Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9743
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

De prijzen komen inderdaad handig uit om het aantal wagens te verminderen. De prijzen zullen dus niet echt zakken. Dat is ook de deal met de constructeurs, zij hebben minder inkomsten met minder verkoop maar als een wagen dubbel zoveel kost dan kan je al wat minder verkoop slikken. Zij rangeren de kleine wagens uit waardoor er enkel nog duurdere modellen verkrijgbaar zijn, voor de rest snijden ze in het verdelersnet en onderhoud. Na een tijd staan mensen voor de keuze of een wagen nog wel haalbaar is, als je hem zelf moet betalen.

De voordelen van de salariswagens worden stelselmatig afgebouwd zodat ook het aantal kan afnemen. Men doet dit langzaam om niemand af te schrikken want cadeaus afpakken is moeilijk politiek te verkopen. Men maakt het gewoon langzaam minder interessant.

Met betere werknemers wordt waarschijnlijk beter verdienende werknemers bedoeld. Een wagen maakt u geen betere werknemer, wel hang je meer vast aan je werkgever als dat uw enige wagen is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jamaar, 1 ding dat men wel niet goed beseft is het CO2-toestanden verhaal.
Als ik geen salariswagen meer kan nemen, dan neem ik terug een fossiele wagen a.k. Berlingo en zo privé.
Goedkoper en ik doe toch niet zoveel kilometers, dus qua kosten valt dat dan mee.
En rij die op, waardoor ik misschien meer dan 10 jaren met die wagen rij.
En dat zullen er velen doen.

Ze gaan trouwens naar een mobiliteitsbudget in veel bedrijven.
Niemand verbied mij in dat geval een privé wagen aan te kopen en het budget op andere manieren te gebruiken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Gemakkelijk op te lossen.
Beperk de belastingvrije som van de tankkaart tot het aantal werkdagen per jaar maal de afstand H/T.
De rest is voor eigen rekening. Wie weinig rijdt me de salarisauto heeft daar dan ook geen last van.
Maar wel die groep die als uitgangspunt heeft "hoe meer km ik rij hoe meer "winst" ik maak.
Win-win want ze zullen dan ook geen km's meer afmalen die niet echt nodig zijn (of op een andere wijze kunnen gedaan worden) wat eveneens CO2 bespaart.
Vind je dat je daardoor benadeeld wordt kies dan voor de aankoop van een privé auto en tank op eigen kosten aan het benzinestation waar het volgens jou het goedkoopst is.Desnoods met een extra CO2 taks op iedere liter/kg/kWh.

Toegevoegd na 6 minuten 9 seconden:
Dizzy schreef: 21 jan 2023, 15:26 Met betere werknemers wordt waarschijnlijk beter verdienende werknemers bedoeld. Een wagen maakt u geen betere werknemer, wel hang je meer vast aan je werkgever als dat uw enige wagen is.
Wat daarmee bedoeld wordt moet diegene die het schreef maar uitleggen.
Maar ook "beter verdienende" werknemers hangt af van de policy van het bedrijf.
Het bedrijf dat de salariswagen verschaft waar ik me af en toe mee verplaatst heeft bv. als policy dat iedere werknemer, van hoog tot laag, over een salarisauto mag beschikken (geen verplichting) en dat de werknemers die overstappen van een salarisauto op fossiel naar BEV geen budgetlimitering hebben (dus ook de onderhoudstechnicus/technica,...) op de eerste EV naar keuze. Uiteraard is de (hogere) VAA wel ten laste van de werknemers die een duurdere EV verkiezen.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9743
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Het probleem is dat deze goedkope wagentjes niet meer gemaakt worden en als je dus nog een wagen wil je wel een dure moet nemen... of beslissen om zonder te doen via alternatieven (vb autodelen). Gelukkig heeft Ben Weyts het OV gered en zijn er overal veel en vlotte verbindingen in gloednieuwe en comfortabele bussen/trams :)

Elk bedrijf doet wat het wil maar het is al eens gebleken dat de best verdienende niet ondervertegenwoordigd zijn bij de salariswagens en dat is ook logisch gezien het als loon bekeken wordt. In ieder geval zitten we met een systeem dat nergens ter wereld bestaat en dat veel geld kost. Dit is dus iets dat niet zal blijven bestaan in dezelfde vorm in een maatschappij waar men minder wagens wil en de overheid steeds geld tekort heeft.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ook een simpele oplossing voor. Zorg voor een pak minder politiekers, geef minder geld uit aan zaken die niet voor je eigen land zijn. En zo zijn er nog een hoop zaken.
Als het veranderd, dan zullen mensen in knelpunten betere verloningen onderhandelen.
En ga je dan de wagens met de helft verminderden?
OV is België toch een van de koplopers waar het op niks trekt.
Mensen hebben dus geen keuze op misschien 10% of zo.
Minder wagens in het verkeer, maar de komende 10 jaren meer vervuilend dan dat ze het systeem zouden laten bestaan.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ha, "Belgium first"?
Hopelijk redeneert de rest van de wereld niet op dezelfde wijze want dan kan iedereen in Vlaanderen/België zijn boeltje pakken want hier is op een paar gesloten steenkoolmijnen na niets aan grondstoffen. Zelfs aan arbeidskrachten zijn er al tekorten en met de kwaliteit van de afstuderende intelligentia gaat het blijkbaar ook al niet de goede kant op.

Automatische indexatie van de lonen komt ook bijna nergens anders ter wereld voor. Als je dezelfde redenering als hiervoor volgt zal dat op termijn ook verdwijnen (ik gok op de periode dat er door het invoeren van "Flanders first" 'minder" politici zullen zijn) en zullen alle problemen opgelost zijn. :nono:

Benieuwd hoe de eerste Vlaemsche EV er zal uitzien en aan welke prijs hij verkocht zal worden.
Sol Invictus!
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

ivob schreef: 21 jan 2023, 16:19 Gemakkelijk op te lossen.
Beperk de belastingvrije som van de tankkaart tot het aantal werkdagen per jaar maal de afstand H/T.
De rest is voor eigen rekening. Wie weinig rijdt me de salarisauto heeft daar dan ook geen last van.
...
Tellen home office dagen mee, of dagen dat je met de fiets gaat werken dan mee?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ja.
Ik had het immers over het aantal werkdagen in een kalenderjaar en de afstand H/T tussen woonplaats en normale plaats van tewerkstelling. Cijfers die te controleren zijn.
Hoe en wanneer je daarna zelf kiest je te verplaatsen doet er niet toe. Is ook nauwelijks te controleren en zelfs niet gewenst.
Sol Invictus!
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

ivob schreef: 22 jan 2023, 11:40 Ja.
Ik bedoel, die dagen homeoffice en fietsdagen gaan van je 'belastingvrije' km af toch?

