Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dat brengt niet genoeg op.
Vergeet het fabeltje dat (deze versie van) het capaciteitstarief over beter spreiden gaat.
Het gaat over geld. Meer geld. Fluvius & de VREG verpakken het "meer geld" in een vlag van "capaciteitstarief", maar daar gaat het helemaal niet om.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

ivob schreef: 06 jan 2023, 14:41 En hoe kleiner de groep die handelt en de betalende dans ontspringt hoe langer de voordelen blijven duren voor zij die wel voortdurend zich kunnen aanpassen aan welke wijziging dan ook.
Dat is nu eenmaal hoe het leven in elkaar zit. Er vanuit gaan dat alles in het leven eerlijk verdeeld is was nooit een realiteit en zal het ook niet worden en leidt alleen maar tot niet vervulde dromen gevolgd door nog meer teleurstellingen en frustraties.
Dat is wel in tegenstelling van het doel om zoveel mogelijk mensen te doen veranderen.

Survival of the fittest is inderdaad een gegeven en niet altijd eerlijk. Het leven is niet altijd eerlijk want velen zijn niet "fit" maar soms kan het geen kwaad ook rekening te houden met zij die niet meekunnen, niet omdat ze niet willen maar omdat ze niet kunnen. Dat geeft beter inzicht in waarom dingen traag veranderen zonder dat men zich in tenenkrullende zelfgenoegzaamheid moet wentelen, uit frustraties of uit niet vervulde dromen, dat laat ik in het midden.

@heist_175 Het gaat inderdaad niet om het zogenaamde doel van spreiding maar louter om geld, dat verhaaltje is een middel om dat geld te verzamelen.

De reactie van duizend is exact wat ik bedoelde met de groep die er zich niets van zal aantrekken en gewoon zal betalen. Zij behoren tot de Belgen die graag betalen en de managers weten dat.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4862
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

heist_175 schreef: 06 jan 2023, 15:25 Dat brengt niet genoeg op.
Vergeet het fabeltje dat (deze versie van) het capaciteitstarief over beter spreiden gaat.
Het gaat over geld. Meer geld. Fluvius & de VREG verpakken het "meer geld" in een vlag van "capaciteitstarief", maar daar gaat het helemaal niet om.
Uiteraard.
Maar het mag toch voor niemand die nadenkt een verrassing zijn dat dit altijd het eerste doel is?
En zoals is schreef is dit nog maar het "opwarmertje". Iets me de kikker in de kookpot. :-D
Op termijn gaat dit ook niet genoeg blijven opbrengen want steeds meer mensen zullen zich afkeren van dat gemeenschappelijk systeem zodat dezelfde koek over een steeds kleinere groep dient verdeeld te worden.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

En dan voel je het injectietarief al komen.
Zeker ook onder de noemer "divide et impera" (ook waar te nemen op Userbase in energiegerelateerde topics), de corporatistische Vlaamse regering zal het voor de bedrijven wel regelen :).
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat zal er ook komen hoor.
Reden, je moet maar allemaal maar een batterij plaatsen om te bufferen :angel:
Ook weer de reden om extra netbelasting tegen te gaan.
Laatst gewijzigd door svermassen 06 jan 2023, 15:57, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4862
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ja maar nooit kort voor een verkiezing. :angel:
Er is uiteraard nog een belangrijk verschil: voor wie grotendeels afhankelijk is van het net zijn er weinig vluchtwegen om aan een tarief op afname te ontkomen. Want dan zet je jezelf in het donker en/of de kou.

Wanneer je moet gaan betalen om stroom op het net te zetten zijn er wel meerdere opties om die eventuele kost te ontlopen.
Niet dat er al (groene) stroom op overschot is. Want in tegenstelling tot wat sommigen denken is het net geen batterij en wordt alles dat een prosument niet zelf verbruikt/doelbewust versmost en eventueel voor later gebruik opslaat gewoon verbruikt door de dichtstbijzijnde consument met een energievraag.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat is ook de reden waarom wij vroeger de autostrades verlicht hebben, de hele nacht lang.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

