Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 321 keer
Bedankt: 135 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tomby schreef: 2 maanden geleden Ik heb zelf voor het eerste geopteerd, maar hoe meer de leverdatum van mijn EV nadert, hoe meer ik me afvraag of ik niet verkeerd koos. 't Gaat dan vooral over het feit dat ook weer telkens de poort open moet bij start en einde laadbeurt. Anderzijds is het uiteraard wel een elektrische poort, dus valt het al bij al wel mee wellicht. Kan ik ook zelf direct via de garage naar binnen/buiten. Ik zal het nog weten te zeggen :).
Waarom plaats je het laadpunt niet gewoon waar de EV gewoonlijk gestald wordt?
In de garage is dus in de garage*, onder de carport onder de carport, op de oprit op de oprit,....
*Zelf zou ik daar niet voor kiezen maar dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 120 keer
Recent bedankt: 3 keer

ivob schreef: 2 maanden geleden De federale minister van Financiën, Vincent Van Peteghem, heeft in 2021, in antwoord op een parlementaire vraag, de voorwaarden opgesomd waaronder de kosten van het thuisladen gelijkgeschakeld worden met het voordeel van alle aard dat van toepassing is op een tankkaart:
1. De laadpaal thuis bij de werknemer moet door de werkgever ter beschikking zijn gesteld (lees: betaald);
Hier gaat het bij ons dan al meteen fout want we moeten de laadpaal zelf betalen (kan wel voordeliger via het FRP).
ivob schreef: 2 maanden geleden Je laatste punt (eigen laadpaal semi publiek) heeft niets meer te maken met thuisladen vergoed door de werkgever en is weer een andere regeling.
Ik wil gewoon aangeven dat het absurd is... eigenlijk spreek je dan best af met je buur dat je bij elkaar gaat laden... dan is er dus geen belasting :bang:

Wat maakt het nu uit waar je gaat laden als de werkgever de kosten op zich neemt ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1163 keer
Bedankt: 453 keer
Recent bedankt: 4 keer

ivob schreef: 2 maanden geleden Waarom plaats je het laadpunt niet gewoon waar de EV gewoonlijk gestald wordt?
Belangrijkste reden was esthetisch. Zo een bak met een kabel rond aan de voorgevel zag mijn wederhelft (toegegeven, anti-EV'er) niet echt zitten. Daarnaast was het een kwestie van vreemde muur-doorboringen, terwijl binnen in de garage het eigenlijk poepsimpel was qua installatie. Een belachelijke redenering eigenlijk als je weet dat de werkgever/Leaseplan de installatie bekostigde (tot op zekere hoogte).
Maar bon, het is wat het is :).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 2 maanden geleden Ik wil gewoon aangeven dat het absurd is... eigenlijk spreek je dan best af met je buur dat je bij elkaar gaat laden... dan is er dus geen belasting :bang:

Wat maakt het nu uit waar je gaat laden als de werkgever de kosten op zich neemt ?
Je haalt twee zaken door elkaar.

Wanneer de werkgever de laadkosten betaalt en instaat voor de laadinfra bij je thuis maakt het niet uit waar je met je (laadpas van het werk) gaat laden. De kosten worden dan (integraal) vergoed en de VAA stelt je vrij van iedere andere belasting op het voordeel van de laadvergoeding.
Het is idd redelijk absurd dat de wetgever zelf niet mee is met zijn tijd (terwijl ze gelijktijdig wel elektrisch rijden fiscaal aanmoedigen) maar dat is ook geen nieuwigheid en hier meer regel dan uitzondering. Ze promoten bv. ook het gebruik van warmtepompen om woningen te verwarmen maar geven, bij de eerste de beste crisis, alleen maar financiële steun voor wie zijn woning verwarmt met gas, mazout en pellets en niet via elektriciteit. :angel:
Verwacht dus nooit rechtlijnigheid noch mee zijn met de tijd van je overheid.

Het probleem stelt zich niet bij het laden met de laadkaart bij laadpalen die niet de jouwe zijn. Dat is dezelfde VAA regeling als bij de al jaren gebruikte tankkaart want het systeem is nagenoeg identiek.
Thuis tanken kon vroeger echter niemand. Thuis laden wel. Probleem is dat iedere werknemer een ander contract (dynamisch, variabel, maandelijks, driemaandelijks, vast,...) met een andere prijs heeft en nog andere verschillen (piek-/dalladen, PV of geen PV, duur of goedkoop subnetgebied, analoge meter/digitale meter...). Een probleem dat er vroeger niet was (want dan ging je gewoon tanken bij een netwerk waar de kosten aan de verstrekker rechtstreeks betaald werden door de werkgever. Bij thuisladen heb je een tussenpersoon => de energieleverancier.
Hebben ze tot nu toe over het hoofd gezien en ben je dus afhankelijk van de ruling van de werkgever met de fiscus (of in het slechtste geval aan je eigen lot overgelaten).

Voor het laden via een semi openbare laadpaal tegen betaling zijn er weer andere regels. Niemand zegt dat je op die vergoeding (je buur noch jij) geen belastingen verschuldigd bent. Maar dat is een regeling die buiten het onderwerp van dit topic staat. Dat buren door onderling bij elkaar te gaan laden geen extra belastingen zouden betalen is geen zekerheid. En om die kost vergoed te krijgen via de werkgever moeten ze beiden al een vergoeding van de werkgever ontvangen op de eigen laadpaal.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 420 keer
Recent bedankt: 13 keer

Exact dat is mijn vraag ook. De garage kan je gerust op een cm open laten staan of ik kan een stukje van de rubber wegnemen zodat de kabel eronder past, daarom mijn vraag naar hoe warm dat kan worden. Maar dan zit je ofwel met warmteverlies door die reet en je moet toch telkens de poort open/dicht doen en dat is toch vervelend om 3u in de nacht :)

Daarom dat ik toch overweeg om hem tegen de muur te plaatsen maar dan zit je met boren en het is een muur met crepy. Tegen de volgende wagen zijn die laadpalen waarschijnlijk al weer achterhaald en kan je opnieuw boren, zo gaat je gevel er wel aan. Echt mooi zijn die dingen ook niet dus dat is een ander nadeel. Het beste is graven naar de voortuin waar de paal weggewerkt kan worden in het groen. Maar dan is uw oprit eraan.

