Pagina 1 van 1
Betere wifi-ervaring aanpassing door Proximus? (Smart Wifi)
Geplaatst: 15 dec 2019, 22:41
door Chris_147
Hey,
enkele dagen geleden heb ik een email aangekregen van Proximus:
Beste klant,
Draadloos surfen: je doet het steeds vaker en op steeds meer toestellen (smartphones, pc’s, printers, camera's, ...). Dat stelt jouw wifi-netwerk op de proef. Daarom gaven wij je modem een stevige boost.
Een betere wifi-ervaring
Beeld je een slimme wifi in die ...
• zich overal aanpast aan je verbruik,
• automatisch de beste frequentie kiest voor een stabiele maximale snelheid wanneer je van de ene kamer naar de andere wandelt,
• je toelaat gelijktijdig op verschillende toestellen te surfen met een optimale snelheid.
Wel, voortaan heb je deze nieuwe wifi bij jou in je zaak of op kantoor!
Een recente software-update heeft je wifi-modem immers intelligent gemaakt. Zelf hoef je dus helemaal niets te doen.
Nu heb ik sinds ongeveer een week ook problemen dat mijn netwerk intern vertraagd lijkt te zijn.
Mijn RasPi kan geen film meer streamen van mijn NAS zonder haperingen, wifi lijkt soms ook vrij traag.
Zeer frustrerend!
Hun webpagina over deze aanpassing blinkt ook uit in onduidelijkheid:
https://www.proximus.be/nl/id_cb_smart_ ... -wifi.html
EDIT: dit heb ik ook nog gevonden:
https://www.proximus.be/support/en/id_s ... ximus.html
Ik vraag me dus af waar het hier eigenlijk om gaat en wat ik kan doen om dit te verbeteren.
Ik ben ook niet zeker of het aan deze aanpassing ligt, kan natuurlijk RasPi zijn, mijn NAS of andere componenten ertussen.
Maar zelf heb ik niets anders aangepast, enkel deze email van Proximus wijst op een verandering.
Re: Betere wifi-ervaring aanpassing door Proximus? (Smart Wifi)
Geplaatst: 16 dec 2019, 07:25
door heist_175
Algemene bewoordingen als "vrij traag" en "vertraagd" zijn niet echt handig om een oorzaak te vinden.
- doe eens een speedtest naar buiten (WAN) -> upload, download, ping?
- doe eens een interne speedtest (LAN) -> upload, download, ping?
- herhaal die testen wanneer je vindt dat uw netwerk soepel gaat en opnieuw als je vindt dat het traag gaat
- hoe zijn uw RasPi en uw NAS aangesloten en/of welke frequenties ondersteunen die?
Sowieso ben ik eerder fan van een modem en router/AP in eigen beheer, dan komt er niemand ongevraagd prutsen aan uw netwerk.
Re: Betere wifi-ervaring aanpassing door Proximus? (Smart Wifi)
Geplaatst: 16 dec 2019, 09:06
door Chris_147
Extern netwerk is momenteel het probleem niet.
Het is het interne netwerk dat problemen geeft.
Een speedtest naar het Internet gaat me dus niet veel helpen.
Hoe kan ik een interne speedtest doen? En dan liefst van zowel op mijn laptop als op mijn RasPi?
Bijkoment probleem is ook dat mijn RasPi beneden bij mijn TV staat (via wifi aan de BBox3) en mijn NAS (DS218+) op zolder staat.
Kan ik dus niet gemakkelijk zien of de NAS een load heeft. Normaal niet.
Ik weet dat de termen vaag zijn, maar 2 weken geleden had ik een goed werkend netwerk en nu ineens niet meer.
Zelf heb ik niets aangepast, maar ik heb wel de email van Proximus gekregen dat zij een 'verbetering' hebben doorgevoerd.
Mijn ervaring heeft me al lang geleerd dat dingen niet zo maar plots slechter worden, maar meestal een specifieke oorzaak hebben.
Dus wil ik duidelijk hebben wat die verbetering is. En hier zitten toch heel wat experten kennelijk.
Re: Betere wifi-ervaring aanpassing door Proximus? (Smart Wifi)
Geplaatst: 16 dec 2019, 09:24
door TheCeet
Kan misschien zijn dat uw toestellen nu automatisch die 2.4 en 5Ghz kanalen kiezen ofzo? En dat ze dat dan uitpakken als verbetering.
Misschien eens kijken naar de settings van uw Bbox?
Re: Betere wifi-ervaring aanpassing door Proximus? (Smart Wifi)
Geplaatst: 16 dec 2019, 09:41
door jackho
Smart wifi Is "One SSID" dus zowel wifi 2.4 als wifi 5.0 heeft als SSID de naam "Wifi-2.4-****"
Je moet je toestellen die verbonden waren op wifi-5.0, opnieuw verbinden met de wifi-2.4.
Bij eventuele wifi problemen laat Proximus wel de mogelijkheid om langs de B-Box zijn Use Interface "One SSID" aan of uit te zetten.
Re: Betere wifi-ervaring aanpassing door Proximus? (Smart Wifi)
Geplaatst: 16 dec 2019, 09:48
door philippe_d
Chris_147 schreef:Ik vraag me dus af waar het hier eigenlijk om gaat en wat ik kan doen om dit te verbeteren.
Waar het om gaat is dat Proximus op jouw B-box3 "One SSSID" (WAVE) heeft geactiveerd.
