Aan de EV rijders ...

krisken
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kriskenbe
Bedankt: 909 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1774 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor krisken » 6 dagen 12 uur 7 minuten geleden (16 Mar 2019, 23:41)

R2D2 schreef:@krisken
en
Een fijne uitstap is dus mogelijk, maar je moet er dan wel je maaltijden bijtellen. Ik denk dat ik toch wel wat kilo's zou bijkomen als ik met een EV zou rijden. En die Ikea-ballekes zijn lekker voor één keer, maar op den duur... :-D

Maar ik vraag mij af waarom die verschillende laadpassen nodig zijn? Waarom zijn die netwerken niet open en betaalbaar met je CC of contactless ? Is dat om dat die markt nog niet matuur is ? (zoals destijds Bancontact en Mr. Cash).

Bij mijn weten eet iedereen wel eens? Je kan evengoed je auto aan een laadpaal koppelen en je boterhammetjes opeten die je thuis hebt klaargemaakt? Ja, wij hebben het ons makkelijk gemaakt en het ene aan het andere gekoppeld, maar je hoeft niet persé naar de Ikea te gaan om te gaan eten. Had ik een nieuwe generatie laadkaart gekregen van Zencar (een kleine vergissing van hun kant uit) dan kon ik ook andere laadpalen gebruiken. Het is gewoon tja jammer dat dit toen niet het geval was en we ons dus even moesten behelpen.

Tja waarom zijn diverse laadpassen nodig? Beetje zoals waarom kan ik met mijn Q8 tankkaart niet tanken bij Total of Esso hé. Er zijn tankkaarten die je toegang geven tot een bepaald merk, en er zijn tankkaarten die je toegang geven tot een bepaald netwerk en diverse merken.

Zo is België inmiddels bezaaid met Allego laadpalen, maar kan je van Allego zelf geen laadpas vinden. Andersom kan je een laadpas nemen van Chargemap, maar heeft Chargemap geen enkele laadpaal in België.

Als ik kijk naar de laadpalen bij mij in de buurt en de laadpassen dan kan je inmiddels wel stellen dat de meeste (laat ons zeggen 80 a 90%) van de laadpassen wel werken met elke laadpaal. Voor chargemap kan je dit bijvoorbeeld hier bekijken : https://support.chargemap.com/l/en/arti ... article-en.

Het enige dat wel een raadsel is, is de kostprijs van het laden aan een bepaalde paal : daar blijkt de kost per kaart nog wel ns te verschillen. Geen gigantische bedragen maar in de vorm van een paar centen met kWh.

@blaatpraat : op het eerste zicht werkt die kaart van Luminus alvast niet samen met Bluecorner, EVbox, Mobility+, en Dats24 :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië + Billi (2x 100/30Mbps profiel)
Telefonie = WeePee + Speakup + Billi + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Bhaalu + Netflix + Orange
Netwerk = Mikrotik & UBNT powered

Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 121 keer
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer

Berichtdoor Ramaht » 6 dagen 4 uur 4 minuten geleden (17 Mar 2019, 07:43)

Maar waarom idd niet via BC of CC?
Zo een tankkaart waar je over spreekt is om bepaalde kortingen te hebben...

Dat van die verschillende tarieven is ook een beetje zwans.
Zo een laadpaal moet onder dezelfde regelgeving vallen als brandstof, vastgelegd maximumtarief en tarief moet duidelijk geafficheerd worden.

Dat van al die kaarten en telkens te moeten zoeken wat het tarief is, dat is al een reden om het niet te doen.
Heb nu ook tankkaart via shell of Esso, is soms ook vloeken en doen.
Maar euhm, wat buiten BE met die tankpassen?

Om de langparkeerders aan te pakken mogen ze er dan wel een Parkeerskost per uur aan binden. Want als er uren aan een stuk een auto staat die al lang opgeladen is, dan rendeert dat ook niet natuurlijk...

Verder, qua laadpalen database, dit is aan de overheid. Zij moeten een platform hebben waarin alle publieke laadpalen opgenomen worden en waar door de leveranciers de status ook bijgehouden wordt.
Of Eandis, betalen we ook genoeg aan.

bruma
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 61 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Berichtdoor bruma » 6 dagen 3 uur 56 minuten geleden (17 Mar 2019, 07:51)

Maar waarom idd niet via BC of CC?