En eens dat dat goed loopt kan je het nog doortrekken naar VAA ook, nu berekend op een 5000km dacht ik.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Nee, dat is niet wat ik bedoel. Die gaan er niet van af.
We gaan dan toch niet weer stimuleren dat mensen om te gaan werken nodeloos de baan op gaan met een auto omdat dat fiscaal "meer voordeel" geeft dan thuiswerk en/of zich verplaatsen op een milieuvriendelijke manier en/of op andere mindere drukke tijdstippen?
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik bedoelde vooral met mijn opmerking dat hier in ons Belgenland inderdaad wel zaken zijn die je nergens anders vind.
Dit is heel terecht @ivob , maar zoveel politiekers en regeringen vind je ook nergens anders.
Waar er complete verschillen zijn tussen de gewesten.
En dit is toch niet meer normaal.
Geld uitgeven aan het buitenland, tot daarentoe, maar doe het naar gelang je de middelen als land hebt.
En maak de putten niet dieper als ze al zijn.
Want uiteindelijk schuiven ze de pieten maar door naar een volgende regering.
Een laat ons eerlijk zijn, draaien onze (klein)kinderen daarvoor op.
Het mooiste voorbeeld zijn de pensioenen.

On topic.
Trouwens, ik ben daar ook akkoord mee dat ze het misbruik aanpakken hoor.
Iets wat op de tafel zou liggen is een effectieve verplichte registratie van de gereden kilometers.
Iets wat mijn vrouw al 15 jaren doet.
Die mag met de auto 5.000 km privé rijden en daarna is het dokken voor elke kilometer extra.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

svermassen schreef: 22 jan 2023, 19:12 Ik bedoelde vooral met mijn opmerking dat hier in ons Belgenland inderdaad wel zaken zijn die je nergens anders vind.
Klopt. Zowel zaken die beter zijn als slechter. Utopia bestaat niet. En wie denkt dat hier alles of het grootste deel slechter is dan elders zou dom zijn om dan niet tijdig naar het beloofde land te verhuizen.
Waar er complete verschillen zijn tussen de gewesten.
En dit is toch niet meer normaa
Je moet eens wat meer uit je kot komen en de wereld rondreizen. Dan zou je waarschijnlijk (en hopelijk) tot het besef komen dat er maar weinig landen zijn zonder onderlinge verschillen en ongelijkheid tussen groepen bewoners.
In dit land hebben de inwoners er zelfs voor gekozen om de verschillen te laten oplopen en dus steeds meer regeringen te creëren.
Een laat ons eerlijk zijn, draaien onze (klein)kinderen daarvoor op.
Het mooiste voorbeeld zijn de pensioenen.
Ik ken weinig landen zonder oplopende overheidsschulden.
En nog minder landen met automatische loonindexering, pensioenen voor iedereen na een betrekkelijk korte effectieve arbeidstijd en waar je zonder beperkingen zowat alles kan kopen wat de wereld te bieden heeft.

Toegevoegd na 14 uren 39 minuten 20 seconden:
Stof tot nadenken voor de EV rijders met een thuislaadpaal die NIET betaald werd door de werkgever maar wel een vergoeding krijgen van de werkgever om thuis te laden:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230120_97732812
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9743
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Er is wel een verschil met de indexatie want die geldt voor iedereen terwijl de salariswagens er vooral zijn voor de mensen die zelf een wagen kunnen betalen. Het probleem van de mensen die zelf geen wagen (meer) kunnen betalen wordt enkel groter indien ook indexatie zou sneuvelen.

De regeling salariswagens is absurd omdat het net het omgekeerde bereikt dan waar de overheid naar streeft, meer wagens, meer vervuiling, meer verkeer, meer lintbebouwing,... Mensen beschermen tegen stijging levensduurte is al veel minder absurd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Dat is onzin en/of geredeneerd vanuit het individuele standpunt.
Afhankelijk van de werkgever zijn salarisauto's er voor iedereen. Van hoog tot laag. Dus, afhankelijk van de werkgever, ook een salarisauto voor de minst verdienende werknemer. En al zeker een veel duurdere elektrische auto welke met een lager loon al zeker geen te overwegen optie zou zijn om privé aan te kopen maar via de regeling van de salarisauto eerder wel.
De overheid verbiedt geen enkele werkgever een salarisauto aan te bieden aan al zijn werknemers. Dat is een keuze van de werkgevers en in tweede rang van de werknemers die kiezen voor een bepaalde werkgever.

Indexatie op het loon geldt idd voor iedere werknemer. Doch gezien de indexatie in percenten wordt berekend en niet in euro is bij de stijging van de index de compensatie voor de hogere lonen in harde euro hoger dan voor de lagere lonen. Terwijl de basisbehoeften voor beiden maar in gelijke mate stijgt.
En voor wie niet volledig onderhevig is aan de stijgende kosten van de levensduurte is de stijging van het inkomen door de indexatie zelfs dubbele winst.

Overigens heb ik geen flauw idee meer waarnaar de overheid nog echt naar streeft. Ze spreken elkaar voortdurend tegen en de gunstmaatregel van vandaag is de extra belasting van morgen en omgekeerd.

BTW, voor de werkgevers die de vier regels inzake thuisladen volgen is er fiscaal ook geen probleem voor de werknemers.
Dan zit alles in de VAA (welke door de band genomen voor een elektrische auto in vergelijking met een gelijkaardige auto met verbrandingsmotor gunstiger uitvalt).
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9743
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Je maakt nu zelf de fout om uw individueel geval als uitgangspunt te nemen. Ten eerste is het voor elk individu op zich van geen belang wat de situatie van andere individuen is, je bent er vet mee dat anderen wel een wagen aangeboden krijgen als dat niet voor u geldt. Ten tweede is het bijlange niet zo dat elke werkgever een salariswagen aan het volledige personeel biedt. Wat de overheid al dan niet verbiedt is voor alle individuen zonder zo'n aanbod dus weinig verschil.

Over de indexatie heb je gelijk dat de hogere lonen er in centen meer van krijgen, daar kan je inderdaad over discussiëren maar dat is nog iets anders dan het dan voor iedereen te laten vallen. Opnieuw zou het dan logischer zijn om bijvoorbeeld de stijging in centen te beperken op een bepaald niveau ipv de armsten geen indexering te bieden.

