Proximus stream 'stuttert' soms
Geplaatst: 23 dec 2018, 17:40
Beste,
Even een korte schets van mijn situatie:
- Ik woon op een klein appartement (75m²).
- Ik heb een Bbox3 die de PPPoE sessie met Px start en gebruik hier ook de wifi van.
- Mijn GSM, laptop en een vaste PC zijn via WiFi verbonden met de Bbox3.
- Mijn televisie is geconnecteerd met een Px TV bridge op 5ghz met de BBox3.
Hele simpele setup dus: ik ben absoluut geen grootverbruiker en gebruik slechts een 40-tal gigabytes per maand aan het internet.
Heel soms stuttert mijn Proximus TV (blokvorming, geluid dat stopt en een paar miliseconden verder gaat). Zeer intermitterend: ik kan er uren geen last van hebben, de andere dag kan ik bijna geen tv kijken omdat ik continu dat fenomeen heb (zéér irritant). Heel soms heb ik het op een avond ook maar eens 3-tal keer tijdens het tv kijken.
De proximus tv bridge is verbonden via 5ghz met de Bbox3. Hier zit slechts 1 binnenmuur tussen en maximum 10 meter afstand. Mijn tv bridge zegt dat de ontvangst 4 blokjes is (maximaal dus).
Er zijn wel wat draadloze netwerken in mijn buurt, maar ook geen massa's: ik woon in een appartementsgebouw met 5 appartementen en allemaal zeer goed geisoleerd. Ik zie 3 andere draadloze netwerken op mijn computer.
Ik heb als test eens volgende gedaan:
- Continuous ping opgezet naar mijn setup box
- Continuous ping opgezet naar 8.8.8.8
- Continuous ping opgezet naar mijn bbox3.
Dit vanaf een draadloos device wel (kan niet zo makkelijk via kabel verbinden, ik heb enkel een surface laptop en kabel aansluiten heb ik koppelstukje nodig).
Tijdens de blokvorming zie ik de latency enkel licht stijgen naar 8.8.8.8 (van 15 miliseconden naar 60 à 70: zeer kort: na een aantal pings is mijn verbinding terug normaal).
Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?
Als ik naar Proximus bel doen ze een heel pak testen (ze kunnen veel zien: ze kunnen zelfs zien wat de ontvangst is van mijn TV bridge en dat mijn decoder via een tv bridge loopt) en daar zeggen ze dat het aan mijn tv bridge ligt want mijn modem werkt vrij stabiel qua connectie en dergelijke.
Ze raden me aan het wifi kanaal te veranderen via proximus home optimizer app (eigenlijk is dat gewoon een smartphone app die een scan doet van de wireless netwerken in mijn buurt en dan via een soort van API in de modem gaat en daar het wifi kanaal gaat veranderen voor mij naar het goede kanaal op basis van de gsm analyse scan...).
Iemand enig idee?
Ik kan eventueel wel de decoder via UTP verbinden, maar hiervoor dien ik wel een kabel te trekken: ik wil dit doen als ik zeker weet dat dit het probleem gaat oplossen, en ik denk om eerlijk gezegd dat dit niet het geval gaat zijn...
Iemand?
Tnx
Even een korte schets van mijn situatie:
- Ik woon op een klein appartement (75m²).
- Ik heb een Bbox3 die de PPPoE sessie met Px start en gebruik hier ook de wifi van.
- Mijn GSM, laptop en een vaste PC zijn via WiFi verbonden met de Bbox3.
- Mijn televisie is geconnecteerd met een Px TV bridge op 5ghz met de BBox3.
Hele simpele setup dus: ik ben absoluut geen grootverbruiker en gebruik slechts een 40-tal gigabytes per maand aan het internet.
Heel soms stuttert mijn Proximus TV (blokvorming, geluid dat stopt en een paar miliseconden verder gaat). Zeer intermitterend: ik kan er uren geen last van hebben, de andere dag kan ik bijna geen tv kijken omdat ik continu dat fenomeen heb (zéér irritant). Heel soms heb ik het op een avond ook maar eens 3-tal keer tijdens het tv kijken.
De proximus tv bridge is verbonden via 5ghz met de Bbox3. Hier zit slechts 1 binnenmuur tussen en maximum 10 meter afstand. Mijn tv bridge zegt dat de ontvangst 4 blokjes is (maximaal dus).
Er zijn wel wat draadloze netwerken in mijn buurt, maar ook geen massa's: ik woon in een appartementsgebouw met 5 appartementen en allemaal zeer goed geisoleerd. Ik zie 3 andere draadloze netwerken op mijn computer.
Ik heb als test eens volgende gedaan:
- Continuous ping opgezet naar mijn setup box
- Continuous ping opgezet naar 8.8.8.8
- Continuous ping opgezet naar mijn bbox3.
Dit vanaf een draadloos device wel (kan niet zo makkelijk via kabel verbinden, ik heb enkel een surface laptop en kabel aansluiten heb ik koppelstukje nodig).
Tijdens de blokvorming zie ik de latency enkel licht stijgen naar 8.8.8.8 (van 15 miliseconden naar 60 à 70: zeer kort: na een aantal pings is mijn verbinding terug normaal).
Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?
Als ik naar Proximus bel doen ze een heel pak testen (ze kunnen veel zien: ze kunnen zelfs zien wat de ontvangst is van mijn TV bridge en dat mijn decoder via een tv bridge loopt) en daar zeggen ze dat het aan mijn tv bridge ligt want mijn modem werkt vrij stabiel qua connectie en dergelijke.
Ze raden me aan het wifi kanaal te veranderen via proximus home optimizer app (eigenlijk is dat gewoon een smartphone app die een scan doet van de wireless netwerken in mijn buurt en dan via een soort van API in de modem gaat en daar het wifi kanaal gaat veranderen voor mij naar het goede kanaal op basis van de gsm analyse scan...).
Iemand enig idee?
Ik kan eventueel wel de decoder via UTP verbinden, maar hiervoor dien ik wel een kabel te trekken: ik wil dit doen als ik zeker weet dat dit het probleem gaat oplossen, en ik denk om eerlijk gezegd dat dit niet het geval gaat zijn...
Iemand?
Tnx