Omdat dan vermoedelijk in elke paal een betaalautomaat moet zitten met de nodige kosten voor de automaat en het continue on-line zijn. Vandaar dat sommige 'merken' én een app én een RFID hebben. Bij deze laatste kan je 'tanke n' ook al is de paal offline.

krisken
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor krisken » 5 dagen 23 uur 37 minuten geleden (17 Mar 2019, 12:11)

Ramaht schreef:Maar waarom idd niet via BC of CC?
Zo een tankkaart waar je over spreekt is om bepaalde kortingen te hebben...

Dat van die verschillende tarieven is ook een beetje zwans.
Zo een laadpaal moet onder dezelfde regelgeving vallen als brandstof, vastgelegd maximumtarief en tarief moet duidelijk geafficheerd worden.

Dat van al die kaarten en telkens te moeten zoeken wat het tarief is, dat is al een reden om het niet te doen.
Heb nu ook tankkaart via shell of Esso, is soms ook vloeken en doen.
Maar euhm, wat buiten BE met die tankpassen?

Om de langparkeerders aan te pakken mogen ze er dan wel een Parkeerskost per uur aan binden. Want als er uren aan een stuk een auto staat die al lang opgeladen is, dan rendeert dat ook niet natuurlijk...

Verder, qua laadpalen database, dit is aan de overheid. Zij moeten een platform hebben waarin alle publieke laadpalen opgenomen worden en waar door de leveranciers de status ook bijgehouden wordt.
Of Eandis, betalen we ook genoeg aan.

1. Dat van verschillende tarieven is eigenlijk volledig terecht. Het is een overeenkomst tussen de firma die de laadpaal heeft gezet en de firma die de kaart uitgeeft. En dan is het een kwestie van het onderhandelen van de juiste tarieven. Het lijkt mij logisch dat je met een laadpas en een laadpaal van dezelfde firma goedkoper zal landen dan als je aan die laadpaal een kaart van een concurrent gebruikt. Tarieven staan duidelijk op de diverse apps van de diverse aanbieders, alsook (meestal) of de laadpaal in gebruik is of niet.
2. Die laadkaarten kan je prima gebruiken buiten europa
3. Die parkeerkost is er ook bij sommige laadpassen : hangt alleen een beetje af van de firma hoe je ze moet interpreteren. Bij de ene is dat na 5 minuten x euro per bepaalde tijdseenheid, bij de andere na een kwartier.
4. Een platform met alle publieke laadpalen is exact wat men in de UK aan het doen is en welke op zich niet slecht is. Ben ik ook voorstander van.

Om je een idee te geven over waar je een bepaalde laadkaart kan gebruiken : download eens een paar apps (ik heb de namen hier al vernoemd) en je kan meteen zien waar je met een bepaalde kaart kan laden en waar niet.

Bancontact en creditcard : ik hoop dat dit er nooit komt, of de palen zouden plots wel eens duurder uitkomen. Elke paal heeft volgens mij wel een of andere vorm van internetverbinding (3G/4G vermoedelijk) want van vele palen kan je zien of deze momenteel in gebruik zijn of niet. Ook als je de RFID kaart gebruikt moet hij via die verbinding weten of die kaart geldig is, en aan wie hij de stroom moet factureren. Echter overal een BC/CC kaartlezer monteren is gewoon absurd (bvb in Wetteren zijn er al meer laadpalen dan tankstations) en zou de kosten alleen maar omhoog drijven. Zoals bruma reeds zei : er zijn tal van mogelijkheden :
- via de app : je start en stopt het laden van je wagen via een applicatie
- via een rfid (of NFC) kaart of badge
- via een SMS bericht start en stop je het laden (ev-point doet dit bijvoorbeeld)
- via de app van het bedrijf in combinatie met NFC van je smartphone
- via een telefoonnummer waar de operator zelf kan verifiëren dat jij het bent en zo het laden kan starten of stoppen

bruma
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor bruma » 5 dagen 23 uur 7 minuten geleden (17 Mar 2019, 12:41)

Je hebt nog meer actoren dan de vermelde, onderhoudsdienst, stroomleveranciers in het meervoud. Immers elke laadpassen kan zijn stroomleverancier gebruiken.
Meestal zijn RFID kaarten lokaal gekend indien ik me baseer op YouTube ladingen waar de paal voor andere betaalmiddelen offline is.

krisken
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor krisken » 5 dagen 23 uur 1 minuut geleden (17 Mar 2019, 12:47)

Ah maar dit is dan bij een laadpaal welke geïnstalleerd is bij jou thuis. Deze heeft inderdaad geen internetconnectie nodig dan, en middels je RFID kaart kan jij je identificeren aan dergelijke paal en krijg jij alleen (of een beperkt aantal mensen) toegang tot deze paal en anderen (derde partijen) dan weer niet.