Dat de overheid niet altijd duidelijk is in haar doelstellingen klopt. Enerzijds wil men leefbare steden maar anderzijds is men wagens aan het subsidiëren voor zij die ze het meest zelf kunnen betalen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Nee jij maakt de fout het toe te schrijven aan mij als individu.
Ik had het over het handelen van de werkgevers en de keuze van werknemers om voor een werkgever te kiezen.
Heeft niets met mij te maken. De keuzes die ik in deze maak kan iedereen maken. Of niet. En daar dan andere gevolgen van ondervinden. Vacatures bij de vleet. Van laag tot hoog. Gewoon de kansen grijpen.
Ik heb trouwens niet eens een werkgever die een salarisauto aanbiedt. Nooit gehad. Maar ik misgun een ander geen voordelen omdat ik ze niet heb omdat ik voor weer andere voordelen koos. Ieder systeem en statuut zijn eigen voor- en nadelen. Bijna iedereen is vrij om te kiezen voor het systeem, of een combinatie van systemen, dat hun het voordeligste lijkt. En wie niet vrij is om daarvoor te kiezen heeft weer andere voor- en nadelen. Je moet in dit land al echt van slechte wil zijn of de spreekwoordelijke uitzondering zijn om niet goed voor jezelf te kunnen zorgen of anderen voor je te laten zorgen.
Uiteraard zullen diegenen die van slechte wil zijn de oorzaak daarvoor in de eerste plaats bij "de anderen" gaan zoeken. :angel: Daarom is men ook van slechte wil (de uitzonderingen niet te na gesproken).

En als je het persoonlijk wil maken, van mij mag zowel de salariswagen, de indexatie, de bazaar aan cheques, alle andere fiscale koterijen, politici, overheden,.... stande pede afgeschaft worden. Iedere situatie zijn eigen voor- en nadelen.
Ik ben flexibel genoeg om me telkens aan wijzigende omstandigheden aan te passen. :angel:
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9743
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Alé, daar gaan we weer. Gewoon allemaal kiezen voor een werkgever die een salariswagen aanbiedt en het is opgelost :roll:

Neen, de keuzes die jij maakt kan net niet iedereen maken maar dat gaat er bij u niet in.

Kansarmoede is in uw visie een probleem van de mensen in kansarmoede, kies toch gewoon iets anders anders zijn ze gewoon van slechte wil. Verdien je te weinig, kies dan toch een dikbetaalde job. Ben je ongezond, kies dan toch gewoon een gezond leven. :nono:

Ik misgun ook niemand zijn voordeel en het is juist dat elke situatie anders is met andere voor en nadelen maar anderzijds zijn er ook situatie die veel meer voor dan nadelen bieden en omgekeerd. Het is dus niet in evenwicht en dat is helaas niet enkel een persoonlijke keuze.

We hebben deze discussie al zo vaak gehad, voor u is alles een keuze en heb je alles zelf in de hand. Enige empathie voor mensen met minder geluk is afwezig want dat zijn vooral onwilligen en ook dommeriken want waarom kiezen ze niet gewoon goed, zoals jij dus.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Dizzy schreef: 23 jan 2023, 14:23 Alé, daar gaan we weer. Gewoon allemaal kiezen voor een werkgever die een salariswagen aanbiedt en het is opgelost ]
Inderdaad daar ga je weer. :roll:
Dat is helemaal mijn punt niet.
Mijn punt is dat iedereen binnen de eigen mogelijkheden zijn keuzes moet maken en moet leren omgaan met de gevolgen van die keuzes. En wanneer hun niet kunnen leven met de gevolgen niet telkens de schuld bij de anderen moeten zoeken of denken dat het elders beter en/of gemakkelijker ging. Moeilijk gaat ook. Uiteraard is de gemakkelijkste weg het op de omgeving, de anderen of een gebrek aan "geluk" te steken. Kan je zelf "niets aan doen" dus gewoon "pech" en de anderen altijd meer "geluk".

Dat ik zelf NIET de keuze heb gemaakt om voor een werkgever te kiezen die een salarisauto aanbiedt schreef ik trouwens al. Andere keuze, andere gevolgen. Dus deze "oplossing" was zelfs voor mij niet de beste. Ook hier sla je de bal weer helemaal mis.
Neen, de keuzes die jij maakt kan net niet iedereen maken maar dat gaat er bij u niet in.
Moet ook niet en is ook het punt niet.
Maar dat wil jij niet begrijpen. Jij zoekt de verantwoordelijkheid voor ieders leven en de gevolgen daarvan liever bij een ander. Makkelijk hoor. Dat is wel zeker.
Je eigen keuzes leren maken en vooral leren omgaan met de gevolgen daarvan is juist niet de gemakkelijkste weg. Ook iets dat er bij jou blijkbaar niet wil ingaan. :angel:

Maar ja, met Dizzy als uitzondering, maken we aan de lopende band denkfouten (lees, wie anders denkt en handelt dan Dizzy kan niet anders dan foute gedachten koesteren). Niets nieuws onder de zon dus.
Dat je op papier de meest empathische persoon bent die er rondloopt heb je al genoeg herhaald. Dat weten we nu wel.
Spijtig genoeg heeft niemand er in de praktijk iets aan wanneer men "empatisch" langs de minder bedeelden voorbij loopt. Die hebben er meer aan wanneer je ze leert voor zichzelf op te komen en er vervolgens naar te handelen.

Verder nog iets on topic "aan de EV rijders" bij te voegen? Het mag, maar moet niet, empatisch zijn. :angel:
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9743
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Dat je verantwoordelijk bent voor eigen keuzes is ook mijn opvatting net zoals je met de gevolgen van uw gedrag/keuzes moet omgaan.

De fout die je telkens opnieuw maakt en blijft maken is omdat je enige empathie mist om te beseffen dat veel keuzes geen echte keuzes zijn maar gewoon het gevolg van een situatie waar je weinig of soms helemaal geen invloed op hebt.

Dat ongeluk niet aan anderen ligt klopt meestal maar ook niet altijd. Uitbuiting ligt bvb wel degelijk aan een uitbuiter. Het feit dat de uitgebuite geen keus heeft is de grote reden waarom de uitbuiter het kan doen.

