Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Oei, vreest dpgmedia een terugloop van advertenties van de "gevestigde fossielbouwers"?
(Bekijk de balansen van o.a. de VAG groep even en dan zie je dat ze naar een grotere schuldenberg afstevenen dan menig land, dat risico zit er dus wel degelijk in) :-D
Ieder moet zijn eigen keuze maken inzake transport maar @fien hier al aan de tweede BEV toe en geen enkele incentive om terug over te schakelen naar een verbrandingsmotor.
Dat BMW en "the other Germans" met lede ogen aankijken tegen het succes van Tesla (ging VW Tesla niet binnen de kortste keren opeten :nono: ) en een deel van de Aziaten ligt nogal voor de hand. Ze kunnen auto's bouwen met een verbrandingsmotor als de beste maar van software hebben ze blijkbaar weinig kaas gegeten. En uiteraard willen ze waterstof pushen. Je kan toch niet toelaten dat over een jaar of tien een groot deel van de automobilisten een deel van zijn eigen energie produceert om mee rond te rijden en niet meer totaal afhankelijk is van monopolisten?
Dus dan maar de mensen wijsmaken dat met waterstof rondrijden goedkoper zal worden dan met elektriciteit in een batterij. Wie dat gelooft heeft weinig tot niets begrepen van de kostprijs en de procedure om waterstof aan te maken.
Waterstof is in de toekomst een optie voor industriële toepassingen en massavervoer maar no way voor individueel vervoer. En netzomin zijn "e-fuels" de "toekomst" voor wie onbevooroordeeld de rekening maakt. Gewoon een achterhoedegevecht van monopolisten en verouderde industrie welke de boot dreigt te missen.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 16 maa 2023, 14:13 Oei, vreest dpgmedia een terugloop van advertenties van de "gevestigde fossielbouwers"?
(Bekijk de balansen van o.a. de VAG groep even en dan zie je dat ze naar een grotere schuldenberg afstevenen dan menig land, dat risico zit er dus wel degelijk in) :-D
Ieder moet zijn eigen keuze maken inzake transport maar @fien hier al aan de tweede BEV toe en geen enkele incentive om terug over te schakelen naar een verbrandingsmotor.
Dat BMW en "the other Germans" met lede ogen aankijken tegen het succes van Tesla (ging VW Tesla niet binnen de kortste keren opeten :nono: ) en een deel van de Aziaten ligt nogal voor de hand. Ze kunnen auto's bouwen met een verbrandingsmotor als de beste maar van software hebben ze blijkbaar weinig kaas gegeten. En uiteraard willen ze waterstof pushen. Je kan toch niet toelaten dat over een jaar of tien een groot deel van de automobilisten een deel van zijn eigen energie produceert om mee rond te rijden en niet meer totaal afhankelijk is van monopolisten?
Dus dan maar de mensen wijsmaken dat met waterstof rondrijden goedkoper zal worden dan met elektriciteit in een batterij. Wie dat gelooft heeft weinig tot niets begrepen van de kostprijs en de procedure om waterstof aan te maken.
Waterstof is in de toekomst een optie voor industriële toepassingen en massavervoer maar no way voor individueel vervoer. En netzomin zijn "e-fuels" de "toekomst" voor wie onbevooroordeeld de rekening maakt. Gewoon een achterhoedegevecht van monopolisten en verouderde industrie welke de boot dreigt te missen.
Ach .... het zal wel; eindigen zoals met de atoomcentrales zeker . :wink: ... uiteindelijk tot ...besef komen :-D , en ieder zijn ding naar keuze laten doen :angel:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Ik rij sinds kort semi elektrisch met mijn PHEV. Om de fiscale gunst ten goede te komen wil ik graag zoveel mogelijk laden.
Dit doe ik consequent thuis en op het werk als er een paal beschikbaar is. Echter op verplaatsing is dat niet altijd zo simpel...

De laadpas apps en GPS staan vol met locaties bij mensen thuis. Die palen zijn om één of andere reden gepubliceerd. Die palen staan dan gewoon op die mensen hun oprit in plaats van een parking langs de weg ofzo... Waarom zijn die plaatsen gepubliceerd, kan je daar gewoon doodleuk laden (met je pas)?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

gunmaster schreef: 16 maa 2023, 18:46 De laadpas apps en GPS staan vol met locaties bij mensen thuis. Die palen zijn om één of andere reden gepubliceerd. Die palen staan dan gewoon op die mensen hun oprit in plaats van een parking langs de weg ofzo... Waarom zijn die plaatsen gepubliceerd, kan je daar gewoon doodleuk laden (met je pas)?
Ik zat met dezelfde vraag nu ik mijn EV heb. Wat me opvalt is dat dat veelal palen zijn bij bedrijven of zelfstandigen. Blijkbaar zouden die meer fiscale aftrek hebben als ze hun paal 'publiek' maken maar blijkbaar kan dat nogal vrij geïnterpreteerd worden. Er is hier bvb in de buurt een bedrijf maar hun laadpalen, die publiek te zien zijn, staan gewoon achteraan hun gebouwen op hun privé-terrein dat 's nachts ook afgesloten is. Een paar straten verder bvb ook een pedicure, maar hun laadpaal is gewoon op hun praktijk-parking en dan staat daar nog bijna altijd hun BMW 330e te laden, dus duidelijk ook niet bedoeld om daar te gaan laden (los van het feit dat het ook totaal geen interessante locatie is). Bovendien is van deze laatste de prijs zo belachelijk hoog (85c en dat voor een 11kW lader) dat daar nooit iemand zal komen laden.

