Hoeveel geld hebben we al in De Lijn gestoken... en waar staan we dan nu ?Dizzy schreef:Hadden we al dat geld al jaren in een echt mobiliteitsbeleid gestoken, dan stonden we nu verder met OV en minder vaak stil.
Klimaat discussie (was: Elektriciteitsprijs door het dak)
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
- Elite Poster
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 09:47
- Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 1 keer
-
- Moderator
- Berichten: 15415
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Hij verwoordt wat sappiger en scherper wat ondertussen wel gemeengoed is bij mensen die niet primordiaal bezig zijn met de kleur van de lintjes.
Hoe kan je een betere dienstverlening verwachten aan de ene kant
en tegelijk aan de andere kant
- €150miljoen moet besparen
- zorgt voor een ongelijk speelveld: DeLijn krijgt de belastingverlaging van de taxshift niet, de concurrentie krijgt die wel (en de Walen ook - Vlaanderen eerst, maar niet als het over DeLijn en het OV gaat)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20170702_02953718
Bart DeWever heeft wel wat uit te leggen, maar niemand die hem ter verantwoording roept.
Om de (huidige maar vooral de) komende infrastructuurwerken in Antwerpen aan te kunnen, zonder dat de inwoners permanent stilstaan en de werkgevers hun personeel niet ter plaatse krijgen, rekent BDW op een "modal shift": minder auto en meer OV + fiets.
Tegelijkertijd maakt hij het DeLijn zo moeilijk mogelijk om nog relevant te blijven.
Hypocriet of schizofreen, je mag zelf kiezen
Hoe kan je een betere dienstverlening verwachten aan de ene kant
en tegelijk aan de andere kant
- €150miljoen moet besparen
- zorgt voor een ongelijk speelveld: DeLijn krijgt de belastingverlaging van de taxshift niet, de concurrentie krijgt die wel (en de Walen ook - Vlaanderen eerst, maar niet als het over DeLijn en het OV gaat)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20170702_02953718
Bart DeWever heeft wel wat uit te leggen, maar niemand die hem ter verantwoording roept.
Om de (huidige maar vooral de) komende infrastructuurwerken in Antwerpen aan te kunnen, zonder dat de inwoners permanent stilstaan en de werkgevers hun personeel niet ter plaatse krijgen, rekent BDW op een "modal shift": minder auto en meer OV + fiets.
Tegelijkertijd maakt hij het DeLijn zo moeilijk mogelijk om nog relevant te blijven.
Hypocriet of schizofreen, je mag zelf kiezen
-
- Elite Poster
- Berichten: 3443
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 09:02
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 78 keer
zoals 1 vd chauffeurs het ooit mooi verwoorde
voor elk chauffeur zijn er bij de lijn minstens 2 managers
het is bij elk overheidsbedrijf hetzelfde. bekijk de werking en daar zit veel geld
ander gelijkaardig voorbeeld. ik zal dit jaar 4 sociaal assistentes gezien hebben die allen een inschaling voor dezelfde mantelzorgpremie zijn komen maken.
4 man die krek hetzelfde doet. verplaatsingskosten, bureau uren betaald krijgen, zelfs de inkt voor de printer (alles het op papier) ... = een heel klein beetje geldverspilling volgens mij.
voor elk chauffeur zijn er bij de lijn minstens 2 managers
het is bij elk overheidsbedrijf hetzelfde. bekijk de werking en daar zit veel geld
ander gelijkaardig voorbeeld. ik zal dit jaar 4 sociaal assistentes gezien hebben die allen een inschaling voor dezelfde mantelzorgpremie zijn komen maken.
4 man die krek hetzelfde doet. verplaatsingskosten, bureau uren betaald krijgen, zelfs de inkt voor de printer (alles het op papier) ... = een heel klein beetje geldverspilling volgens mij.
Laatst gewijzigd door philippe_d 28 okt 2019, 12:10, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd (gaan we het nooit leren?)
Reden: fullquote verwijderd (gaan we het nooit leren?)
-
- Elite Poster
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:44
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 153 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Wat men steeds blijft vergeten is de wet van behoud van energie. Indien men er inderdaad in slaagt om alle benodigde elektriciteit uit windenergie te halen, wil dat ook zeggen dat de winden op zich aan kracht gaan verliezen. In welke mate is me niet duidelijk, evenmin wat de gevolgen zouden zijn. Maar aangezien de wind ook mede ons weer en klimaat bepaalt, zijn we dus opnieuw ons klimaat aan het beïnvloeden.R2D2 schreef:Wind power could meet entire world’s electricity needs 18 times over, says International Energy Agency
http://www.independent.co.uk/environmen ... 71086.html
Net zoals de zeespiegelstijging. Zou iemand zich al afgevraagd hebben wat de invloed van onze scheepvaart is op de zeespiegelstijging? Als je ziet welke tonnages er verscheept worden, heeft dit ook een invloed op zeespiegelstijging. Uitgemiddeld over deze gigantische oppervlakte is dat misschien verwaarloosbaar, geen idee. Maar als je in een bad dat tot de rand toe gevuld is een speelgoedbootje zet, zal er ook wat water over de rand lopen...
-
- Moderator
- Berichten: 15415
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Maar dan moet je niet op die sociaal assistentes vloeken, maar op de politici die de regels zo bouwen dat er 4 SA's nodig zijn om hetzelfde te doen.
De NVA roept dat leerkrachten teveel bezig zijn met papierwerk, maar het is diezelfde overheid (de NVA zit in de VL regering sinds 2004, bijkomend de VU ook nog eens 16 jaar sinds 1981) die dat papierwerk eist van alle leerkrachten. Zit dan toch niet op hun kap, maar verander de regels, processen en procedures.
@wind
We zouden dan 6% van de globale wind aftappen, vermoedelijk genoeg om hier en daar een lokaal effect te realiseren.
Daarom is de zon misschien wel handiger. We hebben toch al gebouwen staan. Nu doet de inslaande zon "niets", met zonnepanelen doet die inslaande zon nog iets.
