Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1163 keer
Bedankt: 453 keer
Recent bedankt: 4 keer

ivob schreef: 2 maanden geleden Wat bedoel je daar precies mee?
Tenzij ik er nu compleet naast zit, gebruiken leveranciers nog altijd niet je reëel verbruik per kalendermaand en werken ze nog met die profielen waarmee ze je jaarverbruik spreiden over het jaar. Of is dat met de digitale meter wel al het geval ? (ik heb nog een oude analoge).

En inderdaad, zoals je zelf ook zegt is een andere reden om dat niet te doen de gigantische administratieve molen omdat iedereen een ander contract heeft. Al dacht ik op Tweakers (is dan wel in NL) al mensen gezien te hebben die dan zelf hun kWh tarief ergens moesten ingeven, maar dan zat je weer bij het vorige puntje dat dat niet zo gemakkelijk te bepalen is, en je dan sowieso elke maand de oefening manueel moet maken.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 464 keer
Bedankt: 962 keer
Recent bedankt: 12 keer

En vergeet het capaciteitstarief niet.
Voor zover ik kan inschatten zit er tussen het "echte" tarief en het VREG tarief genoeg marge om het capaciteitstarief op te vangen, als je er wat rekening mee houdt.

En al helemaal als je met overschot PV-stroom kan laden :).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 321 keer
Bedankt: 135 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tomby schreef: 2 maanden geleden Tenzij ik er nu compleet naast zit, gebruiken leveranciers nog altijd niet je reëel verbruik per kalendermaand en werken ze nog met die profielen waarmee ze je jaarverbruik spreiden over het jaar. Of is dat met de digitale meter wel al het geval ? (ik heb nog een oude analoge).
Bij een dynamisch contract en een contract met maandafrekening is er een afrekening volgens werkelijk verbruik.
Bij een standaard contract werkt men voor het verbruik volgens de standaard profielen, zowel AM als DM.
Maar voor het verbruik en vergoeding via de laadpaal telt uiteraard het werkelijk verbruik dat langs de laadpaal gaat en niet de verdeling volgens het profiel van de leverancier. Het verbruik van de laadpaal wordt immers afgerekend met de werkgever en niet met de e-leverancier. Gezien men iedere maand/periode de prijs kent die de e-leverancier aanrekent en de heffingen en nettarieven per kWh ook telkens gekend zijn is het dan niet moeilijk om die prijs telkens te koppelen aan wat de laadpaal in die periode heeft geregistreerd en dus zou moeten kosten.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 2 maanden geleden Maar voor het verbruik en vergoeding via de laadpaal telt uiteraard het werkelijk verbruik dat langs de laadpaal gaat en niet de verdeling volgens het profiel van de leverancier. Het verbruik van de laadpaal wordt immers afgerekend met de werkgever en niet met de e-leverancier. Gezien men iedere maand/periode de prijs kent die de e-leverancier aanrekent en de heffingen en nettarieven per kWh ook telkens gekend zijn is het dan niet moeilijk om die prijs telkens te koppelen aan wat de laadpaal in die periode heeft geregistreerd en dus zou moeten kosten.
Het is maar hoe je het bekijkt. Als werknemer wil je eigenlijk een nul-operatie, namelijk dat je elektriciteitsrekening die zou zijn alsof je je laadpaal niet had en je je auto niet moest opladen. Maar dat kan dus niet, want wat jij uitlegt is niet noodzakelijk wat ik als eindgebruiker betaal.
Simpel voorbeeld: stel ik krijg mijn EV halfweg het jaar (met eindafrekening op het einde van het jaar). Stel dat in de eerste helft van het jaar de elektriciteitsprijzen absurd hoog waren, en in de tweede jaarhelft spotgoedkoop. Dan zal mijn e-leverancier mij eigenlijk veel te veel aanrekenen want dat opladen van mijn EV zal over het gehele jaar uitgesmeerd worden bij de berekening van mijn jaarfactuur. Als je dan maar terugbetaald krijgt op basis van de maandprijzen, krijg je dus eigenlijk veel te weinig terugbetaald.

Natuurlijk werkt het in 2 richtingen, draai de 2 jaarhelften om, en dan krijg je eigenlijk veel meer terugbetaald dan wat jij aan elektriciteit zult betalen. Maar punt is dus dat het onmogelijk is om exact aan jou terug te betalen wat jij ervoor zou betalen. Allez, het zou wel gaan, maar dan eigenlijk pas bij je eindafrekening.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 120 keer
Recent bedankt: 3 keer

kdhoe schreef: 2 maanden geleden Waar ik begin 2022 bijna elke EV kon nemen (sommige zelfs full option), is het nu veel beperkter geworden.
Een ander punt is de rentevoet... al is die in het verleden veel hoger geweest.