Zijn er eigenlijk regels van waar die lader aan de wagen zit (links/rechts/midden) of is het elk merk anders? Dat speelt ook een rol bij een paal want die staat aan één kant.

Dat reglement over die 48 maanden is leuk in theorie maar welke wg gaat kosten maken om die laadpaal weg te halen en wie wil zo'n uitgebroken laadpaal?
-----------------------------------------------------------------------
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 2 maanden geleden
Belangrijkste reden was esthetisch. Zo een bak met een kabel rond aan de voorgevel zag mijn wederhelft (toegegeven, anti-EV'er) niet echt zitten. Daarnaast was het een kwestie van vreemde muur-doorboringen, terwijl binnen in de garage het eigenlijk poepsimpel was qua installatie. Een belachelijke redenering eigenlijk als je weet dat de werkgever/Leaseplan de installatie bekostigde (tot op zekere hoogte).
Maar bon, het is wat het is :).
Esthetisch is uiteraard een individueel gegeven waarover niet kan gediscussieerd worden. :-D
Als je zo rondkijkt hangen er wel meer vreemdere zaken tegen Vlaamse gevels dan een laadpaal (maar dat is mijn mening). Ik heb uiteraard ook het bijkomend voordeel dat de tijdelijke wederhelft geen beslissingsrecht heeft over de woning maar ook dat is een persoonlijke keuze. :lol:
Rest, in jouw geval, alleen nog de optie je wederhelft te overtuigen dat hun redenering belachelijk is. Sterkte. :beerchug:
Of je erbij neer te leggen dat haar uitgangspunt beslissend is. Eveneens sterkte. :beerchug:
Of je nu pro of anti EV bent maakt in het geval van een gesponsorde laadpaal niet echt uit. De aanwezigheid ervan verhoogd naar de (nabije) toekomst toe de waarde van je onroerend goed zonder dat je er zelf in moest inveseren. Argument? :-D
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 2 maanden geleden Of je erbij neer te leggen dat haar uitgangspunt beslissend is.
De wallbox hangt er ondertussen al. Al bij al zeer netjes gedaan, maar zoals ik hierboven al schreef is het nog afwachten hoe vervelend het is dat er een poort tussen laadpunt en EV zit :).
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 464 keer
Bedankt: 962 keer
Recent bedankt: 12 keer

Je kan ook een gat boren in de garagepoort, dan moet je de garage niet open/toe doen :bdaysmile:

Er zijn nog andere oplossingen, ook van toepassingen bij rijwoningen:
Afbeelding
Zo hoef je uw oprit niet op te breken.

In Antwerpen is bovenstaande verboden, als oplossing voor rijwoningen, in andere gemeenten is het al expliciet toegelaten.
In de gemeente waar ik woon gaan ze bovenstaande expliciet opnemen als mogelijkheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

@Tomby Dus als ik het goed begrijp staat de laadpaal binnen en wordt de EV buiten opgeladen?
In dat geval is een buitenstekker waarop je de laadkabel kan inpluggen (verbonden met de laadpaal binnen) misschien een mooie tussenoplossing?
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 2 maanden geleden Exact dat is mijn vraag ook. De garage kan je gerust op een cm open laten staan of ik kan een stukje van de rubber wegnemen zodat de kabel eronder past, daarom mijn vraag naar hoe warm dat kan worden. Maar dan zit je ofwel met warmteverlies door die reet en je moet toch telkens de poort open/dicht doen en dat is toch vervelend om 3u in de nacht :)
In jouw geval zou ik ook wel al twijfelen. Hier was het een no-brainer omdat het stuk rubber aan de onderkant van de poort vrij flexibel is en ik op voorhand al eens getest had: de poort kan nog altijd even goed dicht zelfs als die kabel daar ligt, en het is niet dat er ineens een grote opening ontstaat dat je je zorgen moet maken over warmteverlies. Trouwens, een garage is sowieso niet verwarmd en dus koud in de winter.
Ik maak(te) me eigenlijk over iets totaal anders zorgen: met die laadkabel vergrendeld in de wallbox, en onder de garage naar buiten lopend, vroeg ik me af in welke mate dit het gemakkelijk maakt voor een inbreker om de poort open te forceren door hefboomgewijs de kabel omhoog te trekken. Kan ik eventueel oplossen door tegen de grond ergens een haak te monteren waar de kabel onder loopt.
Dizzy schreef: 2 maanden geleden Tegen de volgende wagen zijn die laadpalen waarschijnlijk al weer achterhaald en kan je opnieuw boren, zo gaat je gevel er wel aan.
Normaal zou ik verwachten dat het enkel de bevestigingsgaten zijn die opnieuw geboord moeten worden en je bestaande bekabeling blijft gebruiken. Dus een paar extra boorgaten zijn nu ook niet het grootste probleem, denk ik.
Dizzy schreef: 2 maanden geleden Zijn er eigenlijk regels van waar die lader aan de wagen zit (links/rechts/midden) of is het elk merk anders? Dat speelt ook een rol bij een paal want die staat aan één kant.
Neen, kan bij elke wagen anders zijn. En een andere factor is dan ook hoe je je wagen wil parkeren, voorwaarts of achterwaarts. Heb al collega's die over het hoofd gezien hadden dat we standaard een vrij korte kabel (4.5m) krijgen, waardoor ze hun auto nu enkel voorwaarts/achterwaarts kunnen parkeren terwijl ze om whatever reden net het omgekeerde wilden.

