasmachine en droogkast om het deel berekend op vermogen naar omlaag te halen terwijl je een veel beter resultaat zou halen door een gedagswijziging? En wanneer dat laatste niet mogelijk zou zijn, om wat voor reden dan ook, waarom investeren in iets dat niets opbrengt (als dat laatste je uitgangspunt is)?

Ik lees vooral (en FB is daar uiteraard het uitgelezen middel toe) veel ongefundeerde aannames die gewoon doorgegeven en overgenomen worden en heel weinig individueel rekenwerk met resultaten die er echt toe doen.

Gedrag aanpassen kost meestal niets. Integendeel zelfs.
Dat is uiteraard het grootste punt: schrik van verandering en weerzin om gedrag aan te passen aan wijzigende omstandigheden.
En iedereen die genoeg tijd vindt om op sociale media te klagen over veranderingen kan dat deel van die tijd toch gemakkelijk vrij maken om te rekenen en te handelen om de eigen situatie ten gunste te wijzigen? :-D

Het lijkt me eerder dat mensen die er geen probleem mee hebben om hun gedrag voortdurend aan te passen aan wijzigende omstandigheden meestal minder geldzorgen hebben dan zij die zich vast blijven klampen aan een verleden dat vooral niet mag veranderen.
Sol Invictus!
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb de indruk dat aanpassen weinig maakt. Ik verbruik 1100kWh per jaar en dit geeft de simulator van de vreg voor de nieuwe nettarieven.
Een kleine verbruiker mag ineens 40% extra bijleggen.
Screenshot_20230104_120546222.png
Screenshot_20230104_120546222.png (3.42 KiB) 1246 keer bekeken
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

brubbel schreef: 04 jan 2023, 12:10 Een kleine verbruiker mag ineens 40% extra bijleggen.
Bwa hier +105% :-D
Bij een gemiddelde maandpiek van 3,24 kW voor 2022 en vanuit de veronderstelling dat het gedrag en verbruik in 2023 idem is dan aan het voorgaande jaar. Hier dus al geen enkele incentive om in 2023 het gedrag met betrekking tot maandpieken aan te passen. :nono:

@brubbel : volgens mij is je situatie in 2023 zoals je het nu presenteert niet juist te interpreteren. Je moet klikken op de laatste balk en dan zie je de verdeling tussen het max. tarief en het tarief dat je zou betalen indien er geen max. tarief zou zijn. Normaal ga je dus geen 187 € betalen maar het max. tarief. En als ik je balk van 2023 een beetje goed kan inschatten ga je in 2023 zelfs ongeveer evenveel betalen dan in 2022. Klik op de balk en post dan nog eens de getallen verdeeld over het vlakke groene deel en het gearceerde deel want zo valt er niet veel over te zeggen. Je betaalt in 2023 enkel het gearceerde deel en NIET het groene deel dat daarboven valt. Toch wat betreft het te betalen deel voor nettarief want je moet eigenlijk ook klikken op "Hoeveel bedraagt mijn volledige elektriciteitsfactuur"? Bovenop het nettarief komen immers ook nog de heffingen.
Het gearceerde deel geeft immers het max. tarief aan dat aangerekend wordt in jouw netgebied incl. 6% BTW (ergens rond de 110 €, verschillend van subnetgebied tot subnetgebied). Anderzijds begrijp ik dan weer niet hoe je met een verbruik van 1000 kWh onder het max. tarief zou kunnen vallen want dat is in alle subnetgebieden gelijk aan 20,3548 c€/kWh of 203,549 € per 1000 kWh en daar zit jouw getoond totaal bedrag onder.
Gezien je de conclusietekst rechts naast de balkdiagram niet post, noch je netgebied en gemiddelde maandpiek is er voor ons nu geen duidelijke conclusie te trekken.
Laatst gewijzigd door ivob 04 jan 2023, 13:09, in totaal 10 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Veranderen gaat ook veel meer over automatisatie op dat gebied.
"Een oranje zwaailamp om je te wijzen op het ampere gebruik indien dit naar een bepaalde grens toe gaat. :-D "
Want als 1 kwartier je maand om zeep helpt, moet je zoiets hebben.
Dat is het grote probleem nu.
Dus je moet dat constant monitoren.

