Wie heeft al contactloos betaald?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 480 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

devilkin schreef: 11 maa 2024, 19:35 Of, 98% werkt wel. Dus mss kan je degene die echt niet meewillen links laten liggen...
Wel lastig, want de lokale Colruyt aanvaardt geen betaling via Bonsai met achterliggend een keytrade debet kaart.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 111 keer

Bericht

We komen regelmatig bij een Italiaans restaurant waar Mastercard debit dus niet werkt.
Me voorgenomen om de eigenaar erop aan te spreken en aan te moedigen maar hij wist blijkbaar wel direct waar ik het over had en schudde hard nee “geen Mastercard”.
Nog geprobeerd uit te leggen dat het geen kredietkaarten zijn maar nieuwe bankkaarten maar hij wilde er niet van weten. Mogelijk taalbarrière en niet goed op de hoogte.

Het uurtje dat we er zaten hoorde je werkelijk bij meer dan de helft van de betalingen steeds de protesterende betaalterminal, dat typische gepiep alsof je in de mcdonalds staat zeg maar.

Ik ga een Italiaan moeten zoeken of erachter komen wie zijn betaal provider is en de info moeten afdrukken vrees ik ;-)

Je hebt van die plekjes daar blijf je komen want ze zijn te goed en betaalbaar maar hoe irritant is het dat die betaalproviders er niet wat proactiever achter zitten.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

on4bam schreef: 13 mei 2024, 11:10 Dat is bij mij zo mocht er "geen cash" staan (of erger Fritz Cola i.p.v. "echte" Coke) :-D
Of topic maar blijkbaar is River Cola cool tegenwoordig :oops:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 490 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Fritz-Kola, die ik vorige week ook heb mogen degusteren, maar nee niet samen met on4bam, is meer in de categorie van Ritchie Cola dan River Cola.

De prijs is ook navenant duurder. In de supermarkt van de staat met het grootste GDP: 0.5l Coca-Cola = 1.19 EUR, 0.5l Fritz-Kola = 1.89 EUR. Evenwel, waar ik het kreeg, vroeg men 3.95 EUR voor Fritz en dat was voor 0.33l.

1.89 EUR is trouwens de prijs die je in Belgie (al dan niet contactloos, on-topic dus) zou betalen voor 0.5l Coca-Cola, als het al niet meer is.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
Bedankt: 510 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bericht

Een paar jaar terug in Dardennen hadden ze ook geen Coke, dan maar hot chocolate besteld (het was niet warm toen), en de eigenaar bracht een flesje Fritz om toch maar eens te proeven... Nope.. Flesje minus 1 slok is teruggegaan.

On topic: Een paar weken terug had ik draadloos geactiveerd omdat in Costa Rica op dit sommige plaatsen de enige manier was om te betalen (wisten we op voorhand) maar geen enkele keer werd om een code gevraagd, zelf niet op bedragen >$50. In de meerderheid van de gevallen zelfs niet bij een gewone betaling voor hotelverblijf.... en dat niettegenstaande een lage limiet die o.a. voor draadloos ingesteld stond.
Bij terugkomst is draadloos betalen trouwens ogenblikkelijk opnieuw uitgezet.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 328 keer
Bedankt: 504 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Nog in Dardennen, we stoppen aan een terrasje en bij het afrekenen probeer ik te betalen via de horloge. De vrouw aan de kassa had dat blijkbaar nog nooit gezien: Ca marche!!! Toen ik buiten ging, liep ze naar de dienster om het te melden, weer iets gebeurd in Erezée :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

on4bam schreef: 14 mei 2024, 11:04 maar geen enkele keer werd om een code gevraagd, zelf niet op bedragen >$50. In de meerderheid van de gevallen zelfs niet bij een gewone betaling voor hotelverblijf.... en dat niettegenstaande een lage limiet die o.a. voor draadloos ingesteld stond.
Lokale regels tellen. Wellicht gezien het vele Amerikaans toerisme, en het feit dat pincodes in de VS nog altijd niet ingeburgerd zijn voor kredietkaarten (wel voor debetkaarten), en men het de Amerikanen (of buitenlanders in het algemeen) niet moeilijk wil maken om te betalen? Voor kaarten die in CR zelf uitgegeven worden gelden blijkbaar wel contactloze limieten.

Als je een toestel gebruikt (watch, phone) is er sowieso geen nood aan pin.

Ook de reden dat men in de VS bv nog altijd rustig Card Not Present transacties kan doen, zonder PSD of 3DS of al zo'n zaken. Dat is ook de reden dat Uber al z'n betalingen in Europa in de VS laat processen. Amazon deed dat ook een tijd maar lijkt daar wel van afgestapt te zijn. Evenwel, als je op de Amerikaanse Amazon.com bestelt doen ze uiteraard geen PSD.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
Bedankt: 510 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bericht

Vraag mij af wat er gebeurt bij fraude. Ik heb mijn voorzorgen genomen maar de bank (betaalsysteem) heeft dat niet gehonoreerd.
bv. max. €5 zonder PIN en er is een transactie van +€500..
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

on4bam schreef: 14 mei 2024, 11:35 Vraag mij af wat er gebeurt bij fraude. Ik heb mijn voorzorgen genomen maar de bank (betaalsysteem) heeft dat niet gehonoreerd.
bv. max. €5 zonder PIN en er is een transactie van +€500..
Dat zou je 0 EUR kosten. Bank is verantwoordelijk, maar in de praktijk zal het geld van de handelaar die het aanrekende terug afgenomen worden, want banken zijn natuurlijk nooit echt verantwoordelijk.

Uiteraard op voorwaarde dat het niet aan grove nalatigheid aan jouw kant ligt, en dat je de fraude ASAP meldt nadat je ze vastgesteld hebt.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 11 keer

Bericht

Ratface schreef: 12 maa 2024, 12:20 Hoe absurd is het eigenlijk niet dat zo weinig van de grotere/bekendere banken google pay rechtstreeks ondersteunen.
De lijst op de site van google m.b.t. ondersteune banken/kaarten is maar zeer mager.
Bonsai staat er wel nog steeds niet op, dus men kan zich afvragen hoe up-to-date deze lijst is....
Weer een nieuw graf op de Google Graveyard
https://arstechnica.com/gadgets/2024/06 ... e-pay-app/
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 790 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 15 keer

Bericht

Functionaliteit zit in Wallet app, peer2peer wist ik zelfs niet dat dat kon.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

devilkin schreef: 13 jun 2024, 08:49 Functionaliteit zit in Wallet app, peer2peer wist ik zelfs niet dat dat kon.
Idem, wist ik niet. Gebruik wel al van het begin ik gestart ben met Curve de 'wallet' app, nooit de 'pay' app gehad. Interessant artikel, merci.
Honoré Gepluimd
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Bericht

Bij nfc-betalingen via Google Wallet komt er tegenwoordig vrijwel steeds een blauwe cirkel tevoorschijn. En dan wordt men verzocht met die blauwe cirkel naar de lezer van de handelaar te mikken. Zeer onhandig en loopt vaak op een herbeginnen van de betaling uit.
Mijn vraag: zou er ergens een instelling zijn om dit nutteloos gedoe uit te schakelen?