Waar we vroeger effectieve lijsten hadden met wagens is het nu meer een puur budget (wat men ook nog eens niet wil indexeren)... maar dan krijg je het gegeven dat twee collega's totaal andere mogelijkheden hebben door het feit dat ze vroeger/later moeten bestellen wat woor de nodige commentaar zorgt natuurlijk.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 2 maanden geleden Het is maar hoe je het bekijkt. Als werknemer wil je eigenlijk een nul-operatie, namelijk dat je elektriciteitsrekening die zou zijn alsof je je laadpaal niet had en je je auto niet moest opladen. Maar dat kan dus niet, want wat jij uitlegt is niet noodzakelijk wat ik als eindgebruiker betaal.
Simpel voorbeeld: stel ik krijg mijn EV halfweg het jaar (met eindafrekening op het einde van het jaar). Stel dat in de eerste helft van het jaar de elektriciteitsprijzen absurd hoog waren, en in de tweede jaarhelft spotgoedkoop. Dan zal mijn e-leverancier mij eigenlijk veel te veel aanrekenen want dat opladen van mijn EV zal over het gehele jaar uitgesmeerd worden bij de berekening van mijn jaarfactuur. Als je dan maar terugbetaald krijgt op basis van de maandprijzen, krijg je dus eigenlijk veel te weinig terugbetaald.
Ja idd. Je kan alles negatief benaderen of langs de positieve meer realistische zijde.
Ten eerste vind ik (en ieder mag daar anders over denken) dat ik al tot een heel bevoorrechte groep mag behoren om op kosten van een werkgever met een elektrische auto van enkele 10.000 € rond te mogen karren zonder dat dit me iets kost aan onderhoud, verzekering,.... of wat dan ook. Wie privé zijn auto moet aankopen en op de weg rijdende houdend kan alleen maar dromen van een "nuloperatie". Maar blijkbaar zijn er werknemers die al zolang van die voordelen genieten dat ze niet meer beseffen in welke bevoorrechte situatie ze zich bevinden?
Komt daar nog bij dat een thuislaadpaal met een onkostenvergoeding nog eens een extra voordeel is. Ik herinner me niet dat je vroeger bij een salarisauto op fossiel thuis een tankstation kon installeren waardoor je thuis kon tanken op kosten van de werkgever.
Ik heb ook nergens al gehoord dat rijden met een salarisauto een straf is en het thuisladen in vergelijking met de kosten voor een privé aangekochte auto voor verlies zorgt. Daar is een eenvoudige oplossing voor: zie af van die voordelen. Het is nergens een verplichting.

Vervolgens kan je ook uitgaan van praktijkervaringen ipv uit te gaan van een scenario "als misschien dit, dan misschien dat". Uit de praktijk (meer dan vier jaar) blijkt dat het gebruik van een elektrische salarisauto hier al die jaren idd helemaal geen nuloperatie is geweest. Integendeel. Het bracht nog geld op want de vergoeding is in al die jaren nooit lager geweest dan de stroomkost. En wat je, in het geval je zelf een slecht e-contract hebt afgesloten, de ene maand zou verliezen win je gewoon de andere maand terug bij.
En je uitleg klopt ook niet want de schommelingen van de elektriciteitsprijs worden opgevangen door de vergoeding die mee stijgt en daalt met dezelfde elektriciteitsprijs. Wel te verstaan, dat gemiddelde is een weerspiegeling van de hoogste marktprijs. Het is aan jou als eindgebruiker (doe je best ook voor de woning) om een energiecontract af te sluiten dat NIET steeds de hoogste prijzen van de markt volgt.
Ik denk ook niet dat je goed begrijpt hoe de RLPON verdeling precies werkt. Dat is een standaard verdeling in % per maand. Geen verdeling over jaarhelften. En iedere e-leverancier moet die standaard volgen. Zelf volg ik al jaren het verschil op in afrekening tussen de RLPON methode en de effectieve dagprijzen en -verbruiken. Als je dat op jaarbasis extrapoleert scheelt dat in de jaarafrekening bij een normaal huishouden slechts enkele euro. Zo dramatisch als jij het wil voorstellen is het dus ook al niet.

En wanneer je dan nog altijd bang bent "benadeeld" te worden kan je nog altijd voor een maandafrekening gaan. Ben je altijd 100% zeker dat je krijgt waar je recht op meent te hebben.
Natuurlijk werkt het in 2 richtingen, draai de 2 jaarhelften om, en dan krijg je eigenlijk veel meer terugbetaald dan wat jij aan elektriciteit zult betalen. Maar punt is dus dat het onmogelijk is om exact aan jou terug te betalen wat jij ervoor zou betalen. Allez, het zou wel gaan, maar dan eigenlijk pas bij je eindafrekening.
Nee, je zou helemaal niet moeten wachten tot bij de jaarafrekening. De jaarafrekening is alleen een verdeling voor het huishoudelijk verbruik dat niet per maand wordt afgerekend en waar de leverancier dus geen zicht heeft op wat je iedere maand effectief hebt verbruikt. Vandaar de RLPON verdeling.
Het punt is dat bij het thuisladen in real time iedere kWh die door de laadpaal richting EV gaat gemeten wordt (ik hoop toch voor jou dat het zo werkt en niet op basis van natte vingerwerk en buikgevoel) en het totaal daarvan iedere maand wordt afgerekend. En gezien iedereen die dat opvolgt ook weet wat zijn kWh prijs die maand effectief gekost heeft is het geen moeite om die effectieve prijs te vermenigvuldigen met het aantal kWh welke die maand geladen zijn.
De kWh toe te schrijven aan de EV zijn, indien men dit zou willen, dus iedere maand perfect te verrekenen. Deze van je huishouden niet (indien je geen contract met een maandafrekening wil).
Het is dus geen kwestie van niet kunnen maar eerder van niet willen.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 2 maanden geleden Komt daar nog bij dat een thuislaadpaal met een onkostenvergoeding nog eens een extra voordeel is. Ik herinner me niet dat je vroeger bij een salarisauto op fossiel thuis een tankstation kon installeren waardoor je thuis kon tanken op kosten van de werkgever.
Laat ons wel wezen, er zijn 2 redenen waarom dat zo gedaan wordt :
1) Publiek laden is een pak duurder dan thuis laden, dus de kost van een thuislader wordt wellicht ruim gecompenseerd door de lagere kost van het thuisladen in vgl met publiek laden.
2) Aan een tankstation moet je ook niet een half uur tot uren lang met je vingers zitten draaien. Dus argumenteren dat je vroeger ook geen tankstation thuis kreeg, is wel compleet belachelijk.
ivob schreef: 2 maanden geleden Het punt is dat bij het thuisladen in real time iedere kWh die door de laadpaal richting EV gaat gemeten wordt (ik hoop toch voor jou dat het zo werkt en niet op basis van natte vingerwerk en buikgevoel) en het totaal daarvan iedere maand wordt afgerekend. En gezien iedereen die dat opvolgt ook weet wat zijn kWh prijs die maand effectief gekost heeft is het geen moeite om die effectieve prijs te vermenigvuldigen met de kWh welke die maand geladen zijn.
De kWh toe te schrijven aan de EV zijn, indien men dit zou willen, dus iedere maand perfect te verrekenen. Deze van je huishouden niet (indien je geen contract met een maandafrekening wil).
Het is dus geen kwestie van niet kunnen maar eerder van niet willen.
Ik neem aan dat je met 'niet willen' het niet willen van de leveranciers bedoelt. Dus ja, punt is dat je als consument NIET exact het verbruik van je EV laden kunt laten verrekenen. Trouwens, het is toch ook een kwestie van technisch niet kunnen, want het verbruik dat je slimme laadpaal meet, wordt enkel doorgestuurd naar de exploitant van de laadpaal (in mijn geval Shell Recharge). Ik betwijfel het ten zeerste dat er ook de nodige IT infrastructuur is om dat verbruik dan verder door te spelen aan netbeheerder of e-leverancier. Dus punt blijft dat voor jou als eindconsument het verbruik van je laadpaal gewoon samen gegooid wordt met je privé elektriciteitsverbruik en als 1 pot afgerekend wordt op basis van je jaarverbruik en die profielen.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 319 keer
Bedankt: 56 keer