Ik heb een elektrische boiler die niet gestuurd kan worden en om de x-tijd in gang schiet met pieken tot 2.000W die effe aanhouden.
En het wel eens niet denken aan zaken tegelijk opzetten.
Verandering is goed natuurlijk, dat hebben wij zelf met ons verbruik van vorig jaar ook al gedaan.
Gas-verbruik is daardoor van 1076 kuub naar 780 kuub gegaan.
Elektriciteitsverbruik van 3500 naar 3200.
En wij hopen volgend jaar dat nog een stuk lager te krijgen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

svermassen schreef: 04 jan 2023, 12:14 Veranderen gaat ook veel meer over automatisatie op dat gebied.
"Een oranje zwaailamp om je te wijzen op het ampere gebruik indien dit naar een bepaalde grens toe gaat. :-D "
Want als 1 kwartier je maand om zeep helpt, moet je zoiets hebben.
Dat is het grote probleem nu.
Dus je moet dat constant monitoren.
Tja, zo'n onzin verwacht ik idd ook te lezen op HLN of op FB. :-D
Naast het capaciteitstarief dat een vaste berekening per afgenomen vermogen per kW boven 2,5 kW geeft is er ook een variabel deel op de totaliteit van het verbruik - afgenomen kWh.
Indien dit aan de hoge kant is duwt het eerste deel je factuur naar omhoog en het tweede deel terug naar omlaag. Het omslagpunt hangt dus zowel af van je afgenomen kW als van de verbruikte kWh. Met je oranje zwaailicht (of een buzzer zoals ik elders al las :roll: ) weet je dus nog niets over de eindfactuur. In sommige gevallen loop je dan zelfs het risico de verkeerde inspanningen te doen die eerder contraproductief zullen zijn.
Ik heb een elektrische boiler die niet gestuurd kan worden en om de x-tijd in gang schiet met pieken tot 2.000W die effe aanhouden.
En het wel eens niet denken aan zaken tegelijk opzetten.
Wanneer er nu eens wel iets heel gemakkelijk en goedkoop te sturen is dan is het wel een elektrische boiler met een gelijk cyclisch verloop. Meer dan een timer van een paar euro heb je daar niet voor nodig.
Hier niet ter zake maar wie dat nog gebruikt is ook nog ergens in het verleden blijven steken. Dat ding zal je veel meer aan kWh kosten dan aan kW.
Gedragsverandering houdt nu net ook in dat je wel moet beginnen te denken. :-)
Laatst gewijzigd door ivob 04 jan 2023, 13:57, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier -7% met een gemiddelde maandpiek van 7,18 kWh (bron: mijnenergie.be).
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Het is algemeen geweten dat kleinverbruikers van het net meer gaan betalen en grootverbruikers minder (in %, uiteraard niet in €).
Van een gemiddelde maandpiek van 7,18 kWh kan ik alleen maar dromen. :P
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 04 jan 2023, 12:54 Van een gemiddelde maandpiek van 7,18 kWh kan ik alleen maar dromen. :P
Zet je warmtepomp tijdens de winterdagen op en je houtstoof af en je dromen worden werkelijkheid
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@brubbel
ik kan de info van ivob alleen maar bijtreden:
u zult "als kleine verbruiker" in 2023 meer distributiekosten hebben met of zonder digitale meter
bv. distributiekost op mijn locatie voor 1000 kWh/jaar enkelvoudige meter
analoog 120 -> 184 euro/jaar
digitaal 120 -> 161 euro/jaar (onderstelling simulator VREG 2.5 kW "gemiddelde maandpiek"
het gearceerde deel is het stuk te wijten aan het capaciteitstarief in de totale distributiekost
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Geen idee trouwens hoe mijnenergie.be dat gemiddelde berekent.
Als ik het gemiddelde neem van de piekwaarden per maand in 2022 kom ik op 8,4 kWh.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

