Proximus en "weekend-blues"???

murdock447
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 Sep 2008
Bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Proximus en "weekend-blues"???

Berichtdoor murdock447 » 2 weken 6 dagen 10 uur geleden (06 Mei 2019, 10:16)

Enkele maanden geleden heb ik mijn thuisnetwerk volledig ingericht met ubiquiti apparatuur. Hierbij heb ik ook ingesteld dat er om het kwartier een snelheidstest uitgevoerd wordt.
De eerste weken bleef de snelheid schoon constant alle dagen ik kreeg steeds +-85 down en +-15 up en een responstijd van 9 tot 11ms en dit oop elk van de twee vdsl lijnen waarover ik beschik.
Nu constateer ik al enkele weken dat er enkel in het weekend(en ook op feestdagen zoals nu recent 1 mei) grote variaties optreden in de snelheid en responstijd en dit altijd in negatieve zin. De snelheid zakt soms tot 15 down en 5 up en de responstijd gaat naar 20ms en meer.Zo ook dit weekend.Sporadisch valt het internet zelfs uit voor meerdere minuten(1x zelfs een paar uur), dit laatste zo goed als altijd tijdens de nacht van zaterdag op zondag!

Vanaf maandagmorgen is alles terug normaal en tijdens de week stel ik dit verschijnsel nooit vast!

Ik stel mij de vraag of er nog mensen zijn die dit verschijnsel hebben vastgesteld en of ze hier een verklaring voor hebben? zo ja graag info!
Ter info de volledige setup:
Locatie: Sint-Gillis -Dendermonde
2 x proximus internet max met bbox-3, router USG Pro 4 in dual wan configuratie( load balancing over 2 verschillende accounts, de usg doet de ppoe) op lijn 1 zit ook telefoon en tv(deze gaat niet via de usg maar rechtstreeks bedraad naar de 3 decoders). De tweede lijn is enkel internet.
Van de router gaat het naar een 24 poorts switch waaraan nog 3 keer een 8 poorts switch hangt en 3 ap's(2 x AC-LR en 1xAC-Pro).
Er zijn constant een dertigtal clients verbonden een deel via dhcp en een ander deel met vast ip.
De controle gebeurt door een cloud key (1e generatie).

Heeft proximus nu de "weekend blues" of moet ik het ergens anders gaan zoeken? Aangezien in de week alles perfect loopt moet de oorzaak wel verderop bij proximus gezocht worden en niet bij mijn setup of de aansluitingen!
Heeft proximus in het weekend(=veel gebruikers....) soms een capaciteitsprobleem???

Graag jullie mening/feedback.

tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 24 Aug 2012
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer

Re: Proximus en "weekend-blues"???

Berichtdoor tb0ne » 2 weken 6 dagen 9 uur geleden (06 Mei 2019, 11:26)

Dat lijkt op de problemen die een aantal EDPnet klanten hier al hebben gemeld.
viewtopic.php?f=44&t=55187
:?
Laatst gewijzigd door tb0ne op 06 Mei 2019, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 15888
Lid geworden op: 18 Feb 2003
Twitter: meon
Locatie: Bree
Bedankt: 554 keer
Uitgedeelde bedankjes: 480 keer
Contact:

Re: Proximus en "weekend-blues"???

Berichtdoor meon » 2 weken 6 dagen 9 uur geleden (06 Mei 2019, 11:59)

Op welke manier doen jullie die snelheidstesten en wordt dat gerapporteerd?
Is dat specifieke software, scripts, ... ?

murdock447
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 Sep 2008
Bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Re: Proximus en "weekend-blues"???

Berichtdoor murdock447 » 2 weken 6 dagen 8 uur geleden (06 Mei 2019, 12:16)

@tb0ne

bedankt voor de info, ik had het andere topic al eens zien staan maar niet direct de link gelegd. Bij mij beperkt het zich voorlopig alleen tot het weekend en blijkbaar ook op feestdagen(ook opgemerkt op 1 mei....) voor de rest geen problemen.
Ik heb vanaf dat adsl(nu vdsl) beschikbaar was hier in het Dendermondse een aansluiting(volgens een vriend technieker die toendertijd de lijnen aansloot was ik de 2de in de streek :-)) en sinds een tiental jaar zelfs 2 . Altijd zeer goede lijnen en verbinding gehad in feite nu nog maar enkel dat raar verschijnsel dat nu opduikt....
Volgens mijn conclusie is het puur een capaciteitsprobleem daar alle andere infrastructuur op de overige dagen wel normale waarden levert!!

We zullen blijven monitoren, maar als het echt te slecht wordt gaan we wel eens proximus aanspreken hierover...

@meon

ik gebruik daarvoor de snelheidstest die ingebouwd zit in de controler software van ubiquiti. Voor zover ik weet doet deze steeds een meting op een verbinding naar de eigen cloudserver van ubiquiti. Ik ben echter geen IT-er en mijn kennis beperkt zich tot zelfstudie waarbij ik toch al veel praktijkervaring heb opgedaan en volgens vrienden it'ers wel al zeer goed op de hoogte ben en mijn plan kan trekken ....al doende leert men....

Gebruikersavatar
krisken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 18573
Lid geworden op: 07 Nov 2006
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Bedankt: 916 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1780 keer
Contact:

Re: Proximus en "weekend-blues"???

Berichtdoor krisken » 2 weken 6 dagen 7 uur geleden (06 Mei 2019, 13:07)

@meon : je gebruikt gewoon speedtest-cli, je gooit dat in een cron, en zet de output in een database :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië + EDPnet 100/30
Telefonie = WeePee + Speakup + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Bhaalu + Netflix + Orange
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti + AVM Fritzbox

redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1506
Lid geworden op: 26 Okt 2005
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer

Re: Proximus en "weekend-blues"???

Berichtdoor redman » 2 weken 6 dagen 7 uur geleden (06 Mei 2019, 14:00)

Bij mij is de speedtest van Unifi toch niet echt betrouwbaar hoor.
Afbeelding


Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Exabot [Bot] en 0 gasten