Pagina 1 van 1
					
				Proximus - Niet aansluitbaar
				Geplaatst: 16 jul 2020, 16:27
				door Bart80
				Hallo,
Ik ga binnenkort verhuizen. Zelf heb ik al 12 jaar Proximus vast internet, waar ik - alles samen - best wel tevreden over ben.
Op mijn nieuw adres daarentegen is Proximus niet aansluitbaar - dit is me gemeld door de klantendienst. De reden zou zijn dat de infrastructuur in de wijk op zijn maximum zit en er geen nieuwe klanten bij kunnen. 
Gezien slechtere ervaringen met Telenet in het verleden + hun datalimieten zou ik liever bij Proximus blijven, maar ik ga ook mijn nieuwe woonst niet laten schieten hierdoor natuurlijk 

 Wat me ook stoort is dat ik door dit feit kan kiezen tussen Telenet en Orange - maar dat EDP, Scarlet etc. hierdoor niet beschikbaar zijn. 
Long shot, maar toch het proberen waard: tips & tricks om toch van PX "iets" gedaan te krijgen? Misschien door iemand te kunnen spreken met een meer technische achtergrond dan de gemiddelde helpdeskmedewerker, en die "out of the box" kan denken? 
Tx,
Bart
 
			
					
				Re: Proximus - Niet aansluitbaar
				Geplaatst: 16 jul 2020, 17:09
				door Tomsworld
				Regelmatig checken via proximus tools en lijntest.  En direct bestellen als er een andere klant weg gaat.
			 
			
					
				Re: Proximus - Niet aansluitbaar
				Geplaatst: 16 jul 2020, 17:13
				door boonpwnz
				Wat je ook kan doen is vragen voor een 2de lijns medewerker. Indien niet kan je dat ook via ombudsdienst proberen te bemachtigen.
			 
			
					
				Re: Proximus - Niet aansluitbaar
				Geplaatst: 16 jul 2020, 17:33
				door raf1
				Bart80 schreef:Long shot, maar toch het proberen waard: tips & tricks om toch van PX "iets" gedaan te krijgen? Misschien door iemand te kunnen spreken met een meer technische achtergrond dan de gemiddelde helpdeskmedewerker, en die "out of the box" kan denken? 
Je kan schriftelijk een vooraanleg aanvragen bij Proximus: 
http://proximus.be/bouwen
Als de vooraanleg in orde is, dan kan je een abonnement aanvragen. Als Proximus weigert om je aan te sluiten, dan dien je onmiddellijk klacht in bij de 
Ombudsman Telecom en verwijs je naar de 
universele dienst, iedere inwoner moet op elk adres in België over functionele internettoegang kunnen beschikken.
 
			
					
				Re: Proximus - Niet aansluitbaar
				Geplaatst: 16 jul 2020, 18:54
				door M_016
				@Raf1 er is sinds eind 2013 geen universele dienstleverancier meer aangeduid door de wetgever cfr website BIPT 
https://bipt.be/operatoren/publication/ ... ebied-2019
p.17 punt 99
Overigens heeft het feit dat geen enkele aanbieder is aangewezen voor de verstrekking van het
geografische element van de universele dienst, geen invloed gehad op de beschikbaarheid, het
prijsniveau en de kwaliteit van de diensten in kwestie
&
p.19 punten 107 tot 111
Misschien betreft het evenwel een tijdelijk probleem en kan zoals reeds aangekaart vooraanleg gevraagd worden en indien nodig later via de ombudsdienst een oplossing bekomen worden
 
			
					
				Re: Proximus - Niet aansluitbaar
				Geplaatst: 16 jul 2020, 18:55
				door jackho
				En als je dan aansluiten op ADSL snelheid op op de traagste VDSL snelheid wat dan ?
			 
			
					
				Re: Proximus - Niet aansluitbaar
				Geplaatst: 16 jul 2020, 19:21
				door technieker
				Zet uw adres is in een privé bericht dan zal ik eens kijken.
			 
			
					
				Re: Proximus - Niet aansluitbaar
				Geplaatst: 16 jul 2020, 19:25
				door raf1
				M_016 schreef:@Raf1 er is sinds eind 2013 geen universele dienstleverancier meer aangeduid door de wetgever
Ik ben op de hoogte en ik vind het écht schandalig. De universele dienst is in de praktijk dode letter! Klacht indienen bij Ombudsman Telecom is dus de boodschap!
 
