Normale discussie gezocht

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

MaT schreef:
mailracer schreef:Een fenomeen van sociale media. Als de discussie in real-life. Tussen personen doorgaat, dan zal de discussie anders verlopen en is de kans groot dat je ergens in de middel tot een besluit komt. Maar on-line, waar meestal op de laatste zin gespeeld word is het niet mogelijk op een discussie degelijk te voeren.
Niet helemaar waar volgens mij. Er is een verschil tussen anoniem reageren en in real life reageren en het ene sluit het andere niet uit.
We kunnen hier discussieren zonder anoniem te zijn (we posten onze echte gegevens) of we kunnen in real life afspreken zonder verder te zeggen wie we zijn.
Dat de discussie blijft doorgaan heeft vooral te maken met het feit dat de meningen ver uit elkaar liggen en het een gevoelig onderwerp is. Volgens mij zullen de mensen in dat topic ook in real-life kunnen blijven discussieren tot ze erbij neervallen zonder dat iemand zijn mening bijstuurt.
Er is een verschil in discussieren tussen anonieme nicknames op een forum en in real-life.

In real life zal je na een werkdag tot een besluit kunnen komen mits correcte moderatie, terwijl de discussie over SenV dagen duurde en en geen rekening meer werd gehouden met wat voordien verteld was.

Ze is trouwens een uitloper van het topic over "Kom niet klagen als er ........"

een topic over 3000 ANPR camera's waarbij ik zowel voor als nadelen zag. 1 nadeel was de kostprijs, terwijl voor misdaad bestrijding het veel mogelijkheden heeft, ook de gezichtsherkenning waarvan sprake was zag ik wel als mogelijk optie.

er werd zo op gereageerd
mailracer schreef:Kan terecht zijn maar het heeft ook mogelijkheden.
Dat is echt wel een giller van formaat... laten we meteen een GPS tracker met audio/video inplanten in mailracer... ik ben er zeker van dat het ook "mogelijkheden" heeft. Iedere nieuwe technologie heeft mogelijkheden maar als het op privacy aankomt gaan er hier toch een aantal met hun broek tot op hun enkels lijkt me :bang:

De discussie is dan ook zinloos als mensen een essentieel basis recht dat in de grondwet staat zomaar willen opgeven of met de voeten laten treden.
Maak er zelf je besluit van :|
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

mailracer schreef:In real life zal je na een werkdag tot een besluit kunnen komen mits correcte moderatie, terwijl de discussie over SenV dagen duurde en en geen rekening meer werd gehouden met wat voordien verteld was.
Uiteraard niet.
In een discussie die dagen duurt *herinner* je je gewoon niet meer wat ervoor is gezegd; je reageert meestal op de new posts (since last visit) omdat dat degenen zijn die je net gelezen hebt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Ik denk niet dat er één politiek debat is dat eindigt met "die of die heeft gelijk, goed dat we erover gedebatteerd hebben."
Ze eindigen meestal met "helaas is dit alles waar we tijd voor hebben. Neen, meneer XYZ, we gaan hier afsluiten, ik herhaal we stoppen hier, ..."
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Er zijn topics die heel duidelijk 100% politiek zijn, bv de S&V discussie.
Maar politiek weren gaat echt niet lukken. DVB-T, telecomtarieven (belasting op masten, BIPT, ...), maar kort gezegd alles wat in de maatschappij gebeurt, heeft wel een politieke connotatie.
Auto's (welk type, brandstof, ...), transportmogelijkheden, ... altijd is er wel een wettelijke en dus politieke (wie maakt die wetten) dimensie aan en is er wel een partij of regering geweest die het heeft ingevoerd, "afgepakt", veranderd, ... (zonnepanelen, groenstroomcertificaten, VAA, ...)

Misschien is het een idee om in topics met het label "politiek" (door een mod aan te brengen) het aantal posts per persoon te beperken tot "zoveel" per uur? Of het aantal woorden tot "zoveel" per post? Niet echt censuur, eerder een manier om de temperatuur wat te laten zakken.

Je zou ook mensen individueel kunnen aanspreken als het echt te gortig wordt (herhaaldelijk op de man spelen of de wet overtreden ie flagrant racisme bv), een permanente ban op een topic of UB zijn dan overtreffende trappen daarvan.
In Telenet-topics was er ook een tijd lang een plaag van trollers (Telenet is the best), die worden toch ook geband?
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Het bespreken van de gevolgen van politieke beslissingen op de technologie moet kunnen, zolang er maar een duidelijke link is met technologie en aanverwanten (bv toelaten 4de mobiele operator heeft invloed op tarieven).
Het voeren van (soms bitse) discussies met vooral egelstellingen: dat hoeft hier niet.