@M_016 : thx. Geen rekening mee gehouden dat @brubbel nog een analoge meter heeft. Dan is de max. factuur uiteraard niet van toepassing en is het kWh deel van het nettartief hoger.
Een kleine netverbruiker met een digitale meter betaalt voor het netgebruik alleen het gearceerde deel aan het 2,5 kW tarief omdat hij met zijn verbruik dan sowieso boven de max. factuur zit => een hoog percentage maar een relatief laag bedrag in absolute cijfers.

Toegevoegd na 3 minuten 28 seconden:
seagull schreef: 04 jan 2023, 14:24 Geen idee trouwens hoe mijnenergie.be dat gemiddelde berekent.
Als ik het gemiddelde neem van de piekwaarden per maand in 2022 kom ik op 8,4 kWh.
En wat is dan het resultaat wanneer je de correcte waarden in de VREG-simulatie invult?
Laatst gewijzigd door ivob 04 jan 2023, 14:30, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

duizend schreef: 04 jan 2023, 13:32
ivob schreef: 04 jan 2023, 12:54 Van een gemiddelde maandpiek van 7,18 kWh kan ik alleen maar dromen. :P
Zet je warmtepomp tijdens de winterdagen op en je houtstoof af en je dromen worden werkelijkheid
Misschien moet je dat houtstoof riedeltje beperken tot DM met ivob ipv dat hier constant tussen te bleiren ;)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Mijn warmtepompen gaan het vermogen (kW) met betrekking tot het capaciteitstarief niet nadelig beïnvloeden hoor.
Komt zelfs voor SWW (en dat vraagt toch hogere temperaturen dan CV) zelden boven de 2,5 kW. Uiteraard soms wel boven de 7,18 kWh. Verspreid over meerdere dagen. :-D
En wie verwarmt er zijn woning en SWW, indien hun een WP heeft, bij deze buitentemperaturen nu met een houtstoof? :bang:

Samengevat en on topic: in een goed geïsoleerde woning heeft (de combinatie van) een goed afgeregelde WP'en geen nadelige invloed op het capaciteitstarief. Integendeel, hoe meer kWh je gaat verbruiken met elektrisch verwarmen hoe hoger het voordeel wordt van een lager nettarief berekend op de kWh tov en je het vaste deel op vermogen kan wegwerken.
Het Pavlov-effect kan het echter nog altijd niet voorkomen.
Laatst gewijzigd door ivob 04 jan 2023, 16:15, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 04 jan 2023, 14:27 En wat is dan het resultaat wanneer je de correcte waarden in de VREG-simulatie invult?
Dan kom ik op -6%.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De maanden december en januari zijn, qua capaciteitstarief, eerder "laissez-faire".
Aangezien ik op 31/12 en 1/1 kook voor een gans gezelfschap, trek ik sowieso een piek van 4-5kW, hoef ik de rest van de maand me toch van niets aan te trekken. Of de Fluvius-maffia snapt dat deze implementatie van het CPT zijn (officieel geclaimde) doel compleet voorbijschiet, durf ik zelfs niet te stellen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