Zelf heb ik een wallbox van Shell Recharge en ook daar kan ik in mijn account aangeven dat er publiek mag geladen worden en mag ik zelf een prijs configureren (vreemd genoeg met een bepaalde bovengrens die een pak lager is dan bovengenoemde palen). Ik heb dan ook bij wijze van test dat eens uitgeprobeerd. Na een week zag ik mijn laadpunt in ABRP, en nog een week later zag ik die ook in ChargeMap. Het vreemde is bovendien dat ChargeMap een prijs aangaf die wat lager was dan wat ik in mijn account geconfigureerd had. Ik vraag me dan ook af of ik van Shell dan toch minder ging krijgen dan wat ik geconfigureerd had, of dat ChargeMap op de een of andere manier zou toesteken (weinig waarschijnlijk). Een andere mogelijke verklaring is dat de prijs van ChargeMap excl. BTW is.

Gelukkig moet ik zelf (nog) nooit publiek laden, en als dat het geval is, is het gewoon met een laadkaart van Leaseplan en moet ik me niets aantrekken van de prijzen. Maar qua zowel bereikbaarheid als qua pricing is het gewoon een complete jungle. Wat ik overigens ook niet snap, is dat de pricing ook vaak enorm verschilt tussen wat ik in ChargeMap vs Shell app vind. Bvb een (echte) publieke paal hier van de gemeente toont in ChargeMap 45c en in Shell 65c. Da's gewoon een prijsverschil van bijna 50% :eek: .
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Tomby schreef: 16 maa 2023, 20:02
gunmaster schreef: 16 maa 2023, 18:46
Ik zat met dezelfde vraag nu ik mijn EV heb. Wat me opvalt is dat dat veelal palen zijn bij bedrijven of zelfstandigen. Blijkbaar zouden die meer fiscale aftrek hebben als ze hun paal 'publiek' maken maar blijkbaar kan dat nogal vrij geïnterpreteerd worden. Er is hier bvb in de buurt een bedrijf maar hun laadpalen, die publiek te zien zijn, staan gewoon achteraan hun gebouwen op hun privé-terrein dat 's nachts ook afgesloten is. Een paar straten verder bvb ook een pedicure, maar hun laadpaal is gewoon op hun praktijk-parking en dan staat daar nog bijna altijd hun BMW 330e te laden, dus duidelijk ook niet bedoeld om daar te gaan laden (los van het feit dat het ook totaal geen interessante locatie is). Bovendien is van deze laatste de prijs zo belachelijk hoog (85c en dat voor een 11kW lader) dat daar nooit iemand zal komen laden.

Zelf heb ik een wallbox van Shell Recharge en ook daar kan ik in mijn account aangeven dat er publiek mag geladen worden en mag ik zelf een prijs configureren (vreemd genoeg met een bepaalde bovengrens die een pak lager is dan bovengenoemde palen). Ik heb dan ook bij wijze van test dat eens uitgeprobeerd. Na een week zag ik mijn laadpunt in ABRP, en nog een week later zag ik die ook in ChargeMap. Het vreemde is bovendien dat ChargeMap een prijs aangaf die wat lager was dan wat ik in mijn account geconfigureerd had. Ik vraag me dan ook af of ik van Shell dan toch minder ging krijgen dan wat ik geconfigureerd had, of dat ChargeMap op de een of andere manier zou toesteken (weinig waarschijnlijk). Een andere mogelijke verklaring is dat de prijs van ChargeMap excl. BTW is.

Gelukkig moet ik zelf (nog) nooit publiek laden, en als dat het geval is, is het gewoon met een laadkaart van Leaseplan en moet ik me niets aantrekken van de prijzen. Maar qua zowel bereikbaarheid als qua pricing is het gewoon een complete jungle. Wat ik overigens ook niet snap, is dat de pricing ook vaak enorm verschilt tussen wat ik in ChargeMap vs Shell app vind. Bvb een (echte) publieke paal hier van de gemeente toont in ChargeMap 45c en in Shell 65c. Da's gewoon een prijsverschil van bijna 50% :eek: .
Bedankt voor je ervaring, jammer wel...
Goed dat ze het delen van infra aanmoedigen maar doordat er zoveel eigenlijk vals gedeeld worden vertrouwd niemand ze.
Zelf zou ik eigenlijk een filter willen om deze er allemaal uit te kegelen. De bedrijven/particulieren die wel bewust delen zijn er dan ook weer aan voor de moeite.

Idem hier, ik wil mijn paal thuis/op mijn bedrijf publiek delen, laat mensen dat maar gebruiken als ik er niet ben. Zo verdien ik ook nog een kleine cent. Maar zo dreigt het wel te verdwijnen in de vervuiling van alle anderen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

gunmaster schreef: 17 maa 2023, 15:04 Idem hier, ik wil mijn paal thuis/op mijn bedrijf publiek delen, laat mensen dat maar gebruiken als ik er niet ben. Zo verdien ik ook nog een kleine cent. Maar zo dreigt het wel te verdwijnen in de vervuiling van alle anderen.
Mooi in theorie maar wat als je thuis komt en er staat een vreemde wagen op je oprit en de eigenaar is nergens te bekennen... elke dag opnieuw. Het zal rap gedaan zijn met dat delen dan.