Ik ben ook wel in de positie dat ik een bedrijfswagen heb.
Maar ik moet daar loon voor afgeven.
Dus dat is zeker niet bij iedereen zo dat ze dat zomaar krijgen.
Niet tegenstaande dat dat niet opweegt tegenover een privé-wagen.
Je hoeft je geen zorgen te maken en alle kosten zijn inbegrepen.
Enkel bij schade die niet verhaalbaar is betalen wij vastgelegde forfaits aan de werkgever.
Zelfs voor een nagel in een band :-D

Op termijn wordt dat in het mobiliteitsbudget gestoken om een variatie van keuzes te voorzien.

De laadpaal (via Shell) zullen wij ook zelf moeten aankopen of kunnen we mee leasen.
Alle extra kosten daaromtrent, moeten we ook zelf bekostigen.
Maar de laadpaal is dan wel onze eigendom.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

svermassen schreef: 2 maanden geleden Ik ben ook wel in de positie dat ik een bedrijfswagen heb.
Maar ik moet daar loon voor afgeven.
Straks krijgen we hier nog te horen dat het voorrecht om te mogen gebruik maken van een salarisauto eigenlijk een soort straf is? :angel:
Je moet daar helemaal geen loon voor afgeven.
Kiezen voor een salarisauto is helemaal geen verplichting.
Daar kies je zelf voor omdat je dan o.a. veel meer netto overhoudt van je bruto loon. Je ontvangt dus hetzelfde loon (waarvan een deel in natura) maar houdt er netto veel meer aan over. Je kan er evengoed voor kiezen om je loon zonder salarisauto te laten uitbetalen en met dat "hogere" bruto loon dan zelf een privé auto aan te kopen en met de overschot van dat loon je privé auto dan te onderhouden, verzekeren en te tanken.
Ik neem er wel kennis van dat jij blijkbaar voor een werkgever werkt die je "verplicht" een laadpaal aan te kopen. Tijd om van werkgever te veranderen. :-D

Ter info: een laadpaal bekostigd door de werkgever wordt na een vastgelegde termijn ook gewoon je eigendom hoor. Je dacht toch niet dat ze na een tijd die laadpalen overal on site terug gingen afbreken en verplaatsen?

Toegevoegd na 10 minuten 18 seconden:
Tomby schreef: 2 maanden geleden Ik neem aan dat je met 'niet willen' het niet willen van de leveranciers bedoelt. Dus ja, punt is dat je als consument NIET exact het verbruik van je EV laden kunt laten verrekenen. Trouwens, het is toch ook een kwestie van technisch niet kunnen, want het verbruik dat je slimme laadpaal meet, wordt enkel doorgestuurd naar de exploitant van de laadpaal (in mijn geval Shell Recharge). Ik betwijfel het ten zeerste dat er ook de nodige IT infrastructuur is om dat verbruik dan verder door te spelen aan netbeheerder of e-leverancier. Dus punt blijft dat voor jou als eindconsument het verbruik van je laadpaal gewoon samen gegooid wordt met je privé elektriciteitsverbruik en als 1 pot afgerekend wordt op basis van je jaarverbruik en die profielen.
Neen, ik bedoel wel degelijk de gebruiker van de laadpaal.
Wanneer je laadpaal al standaard geen MID kWh teller aan boord heeft houdt niets je tegen een extra MID kWh teller op de kring van je laadpaal te plaatsen. Je weet (of kan het weten) dus perfect hoeveel kWh er maandelijks via de laadpaal naar de auto gaat. En wanneer je je e-contract opvolgt weet je perfect hoeveel de totaalprijs van die kWh was.
Het deel effectieve kWh naar de EV kan dus perfect afgerekend worden aan de effectieve kWh prijs.
Ik vraag me dan trouwens af op basis van wat je geladen kWh vergoed gaan worden wanneer je er geen idee van hebt hoeveel kWh er via de laadpaal naar de EV gingen?