duizend schreef: 06 jan 2023, 14:49 ...
Als ik niets doe kost het worst case jaarlijks pakweg 100 euro meer dan dat ik de piek probeer af te vlakken.
Ja jongens, daar ga ik echt mijn tijd niet in steken om naar te meten of te automatiseren ...
...
Iedereen moet dit uiteraard voor zichzelf bekijken.
Als ik zeg dat bij mij de meerkost 1/3 zal zijn van mijn totale elektriciteit kosten, dan maakt dit wel iets uit.
Dus zoeken we naar oplossingen en middeltjes om dit te visualiseren (en de vrouw bewust te maken :wink: ).
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4862
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

lacer schreef: 06 jan 2023, 17:43 Iedereen moet dit uiteraard voor zichzelf bekijken.
Als ik zeg dat bij mij de meerkost 1/3 zal zijn van mijn totale elektriciteit kosten, dan maakt dit wel iets uit.
Dus zoeken we naar oplossingen en middeltjes om dit te visualiseren (en de vrouw bewust te maken :wink: ).
Je hebt gelijk met je eerste zin maar hoe wij jouw meerkost moeten inschatten zegt met 1/3 ook niet veel. :-D
1/3 van 10, 100, 1000, ..... € blijft 1/3 maar in absolute cijfers maakt het toch een verschil of het de moeite waard is er iets aan te doen of niet. :-D
Mijn netkosten stijgen bv. met 105%, klinkt indrukwekkend, maar toch is het in absolute cijfers (40-50 € op jaarbasis) niet de moeite om met het capaciteitstarief op vermogen rekening te houden (als dat al technisch kon maar dat kan in dit geval ook al niet).
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: 06 jan 2023, 15:29 De reactie van duizend is exact wat ik bedoelde met de groep die er zich niets van zal aantrekken en gewoon zal betalen. Zij behoren tot de Belgen die graag betalen en de managers weten dat.
Van 100 euro meer of minder per jaar ga ik echt niet wakker liggen hoor.
Dat is uiteraard iets anders dan graag betalen.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Ondertussen hebben de goeie collega's op reddit een grafiek gemaakt die toont hoeveel je zal stijgen of dalen in kosten na overschakeling op capaciteitstarief, gebaseerd op je jaarlijks verbruik (in kWh) en je maandelijkse piek (in kW):
Afbeelding
(bron: )

Wat ik trouwens recentelijk niet aan bod heb zien komen is dat de megagrootverbruikers zéér wel gaan varen met het capaciteitstarief: die gaan merkbaar lagere kosten hebben als hun verbruik hoog is ten opzichte van hun maandelijkse piek. I.e. dit is een verkapt financieel voordeel voor de grootverbruikers en in mijn ogen verdienen ze dit absoluut niet, niet in sociale context, noch in de context van een nakende energiecrisis, noch in de context van klimaatopwarming.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

duizend schreef: 07 jan 2023, 01:00
Dizzy schreef: 06 jan 2023, 15:29 De reactie van duizend is exact wat ik bedoelde met de groep die er zich niets van zal aantrekken en gewoon zal betalen. Zij behoren tot de Belgen die graag betalen en de managers weten dat.
Van 100 euro meer of minder per jaar ga ik echt niet wakker liggen hoor.
Dat is uiteraard iets anders dan graag betalen.
Zo vertalen die managers dat, je kan gerust de prijs nog wat opdrijven want een aantal ligt er toch niet wakker van.

Je kan wel vertellen dat je niet graag betaalt maar die gasten kijken niet naar wat je zegt maar naar wat je doet/betaalt, in uw geval dus de meerprijs.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... iet-ideaal
Capaciteitstarief in Vlaanderen van start: ‘Herstel van een historische fout, maar nog niet ideaal’
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