- Voordeel is (volgens Proximus) dat jouw WiFi "intilligenter" wordt ("Smart" Wifi): automatische keuze tussen 2.4 GHz en 5 GHz band, roaming tussen AP's, enz.
- Nadeel is dat jij niet meer kan kiezen welke WiFi band je wilt gebruiken (beide hebben dezelfde naam).
- Bijkomend ongemak: bij de automatisch omschakeling heeft Proximus de SSSID van jouw 2.4 GHz genomen als de benaming voor beide frequenties, met als gevolg dat sommige klanten denken dat hun 5 GHz WiFi niet meer werkt

Als je denkt dat dit de oorzaak is van jouw probleem, dan moet je gewoon via de Web GUI van jouw B-Box3 (192.168.1.1), One SSSID (WAVE) deactiveren: klik op de One SSSID (Wave) banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSSID uitgeschakeld, en kan je normaal terug:
- - verschillende namen kiezen voor de verschillende frequenties
- zelf WiFi kanalen wijzigen
Re: Betere wifi-ervaring aanpassing door Proximus? (Smart Wifi)
Geplaatst: 16 dec 2019, 10:23
door heist_175
Chris_147 schreef:Hoe kan ik een interne speedtest doen? En dan liefst van zowel op mijn laptop als op mijn RasPi?
Vanop je pc naar je NAS, naar je modem (bv ping), naar eender welk toestel.
Bijkoment probleem is ook dat mijn RasPi beneden bij mijn TV staat (via wifi aan de BBox3) en mijn NAS (DS218+) op zolder staat.
Dat hoeft geen "bijkomend probleem" te zijn, dat is gewoon uw netwerksetup.
Sowieso is aansluiten op UTP beter, maar
- dat is niet uw vraag, uw vraag is dat uw netwerk naar uw gevoel slechter bolt dan voorheen
- ik ga er vanuit dat je om een goede reden daarvoor gekozen hebt (en je hoeft u daar niet voor te verantwoorden)
Kan ik dus niet gemakkelijk zien of de NAS een load heeft. Normaal niet.
Via de webinterface van de NAS?
Mijn ervaring heeft me al lang geleerd dat dingen niet zo maar plots slechter worden, maar meestal een specifieke oorzaak hebben.
Het kan zomaar een andere oorzaak hebben, een random lijstje van "vergezochte" oorzaken die ik zelf al ben tegengekomen
- buurman die een nieuwe AP plaatst, waardoor uw wifi verspringt telkens hij die AP aan zet of gebruikt
- drivers van de AP of net van de client die recentelijk geüpdate zijn (al dan niet volautomatisch)
- "breedte" van het wifikanaal dat voor problemen zorgt
Re: Betere wifi-ervaring aanpassing door Proximus? (Smart Wifi)
Geplaatst: 16 dec 2019, 10:41
door jackho
PS: Het zijn enkel de nieuwe stock modems die voor Smart wifi, de Proximus-Home SSID hebben.
Re: Betere wifi-ervaring aanpassing door Proximus? (Smart Wifi)
Geplaatst: 16 dec 2019, 11:04
door philippe_d
heist_175 schreef:Het kan zomaar een andere oorzaak hebben, een random lijstje van "vergezochte" oorzaken die ik zelf al ben tegengekomen ...
Ik denk dat je een ingrijpende wijziging van de WiFi instellingen (zoals One SSSID) - die ongevraagd door Proximus op jouw router gepushet worden - aan dat lijstje mag toevoegen

...
De TS kan dat eenvoudig testen, door de "One SSSID" eens uit te zetten ?
Of de tip van jachlo: toestellen die verbonden waren op wifi-5.0, opnieuw verbinden met de wifi-2.4 (of de One SSSID naam).
Als ik het goed lees, is het vooral het streamen tussen NAS en RPI dat problemen geeft: is er geen mogelijkheid om jouw RPI
via UTP aan te sluiten (kleine switch achter je TV) zoals h_175 voorstelde ?
Re: Betere wifi-ervaring aanpassing door Proximus? (Smart Wifi)
Geplaatst: 16 dec 2019, 19:53
door Chris_147
In eerste instantie lijkt toch Smart Wifi / One SSSID de boosdoener te zijn.
Dit uitgezet en 10 minuutjes kunnen kijken zonder haperingen.
Bleek toch al 39 dagen geleden geïnstalleerd te zijn (ik neem aan de BBox daarvoor moest herstarten), dus toch wat fout met mijn geheugen.
Andere factoren zouden inderdaad ook mogelijk zijn.
Maar mijn buren zitten niet zo dichtbij, op +10 jaar nooit storing gehad, ook geen nieuwe netwerken gezien, dus dat leek me straf.
Mijn ervaring is dat als er ineens iets niet meer goed werkt, ergens iets aangepast is.
Kon zijn dat LibreElec ineens een update had gedaan, maar dat emailtje van Proximus vond ik toch verdachter. (Je moet ergens beginnen onderzoeken)
Kabel is inderdaad beter, maar dan moet ik daar weer een switch zetten, die weer stroom nodig heeft, lampjes die aan het flikkeren zijn, ...
Allemaal op te lossen, maar Wifi heeft altijd al goed gewerkt, waarom dan moeite doen?
Anyway, bedankt allemaal voor de hulp!