Het punt is m.i. : hoe te modereren? De voorstellen die ik hier zie lijken me vooral veel werk voor moderators te geven. Trek dus liever de lijn en laat alleen toe wat met dit thematische forum te maken heeft...
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Het is, volgens de UB forum rules, niet expliciet verboden om over politiek te topic'n. Wat begon als een algemeen statement werd een tirade tgo anderen. OP postte in 'andere', dacht ik.

Ik weet het niet, ergens fel over discussiëren moet volgens mij zeker kunnen, zonder voorspraak voor Links of Rechts. Zolang er geen extreme daden zoals aanslagen of dergelijke beraamd worden, voor mij allemaal goed.

Laat elk zeggen wat ie te zeggen heeft, maar persoonlijke aanvallen kunnen niet. Deel jouw mening, blijf 'beleefd'. Ook al deelt die ander jouw mening niet.
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Dit is toch een IT minded forum? Politiek hoort hier niet echt thuis vind ik :(
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ben tevreden dat mijn topic goed ontvangen is en ik heb veel goede voorstellen gezien. Dit bewijst dat UB een leuk forum is waarbij de overgrote meerderheid goed met elkaar om kan/wil gaan.

Sommige voorstellen lijken me gezien de beperkte problemen overkill en te veel werk voor de mods.

Politiek is iets dat in alle onderwerpen kan opduiken ook technische zoals hier het geval was, je kan het dus niet bannen van het forum. Bovendien zou een beperking tot puur techniek UB geen goed doen. UB is een community en mensen spreken niet met elkaar over louter 1 onderwerp. Waarom UB zo beperken als de grote meerderheid geen problemen geeft?

Het forum is opgedeeld in rubrieken, wie een discussie niet wil lezen kan ze perfect negeren. Anderzijds zijn de varia-discussies, politiek of niet, ook enorm populair en niet noodzakelijk problematisch. Ze verbergen in de trending topics is dus overkill en straft de 99%.

Waar ik wel achter sta is de terugkerende suggestie om sneller in te grijpen als het toch uit de hand loopt. De regels zijn daar nu al voldoende duidelijk voor. Reacties op een persoon hoeven niet, reageer op de boodschap. Dit zou zo snel mogelijk kordaat dienen aangepakt te worden door de mods want het zijn net die reacties die zeer snel escaleren.

Mods kunnen snel reageren op problemen door alert te zijn voor de signalen. Het begint bij een persoonlijk verwijt, een hevige tegenreactie en na een tijd met een lawine van quotes en herhaling van steeds dezelfde argumenten. Wie stap 1 herkent en reageert, vermijdt al de rest.

Iemand eenmalig waarschuwen kan een eerste stap zijn, stap 2 is een ban op de topic/rubriek, een derde is een tijdelijke ban op UB. Op een ander forum werkte men met “gele kaarten”. Dat was een tijdelijke ingreep die ook (visueel) afradend voor anderen werkte. De mods moesten geen topics sluiten en zo de meerderheid beperken voor wangedrag van enkelen. Ze kregen zo ook snel een overzicht van de mensen die steeds opnieuw voor problemen zorgen.

Een ander goed voorstel was de beperking van quotes, iets wat blijkbaar velen stoort. Waarom zijn er inderdaad meer dan 2 nodig per post? Het is echt niet nodig dat men reageert op dingen die al lang gepasseerd zijn en zeker niet op bijna alles. Zo’n lange posts schrik anderen ook af om de topic nog te volgen. Het forum is er niet om per se gelijk te halen maar wel om gezellig van mening te verschillen en van anderen te leren.

Ik denk dat de mods door deze post wel een overzicht krijgen van de probleempunten en zo een wijze beslissing kunnen nemen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Mods kunnen zonder enige vorm van verwittiging een post compleet verwijderen, wat m.i. de meest efficiente manier is om in te grijpen. De boosdoener merkt onmiddellijk dat hij over de schreef gaat, en de brave lezer merkt ook meteen dat iets niet pluis is...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Probleem is ook dat de mods ...
  1. geen 24/24 online zijn (we hebben ook nog een leven buiten UB :wink: )
  2. niet altijd alle posts lezen (ik sla soms wel de topics over die mij niet zo interesseren).
Op die manier is het soms moeilijk om "kort op de bal te spelen", zoals hier gevraagd wordt.
Maar de community kan ons hierbij zeer behulpzaam zijn, door dergelijke posts te melden (via de " meldknop"). Op die manier komen deze posts onmiddellijk onder onze aandacht!

