Geen batterij nodig

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 513 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 329 keer

Geen batterij nodig

Berichtdoor heist_175 » 10 Jan 2019, 19:42

Ik kwam recent 2 artikels tegen rond hetzelfde topic, waar er in het verleden (15-20 jaar geleden) enkel over het concept gepraat werd (door MS en Intel): toestellen die hun energie niet uit een batterij, maar uit de omgeving halen.

The Economist 03/01/2019 - Armed with a crystal ball - Masayoshi Son wants Arm’s blueprints to power all tech - The British company’s pre-eminent position in chip design helps him predict tech’s future
Eric Hennenhoefer, who runs Arm’s research division in Cambridge, says that the firm is working on designs for chips which can harvest the energy they need to run from the environment around them, instead of requiring some built-in power source. Why? When his team looked into the subject, they worked out that there is not enough lithium on the planet to build batteries for the trillions of computers with which Mr Son expects to paint the world in the coming decades. So if his vision is to come to pass, many processors would have to get by without batteries. This might be done by harvesting energy from motion or from low-level background radiation, concepts that for now exist only in academic circles.

DeStandaard 08/01/2019 - CES 2019 IN LAS VEGAS
Afbeelding
Matrix Powerwatch 2.

Hernieuwbaar horloge
Een smartwatch die al tegen de late namiddag snakt naar een stopcontact, wat is daar ‘smart’ aan? De Matrix Powerwatch 2 combineert wat u het meest waardeert aan een smart watch – eenvoudige meldingen van uw smartphone, een stappenteller en een gps – met de belangrijkste kwaliteit van uw oude horloge, namelijk dat hij altijd de tijd blijft aangeven. En dat speelt hij klaar met een combinatie van zonne-energie en lichaamswarmte, waardoor hij nooit moet pauzeren voor een laadbeurt.
Prijs: 199 dollar (zo’n 174 euro) als je voorbestelt via Indiegogo.

Is dit horloge de eerste concrete uitwerking van het concept/principe van energie uit de omgeving te halen? Of is het zever in pakskes
Indiegogo is toch crowdfunding? Dus het kan evengoed de betere scam zijn: geef ons uw geld en dan zijn we riebedebie.

Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 351 keer
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer

Re: Geen batterij nodig

Berichtdoor Splitter » 10 Jan 2019, 20:16

tgoh, ik vond het concept al aanspreken, maar of het haalbaar is?
maar als je dan kijkt hebben ze er al effectief te koop.

maar of er geen batterij inzit? iets moet toch de lading vasthouden, voor als er bv een piek is van de backlight ofzo?
in de powerwatch x zit in ieder geval wel een batterij in, maar je moet ze zogenaamd niet opladen want dat zou door lichaamswarmte gebeuren.
ooit zal hier iets nuttigs staan

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 513 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 329 keer

Berichtdoor heist_175 » 10 Jan 2019, 20:48

Je hebt gelijk, er zou wel een batterij in zitten.
Het topic had ik beter "geen oplader nodig" genoemd :).

Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 351 keer
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer

Berichtdoor Splitter » 10 Jan 2019, 21:18

ben benieuwd of dit zou kunnen evolueren naar andere devices, maar buiten een paar kleine iot zaken (denk dan aan gps trackers bij honden/katten enzo) lijkt het me niet schaalbaar.

ik bedoel... mijn gsm opladen met de zon of met lichaamswarmte terwijl die gewoon in mijn zak zit of binnen op de bureau ligt lijkt me nogal onwaarschijnlijk.
ooit zal hier iets nuttigs staan

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1994 keer
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer

Berichtdoor ubremoved_539 » 10 Jan 2019, 23:33

Je hebt horloges die zich puur "opladen" (want ze werken mechanisch) op basis van de beweging van je pols... maar een smartwatch gebruikt gewoon veel te veel energie hiervoor.

Terug naar “Computers en randapparatuur”