Het is normaal dat dit soort problemen opduiken omdat het nieuw is en alles nog zijn plaats moet vinden. Naarmate er meer EV's komen maar vooral ook veel meer laadpunten zal dit opgelost worden, maar daar heb je uiteraard nu niet zoveel aan.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Dizzy schreef: 17 maa 2023, 15:23
gunmaster schreef: 17 maa 2023, 15:04
Mooi in theorie maar wat als je thuis komt en er staat een vreemde wagen op je oprit en de eigenaar is nergens te bekennen... elke dag opnieuw. Het zal rap gedaan zijn met dat delen dan.

Het is normaal dat dit soort problemen opduiken omdat het nieuw is en alles nog zijn plaats moet vinden. Naarmate er meer EV's komen maar vooral ook veel meer laadpunten zal dit opgelost worden, maar daar heb je uiteraard nu niet zoveel aan.
Goh ja een vreemde op de oprit vind ik niet zo erg.
Ik heb echter haaks op de oprit, aan de weg nog een parkeerplaats.
Mijn begoogde setup is 1 laadpaal daar en 1 eerder privé op de oprit ontrokken aan het publiek zicht.
Als men die laadpaal aan straat gebruikt terwijl we de andere nog hebben is dat niet onoverkomelijk.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Elke situatie en persoonlijke voorkeur is uiteraard anders maar in onze wijk kan dit dus niet, je zou niet meer in of uit je garage kunnen. De straat is opzettelijk smal opdat je er niet kan parkeren. Dat soort wijken zie je hier (en elders) veel dus puur praktisch gaat het niet altijd zomaar, zelfs al sta je open voor het idee.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

gunmaster schreef: 17 maa 2023, 15:04 Zelf zou ik eigenlijk een filter willen om deze er allemaal uit te kegelen. De bedrijven/particulieren die wel bewust delen zijn er dan ook weer aan voor de moeite.
In de meeste apps kun je wel issues en correcties doorgeven. Zo kan je bij ChargeMap aangeven dat een paal alleen voor klanten is, buiten bepaalde uren afgesloten, enz... Natuurlijk hangt dat dan wel enorm af van de goodwill van vrijwilligers om dat allemaal te melden, een beetje gelijk de kwaliteit van Waze.
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://www.hln.be/binnenland/als-elekt ... ~ae061c6b/


Als elektrisch rijden een nachtmerrie wordt: “Een rit naar het zuiden kostte vroeger 58 euro. Eind vorig jaar betaalde ik met mijn Tesla 130 euro”

Zo’n 90.000 personenwagens rijden vandaag 100 procent elektrisch in ons land. Dat aantal stijgt, maar toch wil een deel automobilisten nu al van hun auto af. Hij is te duur, het laden gaat te traag en nog voor ze de zee zien, is de batterij plat. De groene droom die sommigen voor ogen hadden, werd - in hun woorden - een nachtmerrie. Al durven weinigen dat openlijk toe te geven. “Ik had zoveel laadstress dat dokter me een medicijn moest voorschrijven.”
Fien Tondeleir 25-03-23, 09:00

En hier de " comments " erop link :lol:

https://www.hln.be/binnenland/als-elekt ... nts-anchor
Laatst gewijzigd door Matt555 25 maa 2023, 12:57, in totaal 2 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Vandaag in HLN: sensatie!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mja, er gaan er altijd zijn die hun huiswerk niet gemaakt hebben en op EV springen zonder de gevolgen ervan te weten. En ja, HLN was al effen op zoek naar verhalen over mensen die van hun EV af willen.
Blijkbaar zit HLN ook constant de titel te veranderen. Weet niet meer wat het vanmorgen was, maar het ging zeker niet over de kostprijs om naar het Zuiden te rijden. En als ik nu ga kijken gaat het ineens over het feit dat een EV zelfs geld zou kosten als hij stilstaat. Vraag me af wat daar de logica achter is... Misschien wat Tesla specifieke dingen (die alarm bvb) die ervoor zorgt dat de batterij ook gebruikt wordt bij het stilstaan ?

Hier staat blijkbaar meer info over zijn verhaal : https://www.welingelichtekringen.nl/tec ... nzine.html . Dus ja, 3 dagen stilstaan in de koude en 40% range verliezen ? Dan is er toch wel iets mis, lijkt me.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Deze morgen was de titel inderdaad iets in het genre van: ziek worden en ziekteverlof moeten nemen door de elektrische wagen.
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

Och...! de soep wordt blijkbaar wederom niet zo heet gegeten als ze gekookt word..... :angel:
5 minuten volle tank tanken blijft mogelijk met de speciale brandstoffen... :thumbs:

https://www.hln.be/buitenland/duitsland ... a87c801a5/
Duitsland en Europese Commissie worden het dan toch eens over verbod diesel- en benzinewagens

De Duitse regering heeft met de Europese Commissie een akkoord bereikt in het geschil over een verbod op de verkoop van wagens met een verbrandingsmotor vanaf 2035. Dat hebben beide partijen zaterdag op Twitter laten weten.
IVT, NDBG 25-03-23, 11:32 Laatste update: 12:46 Bron: BELGA

Het geschil tussen Berlijn en het dagelijks bestuur van de EU spitste zich toe op de vraag of autoproducenten na 2035 nog wagens zouden kunnen maken die op zogenaamde ‘e-fuels’ rijden, een klasse van synthetische brandstoffen.