We kunnen alle daken van de wereld vol ZP's leggen, maar daarmee hebben we de nachtelijke uren nog niet gedekt. Er moet dus ook iets zijn om windstille nachten door te komen.
@zeespiegelstijging
Er vaart ongeveer 2miljard tonnage rond, waarvan het overgrote merendeel boven water uitsteekt (draft lines
(https://stats.unctad.org/handbook/Marit ... Fleet.html)
Er is ongeveer 1'350'000'000 km³ water (https://oceanservice.noaa.gov/facts/oceanwater.html), daar voegen we misschien 200miljoen tonnage (200km³) aan toe (storage die onder water zit),
dat is 0,000014835%.
De NVA roept dat leerkrachten teveel bezig zijn met papierwerk, maar het is diezelfde overheid (de NVA zit in de VL regering sinds 2004, bijkomend de VU ook nog eens 16 jaar sinds 1981) die dat papierwerk eist van alle leerkrachten. Zit dan toch niet op hun kap, maar verander de regels, processen en procedures.
@wind
We zouden dan 6% van de globale wind aftappen, vermoedelijk genoeg om hier en daar een lokaal effect te realiseren.
Daarom is de zon misschien wel handiger. We hebben toch al gebouwen staan. Nu doet de inslaande zon "niets", met zonnepanelen doet die inslaande zon nog iets.
We kunnen alle daken van de wereld vol ZP's leggen, maar daarmee hebben we de nachtelijke uren nog niet gedekt. Er moet dus ook iets zijn om windstille nachten door te komen.
@zeespiegelstijging
Er vaart ongeveer 2miljard tonnage rond, waarvan het overgrote merendeel boven water uitsteekt (draft lines
(https://stats.unctad.org/handbook/Marit ... Fleet.html)
Er is ongeveer 1'350'000'000 km³ water (https://oceanservice.noaa.gov/facts/oceanwater.html), daar voegen we misschien 200miljoen tonnage (200km³) aan toe (storage die onder water zit),
dat is 0,000014835%.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5348
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 07:50
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 133 keer
Weet je niet alleen de politici zegt dat ze te eel met papierwerk bezig zijn de leerkrachten zelf geven het ook aan dat hun job niet meer uitdagend is en veel te veel tijd vergt vanwege het extra papierwerk.
-
- Moderator
- Berichten: 15415
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Vandaar dat ik de hypocrisie aankaart: politici maken de regels van de overheid, regels die (oa) leerkrachten moeten volgen.
Vervolgens vallen diezelfde politici de leerkrachten aan omdat ze te weinig met lesgeven bezig zijn. Verander dan de regels, maar zit niet te zagen op het (overheids)personeel dat de door u verzonnen (of goedgekeurde) regels volgt.
Vervolgens vallen diezelfde politici de leerkrachten aan omdat ze te weinig met lesgeven bezig zijn. Verander dan de regels, maar zit niet te zagen op het (overheids)personeel dat de door u verzonnen (of goedgekeurde) regels volgt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 09:47
- Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Nieuwe diesel even proper als elektrische wagen
De dieselmotoren van de nieuwste generatie zijn even milieuvriendelijk als elektrische auto’s. Tot die vaststelling komt Test Aankoop.
Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20191027_04687918 (betalend artikel)
De dieselmotoren van de nieuwste generatie zijn even milieuvriendelijk als elektrische auto’s. Tot die vaststelling komt Test Aankoop.
Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20191027_04687918 (betalend artikel)
-
- Moderator
- Berichten: 15415
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Toch wel 2 belangrijke kanttekeningen te maken, die ook in het artikel staan:
Als je de vergelijking oprekt naar batterijen, bandenslijtage etc, dan moet je dat voor alle types brandstof doen. Als de batterijconstructue, en -slijtage meegerekend wordt en het opwekken van elektriciteit, neem dan ook de productie van diesel mee. Die wordt gemaakt in dure en vervuilende frackinginstallaties.
Ik hoop dat er instellingen bezig zijn met een TCO-achtige analyse qua ecoscore tussen diesel, benzine etc: bouw van het voertuig, creatie/opwekken van de brandstof en verbranding ervan, recyclage batterijen, ...
En niet onbelangrijk:
Het zal eerder zijn dat de marges gekrompen zijn, wat een trendbreuk zou zijn met het verleden (zie hieronder): het aanscherpen van de standaard ging gepaard met het versoepelen van de marges.
(cijfers Autoweek2 2018, mg NOx/km)
Het is nog maar te bewijzen dat alle andere diesels die vanaf nu op de markt komen (of zijn) ook de 10/10 halen van de MercC...
De schaal gaat van 1 tot 10 en als je onder een bepaalde uitstootgrens zit, krijg je 10/10. De MercedesC (en niet de andere modellen die getest zijn) haalt dus mooi die 10/10, maar elektrisch stoot nog steeds minder uit.‘Mercedes toont voor het eerst aan dat een wagen op fossiele energie even goed kan presteren als een elektrische auto’, klinkt het. Dat klinkt nogal provocerend. Want de uitstoot mag dan minder zijn, hij is er nog steeds. Terwijl die bij elektrische wagens nul is. ‘Dat klopt’, zegt Steve Mestdagh van Test Aankoop. ‘Volgens de huidige werkwijze krijgt diesel de volle score voor de uitstootcomponent, als het onder de limieten van de Green NCAP-tests blijft. Uiteraard blijven elektrische wagens ook onder die limieten.’
Zo komt het dus dat diesels met een beetje uitstoot tien op tien krijgen, waardoor ze het op papier even goed doen als elektrische wagens die helemaal niets uitstoten. ‘Dat is de handicap van de huidige methode’, geeft Mestdagh toe.
Het gekke is dat mensen enkel spreken over bandenslijtage etc bij elektrische auto's, maar niet bij ICE's.Maar elektrische wagens gaan ook niet vrijuit, want zij hebben ook geen nuluitstoot, merkt Mark Pecqueur, docent autotechnologie, in het dossier op. ‘De uitstoot van fijnstof door slijtage van de remmen en de banden, vooral bij zwaardere elektrische wagens, en het afslijten van het wegdek, is in bepaalde gevallen groter dan wat uit de uitlaat van nieuwe dieselmotoren komt’, zegt hij. Bovendien veroorzaakt de productie van de batterijen, en de manier waarop de elektriciteit wordt opgewekt mogelijk ook uitstoot. ‘Dat moeten we ook in de tests opnemen.’