Dat geluk niet gelijk verdeeld is daar kunnen we het over eens zijn dacht ik. Net zoals ik, net als jij, van mening ben dat je je eigen leven ook kan sturen. Maar zelfs als je stuurt en de beste bedoelingen hebt, kan het alsnog fout gaan. Dat weet elke chauffeur die al een ongeluk had.

Je geeft zelf toe dat je niet altijd de beste oplossing koos (wg zonder salariswagen) maar moeten wij u daarom indelen bij iemand die te dom is om goed te kiezen? DAT is nl wat jij doet... bij anderen. Je hebt zelf goed gekozen en uw zaken voor mekaar maar nu denk je dat je daarmee het recht hebt om anderen af te zeiken over hun slechte keuzes, het zijn losers want anders kozen ze toch gewoon iets anders, het is zo simpel... in uw wereldje.

Dus ik leg de verantwoordelijkheid NIET altijd bij een ander, soms wel, soms niet. Jij gebruikt deze korte bocht gewoon om uzelf te ontdoen van enige bescheidenheid en empathie. Waarom omkijken naar een ander, het zijn toch sukkels die niet voor zichzelf kunnen zorgen, toch zeker niet zo goed als jij dat kan.

En neen, ik ben me perfect bewust dat ikzelf constant fouten maak, ook denkfouten dus. Ik voel me niet beter dan een ander noch denk ik dat ik de waarheid in pacht heb. Dat anderen goede ideeën hebben en zelfs betere dan ik is net één van de redenen dat ik hier kom. Je leert hier zaken bij... die je zelf niet wist. Ik kom hier niet om lessen te geven of mezelf als de wijze kiezer te tonen aan het volk dat maar niet wil volgen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Je geeft zelf toe dat je niet altijd de beste oplossing koos (wg zonder salariswagen) maar moeten wij u daarom indelen bij iemand die te dom is om goed te kiezen? DAT is nl wat jij doet... bij anderen
Euh nee. Ik geef dat helemaal niet aan. Jij verdraait gewoon iemands woorden. Dat is iets totaal anders.
Voor mij is en was een werkgever zonder salarisauto in de aanbieding niet de beste oplossing. Een van de redenen dat ik er niet zelf nooit voor koos. :roll:
Iemand indelen in vakjes (empatisch/niet empatisch, zij die denkfouten maken en juist denken, ......) is jouw dada. Ik deel niemand in bij wat dan ook. Dat maak jij er telkens van. Dat versta ik. Het is nl. meermaals jouw uitgangspunt en daarom ga je er automatisch van uit dat dit ook achter iemand anders zijn mening moet schuilen.
Je legt me woorden in de mond en je dicht me achterliggende meningen toe die ik niet neerschrijf.
En waar je mij wij wil indelen (de foutdenkers, de dommerikken, de non-empatischen, ....) mag je van mij vrij blijven bepalen. Het wijzigt niets aan de feiten noch aan mijn persoonlijk standpunt. En dat een mening en standpunt niet telkens voor iedereen tot de laatste man opgaat is de evidentie zelf. Wanneer je daar van uitgaat moet je geen enkele mening noch standpunt verkondigen want nooit gaat alles voor iedereen op. Meestal gaat het over de meerderheid.
Wanneer jouw standpunt dus is dat België/Vlaanderen voornamelijk bestaat uit misdeelden, achtergestelden, mindervaliden, mensen zonder vrije keuze, zieken, ongelukkigen en onderdrukten dan is dat jouw mening. Duidelijk niet de mijne.

En ik herhaal mijn vraag: verder nog iets on topic toe te voegen?
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9743
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Ja maar enerzijds kom je af dat anderen maar een wg moesten kiezen met bedrijfswagen maar anderzijds was voor u een andere keuze dan alweer de juiste. Geef je hierbij dan zelf niet aan dat dezelfde keuze bij de ene juist is en bij de andere fout kan zijn. Kortom kiezen is niet zo eenvoudig net zoals de uitkomst ook niet altijd eenduidig is.

Ik deel net niet zo hard in, ik pas uw effectief enorm harde indelingen gewoon toe, zelf ben ik veel begripvoller voor fouten van anderen. Goed dat je het pas inziet hoe hard ze zijn als iemand anders uw theorie toepast, bij jezelf zie je het niet. Ik oordeel niet op foute keuzes of denkfouten want die maken we allemaal, jij uitgezonderd.

Ik denk ook helemaal niet dat je dom bent of enkel denkfouten maakt. Meer nog, ik ben het meestal eens met u ... maar dus niet op het vlak van empatisch zijn tegenover anderen. Je moet uw standpunt ook niet veranderen, dat is mijn bedoeling niet. Als je graag zelfingenomen op anderen neerkijkt is dat uw zaak, ik ga u niet tegenhouden maar ik mag het wel opmerken. Net zoals jij mijn denkfouten mag opmerken. Fair enough.

Ik volg u over on topic posten, shoot!
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Uiteraard geef ik dat aan: iedereen zijn keuze en iedereen de gevolgen van zijn keuze dragen. Moeilijker is het niet.
Het is niet omdat ikzelf een mening heb over iets of een weloverwogen keuze maak voor mezelf dat een ander die moet volgen. Dat maakt men ervan.
Ik neem kennis van meningen en standpunten en een ander mag kennis nemen van mijn mening en standpunten (of zelfs totaal negeren, who cares). Ik zal dan zelf wel bepalen welke meningen en standpunten ik al dan niet wil volgen. Het omgekeerde geldt uiteraard ook. Mijn meningen en standpunten zijn voor een ander niet te laten noch te nemen. Ieder doet ermee wat hun wil. Who cares.

Wie vindt dat hun voordeel heeft bij een bedrijfswagen kan idd om te beginnen beter voor een werkgever kiezen die dat op zijn niveau aanbiedt. En gaat dat niet zijn keuze bijstellen tot het wel lukt. Of de voordelen van meerdere keuzes combineren tot de best mogelijke optie die gelijktijdig de meeste nadelen uitsluiten. Of niet. Dat moet ieder voor zichzelf beslissen. Ik geef alleen aan hoe ik beslis en handel. Een ander doet ermee wat ie zelf wil. Of niet.

Ja, je bent online heel empathisch en begripvol. Dat wisten we al.
Maar als er iemand te pas en te onpas een ander met de vinger wijst van een "denkfout" te maken zal het begripvolle empathische Dizzy wel zijn. Anderen, waaronder mezelf, beginnen dat zelfs al te herhalen als running gag. :angel:

Verder nog iets te melden over EV's?

