Pagina 1 van 1

Data buiten bundel blokkeren ?

Geplaatst: 02 sep 2019, 08:14
door Tomby
Is het bij Proximus (of bij andere providers) mogelijk om te blokkeren dat je data gebruikt buiten je bundel en daarvoor dan compleet belachelijke bedragen betaalt ?
Enkele dagen nadat we terugkwamen van reis (gewoon Nederland), kreeg mijn vrouw een SMS dat ze al 10 euro aan data gebruikt had buiten haar Mobilus S bundel. Ik logde vervolgens in op haar Proximus account en bleek dat het ondertussen reeds 33 euro geworden was voor 330MB. Dit terwijl je 500MB extra kunt aanvragen voor 3 euro. :bang:
Ik merkte dat er een limiet is van 60 euro die extra aangerekend wordt voordat je data geblokkeerd wordt. Ik kan echter nergens vinden waar je die kunt aanpassen en op 0 zetten. Vandaag kan ik zelfs niet eens vinden hoeveel ze er nu juist over gegaan is. Onder facturen staat de factuur van augustus, wat nog de vorige periode is, en onder verbruik staat alles vanaf 1 september, dus van die 33 euro is ineens nergens nog iets terug te vinden. :bang:

Als dit nergens te blokkeren is, overweeg ik serieus van te veranderen van provider waar dit wel kan.

EDIT: support gecontacteerd. Daar zeiden ze me dat je ook een Mobile S FullControl abonnement hebt waar je dit mee kan. Vond het niet terug, achteraf bleek dat het abonnement FullControl S heet... Zit alleszins goed verstopt allemaal.

Re: Data buiten bundel blokkeren ?

Geplaatst: 02 sep 2019, 09:21
door boonpwnz
Nee je kan dit niet blokkere enkel die full control kan dat.

Re: Data buiten bundel blokkeren ?

Geplaatst: 02 sep 2019, 09:29
door FRDDP
Tochwel hoor.

Dit gaat hier duidelijk om de standaard limiet van 60 EUR buiten bundel internationaal (dus ook binnen EU en dit dan aan 10 cent per MB). Bij Orange is het alleszins zo dat deze kan aangepast worden via de klantenzone, via de app, telefonisch en uiteraard in de shops. Aangepast, dus ook op 0 zetten. Er is ook een standaardlimiet van 10 EUR buiten de bundel in Belgiƫ zelf, ik neem aan dat dat bij Proximus ook zo is... in ieder geval is dit aanpasbaar, desnoods via klantendienst.

Re: Data buiten bundel blokkeren ?

Geplaatst: 02 sep 2019, 09:56
door johcla
Bij Android kan je dit alvast in je toestel instellen: boven X MB/GB een waarschuwing en boven Y MB/GB wordt mobiel data uitgeschakeld tot aan de volgende facturatieperiode.

Laptop tethering (was Re: Data buiten bundel blokkeren ?)

Geplaatst: 04 sep 2019, 14:59
door Tomby
Het is uitgekomen hoe mijn vrouw aan zoveel data komt... :bang:
Haar mobiele hotspot op haar iPhone stond nog aan, maar op zich geen probleem daarmee, want geen enkel toestel verbonden. Dit was een test op vakantie, maar blijkbaar was die blijven aanstaan.

Echter... als je een iPhone met hotspot aan via USB verbindt met een Windows laptop, gebruikt deze laatste ineens deze USB verbinding voor zijn netwerk ipv de gekende wifi netwerken ?!? Is dit een of ander feature van Windows 10 ? Mijn vrouw hangt soms haar iPhone aan de laptop voor het overzetten van foto's of soms zelfs gewoon om hem te laten opladen. Komt ze net zeggen dat ze niet aan onze NAS kan. In Windows zie ik bizar genoeg het verbindingsicoontje voor LAN ipv Wifi dus ik verstond er me niet aan. In netwerken zag ik bovendien 2 LAN interfaces, waarvan dus 1 verbonden, wat ik ook totaal niet begreep. Tot ik zag dat haar iPhone aan de laptop hing en ik direct een ingeving kreeg die nog bleek te kloppen ook: ik unplug haar iPhone en prompt switch de laptop naar Wifi.

Snel gekeken op de Proximus app en zo in september ook alwaar 1.2GB verbruikt.. maar gelukkig dus nog niet over de bundel gegaan... :roll:

Re: Data buiten bundel blokkeren ?

Geplaatst: 16 sep 2019, 12:35
door DarkV
Tip: Zet je thetered verbinding ook als "metered connection"... op die manier gaan Windows bv. ook geen zware updates downloaden.