Als je de vergelijking oprekt naar batterijen, bandenslijtage etc, dan moet je dat voor alle types brandstof doen. Als de batterijconstructue, en -slijtage meegerekend wordt en het opwekken van elektriciteit, neem dan ook de productie van diesel mee. Die wordt gemaakt in dure en vervuilende frackinginstallaties.
Ik hoop dat er instellingen bezig zijn met een TCO-achtige analyse qua ecoscore tussen diesel, benzine etc: bouw van het voertuig, creatie/opwekken van de brandstof en verbranding ervan, recyclage batterijen, ...
En niet onbelangrijk:
Ik zie overigens geen enkel verschil tussen 6b, 6c, 6dTemp en 6d: https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... _standardsVolgens Mestdagh zijn de tests niet zozeer bedoeld om de nieuwe diesels met elektrische auto’s te vergelijken, maar wel om de nieuwe met de oude diesels te vergelijken.
Het zal eerder zijn dat de marges gekrompen zijn, wat een trendbreuk zou zijn met het verleden (zie hieronder): het aanscherpen van de standaard ging gepaard met het versoepelen van de marges.
(cijfers Autoweek2 2018, mg NOx/km)
Het is nog maar te bewijzen dat alle andere diesels die vanaf nu op de markt komen (of zijn) ook de 10/10 halen van de MercC...
-
- Elite Poster
- Berichten: 4100
- Lid geworden op: 18 feb 2008, 16:55
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 58 keer
Onderzoek naar waterstof lijkt ook wel op een goed spoor te zitten.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/10/30 ... ee-keer-z/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/10/30 ... ee-keer-z/
-
- Elite Poster
- Berichten: 3443
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 09:02
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 78 keer
en de politiek gebuikt dan als excuus de rechter en de rechters kijkt naar de wetgevende machtheist_175 schreef:Maar dan moet je niet op die sociaal assistentes vloeken,
en nog iemand kwijt naar de vakbond of de koepels. allemaal opzichzelf staande eilandjes die naast mekaar functioneren
ik vloek op het hele systeem en oa de geldverspilling. wie waarvoor verantwoordelijk is?
interesseert me minder zolang het maar veranderd en verbeterd
-
- Elite Poster
- Berichten: 1331
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 11:04
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 106 keer
Ja, the guardian heeft een (relatief oud) artikel daarover met grof geschatte cijfers over de CO2-uitstoot voor ICE vs BEV (productie + gebruik samengeteld): https://www.theguardian.com/football/ng ... ctric-carsheist_175 schreef:Ik hoop dat er instellingen bezig zijn met een TCO-achtige analyse qua ecoscore tussen diesel, benzine etc: bouw van het voertuig, creatie/opwekken van de brandstof en verbranding ervan, recyclage batterijen, ...
Daarnaast is er een vrij gedetailleerde TCO-test gedaan door ADAC ergens in augustus dit jaar, maar is helaas op verschillende punten aangehaald als onrechtmatig voordelig jegens de ICE en tegen de BEVs:
Dus qua CO2-uitstoot is een BEV significant beter dan een ICE.If we divide 1400 kg (the eGolf disadvantage) by 0.124 kg/km (the eGolf advantage) we would be break even with diesel after 11k km. NOT 219k km. That's 20x less!
For CNG it's 23k km. NOT more than 300k km. Still more than 10x less.
Dan, de steken die ADAC (bewust?) heeft laten vallen:
- CO2-kost voor constructie batterij 3x de gemiddelde huidige hoeveelheid geschat
- CO2-kost van elektriciteit in Duitsland wordt over levensduur van de BEV op gemiddeld 650g per kWh geschat, terwijl die kerel eerder aan 375g per kWh komt
- CO2-uitstoot van ICE-wagens, daarvoor wordt het (belachlijke) NEDC-getal genomen ipv de werkelijke uitstoot (cf. spritmonitor.de)
-
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 10:07
- Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
- Bedankt: 231 keer
De hele klimaatdiscussie wordt (bewust) herleidt naar mobiliteit en energie omdat dat heel zichtbaar is voor Jan Modaal en om die laatste nog eens goed zijn eindverantwoordelijkheid duidelijk te maken. Alleen, het is niet zo simpel en al zeker niet de eindverantwoordelijkheid van Jan Modaal.
Terwijl we hier liggen te lullen over al dan niet minder schadelijke auto's, draait er een hele industrie op een feedstock uit fossiele grondstoffen. Want dat wordt blijkbaar altijd vergeten. Het schuimrubber in de stoel van die (elektrische) wagen, of de koplampen of het dashboard worden nog altijd gemaakt uit, jawel, fossiele grondstoffen.
Willen we CO2 echt goed gaan benutten, zullen we dat in een circulair geheel moeten steken en de fossiele kraan dicht draaien. En draai of keer het zoveel je wil, duurzame waterstof is en blijft daar een cruciale factor in om tot de synthese te komen van koolwaterstoffen in plaats van ze uit de grond te halen en langs alle kanten oneer aan te doen.
Maar, om tot die transitie over te gaan zal er meer nodig zijn dan wat protesten, bezwaarschriften of zelfs rechtszaken. Want dat zijn middelen die het systeem ons toereikt maar die uiteindelijk op niets uitdraaien. Dat komt omdat er een selecte elite (en daar horen de politiekers niet bij voor alle duidelijkheid) de touwen in handen heeft en mee het systeem in stand houdt. Zolang dat blijft zal er niks, maar dan ook niks veranderen. Integendeel. Enige optie die dan nog over blijft is een regelrechte confrontatie met die elite en daaruit een systeemverandering. Maar die elite zal geweld gebruiken om dat met alle mogelijke middelen neer te slaan. Dat heeft ER al in een voorproefje aan den lijve mogen ondervinden.