“We hebben een akkoord bereikt met Duitsland over het toekomstige gebruik van ‘e-fuels’ in wagens”, schreef Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie op Twitter. “We zullen er nu aan werken om de CO2-standaarden voor voertuigen zo snel mogelijk goedgekeurd te krijgen, en de Commissie zal snel de opvolging verzekeren met de noodzakelijke wettelijke stappen.”

De Duitse minister van Transport Volker Wissing schreef dat “voertuigen met verbrandingsmotoren ook na 2035 nieuw kunnen toegelaten worden, als ze uitsluitend CO2-neutrale brandstoffen tanken. Europa blijft technologieneutraal”, luidde het nog.


Het Duitse verzet tegen het Europese akkoord om de verkoop van wagens met een verbrandingsmotor vanaf 2035 te verbieden, beroerde donderdag en vrijdag ook de gemoederen op de Europese top.

Het politieke akkoord tussen de EU-lidstaten en het Europees Parlement om na 2035 alleen nog emissievrije voertuigen toe te laten, dateerde van oktober vorig jaar. Kort voor de lidstaten het akkoord formeel zouden gaan goedkeuren, ging Duitsland op de rem staan. Berlijn had bijkomende vragen.

Het was de liberale partij FDP van Volker Wissing, een kleinere coalitiepartner in de regering van bondskanselier Olaf Scholz, die voorop liep in de vraag om de deal te herzien, maar veel Europese leiders wilden dat Berlijn zich zou schikken naar het akkoord zoals gepland.

Veel op het spel

Er stond veel op het spel: Duitsland heeft een sterke auto-industrie die de Europese wetgeving in haar productlijnen zou moeten implementeren, binnen de EU worden de regels over verbrandingsmotoren dan weer gezien als een centraal onderdeel van de plannen van de Europese Commissie om klimaatneutraal te worden.

Critici van ‘e-fuels’ stellen dat die brandstoffen schaars zijn en een relatief grote hoeveelheid energie vragen om te maken vergeleken met elektrische auto’s. Alternatieve brandstoffen zouden dringender nodig zijn in de lucht- en scheepvaart, zeggen zij.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Tomby schreef: 25 maa 2023, 13:17 En als ik nu ga kijken gaat het ineens over het feit dat een EV zelfs geld zou kosten als hij stilstaat. Vraag me af wat daar de logica achter is...
Hier brengt de EV doorgaans geld op wanneer hij thuis stilstaat. :-D
Gelukkig is het ook geen Tesla waarvan de elektriciteit blijkbaar "verdampt" terwijl men er op staat te kijken. :-D
En mijn EV heeft ook een ander verbruik wanneer een andere bestuurder ermee rijdt. Maar dat was bij een ICE niet anders. :roll:

Maar ja, HLN was uitsluitend op zoek naar negatieve verhalen (zie vorige vraag van betrokken "journaliste").
Brengt meer clickbaits op. :angel:



Toegevoegd na 2 minuten 37 seconden:
Matt555 schreef: 25 maa 2023, 13:34 5 minuten volle tank tanken blijft mogelijk met de speciale brandstoffen... :thumbs:
De hamvraag blijft uiteraard wat zo'n volle tank e-fuels, als men ze tijdig op de markt voor personenvervoer krijgt, de consument zal kosten.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tja wat zal dan ook de elec. Prijs zijn ...? wat zal dan de terugwin vergoeding zonnepanelen ( nog ) zijn ? :roll:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Matt555 schreef: 25 maa 2023, 15:14 Tja wat zal dan ook de elec. Prijs zijn ...? wat zal dan de terugwin vergoeding zonnepanelen ( nog ) zijn ? :roll:
Wat bedoel je met de "terugwin vergoeding zonnepanelen" en wat heeft dat te maken met het laden van een EV?
Het punt is uiteraard dat e-fuels nog niet commercieel bestaan, de proefprojecten energie opleveren die veel duurder is dan elektriciteit 1:1 te verbruiken ipv onrechtstreeks en men dus heden geen enkel idee heeft wat de uiteindelijk kostprijs zal zijn van een product dat nog niet op de markt is.
Het zijn gewoon de laatste stuiptrekkingen van een industrie die bang is haar greep op een gecentraliseerde energieproductie te verliezen. Men maakt je dus blij met een dooie mus.
PV panelen daarentegen zijn al jaren op de markt en hun rendement is nog steeds stijgend. Ze zullen in de (nabije) toekomst dus alleen maar meer eigen energie tegen een gekende kostprijs opleveren dan minder.

Maar ik ga uiteraard niemand tegenhouden om te blijven rijden met een ICE tot e-fuels beschikbaar en betaalbaar zijn.