(vanuit Mallorca :-) )
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Modbreak:
offtopic
Dizzy schreef:Een ander goed voorstel was de beperking van quotes, iets wat blijkbaar velen stoort. Waarom zijn er inderdaad meer dan 2 nodig per post?
Maar als je niet quote, dan krijg je direct op je bord gegooid : "Dat heb ik nooit gezegd, toon mij maar eens waar ik dat beweerd heb."
Dizzy schreef:Het is echt niet nodig dat men reageert op dingen die al lang gepasseerd zijn en zeker niet op bijna alles. Zo’n lange posts schrik anderen ook af om de topic nog te volgen.
Op internet debatteren we niet live, met een regel zoals jij ze plaatst wordt dus iemand die een dag verlof heeft, of gewoon niet gaat werken, enorm bevoordeeld in een debat.
Hij/zij kan snel reageren, iemand die 's avonds thuiskomt van zijn werk, zou dat dan allemaal maar moeten laten passeren, ook als het volstaat met onwaarheden.
Misschien het aantal berichten voor de niet-technische topics beperken tot 2 per dag bijv.?
Dizzy schreef:Het forum is er niet om per se gelijk te halen maar wel om gezellig van mening te verschillen en van anderen te leren.
Ik heb hier soms toch wel een andere indruk.

Persoonlijk zou ik mods niet teveel extra werk willen geven.
Loopt het soms uit de hand?
Dat zal wel, maar dat is ook zo in een live studio, en dat is met beroepspolitici, die bijna altijd mediatraining gehad hebben.
]
Als er aanpassingen gebeuren, zou ik toch meer voor automatische tools gaan, zodat de mods niet meer werk hebben.
Denk aan het dubbelquoten dat verboden werd, dat is één keer aanpassen, en daarna moeten ze er niet meer naar omkijken.
Dus een beperking van het aantal posts per dag lijkt mij wel een haalbare kaart.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik val in herhaling maar de meeste voorgestelde oplossingen vereisen meer moderatie obv de huidige regels. Maar de bestaande mods volgen die topics vaak niet wegens weinig interesse. En hebben ook niet noodzakelijk de tijd om dit te doen.

Uit ervaring weet ik dat als je dat start te doen, er onmiddellijk ook drama volgt want de ene vindt dat de andere slechter of beter is behandeld dan hijzelf.

En dan volgt automatisch de vraag of het sop de kolen waard is.

Misschien zijn er vrijwilligers om het allerlei forum specifiek te modereren?

Beperken van aantal quotes vind ik een symptoom bestrijden en niet de oorzaak.

Beperken aantal posts per dag eigenlijk ook, dat gaat enkel leiden tot eelenlange antwoorden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Modbreak:
offtopic
Het is inderdaad onmogelijk om alles 24/24 te volgen voor de mods maar de meldknop, zoals philippe_d voorstelt, kan inderdaad daarvoor een oplossing zijn. Ik zal me voornemen deze eens uit te proberen. Als een mod naar de regels verwijst en een waarschuwing geeft is er weinig discussie mogelijk. Uiteindelijk zijn de mods de baas en wie de regels niet wil respecteren moet dan maar elders zijn geluk beproeven ipv de boel verzieken.

Als men het gevoel heeft om op alles te moeten reageren is dat volgens mijn bescheiden mening eerder een teken dat men overdreven bezig is met een topic. Misschien is het dan net beter om er een tijd niet naar te kijken en nog beter om het achter zich te laten. Er is hier nog niemand ziek geworden omdat de mods een topic hebben afgesloten :lol:

Als ik al tijdens mijn verlof dwangmatig aan UB-posts zou denken dan zou ik me persoonlijk zorgen maken. Niemand heeft graag dat er leugens worden verspreid maar ik heb ook de indruk dat de ene al sneller leugens denkt te detecteren dan andere, dat is dus iets persoonlijks en een deel van iemands karakter. Vaak is het zelfs gewoon een misverstand door de beperking in communicatiemiddelen op een forum.

Het per se gelijk willen halen is net de basis van het probleem. Aanvaarden dat een ander een ander idee heeft en dat respecteren is het begin van een oplossing.
]
Op sommige fora staan er tips voor de gebruikers, dat lijkt onnozel maar het is voor de mods wel makkelijk om storend gedrag sneller aan te pakken. Je kan dan verwijzen naar de 'tip' en dat komt beter over dan direct over de regels te beginnen, iets wat mensen sneller als een terechtwijzing beschouwen.
Dat gaat dan over zaken als:
- lees eerst de tekst waarop je wil reageren aandachtig
- reageer enkel met nieuwe bedenkingen, feiten, argumenten en probeer herhalingen te vermijden
- herlees uw antwoord en bedenk of iemand het fout kan interpreteren
- als je boos bent over een bericht, lees het dan nog eens na vóór je begint aan een antwoord of antwoord een poos later, soms lijkt de post dan ineens al minder storend
- reageer op de boodschap, niet op de boodschapper
- voeg emoticons toe als je iets niet serieus bedoelt
- oordeel niet over de boodschapper maar weerleg de argumenten met tegenargumenten op een neutrale manier. ipv gij zijt ne grote leugenaar->dit klopt niet omdat...
- ga niet direct uit van kwade bedoelingen maar vraag eerder verduidelijking
- take it easy, dit forum is niet het middelpunt van de aarde :)