Bij een publieke laadpaal moet er altijd een verificatieproces zijn (online). Het is onmogelijk dat RFID kaarten lokaal gekend zijn bij die paal, want als vandaag mijn RFID kaart op zwart word gezet omdat ik mijn facturen niet betaal zou ik aan deze paal wel nog kunnen laden. Of als ik vandaag een nieuwe kaart aanvraag kan ik aan die paal niet laden (want hij heeft geen up to date database van alle geldige kaarten).

bruma
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor bruma » 5 dagen 22 uur 32 minuten geleden (17 Mar 2019, 13:15)

Wat je in je laatste aline zet is wat die mensen op YouTube vaststellen.
Ze tonen hoe ze niet met de app kunnen laden, hoe de laadpaal offline is en hoe ze met hun RFID WEL kunnen laden.
Om de database van de RFID's up to date te houden moeten ze enkel de wijzigingen doorsturen, wat eerder beperkt is. Voor nieuwe kaarten is het zelfs zo dat ze zelfs nog een poos na aflevering niet op elke paal met online verificatie al actief is. Immers de roaming partner die beheert de RFID nummers.
En dat je nog niet kan laden, daar liggen ze niet wakker van.
En dat er nog een aan het laden is, kan zelfs gebeuren terwijl ze uw kaart op dat ogenblik blokkeren liggen ze ook niet wakker van, die paar € dat een laadbeurt voor hen kost (ten opzichte van een 100% tijdsgebonden moment kostenstructuur, of moet er ook nog een back-up lijn met maandelijkse kosten onderhouden worden)

En als je naar je afrekening kijkt dan zie je dat ze lang achterhuppelen met vermelding van laadbeurt, misschien om dat de palen dook die info lokaal bijhouden en gepold worden.

krisken
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor krisken » 5 dagen 22 uur 46 seconden geleden (17 Mar 2019, 13:47)

Maar hoe tonen ze dan realtime (of bijna realtime) de status van de laadpalen als al dan niet bezet?

Liko
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 2 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor Liko » 5 dagen 21 uur 49 minuten geleden (17 Mar 2019, 13:59)

Het is te hopen dat er een wettelijke verplichting komt in verband met het openstellen van die laadpalen met gebruik van een normaal betaalmiddel

Beeld u in dat je voor elk tankstation een lidmaatschapkaart zou nodig hebben om er te kunnen tanken... :bang:

krisken
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor krisken » 5 dagen 21 uur 32 minuten geleden (17 Mar 2019, 14:16)

En een bankkaart is geen lidmaatschapskaart van een bepaalde bank?
Het is niet meer dan logisch dat het gevolg van elke laadpaal uitrusten met een BC/CC kaartlezer er alleen maar voor zal zorgen dat je op het eind van de rit meer zal betalen. Een RFID/NFC lezer kost tegenwoordig maar een paar euro's meer. Een kaartlezer met bijhorend abonnement en heel de rimram een pak meer! Vooruitgang is niet persé iets waar je moet op tegen zijn. Maar vele mensen hebben duidelijk schrik van evolutie en vooruitgang.

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 291 keer
Uitgedeelde bedankjes: 315 keer

Berichtdoor MClaeys » 5 dagen 21 uur 4 minuten geleden (17 Mar 2019, 14:44)

krisken schreef:Vooruitgang is niet persé iets waar je moet op tegen zijn.

Wat is de vooruitgang aan 7 kaarten en 12 apps nodig hebben om overalte kunnen laden?
Dat moet toch beter kunnen.
En een bank is een lidmaatschap inderdaad, maar tanken via ING, Belfius of KBC geeft geen cent verschil natuurlijk.
Xbox Live: MClaeys

Goztow
Administrator
Administrator
Bedankt: 686 keer
Recent bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1171 keer

Berichtdoor Goztow » 5 dagen 21 uur 7 seconden geleden (17 Mar 2019, 14:48)

Het is typisch voor nieuwe technologie. Kijk naar payconiq, bancontact en zo. Zijn nu al aan het fusioneren. Dat komt ook wel met laadpalen maar liever vroeg dan laat.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Overstappen van vaste lijn naar voip? Lees hier hoe
Afbeelding Waze user

Liko
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor Liko » 5 dagen 20 uur 51 minuten geleden (17 Mar 2019, 14:56)

Vooruitgang door u te moeten bezig houden met een overbodige fractionering van pseudo betaalmiddelen? :eek:

Ikzelf rij al langere tijd met een tesla en heb zelfs een week met een toyota mirai gereden... dus van schrik voor evolutie kan je me toch moeilijk beschuldigen.
Laden doe ik thuis of op het werk, voor de langere afstanden of meerdaagse reizen voorzie ik een wagen op diesel of benzine.