Terwijl we hier liggen te lullen over al dan niet minder schadelijke auto's, draait er een hele industrie op een feedstock uit fossiele grondstoffen. Want dat wordt blijkbaar altijd vergeten. Het schuimrubber in de stoel van die (elektrische) wagen, of de koplampen of het dashboard worden nog altijd gemaakt uit, jawel, fossiele grondstoffen.
Willen we CO2 echt goed gaan benutten, zullen we dat in een circulair geheel moeten steken en de fossiele kraan dicht draaien. En draai of keer het zoveel je wil, duurzame waterstof is en blijft daar een cruciale factor in om tot de synthese te komen van koolwaterstoffen in plaats van ze uit de grond te halen en langs alle kanten oneer aan te doen.
Maar, om tot die transitie over te gaan zal er meer nodig zijn dan wat protesten, bezwaarschriften of zelfs rechtszaken. Want dat zijn middelen die het systeem ons toereikt maar die uiteindelijk op niets uitdraaien. Dat komt omdat er een selecte elite (en daar horen de politiekers niet bij voor alle duidelijkheid) de touwen in handen heeft en mee het systeem in stand houdt. Zolang dat blijft zal er niks, maar dan ook niks veranderen. Integendeel. Enige optie die dan nog over blijft is een regelrechte confrontatie met die elite en daaruit een systeemverandering. Maar die elite zal geweld gebruiken om dat met alle mogelijke middelen neer te slaan. Dat heeft ER al in een voorproefje aan den lijve mogen ondervinden.
-
- Moderator
- Berichten: 15415
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
In tijden van quotes en consternatie over subsidies en subsidieslurpers is dit wel een mooie, maar niemand zou verrast mogen zijn.heist_175 schreef:CDV/OVLD/MR die Synatom (het fonds waarmee de ontmanteling van kernenergie betaalt zou moeten worden, in een sproojeswereld) blijft uit de wind houden, ... .
DeTijd 12/11/2019
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 80969.html
Het beheer van het opgeslagen nucleaire afval is dringend aan herziening toe. Dat zegt de Commissie voor Nucleaire Voorzieningen in haar jaarverslag
Als kosten van de afbraak bij de maatschappij komen, zou ik dat toch subsidies durven noemen.Als de wet niet aangepast wordt, dreigen enorme kosten voor de ontmanteling van de kerncentrales en het beheer van het kernafval bij de bevolking terecht te komen, zegt de commissie.
Er blijft onzekerheid bestaan over de factuur van de kernuitstap in 2025 en over de capaciteit van de uitbater Electrabel om aan zijn verplichtingen te voldoen wat betreft de financiering van de ontmanteling van de centrales.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 09:48
- Locatie: Attenhoven (Landen)
- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 64 keer
Wie gaat die anders betalen? Overheid = bevolking. Engie? die rekenen het ook door.heist_175 schreef:Als de wet niet aangepast wordt, dreigen enorme kosten voor de ontmanteling van de kerncentrales en het beheer van het kernafval bij de bevolking terecht te komen, zegt de commissie.
De kost voor niet ontmantelen is ook voor de bevolking.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: 17 apr 2005, 00:18
- Uitgedeelde bedankjes: 323 keer
- Bedankt: 123 keer
Daarvoor heeft Engie de "nucleaire spaarpot", dat geld komt niet uit de lucht gevallen natuurlijk en wordt doorgerekend in de elektriciteitsprijs.tien schreef:Wie gaat die anders betalen? Overheid = bevolking. Engie? die rekenen het ook door.heist_175 schreef:Als de wet niet aangepast wordt, dreigen enorme kosten voor de ontmanteling van de kerncentrales en het beheer van het kernafval bij de bevolking terecht te komen, zegt de commissie.
De kost voor niet ontmantelen is ook voor de bevolking.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1116
- Lid geworden op: 19 okt 2016, 10:36
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 10 keer
https://www.standaard.be/cnt/nd228o3t?a ... 7E16EE79E1Gray schreef:Daarvoor heeft Engie de "nucleaire spaarpot", dat geld komt niet uit de lucht gevallen natuurlijk en wordt doorgerekend in de elektriciteitsprijs.tien schreef:Wie gaat die anders betalen? Overheid = bevolking. Engie? die rekenen het ook door.heist_175 schreef:Als de wet niet aangepast wordt, dreigen enorme kosten voor de ontmanteling van de kerncentrales en het beheer van het kernafval bij de bevolking terecht te komen, zegt de commissie.
De kost voor niet ontmantelen is ook voor de bevolking.
-
- Moderator
- Berichten: 15415
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Laten we beginnen met wie het zou moeten betalen. Dat is duidelijk Engie. Die rekenen dat dan elk jaar braafjes in hun prijzen in, prijzen die hun klanten betalen. Vragen ze te hoge prijzen, verliezen ze klanten.tien schreef: Wie gaat die anders betalen? Overheid = bevolking. Engie? die rekenen het ook door.
De kost voor niet ontmantelen is ook voor de bevolking.
En wie betaalt het vandaag of liever morgen, als de centrales toe moeten?
Niet Engie, want hun spaarpot is niet vol genoeg.
Zeker niet het management of de aandeelhouders, want die zijn al die jaren al langs de kassa gepasseerd.
Niet de klanten, want Engie kan niet retro-actief de prijs verhogen.
Maar wel de maatschappij: belastingen van u en ik. Dus ofwel verhogen we de belastingen om die kosten bijkomend te dekken. Ofwel verminderen we de dienstverlening aan de bevolking, om deze meerkosten zonder extra belastingen afgedekt te krijgen.
En dan zijn er slimmerikken die extra nucleaire centrales willen openen en tegelijk zogezegd tegen subsidies zijn?
Bij de bouw lukt het al niet zonder overheidsfondsen (kijk naar Finland, UK, Frankrijk) en bij de ontmanteling ook al niet.
Tijdens de productie van energie met kernstaven wordt afval geproduceerd, waar ook nog een GIGA factuur voor open staat.
