Fritzbox 7390 Wifi en Nexus 5x 8.x

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
keerekeerweere
Plus Member
Plus Member
Berichten: 197
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:47
Locatie: Opwijk
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 20 keer

Ik gebruik al een jaartje of 2 een Google LG Nexus 5x. Zeer goed toestel, destijds ook via een dagaanbieding aangekocht.
En het is een toestel van Google dus mocht ik heel wat Android versies en upgrades mee ontvangen en gebruiken.

Maar een 6tal maanden geleden pech gehad. Wel nog net een geluk binnen de garantietermijn. een defect gehad aan het toestel. bootloops, niets meer aan te doen. zelfs Nexus root toolkit en verwanten ging niet meer. Een vervangingstoestel ontvangen. Dit toestel heeft een paar weken netjes gewerkt.

Maar sinds de upgrade naar Android 8.1 wou de Wifi niet meer werken, niet aan de praat te krijgen. De wifi netwerken zijn wel zichtbaar, de verbinding lukt dan ook maar (bijna) geen traffiek mogelijk. Ofwel tergend traag ofwel helemaal niets en de melding dat via dit WIfi access punt 'geen internet'.
Alle andere toestellen konden wel toegang hebben (Samsung tablet, ipads, laptops, apple en Samsung gsm's) En op meerdere access points dezelfde problemen.

Dan maar overgeschakeld op een ander toestel en de Nexus 5x lag een tijdje in de kast.

Toevallig vorige week nog eens geprobeerd en wat verder gegaan. In Google fora wordt gesuggereerd andere access points te proberen. Aanvankelijk veranderde dit niets. Dan ook maar de resets, cache clear geprobeerd, zonder aanvankelijk veel resultaat.

Dan maar via de Nexus Root Toolkit een downgrade gedaan, eigenaardig ook tot met versie Android 7.x, nog steeds geen resultaat. Toevallig het toestel eens meegenomen waar Cisco accesspoints hingen. nu werkte de wifi terug vlekkeloos. Netjes de upgrades uitgevoerd (inclusief alle security fixes) en daar werkte het onder Android 8.1 wel. Toestel mee naar huisgenomen, met de Fritbox 7390 als access point werkte het niet meer. Eventjes een TPLINK 1043ND uit de kast gehaald en daarmee werkte het wel... En op een ander access point hier thuis, die voordien niet werkte, werkt het nu weer wel.

Dus een combinatie van de Nexus 5x, Android 8.1 en Fritbox WIfi ? Tijdelijk dan maar de TPLink laten aanstaan... maar na een tijdje dacht ik, nog een sluipverbruiker.

Ik vond sowieso de wifi snelheid van de fritbox maar matig dus had ik een paar weken geleden een setje pigtail cables en externe wifi antennes op een Chinese site besteld. Toevallig deze week de tijd genomen om die te installeren op de Fritbox. Voor alle toestellen een groot verschil qua snelheid en in de 2.4Ghz ook qua bereik.

En ik dacht, ik ga nu die Nexus 5x opnieuw proberen. En wat blijkt, nu werkt die Nexus 5x perfect met de Fritzbox... dus een combinatie van Nexus 5x, Fritzbox 7390 met ingebouwde antennes ? Kortom ik ben blij dat het 'opgelost' is.
Orange Internet + Boost 400/40 - OPNSense - VOIP OVH on Fritz!Box 7390
Winnie
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 apr 2018, 21:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Fritzboxx is geen toonbeeld van goede wifi, maar hier zal er toch ook iets schelen aan uw Nexus aangezien andere toestellen wel met de wifi konden verbinden.

Voor fritzbox bestaan ook sets verkrijgbaar in de EU: https://frixtender.de
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”