Mijn laatste on topic toevoeging, voor jij het voornamelijk ging ondersneeuwen met voornamelijk off topic tussenkomsten over hoe begripvol en empatisch je in tegenstelling tot anderen bent, was deze:
Stof tot nadenken voor de EV rijders met een thuislaadpaal die NIET betaald werd door de werkgever maar wel een vergoeding krijgen van de werkgever om thuis te laden:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230120_97732812

Maar soit, ik heb inderdaad weer bijgeleerd => het was mijn eigen fout Dizzy even niet meer te negeren. Iedere uitglijder op dat vlak, hoe klein ook, wordt blijkbaar nog steeds afgestraft. Hopen dat het nu anders zou verlopen was dus idd een denkfout van jewelste van mezelf. :bang:
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

ivob schreef: 23 jan 2023, 17:22 Stof tot nadenken voor de EV rijders met een thuislaadpaal die NIET betaald werd door de werkgever maar wel een vergoeding krijgen van de werkgever om thuis te laden: https://www.standaard.be/cnt/dmf20230120_97732812
Spijtig genoeg een betalend artikel.

In ieder geval om even te reageren op je tekst zelf... bij ons staat op de company portal alvast dat een eigen aangeschafte laadpaal met terugbetaling van je verbruik onderhevig is aan VAA. Wanneer je de laadpaal via de werkgever aanschaft zou dit niet het geval zijn ?

Geen idee wat de kronkel hierachter is... maar wat als ik dan zelf een laadpaal koop en deze openstel voor derden en dan "publiek" hierop ga laden ?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9743
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Natuurlijk moeten we uw keuzes niet volgen maar als we het niet doen worden we wel als slechte kiezers ingedeeld. Meer nog, het is onze eigen schuld als we niet zo goed kiezen als jij. Jij hebt het al erg genoeg dat je al die jaloersheid moet verdragen na uw succesvolle keuzes. Ik neem mijn woorden ook voor een stuk terug, je bent wel degelijk empathisch, soms erg empathisch zelfs, maar gewoon alleen voor jezelf.

Het is hier een forum en meningsverschillen maken daar een deel van uit. Ik wijs inderdaad soms op fouten maar dat doet iedereen want dat is een beetje het punt bij een discussie. Als iedereen het eens is, is de discussie voorbij. Dat sommigen vallen over een woord als "denkfout" is voor rekening van de betrokkenen zelf want voor mij betekent dat niets anders als een vergissing of een andere fout in de redenering. Ik bedoel er niets anders mee. Wie daar niet tegen kan is best niet te veel op een publiek forum met mensen die vrij hun mening mogen geven. Zoals al gezegd, ik vind het niet erg dat men (denk)fouten van mij aanwijst, integendeel, ik heb het nl minder hard met mezelf op dan sommige anderen dus ik voel me ook niet meer empathisch dan anderen al maak ik bij enkelen toch een kleine uitzondering ;)
Maar soit, ik heb inderdaad weer bijgeleerd => het was mijn eigen fout Dizzy even niet meer te negeren. Iedere uitglijder op dat vlak, hoe klein ook, wordt blijkbaar nog steeds afgestraft. Hopen dat het nu anders zou verlopen was dus idd een denkfout van jewelste van mezelf. :bang:
Tja, je empathie voor jezelf speelt weer op want je ziet een andere mening blijkbaar al als een afstraffing. En je hebt toch weer mooi een denkfout ontdekt en dat is toch dat. Wat we zelf afstraffen... :)

En dan dus verder over EV's. Dat de voordelen van EV's afgebouwd zullen worden is duidelijk. Dat gaat via het VAA maar ook de andere parameters zoals terugbetaling laden en laadpalen. Politici hebben niet de moed om dat ineens aan te pakken dus laten ze het langzaam uitdoven, de kikker koken in eigen sap.

Die regeling met die laadpalen is ook een potentiële bron van discussies en problemen want wie gaat die terug afbreken indien het contract verbroken wordt? Uiteindelijk is het ook voor de WG goed dat er veel thuisgeladen wordt want dat is dan goedkoper dan langs de weg en het vermindert ook de druk op de laders in het bedrijf.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

@DarkV Het voornaamste punt uit het artikel:
De tankkaart steeds vaker vervangen door een laadpas, een betaalkaart om de wagen op te laden aan een publieke laadpaal, of aan laadpalen op het werk. Voorts kan een werkgever de kosten van het thuisladen op zich nemen, maar hij is dat niet verplicht.’

De thuislaadpaal is namelijk verbonden met het stroomnet van de woning en het verbruik van het opladen wordt rechtstreeks aangerekend aan de bewoner, via diens elektriciteits­afrekening. Als de werkgever wil tussenkomen in die kostprijs, kan dat eigenlijk alleen via een of andere vorm van terugbetaling.’

Kostennota
Een eerste ­mogelijkheid is dat de provider van de laadinfrastructuur voorziet in een aparte teller (al dan niet ingebouwd in de laadpaal) en daardoor de kostprijs van het (door de bewoner reeds betaalde) stroomverbruik kan terugbetalen. ’

Vier voorwaarden
Bij terugbetaling van oplaadkosten geldt tot nader order de fiscale wetgeving op de terugbetaling van verplaatsingen, . en die zegt: beroepsmatige ­verplaatsingen zijn belastingvrij; uitgaven voor het woon-werk­verkeer zijn beperkt fiscaal vrijgesteld (tot 470 euro) en privéverplaatsingen zijn niet belastingvrij.

De federale minister van Financiën, Vincent Van Peteghem, heeft in 2021, in antwoord op een parlementaire vraag, de voorwaarden opgesomd waaronder de kosten van het thuisladen gelijkgeschakeld worden met het voordeel van alle aard dat van toepassing is op een tankkaart:
1. De laadpaal thuis bij de werknemer moet door de werkgever ter beschikking zijn gesteld (lees: betaald);
2. speciale software moet het laadverbruik registreren;
3. de carpolicy van het bedrijf moet uitdrukkelijk in de terugbetaling voorzien;
4. het moet gaan om de werkelijke laadkosten


Bron: De Standaard.