warpozio2 schreef: 09 jan 2023, 16:45 https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... iet-ideaal
Capaciteitstarief in Vlaanderen van start: ‘Herstel van een historische fout, maar nog niet ideaal’
Wat een belachelijk slecht artikel zonder kennis van zaken :-D
Voorspools: ‘Het capaciteitstarief biedt een nieuwe opportuniteit, en daarop moet de nadruk komen te liggen in plaats van zagen en klagen. Waar je de rekening eerst slechts kon drukken door energiebesparing, kan nu iedereen met een digitale meter aan de slag gaan met het verminderen van pieken om geld te besparen.
Ik wil graag van meneer Voorspools eens horen hoe ik me rekening kan laten doen zakken met een gemiddelde piek van 1 a 1,2... Of zijn die mensen maar de zagen en de klagen?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4862
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ik vind zijn analyse to the point.
Hij zegt dan o.a. ook: "Zo zal het ene huishouden in principe wat meer gaan betalen, het andere wat minder".
Aan je reactie te lezen behoort @bollegijs dan tot de eerste groep? Persoonlijk spijtig maar hij zei niet dat iedereen minder gaat betalen.
Gezien de VREG een forfaitair minimum oplegt van 2,5 kW is er voor gebruikers die daar onder zitten geen mogelijkheid om door een gedragsaanpassing op dat deel van de factuur voordeel te behalen.
Hij zegt dan ook dat iedereen een minimum tarief zal betalen (wat er voorheen niet was) en over het nieuwe capaciteitstarief: "De volgende vraag is dan natuurlijk of de huidige regeling ideaal is. Het antwoord daarop is nee. Het is een “dom” tarief". Volgens mij een terechte analyse.

Blijft de vraag of bij de invoering van een slim uurgekoppeld piektarief bijgestuurd volgens vraag en aanbod en met daaraan gekoppelde tarieven het aanhoudend geklaag en gezaag dan zou verstommen. Persoonlijk denk ik van niet. :-D
Sol Invictus!
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

JamesEarlGray schreef: 07 jan 2023, 12:18 Wat ik trouwens recentelijk niet aan bod heb zien komen is dat de megagrootverbruikers zéér wel gaan varen met het capaciteitstarief: die gaan merkbaar lagere kosten hebben als hun verbruik hoog is ten opzichte van hun maandelijkse piek. I.e. dit is een verkapt financieel voordeel voor de grootverbruikers en in mijn ogen verdienen ze dit absoluut niet, niet in sociale context, noch in de context van een nakende energiecrisis, noch in de context van klimaatopwarming.
Niet akkoord. De bedoeling van het capaciteitstarief is om de infrastructuurkosten te dekken, niet het energieverbruik. Of een grootverbruiker nu 24/7 de capaciteit van zijn aansluiting gebruikt of maar 1 kwartier op een maand maakt niet uit, dezelfde infrastructuur is nodig.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat klopt toch ook niet. Stel dat iedereen tot net aan de limiet zijn internetaansluiting zou gebruiken dan zouden de providers ook reageren en zou het netwerk ook snel verzadigd zijn want men zit tegen de limiet aan. Of stel dat iedereen de wegen zou gebruiken tot ze net volledig vol zijn. In principe is dat maximum capaciteit maar in realiteit gaat niemand nog vooruit.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Dizzy schreef: 10 jan 2023, 10:17 Dat klopt toch ook niet. Stel dat iedereen tot net aan de limiet zijn internetaansluiting zou gebruiken dan zouden de providers ook reageren en zou het netwerk ook snel verzadigd zijn want men zit tegen de limiet aan. Of stel dat iedereen de wegen zou gebruiken tot ze net volledig vol zijn. In principe is dat maximum capaciteit maar in realiteit gaat niemand nog vooruit.
Toch wel. Je kan perfect een internetaansluiting nemen waar je de garantie hebt om de volledige snelheid te halen. Maar de prijs is navenant...
Da's nu net wat de VREG ons (probeert) te verkopen. Dat het capaciteitstarief dient om de capaciteit van het netwerk onder controle te houden. De piekverbruikers betalen dus voor de piekbelastingen die ze veroorzaken en betalen meer in verhouding tot diegenen die geen pieken veroorzaken.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat is het verschil tussen theorie en praktijk. Je kan inderdaad een verkoopspraatje maken dat theoretisch klopt maar in de praktijk zal in dergelijk geval het netwerk niet goed werken en het is dan ook nog eens twijfelachtig of de opbrengsten wel degelijk naar een beter netwerk zullen gaan. Wat wel zeker is is dat een aantal meer zullen betalen en dat moet meer opbrengen dan zij die minder betalen of er is geen geld voor verbetering van het netwerk.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