heist_175 schreef: 04 jan 2023, 15:16 De maanden december en januari zijn, qua capaciteitstarief, eerder "laissez-faire".
Bwa, het kan nog erger hoor.
December en januari zijn de enige maanden dat ik - door in voldoende mate decentraal te gaan opwekken, in eigen opslag te voorzien en een mix van (energie)technieken toe te passen - het net nog nodig heb. En dan nog alleen maar omdat het jaarlijks voorlopig meer opbrengt dan het kost (zoniet alternatieven genoeg).
Maar door de invoering van een forfaitaire minimumkost en een vaste max. prijs maakt het voor verbruikers die het net op jaarbasis niet voor veel afname nodig hebben totaal niet uit of ze in december en januari ieder kwartier van de maanden maximale pieken trekken (in mijn geval dus 9 kW). Daar is geen enkele incentive voor voorzien. Onder het forfait kan je toch niet en erboven ook (nog) niet.
Hoe meer mensen in hun eigenenergieproductie gaan voorzien hoe hoger de netbeheerder in de toekomst de forfaitaire kosten zal moeten optrekken om in de eigen behoeften (en deze van hun aandeelhouders) te kunnen blijven voorzien. Met als eindresultaat een groep die zich zal afsluiten van het net en niets meer bijdraagt omdat ze zelfvoorzienend zijn en een te beklagen groep die met de gebakken (dure) peren zal blijven zitten.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier is de piek dus rond de 5.
Ik betaal daardoor 70+ euro meer dan vorig jaar door dien idiote digitale meter.
En of ik nu minder verbruik of niet, maakt relatief weinig uit.
Simulatie geeft dat ook duidelijk aan tussen de cijfers van de jaren.

Voor mij is het dan ook een verhoging om het management en de aandeelhouders tevreden te houden :-D
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

svermassen schreef: 04 jan 2023, 16:12 Ik betaal daardoor 70+ euro meer dan vorig jaar door dien idiote digitale meter.
Wanneer je al een probleem hebt met een 70 € kostenverhoging (waar je met wat inspanning dan zelf nog iets aan kan doen) vrees ik dat je toch nog enkele onaangemane jaren tegemoet zal gaan.

Zoals al herhaaldelijk is aangehaald is iedere situatie anders en heb je bij iedere herschikking winnaars, verliezers en zij die er zich niets van moeten aantrekken.
Of ik nu een digitale meter of een analoge meter zou hebben zou wat betreft het capaciteitstarief niets uitmaken want dat is voor beiden een forfaitair bedrag van 2,5 kW x de eenheidsprijs van de subnetbeheerder.
Maar gelukkig wel een digitale meter voor andere zaken om de totaalfactuur ieder jaar met meerdere 100'den euro naar beneden te halen (door alleen al jaarlijks geen prosumententarief meer te moeten betalen en bovendien nog eens een vette premie van meer dan duizend euro belastingvrij te ontvangen voor reeds afgeschreven investeringen uit het verleden). :beerchug:

Je zal altijd een groep hebben die sakkerend veranderingen ondergaat en dan uiteindelijk gewoon betaalt en anderen die dat zal aanzetten tot nadenken hoe ze veranderende situaties door te handelen in een extra voordeel kunnen ombuigen.
Voor mij is het dan ook een verhoging om het management en de aandeelhouders tevreden te houden
En wat hebben die aan een nuloperatie?
Deze negatieve conclusie kan je dus pas ten vroegste trekken bij het afsluiten van het volgende boekjaar van de netbeheerder.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 04 jan 2023, 16:20 Maar gelukkig wel een digitale meter voor andere zaken om de totaalfactuur ieder jaar met meerdere 100'den euro naar beneden te halen
Neen ivo, dat is geen verdienste van je digitale meter maar wel van het inzetten van je houtstoof op winterdagen.
Wees tenminste zo eerlijk om dat er bij te vertellen, zodat ik het niet steeds achteraf moet posten.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Kan je uw commentaar rond houtstook misschien voor die topics houden?
Dat heeft namelijk niets met het capaciteitstarief of Fluvius te maken.

