GTA IV komt terug op steam als GTA IV: Complete edition

Voor de gamers. Hier kan je met al je opmerkingen, vragen, problemen terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dag iedereen,

cfr. o.a. hier, hier en hier.

GTA IV komt dus terug te koop op Steam, en zal bovendien samen gebundeld worden met Episodes from Liberty city, in de game "GTA IV: Complete Edition".

Voordelen:
- één game voor drie verhalen; vermoedelijk ook minder storage noodzakelijk (hoewel dat in deze tijden wel overkoombaar is)
- éénmaal opstarten, drie keuzes
- geen gedoe meer met Securom, Games for Windows Live, datum aanpassen naar iets anno 2013, no-cd exe,... bij installeren van deze games in Windows 10, zoals nu het geval is voor sukkelaars zoals ik, die eigenaar zijn vd DVD versie
- je behoudt de mogelijkheid om oude savegames op te starten; op een youtube filmpje dat ik inmiddels niet meer terugvind, werd hierbij opgemerkt "dat je achievements & trophies" worden overgezet; lijkt me moeilijk, maar gegeven het feit dat DVD eigenaars met een geactiveerde GfWL hun GfWL account met Rockstar games SC zullen moeten linken, zou het best kunnen. We'll see.

Nadelen:
- multiplayer verdwijnt, servers worden gesloten; anderzijds...: hoewel GTA IV veruit de beste story heeft tov. GTA V, is GTA IV online geen partij voor GTA V online; dus voor mij geen echt verlies eigenlijk
- leaderbords verdwijnen (aarch); anderzijds: mijn bedenkelijke score hoeft nu echt geen wereldnieuws te worden
- enkele radiostations verdwijnen tijdelijk (nu ja: we weten wat Michael van Peel vindt over de term "tijdelijk")



Op 19 maart zal ik proberen mijn GfWL besmette DVD's om te zetten naar een Steamversie; ik ben dus één van de mensen die die accounts gaat moeten linken.


Ik hou jullie op de hoogte,

mvg,

Mortov Molotov
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat soort "tijdelijk" kennen we in de IT allemaal :-)
Ik ben allergisch aan dat woord als excuus om rap-rap iets door te duwen.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zoals beloofd, typ ik hier mijn ervaringen hier ff neer.

1. De uitrol van een gratis digital download (hierboven beschreven) verliep in fasen, itt. wat initieel werd gemeld; ik moet toegeven dat dit op de website van Rockstar vanaf 13/3/20 wel zo werd uitgelegd (cfr deze link, inmiddels werd de post alweer bijgewerkt).
Enfin, kort samengevat:
- wie GTA IV of EFLC (of allebei) ooit via steam heeft gekocht, werd op 19/3/20 beloond met de nieuwe versie, een samenvoegsel van beide games tot één editie.
- wie, zoals ik, één van beide games (of allebei) ooit op DVD had gekocht, kan, mits activatie van de game op de rockstar game launcher, de bewuste editie via deze launcher (niet via steam) installeren.
- zij die ooit één van deze games hebben gekocht via de GfWL online shop, moeten hun GfWL account linken op de Rockstar Games social club account, en wachten tot ergens in april.


2. Bij mij viel het tegen initieel: activatie lukte niet, met geen van beide key's (op de achterflap van m'n DVD case).
Finaal lukte het toch, en werd m'n game toegevoegd in de lijst, vervolgens netjes gedownload thv de map die ik zelf aanwees (c:\games\Rockstar\GTA IV Complete Edition).

Indrukken:

4. Positief:
- gezien de game geen gebruik meer maakt van SecuROM, betrof het m'n snelste installatie ooit van deze games; u wil niet weten wat je zoal moest ondernemen om deze games draaiende te krijgen onder Windows 10.
- alles wat verwees naar GfWL is eindelijk verdwenen, ook uit de game menu's.
- jouw saved games worden opgespoord en meteen toegevoegd aan de nieuwe game; naar verluidt worden jouw (single player) achievements & trophies meteen toegevoegd aan jouw rockstar account en zijn als dusdaning ook te bekijken in je profiel (ook via de overlay ingame). Noot: zelf heb ik dit niet kunnen uittesten, want met m'n verstrooide kop had ik de files niet uit de backup gehaald; oh well, dan haal ik ze maar opnieuw, zoveel moeite kostte dit nu ook niet meteen.
- geen gehannes meer met paradoxaal beperkte graphic settings en andere issues (vooral onder Windows 10), gezien meteen gepatched tot versies 1.0.8.0 (GTA IV) en 3.0 (EFLC)

5. Neutraal
- multiplayer = gone; maar kan nog altijd als je er zelf wat moeite voor doet; mij interesseerte dat online gedoe niet meer sinds GTA V (online).
- tijdelijk verdwijnen van enkele radiostations in de EFLC editie.

6. Negatief
- sinds 2018 zijn er allerlei coole muzieknummers, inclusief quasi alles van radio Vladivostok & het eerste nr dat je hoort bij starten van een nieuwe game in GTA IV, verdwenen. Ook alles van Ruslana :-|
- bovendien kan je de truuk om alles terug te plaatsen vooralsnog niet toepassen op de digital download van de rockstar game launcher; ik heb dat geprobeerd, doch bij opstarten wordt een melding gemaakt dat er iets schort met de game "not up to date", en wordt alles meteen gewist.....
- ik verwacht dan ook grote problemen voor modders, die moeten downgraden tot versie 1.0.4.0

- één issue werd niet gefixed, en dat had wel gemogen bij deze editie: ingezoomde cutscenes, soms dermate erg dat je eigenlijk niet meer ziet wie er aan het woord is. Gelukkig zonder problemen te patchen via deze truuk (en hier doet de Rockstar Launcher gelukkig niet moeilijk over).



Al bij al is de balans positief; ik zal vooral de oude nummers missen, maar wie weet regel ik wel iets met de DJ van Independence FM ;-)



Ik raad het alvast aan


mvg

Mortov Molotov
Plaats reactie

Terug naar “Games”