Mensen mogen van mij zoveel posten als ze willen, al dan niet technisch, het gaat om de vorm niet om de inhoud. 2 keer per dag niet respectvol reageren is nog te veel terwijl 10 posts over een niet-technisch onderwerp perfect moet kunnen. De bedoeling is UB beter te maken, niet kleiner.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ITnetadmin schreef:
mailracer schreef:In real life zal je na een werkdag tot een besluit kunnen komen mits correcte moderatie, terwijl de discussie over SenV dagen duurde en en geen rekening meer werd gehouden met wat voordien verteld was.
Uiteraard niet.
In een discussie die dagen duurt *herinner* je je gewoon niet meer wat ervoor is gezegd; je reageert meestal op de new posts (since last visit) omdat dat degenen zijn die je net gelezen hebt.
Is dat niet ongeveer wat ik zeg, maar in andere woorden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

[mod=We gaan de persoonlijke toer op, waar er duidelijk gevraagd werd enkel inhoudelijk te reageren.
Om deze reden is de reactie van Boulder verborgen.]
Dizzy schreef:Als men het gevoel heeft om op alles te moeten reageren is dat volgens mijn bescheiden mening eerder een teken dat men overdreven bezig is met een topic. Misschien is het dan net beter om er een tijd niet naar te kijken en nog beter om het achter zich te laten.
Ik denk niet dat ik meer reageer dan anderen, maar als je voortdurend post, zullen het kortere berichtjes zijn dan.
Het is duidelijk dat sommigen meer tijd hebben tijdens de dag om daarmee bezig te zijn.
Dizzy schreef:Als ik al tijdens mijn verlof dwangmatig aan UB-posts zou denken dan zou ik me persoonlijk zorgen maken.
Dus als iemand tijdens zijn verlof wat berichten leest op UB, dan is dat dwangmatig?
Kijk, dat zijn zo van die insinuaties, die dan weer reacties uitlokken, en dan vraagt men zich af waarom een discussie escaleert.
Dizzy schreef:Niemand heeft graag dat er leugens worden verspreid maar ik heb ook de indruk dat de ene al sneller leugens denkt te detecteren dan andere, dat is dus iets persoonlijks en een deel van iemands karakter. Vaak is het zelfs gewoon een misverstand door de beperking in communicatiemiddelen op een forum.
Wie niet denkt zoals Dizzy heeft een probleem, het zijn dit soort insinuaties die een forum verzieken. :roll:
Dizzy schreef:Mensen mogen van mij zoveel posten als ze willen, al dan niet technisch, het gaat om de vorm niet om de inhoud. 2 keer per dag niet respectvol reageren is nog te veel terwijl 10 posts over een niet-technisch onderwerp perfect moet kunnen. De bedoeling is UB beter te maken, niet kleiner.
Maar blijkbaar zijn het dus alleen de andere die niet respectvol reageren.[/mod]
Laatst gewijzigd door axs 12 sep 2018, 22:06, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Geen inhoudelijke reactie zoals gevraagd bij start van dit topic
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Modbreak:
knip
]
boulder schreef:
Dizzy schreef:Niemand heeft graag dat er leugens worden verspreid maar ik heb ook de indruk dat de ene al sneller leugens denkt te detecteren dan andere, dat is dus iets persoonlijks en een deel van iemands karakter. Vaak is het zelfs gewoon een misverstand door de beperking in communicatiemiddelen op een forum.
Wie niet denkt zoals Dizzy heeft een probleem, het zijn dit soort insinuaties die een forum verzieken. :roll:
Klopt, ik word daar ook niet happy van wat je nu zelf insinueert.
Laatst gewijzigd door axs 12 sep 2018, 22:06, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Reactie op vorig bericht
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Modbreak:
offtopic
Zo was er een jaar of 15 geleden ook ene Briachons actief op de nieuwsgroepen. Werd ook soms wat 'lacherig' gedaan over zijn obsessie en gedrevenheid... Maar uiteindelijk wel fataal afgelopen... Ik bedoel maar, iedereen gaat er anders mee om en heeft ook dat recht
Dizzy schreef: Als ik al tijdens mijn verlof dwangmatig aan UB-posts zou denken dan zou ik me persoonlijk zorgen maken
Klopt, zo denken wij... Wees er echter bedacht op dat er ook andere mensen bestaan, die wel deze obsessie hebben of de klik niet kunnen maken om het los te laten.
]
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Modbreak:
offtopic
woutervh schreef:Zo was er een jaar of 15 geleden ook ene Briachons actief op de nieuwsgroepen. Werd ook soms wat 'lacherig' gedaan over zijn obsessie en gedrevenheid... Maar uiteindelijk wel fataal afgelopen... Ik bedoel maar, iedereen gaat er anders mee om en heeft ook dat recht
Die naam zegt mij wel iets.
Maar in het algemeen gesproken, Wouter, ik ben blij dat je zegt dat iedereen het recht nog heeft te denken wat hij wil.
Ik krijg minder en minder die indruk in onze maatschappij.
Als er bijvoorbeeld een aanslag gepleegd wordt, en ik zie de kop van een artikel waarin een psycholoog zegt "Je mag gerust boos zijn, maar..." dan denk ik van, men wil zelfs voorschrijven hoe je moet denken.]
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Aan het quotegebruik en de persoonlijke insteek heb ik mij laten vangen, vandaar mijn excuses daarvoor. Ik ergerde me er in het betreffende topic zelf heel sterk aan in het begin en ben er zelf ook ingetrapt :bang: .