De ene stookt met olie (mazout), de andere met gas en nog anderen met hout (blokken of pellets). Voor het CPT maakt het niet uit.
Enkel als je een warmtepomp hebt, kan (en zal) Fluvius uw elektriciteitsfactuur fors verhogen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

heist_175 schreef: 04 jan 2023, 18:03 Enkel als je een warmtepomp hebt, kan (en zal) Fluvius uw elektriciteitsfactuur fors verhogen.
Zoals ik hiervoor al on topic heb aangehaald is dat ook niet altijd correct.
De zwaarste WP (A2W) die ik in huis heb heeft een max. input vermogen van 4,3 kW. En dat vermogen wordt alleen aangesproken op aanhoudende ijskoude dagen om SWW aan te maken (gezien dit op 40°C moet verwarmd worden in tegenstelling tot CV dat maar 27-35°C ingaande watertemp. nodig heeft).
Doorgaans komt het kwartiervermogen van de WP niet boven de 2,5 kW. Maakt voor het capaciteitstarief dus weinig uit.
Daarnaast heb ik nog een A2A WP met een max. inputermogen van 4 kW. Wat ook zelden moet worden aangesproken. En gezien deze WP alleen dienst doet bij voldoende zonneinstraling (omdat de ruimte dan via rechtstreekse instraling al genoeg wordt opgewarmd en verwarmen via A2W dan minder rendabel is) en het vermogen dan tijdens de werking al door de PV-productie wordt afgetopt is er nooit een negatieve weerslag op het capaciteitstarief.

Maar zoals altijd, iedere situatie is anders en vraagt andere maatregelen.

Maar via de WP'en zal Fluvius de netfactuur dus niet verhogen.
Integendeel, zoals ik ook al eerder schreef, wie via WP'en heel veel kWh verbruikt (en niet meer dan in de vorige jaren, zoniet heeft 2 jaren vergelijken weinig zin) heeft juist wel een voordeel omdat hij via het nettarief per kWh (nu een 3,9 c€/kWh waar voorheen een 10,7 c€ kWh) meer mogelijkheden om het bedrag van het capaciteitstarief (dat er vroeger niet was) met iedere afgenomen kWh naar beneden te halen (in vergelijking met vroeger toen het volledige nettarief per kWh werd aangerekend een meer dan het dubbele van de huidige prijs).
Wie daarentegen weinig kWh van het net afneemt betaalt aan nettarieven nu iets meer dan 20 c€/kWh - dus een verdubbeling tov 2022 - terwijl het capaciteitstarief op vermogen niet (deels) kan teruggewonnen worden door het forfaitair tarief dat er sowieso is bijgekomen. Tel je daar de andere heffingen en kosten bij zit een kleine verbruiker al aan 30 C€/kWh kosten op stroomverbruik (excl. de tarieven van zijn leverancier). Waar deze kosten in 2022 in hun geheel nog net onder de 15 c€/kWh lagen. Meer dan een verdubbeling dus.

Fluvius verdient - toch voor wie niet ingrijpt - in verhouding dus meer geld aan verbruikers die het net nauwelijks - zowel in vermogen als verbruik) gebruiken dan aan gebruikers die het net veel gebruiken (in verbruik en in bepaalde gevallen ook nog eens in vermogen).

Let wel, ik heb het hier louter over de netkost (zowel op verbruik als op vermogen) aangerekend door de netbeheerder en niet over de naakte stroomkost (+ winst) aangerekend door de e-leveranciers. Want dit topic gaat over het eerste: de netkosten in zijn totaliteit. Je mag het deel verrekend op de afname niet los zien op het deel verrekend op het vermogen want samen maken ze vanaf 2023 het geheel van de netfactuur uit.
De vorige jaren bestond het nettarief ook al. Het is dus geen nieuw tarief maar een herschikking van de berekening van eenzelfde dienst.
Sol Invictus!
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Misschien ken je hem wel: https://chat.openai.com/chat

Ik dacht, laten we het daar eens vragen:
Wat is het probleem met het capaciteitstarief voor elektriciteit in Vlaanderen ?
Het capaciteitstarief is een vergoeding die elektriciteitsleveranciers in Vlaanderen betalen voor de beschikbaarheid van elektriciteitsproductiecapaciteit. Dit starief is bedoeld om ervoor te zorgen dat er voldoende elektriciteitsproductiecapaciteit beschikbaar is om aan de vraag te voldoen.

