Verschil is natuurlijk, dat Nederlands' eigen PIN-netwerk al jaren geleden uitgefaseerd werd, maar Bancontact hier wel nog actief is.Ptoeneigh schreef: 11 maa 2024, 19:26 https://tweakers.net/nieuws/219604/nieu ... maten.html
Same here natuurlijk. Ik hoop dat het aantal klachten toeneemt zodat die handelaren eens actie ondernemen / in gang schieten.
En BNP Paribas(met submerken) en Keytrade waren reeds eerder overgeschakeld op Visa Debit.
Ik denk niet dat dit veel uitmaakt. Bancontact kan ook +1 dag duren, zeker bij banken die geen flitsbetaling gebruiken(keytrade).johann schreef: 11 maa 2024, 18:32 Zou het kunnen dat het niet zozeer de transactiekosten zijn die Colruyt & gedeeltelijk AH ervan weerhouden om VIsa/MC te accepteren, maar wel de verwerkingstijd? BC transacties lijken vliegensvlug afgehandeld te worden en gegeven de omzetvolumes, lijkt het mij niet vreemd ervan uit te gaan dat de dagomzet (desgevallend tot een bepaald cut off tijdstip) iedere avond op de bankrekeningen staat van die retailers, daar waar dat bij Visa/MC een extra dag (of twee?) zou kunnen duren? Bij flinterdunne marges en een grote nood aan liquiditeiten, kan ik me voorstellen dat dit voordelen biedt, al blijft dan nog de vraag waarom dat bij andere retailers niet speelt, en zelfs binnen de eigen groep bij bv. Okay geen issue blijkt.
Los daarvan heb ik al kunnen betalen met een Bonsai Mastercard(die zich identificeert als Credit, hoewel Debit in de praktijk) in een AH en een Okay(ik vermoed dat die wel hetzelfde kassassyteem gebruiken als de moedergroep). Dus ik vermoed dat je buiten de kleine zelfstandigen nog weinig zaken zult vinden die Bancontact-only zijn.
Nu enkel nog hopen dat Delhaize zijn kassasystemen snel updated, zodat je niet expliciet moet zeggen dat je met Visa/Mastercard (of Apple Pay) wilt betalen(want sommige kassiers kennen het verschil niet en ze hebben blijkbaar 2 verschillende knopjes om hetzelfde te doen ).