Dus als er gezegd wordt dat kernenergie goedkoop is, gaat het er eigenlijk om dat zowat alle kosten naar de maatschappij geduwd kunnen worden en wat gefactureerd wordt aan klanten eigenlijk gewoon dient om de management- en aandeelhoudersvergoeding te bekostigen en de nieuwe brandstofstaven? Mooi businessmodel...
@nucleaire spaarpot
die spaarpot is bijlange niet voldoende om de kosten te dekken
Daarenboven wordt die ganse spaarpot uitgeleend aan Engie zelf én wordt die pot beheerd door Engie (volle dochter). Wie is hier wie aan het bedriegen?In die reserves zit voorlopig 11 miljard, betaald door de exploitant van de kerncentrales, Electrabel. Daarvan dient 5 miljard voor de ontmanteling van de kerncentrales, 6 miljard voor de berging van kernafval. Maar dat dreigt niet genoeg te zijn. Het Niras, dat verantwoordelijk is voor het beheer van het nucleaire afval, trok vorig jaar zijn schatting van de kosten voor de berging van alleen nog maar het gevaarlijkste kernafval op van 3 naar 10,7 miljard euro.
Het grootste probleem is dat de nucleaire provisies vandaag voor driekwart uitgeleend mogen worden aan Electrabel, de exploitant van de kerncentrales, zelf. Dat doet vragen rijzen wat er gebeurt als het elektriciteitsbedrijf in financiële moeilijkheden komt of de moederholding Engie Electrabel verkoopt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 7927
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 11:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 262 keer
- Bedankt: 533 keer
Euh???? Engie klanten verliezen??? Aan wie dan wel? Leveranciers uit het buitenland? Hoe kan je nu in hemelsnaam klanten verliezen als je in een land exclusieve leverancier bent van elektriciteit??? Iedereen hier neemt stroom af van Engie.heist_175 schreef:Laten we beginnen met wie het zou moeten betalen. Dat is duidelijk Engie. Die rekenen dat dan elk jaar braafjes in hun prijzen in, prijzen die hun klanten betalen. Vragen ze te hoge prijzen, verliezen ze klanten.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 1116
- Lid geworden op: 19 okt 2016, 10:36
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 10 keer
Ik heb geen contract met Engie.Jack Daniels schreef:Euh???? Engie klanten verliezen??? Aan wie dan wel? Leveranciers uit het buitenland? Hoe kan je nu in hemelsnaam klanten verliezen als je in een land exclusieve leverancier bent van elektriciteit??? Iedereen hier neemt stroom af van Engie.heist_175 schreef:Laten we beginnen met wie het zou moeten betalen. Dat is duidelijk Engie. Die rekenen dat dan elk jaar braafjes in hun prijzen in, prijzen die hun klanten betalen. Vragen ze te hoge prijzen, verliezen ze klanten.
Ik weet dat dit niet hoeft te betekenen dat er geen door Engie geproduceerde stroom door mijn leidingen stroomt
-
- Elite Poster
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 09:47
- Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Oh, volgens mij zijn er wel meer producenten in Belgie dan louter Engie… https://www.killmybill.be/nl/producenten-elektriciteit/Jack Daniels schreef:Hoe kan je nu in hemelsnaam klanten verliezen als je in een land exclusieve leverancier bent van elektriciteit??? Iedereen hier neemt stroom af van Engie.
-
- Moderator
- Berichten: 15415
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Engie is zowel producent als verkoper.Jack Daniels schreef:Euh???? Engie klanten verliezen??? Aan wie dan wel? Leveranciers uit het buitenland? Hoe kan je nu in hemelsnaam klanten verliezen als je in een land exclusieve leverancier bent van elektriciteit??? Iedereen hier neemt stroom af van Engie.heist_175 schreef:Laten we beginnen met wie het zou moeten betalen. Dat is duidelijk Engie. Die rekenen dat dan elk jaar braafjes in hun prijzen in, prijzen die hun klanten betalen. Vragen ze te hoge prijzen, verliezen ze klanten.
Als consument heb je een contract met een verkoper, niet met een producent. De Engie prijs wordt ook bepaald door de verkoper en niet (enkel) door de producent. Dat is de reden dat Ecopower de tarieven toch verhoogde toen de prijs van elektriciteit in België fors steeg toen de kerncentrales bijna allemaal down waren: de variabele kosten van Ecopower als producent verhoogden niet, maar als verkoper zagen ze wel een opportuniteit om meer winst te scoren.
Er zijn dus heel wat meer verkopers, waar je als consument dus een contract bij kan afsluiten, dan producenten in België.
Het klopt dat Engie een groot marktaandeel heeft als producent, maar geen monopolie.
Geen monopolie van Engie op energieproductie: ook Ecopower, RWE, ... produceren elektriciteit (meer info bij Febeg)
Geen monopolie van Engie op kernenergieproductie: EDF Luminus ook nog (zowel Doel als Tihange).
Geen monopolie van Engie op energiecontracten voor particulieren, controleer zelf maar bij de VREG wat een waslijst aan leveranciers er zijn.
En er is natuurlijk het buitenland: wind, waterkracht, zon, ... wordt massaal geïmporteerd als onze Belgische productie te duur is of eruit ligt (zoals vorig jaar).
Dus ja, er zijn heel wat alternatieven.
En nee, de bevolking moet niet opdraaien voor wat eigenlijk operationele kosten van een kerncentrale zijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8935
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 16:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 465 keer
- Recent bedankt: 5 keer
https://www.tijd.be/politiek-economie/i ... 83774.html
De steenkoolcentrales die China de laatste 18 maanden gebouwd heeft hebben alle inspanningen van de rest van de wereld om steenkoolcentrales in die periode te sluiten, teniet gedaan. Noot, hierbij wordt zelfs nog geen rekening gehouden met alle nieuwe centrales die China nog gaat bouwen, en dat zijn er heel wat.
China is ook van plan om de meest vervuilende oude steenkoolcentrales, die eerder gesloten waren, te heropenen.
Hoewel China de klimaattop van Parijs ondertekend heeft, lijkt het land zich helemaal niets van haar beloofde engagementen aan te trekken. Ze kunnen in ieder geval onmogelijk nagekomen worden op basis van de bouw van de nieuwe steenkoolcentrales en de heropening van oude centrales.