Ik weet niet hoe het bij jou zit maar hier heeft de e-leverancier niets te maken met de kWh die via de thuislaadpaal naar de accu van de EV gaan. Dat is een regeling tussen de werkgever en werknemer en dat verloopt dan ook nog eens volledig geautomatiseerd. En ja die infra bestaat al lang. Dat noemt gewoon een backoffice en de transactie gebeurt gewoon draadloos via 4G op basis van de MID kWh teller in de laadpaal. En aan het aantal kWh kan je gewoon de kWh prijs koppelen die werkgever en werknemer overeen gekomen zijn. Dat kan dus een forfaitaire prijs zijn zoals de boordtabellen van de VREG of de CREG (want dat is overwegend voordeliger voor de werknemer) of op basis van een variabel doorgegeven maand/periodiek wijzigende prijs. Dat laatste brengt voor alle partijen meer werk mee maar het kan technisch zonder enig probleem.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Wij moeten daar WEL loon voor inleveren.
Dit komt omdat dit in het verleden zo geregeld is als extra mogelijkheid om IT-volk aan te trekken.
Er zijn er ook die dat niet doen bij ons, maar natuurlijk een minderheid.
En ja, ik kan die terug inleveren op ieder einde van een leasetermin en dat loon terug bijkrijgen.
Bij hogere functies is dat inbegrepen en daar is ook geen enkele keuze in.

Maar met het mobiliteitsbudget willen ze dat op termijn wel volledig opentrekken en dat is wel een goede zet.
Fietsen kunnen we nu ook leasen, maar het zou interessanter zijn voor sommige collega's van een combi van fiets/trein/bus/wagen/wagenhuur/....
Er is 1 persoon die een kleine stadwagentje zou nemen en dan de rest van het budget met fiets en OV zou opvullen.

Het komt bij sommigen altijd maar zo over dat mensen met een salariswagen die altijd maar KRIJGEN.
Eveneens de laadpaal in mijn geval dus zelf te betalen, waar het bij velen de werkgever die betaald.
En die is nadien ook hun eigendom natuurlijk
In sommige gevallen staat dat een afbetalingsplan van een soort restwaarde in mochten ze de firma vroeger verlaten.
Bij een kennis is dat op 4 jaren.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dus als ik het goed begrijp ben je als werknemer in jouw firma altijd verplicht een salarisauto te nemen? Of je die nu zelf nodig hebt of niet maakt niet uit?
Uiteraard moet je als je voor een salarisauto kiest een deel van je bruto loon inleveren want de auto is een deel van het loon. Het zou er nog maar aan moeten ontbreken dat je bovenop het loon ook nog eens kosteloos een auto zou krijgen zonder iets van het brutoloon in te leveren.
Het punt is dat, als je privé toch een auto nodig hebt, je beter kiest voor een salarisauto en in ruil daarvoor een stuk van je loon in cash inlevert. Je houdt dan immers als werknemer meer over dan een hoger bruto loon en de auto zelf aan te kopen en te onderhouden. En een tank/laad kaart is al helemaal een feestje want je moet binnen het max. aantal km helemaal geen rekening meer houden (ook niet privé) voor de gemaakte gebruikskosten.
Wanneer je denkt dat je als werknemer daar nadeel aan doet laat je toch gewoon de salarisauto voor wat hij is. In de meeste bedrijven toch waar dat geen verplichting is.

Maar dan vraag ik me toch af waarom de cijfers aangeven dat het overgrote deel van de elektrische auto's in gebruik zijn als bedrijfs/salaris auto en niet via een privé aankoop.
Sol Invictus!
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 239 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 2 keer
Contacteer:

ivob schreef: 2 maanden geleden Maar dan vraag ik me toch af waarom de cijfers aangeven dat het overgrote deel van de elektrische auto's in gebruik zijn als bedrijfs/salaris auto en niet via een privé aankoop.
Iets met aankoopprijs? Sorry, maar ik wil geen duizenden euro's extra spenderen aan een voorwerp dat binnen de kortste keren véél van zijn waarde verliest en in de praktijk meer op de oprit staat te staan dan wat anders. En voor je over deelwagens begint: sorry, da's hier (nog) geen optie wegens onvoldoende aanbod in de buurt.
Computer(k)nul
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 2 maanden geleden Ik weet niet hoe het bij jou zit maar hier heeft de e-leverancier niets te maken met de kWh die via de thuislaadpaal naar de accu van de EV gaan. Dat is een regeling tussen de werkgever en werknemer en dat verloopt dan ook nog eens volledig geautomatiseerd. En ja die infra bestaat al lang. Dat noemt gewoon een backoffice en de transactie gebeurt gewoon draadloos via 4G op basis van de MID kWh teller in de laadpaal. En aan het aantal kWh kan je gewoon de kWh prijs koppelen die werkgever en werknemer overeen gekomen zijn. Dat kan dus een forfaitaire prijs zijn zoals de boordtabellen van de VREG of de CREG (want dat is overwegend voordeliger voor de werknemer) of op basis van een variabel doorgegeven maand/periodiek wijzigende prijs. Dat laatste brengt voor alle partijen meer werk mee maar het kan technisch zonder enig probleem.
Bij mij is dat net zo. Jij hebt het constant over de vergoeding tussen werkgever/leasing en jij als werknemer. Die wordt inderdaad berekend op basis van het echte extra verbruik van het laadpunt. Mijn punt gaat daar niet over. Mijn punt ging over het feit dat het zeer moeilijk te bepalen is hoeveel dat laadpunt mij echt extra kost qua elektriciteitsverbruik. En dan komen we dus weer op het punt dat dat verbruik dat het laadpunt meet, enkel doorgegeven wordt naar de backoffice van de exploitant en puur om automatisch te kunnen gaan refunden aan de eindgebruiker. Die metingen worden niet gebruikt door mijn leverancier om juister te kunnen factureren aan me. Zij blijven gewoon de jaar-meterstand gebruiken in combinatie met die profielen. Daarom dat ik dat fictief voorbeeld gaf met een EV halfweg het jaar krijgen, en dat je bij een dure eerste jaarhelft en goedkope tweede jaarhelft dus eigenlijk veel te veel gaat betalen (en meer dan dat je terugbetaald wordt), simpelweg omdat dat verbruik van je EV laden ook gewoon over heel het jaar uitgesmeerd wordt via die profielen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sinna schreef: 2 maanden geleden Iets met aankoopprijs? Sorry, maar ik wil geen duizenden euro's extra spenderen aan een voorwerp dat binnen de kortste keren véél van zijn waarde verliest en in de praktijk meer op de oprit staat te staan dan wat anders.
Mijn punt dus.
Via een salarisauto kan het blijkbaar dan wel.
Besluit: een salarisauto heeft veel meer voordelen dan kiezen voor een loon in cash + eigen auto aankopen.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