Ik kan echter al perfect berekenen wat het laden van een EV kost. Kleine tipje van de sluier oplichten: het brengt, zoals eerder geschreven, geld op terwijl de EV stilstaat ipv geld te kosten. Iets wat ik met een ICE in gelijkaardige omstandigheden nooit heb meegemaakt.
Ik hou ook niemand tegen hetzelfde te doen op basis van e-fuels. :angel:
Sol Invictus!
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb deze week een artikel gelezen waar men beweert dat er tot 27kWh nodig is om 1 liter e-fuel te produceren. En dat Europa maar in staat zal zijn om voor 5 miljoen voertuigen e-fuel te produceren terwijl er dan al 55 keer meer auto 's op de baan zullen zijn.
Via de smartphone kan ik de link niet terugvinden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het is een probleem dat ook tot de Brexit geleid (gelijd) heeft: een intern probleem wordt geëxporteerd in de hoop dat het interne probleem dan opgelost raakt.
Brexit: Cameron was de zageventen in zijn eigen partij zo beu en het leek hem nogal evident dat de Brexit-vote gewonnen zou worden, dat hij het aandurfde om via een referendum de zageventen hun mond te doen houden. We weten allemaal hoe catastrofaal dat uitgedraaid is, zowel voor Cameron als voor de Britten.
De discussie over e-fuels in Europa is soortgelijk. De huidige Duitse coalitie bestaat uit 3 partijen: SPD (sos), Grünen (groen), FDP (liberalen). De FDP heeft bij de recente verkiezingen voor deelstaatverkiezingen nogal wat slaag gekregen en zocht dus een bliksemafleider. Die vonden ze in hun weerstand tegen de afschaffing van brandstofmotoren. Scholz is blijkbaar te plat om de bizarre wending van het FDP standpunt te counteren, en dus brengt hij het Duitse interne geruzie maar naar de EU.
In eigen land kennen we dat ook: NVA/marrakech-pact (2019), CDV/kinderbijslag (2022), CDV/stikstof (2023). En het blijkt een prima strategie, want iedereen trapt erin :).

Wat e-fuels betreft: veel kans schieten de Duitsers, Fransen (de Franse staat is deels eigenaar van Renault) en Italianen zo zichzelf in de voet. Ze voelen zo minder de druk om écht te investeren in batterijwagens. Ondertussen worden de Chinezen (BYD, Tang, ...) en de Amerikanen (Tesla) enkel beter in het bouwen van e-auto's. En over enkele jaren kunnen diezelfde constructeurs dan nog eens gaan wenen bij hun respectievelijke nationale overheden of de EU omdat de concurrentie hen weggeblazen heeft (cfr Japanse/Koreaanse constructeurs vs Amerikaanse in de jaren '80).

Conclusie: e-fuels zijn prima voor een niche. En auto's vallen niet onder die niche.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Het is inderdaad een onbegrijpelijk domme zet van de Duitsers, een voorbeeld van korte termijn denken en een gebrek aan moed om te doen wat nodig is.

De transitie naar EV's is al bezig, de efuels bestaan nog niet en lijken nu al een slecht idee waarvan de kostprijs nog niet eens gekend is. Ze zullen inderdaad vertraging oplopen in de transitie en zo hun grote automarkt zelf om zeep helpen. Hebben ze niets van Toyota geleerd? Soit, de concurrentie zal in het vuistje lachen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

De transitie naar EV mag dan al bezig zijn en in een paar landen (een minderheid) een redelijk succes maar op dit tempo zal de transitie er alleen maar komen onder dwang van hogerhand.
De transitie in België is dan ook bijna volledig op conto van de salarisauto's te schrijven waar men als gebruiker bijna geen last heeft van de grootste nadelen zoals kostprijs aankoop, bijna een noodzaak om thuis te kunnen laden, hogere overheidskosten op elektriciteit dan op fossiel,....
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Leuk, de nadelen worden nu steeds meer erkend. Die zijn inderdaad niet mis en weerhouden nog veel mensen om voor een EV te gaan. Men kan de dure prijs ook al een beetje beschouwen als dwang (naar minder wagens) naast het uitfaseren van de verbrandingsmotor en het weren van die wagens in steeds meer gebieden/steden.

De bedoeling van de transitie is niet, zoals sommigen verkeerdelijk verstaan, dat ICE's vervangen worden door EV's. Dat zal maar voor een deel van de ICE's zo zijn. Door oa de prijzen zal een aanzienlijk deel gewoon niet meer in staat zijn om 2, 3 of meer wagens te kopen en dat valt perfect binnen de doelstelling om minder wagens/files/ongevallen/last te bekomen.

Dat salariswagens vooral de EV's hun aandeel doet toenemen geeft inderdaad het probleem aan. Daar komt nog bij dat het voordeel door de overheid nog wordt afgebouwd. De druk om kleinere en goedkopere wagens te kiezen zal dus toenemen maar net deze zijn beperkt beschikbaar. Opnieuw kom je automatisch tot een situatie waarbij minder mensen over een wagen zullen kunnen beschikken.

Om terug te komen op de Duitsers is de vraag of hun wagens met efuels, mochten die er al komen, goedkoper zullen zijn en een antwoord vormen op bovenstaande problemen? Aangezien we het hier hebben over merken als Porsche, Mercedes, BMW,... betwijfel ik dat sterk. Bovendien geven de constructeurs net aan om voor grotere en dus duurdere wagens te gaan die hen meer winst opleveren maar dat maakt het probleem van zij die de middelen niet hebben voor zo'n wagen enkel groter.