De steenkoolcentrales die China de laatste 18 maanden gebouwd heeft hebben alle inspanningen van de rest van de wereld om steenkoolcentrales in die periode te sluiten, teniet gedaan. Noot, hierbij wordt zelfs nog geen rekening gehouden met alle nieuwe centrales die China nog gaat bouwen, en dat zijn er heel wat.
China is ook van plan om de meest vervuilende oude steenkoolcentrales, die eerder gesloten waren, te heropenen.
Hoewel China de klimaattop van Parijs ondertekend heeft, lijkt het land zich helemaal niets van haar beloofde engagementen aan te trekken. Ze kunnen in ieder geval onmogelijk nagekomen worden op basis van de bouw van de nieuwe steenkoolcentrales en de heropening van oude centrales.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4100
- Lid geworden op: 18 feb 2008, 16:55
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 58 keer
Er word ook nog flink geinvesteerd in toepassingen van zonne energy.Men zou ook temp.kunnen bereiken van boven de 1000 Graden C.
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/w ... ~af7df006/
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/w ... ~af7df006/
-
- Moderator
- Berichten: 15415
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
https://www.standaard.be/cnt/dmf20191124_04735132CCatalyst schreef:https://www.tijd.be/politiek-economie/i ... 83774.html
De steenkoolcentrales die China de laatste 18 maanden gebouwd heeft hebben alle inspanningen van de rest van de wereld om steenkoolcentrales in die periode te sluiten, teniet gedaan. Noot, hierbij wordt zelfs nog geen rekening gehouden met alle nieuwe centrales die China nog gaat bouwen, en dat zijn er heel wat.
China bouwt evenveel steenkoolcentrales bij als er momenteel in heel Europa staan. Toch zakt de wereldwijde stroomproductie uit steenkool in een nooit gezien tempo.
Steenkool, niet langer het zwarte goud
Dat steenkool dit jaar afneemt, komt doordat meerdere landen centrales sluiten. De Amerikaanse president Donald Trump beloofde in 2016 een einde te maken aan de oorlog tegen steenkool, maar precies zijn land laat de grootste daling optekenen. Ook in Europa en Zuid-Korea loopt de productie sterk terug. In India tekent zich een ommezwaai af: voor het eerst in drie decennia zal de productie uit steenkool dit jaar dalen.
De voorbije jaren deed de toename van steenkool in China de daling wereldwijd teniet. Dat is dit jaar niet het geval, omdat de groei in de Chinese elektriciteitsvraag slechts 3 procent bedraagt. Dat is minder dan de helft van de jaarlijkse toename in 2017 en 2018. China kende dit jaar een sterke elektriciteitsproductie uit windmolens, kerncentrales en waterkracht. Daardoor draaiden de steenkoolcentrales op hun laagste pitje ooit. Gemiddeld wordt minder dan de helft van de capaciteit benut.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8935
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 16:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 465 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Hmmm. Dat er minder elektriciteit geproduceerd wordt uit steenkool, wil daarom nog niet zeggen dat er minder vervuiling is. Als een efficiënte centrale in de VS of de EU sluit, daalt de productie enorm, maar de vervuiling relatief slechts een beetje. Als China daarentegen een oude inefficiënte centrale heropent, zoals het artikel van DT aangeeft, stijgt de vervuiling enorm en de productie maar een beetje.
Wat iig niet te ontkennen is dat China slecht bezig is, ook inzake het klimaat. Het verder schrappen van "ontwikkelingshulp" en/of subsidies aan dat land is dan ook aangewezen, zelfs evt strategische wereldwijde tarieven voor invoer van Chinese producten die veel elektriciteit vereisen bij hun productie.
Wat iig niet te ontkennen is dat China slecht bezig is, ook inzake het klimaat. Het verder schrappen van "ontwikkelingshulp" en/of subsidies aan dat land is dan ook aangewezen, zelfs evt strategische wereldwijde tarieven voor invoer van Chinese producten die veel elektriciteit vereisen bij hun productie.
-
- Moderator
- Berichten: 15415
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Misschien kan Bloomberg een verhaaltje brengen over spionerende Chinese steenkoolcentrales?CCatalyst schreef:zelfs evt strategische wereldwijde tarieven voor invoer van Chinese producten die veel elektriciteit vereisen bij hun productie.
Of kan Trump claimen dat steenkool die in China opgefikt wordt een gevaar is voor de US economie?
Of is uw voorstel eerder in de richting van een carbontaks?
Daar kan ik alleen maar voorstander van zijn: de vervuiler betaalt.
-
- Moderator
- Berichten: 15415
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
CCatalyst schreef:Engie rekent erop dat twee kerncentrales openblijven tot 2045
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 03084.html
DeStandaard Opinie 08/01/2020 - Hoe kernenergie langzaam uitdooft - https://www.standaard.be/cnt/dmf20200107_04796079boulder schreef:Dat klinkt toch heel anders dan die roepers van Groen, en de roepers in de straat roepen.Heist_175 schreef:Als je over 10-20-50 jaar iets wil hebben, kan je er maar beter vroeg aan beginnen.
Vandaar dat ik het roepers noem, omdat ze veel roepen, maar geen berekeningen hebben van de gevolgen van hun voorstellen.
Eerst verkiezingen hee, Heist.Heist_175 schreef:Als DeWever in zijn econegationisme graag een nieuwe kerncentrale wil als vervanging van de huidige, zal hij toch ook beter niet te lang op zijn handen blijven zitten .
(DeStandaard 24/12/2019 - Drie kerncentrales minder in één maand - https://www.standaard.be/cnt/dmf20191224_04781458)Deze krant berichtte onlangs over de bijna gelijktijdige sluiting van drie kerncentrales in drie verschillende Europese landen (DS 24 december). De kosten van de opknapbeurten lagen te hoog om economisch nog zinvol te zijn. Ook in België voltrok zich de afgelopen maanden hetzelfde verhaal. Doel 1 en 2, onze twee kleinste kernreactoren, waren al eerder door uitbater Engie-Electrabel officieel opgegeven.