VOiD schreef: 10 jan 2023, 09:15 Niet akkoord. De bedoeling van het capaciteitstarief is om de infrastructuurkosten te dekken, niet het energieverbruik. Of een grootverbruiker nu 24/7 de capaciteit van zijn aansluiting gebruikt of maar 1 kwartier op een maand maakt niet uit, dezelfde infrastructuur is nodig.
Niet juist dus.
Dezelfde infrastructuur is nodig tot aan het aftakpunt van de grootverbruiker.
Verderop in het net niet meer, gelijktijdigheidsfactor, weet je wel.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4862
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

VOiD schreef: 10 jan 2023, 11:01 Da's nu net wat de VREG ons (probeert) te verkopen. Dat het capaciteitstarief dient om de capaciteit van het netwerk onder controle te houden. De piekverbruikers betalen dus voor de piekbelastingen die ze veroorzaken en betalen meer in verhouding tot diegenen die geen pieken veroorzaken.
Niet geheel onwaar maar wel maar slechts een deel van het verhaal.
Het hele verhaal is dat men, in tegenstelling tot de vorige wijze om de netkosten te berekenen, nu ook een forfaitair minimumtarief heeft ingevoerd voor iedereen. Dus ook voor eindgebruikers met een digitale meter waar effectieve gebruik van het net, zowel in vermogen als verbruik, perfect kan gemeten worden.
Men garandeert de netbeheerder dus van een minimuminkopen. Ook wanneer men pieken noch verbruik heeft.
Het is dus niet altijd zo dat wie een grote piek veroorzaakt in verhouding altijd meer zal betalen dan wie geen piek veroorzaakt.
Sol Invictus!
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

JamesEarlGray schreef: 07 jan 2023, 12:18 Ondertussen hebben de goeie collega's op reddit een grafiek gemaakt die toont hoeveel je zal stijgen of dalen in kosten na overschakeling op capaciteitstarief, gebaseerd op je jaarlijks verbruik (in kWh) en je maandelijkse piek (in kW):
Afbeelding
(bron: )

Wat ik trouwens recentelijk niet aan bod heb zien komen is dat de megagrootverbruikers zéér wel gaan varen met het capaciteitstarief: die gaan merkbaar lagere kosten hebben als hun verbruik hoog is ten opzichte van hun maandelijkse piek. I.e. dit is een verkapt financieel voordeel voor de grootverbruikers en in mijn ogen verdienen ze dit absoluut niet, niet in sociale context, noch in de context van een nakende energiecrisis, noch in de context van klimaatopwarming.
Als ik de grafiek bekijk, dan wordt het voor het gemiddelde gezin met een jaarverbruik van 3500kwh maar wat zonnepanelen (dus effectief verbruik van ergens rond de 2000-2500kwh) quasi altijd duurder... Onder de 2200kwh jaarverbruik is er zelfs geen ontsnappen aan en wordt het sowieso duurder :-(

Dit gaat natuurlijk wél enkel over de distributiekost, is er ergens berekend hoeveel dit dan uiteindelijk in de totale prijs zal uitmaken?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

VOiD schreef: 10 jan 2023, 09:15 Niet akkoord. De bedoeling van het capaciteitstarief is om de infrastructuurkosten te dekken, niet het energieverbruik.
Iedereen blijft dat zeggen, maar daarin slaagt het absoluut niet, dus kan het ook niet gebruikt worden als argument.

Neem de volgende scenario's:

Gezin A gaat geen enkel kwartier boven de 2,5kW piek, 0% gestraft door capaciteitstarief. Impact op het net: zeer laag.
Gezin B gaat elke maand eenmalig tijdens de namiddag bij volle zon en/of volle wind naar een piek van 10kW, keihard gestraft door capaciteitstarief. Impact op het net: zeer laag.
Gezin C gaat elke maand en élke dag naar een piek van 8kW tijdens de avondspits, ook tijdens de wintermaanden. Resultaat: minder hard gestraft dan gezin B, impact op het net is gigantisch.

Hoe gaat het capaciteitstarief de belasting van het net temperen? Amper. Dus waarom wordt het gebruikt als argument?

