CNIP (ISDN) + Bizz IP Box
Geplaatst: 21 apr 2020, 10:30
Situatie: SMB is klant bij Proximus voor vaste telefonie (en uitsluitend daarvoor). Ze gebruiken een oude Panasonic ISDN PBX die door een derde partij geinstalleerd werd. Tot voor kort kwam, naar ik begrijp, de ISDN-lijn "binnen vanaf de straat", maar recent werd er hen een wijziging "opgedrongen" door Proximus. Een technieker is een bbox 3V+ modem komen installeren, waarop nu VDSL2 binnen komt van de straat. Maar de bbox 3V+ ondersteunt geen ISDN, dus vanaf die modem loopt er ethernet naar een LAN-poort van een ander apparaat dat de technieker geïnstalleerd heeft: een Bizz IP Box, zijnde een white-labeled ONE100XE (hij is ook effectief wit). Deze Bizz IP Box fungeert uitsluitend als VoIP/ISDN gateway, en is via een BRI-interface verbonden met de PBX. Zo kan de PBX dus verder werken op ISDN, ook al gaan de externe gesprekken uiteindelijk over IP.
(VDSL2) bbox 3V+ (modem) [LAN]--SIP--[LAN] Bizz IP Box (gateway) [BRI]--ISDN--[BRI] Panasonic (ISDN PBX)----telefoons
Probleem: hoewel ze maandelijks bijbetalen voor de dienst CNIP (aka "Weergave naam"), verschijnt deze weergave sinds deze omschakeling niet meer op de telefoons wanneer ze opgebeld worden. Het nummer van de oproeper (CLIP) verschijnt wel nog op de telefoons.
Diagnose: ik heb een tap gezet op het SIP segment tussen de bbox 3V+ en de Bizz IP Box, en ik heb vastgesteld dat de naam van de oproeper hier wel nog aanwezig is, met name onder de P-Asserted-Identity header (RFC 3325). Tegelijk heb ik een ISDN debug uitgevoerd op de PBX en ik heb gezien dat de naam hier niet meer aankomt, de Bizz IP Box stuurt enkel het nummer nog door naar de PBX. De Bizz IP Box filtert de naam er dus uit, of beter: de Bizz IP Box zet de P-Asserted-Identity header uit SIP niet om naar ISDN CNIP, terwijl hij dat wel doet voor het CLIP equivalent.
bbox 3V+ (modem) --CLIP/CNIP equivalent-- Bizz IP Box (gateway) --CLIP/CNIP-- Panasonic (ISDN PBX) --CLIP/CNIP--- telefoons
Vraag: De Bizz IP Box is in deze situatie de demarcation tussen Proximus en de klant, dus ik zal contact moeten opnemen met Proximus. Gezien de zeer technische aard van de vraag zie ik er wel wat tegenop, ik verwacht dat men ervan overtuigd zal zijn dat het probleem eerder bij de PBX ligt. Iemand die raad heeft bij deze situatie? Gaat het hier puur om een configuratiefout in de Bizz IP Box die opgelost kan worden, of heeft de software van de Bizz IP Box geen functie om de CNIP conversie uit te voeren?
(VDSL2) bbox 3V+ (modem) [LAN]--SIP--[LAN] Bizz IP Box (gateway) [BRI]--ISDN--[BRI] Panasonic (ISDN PBX)----telefoons
Probleem: hoewel ze maandelijks bijbetalen voor de dienst CNIP (aka "Weergave naam"), verschijnt deze weergave sinds deze omschakeling niet meer op de telefoons wanneer ze opgebeld worden. Het nummer van de oproeper (CLIP) verschijnt wel nog op de telefoons.
Diagnose: ik heb een tap gezet op het SIP segment tussen de bbox 3V+ en de Bizz IP Box, en ik heb vastgesteld dat de naam van de oproeper hier wel nog aanwezig is, met name onder de P-Asserted-Identity header (RFC 3325). Tegelijk heb ik een ISDN debug uitgevoerd op de PBX en ik heb gezien dat de naam hier niet meer aankomt, de Bizz IP Box stuurt enkel het nummer nog door naar de PBX. De Bizz IP Box filtert de naam er dus uit, of beter: de Bizz IP Box zet de P-Asserted-Identity header uit SIP niet om naar ISDN CNIP, terwijl hij dat wel doet voor het CLIP equivalent.
bbox 3V+ (modem) --CLIP/CNIP equivalent-- Bizz IP Box (gateway) --CLIP/CNIP-- Panasonic (ISDN PBX) --CLIP/CNIP--- telefoons
Vraag: De Bizz IP Box is in deze situatie de demarcation tussen Proximus en de klant, dus ik zal contact moeten opnemen met Proximus. Gezien de zeer technische aard van de vraag zie ik er wel wat tegenop, ik verwacht dat men ervan overtuigd zal zijn dat het probleem eerder bij de PBX ligt. Iemand die raad heeft bij deze situatie? Gaat het hier puur om een configuratiefout in de Bizz IP Box die opgelost kan worden, of heeft de software van de Bizz IP Box geen functie om de CNIP conversie uit te voeren?