@meten
De aparte zekering/automaat in de zekeringkast waar de EV-laadpaal aan komt te hangen zal vergezeld zijn van een MID-gekeurde kWh meter.
Ik zie niet in waarom ik willens nillens blind zou willen blijven voor hoeveel er uit mijn installatie weggetapt wordt richting de EV.
De meter van Eltako kan ik vertrouwen, al de rest is prul waar ik geen controle over heb.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 2 maanden geleden Mijn punt gaat daar niet over. Mijn punt ging over het feit dat het zeer moeilijk te bepalen is hoeveel dat laadpunt mij echt extra kost qua elektriciteitsverbruik.
Nou dat zijn dan twee verschillende situaties.
Hier worden de gegevens van een laadsessie via de back office helemaal niet blind doorgegeven.
Ik kan perfect op het display van de MID teller van de laadpaal opvolgen hoeveel kWh iedere laadsessie verbruikt heeft en of dat overeenstemt met de gegevens in de software van de backoffice waarop de afrekening gebeurt. Gezien de afrekening telkens gebeurt onmiddellijk na het afsluiten van iedere laadsessie is het ook geen kunst om telkens op te volgen hoeveel hoger (of lager) de reële vergoeding is tov de kostprijs van de elektricteit op dat ogenblik.
Nogmaals, niets houdt je tegen om een MID kWh teller op de kring van de laadpaal aan te sluiten en, wanneer je het RLPON profiel niet goed vindt een energiecontract met een maandafrekening af te sluiten. Je hebt zelf alles in handen. Indien je wil toch.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Een maandafrekening kan nog niet want ik heb nog een analoge teller. Dus zelfs al heb ik mijn eigen MID meter, dan weet ik nog altijd niet wat elke kWh mij kost, want dat zal afhangen van mijn jaarverbruik in combinatie met het profiel.

Je riedeltje van alles zelf in handen te hebben, begint overigens ferm tegen te steken. In zowat elke discussie zit je posters terecht te wijzen omdat ze niet doen wat ze zelf ook zou kunnen doen, omdat jij nu eenmaal zowel de kennis (RLP0N moest ik toch even gaan googlen) als de energie (no pun intended) hebt om alles zelf in handen te nemen. Trouwens, het was niet dat ik mijn beklag deed over iets, enkel dat ik tot de vaststelling kwam dat er altijd een verschil zal zitten tussen de terugbetaling en wat het je werkelijk kost, en of je daar zelfs geen gebruik/misbruik kan van maken (in mijn geval is het antwoord: neen, omdat elke laadsessie qua kost eigenlijk over heel het jaar uitgesmeerd wordt).

Toegevoegd na 7 minuten 24 seconden:
heist_175 schreef: 2 maanden geleden @meten
De aparte zekering/automaat in de zekeringkast waar de EV-laadpaal aan komt te hangen zal vergezeld zijn van een MID-gekeurde kWh meter.
Ik zie niet in waarom ik willens nillens blind zou willen blijven voor hoeveel er uit mijn installatie weggetapt wordt richting de EV.
Je bedoelt dat dat bij jou een vereiste is ? Want wij krijgen een standaard Shell Recharge installatie, en volgens mij gebeurt de meting in de laadbox zelf. In mijn kast zit er enkel een 32A automaat en een Load Balancer die via een datakabel met de laadbox verbonden is. Die laatste is overigens proprietary, dus jammer genoeg niet mogelijk om die ook te gebruiken om zelf mijn verbruik op elk moment te kunnen aflezen.

Maar jij wantrouwt dus de meter die in de laadbox zit ? Ik vraag me af of dat sowieso niet gereglementeerd moet zijn zodat je toch redelijk mag vertrouwen op die ingebouwde meter. Ik ken alleszins niemand bij mijn collega's die dat verbruik niet vertrouwt en daarom zelf ook een meter op die aparte groep zet.

Mijn laadbox is overigens nog niet actief, dus ik weet nog niet wat er juist zichtbaar zal zijn voor mij en hoe (of hoe granulair). Online wel al mensen gevonden die hun Newmotion (=Shell Recharge) account kunnen integreren hebben met Home Assistant, maar het is nog maar de vraag of dat hier ook zal gaan, gezien eigenlijk Leaseplan de klant is, niet ikzelf.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik wijs je niet terecht.
Ik geef je alleen de info over de mogelijkheden wat kan en wat niet kan. Dit in tegenstelling tot het gebruik van eigen buikgevoel.
Wanneer je daar, om welke reden dan ook, geen gebruik van wil maken en je daarom benadeeld wil bijven voelen mij ook goed. Het is tenslotte jouw afrekening.
Maar eerst commentaar geven over de vermeende nadelen van de spreiding van een jaarafrekening op basis van profielen in verband met thuisladen om nadien als argument aan te halen dat je het eigenlijk nog moest gaan opzoeken hoe het precies werkt (en zelfs blijkbaar nog geen ervaring hebt met het effectief gebruik van een laadpaal) laat ik voor jouw rekening.
En dat je zelf de energie niet kan opbrengen om iets zelf in handen te nemen (maar er wel uren over kan posten) werkt ook alleen maar in jouw nadeel. :angel:
Maar ik begrijp de conclusie nu wel: het kan wel maar je wil er zelf de energie niet insteken (pun intended).

