Proximus en "weekend-blues"???
Geplaatst: 06 mei 2019, 10:16
Enkele maanden geleden heb ik mijn thuisnetwerk volledig ingericht met ubiquiti apparatuur. Hierbij heb ik ook ingesteld dat er om het kwartier een snelheidstest uitgevoerd wordt.
De eerste weken bleef de snelheid schoon constant alle dagen ik kreeg steeds +-85 down en +-15 up en een responstijd van 9 tot 11ms en dit oop elk van de twee vdsl lijnen waarover ik beschik.
Nu constateer ik al enkele weken dat er enkel in het weekend(en ook op feestdagen zoals nu recent 1 mei) grote variaties optreden in de snelheid en responstijd en dit altijd in negatieve zin. De snelheid zakt soms tot 15 down en 5 up en de responstijd gaat naar 20ms en meer.Zo ook dit weekend.Sporadisch valt het internet zelfs uit voor meerdere minuten(1x zelfs een paar uur), dit laatste zo goed als altijd tijdens de nacht van zaterdag op zondag!
Vanaf maandagmorgen is alles terug normaal en tijdens de week stel ik dit verschijnsel nooit vast!
Ik stel mij de vraag of er nog mensen zijn die dit verschijnsel hebben vastgesteld en of ze hier een verklaring voor hebben? zo ja graag info!
Ter info de volledige setup:
Locatie: Sint-Gillis -Dendermonde
2 x proximus internet max met bbox-3, router USG Pro 4 in dual wan configuratie( load balancing over 2 verschillende accounts, de usg doet de ppoe) op lijn 1 zit ook telefoon en tv(deze gaat niet via de usg maar rechtstreeks bedraad naar de 3 decoders). De tweede lijn is enkel internet.
Van de router gaat het naar een 24 poorts switch waaraan nog 3 keer een 8 poorts switch hangt en 3 ap's(2 x AC-LR en 1xAC-Pro).
Er zijn constant een dertigtal clients verbonden een deel via dhcp en een ander deel met vast ip.
De controle gebeurt door een cloud key (1e generatie).
Heeft proximus nu de "weekend blues" of moet ik het ergens anders gaan zoeken? Aangezien in de week alles perfect loopt moet de oorzaak wel verderop bij proximus gezocht worden en niet bij mijn setup of de aansluitingen!
Heeft proximus in het weekend(=veel gebruikers....) soms een capaciteitsprobleem???
Graag jullie mening/feedback.
De eerste weken bleef de snelheid schoon constant alle dagen ik kreeg steeds +-85 down en +-15 up en een responstijd van 9 tot 11ms en dit oop elk van de twee vdsl lijnen waarover ik beschik.
Nu constateer ik al enkele weken dat er enkel in het weekend(en ook op feestdagen zoals nu recent 1 mei) grote variaties optreden in de snelheid en responstijd en dit altijd in negatieve zin. De snelheid zakt soms tot 15 down en 5 up en de responstijd gaat naar 20ms en meer.Zo ook dit weekend.Sporadisch valt het internet zelfs uit voor meerdere minuten(1x zelfs een paar uur), dit laatste zo goed als altijd tijdens de nacht van zaterdag op zondag!
Vanaf maandagmorgen is alles terug normaal en tijdens de week stel ik dit verschijnsel nooit vast!
Ik stel mij de vraag of er nog mensen zijn die dit verschijnsel hebben vastgesteld en of ze hier een verklaring voor hebben? zo ja graag info!
Ter info de volledige setup:
Locatie: Sint-Gillis -Dendermonde
2 x proximus internet max met bbox-3, router USG Pro 4 in dual wan configuratie( load balancing over 2 verschillende accounts, de usg doet de ppoe) op lijn 1 zit ook telefoon en tv(deze gaat niet via de usg maar rechtstreeks bedraad naar de 3 decoders). De tweede lijn is enkel internet.
Van de router gaat het naar een 24 poorts switch waaraan nog 3 keer een 8 poorts switch hangt en 3 ap's(2 x AC-LR en 1xAC-Pro).
Er zijn constant een dertigtal clients verbonden een deel via dhcp en een ander deel met vast ip.
De controle gebeurt door een cloud key (1e generatie).
Heeft proximus nu de "weekend blues" of moet ik het ergens anders gaan zoeken? Aangezien in de week alles perfect loopt moet de oorzaak wel verderop bij proximus gezocht worden en niet bij mijn setup of de aansluitingen!
Heeft proximus in het weekend(=veel gebruikers....) soms een capaciteitsprobleem???
Graag jullie mening/feedback.