Toegevoegd na 5 minuten 7 seconden:
ivob schreef: 2 maanden geleden In dat geval is een buitenstekker waarop je de laadkabel kan inpluggen (verbonden met de laadpaal binnen) misschien een mooie tussenoplossing?
Dat is inderdaad een propere oplossing in de zin dat je buiten dan enkel 1 'stopcontact' hebt waarvan je nog meer vrijheid hebt waar je die plaatst. In mijn geval is het echter geen oplossing omdat ik moet badgen om te laden, dus moet ik sowieso aan de wallbox in de garage zijn om te kunnen laden. Op dat moment rol ik dan ook gewoon de kabel rond/van de wallbox, terwijl in jouw voorstel je dan weer die kabel in de koffer moet gooien (wat ik als grootste nadeel lees van een socket-only wallbox buiten).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 2 maanden geleden Ik maak(te) me eigenlijk over iets totaal anders zorgen: met die laadkabel vergrendeld in de wallbox, en onder de garage naar buiten lopend, vroeg ik me af in welke mate dit het gemakkelijk maakt voor een inbreker om de poort open te forceren door hefboomgewijs de kabel omhoog te trekken. Kan ik eventueel oplossen door tegen de grond ergens een haak te monteren waar de kabel onder loopt.
Wanneer het mechanisme van je garagepoort zo zwak is dat het met een elektriciteitskabel omhoog te trekken al geforceerd kan worden zou ik me daar, op dat vlak, geen zorgen over maken. Wanneer dat het geval is zijn er wel eenvoudiger middelen om de poort open te forceren dan een stroomkabel.
Normaal zou ik verwachten dat het enkel de bevestigingsgaten zijn die opnieuw geboord moeten worden en je bestaande bekabeling blijft gebruiken. Dus een paar extra boorgaten zijn nu ook niet het grootste probleem, denk ik.
Inderdaad, het is de stroombabel die door de muur gaat en niet de laadpaal? :-D
Wat doet een mens dan denken dat de kabel niet herbruikt zou kunnen worden?
Lees ook de voorgaande tip(s) nog eens door: gebruik een voldoende dikke kabel (beter meer vermogen beschikbaar dan minder want minder kan altijd en meer niet zonder breken) en voldoende datakabels (min. 2) vanaf het begin (ook al heb je ze nu nog niet nodig).
Neen, kan bij elke wagen anders zijn. En een andere factor is dan ook hoe je je wagen wil parkeren, voorwaarts of achterwaarts. Heb al collega's die over het hoofd gezien hadden dat we standaard een vrij korte kabel (4.5m) krijgen, waardoor ze hun auto nu enkel voorwaarts/achterwaarts kunnen parkeren terwijl ze om whatever reden net het omgekeerde wilden.
Correct.
Best is de laadpaal, indien mogelijk, dan ook in het midden te plaatsen van de normale opstelplaats van je voertuig en een voldoende lange laadkabel te voorzien tussen slot laadpaal en laadpoort EV.
Dat is inderdaad een propere oplossing in de zin dat je buiten dan enkel 1 'stopcontact' hebt waarvan je nog meer vrijheid hebt waar je die plaatst. In mijn geval is het echter geen oplossing omdat ik moet badgen om te laden, dus moet ik sowieso aan de wallbox in de garage zijn om te kunnen laden. Op dat moment rol ik dan ook gewoon de kabel rond/van de wallbox, terwijl in jouw voorstel je dan weer die kabel in de koffer moet gooien (wat ik als grootste nadeel lees van een socket-only wallbox buiten).
In veel laadpalen kan je softwarematig instellen of ze geactiveerd moeten met een code, laadpas of plug and charge. Bij de laatste instelling heb je het probleem dat je aanhaalt dus al niet.
Om je laatste probleem te voorkomen kan je ook gewoon de laadkabel binnen aan de laadpaal koppelen, de kabel door de muur en dan alleen de laadkabel aan de gevel haspelen. Als je echt niets aan de gevel wil zal je altijd met een losse laadkabel moeten werken en die ergens vandaan halen (en dat moet niet de koffer van de auto zijn).
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 2 maanden geleden In veel laadpalen kan je softwarematig instellen of ze geactiveerd moeten met een code, laadpas of plug and charge. Bij de laatste instelling heb je het probleem dat je aanhaalt dus al niet.
Hier zal dat wel niet kunnen. Is een Shell Recharge wallbox met bijhorende laadkaart, en betwijfel het of ze die plug-and-charge gaan willen configureren. Ik zal het eens proberen, never know.
ivob schreef: 2 maanden geleden kabel door de muur en dan alleen de laadkabel aan de gevel haspelen.
Ik vind dat eigenlijk nog het slordigste aan zo een laadbox aan je gevel :).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 420 keer
Recent bedankt: 13 keer

Dat was inderdaad ook één van mijn bedenkingen, als de poort lichtjes open staat is dat wel makkelijker om er een hefsysteem onder te zetten en een mogelijke uitnodiging voor mensen met minder goede bedoelingen. Anderzijds is de poort hier al een paar keer een hele dag open blijven staan. Bij blokkering gaat die terug open en als je dan al vertrokken bent is het van dat. Nu wacht ik tot de poort dicht is voor ik vertrek, dat scheelt 5 seconden maar wel een geruster gevoel. Ik kan ook via alarm checken of de poort open is maar dat doe ik uiteraard niet continu.

