Bennie74 schreef: ↑2 maanden geleden
Heel dat bi directioneel gebruik is een klucht verzonnen door marketeers
Een te dure auto gebruiken in plaats van een ‘goedkope’ thuisbatterij is toch van den domme
Hangt ervan af.
Indien je een BEV als salarisauto hebt is dat niet zo duur.

En wanneer je de BEV zelf koopt moet je de prijs per kWh in een EV eens vergelijken met de prijs van de kWh in een "goedkope" thuisbatterij. Dan komt het er ongeveer op neer dat je bij de kWh prijs in een EV gerekend aan de prijs van een thuisaccu het deel auto er gewoon "gratis" bijkrijgt.
Toegevoegd na 1 minuut 14 seconden:
heist_175 schreef: ↑2 maanden geleden
Ik zie het niet gebeuren dat leasebedrijven bidirectioneel (ont)laden gaan toelaten.
Want hoe regel je dat?
Met de gepaste software.
Hier is die al geschreven hoor.
De details worden vervolgens geregeld in de carpolicy van het bedrijf (toch wanneer het bedrijf daar mee bezig is).
Toegevoegd na 10 minuten 34 seconden:
DarkV schreef: ↑2 maanden geleden
En voor puur privé gebruik is het nu vaak al een kunst je auto op te laden (januari is voorbij en m'n auto zou eindelijk opgeladen zijn... 76 kWh deze maand dus

).
Ik begrijp je niet.
Hier is heel de maand januari, net als de andere maanden van het jaar, 24/7 elektriciteit uit het net gekomen. PV reserveer ikzelf liever voor het eigen huishouden, desnoods via een digitale meter los van de laadpaal zodat dit via een ander contract met een vaste injectieprijs kan verlopen zodat de PV geen last heeft van de langere injectietarieven van het dynamisch contract.
En de BEV gestuurd laden via een dynamisch tarief, desnoods via zijn eigen digitale meter, is nog redelijk goedkoop ook.
Kan je, indien de capaciteit van de thuisaccu op sommige ogenblikken ontoereikend is, op de dure uren stroom uit de accu van de BEV benutten (en desnoods thuiswerken).
Er zijn veel combinaties mogelijk als je weet hoe ze te benutten.
Uiteraard, zoals met alles, niet voor iedereen toepasbaar. Maar het kan wel.
Toegevoegd na 6 minuten 21 seconden:
Tomby schreef: ↑2 maanden geleden
Niet alleen dat, maar ook het feit dat range al toch ietwat een uitdaging is met een EV. Waarom zou je dan thuis de batterij van je EV leegtrekken om je huis te voorzien. Voorlopig geloof ik toch ook nog niet veel in V2G.
Hangt ook weer van de individuele situatie af.
Hier schommelt, afhankelijk van buitentemperatuur, de range van de BEV tussen de 370 en 500 km.
Het W/W verkeer bedraagt H/T 50 km (waarbij je eigenlijk alleen - wat betreft de range - de heenweg moet rekenen want je kan op het werk ook een hele dag staan laden. Als je dan ook nog eens - op een paar uitzonderingen na - vrij kan kiezen tussen thuiswerk en werken op kantoor zie ik het - in de voornoemde situatie - probleem niet echt.
V2G heb je daar ook niet voor nodig (dan zou de netbheerder je al moeten vergoeden om daar in mee te spelen dus andere situatie). V2H is al voldoende voor voornoemd scenario.
Uiteraard moet het bedrijf ook willen meespelen. Dus alleen toepasbaar voor werknemers wiens werkgever mee is in het verhaal. Dus idd niet voor iedereen. In tegenstelling geloof ik dus wel in het verhaal maar niet dat het voor iedereen binnen enkele jaren al toepasbaar is laat staan voordeliger. Maar Rome is ook niet op één dag gebouwd.
Situatie is hier ook iets anders: zowel werkgever als werknemer geloofden jaren geleden al in de voordelen van BEV als salarisauto. In een tijd dat veel werkgevers:werknemers daar nog steeds huiverig tegenover stonden en er niet "in gellofden". En zelfs nu vind je die nog in grote getale.