svermassen schreef: ↑2 maanden geleden
Zal eerder het geval zijn als je thuis gaat snelladen?
Hoe dat dit dan met de vergoeding zit, bij ons alvast geen idee van de collega’s.
Want die vraag is voor ons ook interessant.
Wat bij ons wel zo is, is dat het snelladen maar 30% mag zijn van het totaal laden kwamen we deze week te weten.
Als wij hier een tijdje overgaan, wordt het snelladen softwarematig afgezet voor de rest van het lopende jaar.
Tja, is maar wat je snelladen noemt. Volgens mij kan niemand thuis snelladen want het is nog altijd AC gebaseerd.
Snelladen is, op een paar uitgefaseerde uitzonderingen na, DC (+50 Kw) en dat is aan huis nog altijd onbetaalbaar.
Snelladen 30% van het totaal laden? Dan heb je het toch over DC laden (en de kostprijs van super snelladen (+150 kW)?
Want ik kan me niet inbeelden wat het nadeel van de werkgever is als je thuis aan 4, 11 of 22 kW zou laden.
Toegevoegd na 8 minuten 39 seconden:
ahrand schreef: ↑2 maanden geleden
Je wil dus zeggen dat je (nog) een analoge meter hebt en dat je nooit meer (maar ook nooit minder) dan 2,5kW maandpiek zal aangerekend worden ?
Ongeacht welke pieken die EV effectief trekt.
Nee, dat wil ik helemaal niet zeggen.
Ik heb al, op eigen aanvraag, geruime tijd een digitale meter voor elektriciteit.
Of ik minder dan 2,5 kW vermogen trek doet er voor de facturatie van het nettarief op vermogen (capaciteitstarief) helemaal niet toe want je krijgt nooit, ook al vraag je nul kW vermogen, een lager tarief. Digitaal noch analoog.
En hoger dan 2,5 kW doet er, wat betreft nettarief op vermogen, in mijn persoonlijk geval ook niet toe want ik val sowieso (juist omdat ik een digitale meter heb) ook onder de max. netfactuur per MWh. Of ik nu 2,5 kW gemiddelde maandpiek heb of 9,2 kW (max. voor monofase) maakt voor de capaciteitsfactuur dus niets uit. Want je kan, onder de huidige regeling, toch niet meer betalen dan de max. factuur en niet minder dan de forfaitaire min. factuur (wat nu 2,5 kW is). In de praktijk is, onafhankelijk van de gemiddelde maandpiek, de netfactuur dus altijd gelijk aan de forfaitaire factuur van 2,5 kW. Ook bij een digitale meter. Bij een analoge meter zou ze juist hoger kunnen zijn gezien het deel nettarief berekend per kWh daar hoger is dan bij een digitale meter en daar er in tegenstelling tot de berekening met een digitale meter GEEN max. factuur gehanteerd wordt voor het geheel van de nettarieven.
Toegevoegd na 7 minuten 59 seconden:
Tomby schreef: ↑2 maanden geleden
Bij ons hadden ze (zowel Leaseplan als werkgever) nog geen duidelijk antwoord op (zoals op wel meer van de vragen die vanuit werknemerskant kwamen).
Nu, de vraag is ook wat de CREG gaat doen met hun boordtabel. Wij worden terugbetaald op basis van de gepubliceerde tarieven door de CREG, wat de gemiddelde consumenten-tarieven zijn all-in. Dus zal wat afhangen wat zijn als gemiddelde gaan nemen voor het capaciteitstarief nu.
Volgens mij rekent de CREG met een gemiddelde prijs per kWh. Niet gebaseerd op individueel vermogen. Het aandeel nettarief dat geheven wordt op iedere kWh vanaf 2023 is voor een DM ongeveer 6 c€/kWh lager dan de jaren ervoor en voor een AM een 2 c€/kWh lager.
De gemiddelde prijs zal dus hoogstwaarschijnlijk nog altijd deze per kWh zijn (en dus wat betreft het deel buiten de stroomcomponent (= bijdragen + heffingen + netkosten) lager dan in 2022. Gezien het deel betekend op capaciteit een individueel verhaal geworden is (en voor DM en AM al verschillend is) kunnen ze dat deel er moeilijk gaan bijrekenen want dan wordt het helemaal onoverzichtelijk (zoniet gaan er sommige gebruikers veel nadeel doen en andere weer veel voordeel bij eenzelfde tariefgemiddelde).
De "all in" tarieven van de CREG zullen dus naast de stroomcomponent, bijdragen, heffingen alleen nog de netheffingen geheven per kWh kunnen bevatten en niet meer het deel berekend op capaciteit.
Kijk ook naar bv. Ecopower welke vanaf 1/1/23 geen all in prijs meer hanteren wegens onmogelijk geworden door de andere berekening van de nettarieven.