			
					
				Re: Proximus - Niet aansluitbaar
				Geplaatst: 16 jul 2020, 20:34
				door JAMIN001
				Hier is ook een nieuwe wijk sinds een jaar geleden...
Ze zijn dan verwondert dat ik geen klant wil worden aan deze snelheid  
 
 
 
			
					
				Re: Proximus - Niet aansluitbaar
				Geplaatst: 16 jul 2020, 21:08
				door Bart80
				Alvast bedankt voor jullie reacties!
Belangrijk detail: het betreft geen nieuwbouw maar een bestaand huis.
boonpwnz schreef:Wat je ook kan doen is vragen voor een 2de lijns medewerker. Indien niet kan je dat ook via ombudsdienst proberen te bemachtigen.
Is er een manier om een tweedelijnsmedewerker te kunnen spreken? Ik veronderstel dat er gewoon naar vragen iets te gemakkelijk zal zijn 

. En het codewoord Shibboleeth zal ook nog wel niet in PX callcenter doorgedrongen zijn 

 (
https://xkcd.com/806/)
raf1 schreef:Bart80 schreef:Long shot, maar toch het proberen waard: tips & tricks om toch van PX "iets" gedaan te krijgen? Misschien door iemand te kunnen spreken met een meer technische achtergrond dan de gemiddelde helpdeskmedewerker, en die "out of the box" kan denken? 
Je kan schriftelijk een vooraanleg aanvragen bij Proximus: 
http://proximus.be/bouwen
Als de vooraanleg in orde is, dan kan je een abonnement aanvragen. Als Proximus weigert om je aan te sluiten, dan dien je onmiddellijk klacht in bij de 
Ombudsman Telecom en verwijs je naar de 
universele dienst, iedere inwoner moet op elk adres in België over functionele internettoegang kunnen beschikken.
 
+
M_016 schreef:@Raf1 er is sinds eind 2013 geen universele dienstleverancier meer aangeduid door de wetgever cfr website BIPT 
https://bipt.be/operatoren/publication/ ... ebied-2019
p.17 punt 99
Overigens heeft het feit dat geen enkele aanbieder is aangewezen voor de verstrekking van het
geografische element van de universele dienst, geen invloed gehad op de beschikbaarheid, het
prijsniveau en de kwaliteit van de diensten in kwestie
&
p.19 punten 107 tot 111
Misschien betreft het evenwel een tijdelijk probleem en kan zoals reeds aangekaart vooraanleg gevraagd worden en indien nodig later via de ombudsdienst een oplossing bekomen worden
 
Is die vooraanleg van toepassing op bestaande huizen? 
technieker schreef:Zet uw adres is in een privé bericht dan zal ik eens kijken.
Ok, tx, check PM.
 
			
					
				Re: Proximus - Niet aansluitbaar
				Geplaatst: 16 jul 2020, 22:33
				door technieker
				Jammer genoeg is er op uw adres geen aansluiting mogelijk. Het koper zal er wel binnen liggen maar het probleem is dat de ROP vol zit.
Met wat geluk zegt er iemand zijn abbo en is er een poort vrij voor een nieuwe aansluiting.
			 
			
					
				Re: Proximus - Niet aansluitbaar
				Geplaatst: 16 jul 2020, 22:45
				door Bart80
				technieker schreef:Jammer genoeg is er op uw adres geen aansluiting mogelijk. Het koper zal er wel binnen liggen maar het probleem is dat de ROP vol zit.
Met wat geluk zegt er iemand zijn abbo en is er een poort vrij voor een nieuwe aansluiting.
Dat de ROP vol zit betekent dat het effectief mensen zijn die een actieve aansluiting hebben? En dus geen mensen die wel een aansluiting hebben maar bvb. bij Telenet zijn (en dus geen actief gebruik maken van hun Proximus-aansluting)?
En is er een manier voor mij om te weten wanneer iemand zijn abbo opzegt in de buurt? Buiten dan regelmatig een keer de aansluitingstest proberen?
 
			
					
				Re: Proximus - Niet aansluitbaar
				Geplaatst: 17 jul 2020, 02:52
				door GuntherDW
				technieker schreef:Het koper zal er wel binnen liggen maar het probleem is dat de ROP vol zit.
Is dat hetzelfde alsdat je op de lijntest site gaat en "FP: 0" ziet staan?
Dat zie ik voor mijn lijn bijvoorbeeld en wat andere plaatsen in de buurt als ik op lijntest.be ga kijken.
Deze FP: 0 dus :
 
			
					
				Re: Proximus - Niet aansluitbaar
				Geplaatst: 17 jul 2020, 11:07
				door Tomsworld
				GuntherDW schreef:technieker schreef:Het koper zal er wel binnen liggen maar het probleem is dat de ROP vol zit.
Is dat hetzelfde alsdat je op de lijntest site gaat en "FP: 0" ziet staan?
Dat zie ik voor mijn lijn bijvoorbeeld en wat andere plaatsen in de buurt als ik op lijntest.be ga kijken.
Deze FP: 0 dus :
Screenshot_20200717_025246.png
 
FP 0 wil meestal zeggen : vrije paren 0, dus je hebt maar een gelast paar wat nu in gebruik is door een lijn.  Of ander FP0 heb je echt geen actieve koper aansluiting volgens de proximus database.
 