Zo lang het capaciteitstarief (de concrete regels, niet "De Bedoeling Erachter") qua bestraffing geen rekening houdt met de totale belasting van het net (i.e. wanneer je piekt) noch met het aantal keren dat je het net zwaar belast (i.e. hoe vaak je piekt), is het geen effectief middel om impact op het net te sturen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4862
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

NickG schreef: 11 jan 2023, 08:21 Dit gaat natuurlijk wél enkel over de distributiekost, is er ergens berekend hoeveel dit dan uiteindelijk in de totale prijs zal uitmaken?
De uiteindelijke kostprijs hangt uiteraard van verschillende parameters af.
Zo is de totale netkost voor het capaciteitstarief op vermogen en nettarief op verbruik bv. al verschillend bij de subnetbeheerders maar is de max. factuur per MWh voor iedere eindgebruiker, ongeacht de subnetbeheerder, dan weer wel overal even hoog.
De minimumfactuur is dan voor iedere eindklant in ieder subnetgebied weer verschillend: zelfde vermogen maar tegenover dat vermogen staat telkens een andere eenheidsprijs.
Voor eindgebruikers met een relatief laag netverbruik is het verschil tussen 2023 en 2022 dus redelijk eenvoudig te berekenen. Dat is dan gewoon de meerkost van de minimumfactuur (2,5 maal de eenheidsprijs van 1 kW capaciteit, ergens rond de 110 €) tov het nettarief in 2022 (som van het aantal verbruikte kWh maal de eenheidsprijs van het nettarief, ergens rond de 10 c€/kWh).

Toegevoegd na 12 minuten 28 seconden:
JamesEarlGray schreef: 11 jan 2023, 09:26 Neem de volgende scenario's:

Gezin A gaat geen enkel kwartier boven de 2,5kW piek, 0% gestraft door capaciteitstarief. Impact op het net: zeer laag.
Gezin B gaat elke maand eenmalig tijdens de namiddag bij volle zon en/of volle wind naar een piek van 10kW, keihard gestraft door capaciteitstarief. Impact op het net: zeer laag.
Gezin C gaat elke maand en élke dag naar een piek van 8kW tijdens de avondspits, ook tijdens de wintermaanden. Resultaat: minder hard gestraft dan gezin B, impact op het net is gigantisch.
Zo eenvoudig is het natuurlijk niet want je vergeet enkele belangrijke parameters:
Gezien A zal, in tegenstelling tot 2022 en ook al veroorzaakt ze geen pieken, altijd een nettarief betalen van 2,5 kW. En afhankelijk van het kWh verbruik is dat dan hoger dan in 2022 (bij laag kWh verbruik) of lager (bij hoog kWh verbruik).
Dat ze nu meer betalen dan in 2022 is ook een zekere logica. De infrastructuur moet een zekere basisbehoefte kunnen dekken en dat kost geld. Voor 2023 werd je alleen afgerekend op volume en niet op piekcapaciteit. Je droeg dan in verhouding minder bij tot de totale kost van het netwerk ook al gebruikte je af en toe een piekcapaciteit maar in totaal een laag volume.
Bij volle zon en of volle wind is er energie genoeg maar het aantal beschikbare en afgenomen kWh is niet hetzelfde dan het vermogen dat men op korte tijd door dezelfde leiding wil persen. Wanneer je veel water ter beschikking hebt en snel een zwembad wil vullen is het niet belangrijk hoeveel water je ter beschikking hebt maar hoe groot de doorsnede van de leiding is om snel dat water in het zwembad te krijgen. En een grote buis is duurder dan een dun buisje. Wanneer je tijd genoeg hebt zal je met evenveel water het zwembad wel gevuld krijgen en kost dit evenveel maar bij de grotere buis is het debiet hoger dan bij een kleine en het kost meer om een hoger debiet mogelijk te maken. Ook al is dit slechts eenmalig. De buis om dat hoger debiet aan te kunnen moet er immers altijd zijn. Ook al wordt ze maar zelden gebruikt om dat hoge debiet aan te kunnen.
Eenmaal de buis met een hoger debiet er ligt en de kosten gemaakt zijn maakt het dan ook niet uit hoe dikwijls gezin C deze infrastructuur zal gebruiken. De kosten zijn toch gemaakt.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