Maar ja, voor de rest heeft Benneke toch al gezorgd dat ons OV een voorbeeld is :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 26 maa 2023, 17:37 De transitie naar EV mag dan al bezig zijn en in een paar landen (een minderheid) een redelijk succes maar op dit tempo zal de transitie er alleen maar komen onder dwang van hogerhand.
De transitie in België is dan ook bijna volledig op conto van de salarisauto's te schrijven waar men als gebruiker bijna geen last heeft van de grootste nadelen zoals kostprijs aankoop, bijna een noodzaak om thuis te kunnen laden, hogere overheidskosten op elektriciteit dan op fossiel,....
De transitie in België is dan ook bijna volledig op conto van de salarisauto's te schrijven

Ahaha! Natuurlijk ...dan loop je zelf geen risico met je eigen centen voor aankoop .....juist die groep heeft misschien nog een keuze of zoals je het woordje " dwang" gebruikte :lol:

Artikel zal wel bedoeld zijn voor overweging aankoop elec. Voertuig in eigen aankoop.

Bij Salariswagen loop je zelf geen financieel risico van miskoop

Zolang het maar iemand anders (firma/ werkgever) het maar financieel draagt.. :wink:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ik weet niet welk punt je hier tot driemaal toe wil maken maar het financieel risico van een salarisauto ligt bij de werknemer noch de werkgever maar meestal bij een leasemaatschappij.
Sol Invictus!
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 523
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

ivob schreef: 26 maa 2023, 17:37 De transitie naar EV mag dan al bezig zijn en in een paar landen (een minderheid) een redelijk succes maar op dit tempo zal de transitie er alleen maar komen onder dwang van hogerhand.
De transitie in België is dan ook bijna volledig op conto van de salarisauto's te schrijven waar men als gebruiker bijna geen last heeft van de grootste nadelen zoals kostprijs aankoop, bijna een noodzaak om thuis te kunnen laden, hogere overheidskosten op elektriciteit dan op fossiel,....
En waarom zou de werknemer met een salariswagen geen last hebben van de aankoopprijs...volgens u is die dus gratis die wagen of dat laden. Naast het feit dat de vaa naar omhoog gaat omdat de aankoopprijs stijgt zal er via veel cafetariaplan systemen de afhouding van loon gewoon verhogen, ik zie bij ons dat de wagens vlot met meer dan 100e per maand duurder zijn geworden, Tankkaarten worden duurder.... Tankkaarten waarvoor je betaalt die niet dalen in prijs maar voor een ev veel minder bereik leveren als je naar het buitenland gaat enz...
Maar goed velen denken dat een salariswagen de jackpot is meestal uit jaloezie omdat ze er zelf geen hebben...

Tom
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ik beschik zelf weldra over een salariswagen maar als het niet voordelig is mag je hem inleveren. Salariswagens zijn niet verplicht, zo gek is België nu ook weer niet :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

tom35 schreef: 26 maa 2023, 19:39 En waarom zou de werknemer met een salariswagen geen last hebben van de aankoopprijs...volgens u is die dus gratis die wagen of dat laden. Naast het feit dat de vaa naar omhoog gaat omdat de aankoopprijs stijgt zal er via veel cafetariaplan systemen de afhouding van loon gewoon verhogen, ik zie bij ons dat de wagens vlot met meer dan 100e per maand duurder zijn geworden, Tankkaarten worden duurder.... Tankkaarten waarvoor je betaalt die niet dalen in prijs maar voor een ev veel minder bereik leveren als je naar het buitenland gaat enz...
Maar goed velen denken dat een salariswagen de jackpot is meestal uit jaloezie omdat ze er zelf geen hebben...

Tom
De VAA tussen een vergelijkbare EV en een ICE is in het voordeel van de EV.
De VAA van een BEV en ICE wordt immers niet op dezelfde basis berekend en dat is tot op heden nog altijd in het voordeel van de BEV. Wanneer je dus een beetje uitkijkt en rekent zit je met een BEV meestal in de laagste categorie van VAA wat tegenwoordig voor een ICE al een hele kunst is.
Dit punt dat je aanhaalt slaat dus nergens op want VAA wordt voor iedere werknemer volgens gelijke criteria berekend.
En het is duidelijk VAA en niet NAA. :angel: De "V" van voordeel en niet de "N" van nadeel. :nono:

Ik weet niet hoe het er bij jou in de firma aan toegaat maar de laadkaart zit hier gewoon in het leasebudget van de auto.
De laadkaart, net als vroeger de tankkaart trouwens, heeft een limiet op Km/jaar. Niet op liters noch kWh dus dat het bereik daardoor zou dalen klopt niet. Toch niet hoe het in onze situatie wordt berekend.

Vanaf een bepaald bruto salaris heeft een salarisauto idd alleen nog maar voordelen. Voor de kostprijs van zo'n salarisauto, onderhoudskosten, tank- of laadkosten, omnium verzekering kan je voor de kost van VAA en een hoger brutoloon (waar je netto veel minder van overhoudt) zelf geen auto kopen, onderhouden, tanken/laden, verzekeren.
Wie denkt dat dit laatste voordeliger is wordt nergens tegengehouden die keuze te maken.
Voor de pensioenrechten is er vanaf een bepaald bruto salaris ook geen ekel nadeel want je betaalt dan alleen nog maar bijdragen zonder er later iets voor terug te krijgen.