			
					
				Re: Proximus - Niet aansluitbaar
				Geplaatst: 17 jul 2020, 11:24
				door raf1
				Bart80 schreef:Is die vooraanleg van toepassing op bestaande huizen?
Ja, op voorwaarde dat er nog geen Proximus-invoerkabel in de woning aanwezig is en je de nodige voorbereidingen hebt getroffen zodat Proximus binnen 10 minuten een kabel vanaf de rooilijn tot in de woning kan trekken. (wachtbuis + trekdraad voorzien)
Bart80 schreef:Dat de ROP vol zit betekent dat het effectief mensen zijn die een actieve aansluiting hebben?
Inderdaad, dat gaat om actieve internetabonnees.
Bart80 schreef:En is er een manier voor mij om te weten wanneer iemand zijn abbo opzegt in de buurt?
Niet echt, je volgt best de officiële weg, abonnement aanvragen en bij weigering klacht indienen bij de Ombudsman Telecom. Het is best dat jouw situatie bekend wordt bij de officiële instanties. Je kan daarnaast ook jouw gemeentebestuur contacteren om te klagen dat je geen internetaansluiting kan krijgen en om te vragen om bij Proximus druk uit te oefenen om het Proximus-netwerk in je buurt uit te breiden. Je kan ook rechtstreeks 
het BIPT contacteren om deze problematiek aan te kaarten.
 
			
					
				Re: Proximus - Niet aansluitbaar
				Geplaatst: 21 jul 2020, 00:09
				door Bart80
				raf1 schreef:Bart80 schreef:Is die vooraanleg van toepassing op bestaande huizen?
Ja, op voorwaarde dat er nog geen Proximus-invoerkabel in de woning aanwezig is en je de nodige voorbereidingen hebt getroffen zodat Proximus binnen 10 minuten een kabel vanaf de rooilijn tot in de woning kan trekken. (wachtbuis + trekdraad voorzien)
 
Is er een manier om te weten of er een Proximus-invoerkabel is? Aanwezigheid zes(zeven?)polig stopcontact?
raf1 schreef:
Bart80 schreef:En is er een manier voor mij om te weten wanneer iemand zijn abbo opzegt in de buurt?
Niet echt, je volgt best de officiële weg, abonnement aanvragen en bij weigering klacht indienen bij de Ombudsman Telecom. Het is best dat jouw situatie bekend wordt bij de officiële instanties. Je kan daarnaast ook jouw gemeentebestuur contacteren om te klagen dat je geen internetaansluiting kan krijgen en om te vragen om bij Proximus druk uit te oefenen om het Proximus-netwerk in je buurt uit te breiden. Je kan ook rechtstreeks 
het BIPT contacteren om deze problematiek aan te kaarten.
 
Mja, dan toch eerst een periode met Telenet overleven dus ... Tx 

 
			
					
				Re: Proximus - Niet aansluitbaar
				Geplaatst: 21 jul 2020, 00:49
				door blaatpraat
				Bart80 schreef:raf1 schreef:Bart80 schreef:Is die vooraanleg van toepassing op bestaande huizen?
Ja, op voorwaarde dat er nog geen Proximus-invoerkabel in de woning aanwezig is en je de nodige voorbereidingen hebt getroffen zodat Proximus binnen 10 minuten een kabel vanaf de rooilijn tot in de woning kan trekken. (wachtbuis + trekdraad voorzien)
 
Is er een manier om te weten of er een Proximus-invoerkabel is? Aanwezigheid zes(zeven?)polig stopcontact?
 
Eigenaar? Zelf onderzoeken
Huurder? Vragen aan de eigenaar
Als er een NTP2007 is, is de kans groot dat er een invoerkabel ligt.

 
			
					
				Re: Proximus - Niet aansluitbaar
				Geplaatst: 15 sep 2020, 11:09
				door Bart80
				Toch nog even status geven.
Sinds gisteren aangesloten bij Proximus!
"Via-via" lokale politieker aangesproken (welcome back RTT uit de jaren 70...) die naar Proximus geëscaleerd heeft. Wat blijkt: in de lokale wijkcentrale waren er een handvol aansluitingen die niet meer actief waren... als je deze verwijdert waren er natuurlijk meer dan genoeg aansluitingen mogelijk. 
Nu ben ik op zich wel tevreden natuurlijk (Proximus is gratis via werkgever itt Telenet - vandaar mijn "volharden"). 
Wat de snelheid betreft, 70/30, al is DLM nog niet langsgeweest (zal Sagem tool log plaatsen in desbetreffende thread).
Bedankt voor alle hulp!
			 
			
					
				Re: Proximus - Niet aansluitbaar
				Geplaatst: 15 sep 2020, 12:02
				door svermassen
				Inderdaad, die luiheid van PxS (met alle respect voor de techniekers), is niet de eerste keer dat ik dat hoor.
Ze kijken maar in die tooltjes, maar niet naar de fysieke aansluitingen.
Hier zal plaats genoeg vrijkomen, ik zie de ene na de andere naar Orange gaan.
Zowel van TN als van PxS, camionetten al verschillende keren zien doorkomen.
EDIT.
Dit is op een plaats waar Proximus al ligt.
==> Sorry, edpnet internet is niet beschikbaar op je adres
En bij mijzelf:
==> FP: 1
Er is een lijn actief, maar toch geeft em nog 1 FP.
Raar, want ik zou er vanuit gaan dat ik een 2 koperpaar zou kunnen gebruiken...
			 
			
					
				Re: Proximus - Niet aansluitbaar
				Geplaatst: 15 sep 2020, 18:22
				door streulma
				Kijk eens naar mijn review over 4G/4G+/5G als vaste internetlijn 
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&p=841752