Een probleem met het capaciteitstarief is dat het kan leiden tot hogere elektriciteitsprijzen voor consumenten. Dit komt omdat elektriciteitsleveranciers de kosten van het capaciteitstarief doorberekenen aan hun klanten. Als gevolg hiervan kunnen de elektriciteitsprijzen in Vlaanderen hoger zijn dan in andere regio's waar geen capaciteitstarief wordt geheven.

Daarnaast kan het capaciteitstarief ook leiden tot inefficiënte investeringen in elektriciteitsproductiecapaciteit. Omdat leveranciers betaald krijgen voor de beschikbaarheid van capaciteit, kunnen ze geneigd zijn om te investeren in capaciteit die niet altijd nodig is om aan de vraag te voldoen. Dit kan leiden tot overcapaciteit en daarmee tot inefficiënte gebruik van middelen.

Er zijn ook andere kritieken op het capaciteitstarief, zoals dat het kan leiden tot een verstoring van de marktwerking en dat het de ontwikkeling van duurzame energiebronnen kan belemmeren.
Het 'starief' ....
Funny
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Zo intelligent dat men een woord als tarief niet juist kan schrijven :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Da's net heel modern, "je verstaat toch wat ik wil zeggen"...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Twee redenen waarom capaciteitstarief een poging is tot meer inkomsten en géén preventieve maatregel:

1. Piekverbruik tijdens een luw moment zoals het midden van de nacht of een zonnige zomerse namiddag met veel wind wordt éven hard afgestraft als piekverbruik tijdens een zeer slecht moment, zoals tijdens een winteravond wanneer het buiten -5°C is. Hoe kan de huidige vorm van het capaciteitstarief ervoor zorgen dat men het netwerk bespaart wanneer het nódig is? Inderdaad, niet.
2. Piekverbruik over de maand wordt eenmalig overschreden en daarna is (maximaal even hoog) piekverbruik vogelvrij, want de grens is toch al overschreden, dus hoe gaat capaciteitstarief tegenhouden dat ik vanaf dan op elk slechtst mogelijk moment (voor de netbeheerder) élke dag diezelfde piek ga halen? Inderdaad, niet.

Dus iedereen die beweert dat capaciteitstarief een nut heeft buiten het hopelijk verhogen van de opbrengsten voor de netbeheerder: hahahahahahahahaha, komaan.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gewoon zo samengevat.
Het idee erachter is logisch en veel beter dan in Nederland bijvoorbeeld.
Daar betaal je blijkbaar op het aansluitvermogen of je het nu gebruikt of niet.
Maar de uitwerking trekt op geen kl*t*n.

Dat is als je geen overleg pleegt met de sector zelf en geen beeld hebt van de echte realiteit.
Ik heb het al eens gezegd, die simulatie die ze nu gemaakt hebben zal nooit overeenkomen met de werkelijkheid.
Begin 2024 weten we dit dan deels, maar pas echt als iedereen zo een digitaal onding heeft.
Door deze uitwerking gaan mensen gewoon betalen en zich niet aanpassen.
Als de maand om zeep is, zoals je zelf zegt, waarom dan de rest van de maand er nog iets van aantrekken :P

En het risico om een net-overbelasting komt dichter en dichterbij.
Want door de ganse transistie naar electrificatie van vanalles en nog wat gaat het net kraken.
En dat gaan ze nooit, maar ook nooit op enkele jaren in orde krijgen.

Wat is het alternatief?
Ahja, het vermogen van de digitale meter kan misschien op afstand geregeld worden?
En dan de stroom elke dag weg om het net niet te overbelasten ?

Wij gaan bange tijden tegemoet :bang:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

JamesEarlGray schreef: 06 jan 2023, 11:45 Dus iedereen die beweert dat capaciteitstarief een nut heeft buiten het hopelijk verhogen van de opbrengsten voor de netbeheerder: hahahahahahahahaha, komaan.
Je maakt gewoon een verkeerde conculsie.
Capaciteitstarief heeft wel degelijk zijn nut.
Het is niet omdat het nu verkeerd is uitgewerkt (zie je eigen voorbeelden) dat een goed uitgewerkt capaciteitstarief met echte incentives om vermogen te spreiden wanneer het er echt toe doet geen nut zou hebben.