We maakten hier al jaren gebruik van een ICE als salarisauto en nu reeds de tweede EV op rij in hetzelfde systeem.
Dus ik weet hoe het eraan toegaat, toch in sommige bedrijven, en moet dus al helemaal niet jaloers zijn op wie dan ook.
Een salarisauto is meestal ook geen verplichting. Wie dus denkt daardoor benadeeld te worden ziet gewoon af van de keuze voor een salarisauto en vraagt in de plaats een hoger brutoloon en financiert daarmee een eigen auto naar eigen keuze. Aleen al het feit dat dit laatste de uitzondering is en niet de regel zegt eigenlijk al voldoende.

BTW, het laden van de BEV is hier niet gratis. Tanken met een ICE was idd gratis. Laden met een BEV is dat niet. Toch niet als we dat thuis doen. Dan verdienen we er nog geld op want de CREG tarieven (waarmee de backoffice hier werkt) is nog nooit lager geweest dan de energieprijs van ons energiecontract. Laden via overschotten van PV is zelfs pure extra winst. Openbaar laden is idd, net zoals voorheen tanken aan een tankstation, volledig op kosten van de werkgever.

En neen, een salarisauto is niet de jackpot maar wel een niet te versmaden extra voordeel. Zoniet laat je dat "nadeel" gewoon voor wat het is. De tranen van medelijden komen me dus idd niet in de ogen voor de arme werknemers die "gedwongen" worden met een salarisauto rond te rijden.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 26 maa 2023, 19:12 Ik weet niet welk punt je hier tot driemaal toe wil maken maar het financieel risico van een salarisauto ligt bij de werknemer noch de werkgever maar meestal bij een leasemaatschappij.
Dat tot 3 maal toe geplaatst ...heb je gelijk in weet niet hoe dat komt ....een U.B. rariteit w.s. ,net zoals fotos e.d. van minder dan 2.5mb die niet kunnen geupload worden recent 2 x meegemaakt ...?

Och zal wel aan mij liggen zeker .....

Ps mijn bewering inzake E.V. is gewoon verduidelijking dat alles ok. Is voor u zolang ge het zelf niet moett betalen bij ... :lol:
Andere koek als een persoon zelf de E.V. aanschaft en tot conclusie komt van de vele nadelen ....zit hijzelf met de miskoop
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Matt555 schreef: 27 maa 2023, 09:16 Ps mijn bewering inzake E.V. is gewoon verduidelijkinh dat alles ok. Is zolang ge het zelf niet moet betalen bij u ... :lol:
Ik heb inderdaad weinig medelijden met een leasemaatschappij. Daar is dan ook geen reden toe.
Gezien veel leasemaatschappijen rechtstreeks of onrechtstreeks met een bankinstelling verbonden zijn mag ik redelijkerwijs aannemen dat ze bij het berekenen van hun leaseprijzen winst maken en geen verlies. Zoniet klopt hun business model niet. Zowel de werknemer, werkgever als leasemaatschappij varen dus wel bij dit systeem.

Ook gaf ik al meermaals aan dat er een verschil is tussen gebruik van een salarisauto en een privéaankoop.
Privé zou ik nooit een auto van 40.000 - 50.000 € aankopen ook al zou ik er de middelen toe hebben.
Ik gaf ook al meermaals aan dat het tot op heden geen goed idee is om een EV aan te kopen indien dit moet gebeuren met eigen middelen, je thuis niet kan laden, dagelijkse meerdere 100 km moet rijden of een combinatie van voorgaanden.
Dat een salarisauto altijd zo'n geschenk is durven anderen dan weer betwijfelen. Lijkt soms wel een straf (lees hiervoor).
Maar dat laatste is duidelijk niet mijn mening*. Ik vind het een mooi financieel voordeel waar je zelf weinig of niets voor moet doen. En dat laatste vind ik inderdaad geen straf. :angel:

*alhoewel het doornemen van de digitale keuzelijst bij sommige leasemaatschappijen idd eerder overkomt als een straf dan een aangename bezigheid maar gelukkig is dat maar één keer om de vier jaar een ongemak.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

@Matt555 'k heb je driedubbel posts even opgekuist...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als de keuzelijst voldoende groot is, dan is dat inderdaad aangenaam voor de EV.
Bij ons is het echter zo dat ze het constant aan het bijschaven zijn.
X-km moet er theoretisch mee gereden kunnen worden, waardoor de keuzelijst zeer beperkt wordt t.o.v. de te kiezen wagen.
Leveringstermijnen moeten binnen een jaar zijn, laadpas is/was beperkt tot X-euro.
En we geven er loon voor af.
Ja, zelfs een EV is interresant, maar denk misschien ook dat een mobiliteitsbudget interessanter kan worden.
Ik heb op 3 jaren tijd 28.000 km gedaan, dus zelf kan ik niet onder categorie profiteurs geplaatst worden.
En eigenlijk rij ik veel te weinig met de auto.
Wel dan een mooi voorbeeld voor een EV.
Laadpaal moeten we ook zelf betalen.
Het blijft een voordeel daar moeten we niet onnozel over doen.
Maar ik kan evengoed met een wagen van X-jaren starten en die oprijden.
En vermoed in mijn geval dat het weinig uitmaakt, alleen, moet het dan zelf allemaal regelen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