JamesEarlGray schreef: 11 jan 2023, 09:26
VOiD schreef: 10 jan 2023, 09:15 Niet akkoord. De bedoeling van het capaciteitstarief is om de infrastructuurkosten te dekken, niet het energieverbruik.
Hoe gaat het capaciteitstarief de belasting van het net temperen? Amper. Dus waarom wordt het gebruikt als argument?
Je denkt teveel na. :P
Nadenken zullen die vanachter een bureau wel doen.
Een normale mens, die er wat induikt, snapt die uitwerking niet.
Maar troost je, ze hebben alle scenario's bekeken :bang:
En inderdaad, op het aantal pieken belast worden zou vele malen logischer zijn.
Dan 1 kwartier dat je maand om zeep helpt.
Bij ons is de jaarlijkse meerkost dus ongeveer een 70 EUR omdat we gemiddeld rond de 5 zitten (2021-2022).
En als we dan eens kijken naar zulke dagen via de HomeWizard zijn het altijd rond kook- en wastoestanden.
Dat er veel meer parameters bij komen kijken is allemaal logisch.
Maar het is en blijft een kl*t* uitwerking.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4862
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Je kan het ook langs de positieve kant bekijken: dat je al die jaren eigenlijk veel te weinig betaald hebt voor gebruik van het net en dat die scheve situatie nu een beetje recht getrokken wordt. Uiteraard is dit nog maar een begin van een nieuwe berekening van de netkosten. De verhouding vaste kost zal steeds hoger worden en de verbruikskost relatief lager.
Maar er is (nog) altijd geen enkele verplichting om gebruik te maken van de aangeboden diensten. Wie denkt dat deze kosten dus te hoog zijn in verhouding tot de mate dat hun er gebruik van maken heeft de volledige vrijheid voor zichzelf deze service op te starten en in de eigen energie te voorzien.
Al zal dat laatste voor velen ook weer een reden tot klagen zijn. Je bent tenslotte geboren als een Calimero of je bent het niet. :angel:
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

ivob schreef: 11 jan 2023, 11:41 Je kan het ook langs de positieve kant bekijken: dat je al die jaren eigenlijk veel te weinig betaald hebt voor gebruik van het net en dat die scheve situatie nu een beetje recht getrokken wordt. Uiteraard is dit nog maar een begin van een nieuwe berekening van de netkosten. De verhouding vaste kost zal steeds hoger worden en de verbruikskost relatief lager. ....
Begin er meer en meer te vermoeden dat ivob er voordelen heeft bij heel dit gedoe :twisted:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Natuurlijk.
Hij haalt uit alles voordeel want hij maakt altijd tijdig de juiste keuzes.

Wist je dat dan niet?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4862
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

lacer schreef: 11 jan 2023, 13:36 Begin er meer en meer te vermoeden dat ivob er voordelen heeft bij heel dit gedoe :twisted:
Zoals gewoonlijk leidt het baseren op louter vermoedens tot niet veel.
De feiten zijn wat ze zijn. Omdat men de feiten weergeeft betekent het nog niet dat je er persoonlijk onmiddellijk voordeel (of nadeel) bij moet hebben. Klagen en zagen over feiten gaan deze niet doen verdwijnen en nog minder wijzigen.
Zoal ik eerder al bij herhaling schreef zal de som van mijn nettarief bij ongewijzigd verbruik en gedrag voor mezelf in 2023 105% hoger zijn dan in 2022. Zijn dat persoonlijke voordelen? Volgens mij niet maar je mag daar van mij gerust andere vermoedens over hebben.
Vind ik dat erg of een gegronde reden om de Calimero uit te hangen? Uiteraard niet want dat betekent gewoon dat ik de voorbije jaren nog meer voordeel aan netgebruik had dan vanaf 2023. Bij ongewijzigd gedrag. En bij gewijzigd gedrag zet dat voordeel via netgebruik zich gewoon via een andere manier verder.