Eigen ervaring:
- hier is de auto zelf (via lease) uiteraard onderworpen aan de regels van de VAA geldend voor elektrisch aangedreven voertuigen (waarbij de VAA lager uitvalt voor een gelijkaardig elektrisch aangedreven voertuig tov een voertuig met brandstofmotor).
- De laadpaal en de vergoedingen voor thuisladen niet. Voldoet wel aan de vier hierboven vermelde punten en voor punt 4. is er een ruling met de fiscus wat betreft de berekening van het bedrag van de vergoeding. Contractueel is ook vastgelegd dat na drie jaar de laadpaal in volle eigendom komt van de eigenaar van de woning op wiens grond de laadpaal (op kosten van de werkgever) werd geïnstalleerd. Duidelijke overeenkomsten geven zelden aanleiding tot geschillen.
Disclaimer: de vier punten zijn vastgelegd door de minister van financiën dus geldig voor ieder bedrijf. De rest hangt af van de carpolicy van ieder bedrijf en kan dus verschillen van bedrijf tot bedrijf. Het is de taak van de afdeling "legal" in een bedrijf om te zorgen dat deze overeenkomsten vooraf met de fiscus zijn doorgesproken om achteraf interpretaties te voorkomen. Bij ontbreken is het de taak van de werknemer om te zorgen dat alles in overeenstemming is met de geldende fiscale regels.

Je laatste punt (eigen laadpaal semi publiek) heeft niets meer te maken met thuisladen vergoed door de werkgever en is weer een andere regeling.
Laatst gewijzigd door ivob 23 jan 2023, 20:28, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Wat natuurlijk aberrant is, want ga je bij het wisselen van werkgever ook uw laadpaal uitbreken?
Dus voorwaarde (1) is gewoon absurd.

De rest is nogal evident.
- registratie: werkelijke kWh's en geen "forfait"
- een bedrijfsdocument waaruit blijkt dat een bepaalde regel voor iedereen geldt en niet à la tête du client
- een prijs per kWh die redelijk is, zoals een VREG/CREG prijs

Maar dus voorwaarde (1) is nogal absurd.
Ik ga er vanuit dat de werkgevers wel van hun oren zullen maken, want als thuisladen te complex is:
- gaan de laadkosten omhoog (laden op een publieke laadpaal is duurder dan thuis)
- gaat het personeel klagen, want dan moet het elke dag of elke paar dagen een kwartier/half uur ergens aan een laadpaal gaan tijd verknoeien
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

De voorwaarden zijn wat ze zijn.
Daar moet je dus geen discussie over voeren want ze zijn te nemen of te laten (of je houdt er geen rekening mee maar dat is dan de verantwoordelijkheid van de overtreder).

Het is, mits een duidelijke overeenkomst, in de praktijk ook geen probleem wat er met een laadpaal moet gebeuren.
1. Na afschrijving wordt deze gewoon de volle eigendom van de gebruiker/eigenaar van de woning waar de laadpaal is geplaatst.
2. Bij wisseling van werkgever en/of voortijdig beëindigen van het contract is er een restwaarde bepaald om te paal over te nemen.
3. Komen de partijen niet overeen of is er een onduidelijke overeenkomst die tot discussies zonder overeenkomst leidt moet de paal ook niet "uitgebroken" worden. De meeste laadpalen zijn met een paar schroeven en loskoppeling van het net gewoon te verwijderen.

Werkgevers moeten niet van hun oren maken. Ze moeten gewoon weten waarmee ze bezig zijn. Dan is er ook geen probleem. Het is nu niet dat salarisauto's met een laadkaart/thuisladen een nieuw fenomeen zijn. Bij sommige werkgevers misschien wel maar dat is het punt niet. Het punt is dat verschillende bedrijven er al jaren in slagen om dat zonder problemen te laten draaien.
Vergeet ook niet dat geen enkele werkgever verplicht is een thuislaadpaal aan te bieden. Dat is een gunst. Geen verworven recht.
En werknemers die dat niet zien zitten en niet willen of kunnen veranderen zijn nog altijd vrij om een laadpaal op eigen kosten te plaatsen, te laden op eigen kosten, een eigen uit eigen middelen aan te schaffen en te tanken op eigen kosten.

Publiek laden hoeft ook niet altijd duurder te zijn dan thuisladen.
Een werkgever die van aanpakken weet sluit uiteraard een contract af met de beheerders van laadpalen en/of beheerders van laadkaarten en betaald uiteraard niet de prijs welke een individu betaalt tijdens sporadisch laden.
Bij thuisladen komen er ook nog wel wat meer kosten kijken dan gewoon het afrekenen van de kWh-prijs => abo voor back office, administratiekosten, eventueel kosten voor tussenpersonen,....
Net zoals de werkgever bij afrekenen van een tankkaart al jaren een ander tarief betaalt dan de individuele werknemer aan de pomp.
En een werkgever die het helemaal slim wil aan pakken installeert voldoende laadfaciliteiten op de eigen parkeerplaats of in de omgeving van de onderneming. Dan heb je zelf de (veel lagere) prijs van het laden in handen, kan je veel gemakkelijker het laden zelf beheren en wanneer je het laadplein semipubliek maakt krijg je er als werkgever ook nog eens een fiscaal voordeel bovenop.
Laatst gewijzigd door ivob 24 jan 2023, 10:31, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

ivob schreef: 24 jan 2023, 10:19 De voorwaarden zijn wat ze zijn.
Daar moet je dus geen discussie over voeren want ze zijn te nemen of te laten (of je houdt er geen rekening mee maar dat is dan de verantwoordelijkheid van de overtreder).
Er zijn geen voorwaarden.
Bovenstaande quote met 4 voorwaarden is het antwoord van de minister in het Parlement:
‘De federale minister van Financiën, Vincent Van Peteghem, heeft in 2021, in antwoord op een parlementaire vraag, de voorwaarden opgesomd waaronder de kosten van het thuisladen gelijkgeschakeld worden met het voordeel van alle aard dat van toepassing is op een tankkaart:
En bij mijn weten worden weten en regels niet opgesteld door een uitspraak van een minister, wel door wetegeving, KB's, rulings, ...

Gevolg:
Het gebrek aan duidelijke fiscale regels leidt vandaag tot veel verwarring, luidt het bij de expert van SD Worx. ‘Niet alle bedrijven weten waar ze aan toe zijn, en hun werknemers ook niet. Ze lopen het ­risico dat terugbetaalde laad­kosten toch belastbaar zullen zijn.’
Toen DiRupo de VAA aanpaste, kwam er een FAQ van de FOD Economie, dat was heel duidelijk.
Er is nadien rechtspraak geweest, waarbij de rechter de FAQ rond de VAA gebruikte als handleiding om te oordelen.