svermassen schreef: 27 maa 2023, 10:02 Als de keuzelijst voldoende groot is, dan is dat inderdaad aangenaam voor de EV.
Het ging me niet om de omvang van de keuzelijst maar de gebruiksonvriendelijkheid van sommige websites van leasemaatschappijen met betrekking tot salarisauto's.
Maar ik kan evengoed met een wagen van X-jaren starten en die oprijden.
En vermoed in mijn geval dat het weinig uitmaakt, alleen, moet het dan zelf allemaal regelen.
Dat is uiteraard voor iedere case anders.
Rij zelf op jaarbasis geen 3000 km/jaar met de auto.
Vandaar dat we hem delen met drie andere gezinnen (binnen dezelfde familie).
Is dus in de feiten één (salarisauto) voor vier gezinnen.
De salarisauto is hier dus idd een bijkomende luxe. Geen salarisauto is gewoon geen auto meer. Wij wonen in Vlaanderen en kunnen perfect bijna alles met een e-bike doen.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

devilkin schreef: 27 maa 2023, 09:57 @Matt555 'k heb je driedubbel posts even opgekuist...
Bedankt , kun je me nu ook zeggen hoe dat komt die triple of duo posting ?
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

“Mijn vrouw vindt onze BMW i3 te technisch. We hebben weer een gewone benzineauto gekocht.”
Vond ik wel de grappigste
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://www.hln.be/mobiliteit/dan-toch- ... ~ae8094ec/
( + Artikel)

Dan toch niet verplicht elektrisch rijden tegen 2035: wat staat in het nieuwe voorstel? En wat zijn e-fuels die straks toegelaten worden?

Noem het gerust een ongeziene koerswijziging: de verbrandingsmotor wordt dan toch niet verboden vanaf 2035. En omgekeerd wordt elektrisch rijden dus niet verplicht. Koop je nu best een EV of een dieselwagen? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn schetst de situatie zoals ze nu is en legt uit wat je als consument écht moet weten: “De uitzondering die Duitsland forceerde, verandert alles.”
Brecht Vanhaelewyn 27-03-23, 15:31 Laatste update: 16:27
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Eigenlijk verandert er weinig tenzij je een Porsche of gelijkaardige rijder bent en dan nog ALS de efuels er ooit komen EN deze betaalbaar/verkrijgbaar zijn.

Duitsland kiest een andere weg maar dat houdt stevige risico's in. Je verzetten tegen de richting levert meestal enkel een kater op.

Het is een mooi voorbeeldje van hoe mensen soms de meest vreemde beslissingen kunnen nemen als ze puur op kortzichtig eigenbelang focussen. Het goede eraan is dat men meestal gewoon in eigen voet schiet. Spijtig want de Duitsers maakten wel mooie wagens.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

"Ik las vandaag in Het Laatste Nieuws dat ...." = "Ik heb in de Story gezien dat ..." = "Mijn neef zijn vrouw wist te vertellen dat ..."
man man man ... dat laatste EV artikel is toch je reinste riool journalistiek zeker ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Niet belangrijk, het had waar kunnen zijn ;)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Meer verwacht je toch niet van de rioolkrant dat HLN is?

Sent from my SM-S908B using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Matt555 schreef: 27 maa 2023, 16:34
Dan toch niet verplicht elektrisch rijden tegen 2035: wat staat in het nieuwe voorstel? En wat zijn e-fuels die straks toegelaten worden?

Noem het gerust een ongeziene koerswijziging: de verbrandingsmotor wordt dan toch niet verboden vanaf 2035. En omgekeerd wordt elektrisch rijden dus niet verplicht. Koop je nu best een EV of een dieselwagen? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn schetst de situatie zoals ze nu is en legt uit wat je als consument écht moet weten: “De uitzondering die Duitsland forceerde, verandert alles.”
Brecht Vanhaelewyn 27-03-23, 15:31 Laatste update: 16:27
Wanneer je een regelmatige gebruiker van een oldtimer of rijder in de categorie van Porches, Lamborghini's, Maserati's,.... bent zal dat je toelaten deze voertuigen te blijven gebruiken met e-fuels. Tenminste als je ze nu kan vinden en tot zes keer de prijs van benzine wil betalen en vanaf 2035, als er genoeg kan geproduceerd worden, naar alle verwachting 50% meer wil betalen voor e-fuel dan voor benzine. Als gebruiker van zo'n type auto's lig je daar uiteraard niet wakker van. Wij gewone stervelingen komen, na het maken van de rekening, tot een ander besluit. :-D

Toegevoegd na 1 minuut 10 seconden:
Matt555 schreef: 27 maa 2023, 11:37
devilkin schreef: 27 maa 2023, 09:57 @Matt555 'k heb je driedubbel posts even opgekuist...
Bedankt , kun je me nu ook zeggen hoe dat komt die triple of duo posting ?
Je quote waarschijnlijk jezelf ipv op de aanpasknop te drukken?
In tegenstelling tot bv. Tweakers (waar je een voorafgaande waarschuwing krijgt wanneer je jezelf gaat quoten) voert UB dit idd zonder pardon uit.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”