Ter info (je doet er zelf mee wat je wil) alleen een MID gecertificeerde meter is betrouwbaar en kan gebruikt worden voor een effectieve juiste afrekening. Measuring Instrument Directe is voor de officiële richting meetinstrumenten.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Voor alle duidelijkheid: ik voel me helemaal niet benadeeld. Integendeel zelfs, want ik zit momenteel nog op een goedkoop vast tarief, dus ik ga veel meer vergoed worden dan dat het mij kost. En ja, ook daar stel ik me vragen bij, maar bon, ik ga alleszins niet zeggen dat ze bij mij dan maar een lagere tarief dan van die CREG tabellen moeten gebruiken :p .

Trouwens, ik moet toch niet weten waar RLP0N voor staat, om te begrijpen hoe er profielen gebruikt worden om je jaarverbruik om te zetten naar individuele maandverbruiken om de eind-afrekening te kunnen maken...?

Toegevoegd na 4 minuten 57 seconden:
Tomby schreef: 2 maanden geleden Ik vraag me af of dat sowieso niet gereglementeerd moet zijn zodat je toch redelijk mag vertrouwen op die ingebouwde meter.
Om zelf op de vraag te antwoorden, eens snel opgezocht : https://shellrecharge.com/nl-be/solutio ... r-thuis-be
MID-gecertificeerde kWh-meter (voor nauwkeurige meting van het kWh-gebruik en precieze kostenberekening)
Nu ja, het is niet omdat de meter in de box gegarandeerd nauwkeurig is, dat de data die Shell dan zelf verwerkt geen fouten kan bevatten (bvb sessies die om een of ander technisch probleem niet of verkeerd meegeteld worden).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 2 maanden geleden Nu ja, het is niet omdat de meter in de box gegarandeerd nauwkeurig is, dat de data die Shell dan zelf verwerkt geen fouten kan bevatten (bvb sessies die om een of ander technisch probleem niet of verkeerd meegeteld worden).
Het is juist daarom dat je, net zoals bij iedere andere factuur, als ontvangende partij bij de afrekening zelf de gegeven controleert op hun juistheid.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 2 maanden geleden Het is juist daarom dat je, net zoals bij iedere andere factuur, als ontvangende partij bij de afrekening zelf de gegeven controleert op hun juistheid.
Alsof iedereen zijn eigen maatregelen neemt om alles te dubbelchecken : iOS/Android stats bekijken om te zien dat je telco niet teveel dataverbruik aanrekent, logboek bijhouden van al je telefoongesprekken om te zien of je telco geen minuten teveel aanrekent, van elk artikel in de supermarkt een foto nemen zodat je zeker bent dat het bedrag aangerekend op je rekening niet te hoog is... I mean, je moet ergens een grens trekken.

En ik dacht dat ik al overdreef met elke maandelijkse afrekening van mijn credit card te checken of het wel klopt met wat we uitgegeven/gekocht hebben :). Maar bon, we geraken serieus off-topic nu.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 420 keer
Recent bedankt: 13 keer

Tomby schreef: 2 maanden geledenEn ik dacht dat ik al overdreef met elke maandelijkse afrekening van mijn credit card te checken of het wel klopt met wat we uitgegeven/gekocht hebben :). Maar bon, we geraken serieus off-topic nu.
Wat is daar overdreven aan, het lijkt me de logica zelve.
-----------------------------------------------------------------------
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator

Tomby schreef: 2 maanden geleden
heist_175 schreef: 2 maanden geleden @meten
Je bedoelt dat dat bij jou een vereiste is ?
Dat zal bij mij een vereiste zijn, ja.
Net als dat ik eigenaar ben van de laadinfrastructuur en niemand anders.
Van de Eltako ben ik zeker, van al de rest niet. Wie weet wat voor foefelarij daar inzit...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 2 maanden geleden Alsof iedereen zijn eigen maatregelen neemt om alles te dubbelchecken :
Uiteraard doet niet iedereen dat altijd.
Daarom dat er ook zoveel altijd zitten te klagen en te zagen over vanalles en nog wat en dan maar als ultieme reden de schuld bij "een ander" gaan zoeken als het misloopt terwijl je zelf het beste geplaatst bent om alles wat je aanbelangt in de eerste plaats grondig zelf op te zoeken na te gaan en ernaar te handelen. Het is niet dat in 2023 het garen van informatie, het opvolgen en selecteren zo moelijk is. Het is nog nooit zo gemakkelijk geweest om op zeer korte tijd info te verzamelen over allen en nog wat. Je moet het alleen willen doen.
Moet dus niet. Maar kan wel.

En het is wel degelijk on topic dat, voor wie wil en daar energie wil insteken, kan nagaan hoeveel energie er bij elke laadbeurt via de thuislaadpaal richting EV gaat, welke kosten daar telkens aan verbonden zijn, of deze correct vergoed werden en op welke wijze het dan het voordeligst is om de EV te laden. Moet niet maar kan wel.
Aan ieder om na te gaan waar hun al dan niet energie willen aan spenderen. Maar dan wel de gevolgen van die keuzes als een volwassene leren dragen en niet afwentelen op de anderen.
Zelf zou ik niet diegene zijn die een Mij als Shell met de ogen dicht zou vertrouwen. Maar dat is dan idd weer off topic.
Sol Invictus!
Matt555
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 20 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zijdelingse info van noodzakelijke blusdeken ....lees bluszeil ....VTM had vanavond bij nieuws over Autosalon er een stuk reportage over ...prijs 700 a 1500 euro ,ook nodig speciaal masker tegen giftige dampen ook nodig , brandweer raad af dit zelf te proberen blussen .Want eens geblust ook nodig 24 uur afkoeling van gebluste batterij ...(ws. In bak water.. :roll: )
E.V rijders enjoy :lol:

Geen link voor VTM reportage te vinden , maar hier over nodige branddeken van ander :
https://topgear.nl/video/gigantische-bl ... he-auto-s/
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 52 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zijn hier mensen met een elektrische bedrijfs/salariswagen? Hoe gaat de werkgever om met het capaciteitstarief? Staat er een vergoeding tegenover? Of wordt dit verondersteld inbegrepen te zijn in de forfaitaire kwh-prijs die vergoed wordt?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ja, maak al jaren gebruik van een EV salarisauto met laadkaart en thuislaadpaal met vergoeding.
Ik neem aan dat je het in je vraag specifiek hebt over thuisladen? Want elders laden is gewoon aan de kWh-prijs gevraagd door de eigenaar van de paal (of de prijs die de werkgever daarvoor overeengekomen is maar dat maakt mij als gebruiker uiteraard niets uit).