Maar als men dat zou doen ben ik er ook niet zeker van dat de litanie (ongegundeerde) klachten dan zou stoppen want het zou er niet eenvoudiger op worden. Een groot deel van de verbruikers is nu al onwetend of begrijpt het al niet meer. Cfr. al de wilde verhalen die de ronde doen.
Niets doen is dan ook weer geen goede optie.

Het capaciteitstarief, zoals het nu in voege is, is gewoon het zoveelste teken van een regionale overheid die eigenlijk geen visie heeft en erger, gewoon niet meer weet waarmee ze bezig is of zich bezig mee zou moeten houden.
svermassen schreef: 06 jan 2023, 12:35 Ik heb het al eens gezegd, die simulatie die ze nu gemaakt hebben zal nooit overeenkomen met de werkelijkheid.
Een simulatietool kan nooit alle parameters van iedere individuele gebruiker bevatten.
Daar is een eenvoudige oplossing voor hoor: bereken het dan zelf.
Maar daar moet je dan wel eigen historische gegevens voor hebben.
Het is ook niet zo dat je daar geen tijd voor had. De nieuwe berekening is niet van 31 december op één januari als een donderslag bij heldere hemel uit de lucht komen vallen. Integendeel, ze is al twee keer uitgesteld.
Door deze uitwerking gaan mensen gewoon betalen en zich niet aanpassen.
Tja dan zijn de gevolgen ook voor de mensen die zich niet (willen) aanpassen.
Dat het in de aard van de Vlaming zit (eerst heel veel klagen maar dan gewoon betalen) ga ik evenwel niet ontkennen. :-D Aan ieder die niet meer wil betalen dan om niet de modale Vlaming uit te hangen. 8)
Wij gaan bange tijden tegemoet
Persoonlijk zou ik eerder zeggen heel interessante tijden waar zij die handelen minder bang moeten zijn dan zij die alleen mopperen. :lol:
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Er is nog een ander probleem buiten het feit dat mensen zich over het algemeen niet zo snel aanpassen. Er zijn heel wat mensen die er inderdaad niets van kennen maar ook veel die het niets kan schelen. De extra kosten kunnen ze zich veroorloven en dus veranderen ze gewoon niets. Als je bvb 2 of meer wagens kan veroorloven, wat is dan die extra kost. Voor velen is dat betalen minder lastig dan de aanpassingen die nodig zijn om het te vermijden.

De vraag is dus of er voldoende mensen WEL gaan aanpassen opdat deze nieuwe realiteit ook iets gaat opleveren behalve extra inkomsten bij de inning.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

De mensen die het iets kan schelen en die het zich kunnen veroorloven zijn al lang een paar stappen verder vooruit. Die bereiden zich al volop voor om verder te kunnen zonder openbaar net. Daar bestaan zelfs gespecialiseerde fora voor. :angel:
En voor wie het echt niet kan betalen bestaat al het sociaal tarief. Wie gebruik kan maken van het sociaal tarief is ook niet onderhevig aan het capaciteitstarief.
Op het eind wordt het openbaar net dan alleen nog betaald door wie kon veranderen maar niet wou veranderen omdat de prioriteiten altijd ergens anders lagen.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ik had het over wie het niets kon schelen omdat ze het zich kunnen veroorloven of dat toch denken. Die mensen zijn niet noodzakelijk dezelfden die al in alternatieven investeerden, eerder niet.

Bovendien klopt het niet dat men zomaar mensen zal laten ontsnappen want de gemiste inkomsten moeten gerecupereerd worden en dus zal men nieuwe manieren bedenken om die groep te doen betalen. De kosten zullen moeten betaald worden en dat kan niet met enkel een kleine minderheid dus zal men manieren zoeken en vinden om de rest ook te laten betalen, zo gaat het altijd. Het voordeel van de early adapters is dat zij iets langer van de tussenperiode kunnen genieten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Daarmee inderdaad mijn punt.
De stress-test van het Net.