Die boorgaten zijn op zich geen probleem maar om de 4 jaar een paar gaten dat begint op de Belgian sollutions te lijken :)

Het klopt wel dat je huis met die uitrusting alweer in waarde stijgt maar dat is in randje Gent niet echt een probleem. Ik heb ook niet echt plannen om te verhuizen maar dat zei ik de vorige keer ook :)
-----------------------------------------------------------------------
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 2 maanden geleden Hier zal dat wel niet kunnen. Is een Shell Recharge wallbox met bijhorende laadkaart, en betwijfel het of ze die plug-and-charge gaan willen configureren. Ik zal het eens proberen, never know.
Heb je daar als gebruiker dan zelf geen toegang toe?
Hoe ga je die dan configureren wanneer het je eigendom wordt en/of de backoffice wegvalt?
En om welk laadstation gaat het precies? Volgens mij is Shell Recharge geen fabrikant van laadpalen maar gewoon een tussenpersoon tussen werkgever en eindgebruiker om backoffice te faciliteren?
Ik vind dat eigenlijk nog het slordigste aan zo een laadbox aan je gevel :).
Ja, als je totaal niets aan je gevel wil en geen lader op een paal ergens op de oprit zijn de opties uiteraard beperkt.
Hier hangt het laadstation met vaste laadkabel en plug and charge gewoon tegen de zijgevel onder de carport waar ook de vuilcontainers onder staan. :-D
Mij maakt het niets uit dat de buren/voorbijgangers dat zien (of wat ze ervan denken) en zelf heb ik niet de gewoonte naar mijn eigen voor- en zijgevel te zitten staren. :-D
Maar idd, andere situatie/instelling andere oplossingen.

Wanneer je buiten niets wil zien en er mag geen kabel door de muur en/of een stopcontact op de gevel vraagt teveel over en weer gedraag van de laadkabel blijft inderdaad alleen jouw oplossing over.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 2 maanden geleden Heb je daar als gebruiker dan zelf geen toegang toe?
Hoe ga je die dan configureren wanneer het je eigendom wordt en/of de backoffice wegvalt?
En om welk laadstation gaat het precies? Volgens mij is Shell Recharge geen fabrikant van laadpalen maar gewoon een tussenpersoon tussen werkgever en eindgebruiker om backoffice te faciliteren?
Dat zijn NewMotion laadboxen. NewMotion is overgenomen door Shell en zijn nu dus als Shell Recharge branded. Wat ik me laten vertellen heb, is dat je zonder de backoffice nog altijd de laadbox kan gebruiken als domme wallbox, maar dan mis je bvb wel zaken als scheduling, load balancing, enz... Schijnt ook dat het redelijk dichtgetimmerd is en dus integraties met bvb Home Assistant kan ik wel vergeten.
Ze worden blijkbaar ook steevast met een SIM-kaart geïnstalleerd (geen idee of dat aan werkgever of Leaseplan ligt), wat sowieso betekent dat ik er software-matig niet aan kan tenzij via een Shell backend.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik kan me niet uitspreken over de mogelijkheden van je branded Shell recharge laadstation want de hardware en software ken ik niet.
Wat ik wel weet is dat loadbalancing hier (gelukkig) los staat van de backoffice. Loadbalancing is in het laadstation (hier) gewoon de eenmalige vrijstelling van een softwarelicentie waarbij dat verder geschiedt via een UTP verbinding tussen een poort in de laadpaal en de P1 poort in de DM.
De configuratie van het laadstation zelf verloopt softwarematig door een tweede UTP kabel via een tweede poort in het laadstation en een tweede datakabel naar de Wifi poort van de modem/router (of rechtstreeks via de laptop/pc via een datakabel in het laadstation).
Dat zijn ze mij bij de installatie ook allemaal niet komen vertellen maar heb ik via de handleiding zelf moeten uitvlooien.
De backoffice heeft daar niets mee te maken. die verloopt gewoon via 4G (vandaar de SIM-kaart) en externe software van de tussenpersoon (aangeduid door de werkgever).

Maar wanneer een laadstation ook zelfstandig (zonder backoffice) werkt moet er toch een manier zijn om er als gebruiker toegang tot de krijgen? Zoniet is het na afloop backoffice een domme lege doos of een eeuwigdurend betalend abo via Shell.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

Kijk, dat soort brol wil je toch niet aan uw gevel hebben hangen?
Ik wil graag zelf kiezen welke laadpaal er staat/hangt en wat ik ermee kan doen
Ik wil helemaal geen dichtgetimmerde laadpaal waar een backoffice voor nodig is om het te doen werken zoals het hoort (loadbalancing etc).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Euh?
Zoals ik schreef heb ik beiden: backoffice via 4G om automatisch de laadvergoeding te regelen en bij problemen (tijdens de eerste drie jaar) de paal door de beheerder te laten uitlezen EN (door voldoende UTP kabels te voorzien) loadbalancing, softwareinstellingen, modbus, HA,.... volledig zelf te regelen.

Wanneer je werkgever je alleen een dichtgetimmerde doos levert zal je als werknemer de keuze hebben om probleemloos je laadkosten vergoed te krijgen of zelf een paal te installeren met volledige toegang (en dat hangt dan nog van de paal af) en zelf meer moeite te doen om de kosten vergoed te krijgen (als de werkgever in die keuze al meewil). Aan ieder om dan de voor hun meest gunstige optie te kiezen.

