Proximus en Orange Belgium slaan de handen in elkaar om het mobiele toegangsnetwerk van de toekomst te ontwikkelen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 52 keer
Het doel van deze operatie is vooral cost cutting he. Proximus & orange kunnen door deze constructie zeker de helft van hun fysieke masten in de verkoop zetten en ze kunnen de investeringen in 5G hardware delen.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 240 keer
- Bedankt: 1615 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ja, dit is een deeltje cost cutting, maar niet om de aandeelhouder rijker te maken. En zeker niet om de winst te maximaliseren. Daar gaat het bij Proximus niet om. Voldoende winstgevendheid oké, maar winstmaximalisatie zoals bij Telenet is dit zeker niet!
Voor elke cent die Proximus hiermee bespaart steken ze een veelvoud in fiber en 5G.
Voor elke cent die Proximus hiermee bespaart steken ze een veelvoud in fiber en 5G.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 84 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Zal zeker veel minder dan de helft zijn hoor. In het verleden deelden ze op heel veel locatie al de mast en in sommige gevallen hangen er zelfs nog Telenet antennes bij. De kostenbesparing zit hem vooral in het delen van de RAN apparatuur en de besparing op onderhoud. Ze moeten echter wel nog steeds het netwerk erachter voorzien en voor deftig 5G te kunnen aanbieden moet dat echt wel glasvezel zijn.
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 2 keer
Hier in Aarschot is Proximus bijgekomen op een bestaande Orange/Base antenne, wat in mijn geval winst heeft opgeleverd. Voordien zat ik op antennes die verder gelegen zijn wat nu tot één tot twee blokjes winst geeft.
Voor 5G een meerwaarde denk ik aangezien die hogere banden zoals 3500 minder ver bereik zal hebben, zeker indoor.
Vanuit dezelfde antenne gezien heeft Orange wel iets betere 5G indoor ten opzichte van Proximus.
Waarschijnlijk het spectrum/frequentie die verschillend is.
Voor 5G een meerwaarde denk ik aangezien die hogere banden zoals 3500 minder ver bereik zal hebben, zeker indoor.
Vanuit dezelfde antenne gezien heeft Orange wel iets betere 5G indoor ten opzichte van Proximus.
Waarschijnlijk het spectrum/frequentie die verschillend is.