En... over die bankkaart:
dat lidmaatschap heeft quasi iedereen al op zak en niet één handelaar die er aan zou denken om een kaart te weigeren omdat je niet van bank x of y lid bent

krisken
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor krisken » 5 dagen 20 uur 34 minuten geleden (17 Mar 2019, 15:14)

Je moet niet persé 7 kaarten en 12 apps nodig hebben. Er zijn ook mensen genoeg die enkel op Dats24 of enkel op Total vertrouwen om bij te tanken. En dat is bij EV rijden identiek hetzelfde : neem je alleen een kaart van pakweg Bluecorner dan kan je op alle palen van Bluecorner en het Bluecorner netwerk laden. Voor de meesten hier zou dit al genoeg zijn. Je kan gewoon bij zoveel laadpas aanbieders een gratis kaart aanvragen dat je het kan overwegen om het te doen in het geval dat die ene kaart die je hebt faalt.

Ik heb vroeger, via een werkgever, ook een tankkaart gehad. Total tankstations kan je overal vinden, maar plots werd deze vervangen door Q8. Een merk met toch een beduidend kleiner aantal tankstations in België. Dan moest ik ook plots een app installeren op de smartphone van het werk zodat ik kon zien waar het kortst gelegen Q8 tankstation was. Mocht diezelfde Q8 tankkaart ook werken bij Total (ook al is het aan een iets hogere prijs, of zonder de Q8 kortingen) dan zou ik alleen maar blij geweest zijn!

Dat is exact wat je nu kan : je hebt een Bluecorner laadkaart maar je kan evengoed lagen bij allego palen, ev-box palen, ev-point palen, ...

Bij tankkaarten is het toch identiek hetzelfde : betaal je met BC/CC/Cash dan betaal je de geafficheerde prijs. Betaal je met een tankkaart dan heb je veelal een bepaalde korting op de geafficheerde prijs (denk bvb aan de VAB tankkaart die ofwel bij Q8 ofwel bij Total geldig is, maar niet bij beiden tegelijk).

En bij mijn weten @MClaeys, is er nog altijd een bank die jou betaald om hun bankkaart zoveel mogelijk te gebruiken. Ben alleen de naam even kwijt. Tis één van de kleinere banken alla Beobank, Keytrade, Hello, ...

Wat ik zie gebeuren is een beetje wat Goztow omschrijft : Bluecorner is een bedrijf uit Antwerpen, EV-Point is een bedrijf uit Wetteren, Allego een bedrijf uit Nederland en Chargemap Pass een bedrijf uit Frankrijk. Elk bedrijf op zich zal wel blijven bestaan want ze hebben allemaal hun eigen "soort" cliënteel : Allego heeft geen eigen laadpas, maar zet overal op publieke plaatsen (parkings voornamelijk) hun laadpalen. Bluecorner vind je meer terug bij bedrijven, ev-point meer op parkings van sportzalen en gemeentelijke infrastructuur, Chargemap heeft geen enkele laadpaal, maar geeft je een pass die werkt op diverse palen.

Hoeveel handelszaken zijn er niet die vallen over de "soort" bankkaart? Ze aanvaarden wel BC, maar geen Visa of Mastercard. Nogmaals : Kies voor één laadkaart en je komt in de meeste gevallen wel toe. Zeker als je met een Tesla bolt en je ook de Superchargers en Tesla Destination Chargers kan gebruiken. Dan komt die laadkaart hooguit eens per jaar uit je portefeuille...

bruma
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor bruma » 5 dagen 16 uur 34 minuten geleden (17 Mar 2019, 19:14)

Het feit dat je meerdere kaarten of apps hebt moet je, denk ik, eerder zien als een combinatie tussen betaalkaart en promo/punten kaart. Met een Xtra kaart ga je ook enkel ik een Colruyt winkelen en betalen en niet is de AD of LIDL naast de deur. En ook al hebben ze maar 1 product de prijs is anders
Het enige verschil is dat er maar 1 supermarkt is en dat de prijs afhangt van je kaart

Terug naar “Energie”