Na de aanstelling van Johnny Thijs als nieuwe topman bleek bovendien dat er ook geen vraag was naar een verlenging van Doel 3 en Tihange 2,‘de scheurtjesreactoren’. Om de reactorkuipen nog verder te gebruiken, waren extra onderzoeken en aangepaste brandstofstaven nodig, waarvan de kosten niet opwogen tegen de potentiële economische baten. Ten slotte werden op de laatste ministerraad van 2019 de nieuwe veiligheidseisen van Wenra, de Europese organisatie van nucleaire regulators, goedgekeurd. Die leggen een bommetje onder de rendabiliteit van Tihange 1. De vereiste bijkomende investeringen in deze centrale van de eerste generatie zullen zich waarschijnlijk niet terugverdienen.
Het afschakelen van de laatste kerncentrales is dus het politieke debat niet meer waard: het is economisch niet rendabel om ze nog veel langer open te houden.
Net zoals er geen nieuwe kerncentrales zullen bijkomen: zelfs los van de weerstand (MER etc), is een kerncentrale niet rendabel uit te baten. Zelfs als de uitbaters niet of maar een klein deeltje moeten opdraaien voor de opruimkosten.
Los van de realiteit, dat de 2 centrales wss langer gaan open blijven
merkt de auteur op dat voorstanders van kernenergie behoorlijk communistische schema's voorstellenDe nucleaire exploitanten zullen wellicht alleen nog de levensduur van Doel 4 en Tihange 3 willen verlengen na 2025. Stilaan lijkt daarvoor een draagvlak te zijn ontstaan bij alle politieke families, behalve één. Waarom ook niet. Deze twee reactoren vormen geen bedreiging voor de verdere uitbouw van hernieuwbare energie in België, lenigen de nood aan bijkomende centrales en houden Engie bij de les wat de nucleaire ontmanteling en opruiming betreft.
De gewijzigde marktomstandigheden hebben het verdienmodel van kernenergie onder druk gezet. Al lang afgeschreven centrales zoals de Belgische houden amper het hoofd boven water. Sla er maar eens de jaarrekeningen van Electrabel op na. Als je daar dan nog eens moet investeren in renovaties, is de rekening snel gemaakt.
In plaats van die tekortkomingen te erkennen en er oplossingen voor te zoeken, vinden voorstanders van kernenergie dat die vrije markt dan maar de schop op moet. Ze pleiten voor systemen zoals een capaciteitsmarkt of, recenter, een regulated asset base. Daarbij intervenieert de overheid in de vrije energiemarkt om de belangen van de investeerder te vrijwaren, en de risico’s op de belastingbetaler of energieverbruiker af te schuiven. Dit in naam van koolstofarme energie. Klinkt eerder als iets uit het repertorium van een ecodictatuur, niet?
De vraag is vooral of kernenergie de transitie naar een dynamisch, koolstofvrij energiesysteem bevordert of afremt. Is die radicale ommezwaai makkelijker te maken met een starre technologie die marktmodellen uit de tijd van de Koude Oorlog vereist? Of zijn we beter gebaat bij investeringen in flexibele technologieën met kortere afschrijfperiodes, die toelaten om sneller in te spelen op de snel wijzigende marktomstandigheden en die alle kansen aan technologische innovaties bieden? Innovaties die overigens ook uit de nucleaire sector kunnen komen, zoals kleine modulaire reactoren. Bestaande kernreactoren behouden als overgangsmaatregel kan nuttig zijn als het economisch zinvol is. Maar dogmatisch vasthouden aan concepten die de markt al lang opgegeven heeft, is dat niet. Als we echt duurzame oplossingen voor de klimaatproblematiek willen, dan zullen die marktgedreven moeten zijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 21:43
- Uitgedeelde bedankjes: 317 keer
- Bedankt: 291 keer
Tot ze een windmolen in "uw achtertuin" komen zetten zoals Colruyt hier gaat doen. Dan staat niemand er voor te springen (logisch als je slagschaduwfilmpjes bekijkt), al was het maar vanwege de waardevermindering van uw eigendom.R2D2 schreef:Wind power could meet entire world’s electricity needs 18 times over, says International Energy Agency
http://www.independent.co.uk/environmen ... 71086.html
Laatst een artikel gelezen dat de wieken van vele molens niet recyclebaar zijn, ook iets waar een oplossing voor moet komen, en op zee is ook nog niet ideaal. Maar we komen van ver, technologie gaat vooruit.
Het opwekken is ook vaak het probleem niet, wat er in komt moet er ook uit, dus opslag.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1116
- Lid geworden op: 19 okt 2016, 10:36
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 10 keer
Voor een andere electriciteitsfabriek (gas, kool, kernenergie,...) in zijn achtertuin staat toch ook weinigen te springen?MClaeys schreef:Tot ze een windmolen in "uw achtertuin" komen zetten zoals Colruyt hier gaat doen. Dan staat niemand er voor te springen.R2D2 schreef:Wind power could meet entire world’s electricity needs 18 times over, says International Energy Agency
http://www.independent.co.uk/environmen ... 71086.html
-
- Moderator
- Berichten: 15415
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Op 50m van mijn voortuin staat een werkende windmolenMClaeys schreef:Tot ze een windmolen in "uw achtertuin" komen zettenR2D2 schreef:Wind power could meet entire world’s electricity needs 18 times over, says International Energy Agency
http://www.independent.co.uk/environmen ... 71086.html
Geen last van NIMBY (en niet omdat het voortuin ipv achtertuin is) .
-
- Elite Poster
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 21:43
- Uitgedeelde bedankjes: 317 keer
- Bedankt: 291 keer
Klopt, maar dat is er geentje van 180m hoog. Heb je al in een ander topic aangehaald. Hier in de buurt staat er ook een in iemand zen hof voor eigen gebruik. Die geeft ook geen overlast al mocht het ook niet overal in zen hof staan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8935
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 16:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 465 keer
- Recent bedankt: 5 keer
We zitten momenteel in de kern van een hogedrukgebied met een stratus. Hoeveel hebben onze zonnepanelen en windmolens vandaag weer opgebracht
Beeld je eens in als die kerncentrales er niet waren vandaag. Afschakelingsplan in werking voor bepaalde wijken. En de overigen die niet afgeschakeld zijn betalen een extreem veel hogere factuur omwille van de importkosten. Een economische ramp zou het geweest zijn.