Iets dat in een live discussie snel gecorrigeerd word, blijft onbewaakt achter door de tijdsvertraging op een forum en dan heb je die nodige correcties niet. Het is alsof iedereen door elkaar begint te praten, wat het effect alleen maar versterkt en met alle frustraties tot gevolg.

Langs de andere kant is het zoals Boulder zegt, dat als je in jouw ogen onwaarheden leest, of als iemand tracht je verhaal ongeloofwaardig te maken wat héél persoonlijk is, heb je het verdomde recht om daarop te reageren. Maar dan gaat het niet meer over de inhoud, maar meer om "iemand op zijn woorden te pakken" en te "willen winnen" en dan is de lol er wel even af. Het is op zo'n moment heel moeilijk om niet persoonlijk te worden.

Maar dat zijn nu eenmaal de vallen en consequenties van een discussie en daar moeten we toch wel een beetje tegen kunnen en enig relativeringsvermogen voor aan de dag leggen. Het hoort er bij denk ik soms en het is zeker het einde van de wereld niet. Ik heb in het betreffende topic toch meningen zien passeren die tegen de main stream in gegaan zijn en dat kan ik alleen maar lovenswaardig noemen. Ik hoop alleen dat anderen daar ook zo over denken want anders heeft het geen zin om in debat te gaan.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

mailracer schreef:
ITnetadmin schreef:
mailracer schreef:In real life zal je na een werkdag tot een besluit kunnen komen mits correcte moderatie, terwijl de discussie over SenV dagen duurde en en geen rekening meer werd gehouden met wat voordien verteld was.
Uiteraard niet.
In een discussie die dagen duurt *herinner* je je gewoon niet meer wat ervoor is gezegd; je reageert meestal op de new posts (since last visit) omdat dat degenen zijn die je net gelezen hebt.
Is dat niet ongeveer wat ik zeg, maar in andere woorden.
En dit is al een mooi voorbeeld van hoe tekst-discussies snel verkeerd opgevat kunnen worden.

Ik bedoelde die "uiteraard niet" over het "geen rekening houden met".
In de zin van "je houdt daar geen rekening mee"; "uiteraard niet".
Dus ja, ik bevestigde exact wat je zei, of dat was toch de bedoeling :-)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

petrol242 schreef:Iets dat in een live discussie snel gecorrigeerd word, blijft onbewaakt achter door de tijdsvertraging op een forum en dan heb je die nodige correcties niet. Het is alsof iedereen door elkaar begint te praten, wat het effect alleen maar versterkt en met alle frustraties tot gevolg.
Volledig mee eens. Ik denk dat dit alles goed samenvat Over de oorzaak. de vraag is nu hoe je dat kan oplossen. Maar relativering is alvast een goed begin.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

En wat met een tijdslimiet op een debat zetten?
Bijv. een topic is 2 weken toegankelijk om in te schrijven, daarna wordt het automatisch afgesloten.
Op die manier krijg je toch een beetje het effect zoals bij een live debat, dat het niet eindeloos kan verder duren (daar omdat de zendtijd op is).
En je weet ook dat uit de hand lopen of niet, na 2 weken is het gedaan.