Ik ben het overigens in deze volledig met je instelling eens maar niet iedereen heeft die vrijheid van keuze. Het wordt dan noodgedwongen een afweging tussen de beste opties.

Maar als Tomby kan achterhalen welk oorspronkelijk merk zijn laadstation is kan hun misschien wel achterhalen wat de mogelijkheden zijn?
@Tomby : Om te beginnen misschien eens gaan informeren bij Tweakers? Daar is van ieder soort laadpaal/backoffice/EV,..... doorgaans wel de nodige gebruikservaring aanwezig.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 2 maanden geleden Maar wanneer een laadstation ook zelfstandig (zonder backoffice) werkt moet er toch een manier zijn om er als gebruiker toegang tot de krijgen? Zoniet is het na afloop backoffice een domme lege doos of een eeuwigdurend betalend abo via Shell.
Dat is iets waar we dus nog altijd geen duidelijkheid over gekregen hebben. We hebben 1 info-sessie gehad met Leaseplan en Shell, maar ik had de indruk dat die zelf ook nog vrij weinig wisten :bang: .
Ivm Loadbalancing leek het me dat het Shell is die in hun backend dit configureren en dit dan naar de laadbox gepusht wordt. Verre van ideaal.
heist_175 schreef: 2 maanden geleden Kijk, dat soort brol wil je toch niet aan uw gevel hebben hangen?
Ik wil graag zelf kiezen welke laadpaal er staat/hangt en wat ik ermee kan doen
Trust me, dat willen wij ook, maar als dat de oplossing is die je krijgt via je werkgever en/of leasing maatschappij, is er ook niet veel aan te doen (of 't moet zijn dat je zelf wil opdraaien voor de laadkosten :p). Destijds koos ik ook voor een EV omdat we dan ook een laadbox kregen, wat niet het geval was bij een PHEV. Maar nu is het inderdaad nog maar de vraag wat je met die box nog bent als je van werk verandert. Overigens waren er al enkele werknemers die vroegen hoe het dan zit met daarmee ook een privé EV te laden, en daar hadden ze precies ook nog niet echt een duidelijk antwoord op.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Wanneer je (als de software van de paal het toelaat) verschillende gebruikers wil laten laden op de laadpaal (en afzonderlijk factureren) heb je wel per gebruiker een laadpas nodig.
De afrekening zal dan telkens gebeuren volgens de laadpas die de laadsessie geactiveerd heeft.
Andersom (als de carpolicy van je werkgever het toelaat en de het laadstation op locatie die mogelijkheid heeft) kan je ook jouw laadpas koppelen aan laadpalen (ook privé laadpalen) op een andere locatie dan het thuisadres. Dan kan je op verschillende (privé) locaties laden waarbij het laden wordt doorverrekend aan de werkgever (en niet op de aansluiting van de locatie).

Wat betreft het gebruik van een laadstation bij verandering van werkgever:
De grootste kost is meestal de aansluiting (bekabeling, graafwerken, werken in automatenkast of extra autoamtenkast, keuring,...) en niet de laadpaal an sich. Bij verandering van werkgever kan je dus (als de nieuwe werkgever de laadkosten blijft betalen) dus eenvoudig en relatief goedkoop een ander laadstation (dat de nieuwe werkgever verkiest) installeren of als de werkgever de kosten niet meer vergoed of geen voorkeur van laadstation oplegt relatief eenvoudig het bestaande laadstation vervangen door eentje naar eigen keuze (de grootste kosten zijn immers al gedaan tot aan het laadstation zelf).

Privé zou mijn persoonlijke voorkeur ook uitgaan naar een Myenergy Zappi V2 of in de (nabije) toekomst naar een bi-directioneel CCS laadstation en niet naar de opgelegde Alfen SPL maar zoals je al opmerkt kijk je een gegeven paard beter niet in de bek. :-D
Sol Invictus!
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 264 keer
Bedankt: 100 keer

Dit had ik nog niet gezien. Een elektrische auto zonder batterij, deze rijd elektrisch via elektrolyten.
https://www.vroom.be/nl/nieuws/deze-ele ... -km-24807/
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Let vooral op de woorden "concept" (al sinds 2015!) en "beloofd". :-D
De producent van de NL zonnewagen (Lightyear) heeft inmiddels ook de boeken neergelegd en de release van de Sono Sion wordt nu ook al jaar na jaar vooruitgeschoven.
Sol Invictus!
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 8 keer

Slecht nieuws op komst voor EV als bedrijfswagen en thuis opladen.

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230126 ... nieuwsblad
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Buiten de kop (en die dekken bij kranten dikwijls de lading niet) is er van het artikel weinig te zien.
Staat er iets nieuws in wat in de vorige artikels, ook al aangehaald op dit forum, niet vermeld werd en waarover op dit forum al menige discussie plaatsvond?

edit: blijkbaar niet dus. Zelfde artikel en info waar andere kranten de voorbije dagen al mee naar buiten kwamen.

Samenvattende conclusie blijft hetzelfde: zorg dat je werkgever het fiscaal goed geregeld heeft.

En om positief nieuws te brengen: vandaag van de verantwoordelijke van het wagenpark vernomen dat het chiptekort bij de autoproducenten grotendeels van de baan is en de wachttijden nu terug aanzienlijk korter zullen worden.
Om ze nog te verkorten en minder afhankelijk te zijn van prijsschommelingen (waardoor de budgetten waarmee je kan leasen van de ene dag op de andere kunnen veranderen) is het bedrijf zelfs rechtstreeks in onderhandeling met enkele autoproducenten om rechtstreeks aanzienlijke aantallen elektrische auto's te laten leveren zodat levertijden na einde contract praktisch tot nul herleid kunnen worden.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Het is zelfs letterlijk hetzelfde artikel dat vorig weekend al in De Standaard stond.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nog meer positief nieuws voor gebruikers van een BEV:

Er is nieuws over bidirectionele laadpunten. De Quasar 2 (CCS!) zal wellicht in Q4 op de Europese en wellicht Q1 2024 op de Belgische markt komen.