De dag dat iets meer nadelen geeft dan het voordelen oplevert stop je er toch gewoon mee en gooi je het gewoon over een andere boeg. Bij netgebruik is dat niet anders. Zo denk ik er nochtans over en zo zal ik ernaar handelen.

Mensen die vanuit het standpunt vertrekken dat er heel hun leven niets zal veranderen en dat men zich niet voortdurend aan wijzigende omstandigheden moet kunnen aanpassen dwalen en betalen daar gewoon voortdurend de rekening voor. In plaats van daar dan over te klagen kan je er beter zelf iets aan doen. Of "de anderen" er de schuld van geven. Maar die gaan uw rekening dan wel niet betalen.

Uiteraard heb ik nog altijd veel (financiële) voordelen om nog altijd aangesloten te blijven op het openbaar elektriciteitsnet. Zoniet was er geen e-aansluiting meer. Reden waarom er al meer dan tien jaar geen gasaansluiting meer is.
Uiteraard heb ik ook niet zelf vervroegd om een digitale meter gevraagd omdat dit nadeliger was dan een analoge meter. :-D
Lijkt me de logica zelve. Wie zet nu blijvend in op iets wanneer hun denken er alleen nadelen bij te hebben?

Om tijdig te handelen met betrekking tot het capaciteitstarief was nu ook weer geen kunst. Het werd nl. al geruime tijd geleden aangekondigd (en zelfs uitgesteld). Ik behoorde gewoon niet tot diegenen die dachten dat het er nooit effectief zou komen en dat daar naar handelen dus niet nodig zou zijn. Zoals ik er nu ook niet van uitga dat dit de laatste stap in de hervorming van de berekeningen zal zijn. En zoals ik er ook niet van uitga dat met de energiebevoorrading via het net het in België de komende jaren voor iedereen, ononderbroken en goedkoop, zal blijven omdat Alexander en Tinne dat zo gezegd hebben.
Je kan dan kiezen tussen proactief handelen, Alexander, Tinne, Engie, Fluvius, de VREG,... op hun woord geloven en hopen op het beste en gewoon afwachten hoe hoog de rekening zal oplopen tot je alsnog, met het mes op de keel, besluit om er toch maar iets aan te doen en dan maar hopen dat niet iedereen op hetzelfde ogenblik hetzelfde besluit te doen.
Sol Invictus!
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

@ivob
dat je al die jaren eigenlijk veel te weinig betaald hebt voor gebruik van het net
Daarbij ga je uit van mensen die al 'jaren' gebruik maken van het net. Wees maar eens pas afgestudeerd en je gaat alleen wonen. Die heeft geen 'jaren' voordeel gehad.

@JamesEarlGray
Gezin B gaat elke maand eenmalig tijdens de namiddag bij volle zon en/of volle wind naar een piek van 10kW, keihard gestraft door capaciteitstarief. Impact op het net: zeer laag.
Is dat zo? Ga je ook voor de piek betalen die je genereert met injectie ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4862
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

ygeffens schreef: 11 jan 2023, 18:59 Daarbij ga je uit van mensen die al 'jaren' gebruik maken van het net. Wees maar eens pas afgestudeerd en je gaat alleen wonen. Die heeft geen 'jaren' voordeel gehad.
Ah neen?
Die heeft dan ofwel de kosten en het voordeel kunnen delen met diegenen waarmee hun tot op dat ogenblik heeft samengeleefd ofwel volledig op kosten van die huisgenoten geleefd. Van een nadeel gesproken. :roll:
Maar toch, welkom in het Calimero gezelschap. :beerchug:
Is dat zo? Ga je ook voor de piek betalen die je genereert met injectie ?
Nee, dat is onder het huidige capaciteitstarief niet zo.
Maar daar ging de stelling van JEG dan ook niet over. Het ging over een afnamepiek van 10 kW.
Uiteraard hebben veel hoge injectiepieken bij veel wind en zon (en bij weinig vraag op locatie waar ze veroorzaakt worden) een even grote impact op het net dan in omgekeerde zin. Maar laten we het voor sommigen al niet erger laten klinken dan de huidige toestand. :-D
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 11 jan 2023, 19:29 Uiteraard hebben veel hoge injectiepieken bij veel wind en zon (en bij weinig vraag op locatie waar ze veroorzaakt worden) een even grote impact op het net dan in omgekeerde zin. Maar laten we het voor sommigen al niet erger laten klinken dan de huidige toestand. :-D
Zouden den Dizzy en den Heist bovenstaande willen begrijpen?
Weinig kans … :lol:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Injectiepieken kan je zelf vermijden/beperken door uw verbruik op te trekken en grote verbruikers in te schakelen. Dat lijkt me minder een straf dan moeten afwachten tot Engie u komt redden. Ze hebben beloofd hun best te doen maar er kan altijd iets tussen komen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Yep, grote verbruikers zoals het waterstofmachien. :lol:
Of het windmoleke en de zonnepaneeltjes uitzetten, zoals ze nu doen …
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Neen, in mijn geval de sauna of een airco of de EC...