Van die uiteenlopende meningen vind ik ook, als men "de extremen" uit een debat weert, dan krijg je een heel steriel debat.
Iedereen vóór met een paar piepkleine nuances, of iedereen tegen met een paar piepkleine nuances, dat is dan ook geen debat.
Ik heb vaak een andere mening dan "de massa" en er zijn er hier nog een paar zo, en precies dat maakt discussies boeiend.
Haal die eruit, en men valt elkaar voor de voeten met te zeggen dat ze "bijna net hetzelfde" denken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Boulder,

Ik kan je volgen daarin.


Het is zoals dat debat gisteren met lijstrekkers en dergelijke voor Antwerpen.

Daar kon je duidelijk rechtste mening, linkse mening en midden mening herkennen. Die extremen is meestal mensen die quasi aan de ene kant of de andere kant staan. Het midden is met veel meer akkoord dan de andere kanten.

Dat is nu misschien weer erg in een vakje steken maar ik bedoel gewoon dat er altijd wel een mening zal zijn die totaal botst op een ander zijn mening. Iedereen is vrij om die te uiten maar het moet constructief gebeuren en dat is niet altijd zo waardoor dus moet ingegrepen worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tussen alle fluweelzachte en honingzoete reacties toch ook even melden dat wat je zegt belangrijk is, maar ook hoe of de manier waarop.
In de "hetere" topics schort het daar toch vaak aan elementaire beleefdheid.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Van die Briachons heb ik nooit gehoord maar de blijkbaar slechte afloop bevestigt wat ik al vertelde. Soms is het beter de dingen los te laten. Mensen met obsessief gedrag hebben meer aan professionele hulp dan aan een forum dat hen de mogelijkheid biedt om hun obsessie te botvieren ten koste van de rest.

Ondanks dat ik een aantal mogelijke oplossingen voorstelde ben ik tegen teveel repressie, zeker omdat de community het al bij al goed doet en de problemen beperkt zijn. De oplossing mag niet erger zijn dan het probleem.

Alle meningen moeten een plaats kunnen krijgen maar vrije meningsuiting is ook niet onbeperkt. Racisme is bijvoorbeeld geen mening maar een strafbaar feit. Ook is het belangrijk hoe je iets zegt, soms meer dan wat je zegt. "Je kent er niets van" is geen mening maar een onproductief verwijt dat enkel de ander op zijn paard zal zetten en net de aandacht voor eventuele argumenten zal verminderen.

Een beperking in tijd voor een topic werkt volgens mij niet en is overdreven. Er zijn hier tal van lange topics zonder enig probleem, anderzijds kan een topic ook weer plots opleven door de wijzigende actualiteit.

Zoals ik gemerkt heb is ook in deze topic ingegrepen door de mods en dat lijkt me nog de beste remedie. Als iedereen weet wat er verwacht wordt kunnen we allemaal van de voordelen profiteren. :beerchug:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Modbreak:
offtopic
Dizzy schreef:Soms is het beter de dingen los te laten. Mensen met obsessief gedrag hebben meer aan professionele hulp dan aan een forum dat hen de mogelijkheid biedt om hun obsessie te botvieren ten koste van de rest.
Opnieuw een insinuatie dat "sommigen" beter naar een psychiater gaan.
Maar vermits er geen namen bijstaan, mag dit?
In de politiek vind je dergelijke venijnige steken ook elke dag.
Dan zegt iemand van partij A, "Sommigen zouden beter opletten met hun tweets.", en iedereen weet wie er geviseerd wordt.
Dan volgt er een steek terug van partij B, "Sommigen zouden beter eerst eens de materie bestuderen, vooraleer zomaar hun mening te geven.", en opnieuw, iedereen weet over wie het gaat.
Namen van personen vervangen door "sommigen", maakt van iemand niet een beleefd mens, en het blijft een persoonlijke aanval, ook al wordt die gecamoufleerd achter een "sommigen, bepaalden, ..."
Dizzy schreef:Alle meningen moeten een plaats kunnen krijgen maar vrije meningsuiting is ook niet onbeperkt. Racisme is bijvoorbeeld geen mening maar een strafbaar feit.
Maar het kan niet zo zijn dat iemand zelf voor politieagent speelt en op eigen houtje beslist wat racisme is, en dan anderen gaat dwingen hun gedrag aan te passen naar wat zijzelf daaronder verstaan.
En dan wordt het algauw het opdringen van een politiek dogma.
Het volstaat dan om iets racisme te noemen, en de ander wordt de mond gesnoerd.
]
Dizzy schreef:Ook is het belangrijk hoe je iets zegt, soms meer dan wat je zegt. "Je kent er niets van" is geen mening maar een onproductief verwijt dat enkel de ander op zijn paard zal zetten en net de aandacht voor eventuele argumenten zal verminderen.
Inderdaad, argumenteren niet alleen met woorden, maar liefst ook met externe bronnen, dat doe ik dan ook veelvuldig.