Wat betreft het thuisladen: het nettarief dat vervat zit in de kWh prijs zit nog steeds in de vergoeding inbegrepen.
Het capaciteitstarief op vermogen is toch voor iedereen, dus ook voor de woning, steeds het minimale forfait van 2,5 kW.
Gezien thuis laden dus geen negatieve impact heeft op het piektarief berekend op germogen en de kWh vergoeding nog altijd hoger is dan de prijs van de e-leverancer hier geen incentive om een bijkomnde vergoeding te vragen gezien er geen bijkomende kosten zijn.

Een andere situatie kan uiteraard om andere oplossingen vragen.
Sol Invictus!
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Zal eerder het geval zijn als je thuis gaat snelladen?
Hoe dat dit dan met de vergoeding zit, bij ons alvast geen idee van de collega’s.
Want die vraag is voor ons ook interessant.

Wat bij ons wel zo is, is dat het snelladen maar 30% mag zijn van het totaal laden kwamen we deze week te weten.
Als wij hier een tijdje overgaan, wordt het snelladen softwarematig afgezet voor de rest van het lopende jaar.
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 22 keer

ivob schreef: 2 maanden geleden
Wat betreft het thuisladen: het nettarief dat vervat zit in de kWh prijs zit nog steeds in de vergoeding inbegrepen.
Het capaciteitstarief op vermogen is toch voor iedereen, dus ook voor de woning, steeds het minimale forfait van 2,5 kW.
Je wil dus zeggen dat je (nog) een analoge meter hebt en dat je nooit meer (maar ook nooit minder) dan 2,5kW maandpiek zal aangerekend worden ?
Ongeacht welke pieken die EV effectief trekt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bij ons hadden ze (zowel Leaseplan als werkgever) nog geen duidelijk antwoord op (zoals op wel meer van de vragen die vanuit werknemerskant kwamen).
Nu, de vraag is ook wat de CREG gaat doen met hun boordtabel. Wij worden terugbetaald op basis van de gepubliceerde tarieven door de CREG, wat de gemiddelde consumenten-tarieven zijn all-in. Dus zal wat afhangen wat zijn als gemiddelde gaan nemen voor het capaciteitstarief nu.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

svermassen schreef: 2 maanden geleden Zal eerder het geval zijn als je thuis gaat snelladen?
Hoe dat dit dan met de vergoeding zit, bij ons alvast geen idee van de collega’s.
Want die vraag is voor ons ook interessant.

Wat bij ons wel zo is, is dat het snelladen maar 30% mag zijn van het totaal laden kwamen we deze week te weten.
Als wij hier een tijdje overgaan, wordt het snelladen softwarematig afgezet voor de rest van het lopende jaar.
Tja, is maar wat je snelladen noemt. Volgens mij kan niemand thuis snelladen want het is nog altijd AC gebaseerd.
Snelladen is, op een paar uitgefaseerde uitzonderingen na, DC (+50 Kw) en dat is aan huis nog altijd onbetaalbaar.

Snelladen 30% van het totaal laden? Dan heb je het toch over DC laden (en de kostprijs van super snelladen (+150 kW)?
Want ik kan me niet inbeelden wat het nadeel van de werkgever is als je thuis aan 4, 11 of 22 kW zou laden.

Toegevoegd na 8 minuten 39 seconden:
ahrand schreef: 2 maanden geleden Je wil dus zeggen dat je (nog) een analoge meter hebt en dat je nooit meer (maar ook nooit minder) dan 2,5kW maandpiek zal aangerekend worden ?
Ongeacht welke pieken die EV effectief trekt.
Nee, dat wil ik helemaal niet zeggen.
Ik heb al, op eigen aanvraag, geruime tijd een digitale meter voor elektriciteit.
Of ik minder dan 2,5 kW vermogen trek doet er voor de facturatie van het nettarief op vermogen (capaciteitstarief) helemaal niet toe want je krijgt nooit, ook al vraag je nul kW vermogen, een lager tarief. Digitaal noch analoog.
En hoger dan 2,5 kW doet er, wat betreft nettarief op vermogen, in mijn persoonlijk geval ook niet toe want ik val sowieso (juist omdat ik een digitale meter heb) ook onder de max. netfactuur per MWh. Of ik nu 2,5 kW gemiddelde maandpiek heb of 9,2 kW (max. voor monofase) maakt voor de capaciteitsfactuur dus niets uit. Want je kan, onder de huidige regeling, toch niet meer betalen dan de max. factuur en niet minder dan de forfaitaire min. factuur (wat nu 2,5 kW is). In de praktijk is, onafhankelijk van de gemiddelde maandpiek, de netfactuur dus altijd gelijk aan de forfaitaire factuur van 2,5 kW. Ook bij een digitale meter. Bij een analoge meter zou ze juist hoger kunnen zijn gezien het deel nettarief berekend per kWh daar hoger is dan bij een digitale meter en daar er in tegenstelling tot de berekening met een digitale meter GEEN max. factuur gehanteerd wordt voor het geheel van de nettarieven.