Wel vreemd, in één topic sta je te jammeren dat er te weinig HE zou zijn en nu klaag je over het teveel, kies eens he :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ziede wel dattem het niet snapt.
De ene keer te weinig en de andere keer teveel, dat is nu net het probleem met HE.
Voor de rest niks dan voordelen met HE

Snap je het nu een beetje? :lol:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Neen, je wil het te negatief voorstellen. Die overschotten en tekorten kunnen elkaar compenseren en je vergeet telkens handel en opslag als mogelijkheden.

Ik verkies dat nog altijd boven een systeem waar je eerst gigantisch veel voor moet betalen om na een tijd opnieuw gigantisch veel te moeten betalen... voor duizenden jaren. Daar zijn nog niet veel mogelijkheden voor gevonden buiten smijt het in een put en begin te bidden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: 11 jan 2023, 21:00 Neen, je wil het te negatief voorstellen. Die overschotten en tekorten kunnen elkaar compenseren en je vergeet telkens handel en opslag als mogelijkheden.
Ik zie gewoon de feiten Dizzy.

Als er overschotten zijn worden de windmolekes stilgezet.
Er wordt geen energie opgeslagen.
Er is geen handel om de overschotten weg te werken.

Wat er wel is zijn afschakelplannen bij tekorten, dat dan wel.
Blijkbaar gelooft enkel Dizzy in het compenseren.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

De windmolens moeten stilgelegd worden... omdat ze dat kunnen, kerncentrales zijn onvoldoende flexibel.

Er wordt wel degelijk energie opgeslagen zelfs op individueel niveau maar het klopt dat daarin nog enorme groei mogelijk is net zoals in waterstof. Dat zal ook automatisch voor handel zorgen en ook hier komen steeds meer mogelijkheden van burgers om hun opgewekte energie te verhandelen, met vrienden, buren of henzelf (buitenverblijf).

Er wordt een aanzienlijk aantal projecten voor energieopslag uitgevoerd door de grootste Europese energiebedrijven en -industrieën. Landen in Europa zoals het Verenigd Koninkrijk en Duitsland hebben een grote energieopslagcapaciteit. Het Verenigd Koninkrijk voert andere landen in Europa aan wat betreft opslagcapaciteit. Daarna volgen Duitsland, Spanje en Ierland. De markt voor energieopslag in de EU zal naar verwachting groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van ongeveer 4,2% tussen 2022-2025. Terwijl de wereldwijde markt voor energieopslag in 2028 naar verwachting 26,81 miljard dollar zal bedragen, met een CAGR van ongeveer 16,5% vanaf 2021. Deze cijfers tonen de mogelijkheid van een Europese dominantie op het gebied van energieopslag. Hoewel Europa misschien nog niet de wereldleider is op het gebied van batterijopslagcapaciteit en -groei, ligt de weg naar dominantie van de batterij-energietechnologie zeker op schema.

Als er tekorten zijn dan zullen deze vooral bij mensen zijn die blijven vertrouwen op oude tech en belangengroepen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

duizend schreef: 12 jan 2023, 07:32 Er wordt geen energie opgeslagen.
Er is geen handel om de overschotten weg te werken.
Energieopslag is er, maar weinig.
Energiehandel is er wel en wordt uitgebreid.

Je gaat nu toch niet beweren dat je enkel mag kijken naar wat er is en niet naar wat er komt?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”