Dizzy schreef:Een beperking in tijd voor een topic werkt volgens mij niet en is overdreven.
Waarom zou dat overdreven zijn?
In een TV studio duurt een debat ook niet eindeloos, en ook op café sluit de gelegenheid op een bepaald uur, zodat je er ook niet eeuwig mee kunt doorgaan.
Op een ander, politiek forum, loopt een topic over Catalonië, dat loopt daar al meer dan een jaar, en er zijn al door de 1.000 pagina's van.
Heeft dat dan nog nut?
En ja, daar zijn ook regelmatig ruzies, precies omdat het debat maar blijft voortduren.
Dizzy schreef:Er zijn hier tal van lange topics zonder enig probleem, anderzijds kan een topic ook weer plots opleven door de wijzigende actualiteit.
Als het over iets puur technisch gaat, wordt er ook zelden lang over gediscussieerd, en dat soort topics ligt ook niet zo gevoelig.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is net wanneer je begint te denken dat alles over jou persoonlijk gaat dat je echt wel wat moet lossen of inderdaad professionele hulp zoeken. Dit neigt naar het psychotische, weet je...
Hetgeen Dizzy hier geschreven heeft, is net een heel algemene onderbouwde stelling, die op iedereen toepassing heeft. Geen idee waarom je deze persoonlijk zou willen nemen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

heist_175 schrijft: In de "hetere" topics schort het daar toch vaak aan elementaire beleefdheid...

Dit lijkt mij inderdaad de kern van het probleem. Als we op zulk ogenblik de ¨meldknop¨ zouden gebruiken met meerdere leden tegelijk, kan diegene die de meldingen uitlokt misschien automatisch gepromoveerd worden tot (tijdelijke) mod van het betreffende topic!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Modbreak:
offtopic
Ik zal er niet verder op ingaan buiten zeggen dat het inderdaad mijn bedoeling was hier iemand specifiek mee te viseren. De opmerking ging eerder verder op het trieste verhaal van Briachons en was dus algemeen bedoeld. Anderen herkenden bepaalde zaken zoals veelvuldig quoten ook al en zelf heb ik er me ook al aan bezondigd. Zelfkennis is het begin van alle wijsheid gaat een gezegde :lol:
]
Racisme is strafbaar en men kan het aangeven bij het gerecht, die zullen dan wel voor rechter spelen. Ook in de huidige regels van UB is racisme verboden, ik verwijt de mods niet van politieagent te willen spelen, maar eigenlijk is dat deels hun rol. Andere gebruikers kunnen bepaalde zaken wel melden via de meldknop.

UB is geen café. Het is een online forum en op internet zijn er geen sluitingsuren. De duur van een debat is geen probleem, wel het feit dat mensen niet fatsoenlijk kunnen communiceren. Daarvoor bestaan de regels.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

wied schreef:Dizzy schrijft: ...dat het inderdaad NIET mijn bedoeling was hier iemand specifiek mee te viseren...

Tikfout?
Wat een geweldig voorbeeld van hoe snel een kleine taalfout een heel andere boodschap kan opleveren. Uiteraard ontbreekt het woord niet in bovenstaande zin. Dat was wel af te leiden uit de volgende zin, maar toch. :bang:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Aan normen en waarden mag je voor mijn part zoveel trekken en sleuren als je wil, aan tolerantie niet.
Voor sommigen is dat blijkbaar een groot probleem om dat in te zien.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Er bestaat voor elke *-isme een duidelijke definitie. Pas die gewoon toe en je weet waar je staat.
Als je daar grenzen en toleranties op gaat toepassen, wat op zich dus een héél subjectief gegeven is, geef je in die mate van die tolerantie toe aan dat *-isme, maar is de tolerantie een manier om het te verdoezelen omdat men weet dat het door en door slecht is.