Alfen, Ecotap en easee zijn bezig met AC-bidirectioneel en zullen via Kia EV6, eNiro, Hyundai IONIQ 5, BYD, Volvo EX90 en MG kunnen terugleveren aan de woning, wellicht aan 3,6 à 3 kW (per iso 15118, dir 20). Wanneer ze zullen uitrollen is nog even afwachten. Ook ABB heeft aangekondigd aan een compatibel laadpunt te werken. Dat laadpunt zou dit jaar beschikbaar moeten zijn en zal bidirectioneel vrijgeven na een OTA-update. Hoe het er zal uitzien, weten we nu al =>
ABB.jpg
Gezien een lease auto 2-5 jaar bij dezelfde gebruiker blijft en een privé auto nog langer een niet onbelangrijk punt om mee te nemen bij de overweging om een nieuwe BEV aan te kopen/lesen.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

Ik zie het niet gebeuren dat leasebedrijven bidirectioneel (ont)laden gaan toelaten.
Want hoe regel je dat?

Kilometerstand: 100.000km
Batterijstand: 130.000km? (of equivalent)
En wie betaalt er voor die afschrijving?
Bennie74
Starter Plus
Starter Plus

Heel dat bi directioneel gebruik is een klucht verzonnen door marketeers

Een te dure auto gebruiken in plaats van een ‘goedkope’ thuisbatterij is toch van den domme
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 64 keer

Bennie74 schreef: 2 maanden geleden ....
Een te dure auto gebruiken in plaats van een ‘goedkope’ thuisbatterij is toch van den domme
denk dat prijs per capaciteit niet heel veel verschilt :)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bennie74 schreef: 2 maanden geleden Een te dure auto gebruiken in plaats van een ‘goedkope’ thuisbatterij is toch van den domme
De auto heb je, de batterij moet je nog extra aanschaffen.

Maar zoals heist aangeeft zie ik niet in hoe men dit ooit gaat regelen tussen bedrijf/werknemer.

En voor puur privé gebruik is het nu vaak al een kunst je auto op te laden (januari is voorbij en m'n auto zou eindelijk opgeladen zijn... 76 kWh deze maand dus :banana: ).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bennie74 schreef: 2 maanden geleden Heel dat bi directioneel gebruik is een klucht verzonnen door marketeers
Niet alleen dat, maar ook het feit dat range al toch ietwat een uitdaging is met een EV. Waarom zou je dan thuis de batterij van je EV leegtrekken om je huis te voorzien. Voorlopig geloof ik toch ook nog niet veel in V2G.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bennie74 schreef: 2 maanden geleden Heel dat bi directioneel gebruik is een klucht verzonnen door marketeers

Hangt ervan af.
Indien je een BEV als salarisauto hebt is dat niet zo duur. :-D
En wanneer je de BEV zelf koopt moet je de prijs per kWh in een EV eens vergelijken met de prijs van de kWh in een "goedkope" thuisbatterij. Dan komt het er ongeveer op neer dat je bij de kWh prijs in een EV gerekend aan de prijs van een thuisaccu het deel auto er gewoon "gratis" bijkrijgt.
Toegevoegd na 1 minuut 14 seconden:
heist_175 schreef: 2 maanden geleden Ik zie het niet gebeuren dat leasebedrijven bidirectioneel (ont)laden gaan toelaten.
Want hoe regel je dat?
Met de gepaste software.
Hier is die al geschreven hoor.
De details worden vervolgens geregeld in de carpolicy van het bedrijf (toch wanneer het bedrijf daar mee bezig is).

Toegevoegd na 10 minuten 34 seconden:
DarkV schreef: 2 maanden geleden En voor puur privé gebruik is het nu vaak al een kunst je auto op te laden (januari is voorbij en m'n auto zou eindelijk opgeladen zijn... 76 kWh deze maand dus :banana: ).
Ik begrijp je niet.
Hier is heel de maand januari, net als de andere maanden van het jaar, 24/7 elektriciteit uit het net gekomen. PV reserveer ikzelf liever voor het eigen huishouden, desnoods via een digitale meter los van de laadpaal zodat dit via een ander contract met een vaste injectieprijs kan verlopen zodat de PV geen last heeft van de langere injectietarieven van het dynamisch contract.
En de BEV gestuurd laden via een dynamisch tarief, desnoods via zijn eigen digitale meter, is nog redelijk goedkoop ook.
Kan je, indien de capaciteit van de thuisaccu op sommige ogenblikken ontoereikend is, op de dure uren stroom uit de accu van de BEV benutten (en desnoods thuiswerken).

Er zijn veel combinaties mogelijk als je weet hoe ze te benutten.
Uiteraard, zoals met alles, niet voor iedereen toepasbaar. Maar het kan wel.