Een straat hier vlakbij heeft parkeermeters die uitsluitend op zonne-energie draaien. Geen enkele werkt daarvan nog momenteel . Je ziet wel bepaalde leds van de klokdisplay nog oplichten, maar je kan de tijd er niet uit maken; typisch symptoom van een batterij die te plat is om nog voldoende voltage af te leveren. Volgens een straatbewoner is dit blijkbaar "normaal" tijdens de kortste dagen van het jaar, zeker als het dan ook nog eens veel grijs is overdag.
Beeld je eens in als die kerncentrales er niet waren vandaag. Afschakelingsplan in werking voor bepaalde wijken. En de overigen die niet afgeschakeld zijn betalen een extreem veel hogere factuur omwille van de importkosten. Een economische ramp zou het geweest zijn.
Een straat hier vlakbij heeft parkeermeters die uitsluitend op zonne-energie draaien. Geen enkele werkt daarvan nog momenteel . Je ziet wel bepaalde leds van de klokdisplay nog oplichten, maar je kan de tijd er niet uit maken; typisch symptoom van een batterij die te plat is om nog voldoende voltage af te leveren. Volgens een straatbewoner is dit blijkbaar "normaal" tijdens de kortste dagen van het jaar, zeker als het dan ook nog eens veel grijs is overdag.
-
- Moderator
- Berichten: 15415
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Kan je zelf nagaan: https://apps.energiesparen.be/stroomvoorspellerCCatalyst schreef:Hoeveel hebben onze zonnepanelen en windmolens vandaag weer opgebracht
Beeld u dan in dat er de voorbije jaren een beleid zou gevoerd zijn om meer investeringen aan te moedigen, dan zouden we zelfs in deze omstandigheden een veelvoud van die energie gerealiseerd hebben.
We kunnen altijd uit het buitenland importeren (net zoals we onze overschotten ook aan het buitenland kwijtraken).
En er rest ons overigens nog enkele jaren om capaciteit te voorzien voor zulke scenario's: opslag, backup capaciteit, ...
Beeld je eens in dat we vandaag de energieprijs voor de komende 30-50 jaar vastleggen, net zoals de Soviets deded in een 5jaren plan. In het kernverhaal (cft Hinkley Point C) betekent dat dan verdubbeling van de huidige elektriciteitsprijs én gegarandeerde indexatie gedurende de looptijd (bouw + uitbating) van de centrale.Beeld je eens in als die kerncentrales er niet waren vandaag. Afschakelingsplan in werking voor bepaalde wijken. En de overigen die niet afgeschakeld zijn betalen een extreem veel hogere factuur omwille van de importkosten. Een economische ramp zou het geweest zijn.
Wat een economische ramp zou dat betekenen? Zowel voor particulieren als bedrijven!
-
- Elite Poster
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 09:48
- Locatie: Attenhoven (Landen)
- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 64 keer
Is niet enkel de produktiekant die moet aangepakt worden.
Niet enkel simpele dingen als licht uit doen als het niet nodig is ("led verbruikt toch niks") maar vrees dat we ook effectief minder gaan moeten rondrijden (ook electrisch). Ook zelf schuldig aan apparaten aan laten als die eigenlijk niet nodig zijn. PC start nu toch snel genoeg op dus kan eigenlijk meer volledig uit.
Heb één plek waar modems en ap (gaan) samen hangen. Hier zou het misschien interessant zijn zoals ergens anders op forum vermeld om alle adapters door één 12V voeding te vervangen. Maakt dit eigenlijk veel verschil uit in verllies?
Esthetisch zou wel al beteren vooral omdat apc blok nu niet bepaald handig is voor avm stijl adapters 4*12V, 3*2A en 1*1A dus niks extreem zwaar nodig (12V 7A = 85W max?) maar verwacht dat die 2A adapters ook wel overkill zijn... iemand goede bron voor betrouwbare voedingen?)
Niet enkel simpele dingen als licht uit doen als het niet nodig is ("led verbruikt toch niks") maar vrees dat we ook effectief minder gaan moeten rondrijden (ook electrisch). Ook zelf schuldig aan apparaten aan laten als die eigenlijk niet nodig zijn. PC start nu toch snel genoeg op dus kan eigenlijk meer volledig uit.
Heb één plek waar modems en ap (gaan) samen hangen. Hier zou het misschien interessant zijn zoals ergens anders op forum vermeld om alle adapters door één 12V voeding te vervangen. Maakt dit eigenlijk veel verschil uit in verllies?
Esthetisch zou wel al beteren vooral omdat apc blok nu niet bepaald handig is voor avm stijl adapters 4*12V, 3*2A en 1*1A dus niks extreem zwaar nodig (12V 7A = 85W max?) maar verwacht dat die 2A adapters ook wel overkill zijn... iemand goede bron voor betrouwbare voedingen?)
-
- Moderator
- Berichten: 15415
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 6 keer
In tegenstelling tot wat ik zou denken, daalt het elektriciteitsverbruik in België:tien schreef:Is niet enkel de produktiekant die moet aangepakt worden.
Niet enkel simpele dingen als licht uit doen als het niet nodig is ("led verbruikt toch niks") maar vrees dat we ook effectief minder gaan moeten rondrijden (ook electrisch).
DeStandaard Economie - België buigt stroomtekort om in overschot - https://www.standaard.be/cnt/dmf20200107_04796127
Tegelijk zette de dalende trend van het stroomverbruik in ons land zich door. In 2019 viel het verbruik terug tot het laagste peil sinds 2014. De inspanningen om de energie-efficiëntie te verbeteren, werpen hun vruchten af, vermoedt Vanhecke. Of die daling zich de komende jaren doorzet, valt af te wachten.
En dit "ondanks" elektriciteitsslurpers als warmtepompen en elektrisch rijden!