Toegevoegd na 7 minuten 59 seconden:
Tomby schreef: 2 maanden geleden Bij ons hadden ze (zowel Leaseplan als werkgever) nog geen duidelijk antwoord op (zoals op wel meer van de vragen die vanuit werknemerskant kwamen).
Nu, de vraag is ook wat de CREG gaat doen met hun boordtabel. Wij worden terugbetaald op basis van de gepubliceerde tarieven door de CREG, wat de gemiddelde consumenten-tarieven zijn all-in. Dus zal wat afhangen wat zijn als gemiddelde gaan nemen voor het capaciteitstarief nu.
Volgens mij rekent de CREG met een gemiddelde prijs per kWh. Niet gebaseerd op individueel vermogen. Het aandeel nettarief dat geheven wordt op iedere kWh vanaf 2023 is voor een DM ongeveer 6 c€/kWh lager dan de jaren ervoor en voor een AM een 2 c€/kWh lager.
De gemiddelde prijs zal dus hoogstwaarschijnlijk nog altijd deze per kWh zijn (en dus wat betreft het deel buiten de stroomcomponent (= bijdragen + heffingen + netkosten) lager dan in 2022. Gezien het deel betekend op capaciteit een individueel verhaal geworden is (en voor DM en AM al verschillend is) kunnen ze dat deel er moeilijk gaan bijrekenen want dan wordt het helemaal onoverzichtelijk (zoniet gaan er sommige gebruikers veel nadeel doen en andere weer veel voordeel bij eenzelfde tariefgemiddelde).
De "all in" tarieven van de CREG zullen dus naast de stroomcomponent, bijdragen, heffingen alleen nog de netheffingen geheven per kWh kunnen bevatten en niet meer het deel berekend op capaciteit.
Kijk ook naar bv. Ecopower welke vanaf 1/1/23 geen all in prijs meer hanteren wegens onmogelijk geworden door de andere berekening van de nettarieven.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 2 maanden geleden Ik neem er wel kennis van dat jij blijkbaar voor een werkgever werkt die je "verplicht" een laadpaal aan te kopen. Tijd om van werkgever te veranderen. :-D
Ik werk voor een vrij groot bedrijf en ook wij moeten onze laadpaal zelf aanschaffen (of aankopen via het bedrijf)... al heb ik de indruk dat we bij een minderheid behoren. Of we verplicht zijn is een beetje vaag... je kan in principe ook op kantoor laden of onderweg (niet snelladen) maar men lijkt toch aan te moedigen om dit thuis te doen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 420 keer
Recent bedankt: 13 keer

Toch blijven er serieuze problemen want de autoverkoop gaat zeer slecht. Zonder het mondiaal unieke systeem van bedrijfs- en salariswagens zag het er waarschijnlijk nog veel erger uit.
Bovendien lijkt de private bezitter nog altijd lauw te reageren op auto’s met een stekker. Amper 10.000 particulier aangekochte auto’s hadden er één.
-----------------------------------------------------------------------
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 2 maanden geleden Toch blijven er serieuze problemen want de autoverkoop gaat zeer slecht.
Tesla heeft dan ook serieus z'n prijzen laten dalen... de vraag is of anderen gaan volgen.
Dizzy schreef: 2 maanden geledenZonder het mondiaal unieke systeem van bedrijfs- en salariswagens zag het er waarschijnlijk nog veel erger uit.
Sommigen stellen wel eens dat het enkel voor de betere werknemer is maar het systeem zorgt houdt natuurlijk ook een hele industrie mee in leven.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Het probleem is dat de "bedrijfswagen" verplicht naar elektrisch moet.
Dit door de fiscaliteit natuurlijk.
Slim gezien van de regering.
En dat gaat chaos geven de komende jaren.
Dus gaan de prijzen ook kunstmatig hoog blijven.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 157 keer
Bedankt: 222 keer

DarkV schreef: 2 maanden geleden Sommigen stellen wel eens dat het enkel voor de betere werknemer is
Geen idee waar je het haalt dat een salaris wagen gebruiker plots een betere werknemer zou zijn.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Dat is dus niet zo, dit is een onderdeel van het loon omdat het voor de werkgever interessanter is.
Niet moeilijk dat er op enkele jaren 11%, dacht ik, salariswagens bijgekomen zijn.
Als de overheid teveel belastingen heft, zoeken werkgevers naar mogelijkheden natuurlijk.

Een van de gevolgen is nu dat het belasten van de tankkaart/laadpas op tafel ligt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

svermassen schreef: 2 maanden geleden Dat is dus niet zo, dit is een onderdeel van het loon omdat het voor de werkgever interessanter is.
Voor de werknemer die sowieso een auto nodig heeft uiteraard ook.
Wat dit met de "betere werknemers" te maken heeft begrijp ik ook niet. Zal eerder met de policy van ieder bedrijf te maken hebben dan met de "betere werknemer".

Toegevoegd na 11 minuten 19 seconden:
svermassen schreef: 2 maanden geleden Een van de gevolgen is nu dat het belasten van de tankkaart/laadpas op tafel ligt.
Goed idee om de misbruiken met de tankkaart/laadpas eindelijk eens aan te pakken.
Sol Invictus!
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 2 maanden geleden
svermassen schreef: 2 maanden geleden Een van de gevolgen is nu dat het belasten van de tankkaart/laadpas op tafel ligt.
Goed idee om de misbruiken met de tankkaart/laadpas eindelijk eens aan te pakken.
Ik rij MINDER met de salariswagen dan dat ik vroeger met mijn eigen wagen deed.
Die die daar hopen kilometers mee doen privé, tot daarentoe nog.
Zo hebben wij ook collega's, 2x per maand een tripje naar Spanje en zo :nono:
De salariswagen vervangt ook de privéwagen.
Dus ja, dan is em nodig natuurlijk.
Laatst gewijzigd door svermassen 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”