Als ik het in mijn omgeving bekijk, dan zijn er al velen die met metertjes aan de gang zijn.
En dat is dan niet enkel voor het capaciteitsgedoe, maar ook nog eens voor het verbruik.
Zelfs op toestelniveau met de meetstekker van homewizard bijvoorbeeld.
Zoals een collega gisteren nog zei: ik ben eens alles in kaart aan het brengen.
Een andere collega spring mee op de kar en schaft zich ook meettoestellen aan.
Dus het zal zeker niet zijn dat er mensen niet mee bezig zijn.
Maar die groep gaat klein zijn.
Wie valt daaruit: de oudere generatie, die met zwembaden :banana:, die die juist geen sociaal tarief hebben, ...

Zoals hier wel al gesuggereert is dat aanpassen gemakkelijk is, maar het is verdomme iedere keer nadenken of alles automatiseren.
Juist door die manier dat ze het geïmplemeerd hebben.
En dat laatste kost geld hoe dat je het ook keert of draait.
En een misstap zit meestal in een stommiteit dus. :bang:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Er is nog niemand gestorven van af en toe een keer na te denken hoor.
Eerder het omgekeerde.
En nadenken (en vooral dan handelen) brengt meestal op termijn geld op ipv geld te kosten.
Iets kost meestal geld wanneer je niet handelt en gewoon volgt en/of alleen handelt volgens een zeer korte termijn visie.

En hoe kleiner de groep die handelt en de betalende dans ontspringt hoe langer de voordelen blijven duren voor zij die wel voortdurend zich kunnen aanpassen aan welke wijziging dan ook.
Dat is nu eenmaal hoe het leven in elkaar zit. Er vanuit gaan dat alles in het leven eerlijk verdeeld is was nooit een realiteit en zal het ook niet worden en leidt alleen maar tot niet vervulde dromen gevolgd door nog meer teleurstellingen en frustraties.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb het zelf nog eens bekeken.
Als ik niets doe kost het worst case jaarlijks pakweg 100 euro meer dan dat ik de piek probeer af te vlakken.
Ja jongens, daar ga ik echt mijn tijd niet in steken om naar te meten of te automatiseren ...
Ik kan beter de tijd dat ik daarin steek wat extra uurtjes kloppen, brengt veel meer op :lol:

Om nog maar te zwijgen van het gezaag; waarom mag ik niet tegelijk ... :angel:
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

ivob schreef: 06 jan 2023, 13:17 Je maakt gewoon een verkeerde conculsie.
Capaciteitstarief heeft wel degelijk zijn nut.
Het is niet omdat het nu verkeerd is uitgewerkt (zie je eigen voorbeelden) dat een goed uitgewerkt capaciteitstarief met echte incentives om vermogen te spreiden wanneer het er echt toe doet geen nut zou hebben.
Dan heb je mij verkeerd begrepen, ik heb het louter en alleen over capaciteitstarief in zijn huidige vorm, niet over wat het kán zijn.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ja, waarom pakt men bv niet de kwartierpiek per 24 uur ipv 1 per maand?
En dan gemiddelde jaar = dagen/365

Als je nu een grote piek hebt, maakt het de rest van de maand niet meer uit...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Omdat men ergens moet beginnen?
Je zou ook iedere piek per seconde kunnen nemen (voor de DM geen probleem want die spuwt toch elke seconde zijn gegevens uit) en daar op gaan afrekenen.
Of voor iedere piek tijdens de energiespits een hele hoge kost aanrekenen en voor individuele pieken bij lage algemene vraag een vergoeding betalen. Dan wordt Jan Modaal waarschijnlijk helemaal kierewiet.

Dit is een eerste begin met een herschikking van berekening van tarieven. Zeker niet de laatste.
Laatst gewijzigd door ivob 06 jan 2023, 15:27, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”