Wat gaat de rechter nu doen? De krant erbij nemen, om een quote van de minister te zoeken?

Wat mij betreft is het dus wachten tot de minister met een set van fiscale regels komt, liefst ook vergezeld van een FAQ met concrete vragen en de antwoorden die voor iedereen van toepassing zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Daarop is het inderdaad nog altijd wachten. We leven dan ook in België.
Maar in tussentijd kan ook de fiscale administratie zijn eigen interpretatie aan de regels geven.
En wie niet akkoord is en als bedrijf voorafgaand geen fiscale ruling heeft afgesloten moet er dan maar voor zorgen dat zijn standpunt het haalt.
Men zoekt (in het artikel) dan - volgens mij - ook spijkers op laag water.
Ik ken geen enkele werknemer die volgens voorgaande regelgeving (en/of een ruling van de werkgever) handelt al door de fiscus is teruggefloten en een vordering voor thuisladen in de bus kreeg. Ik ken uiteraard niet alle werknemers maar dat had - mijn inziens - dan toch wel al de pers gehaald.

Wat de rechter bij een discussie met de fiscus (als het zo ver zou komen) nu zou doen zou ik als werkgever/werknemer toch niet willen afwachten. De rechter is dan vrij om naar eigen inzicht een vonnis te vellen en dan heb je daarna wel al een jurisprudentie.
Laatst gewijzigd door ivob 24 jan 2023, 10:40, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9743
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Een artikel over de laadpalen en waar je rekening mee moet houden.

https://www.hln.be/woon/laadpaal-of-gew ... ~a41bbe44/

Zelf twijfel ik nog over de plaats van de laadpaal. Er is plaats binnen in de garage maar dan moet er telkens een kabel onder de garagepoort. Buiten tegen de gevel kan ook maar dat is dan weer esthetisch minder. We dachten even ook aan een paal in de voortuin maar dan moet er weer gegraven worden in de oprit die aangelegd is. Buiten tegen de muur lijkt me het meest praktische.

Hoe dik is zo'n kabel en hoe warm wordt dat?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

De dikte van de kabel hangt af van het aantal fasen, van de lengte en het vermogen waarmee de laadpaal max. kan laden (doorgaans 3-5 x 4/6/10 mm² + mantels XVB en buis). Wil je de laadpaal dynamisch laten loadbalancen en op afstand sturen kan je beter van in het begin ook al 2 UTP datakabels er aan toevoegen.
De laadpaal moet aangesloten zijn op een afzonderlijk circuit en voor in dienst gesteld te worden ook technisch goedkeurd worden en aangemeld bij de netbeheerder.

Trouwens benieuwd hoe men op regelmatige basis een BEV (dus geen PHEV of hybride) zonder laadstation thuis veilig gaat opladen. Als de kabel naar het stopcontact al geschikt is dan zijn de meeste thuisstopcontacten niet geschikt om meermaals langdurig (ononderbroken gedurend meerdere uren) op te laden. Dan moet je het stopcontact ook al door een CEE vervangen (of bijplaatsen). En dan gaat het laden nog altijd maar tegen 10-16A.
Laatst gewijzigd door ivob 24 jan 2023, 11:08, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9743
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Als de paal tegen de gevel komt kan de wagen op de oprit staan en is de afstand beperkt tot een 4 à 5 m maar ik veronderstel dat ze kabels gebruiken die standaard een vaste lengte hebben. De elektriciteitskast staat ook vrij dicht bij de garagepoort en de muur waartegen de lader zou komen. Ik dacht dat ook dit een rol speelde.

De aansluiting is 3 fases (3x400) en de wagen kan laden aan 11kw. Volgens de garage zou de wagen op 5 uur volledig opgeladen kunnen worden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

ivob schreef: 24 jan 2023, 10:43 De laadpaal moet voor in dienst gesteld te worden ook technisch goedkeurd worden en aangemeld bij de netbeheerder.
Ah, dat wist ik niet.
Waarom zou Fluvius moeten weten of ik een laadpaal heb of niet?
We moeten dat toch evenmin doen met boiler, vaatwasser, droogkast, wasmachine, sauna, ...?
Trouwens benieuwd hoe men op regelmatige basis een BEV (dus geen PHEV of hybride) zonder laadstation thuis veilig gaat opladen.

Gewoon in de pries, niemand die weet dat een Niko stopcontact maar tot 16A mag belast worden (de kring mag tot 20A) en specifiek voor EV's zelfs maar tot 10A.
https://www.niko.eu/nl-be/producten/sch ... /170-33100
https://www.niko.eu/-/downloadfile/986c ... 3100bb685c

Afbeelding

@positie laadstation
Ik denk eerder aan een paal op de oprit, half verstopt achter een struik.
Zo moet ik niet met de auto tot in de garage om die op te laden.
(EV komt hier vermoedelijk pas in 2025)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

heist_175 schreef: 24 jan 2023, 11:07 Ah, dat wist ik niet.
Waarom zou Fluvius moeten weten of ik een laadpaal heb of niet?
We moeten dat toch evenmin doen met boiler, vaatwasser, droogkast, wasmachine, sauna, ...?
Omdat de VREG dat in al zijn wijsheid zo beslist heeft en jij als eindconsument afhankelijk bent van de regelgevingen in de Synergrid/AREI/netbeheerder/VREG. Lager dan 5 kVA moet niet aangemeld worden maar dan heeft het ook weinig zin een laadpaal te installeren. De meeste laadpalen zijn 1x/3x 16/32 A dus ruim boven de vrijgestelde ondergrens.
De meeste toestellen die jij hiervoor opsomt trekken die vermogens niet langdurig.
En er is geen garantie dat voor de toestellen die dat wel doen er in de toekomst geen meldingsplicht komt. Het is een wereld in voortdurende verandering. Laadpalen moest je voor juni 2021 ook niet aanmelden. Maar die toename van steeds meer (zware) elektrische verbruikers binnen één wijk hebben uiteraard wel een weerslag op het net.
Wanneer iedereen dan maar zijn zin doet zonder dat de netbeheerder daar zicht op heeft krijg je vroeg of laat problemen.

https://www.fluvius.be/nl/thema/duurzam ... sche-wagen

Een PV installatie en/of thuisbatterij moeten eveneens AREI gekeurd worden en aangemeld bij de netbeheerder voor in dienststelling.
Het aanmelden van een laadpaal is overigens pas ingevoerd midden 2021 en is niet retroactief (je moet een laadpaal geïnstalleerd voor juni 2021 dus niet aanmelden, mag wel maar moet niet. Maar het gaat hier om de vraag voor een nieuwe laadpaal dus valt onder de nieuwe toepassing.
Iedere uitbreiding op de elektrische installatie moet in principe ook terug gekeurd worden. Dat men daar in Vlaanderen meestal zijn voeten aan veegt is een andere zaak.