Toegevoegd na 6 minuten 21 seconden:
Tomby schreef: 2 maanden geleden Niet alleen dat, maar ook het feit dat range al toch ietwat een uitdaging is met een EV. Waarom zou je dan thuis de batterij van je EV leegtrekken om je huis te voorzien. Voorlopig geloof ik toch ook nog niet veel in V2G.
Hangt ook weer van de individuele situatie af.
Hier schommelt, afhankelijk van buitentemperatuur, de range van de BEV tussen de 370 en 500 km.
Het W/W verkeer bedraagt H/T 50 km (waarbij je eigenlijk alleen - wat betreft de range - de heenweg moet rekenen want je kan op het werk ook een hele dag staan laden. Als je dan ook nog eens - op een paar uitzonderingen na - vrij kan kiezen tussen thuiswerk en werken op kantoor zie ik het - in de voornoemde situatie - probleem niet echt.
V2G heb je daar ook niet voor nodig (dan zou de netbheerder je al moeten vergoeden om daar in mee te spelen dus andere situatie). V2H is al voldoende voor voornoemd scenario.
Uiteraard moet het bedrijf ook willen meespelen. Dus alleen toepasbaar voor werknemers wiens werkgever mee is in het verhaal. Dus idd niet voor iedereen. In tegenstelling geloof ik dus wel in het verhaal maar niet dat het voor iedereen binnen enkele jaren al toepasbaar is laat staan voordeliger. Maar Rome is ook niet op één dag gebouwd.
Situatie is hier ook iets anders: zowel werkgever als werknemer geloofden jaren geleden al in de voordelen van BEV als salarisauto. In een tijd dat veel werkgevers:werknemers daar nog steeds huiverig tegenover stonden en er niet "in gellofden". En zelfs nu vind je die nog in grote getale.
Sol Invictus!
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 200 keer
Bedankt: 360 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik werk ook in een groot bedrijf, daar kan V2G iets heel anders betekenen: Flexibiliteit op het stroomnet vermarkten.
Wanneer de elektriciteit goedkoop is, laden. Wanneer deze duur ontladen.
Verder hebben bedrijven iets gelijkaardigs aan capaciteitstarief (PPAD), dus ook daar kan peak shaving wel wat besparing leveren.
Met een leasewagen zou je dus wel eens weinig te zeggen kunnen hebben over wanneer ontladen als de markt wat verder ontwikkeld is door de aggregatoren en als de belasting van het net nog verder toegenomen is door nog meer EV's.
Ook hoeft dit niet nadelig te zijn als gebruiker en kan dit resulteren in gratis of goedkoper laden.

(Alles wordt tegenwoordig vermarkt, zoals bijvoorbeeld noodstroom groepen die het net ondersteunen bij grote tekorten dus tja... Groene energie het is erg volatiel en vereist zulke maatregelen om groener te worden)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 157 keer
Bedankt: 222 keer

ivob schreef: 2 maanden geleden Ik begrijp je niet.
Hier is heel de maand januari, net als de andere maanden van het jaar, 24/7 elektriciteit uit het net gekomen. PV reserveer ikzelf liever voor het eigen huishouden,
Tja, in deze topic komt er bij ivob 24/7 elektriciteit uit het net, gans het jaar.
In andere topics dekt de PV het verbruik…
In dit topic wordt de PV dan weer gereserveerd voor enkel het huishouden.
Afhankelijk van het topic wordt de “juiste keuze” anders ingevuld :lol:

de werkgevers zijn de dommerikken omdat ze nog geen aangepaste software hebben. Bij den ivo ligt dat al lang op het schap … :roll:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: 2 maanden geleden Tja, in deze topic komt er bij ivob 24/7 elektriciteit uit het net, gans het jaar.
In andere topics dekt de PV het verbruik…
In dit topic wordt de PV dan weer gereserveerd voor enkel het huishouden.
Afhankelijk van het topic wordt de “juiste keuze” anders ingevuld :lol:
Ik bedoelde trouwens dat er geen sprake is van "reserve"... m'n PV opbrengst in januari was dus 76 kWh of gemiddeld zo'n 2.6 kWh per dag !
heist_175
Moderator
Moderator

Je zou bidirectioneel ook kunnen gebruiken voor niet-eigen-PV stroom.
Als er heel veel wind is - en niet noodzakelijk in BE - gaat nu soms een deel verloren wegens geen verbruikers.
Een EV met een range van 400km wordt vermoedelijk niet elke dag gebruikt om over en weer van Oostende naar Aarlen te rijden, dus als er op zondag veel wind is (en typisch een lager verbruik), dan laadt je uw EV helemaal op (op windstroom), om nadien een stuk te gebruiken "voor het huis".
Als concept zie ik het wel, maar ik zie het praktische niet:
- firmawagens
- datafeed van de netbeheerder
- ...

Maar wat niet is, kan nog komen hé :).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 2 maanden geleden Kilometerstand: 100.000km
Batterijstand: 130.000km? (of equivalent)
En wie betaalt er voor die afschrijving?
In de praktijk werkt het zo (nog) wel niet.
De auto wordt - bij lease - idd zelf aangerekend op het afgelegde aantal km per leaseperiode.
Maar de levensduur van de batterij wordt niet uitgedrukt noch bepaald door het aantal afgelegde km maar in het aantal cycli en kWh.
En dat is niet noodzakelijk bij iedere bestuurder (bij een gelijksoortige EV) gelijk aan het aantal afgelegde km.
Je hebt bv bestuurders die met een gemiddelde van 15 kWh/100 km toekomen maar ook bv. 20 kWh/100 km nodig hebben om hun zware voet zijn zin te geven. Dat is bij gelijke 100 km al een verschil van 5 kWh.
En over een jaar van bv. 20.000 km loopt dat verschil, bij gelijk aantal km, al op tot 1000 kWh. Toch een niet onbelangrijk aantal kWh om thuis te verbruiken? In mijn situatie is dat bv. alleen al het vijfvoudige wat ik op een jaar tijd van het net afneem.
Komt daarbij nog dat men (thuis) aan verschillende vermogens kan laden. Tussen 1,4 en 22 kW. Wat weer verschillende overdrachtsverliezen met zich meebrengt bij een gelijk aantal gereden km.