Mijn nekharen komen omhoog als iemand zijn mening tracht te verbloemen zoals "Het was maar voor te lachen." Dan kan ik toch nog iets van respect opbrengen voor mensen die dan openlijk zeggen *-istisch te zijn, want ze staan tenminste achter hun mening.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Modbreak:
offtopic
Dizzy schreef:Ik zal er niet verder op ingaan buiten zeggen dat het inderdaad mijn bedoeling was hier iemand specifiek mee te viseren.
Als er eerst in andere topics persoonlijke verwijten komen, en dan dezelfde verwijten "naar het algemeen" toe is dat een logische redenering.
Daarom dat ik ze persoonlijk opneem, niet door het verhaal van Brianchons.
Dizzy schreef:Racisme is strafbaar en men kan het aangeven bij het gerecht, die zullen dan wel voor rechter spelen. Ook in de huidige regels van UB is racisme verboden, ik verwijt de mods niet van politieagent te willen spelen, maar eigenlijk is dat deels hun rol. Andere gebruikers kunnen bepaalde zaken wel melden via de meldknop.
Tuurlijk zijn er strafbare feiten, en mods kunnen optreden.
Maar zelfs in dat topic over S&V heb ik nauwelijks iets gezien dat daarvoor moest doorgaan.
Het is niet omdat jij vindt dat het racistisch is, dat het ook zo is.
En daarover gaat het, dat een paar mensen hier denken dat hun norm dé norm is.
Bijv. zij vinden dat hoofddoeken géén teken van onderdrukking zijn, dus wie het omgekeerde beweert is een racist.
Of wie een scheldwoord gebruikt voor een moslimterrorist, heeft alle moslims beledigd, dat soort zaken, alsof je beleefd moet zijn als je over een terrorist spreekt.
En tegelijk ontbreekt het respect voor iedereen die het met hen niet eens is.
Voor mij kwam het er gauw op neer dat wie niet meedeed met de heksenjacht snel zelf als heks gebrandmerkt werd.

De manier waarop ik bijv. als hardrijder neergezet werd in het forum over de flitsboetes, omdat ik zei dat niemand 100% van de tijd exact de juiste snelheid rijdt, en waarop men gewoon de zaken verdraaide om mij in een slecht daglicht te stellen was stuitend.
Daar heb ik ook weinig respect ervaren, en daar werd gewoon een karikatuur gemaakt van de werkelijkheid.]
Dizzy schreef:UB is geen café. Het is een online forum en op internet zijn er geen sluitingsuren. De duur van een debat is geen probleem, wel het feit dat mensen niet fatsoenlijk kunnen communiceren. Daarvoor bestaan de regels.
Dat is toch raar, want één van de eerste problemen die hier vermeld werden, was dat na een paar bladzijden de argumenten op waren, en er dan gauw gescholden werd.
Dus de duur is wél een probleem.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Modbreak:
alle reacties die geen betrekking hadden op eventuele aanpassingen in moderatie voor dit forum werden verwijderd. Volgende reacties in die zin worden in het geheel verwijderd (wegens tijdsgebrek)
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Vanavond 21.20 op Canvas: inside facebook, een blik achter de schermen over moderatie bij facebook.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Ik denk dat het toch een probleem is als sommigen denken dat ze zelf politieagent moeten spelen.
Racisme is strafbaar, valselijk beschuldigen ook, het is aan de moderatoren om in te grijpen.
Melden is dus de boodschap.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Melden... Ik heb al bepaalde berichten in het verleden gemeld die pas na weken opgevolgd/afgesloten worden.

Allez.... Het nut van zo'n meldknop ontgaat me dan wel een beetje. Ikzelf heb een facebookgroep met op dit moment zo'n 1000 gebruikers, daarvoor modereerde ik een groep van 10.000 gebruikers. Ja, daar kruipt tijd in, veel tijd soms, maar ik ga er toch vanuit dat een melding geen weken mag blijven open staan. Uit tijdsgebrek ben ik ook gestopt met de moderatie van de groep die ondertussen al meer dan 30.000 gebruikers heeft. :)

Ik heb in het verleden al gepleit: neem enkele moderators meer in dienst, wat toen ook gebeurde. Ik blijf er bij, verminder het werk door er nog enkele aan te nemen. Verdeel bepaalde taken.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Slafes na mijn vorige oproep hebben we exact 1 kandidatuur binnen gekregen (axs). Trouwens vinden jullie deze topic nu leuker? Er zijn misschien wel al 10 berichten verwijderd voor off topic. Persoonlijk vind ik dat een zonde van de tijd die mensen stoppen in hun posts.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Ik alvast niet en mijn laatste reactie was niet eens off topic; ging over hoe moderatoren de wet moeten toepassen op dit forum.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Goztow schreef:Slafes na mijn vorige oproep hebben we exact 1 kandidatuur binnen gekregen (axs). Trouwens vinden jullie deze topic nu leuker? Er zijn misschien wel al 10 berichten verwijderd voor off topic. Persoonlijk vind ik dat een zonde van de tijd die mensen stoppen in hun posts.
Ik wil ook best mee modereren, maar denk dat een aantal mensen zich dan wat geviseerd gaan voelen. :)

Vaak ligt het haantje de voorste gedrag aan de basis van zware discussies. Ik heb het eveneens al eens gezegd, er zijn een aantal personen waarbij het mij lijkt dat ze elke discussie sturen naar zo'n richting zonder dat er ooit wordt ingegrepen. Zeggen ze wit en zeg jij ook wit, dan is het plots toch zwart en bashen ze op wit. :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”