Laadkabels voor een gewoon stopcontact (in de volksmond de granny charger) hebben een ingebouwde warmtesensor/veiligheid en zijn meestal beperkt tot 10/12/16A. Maar eigenlijk zijn deze bedoeld voor af en toe in nood te laden (indien geen laadpaal beschikbaar) of voor PHEV (met een veel kleinere batterij en laden aan een lager vermogen). Het werkt wel maar de meeste Ev-gebruikers worden dat na een tijd toch beu.
Laatst gewijzigd door ivob 24 jan 2023, 11:33, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

heist_175 schreef: 23 jan 2023, 20:23 Wat natuurlijk aberrant is, want ga je bij het wisselen van werkgever ook uw laadpaal uitbreken?
'tuurlijk niet. Bij mijn werkgever zijn de regels duidelijk :
* na 4 jaar is de door de wg gefinancieerde laadpunt eigendom van de wn
* ontslaat de wg je binnen die periode : laadpunt wordt eigendom van de wn
* geeft de wn zijn ontslag binnen die periode : ofwel betaalt hij x/48-en van de (op voorhand gekende) installatiekost ofwel wordt het laadpunt weggenomen.
If you can't beat them, confuse them.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

CueBoy schreef: 24 jan 2023, 11:29 'tuurlijk niet. Bij mijn werkgever zijn de regels duidelijk :
Voilà, duidelijke regels voorkomen problemen achteraf.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Volgens de quote van de minister, zal je na 4 jaar (laadpaal eigendom van WN) dus belastingen moeten betalen op de laasvergoeding.
Zoals ik al zei: aberrant.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Dizzy schreef: 24 jan 2023, 11:00 De aansluiting is 3 fases (3x400) en de wagen kan laden aan 11kw. Volgens de garage zou de wagen op 5 uur volledig opgeladen kunnen worden.
De laadtijd is afhankelijk van de capaciteit van de batterij (en op een uitzondering na gaat niemand laden van nul naar honderd %), de laadcurve van de omvormer in de EV (de omvormer zit niet in de laadpaal maar in de EV, het max. vermogen bereik je ook pas na een bepaald laadpercentage en zakt na een bepaalde capaciteit bereikt te hebben, meestal rond de 80%, terug in elkaar), het vermogen dat in de laadpaal/EV werd ingesteld en de laadpaal/EV max. toelaat.

Wanneer de EV max. aan 11 kW en driefasig kan laden volstaat een laadpaal van 3 x 16A. Over een afstand minder dan 25 meter zou theoretisch dan 2,5 mm² volstaan maar ik zou persoonlijk nooit ionder de 4 mm² gaan.
En wanneer je moet gaan graven zou ik - om op de toekomst voorbereid te zijn - al zeker 6 mm² leggen. Het zijn dan de kosten van de graafwerken die de doorslag geven en niet deze van de kabel.
Ik zou trouwens ook standaard een 32A laadpaal voorzien. Kost nauwelijks meer. Lager vermogen instellen kan altijd.
Voor wie zelf aan de slag gaat dient er ook rekening mee te houden dat men bij de beveiliging van het circuit/circuit laadpaal rekening houdt met DC lekstromen. Dit vraagt in België een specifieke aanpassing. Maar als dit niet correct is uitgevoerd merk je dat wel tijdens de keuring. :-D

Toegevoegd na 5 minuten 1 seconde:
heist_175 schreef: 24 jan 2023, 11:44 Volgens de quote van de minister, zal je na 4 jaar (laadpaal eigendom van WN) dus belastingen moeten betalen op de laasvergoeding.
Zoals ik al zei: aberrant.
Ook niet.
Hier is bv. de laadpaal na drie jaar eigendom geworden.
Maar de laadpaal is in de eerste plaats wel betaald door de werkgever EN de werkgever blijft na overdracht eigendom hardware het abo van de backoffice en 4G verbinding verzorgen/betalen en de vergoedingen (belastingvrij voor de werknemer) uitbetalen aan de werknemer (afhankelijk van de omstandigheden de ene keer met en de andere keer zonder BTW) Er is immers ook nog een fiscale ruling tussen werkgever en fiscus om onduidelijkheden in de wetgeving op voorhand uit te sluiten en op voorhand een duidelijke regeling vast te leggen met de fiscus.
Laatst gewijzigd door ivob 24 jan 2023, 15:14, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

heist_175 schreef: 24 jan 2023, 11:44 Volgens de quote van de minister, zal je na 4 jaar (laadpaal eigendom van WN) dus belastingen moeten betalen op de laasvergoeding.
Zoals ik al zei: aberrant.
Ik lees dat niet in diezelfde quote. Het is niet omdat de laadpaal afgeschreven is voor de WG, en dus eigendom wordt van de WN, dat hij ineens niet meer ter beschikking gesteld is door de WG.
If you can't beat them, confuse them.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef: 24 jan 2023, 10:38 Er is plaats binnen in de garage maar dan moet er telkens een kabel onder de garagepoort. Buiten tegen de gevel kan ook maar dat is dan weer esthetisch minder.
Ik heb zelf voor het eerste geopteerd, maar hoe meer de leverdatum van mijn EV nadert, hoe meer ik me afvraag of ik niet verkeerd koos. 't Gaat dan vooral over het feit dat ook weer telkens de poort open moet bij start en einde laadbeurt. Anderzijds is het uiteraard wel een elektrische poort, dus valt het al bij al wel mee wellicht. Kan ik ook zelf direct via de garage naar binnen/buiten. Ik zal het nog weten te zeggen :).

heist_175 schreef: 24 jan 2023, 11:07 Waarom zou Fluvius moeten weten of ik een laadpaal heb of niet?
Er zijn er blijkbaar nog heel veel die dat niet weten. Ik kwam het ook pas recent te weten via een ander forum. Ik informeerde eens bij onze fleet manager, en die viel blijkbaar ook uit de lucht. Nu hebben ze het toegevoegd aan onze Company Car FAQ. Overigens zou er een gedoogperiode zijn tot eind 2023, dus ik vermoed dat later dit jaar dit nog wel meer aandacht in de pers zal krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”