BEV's welke voor V2H kunnen ingezet worden (ook in de leasemarkt) en gehomologeerde bi-directionele laadpalen zijn overigens ook niet nieuw. De Nissan Leaf kan dat bv. al jaren en Fluvius heeft een tijdje geleden al een bi-directionele laadpaal gehomologeerd. Het probleem (voor de grote markt) was dat dit uitsluitend geschikt was voor het CHAdeMO protocol. Het nieuwe is nu dat het eindelijk ook zal doorgevoerd worden voor het CCS protocol wat in de EU en België de standaard wordt.

Toegevoegd na 1 minuut 8 seconden:
honda4life schreef: 2 maanden geleden Met een leasewagen zou je dus wel eens weinig te zeggen kunnen hebben over wanneer ontladen als de markt wat verder ontwikkeld is door de aggregatoren en als de belasting van het net nog verder toegenomen is door nog meer EV's.
Ook hoeft dit niet nadelig te zijn als gebruiker en kan dit resulteren in gratis of goedkoper laden.
Vandaar de bijkomende software ontwikkeld door bepaalde bedrijven.

Toegevoegd na 10 minuten 29 seconden:
DarkV schreef: 2 maanden geleden Ik bedoelde trouwens dat er geen sprake is van "reserve"... m'n PV opbrengst in januari was dus 76 kWh of gemiddeld zo'n 2.6 kWh per dag !
Ja, dat had ik ook door.
Maar je bent dan ook niet verplicht een EV te laden via de opbrengst van PV.
Wanneer je thuis PV hebt en een thuislaadpaal lijkt het me lucratiever die twee op te splitsen en een tweede digitale meter - overigens gratis - aan te vragen.
Afhankelijk van de situatie en mogelijkheden sluit je dan de PV en de woning aan op DM 1 en sluit je daarop een contract van onbepaalde duur af met een zo hoog mogelijke vaste terugleververgoeding.
De laadpaal sluit je aan op de tweede digitale meter en daarop sluit je een dynamisch contract af. Terugleveren doe je niet via dat contract (ook niet nodig met een laadpaal waar geen PV op aangesloten is) zodat je bij het dynamisch contract geen nadeel hebt van negatieve (of lage) prijzen bij terugleveren (waarbij terugleveren betalend wordt voor de eindgebruiker). Laden (afnemen van het net) doe je dan uitsluitend gestuurd tijdens de uren met lage prijzen.
Bijkomend voordeel is dat je het hogere capaciteitstarief ontstaan door (sneller) laden van de BEV wel afzonderlijk meet en eventueel kan verrekenen aan de werkgever (in geval van een lease).

Er dient wel rekening gehouden te worden met het feit dat de twee DM's vlak naast elkaar geplaatst moeten kunnen worden. Voor afrekening van het capaciteitstarief is dat niet voor iedere meter (onder één dak) afzonderlijk (dus geen twee keer het forfaitaire minimum) maar wordt voor de afrekening van de gemiddelde maandpiek de waarden van beide meters bij elkaar opgeteld.
Sol Invictus!
Jamez
Starter
Starter

Welke laadkaarten raden jullie tegenwoordig aan?
My_download
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 24 keer

Tomby schreef: 2 maanden geleden
Trust me, dat willen wij ook, maar als dat de oplossing is die je krijgt via je werkgever en/of leasing maatschappij, is er ook niet veel aan te doen (of 't moet zijn dat je zelf wil opdraaien voor de laadkosten :p). Destijds koos ik ook voor een EV omdat we dan ook een laadbox kregen, wat niet het geval was bij een PHEV. Maar nu is het inderdaad nog maar de vraag wat je met die box nog bent als je van werk verandert. Overigens waren er al enkele werknemers die vroegen hoe het dan zit met daarmee ook een privé EV te laden, en daar hadden ze precies ook nog niet echt een duidelijk antwoord op.
Hier min of meer zelfde verhaal: LeasePlan EV, Shell Recharge wallbox. Die wallbox werkt dus met een Shell Recharge kaart via RFID. Je krijgt één kaartje bij de EV en daarmee kan je bij publieke laadpunten laden en de kosten gaan direct naar LeasePlan. Maar je kan dus ook zoveel kaarten als je maar wil GRATIS aanvragen bij Shell. Die kan je vervolgens wel of niet koppelen aan een eigen betaalmethode (zodat je ze kan gebruiken bij publieke laadpalen) of je kan ze alleen bij je eigen laadpaal registreren zodat met die kaart de laadpaal (op eigen kosten) gebruikt kan worden.

Laden van je privé EV (of die van je kinderen, buren, ...) is dus geen enkel probleem maar wel op eigen kosten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Naast de hiervoor reeds vermelde bi-directionele Wallbox Quasar (1 en 2, respectievelijk voor CHAdeMo en CCS) heeft Emphase nu ook aangekondigd een bi-directionele laadpaal op de markt te brengen doch met meerdere functies in één paal:
- V2H via het CHAdeMo protocol
- V2H via het CCS protocol
- Groen laden (alleen gebruik van PV en niet via het net laden).

Momenteel is het evenwel nog wachten op AC bidirectionele laadpunten die via de Type 2-poort aangesloten worden en die gebruikmaken van de reeds aanwezige omvormer in de elektrische wagens zelf. Iedere EV heeft immers standaard de DC/AC omvormer aan boord. De laadpaal is immers een meer of minder intelligent stopcontact.
In 2023 Q3 zal er echter zo'n laadpunt op de Belgische markt gebracht worden.
Later daarover meer details.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”